eitaa logo
الهیات تاریخ و مهدویت
135 دنبال‌کننده
21 عکس
11 ویدیو
0 فایل
کانال اطلاع‌رسانی گروه «الهیات تاریخ و مهدویت» وابسته به موسسه پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩 نقش عاشورا در علم و عمل اجتماعی شیعیان 💠 واقعه عاشورا به عنوان عنصری محوری در فرهنگ، تاریخ و دانش اسلامی است که در علم و عمل اجتماعی شیعیان انعکاس یافته و تاثیرگذار است. اولین لایه این تأثیرگذاری که عمیق‌ترین سطح آن نیز هست، آن بخش از تحلیل‌هایی است که نسبت به عاشورا در احادیث وجود دارد و در بخشی از معارف و دانش‌های شیعیان بازتاب آن یافته است. ❇️ بر این مبنا عاشورا به صورت واقعه‌ای الهی دیده می‌شود که از آدم تا خاتم وجود داشته و تا روز قیامت نقش آفرینی خواهد کرد. در چنین رویکردی، عاشورا ناظر به یک واقعه در مقطعی تاریخی و موقعیتی نیست، بلکه اتفاقی است که رخ داده، تمام نشده و ازلی و ابدی است. بر این اساس، عاشورا به حسبِ ظاهری در مقطعی از زمان به وقوع پیوسته ولی به لحاظِ حقیقتِ آن، سرمدی و جاویدان بوده و با همه عالم و اهل عالم گره خورده است. ✴️ از این منظر، هیچ یک از کنشگرانِ واقعه عاشورا از این مسأله مستثنی نیستند و این موضوع محدود به امام حسین علیه السلام یا اصحاب ایشان نیست و حتی کسانی که در جبهه مقابل امام نیز قرار گرفته‌اند، مشمول این حکم می‌شوند. از این رو است که بر اساس آیات، احادیث و روایات، واقعه عاشورا با فطرت الهی پیوند می خورد و در واقع، عهد و پیمانی است که خداوند با همه بندگانش بسته است. 🌀 در حادثه عاشورا همه بر شاکله وجودی خود عمل می‌کنند. ظاهر و باطن جدا نیست، حقیقت فرد ظاهر شده و تعین یافته است. باطن عرفانی و فلسفی این واقعه، جدای از رفتار اجتماعی و سیاسی شیعیان نیست و درعمل و حیات آنان نیز قابل پیگیری و تسری است و در علم اجتماعی شیعیان تاثیرگذار بوده است و در چند سطح و لایه درس متناظر با خود را دارد. ♻️ درسی که از واقعه عاشورا می توان گرفت کاملا سیاسی و اجتماعی است و از طرف دیگر با حقیقت و معنویت عالم نیز پیوند می خورد و به همین تناسب در شاکله و شخصیت شیعیان، به لحاظ نظری، فکری و رفتاری اثرگذار و متجلی است و تمسک به آن، بخشی از هویت تشیع را شکل می دهد. ♦️در کنار جلوه و تجسم عاشورا در هویت شیعی، انعکاس و بازتاب تفکر عاشورایی را در عملکرد و کنش سیاسی شیعیان نیز می توان ردگیری کرد. واقعیت این است که مقاومت‌های سیاسی شیعیان در طول تاریخ همواره ملهم از حرکت امام حسین(ع) و واقعه عاشورا بوده است و یکی از شواهد این مدعا، حرکت مردم در پیروزی انقلاب اسلامی است که یکی از پایه‌های اساسی این حرکت سیاسی، مراسم و مناسک دهه محرم و واقعه عاشورا بوده است و حتی خود حضرت امام خمینی(ره) در حرکت سیاسی خود که مبارزه با ظلم و استبداد بود از حضرت امام حسین(ع) و واقعه عاشورا ملهم بود و این نگاه و نگرش را به بدنه جامعه هم تزریق می کردند. 🔻به طور کلی تشیع هر جای تاریخ که کوشیده در برابر ظلم و استبداد زمانه اش بایستد به امام حسین(ع) و حرکت ایشان اقتدا کرده است. 1️⃣ تبیین واقعه عاشورا؛ از این منظر این حادثه مشیتی الهی و رسالتی عظیم بر دوش امام حسین بوده و صحرای کربلا ظرفِ تحقق این وظیفه الهی است. 2️⃣ توصیف واقعه عاشورا؛ در اینجا در توصیفِ چگونگی زیست و رفتار امام، عملِ امام خالصانه‌ترین عمل نسبت به خداوند سبحان و تعالی و عین وجه الله و عمیق ترین مرتبه توحید و اوج شیفتگی جمال الهی قلمداد می‌شود. 3️⃣ تجویز واقعه عاشورا؛ در این سطح، به پیامدهای نهضت عاشورا پرداخته شده و امام چون اسوه‌ای تصور می‌شود که برای تمامی انسانها در همه اعصار آموزنده‌اند. در این ساحت، تاثیر عاشورا بر فقه اجتماعی شیعی، نحوه تعامل شیعیان با قدرت‌های موجود و عمل و رفتار شیعیان در ادوار تاریخ مورد توجه قرار می‌گیرد. 🎙استاد پارسانیا 🆔 @ETM313 🆔@parsania_net
فلسفه تاریخ در غرب چگونه ممکن شده است؟ نخستین نمونه از چنین فلسفه‌ای را در «شهر خدا» نوشته الهی‌دان سرشناس مسیحی، سن آگوستین می‌یابیم. در این کتاب، تاریخِ آدمی از منظری مسیحی تفسیر شده است. این تفسیرِ مسیحی، متعارض با تصورات شرقی است که مبتنی بر پی‌درپی‌هم‌آییِ متناوب و همیشگیِ نابودی و احیای عالم است. آگوستین با بهره از نگرش مسیحیت نشان داد که تاریخ را جهتی است و سیر تاریخ به سوی این مقصدِ مقدّر، روان است. در این نگاه، حقیقتِ زمان، نه یک امر دورانی (دوری) بلکه امری خطّی است. 🆔 @ETM313
. سلسله نشست‌های" الهیات تاریخ و مهدویت" 🔸نشست دوم: «جریان عاشورا و الهیات تاریخ» 🔹اساتید: ۱) حجت‌الاسلام دکتر حبیب الله بابایی ۲) حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار زمان: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۱۷ ساعت ۱۷:۳۰ مکان: دورشهر، کوچه ۲۸، پلاک ۶ 🆔 @ETM313
سلـسلـه نشست‌های ✅نشست دوم با موضوع: جریان و الهیات تاریخ 🔆با حضور: و
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
|جریان عاشورا و الهیات تاریخ 🔰 دومین نشست از 🎙 با حضور: حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی حجت الاسلام دکتر احمد رهدار 🆔 @ETM313
ا❁﷽❁ا 📸 گزارش تصویری: سلـسلـه نشست‌های ✅نشست دوم با موضوع: جریان و الهیات تاریخ 🔆با حضور: و 🗓 سه‌شنبه 18 مرداد ماه 🆔 @ETM313
مورخینِ خوب و شایسته، به فلسفه تاریخ نوعی عدمِ اعتماد طبیعی دارند. اما به راستی چرا چنین است؟ آنها در تجربه شخصی خود با رویدادهای تصادفی و محتمل و نیز پیچیدگی‌ها و عدم قطعیت‌ِ کار تاریخی و حتی آن خصلت درک‌ناپذیر بودنِ نسبی که تاریخ بدان دچار است، رویارو هستند. چه عاملی موجب می‌شود که مورخان به محض مواجه‌شدن با مفهوم فلسفه تاریخ چنان ناراحت و عصبانی شوند؟ آنها هنگامی به خشم می‌آیند که با جزمیتِ تحمل ناشدنیِ فلسفه‌هایی رویارو می‌شوند که ادعای عقلانی بودن دارند. 🆔 @ETM313
🔹"حکمت تاریخ"، نگرشی حکمی به موضوعات مطرح در فلسفه تاریخ است که در آن، مبدأ، مسیر و منتهای تاریخ و اصول حاکم بر تکامل تاریخ اجتماعی بشر با شیوه ای استنادی، از معارف ثقلین استظهار می‌گردد. 🔺به بیان دیگر، حکمت مضاف به تاریخ، که از آن به حکمت تارخ تعبیر می‌شود، نظریه تکامل تاریخ را بر پایه نظام معارف وحیانی تبیین و تشریح می کند. 🔹"حکمت تاریخ" صرفا مولود یک ضرورت نظری نیست، بلکه این دانش از حلقه‌های پیوند بین اعتقادات دینی و برنامه ریزی اجتماعی محسوب می شود. 🔺بدون یک تحلیل روشن و روشمند از تاریخ اجتماعی بشر و شناخت عوامل دخیل در پیشرفت یا عقب‌گردِ تاریخ اجتماعی، امکان برنامه‌ریزیِ جامع و معطوف به آینده وجود نخواهد داشت. 🆔 @ETM313
نظریه و کنش انتقادی، بدون حضور الهیات کاری تهی و بی‌ثمر است. 🆔 @ETM313
فکر می‌کنم فاجعه‌ است که دانشجویان [فلسفه‌ام] در غفلت کامل از کتاب مقدس رشد می‌کنند. حالا می‌فهمم درس عهدین مهم‌تر از درس هگل است. کمی دیر فهمیدم. فقط می‌توانم بگویم درس عهدین را از همه دروس فلسفه جدی‌تر بگیرید اما می‌دانم با این حرف به جایی نخواهم رسید؛ این حرف مدرن نیست! 🆔 @ETM313
توجه به سویه‌های الهیاتی در شکل‌گیری نظرات فلسفی در غرب، در این سال‌ها افزایش چشمگیری داشته است تا آنجا که برخی متفکران غربی نظیر آلن گلیسپی در کتاب «ریشه‌های الهیاتی مدرنیته» با خوانشی الهیاتی، تاثیرات نگرش‌های الهیاتی در تاریخ اندیشه مغرب زمین را نشان می‌دهند. آنچه که امروز برای فضای اندیشه‌ورزی ما ضروری است، توجه بیش از پیش به تراث اسلامی و بهره‌گیری از ظرفیت این تراث به ویژه الهیات در پاسخ به موضوعات جدید است. 🆔 @ETM313
انسانِ مدرن، زمانی که قطعیت آخرت را از دست داد، به دامان خود پرتاب شد، نه به دامان جهان ... 🆔 @ETM313
رنه دکارت را پدر فلسفه مدرن می‌دانند. درباره دکارت تصریح می‌شود که علمی که او بنیان نهاد، جای کارکردی را می‌گیرد که تا آن زمان، انجام آن بر عهده جزم کلیسا بود، کارکرد حراست روحانی کلی از وجود. اگر چنین باشد، آنگاه سخن فوئرباخ را باید به یاد آورد که می‌گفت: «فیلسوفان ما، تا کنون چیزی جز متألهان میانجی نبوده‌اند، متألهانی که با مفهوم انتزاعی، کار می‌کنند» 🆔 @ETM313
اصل موضوعه برابری سیاسی همه شهروندان، صورت سکولارِ مفهومِ برابری همه انسان‌ها در پیشگاه خداوند است. همه مفاهیم مهمِ آموزه مدرنِ دولت، صورت سکولارِ مفاهیم الهیاتی‌اند. جایگاه وضع استثنایی در سیاست ‌و حقوق، شبیه جایگاه معجزات در الهیات است. انتظارات مربوط به نجات سیاسی که نمونه آن در مانیفست کمونیست آمده است، صورت‌های سکولارِ بهشت انجیلی یا موعودباوری آخرالزمانی است. 🆔 @ETM313
به محض آنکه الهیات، ادعایش مبنی بر فراگفتاربودن را رها کند، دیگر نمی‌تواند کلام خدای خالق را به زبان آورد، بلکه مجبور است به آوای غیبیِ بُـتی متناهی از جمله دانش‌پژوهشی تاریخی، روانشناسی انسانگرایانه یا فلسفه استعلایی تبدیل شود. اگر الهیات، دیگر درصدد تعیین جایگاه، مشروط کردن یا انتقاد از گفتارهای دیگر نباشد، آنگاه ناگزیر این گفتارها، جایگاه الهیات را تعیین خواهند کرد. 🆔 @ETM313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ ... 🆔 @ETM313
در طیِ فراگستریِ «من می‌اندیشم پس هستمِ» دکارت به مثابه ضمانتِ انسانْ از خود، انسانی که از علقه‌های دینی رها شده بود، آخرت‌شناسی به اتوپیا تبدیل شد. برنامه‌ریزی برای تاریخ، اهمیتی هم‌طراز با فهم طبیعت و فراچنگ‌آوردنِ آن پیدا کرد. 🆔 @ETM313