.
سلسله نشستهای" الهیات تاریخ و مهدویت"
🔸نشست دوم:
«جریان عاشورا و الهیات تاریخ»
🔹اساتید:
۱) حجتالاسلام دکتر حبیب الله بابایی
۲) حجتالاسلام دکتر احمد رهدار
زمان: سهشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
ساعت ۱۷:۳۰
مکان: دورشهر، کوچه ۲۸، پلاک ۶
#موسسه_پژوهش_و_نشر_مسجد_مقدس_جمکران
🆔 @ETM313
هدایت شده از کتاب جمکران 📚
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلـسلـه نشستهای #الهیات_تاریخ_و_مهدویت
✅نشست دوم با موضوع: جریان #عاشورا و الهیات تاریخ
🔆با حضور: #حجت_الاسلام_دکتر_احمد_رهدار
و #حجت_الاسلام_دکتر_حبیب_الله_بابایی
17-5-1402 elahiyat tarikh 2_1.mp3
41.38M
#صوت |جریان عاشورا و الهیات تاریخ
🔰 دومین نشست از #سلسله_نشست_های_الهیات_تاریخ_و_مهدویت
🎙 با حضور:
حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی
حجت الاسلام دکتر احمد رهدار
🆔 @ETM313
ا❁﷽❁ا
📸 گزارش تصویری: سلـسلـه نشستهای #الهیات_تاریخ_و_مهدویت
✅نشست دوم با موضوع: جریان #عاشورا و الهیات تاریخ
🔆با حضور: #حجت_الاسلام_دکتر_احمد_رهدار
و #حجت_الاسلام_دکتر_حبیب_الله_بابایی
🗓 سهشنبه 18 مرداد ماه
🆔 @ETM313
مورخینِ خوب و شایسته، به فلسفه تاریخ نوعی عدمِ اعتماد طبیعی دارند. اما به راستی چرا چنین است؟
آنها در تجربه شخصی خود با رویدادهای تصادفی و محتمل و نیز پیچیدگیها و عدم قطعیتِ کار تاریخی و حتی آن خصلت درکناپذیر بودنِ نسبی که تاریخ بدان دچار است، رویارو هستند.
چه عاملی موجب میشود که مورخان به محض مواجهشدن با مفهوم فلسفه تاریخ چنان ناراحت و عصبانی شوند؟
آنها هنگامی به خشم میآیند که با جزمیتِ تحمل ناشدنیِ فلسفههایی رویارو میشوند که ادعای عقلانی بودن دارند.
#فلسفه_تاریخ_از_چشمانداز_مسیحی
#ژاک_مارتین
🆔 @ETM313
🔹"حکمت تاریخ"، نگرشی حکمی به موضوعات مطرح در فلسفه تاریخ است که در آن، مبدأ، مسیر و منتهای تاریخ و اصول حاکم بر تکامل تاریخ اجتماعی بشر با شیوه ای استنادی، از معارف ثقلین استظهار میگردد.
🔺به بیان دیگر، حکمت مضاف به تاریخ، که از آن به حکمت تارخ تعبیر میشود، نظریه تکامل تاریخ را بر پایه نظام معارف وحیانی تبیین و تشریح می کند.
🔹"حکمت تاریخ" صرفا مولود یک ضرورت نظری نیست، بلکه این دانش از حلقههای پیوند بین اعتقادات دینی و برنامه ریزی اجتماعی محسوب می شود.
🔺بدون یک تحلیل روشن و روشمند از تاریخ اجتماعی بشر و شناخت عوامل دخیل در پیشرفت یا عقبگردِ تاریخ اجتماعی، امکان برنامهریزیِ جامع و معطوف به آینده وجود نخواهد داشت.
#حکمت_تاریخ
#آیت_الله_میرباقری
🆔 @ETM313
نظریه و کنش انتقادی، بدون حضور الهیات کاری تهی و بیثمر است.
#تئودور_آدورنو
🆔 @ETM313
فکر میکنم فاجعه است که دانشجویان [فلسفهام] در غفلت کامل از کتاب مقدس رشد میکنند.
حالا میفهمم درس عهدین مهمتر از درس هگل است. کمی دیر فهمیدم.
فقط میتوانم بگویم درس عهدین را از همه دروس فلسفه جدیتر بگیرید اما میدانم با این حرف به جایی نخواهم رسید؛ این حرف مدرن نیست!
#یاکوب_تاوبس
#الهیات_سیاسی_پولس
🆔 @ETM313
توجه به سویههای الهیاتی در شکلگیری نظرات فلسفی در غرب، در این سالها افزایش چشمگیری داشته است تا آنجا که برخی متفکران غربی نظیر آلن گلیسپی در کتاب «ریشههای الهیاتی مدرنیته» با خوانشی الهیاتی، تاثیرات نگرشهای الهیاتی در تاریخ اندیشه مغرب زمین را نشان میدهند.
آنچه که امروز برای فضای اندیشهورزی ما ضروری است، توجه بیش از پیش به تراث اسلامی و بهرهگیری از ظرفیت این تراث به ویژه الهیات در پاسخ به موضوعات جدید است.
🆔 @ETM313
انسانِ مدرن، زمانی که قطعیت آخرت را از دست داد، به دامان خود پرتاب شد، نه به دامان جهان ...
#هانا_آرنت
🆔 @ETM313
رنه دکارت را پدر فلسفه مدرن میدانند.
درباره دکارت تصریح میشود که علمی که او بنیان نهاد، جای کارکردی را میگیرد که تا آن زمان، انجام آن بر عهده جزم کلیسا بود، کارکرد حراست روحانی کلی از وجود.
اگر چنین باشد، آنگاه سخن فوئرباخ را باید به یاد آورد که میگفت:
«فیلسوفان ما، تا کنون چیزی جز متألهان میانجی نبودهاند، متألهانی که با مفهوم انتزاعی، کار میکنند»
#هانس_بلومنبرگ
#مشروعیت_عصر_مدرن
🆔 @ETM313
اصل موضوعه برابری سیاسی همه شهروندان، صورت سکولارِ مفهومِ برابری همه انسانها در پیشگاه خداوند است.
همه مفاهیم مهمِ آموزه مدرنِ دولت، صورت سکولارِ مفاهیم الهیاتیاند.
جایگاه وضع استثنایی در سیاست و حقوق، شبیه جایگاه معجزات در الهیات است.
انتظارات مربوط به نجات سیاسی که نمونه آن در مانیفست کمونیست آمده است، صورتهای سکولارِ بهشت انجیلی یا موعودباوری آخرالزمانی است.
#هانس_بلومنبرگ
#مشروعیت_عصر_مدرن
🆔 @ETM313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی
عشق #محمد بس است و #آل_محمد
🌸 #میلاد_رسول_اکرم(ص) و #امام_صادق(ع) مبارک باد.
🆔 @ETM313
به محض آنکه الهیات، ادعایش مبنی بر فراگفتاربودن را رها کند، دیگر نمیتواند کلام خدای خالق را به زبان آورد، بلکه مجبور است به آوای غیبیِ بُـتی متناهی از جمله دانشپژوهشی تاریخی، روانشناسی انسانگرایانه یا فلسفه استعلایی تبدیل شود.
اگر الهیات، دیگر درصدد تعیین جایگاه، مشروط کردن یا انتقاد از گفتارهای دیگر نباشد، آنگاه ناگزیر این گفتارها، جایگاه الهیات را تعیین خواهند کرد.
#جان_میلبنک
#الهیات_و_نظریه_اجتماعی
🆔 @ETM313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ ...
#حضرت_آقا
#طوفان_الأقصى
#فلسطین
#نبرد_حق_و_باطل
🆔 @ETM313
در طیِ فراگستریِ «من میاندیشم پس هستمِ» دکارت به مثابه ضمانتِ انسانْ از خود، انسانی که از علقههای دینی رها شده بود، آخرتشناسی به اتوپیا تبدیل شد.
برنامهریزی برای تاریخ، اهمیتی همطراز با فهم طبیعت و فراچنگآوردنِ آن پیدا کرد.
#راینهارت_کوزلک
#نقد_و_بحران
🆔 @ETM313
عقل مدرن در شکل فلسفه، چالشِ پاسخ به پرسشهای بزرگ و زیاد بزرگی را پذیرفت که آنها را به ارث برده بود.
آنچه عقل را به گسترش بیش از حد وا میدارد اراده درونزاد و خودانگیخته به دانستن نیست.
داعیه آغازِ مطلقاً نو، ظاهری نامشروع دارد چون قسمی پیوستگی در کار است که نتیجه ناتوانی رهاشدن از پرسشهای موروثی است.
عصر مدرن پرسشهایی را که برایش به جا مانده بود پذیرفت؛ پرسشهایی که قرون وسطی طرحشان کرده بود و فرضش این بود که به آنها پاسخ داده است، درحالیکه این پرسشها دقیقاً تنها به این دلیل مطرح شده بودند که مسیحیان گمان میکردند پیشاپیش پاسخشان را در چنته دارند.
#هانس_بلومنبرگ
#مشروعیت_عصر_مدرن
🆔 @ETM313
عصر مدرن دریافت که نمیتواند از پاسخ به پرسشهای مربوط به تمامیت تاریخ خودداری کند.
از این نظر فلسفه تاریخ تلاشی است برای پاسخ به پرسشی قرون وسطایی با ابزارهایی که در دسترسِ عصری پساقرونِوسطایی قرار دارند.
اندیشه پیشرفت به عنوان یکی از پاسخهای ممکن به پرسش از تمامیت تاریخ، به درونِ کارکردی برای آگاهی کشیده شد که قبلاً انجام آن بر عهده چهارچوب داستان رستگاری بود؛ داستانی که یک سر آن خلقت و سر دیگرش داوری نهایی بود.
#هانس_بلومنبرگ
#مشروعیت_عصر_مدرن
🆔 @ETM313