🔹پاسخ آقای #مکارم_شیرازی در خصوص روایت "#مردی_از_اهل_قم" و تطبیق آن روایت به شخصیتهای سیاسی عصر:
✍️تطبیق شخصیتهای حدیثی بر رجال دینی و سیاسی عصر، مسلم و ثابت نیست.
🔹پاسخ آقای #شبیری_زنجانی در خصوص روایت "#مردی_از_اهل_قم" و تطبیق آن روایت به شخصیتهای سیاسی عصر:
✍️مشخص نیست.
┄┅━✺𖣐﴾﷽﴿𖣐✺━┅┄
💢فتاواۍ بزرگان عامه به وجوب طاعت وصبر در برابر حڪام فاسق وفاجـر💢
✍🏻در این پست فتاوا وسخنان برخۍ از صحابه وائمه وعلمای عامه در خصوص حرمت خروج بر حاکم ظالم و وجوب اطاعت از وی را میخوانید.
تا هویدا شود ڪه سکوت امام علۍ﴿علیه السلام﴾ در برابر ابابکر و عمر لع در فقه عامه یک امر مشروع بلکه واجب است.
✺➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄
عبدالله بن مسعود﴿۳۲هـ﴾:
«اگر حاکم ظالم بود،گناه بر اوست وبرتو صبر واجب است»
وَإِذا كانَ جائِراً فَعَلَيهِ الوِزرُ
📚📕عيون الأخبار،ابن قتيبة ج:۱ ص:۵۵
𖣐➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄
أنس بن مالک﴿۹۱هـ﴾:
«بزرگانِ ما از اصحاب رسول الله مارا نهی کروند،گفت:به امرای خود ناسزا نگویید وآنان را گول نزنید وبا آنان بغض نداشته باشید وتقوای خدارا داشته باشید و صبـر کنید که امر نزدیک است»
نَهَانَا كُبَرَاؤُنَا مِنْ أَصْحَابِ رسول الله قَالَ:لا تَسُبُّوا أُمَرَاءَكُمْ وَلا تَغِشُّوهُمْ وَلا تَبْغَضُوهُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ واصبروا فإن الأمر قريب.
📚📕السنة ابن أبي عاصم ج:۲ ص:۴۸۸
𖣐➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄
علۍ بن المدینۍ﴿۲۳۴هـ﴾:
«جنگ با حاکم وخروج بر او برای احدی از مردم جایز نیست وهرکس آن را انجام دهد ،مبتدع است»
وَلَا يَحِلُّ قِتَالُ السُّلْطَانِ وَلَا الْخُرُوجُ عَلَيْهِ لِأَحَدٍ مِنَ النَّاسِ ،فَمَنْ عَمِلَ ذَلِكَ فَهُوَ مُبْتَدِعٌ
📚📕شرح أصول اعتقاد أهل السنة ج:۱ ص:۱۸۵
𖣐➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄
احمد بن حنبل﴿۲۴۱هـ﴾ :
«جنگ با حاکم وخروج بر او برای احدی از مردم جایز نیست وهرکس آن را انجام دهد ،بدعتگذار وبرغیر سنت است».
وَلَا يحل قتال السُّلْطَان وَلَا الْخُرُوج عَلَيْهِ لأحد من النَّاس فَمن فعل ذَلِك فَهُوَ مُبْتَدع على غير السّنة
📚📕أصول السنة ج:۱ ص:۴۶
𖣐➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄
ابن بطّال﴿۴۴۹هـ﴾:
«در حدیث حجتی است بر ترک خروج بر سلطان اگرچه ظلم کند وفقها بر وجوب طاعت سلطان غالب وجهاد با او اجماع کردند وطاعت او بهتر از خروج بر اوست»
فِي الْحَدِيثِ حُجَّةٌ فِي تَرْكِ الْخُرُوجِ عَلَى السُّلْطَانِ وَلَوْ جَارَ وَقَدْ أَجْمَعَ الْفُقَهَاءُ عَلَى وُجُوبِ طَاعَةِ السُّلْطَانِ الْمُتَغَلِّبِ وَالْجِهَادِ مَعَهُ وَأَنَّ طَاعَتَهُ خَيْرٌ مِنَ الْخُرُوجِ عَلَيْهِ
📚📕فتح البارۍ ج:۱۳ ص:۷
𖣐➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄
نووۍ﴿۶۷۶هـ﴾:
«خروج بر حاکمان وجنگ با آنها به اجماع مسلمین حرام است اگرچه فاسقِ ظالم باشند»
وَأَمَّا الْخُرُوجُ عَلَيْهِمْ وَقِتَالُهُمْ فَحَرَامٌ بِإِجْمَاعِ الْمُسْلِمِينَ وَإِنْ كَانُوا فَسَقَةً ظَالِمِينَ
📚📕شرح النووي على مسلم ج:۱۲ ص:۲۲۹
𖣐➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄
ابن تیمیـه﴿۷۲۸هـ﴾:
«صبر بر ظلم حاکمان از اصول اهل سنت وجماعت است وهمان است که پیامبر به آن دستور داده»
الصَّبْرُ عَلَى ظُلْمِ الْأَئِمَّةِ وَجَوْرِهِمْ كَمَا هُوَ مِنْ أُصُولِ أَهْلِ السُّنَّةِ وَالْجَمَاعَةِ وَكَمَا أَمَرَ بِهِ النَّبِيُّ
📚📕مجموع الفتاوى ج:۲۸ ص:۱۷۹
𖣐➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄
ابن عثیمین﴿۱۴۲۱هـ﴾:
«اهلسنت برپایی حج با امرا را جایز میدانند اگرچه فاسق باشند، حتی اگر خمر را در حج مینوشیدند!نمیگویند که این امام فاجر است امامتش را قبول نمیکنیم چون آنها طاعت ولی امر را واجب میدانند اگرچه فاسق باشد»
هُمْ يَرَوْنَ إِقَامَةَ الْحَجِّ مَعَ الأُمَراءِ وإن كَانُوا فُسَّاقاً حَتَّى وإن كَانُوا يَشْرَبُونَ الْخَمْرَ فِي اَلْحَجِّ لاَ يَقُولُونَ هَذَا إِمَامٌ فَاجِرٌ لاَ نَقْبَلُ إِمَامَتَهُ لِأنَّهُم يَرَوْنَ أَنَّ طَاعَةَ وَلِيِّ الأمْرِ وَاجِبَةٌ وإِنْ كانَ فَاسِقاً
📚📕شرح الواسطیه ج:۲ ص:۳۳۷
𖣐➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄
آیا عامه ملعون حق دارند بپرسند که چـرا امام علۍ﴿علیه السلام﴾ قیام نکرد؟
🔗مطالب مرتبط:
¹-مقدمه
²-دستور به اطاعت امراۍ ظالم در صحیح مسلم
³-دستور به صبر در برابر حکام ظالم در صحیح مسلم
⁴-اطاعت از حاکم غاصب و ظالم در روایت عمر لع
⁵-وصیت خاص پیامبر به امام علی علیه السلام
ادامه دارد..✍️
ضیاءالدین ابن الاثیر الجزری از استوانه های علمی قرن ششم و هفتم عامه با صراحت تمام می نویسد:
✍ واعلم ان الحسین لم یقتل فی یوم کربلا وانما قتل فی یوم السقیفة
🔸 بدان که حسین علیه السلام در روز عاشورا و در کربلا کشته نشد؛ بلکه در واقع در سقیفه کشته شد.
📗الوشی المرقوم جلد1 صفحه: 383
🔺 در نتیجه طبق اعتراف این عالم عامه مشخص میشود سنگ زیرین این جنایات به دست ابوبکر و عمر و باتشکیل سقیفه بنا نهاده شد چرا که معاویه و فرزند ناپاکش یزید در ابتدا هیچ جایگاهی در بین مسلمین نداشتند و این عمر و ابابکر بودند که در عهد خلافت غاصبانهشان حکومت شام را به معاویه سپردند و او را برای روی کار آمدن و تصاحب خلافت آماده ساختند و از همینجا بود که پایههای حکومت و خلافت امویان بنا نهاده شد.
ادامه دارد.. ✍️
دفـاعـ از اعـتـقـاداتـ و رد شـبـهـاتـ
┄┅━✺𖣐﴾﷽﴿𖣐✺━┅┄ 💢فتاواۍ بزرگان عامه به وجوب طاعت وصبر در برابر حڪام فاسق وفاجـر💢 ✍🏻در این پست فتاوا
سبب عـدم قیام امام علۍ﴿علیه السلام﴾ در دیدگاه شیعه
نزد شیعه امامِ معصوم مڪلّف ومأمور به امر الہۍ است،لذا افعال وۍ عین حق است وهرآنچه انجام میدهد مطابق احڪام شارع است.
➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄
⫸❶برحسب روایات اهل بیت﴿علیهم السلام﴾، قیام یا قعود هر امامۍ در صحیفه اۍ مختوم از ربّ العالمین تدوین شده وهر اقـدام امام بر حسب آن صحیفه است.
⫸❷در احادیثۍ صحیح، پیامبر تڪلیف امام علۍ﴿علیه السلام﴾ را به وۍ ابلاغ ڪرده وتبیان فرموده ڪه درصورت عدم داشتن یار، باید صبر را برگزیند.
『🔻』دستور خداوند به قیام یا صبر ائمه﴿علیهم السلام﴾
📌حمران به امام باقر﴿علیه السلام﴾گفت:قربانت،ملاحظه میفرمایید آنچه را که در زندگى على و حسن و حسين﴿؏َـلَیهم السّلام﴾ اتفاق افتاد از خروج و نهضت براى دين خدا و آنچه بدان گرفتار شدند از كشتارى كه سركشان نسبت به آنها كردند و بر آنها چيره و پيروز شدند تا كشته و مغلوب گرديدند؟امام باقر﴿علیه السلام﴾فرمود:اى حمران به راستى خدا تبارك و تعالى آن را بر ايشان مقدر كرده بود و حكم داده و امضاء كرده و حتمى ساخته بود و سپس آن را اجراء كرد و قيام على و حسن وحسين با سابقۀ علم و دستورى بود كه از رسول خدا به آنها رسيده بود و هرامامى هم كه خموشى گزيده از روى علم و دستور بوده است.
⫸مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ اِبْنِ رِئَابٍ عَنْ ضُرَيْسٍ اَلْكُنَاسِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ لَهُ حُمْرَانُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَ رَأَيْتَ مَا كَانَ مِنْ أَمْرِ عَلِيٍّ وَاَلْحَسَنِ وَاَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ وَ خُرُوجِهِمْ وَ قِيَامِهِمْ بِدِينِ اَللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ وَمَا أُصِيبُوا مِنْ قَتْلِ اَلطَّوَاغِيتِ إِيَّاهُمْ وَ اَلظَّفَرِ بِهِمْ حَتَّى قُتِلُوا وَ غُلِبُوا فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَا حُمْرَانُ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَدْ كَانَ قَدَّرَ ذَلِكَ عَلَيْهِمْ وَقَضَاهُ وَأَمْضَاهُ وَحَتَمَهُ ثُمَّ أَجْرَاهُ فَبِتَقَدُّمِ عِلْمِ ذَلِكَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَسُولِ اَللَّهِ قَامَ عَلِيٌّ وَاَلْحَسَنُ وَاَلْحُسَيْنُ وَ بِعِلْمٍ صَمَتَ مَنْ صَمَتَ مِنَّا .
📚📘كافۍ ج:۱ ص:۲۸۱
[حدیث صحیح است]
✺➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄
📌این حدیث راه هرگونه اعتراضۍ را از سوی مغرضین ملعون میبندد؛چون نشان میدهد ڪه عمل "امام" اعم از قیام وسکوت وماشابه همه از سوۍ خداوند تقدیر وقضا وامضا وتحتیم واجرا شده.
⫸پس صبر امام علۍ﴿علیه السلام﴾ نیز امرۍ الهی است ومورد رضاۍ خداوند ورسولش بوده است.
🔗مطالب مرتبط:
سبب عدم قیام امام علی علیه السلام در دیدگاه شیعه
🔺تصریح ابن شهر آشوب به وجود خطبه «الإفتخار» از امیرالمؤمنین علیه السلام!
✍️ و از آنهاست خطباء ؛ و او ( امیرالمؤمنین علیه السلام) خطیبترینشان است.
▪️آیا خطبههای او نمیبینی؟ مثل التوحید و الشقشقیة و الهداية و الملاحم و اللؤلؤة و الغراء و القاصعة و الإفتخار و ...
📗مناقب آل أبي طالب، ج۱، ص۳۲۵
🔹پ.ن: بر خلاف تصور و ادعای باطل #مقصره مبنی بر اینکه میگویند برخی #خطب_نادره مثل #افتخار، #تطنجیه و امثال آن، فقط از #متفردات حافظ رجب برسی است، و یا بعضاً آنرا جعل و وضع ایشان میدانند، اتفاقاً علمای مُتقدمتر از او هم این خطبهها را روایت کرده یا بعنوان خطبههای امیرالمؤمنین علیه السلام در دسته خطبه معتبره به آن اشاره کردهاند!
#خطبه_افتخار #خطبه_البیان #تطنجیه
🔗@eteqadate_shie
دفـاعـ از اعـتـقـاداتـ و رد شـبـهـاتـ
🔺تصریح ابن شهر آشوب به وجود خطبه «الإفتخار» از امیرالمؤمنین علیه السلام! ✍️ و از آنهاست خطباء ؛ و ا
✍️ اصالت خطبه افتخارِ امیرالمؤمنین علیه السلام (۱)
🔹في خطبة الافتخار: «وأنا أذان الله في الدنيا ومؤذنه في الآخرة».
🔸امیر المومنین علیه السلام در خطبه افتخار فرمودند: «منم اذان خداوند در دنیا و موذن او در آخرت».
📚 مناقب آل ابی طالب، ج۳، ص۲۷۲، چاپ دار الاضواء
📚 المراتب في فضائل أميرالمؤمنين، البستي، ص۱۶۲ ، (میراث حدیث شیعه، ج۶ ، ص۱۶۲ )
✓ پ.ن: قبلاً به عرض رسید که مرحوم ابن شهر آشوب (متوفیٰ ۵۵۸ ه.ق) اینکه امیرالمؤمنین خطبهای به نام افتخار دارد تصریح میکند، ایشان در یکی از مجلدات کتابشان فقره فوق را از خطبه افتخار نقل میکند.
✓ همچنین إسماعیل بن أحمد البستي المعتزلي (متوفیٰ ۴۲۰ هـ.ق) عین همین عبارت را از خطبه افتخار از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل میکند.
✓ البته این فقره در خطبه افتخار نسخه مشارق الأنوار بُرسی موجود نیست و این میتواند به سبب اختلاف نُسخ خطبهای که نزد علماء موجود بوده، باشد، ولکن علی أی حال با این مستندات اصالت این خطبه شریفه ثابت میشود و این مُهر بطلانی است بر این ادعا که خطبه افتخار از #متفردات و یا جعل حافظ رجب برسی است.
#خطبه_افتخار #اذان
🔗@eteqadate_shie
دفـاعـ از اعـتـقـاداتـ و رد شـبـهـاتـ
✍️ اصالت خطبه افتخارِ امیرالمؤمنین علیه السلام (۱) 🔹في خطبة الافتخار: «وأنا أذان الله في الدنيا ومؤ
✍️ اصالت خطبه افتخارِ امیرالمؤمنین علیه السلام (۲)
🔸امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه افتخار فرمود: من نزد مادرم «حیدر» و نزد مردم «علی» و نزد طبیرسی «میمون»، و در تورات «إلیا» و در زبور «بریا» و در انجیل «فارقالیط» و نزد ترک «بکراوج» و نزد خزر «بربر» نام دارم.
📘المراتب في فضائل أمير المؤمنين، ص۸۱ ، ( میراث حدیث شیعه، ج۶، ص۱۶۶ )
✓پ.ن: ابن شهر آشوب (متوفیٰ ۵۵۸ ه.ق) به اینکه امیرالمؤمنین خطبهای به نام افتخار دارد تصریح میکند، إسماعیل بن أحمد البستي المعتزلي (متوفیٰ ۴۲۰ هـ.ق) فقراتی را از خطبه افتخارِ امیرالمؤمنین علیه السلام از جمله فقرات فوق را نقل میکند.
✓البته این فقره در خطبه افتخار نسخه مشارق الأنوار بُرسی موجود نیست و این میتواند به سبب اختلاف نُسخ خطبهای که نزد علماء موجود بوده باشد و اختلاف نسخ و تحریرهای مختلف از یک روایت مطلب شایع و طبیعی هست برای کسی که با نسخ و کتب سر و کار داشته باشد، ولکن علی أی حال با این مستندات اصالت این خطبه شریفه ثابت میشود و این مُهر بطلانی است بر این ادعا که خطبه افتخار از #متفردات و یا جعل حافظ رجب برسی است
#خطبه_افتخار #اسماء_امیرالمؤمنین
🔗@eteqadate_shie
🔥اباطیل و تقصیر شدید محمد رضا چاله حصاری تهرانی
📌ایشان سوال امام علیه السلام از شخص را دال بر جهل و عدم علم امام دانسته است!!، و همچنین ایشان قائل است که ائمه علیهم السلام در موارد بسیاری سهو و نسیان و فراموشی داشتهاند!! العیاذ بالله!!
✍️پ.ن: #تهرانی تقصیرهای عجیب و غریبی در شئونات اهل بیت علیهم السلام دارد، از جمله موارد فوق، واقعاً آیا امام اینچنین است؟ که وقتی سؤالی از شخصی میپرسد دلالت دارد که العیاذ بالله به پاسخ آن جاهل هست؟! به چه اعتباری همیشه سوال باید دال بر جهل سؤال کننده آنهم امام معصوم علیه السلام باشد؟!
آیا امام واقعاً اینچنین است که تهرانی میگوید؟! یکی در میان دچار سهو و نسیان و خطا میشود؟ و فقط و فقط در امر دین و بیان حکم کیمخت علم دارد و لا غیر؟! و اصلاً لزومی ندارد علم به چیستی کیمخت داشته باشد و بلکه اصلاً رأساً چیستی آنرا مطلع نباشد و جاهل باشد؟!
💥 ادامه دارد ...
▪️و الْمُقَصِّرُ فِی حَقِّکُمْ زَاهِقٌ▪️
#مقصره #نقد_تهرانی #علم_امام #کیمخت #جهل #استفهام #علم_امام_به_کیمخت
🔗@eteqadate_shie
دفـاعـ از اعـتـقـاداتـ و رد شـبـهـاتـ
🔥اباطیل و تقصیر شدید محمد رضا چاله حصاری تهرانی 📌ایشان سوال امام علیه السلام از شخص را دال بر جهل و
🔹انواع استفهام (استفهامهای مجازی و غیر حقیقی)
✍️ عبد الرحمن حبنكة الميداني در کتاب مفیدی که علوم بلاغت عربی تألیف کرده است اشاره دارد:
🔻 اهل علم بلاغت بیش از ۳۲ مورد از معانی استفهام را ذکر کردهاند که «استفهام حقیقی» نیست:
🔸 از جمله استفهام های مجازی و غیر حقیقی «تجاهل» هست ، که به بیان خیلی مختصر و ساده یعنی فردی حقیقتاً عالم به امری باشد ، ولی بخاطر علتی و سببی و حکمتی ، سؤالی را (با وجود علم به پاسخ آن) مطرح بکند و برای غرض خاصی چنین وانمود کند که نمیداند!!
✔️ ان شاء الله بیشتر به شرح این مسئله و بحث صناعت «تجاهل العارف» و ارتباط آن با بحث استفهام ، در پستهای بعدی خواهیم پرداخت.
📓 البلاغه العربيه، ج۱، ص۲۷۰
▪️«استفهام حقیقی: سؤال پرسیدن برای آگاهی و رفع جهل»
✍🏽 پ.ن: فلذا کلام محمد رضا چاله حصاری #تهرانی که استفهام را نصی بر عدم علم امام میداند در غایت بطلان و نشان از جهل ایشان به بدیهیات را دارد و چنین فردی را عده ای أفضل عصر و فقیه و محدث بی نظیر میدانند !!😏
#مقصره #نقد_تهرانی #علم_امام #استفهام
🔗@eteqadate_shie