♨️ایران دیگر شیعه خانه نیست
روزنامه های مطرح عربستان سعودی
ضمن خوشحالی زیاد
در حرکتی هماهنگ اقدام به انتشار مقاله
با این عنوان کردند :
بر اساس نسبت رشد فرزندآوری خانواده های اهل تسنن
نسبت به شیعه،
حداکثر تا ۳۰ سال آینده
اکثریت جمعیت ایران نیز
سنی خواهند بود ...
#فرزندآوری
#جهادتبيين
#صفرمرزی
https://eitaa.com/ezdevaje2
⚡️نگاهی به جمعیت اهلسنت ایران در بیست سال دیگر
✍مهدی مسائلی
بارها شنیده و خواندهایم که بعضی با استناد به سخنان و تحلیلهای نامعتبر از غلبه جمعیت اهلسنت ایران در آینده نزدیک سخن میگویند و اظهار میکنند: «با این روند فرزندآوری اهلسنت احتمالاً تا 20 سال آینده اکثر جمعیت ایران را اهلسنت تشکیل خواهد داد!»
اخیرا نیز فایل صوتی یکی از مداحان انقلابی منتشر شده است که ایشان برای تأکید بر اهمیت فرزندآوری شیعیان، از تساوی جمعیت شیعه و سنی در بیست سال آینده سخن میگوید.
چند سال پیش بنده در یادداشتی با تکیه بر آمارهای رسمی به نقد این سخن پرداختم.(متن را میتوانید در کانال تلگرامی بنده بخوانید) حالا نیز مجددا نکاتی را یادآور میشوم:
۱. بنده به شخصه حدود بیست سال است همین سخن را در جمعهای گوناگون میشنوم، اما با گذشت زمان، از این بیست سال هیچ وقت کم نشده است و هرچه ما جلو میرویم این بیست سال نیز با ما جلو میآید.
۲. در یادداشتم با استناد به آمارهای رسمی بیان کردم که در بین استانهای سنینشین ایران فقط استان سیستان و بلوچستان رشد جمعیت و ولادتهای بیشتری نسبت به آمار متوسط کشور دارد. این درحالی است که در استان کردستان که اکثریت آن نیز اهلسنت هستند، رشد جمعیت و تعداد ولادتهای آن حتی از آمار متوسط کشور نیز پایینتر است. بالابودن آمار ولادتها در استان سیستان و بلوچستان نیز به خاطر انگیزههای مذهبی نیست، بلکه به خاطر شرایط فرهنگی این مناطق است، به تعبیر صریحتر فرهنگِ غربی در این مناطق کمتر از سایر نقاط کشور رسوخ کرده است و فرزند بیشتر در این مناطق هنوز یک پشتوانهی خانوادگی به حساب میآید. البته در این مناطق نیز نسبت به دهههای گذشته آمار موالید و رشد جمعیت افت بسیاری داشته است و از حدود ۵ درصد به حدود ۳درصد رسیده است. قسمتی از این افت به خاطر فعالیت فرهنگی اِنجی اوهایی است که برای کنترل جمعیت در این مناطق فعال بودهاند، اما افزون بر این، زنان در این مناطق، نسبت به سایر نقاط کشور آزادی فرهنگی و سوادآموزی و حضور اجتماعی کمتری داشتهاند، اما با گسترش سواد و نقش اجتماعی زنان به مرور از تعداد ولادتها در این مناطق نیز کاسته شده و میشود. مثلا یکی از گزارههای تأثیرگذار بر تعداد ولادتها، پایین بودن سن ازدواج است و در این مناطق هر چه سن ازدواج بالاتر میرود تعداد ولادتها نیز کاسته میشود. طبق آمارهای رسمی نرخ ازداواج نیز در استان در سالهای اخیر کاهش یافته است.
۳. در سال ۱۴۰۰ جمعیت استان سیستان و بلوچستان حدود ۳۱۰۰۰۰۰ نفر(سه میلیون و صدهزار نفر) است که از این جمعیت حدود ۳۵درصد آن را نیز شیعیان تشکیل میدهند. طبق پیشبینی اداره ملی آمار ایران که با گزارههای علمی صورت گرفته است جمعیت این استان در ۱۵ سال دیگر، یعنی سال ۱۴۱۵، به حدود ۴۱۹۲۰۰۰(چهارمیلیون و صد و نود و دو هزار نفر) خواهد رسید. (این پیشبینی در سایت اداره آمار موجود است.) این در حالی است که طبق پیشبینیها جمعیت کل کشور در این مقطع زمانی حدود ۹۵ میلیون نفر خواهد بود.
حال سؤال این است که رشد جمعیت در استان سیستان و بلوچستان باید با چه شتاب و چه درصدی صورت گیرد که موجب تساوی جمعیت شیعه و سنی در ایران در بیست سال آینده شود؟!
غیر از اینکه همهی بانوان محترم اهلسنت در این استان در طول بیست سال، چهل فرزند به دنیا بیاورد!
۴. به دوستان مداح عزیز و بزرگوار توصیه میکنم دغدغهی شما برای تأکید بر رشد جمعیت محترم است، ولی سعی نکنید با اطلاعات نادرست جایی دیگر را خراب کنید تا این مشکل را حل کنید. رشد جمعیت کل کشور نیز با ایجاد هیجان مذهبی در یک یا دو هیئت مذهبی حل نمیشود. رشد جمعیت موانع فرهنگی و خصوصا اقتصادی دارد که باید آنها را برداشت. آداب زندگی کنونی با آداب زندگی گذشته متفاوت است، برای رشد جمعیت در زمان کنونی باید با توجه به آداب زندگی کنونی، راه حل ارائه کرد.
از این گذشته اگر اهلسنت کشور نقش خود را در رشد جمعیت کشور خوب ایفا میکنند باید آنها را ملامت کنیم؟! رشد جمعیت اگر خوب است شیعه و سنی ندارد.
🔰 معنای انتظار
#انتظار به معنای جلوس هیچ معنایی ندارد! راه انتظار طی شدنی است. باید به قدم طی شود. ما ایستگاه توقف نداریم. آرام نشستن برای عاشق گناه بزرگی است.
https://eitaa.com/ezdevaje2
هزار سختی راه مشایه را به جان میخریم تا به آغوش شما برسیم و از نگاه مهربانتان سرمست شویم
حال شما بگو
چه میشود که همین ما، ما عاشقان بلاجو به صد بهانه و توجیه، از اطاعت امر نائب بر حق شما سرباز میزنیم
#فرزندآوری
#جهاد_امروز
https://eitaa.com/ezdevaje2
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین
خودم که قابلی نیستم
فرزندانی از خدا طلب میکنم
که ادامه و نسل من شوند
و عاشقانه راه تو را بپویند
حسین!
#فرزندآوری
#جهاد_امروز
https://eitaa.com/ezdevaje2
خداوندا!
مرا اولاد بسیاری عطا فرما
که در راه حسینت لشکری از خون من باشد
https://eitaa.com/ezdevaje2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
توجه توجه
✅ ثبت نام قرعه کشی کربلای معلی ویژه اربعین حسینی آغاز گردید
✅ زمان ثبت نام :١٤٠٣/٠٥/٠٦لغایت ۱٤٠٣/٠٥/١٥
✅ نحوه ثبت نام :
ارسال شماره گذرنامه به سامانه
➡️ ۱۰۰۰۸۰۰۰۳۰۰۰۴۰ ⬅️
🟢موقوفه حضرت آیت الله سید میرزا ابوطالب قمی(ره)🟢
https://eitaa.com/moghofehghomi
#طلاب_مرد
https://eitaa.com/ezdevaje2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
توجه توجه
✅ ثبت نام قرعه کشی کربلای معلی ویژه خواهران اربعین حسینی آغاز گردید
✅ زمان ثبت نام ۱۴۰۳/۰۵/۰۸لغایت ۱٤٠٣/٠٥/١٥
✅ نحوه ثبت نام :
ارسال شماره گذرنامه به سامانه
➡️ 2000900909090 ⬅️
🟢موقوفه حضرت آیت الله سید میرزا ابوطالب قمی(ره)🟢
https://eitaa.com/moghofehghomi
#طلاب_خواهر
https://eitaa.com/ezdevaje2
وَ عَنْهُ عَنْ بَكْرِ بْنِ صَالِحٍ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ ع أَنِّي اجْتَنَبْتُ طَلَبَ الْوَلَدِ مُنْذُ خَمْسِ سِنِينَ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَهْلِي كَرِهَتْ ذَلِكَ وَ قَالَتْ إِنَّهُ يَشْتَدُّ عَلَيَّ تَرْبِيَتُهُمْ لِقِلَّةِ الشَّيْءِ فَمَا تَرَى فَكَتَبَ ع إِلَيَّ اطْلُبِ الْوَلَدَ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَرْزُقُهُمْ.
بکر بن صالح می¬گوید: به امام کاظم علیه السلام نوشتم که پنج سال است که از طلب فرزند جلوگیری می¬کنم؛ زیرا همسرم از این کار ناخشنود است و می¬گوید تربیت فرزندان به خاطر کمبود مالی مشکل است. نظر شما چیست؟ امام برایم نوشت: به دنبال فرزند باش؛ زیرا خداوند روزی آنان را می¬دهد.
https://eitaa.com/ezdevaje2
🌍 #المپیک2024
تیرانداز باردار المپیکی: با لگد بچهام مسابقهام را بردم!
یایلاگول رمضانوا، کماندار اهل آذربایجان، در حالی که شش و نیم ماهه باردار بود، در مسابقات تیراندازی با کمان المپیک ۲۰۲۴ پاریس شرکت کرد.
رمضانوا در مسابقهای هیجانانگیز در مرحله ابتدایی با آن کیشوان، کماندار چینی، روبرو شد. این مسابقه با نتیجه ۵-۵ به پایان رسید و به تیر طلایی کشیده شد که رمضانوا با شلیک یک تیر ۱۰ امتیازی پیروز شد.
https://eitaa.com/ezdevaje2
👏 برنامه جالب میلان برای حمایت از فرزندآوری
🔸 میلان به اعضای تیم فوتبال زنان خود اعلام کرده در صورتی که در سال آخر قرارداد خود باردار باشند، باشگاه قرارداد آنها را یک سال تمدید خواهد کرد.
🤱 همچنین در این برنامه حمایتی، هزینههای درمان، سفر و اقامت برای کودک و یک همراه به بازیکن پرداخت خواهد شد.
https://eitaa.com/ezdevaje2
هدایت شده از نهضت مردمی جمعیت
#قرض #خوش_جمعیت #اربعین
#نشرحداکثری
🚨 کمک هزینه سفر اربعین
✅ ویژه خانوادههای خوش جمعیت(۶ فرزندبه بالا)
🔹 لینک ثبت نام 👇
https://formafzar.com/form/xkpho
🔶 اولویت با زائر اولیها و کسانی است که زودتر ثبتنام نمایند...
🍀 سوالی دارید در خدمتیم 👇
🆔@Nehzat_population
━🍃❀💠❀🍃━═•••
💠 نهضت مردمی جمعیت
@andishekosar
#شبهه
#تعدد_زوجات
#ایذاء
یکی از فقهای معاصر در بخشی از سخنانش در گفتگو با رادیو «دویچلاند فونك» آلمان چنین ابراز داشتهاند:
«ازدواج مجدد مرد بدون رضايت همسر اول به نظر اينجانب حرام و گناه است و از نظر شرعی جرم است، و اگر زن اول بعد از عقد زن دوم رضايت ندهد، اين عقد اثر حقوقی ندارد. ازدواج دوم مرد بدون رضايت زن اول خلاف زندگی با خوبی و #معروف و هم چنين خلاف #عدالتی است كه در قرآن به صورت شرط برای ازدواج دوم آمده است. من با تعدد زوجات مخالف نیستم بلكه با #آزار و #اذیت زن مخالفم، اگرچه مسئله تعدد زوجات در برخی زمانها و در برخی قبائل، متعارف و مرسوم و مورد پذیرش زنان بوده است، اما امروز چون این مسئله موجب آزردگی خاطر زنان است انجام آن نیازمند #اذن زن اول است و در حقیقت زن دوم گرفتن، در اختیار زن اول است و این عین #عدالت است.»
در پستهای بعدی به #نقد این کلمات میپردازیم.
https://eitaa.com/ezdevaje2
#شبهه
#تعدد_زوجات
از کلمات آقای صانعی استفاده میشود که ازدواج مجدد مرد در صورت #اذن همسرش جائز است و بدون اذن او به سه دلیل حرام است:
1- آیهی وَ عَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ
2- ازدواج مجدد مرد خلاف عدالتی است که در آیه سوم سورهی نساء ذکر شده است.
3- حرمت ایذاء مومن
این موارد باید از نظر فقهی بررسی شود.
لزوم اذن زوجه در ازدواج مجدد زوج
تنها موردی که در اسلام، ازدواج مرد منوط به اذن زوجه شده است، ازدواج با خواهرزاده یا برادرزادهی زوجه میباشد. این مطلب در روایات وارد شده است و فقها نیز به آن فتوا میدهند.
لَا تُزَوَّجُ ابْنَةُ الْأَخِ وَ لَا ابْنَةُ الْأُخْتِ عَلَى الْعَمَّةِ وَ لَا عَلَى الْخَالَةِ إِلَّا بِإِذْنِهِمَا وَ تُزَوَّجُ الْعَمَّةُ وَ الْخَالَةُ عَلَى ابْنَةِ الْأَخِ وَ ابْنَةِ الْأُخْتِ بِغَيْرِ إِذْنِهِمَا
خواهرزاده و برادرزاده را نمیتوان با داشتن عمه و خالهی آنان به همسری درآورد مگر آنکه آنان اجازه دهند، اما در جهت مقابل، اگر انسان قصد ازدواج با عمه و خالهی همسرش را داشته باشد، نیاز به کسب اجازه از همسر نیست.
لَا تُنْكَحُ الْمَرْأَةُ عَلَى عَمَّتِهَا وَ لَا خَالَتِهَا إِلَّا بِإِذْنِ الْعَمَّةِ وَ الْخَالَةِ.
نمیتوان زنی را هووی عمه و خالهاش کرد، مگر آنکه آن دو اجازه دهند.
به جز این یک مورد، مورد دیگری وجود ندارد که معصومین ازدواج مرد را منوط به اذن زوجه کرده باشند، فقها نیز فقط همین یک مورد را ذکر کردهاند.
https://eitaa.com/ezdevaje2
#شبهه
#تعدد_زوجات
دلیل اولی که از مصاحبهی آقای صانعی در عدم جواز تعدد زوجات استفاده میشود، آیهی «وَ عَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» میباشد.
دلالت آیهی «وَ عَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» بر عدم جواز ازدواج مجدد مرد
این دلیل را به این صورت میتوان تبیین کرد که وجوب معاشرت به معروف با همسر اقتضا میکند که مرد ازدواج مجدد نکند؛ زیرا ازدواج مجدد خلاف معاشرت به معروف است.
اشکال به دلالت آیهی وَ عَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ
در تفسیر مجمع البیان ذیل این قسمت از آیه میفرماید: به نیکی با آنها معاشرت کنید؛ چنان که خداوند امر کرده است حقوق آنان را اداء کنید؛ از جمله انصاف در حق #قسم، #نفقه، نیکو سخن گفتن و رفتار نیکو و همچنین گفته شده است که #معروف یعنی او را #نزند و سخن زشت به او نگوید و با او #گشاده رو باشد.
هیچ یک از #مفسرین و همچنین #فقها، عدم #ازدواج مجدد مرد را مصداق معاشرت به معروف ندانستهاند. از طرفی خود #ائمه یا معاصرین ائمه اقدام به ازدواج #مجدد میکردند؛ اگر عدم ازدواج مجدد مرد مصداق معاشرت به معروف بود، ائمه باید این ازدواجها را ترک میکردند و همچنین باید سایرین را از این کار نهی میکردند.
ممکن است اشکال شود که در زمان ائمه ازدواج مجدد منافاتی با معاشرت به معروف نداشته است؛ اما امروزه ازدواج مجدد مرد با معاشرت به معروف منافات دارد.
در پاسخ باید گفت همان طور که امروزه بعضی از زنان به واسطهی ازدواج مجدد همسرانشان دچار #غیرت و #حسادت زنانه میشوند، در عصر #معصومین هم همین طور بوده است و زنان دچار غیرت و حسادت زنانه میشدند. در پستهای بعدی روایاتی که بیانگر این غیرت در زمان معصومین است، ذکر خواهد شد.
https://eitaa.com/ezdevaje2
#شبهه
#تعدد_زوجات
دلیل دوم آقای صانعی
دلالت آیهی سوم سورهی نساء بر عدم جواز ازدواج مجدد مرد
شاید مراد این فقیه از این دلیل به این صورت باشد که طبق آیهی سوم سورهی نساء، مرد در صورت خوف عدم رعایت عدالت بین زوجات، باید به یک زن اکتفا کند. با توجه به این که در زمان معاصر رعایت عدالت امکان ندارد، ازدواج مجدد مرد بر خلاف عدالتی است که در آیه ذکر شده است.
اشکال به دلالت آیهی سوم سورهی نساء
مراد از عدالت در تعدد زوجات، رعایت حق قسم و پرداخت نفقه میباشد. نفقهی هر زن باید با توجه به شان او باشد و عدالت به معنای مساوات نیست. در حق قسم نیز حق هر زن یک شب از چهار شب میباشد و در این مورد نیز مساوات لازم نیست؛ مگر آن که شخصی چهار همسر داشته باشد که رعایت عدالت با مساوات همراه است؛ زیرا حق هر زن یک شب از چهار شب میباشد.
با توجه به این که عدالت منحصر در نفقه و حق قسم است و مساوات نیز لازم نیست، به نظر میرسد رعایت عدالت برای بسیاری از مردان در جامعهی امروزی امکانپذیر بوده و در نتیجه شرط عدالت نمیتواند به طور مطلق ازدواج مجدد را در این زمان ممنوع کند.
https://eitaa.com/ezdevaje2
#شبهه
#تعدد_زوجات
عمده دلیلی که آقای صانعی برای عدم جواز تعدد زوجات به آن استدلال کرده است، مسئلهی ایذاء میباشد. استدلال منطقی این دلیل به شکل زیر خواهد بود:
صغری: ازدواج مجدد مرد موجب ایذاء زن میشود.
کبری: ایذاء مومنین حرام است.
نتیجه: ازدواج مجدد مرد حرام است.
برای بررسی این دلیل چند مرحله بحث وجود دارد.
آیا ایذاء مومن حرام است؟
آیا این حرمت در هر صورت و مطلقا وجود دارد؟
آیا ایذاء در زمان ائمه نیز بوده و با این وجود شارع تعدد زوجات را جائز دانسته است؟
با نگاه بدوی، در حرمت ایذاء مومن، اشکالی وجود ندارد. اما نکتهی مهمی که باید به آن توجه نمود این است که بسیاری از احکامی که توسط شارع جعل شده است، ایذائی میباشد، چنان که بسیاری از احکام، ضرری میباشند و با این وجود شارع این احکام را جعل کرده است. مثلا جهاد که هم ضرری است و هم ایذائی است و موجب اذیت جهادگران میشود، اما با این وجود شارع به خاطر مصالح اهم، حکم وجوب جهاد را جعل کرده و نمیتوان با توجه به ضرری یا ایذائی بودن، دست از حکم وجوب جهاد برداشت. یا مثلا روزه گر چه در مواردی که ضرری است، واجب نمیباشد؛ اما در مواردی که ضرری نیست و شخص باید روزه بگیرد، به واسطهی روزه گرفتن اذیت میشود؛ اما شارع به خاطر مصالح اهم که در روزه وجود دارد، آن را واجب کرده و این ایذاء را مانع از وجوب روزه ندانسته است.
بسیاری از احکامی که توسط شارع جعل شده است ممکن است موجب ایذاء برخی افراد شود؛ اما با توجه به مصالح و مفاسدی که برای آنها وجود دارد، شارع این احکام را جعل کرده است و به آن ایذاء اعتنا نکرده و چه بسا در بعضی موارد آزرده شدن را مذموم شمرده و مورد نکوهش قرار داده است. یکی از این موارد ازدواج مجدد مرد و اذیت شدن زن میباشد که با عنوان «غیرت زن» در روایات به آن اشاره شده است. در این روایات شارع از غیرت ورزیدن زن نهی کرده است و آن را در واقع حسادت زنانه دانسته است که ریشهی کفر میباشد.
https://eitaa.com/ezdevaje2
#شبهه
#تعدد_زوجات
نکوهش غیرت زن در روایات
روایت اول
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَيْسَ الْغَيْرَةُ إِلَّا لِلرِّجَالِ وَ أَمَّا النِّسَاءُ فَإِنَّمَا ذَلِكَ مِنْهُنَّ حَسَدٌ وَ الْغَيْرَةُ لِلرِّجَالِ وَ لِذَلِكَ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَى النِّسَاءِ إِلَّا زَوْجَهَا وَ أَحَلَّ لِلرِّجَالِ أَرْبَعاً وَ إِنَّ اللَّهَ أَكْرَمُ أَنْ يَبْتَلِيَهُنَّ بِالْغَيْرَةِ وَ يُحِلَّ لِلرِّجَالِ مَعَهَا ثَلَاثاً
از امام صادق علیهالسلام نقل شده است که فرمودند: #غيرت مخصوص مردان است و اما غيرت زنان در حقيقت #حسادت است و چون غيرت تنها مخصوص مردان است به همين دليل خداوند بر زنان جز شوهرشان را حرام کرده است ولی بر مردان چهار زن را حلال نموده است. و خداوند کريم تر از آن است که از سويی به زن غيرت بدهد و از سوی ديگر برای مرد سه زن ديگر را علاوه بر آن زن حلال کند.
البته این روایت با توجه به «بعض اصحابه» مرسل است و جزء روایات ضعیف به شمار میرود.
این روایت وجود غیرت در زنان را نفی میکند و علت آن را چنین ذکر میکند که خداوند کریمتر از آن است که تکوینا در زن غیرت قرار دهد و از طرفی برای مرد سه زن دیگر را حلال کند. یعنی غیرت یک صفت ذاتی در زن نیست؛ بلکه در واقع حسادت است که بر زن عارض شده است که از گناهان کبیره میباشد.
https://eitaa.com/ezdevaje2
#شبهه
#تعدد_زوجات
نکوهش غیرت زن در روایات
روایت دوم
عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ عَنْ سَعْدِ بْنِ الْجَلَّابِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يَجْعَلِ الْغَيْرَةَ لِلنِّسَاءِ وَ إِنَّمَا تَغَارُ الْمُنْكِرَاتُ مِنْهُنَّ فَأَمَّا الْمُؤْمِنَاتُ فَلَا إِنَّمَا جَعَلَ اللَّهُ الْغَيْرَةَ لِلرِّجَالِ لِأَنَّهُ أَحَلَّ لِلرَّجُلِ أَرْبَعاً وَ مَا مَلَكَتْ يَمِينُهُ وَ لَمْ يَجْعَلْ لِلْمَرْأَةِ إِلَّا زَوْجَهَا فَإِذَا أَرَادَتْ مَعَهُ غَيْرَهُ كَانَتْ عِنْدَ اللَّهِ زَانِيَةً.
امام صادق عليه السلام فرمود: خدا برای زنان #غيرت قرار نداده است بدانيد که زنان #فاسق و منکر، غيرت میورزند و هرگز زنان #مومن غيرت نمیورزند. خدا غيرت را برای مردان قرار داده است چرا که خدا برای مرد #چهار زن و همچنين کنيزکانی حلال کرده است درحاليکه برای زن جز يک مرد را حلال نکرده است و در صورتی که زن با وجود شوهر فسق کند زناکار محسوب میشود.
این روایت از نظر سندی ضعیف میباشد؛ زیرا محمد بن علی ابو سمینه تضعیف شده است و سعد بن ابی عمرو الجلاب توثیق ندارد.
این روایت نیز مانند روایت قبل به صراحت، وجود غیرت در زن را نفی کرده است. البته در ادامهی روایت، غیرت را برای زنان منکر ثابت دانسته است که به قرینهی روایت قبل، مراد از این غیرت در برخی از زنان، همان حسادت است که صفت ذاتی زنان نیست؛ بلکه عارضی است؛ زیرا در صدر روایت و همچنین در روایت قبل، غیرت به عنوان یک صفت ذاتی و تکوینی در زنان نفی شد.
https://eitaa.com/ezdevaje2
#شبهه
#تعدد_زوجات
نکوهش غیرت زن در روایات
روایت سوم
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ جَمِيعاً عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ رَفَعَهُ قَالَ: بَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ ص قَاعِدٌ إِذْ جَاءَتِ امْرَأَةٌ عُرْيَانَةٌ حَتَّى قَامَتْ بَيْنَ يَدَيْهِ فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي فَجَرْتُ فَطَهِّرْنِي قَالَ وَ جَاءَ رَجُلٌ يَعْدُو فِي أَثَرِهَا وَ أَلْقَى عَلَيْهَا ثَوْباً فَقَالَ مَا هِيَ مِنْكَ فَقَالَ صَاحِبَتِي يَا رَسُولَ اللَّهِ خَلَوْتُ بِجَارِيَتِي فَصَنَعَتْ مَا تَرَى فَقَالَ ضُمَّهَا إِلَيْكَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ الْغَيْرَاءَ لَا تُبْصِرُ أَعْلَى الْوَادِي مِنْ أَسْفَلِهِ. (کافی، ج۵، ص ۵۰۵)
در حالی که رسول خدا صلی الله علیه و آله نشسته بود، زنی برهنه آمد و در مقابل او ایستاد و گفت: یا رسول الله من فحشا کردم، پس مرا پاک کن مردی به دنبال او آمد و جامهای بر او افکند. پیامبر فرمودند: این زن کیست؟ آن مرد گفت: همسرم، یا رسول الله؛ من با کنیزم خلوت کردم و او آنچه را میبینی انجام داد؟ پیامبر فرمود: او را به خانه بازگردان،سپس فرمودند: زن حسود و غیرت ورز نمیتواند بالای بیابان را از پایین آن تشخیص دهد.
این روایت بیانگر این نکته است که زن در هنگام حسادت و غیرت ورزی، از نظر عقلی و قدرت تشخیص بسیار ضعیف میشود، به طوری که بالا و پایین بیابان را از هم تشخیص نمیدهد.
https://eitaa.com/ezdevaje2
تکثیر نسل_تعدد زوجات
#شبهه #تعدد_زوجات عمده دلیلی که آقای صانعی برای عدم جواز تعدد زوجات به آن استدلال کرده است، مسئلهی
پاسخ نقضی یکی از کاربران به استدلال آقای صانعی
♦️مادر ۴۰ ساله مینابی سیزدهمین فرزند خود را به دنیا آورد
دکتر میثم صالحی رئیس بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) میناب:
🔹در این هفته ۲ مادر باردار ۴۰ و ۴۹ ساله به بیمارستان مراجعه کردند که هر دو زایمان طبیعی و موفقیت آمیزی داشتند.
🔹مادر ۴۰ ساله در بارداری شانزدهم، سیزدهمین فرزند خود را به سلامت به دنیا آورد.
🔹مادر ۴۹ ساله هم نهمین فرزندش را در بارداری دوازدهم به آغوش کشید.
https://eitaa.com/ezdevaje2
هدایت شده از دیده بان شفافیت قانون جوانی جمعیت
📍راهنمای کانال دیده بان شفافیت قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
وام ودیعه مسکن
https://eitaa.com/djavani/82
گزارش تخلفات به صورت ویدئو
https://eitaa.com/djavani/105
زمین های جوانی جمعیت قم کجاست؟
https://eitaa.com/djavani/103
بلوکه کردن پول برای خودرو لازم است؟
https://eitaa.com/djavani/102
طرح یسنا از زبان وزیر رفاه
https://eitaa.com/djavani/101
معرفی کانال به دیگران
https://eitaa.com/jamiyat/3191
بسته های غذایی مادران باردار و شیرده
https://eitaa.com/djavani/97
https://eitaa.com/djavani/91
مالیات سه فرزندی
https://eitaa.com/djavani/95
از مهد کودک ادارات چه خبر؟
https://eitaa.com/djavani/94
معافیت سربازی سه و چهار فرزندی
https://eitaa.com/djavani/87
معافیت دو فرزندی؟
https://eitaa.com/djavani/87
آیا زمین چهارفرزندی مقید به زمان است؟
https://eitaa.com/djavani/86
نگاهی به مشکلات زنان شاغل
https://eitaa.com/djavani/85
سامانه شکایات مردمی نهاد ریاست جمهوری
https://eitaa.com/djavani/83
قول وزیر راه و شهرسازی به مردم عزیز ایران در واگذاری دو میلیون قطعه زمین تا ۱۴۰۳
https://eitaa.com/djavani/72
آیا برای تحویل زمین باید پولی واریز کنیم؟
https://eitaa.com/djavani/71
برای شکایت و اعتراض در رابطه با عدم اجرای قانون چه کنیم
https://eitaa.com/djavani/65
کارمندان حتما بخوانند
https://eitaa.com/djavani/60
خبر خوب برای دستیاران باردار یا دارای کودک زیر دو سال
https://eitaa.com/djavani/50
ماده ۱۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
https://eitaa.com/djavani/46
فرزندان طلاق را چگونه محاسبه می کنند؟
https://eitaa.com/djavani/45
شهرهای با نرخ باروری بالای ۲.۵ مشمول حمایت های قانون می شوند؟
https://eitaa.com/djavani/41
اینفو پوشش هزینه های درمان ناباروری
https://eitaa.com/djavani/38
آیا طرح خودرو جوانی جمعیت هنوز پابرجاست؟
https://eitaa.com/djavani/36
تاریخ شمولیت قانون در بحث وام، خودرو و.. چیست؟
https://eitaa.com/djavani/30
جدول مشوق های قانون
https://eitaa.com/djavani/28
خلاصه نکات مهم قانون
https://eitaa.com/djavani/27
اصل و متن قانون
https://eitaa.com/djavani/26
آیا زمین به صاحبان ملک هم تعلق می گیرد؟
https://eitaa.com/djavani/23
برای سهام عدالت چه کنیم؟
https://eitaa.com/djavani/20
ابلاغیه وام ودیعه
https://eitaa.com/djavani/18
https://eitaa.com/djavani/19
درمان ناباروری و هزینه ها در مراکز دولتی و خصوصی
https://eitaa.com/djavani/17
چندقلوها برای دریافت هدیه رهبری چه کنند
https://eitaa.com/djavani/15
آدرس سامانه های شکایات
https://eitaa.com/djavani/12
جابجایی کارمندان
https://eitaa.com/djavani/11
سامانه های ثبت نام مرتبط با قانون
https://eitaa.com/djavani/7
ارزش زمین های قانون جوانی جمعیت چقدر است؟
https://eitaa.com/djavani/6
زمان واگذاری زمین ها
https://eitaa.com/djavani/6
فرم جیم بعد از تولد فرزند سوم سبز می شود؟
https://eitaa.com/djavani/6
کدام زمین را انتخاب کنیم؟۴فرزندی یا موضوع قانون جوانی جمعیت؟
https://eitaa.com/djavani/4
کانال جهاد تبیین جمعیت
https://eitaa.com/jamiyat
هرچه در رابطه با جمعیت و فرزندآوری لازم دارید دانلود کنید(رایگان)
https://eitaa.com/jamiyat/2327
بیمه رایگان ناباروری
https://eitaa.com/djavani/111
آیا امکان تبدیل زمین جوانی جمعیت به زمین۴فرزندی وجود دارد؟
https://eitaa.com/djavani/138
مسکن ملی و زمین همزمان ممکن است؟
https://eitaa.com/djavani/162
اولویت با زمین است یا مسکن ملی
https://eitaa.com/djavani/163
#شبهه
#تعدد_زوجات
نکوهش غیرت زن در روایات
روایت چهارم
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ يُوسُفَ بْنِ حَمَّادٍ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ جَابِرٍ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع غَيْرَةُ النِّسَاءِ الْحَسَدُ وَ الْحَسَدُ هُوَ أَصْلُ الْكُفْرِ إِنَّ النِّسَاءَ إِذَا غِرْنَ غَضِبْنَ وَ إِذَا غَضِبْنَ كَفَرْنَ إِلَّا الْمُسْلِمَاتُ مِنْهُنَّ. (کافی، ج ۵، ص ۵۰۵)
امام باقر ع فرمودند: #غيرت زن #حسادت است و حسادت اصل #کفر است؛ زنان وقتی غيرتی میشوند عصبانی میشوند و وقتی عصبانی شوند به کفر کشيده میشوند. مگر زنان مسلمان که غيرتی نمیشوند.
این روایت غیرت را در واقع #حسد دانسته است که یک صفت عارضی است؛ نه #تکوینی. همچنین حسد را اصل و ریشهی کفر دانسته است. در نهایت غیرت را از زنان مسلمان نفی کرده است.
https://eitaa.com/ezdevaje2