eitaa logo
الهیات تاریخ و مهدویت
124 دنبال‌کننده
21 عکس
11 ویدیو
0 فایل
کانال اطلاع‌رسانی گروه «الهیات تاریخ و مهدویت» وابسته به موسسه پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران
مشاهده در ایتا
دانلود
الهیات تاریخ و مهدویت
فلسفه تاریخ در غرب چگونه ممکن شده است؟ نخستین نمونه از چنین فلسفه‌ای را در «شهر خدا» نوشته الهی‌دان
مورخینِ خوب و شایسته، به فلسفه تاریخ نوعی عدمِ اعتماد طبیعی دارند. اما به راستی چرا چنین است؟ آنها در تجربه شخصی خود با رویدادهای تصادفی و محتمل و نیز پیچیدگی‌ها و عدم قطعیت‌ِ کار تاریخی و حتی آن خصلت درک‌ناپذیر بودنِ نسبی که تاریخ بدان دچار است، رویارو هستند. چه عاملی موجب می‌شود که مورخان به محض مواجه‌شدن با مفهوم فلسفه تاریخ چنان ناراحت و عصبانی شوند؟ آنها هنگامی به خشم می‌آیند که با جزمیتِ تحمل ناشدنیِ فلسفه‌هایی رویارو می‌شوند که ادعای عقلانی بودن دارند. 🆔 @ETM313
الهیات تاریخ و مهدویت
🔺در نزاع حق و باطل، انبیاء الهی پرچم‌دارانِ جبهه حق‌اند و در مقابل ابلیس و لشکریانش پرچم‌دارانِ جبهه
🔹"حکمت تاریخ"، نگرشی حکمی به موضوعات مطرح در فلسفه تاریخ است که در آن، مبدأ، مسیر و منتهای تاریخ و اصول حاکم بر تکامل تاریخ اجتماعی بشر با شیوه ای استنادی، از معارف ثقلین استظهار می‌گردد. 🔺به بیان دیگر، حکمت مضاف به تاریخ، که از آن به حکمت تارخ تعبیر می‌شود، نظریه تکامل تاریخ را بر پایه نظام معارف وحیانی تبیین و تشریح می کند. 🔹"حکمت تاریخ" صرفا مولود یک ضرورت نظری نیست، بلکه این دانش از حلقه‌های پیوند بین اعتقادات دینی و برنامه ریزی اجتماعی محسوب می شود. 🔺بدون یک تحلیل روشن و روشمند از تاریخ اجتماعی بشر و شناخت عوامل دخیل در پیشرفت یا عقب‌گردِ تاریخ اجتماعی، امکان برنامه‌ریزیِ جامع و معطوف به آینده وجود نخواهد داشت. 🆔 @ETM313
نظریه و کنش انتقادی، بدون حضور الهیات کاری تهی و بی‌ثمر است. 🆔 @ETM313
فکر می‌کنم فاجعه‌ است که دانشجویان [فلسفه‌ام] در غفلت کامل از کتاب مقدس رشد می‌کنند. حالا می‌فهمم درس عهدین مهم‌تر از درس هگل است. کمی دیر فهمیدم. فقط می‌توانم بگویم درس عهدین را از همه دروس فلسفه جدی‌تر بگیرید اما می‌دانم با این حرف به جایی نخواهم رسید؛ این حرف مدرن نیست! 🆔 @ETM313
الهیات تاریخ و مهدویت
فکر می‌کنم فاجعه‌ است که دانشجویان [فلسفه‌ام] در غفلت کامل از کتاب مقدس رشد می‌کنند. حالا می‌فهمم د
توجه به سویه‌های الهیاتی در شکل‌گیری نظرات فلسفی در غرب، در این سال‌ها افزایش چشمگیری داشته است تا آنجا که برخی متفکران غربی نظیر آلن گلیسپی در کتاب «ریشه‌های الهیاتی مدرنیته» با خوانشی الهیاتی، تاثیرات نگرش‌های الهیاتی در تاریخ اندیشه مغرب زمین را نشان می‌دهند. آنچه که امروز برای فضای اندیشه‌ورزی ما ضروری است، توجه بیش از پیش به تراث اسلامی و بهره‌گیری از ظرفیت این تراث به ویژه الهیات در پاسخ به موضوعات جدید است. 🆔 @ETM313
انسانِ مدرن، زمانی که قطعیت آخرت را از دست داد، به دامان خود پرتاب شد، نه به دامان جهان ... 🆔 @ETM313
رنه دکارت را پدر فلسفه مدرن می‌دانند. درباره دکارت تصریح می‌شود که علمی که او بنیان نهاد، جای کارکردی را می‌گیرد که تا آن زمان، انجام آن بر عهده جزم کلیسا بود، کارکرد حراست روحانی کلی از وجود. اگر چنین باشد، آنگاه سخن فوئرباخ را باید به یاد آورد که می‌گفت: «فیلسوفان ما، تا کنون چیزی جز متألهان میانجی نبوده‌اند، متألهانی که با مفهوم انتزاعی، کار می‌کنند» 🆔 @ETM313
اصل موضوعه برابری سیاسی همه شهروندان، صورت سکولارِ مفهومِ برابری همه انسان‌ها در پیشگاه خداوند است. همه مفاهیم مهمِ آموزه مدرنِ دولت، صورت سکولارِ مفاهیم الهیاتی‌اند. جایگاه وضع استثنایی در سیاست ‌و حقوق، شبیه جایگاه معجزات در الهیات است. انتظارات مربوط به نجات سیاسی که نمونه آن در مانیفست کمونیست آمده است، صورت‌های سکولارِ بهشت انجیلی یا موعودباوری آخرالزمانی است. 🆔 @ETM313
به محض آنکه الهیات، ادعایش مبنی بر فراگفتاربودن را رها کند، دیگر نمی‌تواند کلام خدای خالق را به زبان آورد، بلکه مجبور است به آوای غیبیِ بُـتی متناهی از جمله دانش‌پژوهشی تاریخی، روانشناسی انسانگرایانه یا فلسفه استعلایی تبدیل شود. اگر الهیات، دیگر درصدد تعیین جایگاه، مشروط کردن یا انتقاد از گفتارهای دیگر نباشد، آنگاه ناگزیر این گفتارها، جایگاه الهیات را تعیین خواهند کرد. 🆔 @ETM313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ ... 🆔 @ETM313
در طیِ فراگستریِ «من می‌اندیشم پس هستمِ» دکارت به مثابه ضمانتِ انسانْ از خود، انسانی که از علقه‌های دینی رها شده بود، آخرت‌شناسی به اتوپیا تبدیل شد. برنامه‌ریزی برای تاریخ، اهمیتی هم‌طراز با فهم طبیعت و فراچنگ‌آوردنِ آن پیدا کرد. 🆔 @ETM313
عقل مدرن در شکل فلسفه، چالشِ پاسخ به پرسش‌های بزرگ و زیاد بزرگی را پذیرفت که آنها را به ارث برده بود. آنچه عقل را به گسترش بیش از حد وا می‌دارد اراده درون‌زاد و خودانگیخته به دانستن نیست. داعیه آغازِ مطلقاً نو، ظاهری نامشروع دارد چون قسمی پیوستگی در کار است که نتیجه ناتوانی رهاشدن از پرسش‌های موروثی است. عصر مدرن پرسش‌هایی را که برایش به جا مانده بود پذیرفت؛ پرسش‌هایی که قرون وسطی طرحشان کرده بود و فرضش این بود که به آنها پاسخ داده است، درحالیکه این پرسش‌ها دقیقاً تنها به این دلیل مطرح شده بودند که مسیحیان گمان می‌کردند پیشاپیش پاسخشان را در چنته دارند. 🆔 @ETM313
عصر مدرن دریافت که نمی‌تواند از پاسخ به پرسش‌های مربوط به تمامیت تاریخ خودداری کند. از این نظر فلسفه تاریخ تلاشی است برای پاسخ به پرسشی قرون وسطایی با ابزارهایی که در دسترسِ عصری پساقرونِ‌وسطایی قرار دارند. اندیشه پیشرفت به عنوان یکی از پاسخ‌های ممکن به پرسش از تمامیت تاریخ، به درونِ کارکردی برای آگاهی کشیده شد که قبلاً انجام آن بر عهده چهارچوب داستان رستگاری بود؛ داستانی که یک سر آن خلقت و سر دیگرش داوری نهایی بود. 🆔 @ETM313
ایمانوئل کانت، فیلسوف شهیر آلمانی، در کتاب نقد عقل محض، با کشف مشکل قضایای جدلی الطرفین و راه غلبه بر آن در دیالکتیک استعلایی، به دنبال تبرئه خداوند [نسبت به شرور در جهان] است. کانت در چرخش استعلایی نقد خود بر عقل، نه تنها سرچشمه فریب را در خودِ سوژه عقلانی تشخیص می‌دهد بلکه ما را به غلبه بر آن وا می‌دارد. گرچه در ابتدا تمام مسئولیتی که انسان بر دوش خود می‌نهد، تقصیر لغزش‌های نظری است که از به کارگیری غیر نقادانه عقل ناشی می‌شوند، این لغزش‌ها همزمان خود را چنان فرمولی برای تبرئه خداوند از مسئولیتِ مصائب تاریخ (شرور) عرضه می‌کنند. 🆔 @ETM313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه آیت الله جاودان برای کمک به مردم بی‌پناهِ غزه خواندن ده هزار بار أمّن یجیب ... 🆔 @ETM313
💢امدادهای الهی به رهروان حق «و إِنَّ لَکُمْ عِنْدَ کُلِّ طَاعَة عَوْناً مِنَ اللّهِ سُبْحَانَهُ يَقُولُ عَلَى الاَْلْسِنَةِ، وَ يُثَبِّتُ الاَْفْئِدَةَ. فِيهِ کِفَاءٌ لِمُکْتَف، وَ شِفَاءٌ لِمُشْتَف» بدانید كه خداوند براى نيكى يارانى قرار داد. و براى حق ستون‌هايى و براى طاعت، نگه دارندگانى. شما را به هنگام هر طاعتى از سوى خداوند مددكارى است كه كلمات را بر زبانتان مى‌نهد و دلهايتان را مطمئن مى‌گرداند كه در آن اكتفا كننده را كفايت است و شفاجوينده را شفاست. خطبه ۲۱۴ نهج‌البلاغه 🆔 @ETM313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هرجا انسان اجازه نداد نسبی یا محدود شود، همیشه دستش به خون آغشته شده است. هرجا انسان‌ها کوشیده‌اند تاریخشان را بدون توجه به محدودیت‌های خدادادی بسازند، به ترور درغلتیده‌اند. 🆔 @ETM313
صحنه تاریخ همچون هر صحنه دیگری دربردارنده مجموعه‌ای از پدیده‌هاست. از آنجا که همه پدیده‌ها در تمامی عرصه‌های هستی، محکوم سنت‌ها هستند، حق داریم سوال کنیم که «آیا پدیده‌های تاریخی هم تحت حاکمیت سنت‌ها و نوامیس هستند یا خیر؟» 🆔 @ETM313
«تقدمِ عقل در روشنگری، صورت وارونه تفتیش عقاید قرون وسطایی»! فلسفه روشنگری در برابر بینش قرون وسطایی، که ادعا می‌کرد قدرت خود را از اعتقاد به وحی انبیای بنی اسراییل و حضرت عیسی (ع) به دست می‌آورد و عمدتاً از طریق سنت و حکومت‌های تئوکراتیک پشتیبانی می‌شد، بینش دیگری را می‌گذارد که بر خرد و قدرتهای فهم استوار است. اندیشه‌ی اساسی که زیر ساخت همه‌ی گرایش‌های روشنگری است این اعتقاد است که فهم بشر بر پایه‌ی قدرت خود و بدون کمکِ فوق طبیعی، توانایی درک سیستمِ جهان را دارد و این شیوه‌ی تازه‌ی فهمِ جهان به شیوه‌ی تازه‌ای برای سلطه‌ بر جهان می‌انجامد. روشنگری برای شناختِ جهانشمول این اصل (یعنی توانایی فهم بشر برای درک جهان طبیعی و جهان انسانی) در قلمرو‌های علوم طبیعی و عقلی یعنی در قلمرو فیزیک و اخلاق، در فلسفه‌ی دین، تاریخ، حقوق و سیاست به پژوهش می‌پردازد. ایمانوئل کانت در مقاله «روشنگری چیست» می‌گوید: روشنگری خروج انسان از صغارتی است که خود بر خویش تحمیل کرده است. صغارت، ناتوانی در به کاربردن فهم خود بدون راهنمایی دیگری است. این صغارت خود- تحمیلی است اگر علت آن نه در سفیه بودن بلکه در فقدان عزم و شهامت در به کارگیری فهم خود بدون راهنمایی دیگری باشد. شعار روشنگری این است : «در به کار گیری فهم خود شهامت داشته باش»! با آنکه عصر روشنگری، عصرِ رنسانس اندیشه‌ای در غرب است اما برخی متفکران مانند گئورک کریستوف لیشتنبرگ، تقدم‌بخشی به عقل در روشنگری را، صورت وارونه تفتیش عقاید می‌دانند. او می‌نویسد: «طبقه مردمانی که عقل را اغلب منقاد تفتیش عقاید می‌ساختند اکنون در نظمی واژگون خود و رویه‌های تحقیرآمیزشان را در پیشگاه محکمه عقل تفتیش‌گر می‌یابند. البته مجازات نهایی آنان، دیگر نه زنجیر و سیاهچال‌های فلاکت بار بلکه تعهدی است که آن را آزاردهنده می‌یابند: تعهد به عاقل‌تر بودن» 🆔 @ETM313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیست امیدی به غیرِ مهدی موعود نیست پناهی به غیرِ چادر زهرا ... سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه (س) تسلیت باد 🆔 @ETM313
رهبر معظم انقلاب: میدان، میدان غزه و اسرائیل نیست میدان، میدان حق و باطل است ... 🆔 @ETM313
🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: 🔺اگر نظام اسلامی نتواند و تكامل تاريخ را بر اساس دين تعريف كند، را هم نمی‌تواند تعریف کند. 🔺توسعه را كه نتوانست تعریف کند، نمی‌تواند را برای خودش اثبات بكند. 🔺حق سرپرستی را كه نتواست اثبات بكند، واضح است که چشم دانشجو به دست و دهان ديگران خواهد بود. ۱۳‌۷۵٫۳٫۲۴ 🆔 @ETM313
🔰 گروه الهیات تاریخ و مهدویت موسسه پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران برگزار می‌کند: ⭕️ نشست بررسی کتاب حکمت تاریخ استاد میرباقری⭕️ با حضور حجت‌الاسلام علی‌محمدی زمان: یک‌شنبه ۵ آذر ساعت ١٣ مکان: دورشهر، کوچه ۲۸، پلاک ۶ علاقه‌مندان جهت شرکت در این نشست، مشخصات خود را به آی‌دی @Kowsarnia ارسال نمایند. 🆔 @ETM313
🔰 گروه الهیات تاریخ و مهدویت موسسه پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران برگزار می‌کند: ⭕️ نشست روایت الهیاتی از تاریخ و علم عمران ابن‌خلدون⭕️ با حضور دکتر محمدرضا قائمی‌نیک یک‌شنبه ۵ آذر ساعت ١۵:٣٠ جلسه به صورت مجازی و از طریق پلتفرمِ ایتا به صورت پخش زنده پوشش داده خواهد شد علاقه‌مندان جهت شرکت در این نشست، مشخصات خود را به آی‌دی @Kowsarnia ارسال نمایند. 🆔 @ETM313