eitaa logo
دفـاعـ از اعـتـقـاداتـ و رد شـبـهـاتـ
1.1هزار دنبال‌کننده
434 عکس
23 ویدیو
7 فایل
مَنْ أَخَذَ دِينَهُ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّةِ نَبِيِّه زَالَتِ الْجِبَالُ قَبْلَ أَنْ يَزُولَ، وَ مَنْ أَخَذَ دِينَهُ مِنْ أَفْوَاهِ الرِّجَالِ، رَدَّتْهُ الرِّجَالُ اطلاعات @Shirane_Rafezi @khadem_alhaydar :ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹شرط حجیت اجماع در فقه شیعه [۲] 📌مقدمه: اجماع نزد شیعه زمانی اعتبار دارد که معصوم در آن داخل باشد یعنی متفق شدن علما بر کلام معصوم؛ و این یعنی اگر علما بر حکمی اجماع نمایند اما در آن قول، معصوم علیه السلام داخل نباشد حجیت شرعی و اعتبار ندارد. ✍️ فقیه معاصر علامه مجلسی رضوان الله علیهما در کتاب "الفصول المهمة في أصول الأئمة" بابی تحت عنوان "عدم جواز العمل بالاجماع الذي لم يعلم دخول المعصوم فيه" یعنی: "جایز نبودن عمل به اجماعی که معصوم داخل آن نباشد" در روایتی که از دیدگاه شیخ متواتر است از امام صادق علیه السلام نقل میکند که آن حضرت فرمودند: ✍️بر شما باد به عمل به آثار رسول خدا صلی الله علیه وآله و سنت او، و همجنین آثار امامان هدایت از اهل بیت پیامبر خدا و سنت آنان، پس به درستی که هرکس تمسک به سنت کند هدایت شده، و هرکس ترک کند و روگردان شود خود را گمراه نموده است. 📚الفصول المهمة في أصول الأئمة، ج۱، ص۵۵۲ Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
💠 شرط حجیت اجماع در فقه شیعه [۳] ✍️محقق حلی فقیه بزرگ اصولی استاد علمایی چون علامه حلی، ابن داود حلی،صفی‌الدین حلی،ابن طاووس و... می‌نویسد: 🔹و اما الإجماع: فعندنا هو حجة بانضمام المعصوم فلو خلا المائة من فقهائنا عن قوله لما كان حجة، و لو حصل في اثنين لكان قولهما حجة لا باعتبار اتفاقهما بل باعتبار قوله (عليه السلام):... 🔸حجیت اجماع به دخول معصوم است چنانچه صد نفر فقیه اتفاق بر حکمی از احکام کنند ولی از قول معصوم خالی باشد حجت نیست، اما اگر قول معصوم داخل در نظر دو نفر فقیه باشد قول آن دو حجت است. 📎مطلب مرتبط: شیخ الإسلام علامه مجلسی: اجماع زمانی اعتبار پیدا میکند نزد شیعه که کاشف از قول معصوم علیه السلام باشد؛اگر تمام علما بر حکمی اجماع کنند؛لکن کاشف از قول معصوم علیه السلام نباشد؛ارزش؛اعتبار و حجیت شرعی ندارد. 📗 المعتبر في شرح المختصر، ج۱، ص۳۱ Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
💠 شرط حجیت اجماع در فقه شیعه [۴] 🔹 می‌گوید: اجماع امت در جهت قول امام(معصوم) حجت است.. و قاعده اجماع، ثابت شدن حق، به سبب قول امام است که جانشین پیامبر (ص) است. بنابراین اگر او به تنهایی چیزی بگوید که هیچ یک از بندگان با آن موافق نباشند، قول او در حجت بودن و برهان کافی است. ما اجماع را نیز تنها به سبب او حجت به شمار آوردیم و از او یاد کردیم محال است اجماع حاصل گردد، مگر آنکه او در اجماع باشد.. واین تنها مذهب اماميه است. 📎مطلب مرتبط: شیخ الإسلام علامه مجلسی: اجماع زمانی اعتبار پیدا میکند نزد شیعه که کاشف از قول معصوم علیه السلام باشد؛اگر تمام علما بر حکمی اجماع کنند؛لکن کاشف از قول معصوم علیه السلام نباشد؛ارزش؛اعتبار و حجیت شرعی ندارد. 📗 أوائل المقالات في المذاهب والمختارات Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
💠 شرط حجیت اجماع در فقه شیعه [۵] 🔹عالم ربانی رحمةالله در بحث تقلید و شروط اخذ فتوا می‌نویسد: شخص عامی باید استفتاء کند از کسی که عالم حدیث باشد و آخرت خود را بدنیا نفروشد، اگر او در مسئله‌‌ای فتوا داد، سائل باید از وی بپرسد آیا این حکم(فتوا) از کتاب خدا و سنت رسول خدا و از احادیث ائمه علیهم‌السلام است؟ اگر گفت: بله. پس باید سائل به آن فتوا عمل کند، ولی اگر گفت: به طور خاص از آنان نیست، بلکه از طریق استنباط استفاده شده و یا از طریق اجماع بدست آمده است، بدون اینکه نصی باشد و یا سخنان شبیه آنها را بگوید، باید شخص عامی از دیگری سوال کند تا برسد به کسی که به او از قرآن و حدیث به طور خاص و یا به طور نص جواب دهد. 📎مطالب مرتبط: شرط حجیت اجماع در فقه شیعه[۱] شرط حجیت اجماع در فقه شیعه[۲] شرط حجیت اجماع در فقه شیعه[۳] شرط حجیت اجماع در فقه شیعه[۴] شرط حجیت اجماع در فقه شیعه[۵] 📗 الحق المبين، صفحه۶ Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
💠 شرط حجیت اجماع در فقه شیعه [۶] 📝 رضوان الله تعالی علیه می‌فرماید: 🔹مراد از اجماع، اتفاق در نقل [احادیث اهل بیت علیهم السلام] است نه در فتوا دادن ...بلکه قدماي اصحاب نیز به همین روش بوده‌‌اند. 📎مطالب مرتبط: شرط حجیت اجماع در فقه شیعه[۱] شرط حجیت اجماع در فقه شیعه[۲] شرط حجیت اجماع در فقه شیعه[۳] شرط حجیت اجماع در فقه شیعه[۴] شرط حجیت اجماع در فقه شیعه[۵] شرط حجیت اجماع در فقه شیعه [۶] 📕بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۲، ص۲۲۳ Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
💠 شرط حجیت اجماع در فقه شیعه [۷] 🔹سخن مرحوم درباره اجماع: ✍️ومنها الإجماع وتحقيقه في المسائل النظريات لا يكاد يمكن أصلا ولا حجة فيه عند أصحابنا إلا مع العلم بدخول المعصوم ولا سبيل الى العلم بذلك الا بوجود النص الثابت عن أهل العصمة (علیه السلام) وحينئذ فالدليل هو النص خاصة. 🔹یکی از ادله احکام در نزد اصولیین اجماع است، اجماع در مسائل نظری در نزد اصحاب ما ممکن نیست که اصل و حجت باشد مگر به دخول قول معصوم علیه السلام، و برای ما راهی نیست که به دخول قول معصوم علم پیدا کنیم مگر با وجود نص ثابت از طرف اهل عصمت علیهم السلام، بنابراین دلیل همان نص خاص است. 📓الفوائد الطوسيّة، ص۴۱۰، فائدة ( ۹۱ ) عدم جواز الاستنباطات الظنية Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂