eitaa logo
فانوس | پژوهش‌های کلامی
469 دنبال‌کننده
200 عکس
100 ویدیو
177 فایل
مقالات و پژوهش‌های مرتبط با رشته کلام و فلسفه دین ارتباط با ما: @HeshamebnHakam
مشاهده در ایتا
دانلود
بخت و اتفاق.pdf
251.3K
🏷عنوان: 🌟بخت و اقبال🌟 📝نویسنده: آیت الله جعفر سبحانی 📖تعداد صفحات: 9 🗓بهار 1391 ❇️چکیده❇️ اتفاق اعم از بخت است. بخت در مورد انسان به کار می‏رود، اما اتفاق در غیر او نیز کاربرد دارد. این دو واژه کاربردهای مختلفی دارند: 1) تفسیر پدیده به وسیله علل ناشناخته که فراتر از عقول انسان است؛ 2) پدیده‏ای که تنها دارای علت مادی بوده و فاقد علت فاعلی و علت غائی است؛ 3) پدیده‏ای که علت غائی ندارد،هر چند دیگر علل را داراست؛ 4) پدیده‏ای که برای غایتی انجام می‏شود، اما به غایت دیگر منجر می‏شود. 5) اتفاق به معنای فقدان رابطه علّی و معلولی بین دو قضیه. در کاربرد اول باید آن علت نامرئی را در دایره علل و نه در فراتر از آن جست. برای کاربرد دوم به تشکّل جهان از ذرات پراکنده به طور اتفاقی و بدون علت و فاعل ذی‏شعور و بالتبع بدون علت غائی مثال می‏زنند. این در حالی است که این فرضیه با اشکالات فراوانی از جمله هدفمندی جهان طبیعت روبروست که حاکی از علت فاعلی و علت غائی است. فرضیه کاربرد سوم نسبت به اصل فعل صحیح است، اما نسبت به شخص فعل درست نبوده و بدون غایت نیست. باری کاربرد چهارم نیز به کندن زمین برای استخراج آب و وصول به گنج به طور اتفاقی مثال می‏زنند. در این مورد نیز سخن پیشین (غایتمندی نسبت به شخص فعل) صادق است. #️⃣ 💢https://eitaa.com/Faanoos14💢
1_1370400725.pdf
351.3K
🏷عنوان: 🌟سیر مطالعه حدیث شیعه🌟 📝نویسنده: سید محمدکاظم طباطبایی 📖تعداد صفحات: 22 ✅چکیده✅ دست‌یازیدن به سنّت معصومان علیهم‌السّلام به‌عنوان ثقل اصغر در کنار قرآن کریم، سفارش پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله در حدیث ثقلین است. فهم درست احادیث معصومان علیهم‌السّلام و ترسیم اندیشه‌های اسلام بر پایۀ آن، نیازمند برنامه‌ای برای «حدیث‌خوانی روشمند» است...بر مبنای این روش، علاقه‌مندان به حدیث‌خوانی در هفت مرحله یا هفت وادی، به متن‌خوانی برخی از کتاب‌های حدیثی می‌پردازند. برای گذار از این هفت وادی، چهل منزل، وجود دارد که میانگین مطالعه هر کتاب حدیثی در هر منزل ۲۵ ساعت است. آشنایی با متون حدیثی شیعه، روش‌مندی مطالعه، زمان‌بندی مشخّص، سطح‌بندی مطالعه، در نظرگرفتن ویژگی‌های هر کتاب و ارائه شرایط لازم برای مطالعۀ اثربخش، از خصوصیات این طرح محسوب می‌شود....ویژگی سیر مطالعۀ کنونی عبارت است از: اثرگذار، جذّاب، مستمر، برخوردار از شیوۀ آموزشی، فراگیر، در برگیری روایات همۀ اهل بیت علیهم‌السّلام و شناخت مصادر حدیثی. #️⃣ 🌐https://eitaa.com/Faanoos14🌐
جن؛ حقیقت و ویژگی ها.pdf
496.7K
🏷عنوان: 🌟جن؛ حقیقت و ویژگی ها🌟 📝نویسنده: رضا باقی زاده 📖تعداد صفحات: 25 ❇️چکیده❇️ در باب حقیقت جن اختلاف زیادی میان عالمان مسلمان وجود دارد. جسم آتشی و هوایی دارای عقل و فهم، از جنس روح و ملائکه‌ و مجرد از عناصر، اجسام لطیف ‌دارای حیات عرضی، از جمله این دیدگاه‏هاست. رؤیت جن، از دیگر موضوعات اختلافی است. برخی آن را ناممکن و ادعای رؤیت را باطل می‏دانند. عده‏ ای خوراک این موجود را هوای آمیخته به بوی طعام می‏دانند. در برخی نصوص نیز بوی استخوان و ارواث حیوانات به عنوان غذای این موجود اشاره شده است. در مقابل عده‏ای معتقدند جن روحانی بوده و تغذیه مادی ندارد. دیگر اینکه برخی از آیات مشعر به وجود جنس زن و مرد و نیز قانون زناشویی در میان جنیان می‏باشد. حیات اجتماعی و نیز تشکّل به شکل حیوان و انسان از دیگر گمانه‏ زنی‏ها پیرامون این موجود است. دیگر اینکه جنیان همانند انسان دارای اختیار و تکلیف هستند، و در میان آنها، صالح و غیرصالح وجود دارد، و نتیجه اعمال‌شان را در آخرت خواهند دید. برخی معتقدند چون جن از لحاظ ظرفیت کمال و کرامت به انسان نمی‌رسد، هیچ‌گاه از آنان پیامبری برنخاسته و ایشان تابعِ پیامبران بشری هستند. در آیات وروایات، مواردی از حضور جنیان و ارتباط آنان با پیامبر اکرم ص و ائمه اطهار ع بیان شده است. #️⃣ 🌐https://eitaa.com/Faanoos14🌐
آیا خداوند ماهیت دارد؟.pdf
739.5K
🏷عنوان: 🌟آیا خداوند ماهیت دارد؟🌟 📝نویسنده: محمدعلی اسماعیلی 📖تعداد صفحات: 29 ❇️چکیده❇️ مسأله اثبات یا نفی ماهیّت بالمعنی الاخص، برای واجب الوجود، جزو مسائل مهم و تأثیرگذار در مباحث خداشناسی فلسفی است. در این مسأله دو دیدگاه عمده وجود دارد: یکم. فخر رازی معتقد است که واجب الوجود ماهیّت دارد و عروض وجودش بر ماهیّت او، عروض خارجی است. دوم. در مقابل، مشهور فلاسفه معتقدند که واجب الوجود ماهیّت بالمعنی الاخص ندارد. طرفداران هر کدام از این دو دیدگاه به دلائلی تمسّک نموده‏اند. دیدگاه برگزیده در مسأله این است که اولاً: دلائل فخر رازی برای اثبات ماهیّت داری واجب الوجود و نیز غالب دلائل فلاسفه برای اثبات ماهیّت نداشتنِ واجب الوجود، تمام نیست؛ ثانیاً: لازم است بین دو تفسیر ماهیّت بالمعنی الاخص، تفصیل داده شود. به این صورت که ماهیّت بالمعنی الاخص با تفسیر حد وجود، برای واجب الوجود ثابت نیست، لکن با تفسیر حکایت وجود، برای واجب الوجود ثابت است. اثبات یا نفی ماهیّت بالمعنی الاخص برای واجب الوجود، با بسیاری از مسائل خداشناسی از جمله مسأله نفی ترکیب از واجب الوجود رابطه تنگاتنگی دارد. آنچه در این نوشتار می‏آید تبیین و تحلیل این مسأله از دیدگاه فخر رازی و نیز از دیدگاه مشهور فلاسفه، همراه بررسی دلائل هر کدام می باشد. همچنین دیدگاه برگزیده نیز تبیین و توجیه شده است و در انتها به بررسی این مسأله از دیدگاه روایات پرداخته شده است. #️⃣ 🌐https://eitaa.com/Faanoos14🌐
حجیت اجماع در مسائل اعتقادی.pdf
741.3K
🏷عنوان: 🌟حجیت اجماع در مسائل اعتقادی از منظر امامیة🌟 📝نویسنده: بخشایش؛ محبی؛ سلیمانی 📖تعداد صفحات: 17 ❇️چکیده❇️ اجماع یکی از ادله‌ی پرکاربردی است که علاوه بر مسائل فقهی، در برخی از مسائل اعتقادی نیز به عنوان دلیل مطرح شده است. اعتبار اجماع در مسائل فقهی روشن است ولی اعتبار و ارزش معرفت شناسی آن در مسائل اعتقادی چندان روشن نیست؛ به جهت آنکه تحقیق موسع و یکپارچه در این باره صورت نگرفته است. لذا پرسش از حکم این مساله، از مسائلی است که نیاز به تحقیق مستقل دارد. اهمیت این بحث آنجا روشن‎تر می‌‌شود که اجماع در بسیاری از مسائل اعتقادی به عنوان تنها دلیل مطرح شده است. این تحقیق با هدف شناخت حدود و ثغور مساله و کشف ارزش معرفتی اجماع در مسائل اعتقادی انجام شده است. و نیل به این مقصود، در سایه توصیف و تحلیل ادله حجیت اجماع در مسائل فقهی میسر است تا از این رهگذر روشن شود آیا ادله مذکور، چنین قابلیتی دارند که شامل مسائل اعتقادی نیز بشوند یا نه؟ واکاوی ادله نشان می‌‎دهد حداقل برخی از ادله اجماع در مسائل فقهی، بر فرض تمام بودن، چنین قابلیتی دارند که شامل مسائل اعتقادی نیز بشوند و به همین جهت وجهی برای تفصیل بین مسائل فقهی و اعتقادی وجود ندارد. #️⃣ 🌐https://eitaa.com/Faanoos14🌐
منشأ عصمت.pdf
669.6K
🏷عنوان: 🌟منشأ عصمت🌟 📝نویسنده: ربانی گلپایگانی؛ واعظ حسینی 📖تعداد صفحات: 21 ❇️چکیده❇️ عصمت و مسائل پیرامون آن، فصل مهمی از مباحث «نبوت و امامت» را به خود اختصاص داده است. یکی از پرسش‏های جدّی درباره عصمت این است که: منشأ و عامل عصمت معصومان ع چیست؟ در این زمینه از سوی متفکران اسلامی پاسخ‏ هایی داده شده است؛ از جمله: علم ویژه، علم و اراده، حسن انتخاب و... در نوشتار حاضر تلاش شده هر یک از آراء طرح، تبیین و ارزیابی شود. در این میان، منشأ بودنِ «علم خاص» نسبت به عصمت معصومان ع مورد تایید و تقویت قرار گرفته است؛ چرا که ادله و شواهد فراوان نقلی و عقلی دیدگاه یاد شده را تثبیت می‏ نماید. #️⃣ 📮https://eitaa.com/Faanoos14
آموزه بداء و علم الهی.pdf
1.69M
🏷عنوان: 🌟آموزه بداء و علم الهی🌟 📝نویسنده: برنجکار؛ ترجمان 📖تعداد صفحات: 20 ❇️چکیده❇️ بداء یکی از آموزه‌های تشیع است که توسط اهل بیت علیهم السلام از آیات قرآن استنباط و عرضه شده است. بداء، تغییری است که در مراحل فعل الهی صورت میگیرد؛ بدین صورت که قبل از ایجاد اشیاء، مراحلی ازجمله: مشیّت، اراده، قدر و قضا، توسط خداوند انجام می‌شود. تغییر در هر کدام از این مراحل، بداء نامیده می شود. مهم‌ترین اشکال مخالفان بدا، تعارض این آموزه با علم الهی است. در این نوشتار اشکالات مربوط به علم بررسی شده، این اشکالات ناشی از قیاس خداوند با انسان و استناد به روایات ضعیف و یا تفسیر نادرست از احادیث دانسته شده است. #️⃣ 📮https://eitaa.com/Faanoos14
أرض مقدس و مختصات آن در قرآن و تورات.pdf
433.5K
🏷عنوان: 🌟أرض مقدس و مختصات آن در قرآن کریم و تورات🌟 📝نویسنده: نعمتی پیرعلی 📖تعداد صفحات: 16 ❇️چکیده❇️ ارض مقدس که بر اساس قرائن موجود در قرآن کریم و تورات عبارت از سرزمین فلسطین است، سرزمینی حاصلخیز و بهره مند از نعمات مادی است و یکی از وجوه اتصاف آن به قدسیت و برکت همین است. اما به تصریح قرآن کریم و اشاره تورات، وجه قوی در قدسیت یافتن آن، تاثیر این سرزمین در خیزش و انتشار جریانهای رسالی و الهی در طول تاریخ بشر بوده است. در فرهنگ قرآن, اعطای نعمات الهی به قوم بنی اسرائیل در راستای تحقق مشیت خداوند در پیگیری خط رسالات پیشین و ایجاد جامعه توحیدی بوده است. این مطلب را به روشنی در فقرات فراوانی از تورات نیز میتوان پی جویی کرد اما به دلیل ظهور و تعمیق اندیشه تفضیل نژادی در میان بنی اسرائیل, وجه قدسیت ارض مقدس در انگاره های این قوم دچار تغییر و تحویل شده و به سطح نازل «محل اسکان قوم برتر خدا» تنزل یافته است. #️⃣ 📮https://eitaa.com/Faanoos14
نقش سیاست در پیدایش فرقه های کلامی.pdf
5.6M
🏷عنوان: 🌟نقش سیاست در پیدایش فرقه های کلامی در میان مسلمانان🌟 📝نویسنده: ایزدی تبار 📖تعداد صفحات: 42 ❇️چکیده❇️ بخش مهمي از آموزه هاي دين مبين اسلام را مباحث عقيدتي تشكيل مي دهد كه قرآن كريم در آيات فراواني بدان پرداخته و مردم را به اعتقاد و ايمان به آن فراخوانده است. مسلمانان در زمان رسول اكرم (ص) با توجه به حضور آن حضرت در جامعه اسلامي و نيز به سبب پرهيز بيشتر آنان از هوي و هوس از هرگونه تفرقه و فرقه گرايي عقيدتي به دور بودند، ولي پس از وفات رسول خدا(ص) اختلاف نظرها ميان آنان آغاز شد و كم كم فرقه هاي متعددي در ميان مسلمانان پديد آمد. بحث از عناصر دخيل در پيدايش فرقه ها، يكي از مباحث مهم در زمينه فرق اسلامي است كه در اين مقاله با تقسيم بندي عوامل داخلي كه از درون جامعه اسلامي نشأت گرفته است و عوامل بيروني كه ناشي از تعاملات و تبادلات فرهنگي ميان مسلمانان و ديگر ملت ها بوده است، تنها به يك عامل از عوامل داخلي پرداخته ايم كه نقش عامل سياست در پيدايش فرقه ها يا ترويج فرقه اي در مقابل فرقه هاي ديگر است. در اين زمينه، اختلاف نظرهاي مسلمانان در مسئله امامت و رهبري و پس از آن، دوران حكومت بني اميه و ترويج انديشه جبر و سركوب فكر قدريه بررسي شده است. آن گاه به حمايت حكومت عباسيان از معتزله و بعدها از اشاعره را مطرح كرده و تأثير سياست در رواج يا سركوب يك فرقه را روشن ساخته ايم. #️⃣ 📮https://eitaa.com/Faanoos14
بررسی برهان نظم از منظر اندیشمندان اسلامی معاصر.pdf
725.3K
🏷عنوان: 🌟بررسی برهان نظم از منظر اندیشمندان اسلامی معاصر🌟 📝نویسنده: جواد پورروستایی 📖تعداد صفحات: 24 ❇️چکیده❇️ طرح برهان نظم در کلام اسلامی به عنوان یکی از راه های اثبات وجود خدا سابقه دیرینه ای دارد. به رغم این سابقه، پرسش ها و ابهام های فراوانی پیرامون صغری، کبری و تقریرات برهان نظم وجود دارد. آنچه بیش از همه بر ابهام می افزاید، تعریف «نظم» و تعیین قسم خاصی از نظم در تقریرات برهان نظم است. انحصار نظم در این برهان به نظم غایی، دلیل روشنی ندارد؛ با استفاده از نظم فاعلی نیز می توان برهان را تقریر کرد. نیازمندی به هدف، رکن تقریر استدلال با استفاده از نظم غایی است، در حالی که تعیین هدف از راه تجربه سخت یا غیر ممکن است و استفاده از استدلال های فلسفی برای تعیین هدف، برهان نظم را از سادگی و همه فهم بودن می اندازد؛ هرچند بسیاری از اشکالات را حل می کند. مقاله حاضر به تبیین تقریرهای برهان نظم از دیدگاه مرتضی مطهری، عبدالله جوادی آملی و جعفر سبحانی پرداخته و برخی از ابهام ها و اشکال ها را مطرح می کند. #️⃣ 📮https://eitaa.com/Faanoos14
رجعت.pdf
3.21M
🏷عنوان: 🌟رجعت🌟 📝نویسنده: هادی صادقی 📖تعداد صفحات: 26 ❇️چکیده❇️ رجعت از آموزه‌های اختصاصی شیعه است و در اصطلاح به معنای بازگشت جمعی از مردگان مؤمن و کافر به زندگی دنیا هنگام قیام حضرت مهدی(ع) است تا کافران مجازات دنیوی خود را ببینند و مؤمنان نیز ضمن مشارکت در قیام حضرت مهدی(ع) از مجازات کافران خوشنود گردند. در این نوشتار ادله قرآنی و روایی رجعت بررسی شده و به شبهات مطرح شده پاسخ داده شده است و در انجام چنین بیان شده است که حتی اگر کسی نخواهد جزئیات رجعت را آن چنان که در پاره‌ای روایات آمده است بپذیرد، اما چاره‌ای ندارد که اصل رجعت را قبول کند. ادله محکم قرآنی و روایی در این زمینه قاطع‌اند و نمی‌توان آنها را انکار کرد، هر چند فهم جزئیات رجعت بر برخی دشوار باشد. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
چیستی عمود نور.pdf
1.69M
🏷عنوان: 🌟چیستی عمود نور🌟 📝نویسنده: رسول رضوی؛ محمدتقی شاکر 📖تعداد صفحات: 24 ❇️چکیده❇️ از جمله عناوین یاد شده، در برخی از روایات، برای یکی از مجاری علم و آگاهی امام(ع) با ذکر ویژگی و نتیجۀ آن، عنوان «عمود نور» است. مرحوم کلینی در "الکافی" ذیل یک باب و صفار در "بصائر الدرجات" ذیل چندین باب به بازتاب گسترده روایات عمود نور پرداخته‌اند. در این نوشتار، پس از نیم نگاهی به چینش روایات عمود نور در کتب حدیثی و واژه­شناسی از کلیدواژه‌های روایات عمود نور، به کاربردهای این واژه در روایات اشاره شده و آنگاه به بررسی سندی و تاریخی روایات این گروه پرداخته شده و در انتها تحلیل مفهومی این حقیقت صورت گرفته است. هر چند این عنوان، عنوانی تازه و بدیع به نظر می‌آید، اما محتوا و مفهوم روایات عمود نور - که بیان­گر آگاهی داشتن امام(ع) از اعمال انسان­هاست - مطلب جدیدی نیست و در آیات و دیگر روایات فریقین نیز قابل مشاهده و پی­گیری است. نکته مهم، این است که روایات، منشأ آگاهی امام را به اعمال انسان‌ها روح قدسی اعطایی از جانب خدا به امام، معرفی کرده و عمود نور را وسیله تحقق چنین امری معرفی نموده‌اند. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
ماهیت کلام جدید.pdf
313.7K
🏷عنوان: 🌟ماهیت کلام جدید🌟 📝نویسنده: احمد واعظی 📰نوع مقاله: تخصصی 📖تعداد صفحات: 13 ❇️چکیده❇️ از رواج واژه «کلام جدید» در حوزه ادبیات مذهبى ما دیرزمانى نمى ‏گذرد. به نظر مى‏ رسد این واژه برگردان فارسى اصطلاحاتى نظیر [Modern theology] و [New theology] باشد. کتاب شبلى نعمانى (1332-1274 ه.ق) تحت عنوان «علم کلام جدید» کتابى است که به زبان فارسى در سال 1329 به وسیله سید محمد تقى فخر داعى گیلانى ترجمه و انتشار یافت و نخستین اثرى است که در زبان فارسى تحت عنوان کلام جدید، منتشر شد. تاکید فرزانگانى همچون استاد شهید مرتضى مطهرى بر این واژه و تنظیم جزوه‏اى تحت این نام در سالهاى نزدیک به پیروزى انقلاب، در رواج و تداول این اصطلاح بى ‏تاثیر نبود. تلقى ‏هاى مختلف از این اصطلاح در میان دانشوران ما، آن را در هاله ‏اى از ابهام قرار داده است. پرسش محورى این است که آیا کلام نوین تفاوتى ماهوى با کلام سابق دارد و اینک با علمى جدید مواجه هستیم یا آنکه چنین نیست و پسوند «جدید» صرفا به وجود مسائل و پرسشهاى نوین در حوزه اندیشه کلامى اشارت دارد، بى‏ آنکه دلالتى بر تغییر ساختار علم کلام و تولد علمى جدید داشته باشد؟ #️⃣ ┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
خلقت آدم و حوا در قرآن و تورات.pdf
381.2K
🏷عنوان: 🌟خلقت آدم و حوا در قرآن وتورات🌟 📝نویسنده: کیوان احسانی؛ زهرا محمدی 📰نوع مقاله: پژوهشی 📖تعداد صفحات: 18 ❇️چکیده❇️ در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺧﻠﻘﺖ آدم و ﺣﻮا از دﻳﺪگاه ادﻳﺎن ﻳﻬﻮد و اﺳﻼم ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻰ و ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮار گرفته و ﻧﻜﺎت ﻣﺸﺘـﺮك و ﻏﻴﺮ ﻣﺸﺘﺮك ﻣﺪﻧﻈﺮواﻗﻊ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻧﻘـﺶ اوﻟﻴﻦ اﻧﺴﺎن و ﺗﺄﺛﻴﺮ آن در آﻣـﻮزه ﻫﺎى اﻳﻦ ادﻳﺎن ﺗـﻮﺟﻪ ﺷﺪه و ﺳﻌﻰ ﺷﺪه ﺗﺎ ﺑـﻪ ﺑـﺮداﺷﺘﻰ ﺻﺤﻴﺢ از اﻳﻦ ﻣﺴﺄﻟﻪ و ﻣﺸﺘﺮﻛﺎت ﻣﻮﺟﻮد ﺗﻮﺟﻪ گردد. اﺑﺘﺪا داﺳﺘﺎن ﺧﻠﻘﺖ آدم در اﻳﻦ دو ﻛﺘﺎب ﻣﻘﺪس ﺑﻴﺎن ﺷﺪه اﺳﺖ. سپس ﺧﻠـﻘـﺖ ﺣﻮا در اﻳﻦ دو دﻳﻦ اﻟﻬﻰ ﺑﺮرﺳﻰ ﺷﺪه اﺳﺖ. در ﻗﺴﻤﺖ ﺑﻌﺪى ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺧﻠﻘﺖ ﺣـﻮا در رواﻳﺎت ﺑﻴﺎن ﺷﺪه و ﺳـﺮاﻧﺠﺎم انگیزه ﺧﻠﻘﺖ ﺣـﻮا ﺗﻮﺿﻴﺢ داده ﺷﺪه اﺳﺖ و در پایان وﺟﻮه اﺷﺘﺮاك و اﺧﺘﻼف آن ذﻛﺮ ﺷﺪه اﺳﺖ. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
اعتبار سنجی روایات فتنه بودن زنان.pdf
4.54M
🏷عنوان: 🌟اعتبارسنجی روایات فتنه بودن زنان🌟 📝نویسندگان: علی راد؛ زینب مجلسی راد 📰نوع مقاله: علمی_پژوهشی 📖تعداد صفحات: 28 ❇️چکیده❇️ حداقل نُه گزاره در مساله فتنه بودن زنان در جوامع حدیثی شیعه و سنّی گزارش شده است. این احادیث، به دو گونه کلی، انتساب صریح فتنه به زنان و همنشینی با دیگر فتنه ها قابل تقسیم هستند. تلقی به قبول این متون به عنوان روایت و گزارش آنها در جوامع حدیثی مشهور فریقین، نشانگر یک باور تاریخی به محتوای این روایات در فرهنگ و اندیشه اسلامی است که تاثیرات جدی در نوع نگرش به شخصیت و کارآمدی زن از نگاه اسلامی داشته و در دوره معاصر نزد مستشرقان و فیمینیسم، شبهاتی چون شوم بودن و تحقیر زن را دامن زده است. هر چند از منظر امامیه انتساب قطعی همه این روایات به معصوم، با توجه به نتایج ارزیابی سندی و مبانی کلامی در حجیت سنّت، با موانعی روبروست، اما فی الجمله صدور برخی از آنها، قوت دارد... #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
تبیین و نقد پراگماتیسم.pdf
655.5K
🏷عنوان: 🌟تبیین و نقد پراگماتیسم🌟 📝نویسندگان: حسن پناهی آزاد؛ ولی محمد احمدوند 📰نوع مقاله: علمی-پژوهشی 📖تعداد صفحات: 19 ❇️چکیده❇️ پراگماتیسم سنتی، مکتبی فلسفی است که حدود سال‌های 1970 در آمریکا ظاهر شد. پراگماتیسم صدق و حقانیت همة گزاره‌ها و معرفت‌های بشری، در جهان‌شناسی، انسان‌شناسی و دین‌شناسی را بر اساس اصالت عمل، فایده و کارکرد و به محک عمل و فایدة عینی ـ عملی می‌سنجد؛ زیرا صدق در این مکتب به معنای برخورداری از فایده و کارکرد عملی تعریف می‌شود. مبنا و عامل اصلی این رویکرد، نظریة صدق پراگماتیسم است؛ در حالی که همین مبنا دچار نقدها و چالش‌های مبنایی است که آن را از جایگاه یک تئوری قابل اعتماد، ساقط می‌کند. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
تدوین تورات و انجیل از دیدگاه آیات قرآن.pdf
405K
🏷عنوان: 🌟تدوین تورات و انجیل از دیدگاه آیات قرآن🌟 📝نویسنده: حسین نقوی 📰نوع پژوهش: - 📖تعداد صفحات: 9 ❇️چکیده❇️ تاريخ كتاب مقدس بر اين دلالت دارد كه تورات و انجيل كتاب هايي بوده اند كه به مرور زمان شكل گرفته اند و در آنها دخل و تصرف شده است. البته حضرت عيسي(ع) كتاب مدوّني از خود باقي نگذاشت؛ ولي بازتاب سفارش هاي وي در مجموعه اي گرد آمد كه عنوان انجيل بر آن ثبت شد. قرآن نيز بر همين مطلب صحّه مي گذارد و تورات و انجيل را كتاب هايي معرفي مي كند كه در طول تاريخ در آنها دخل و تصرف شده است؛ ولي با اين حال، دربردارندة معارف الهي اند و في الجمله قابل تصديق اند. اين نوشتار درصدد اثبات اين ديدگاه است كه ميان تاريخ كتاب مقدس و ديدگاه قرآن كريم در اين زمينه تناظر وجود دارد. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
رابطه فلسفه و دین.PDF
316.6K
🏷عنوان:⭐️رابطه فلسفه و دین⭐️ 📝نویسندگان: سید محمدرضا مدرسی؛ محمد فنائی اشکوری 📰نوع مقاله: - 📖تعداد صفحات: 17 ❇️چکیده❇️ رابطه دين و عقل همواره در تاريخ تفكر بشرى بحث انگيز بوده است. از آنجاكه آشكارترين ظهور عقل در فلسفه است، بحث دين و عقل به بحث دين و فلسفه نيز كشيده شده است. در اين نوشتار پس از تعريف فلسفه و دين، ديدگاه برخى از انديشمندان اسلامى و غربى را در اين باره بررسى مى كنيم. برخى از كسانى كه ميان دين و فلسفه هماهنگى نمى بينند، معتقدند كه دين بر عقل مقدم است و تمسك به عقل در فهم دين مجاز نيست؛ برخى نيز عقل را مقدم بر دين مى دانند. بيشتر انديشمندان اسلامى تعارضى ميان عقل و دين و در نتيجه ناسازگارى ذاتى ميان دين و فلسفه نمى بينند و معتقدند كه حكم صريح و قطعى عقل با حكم قطعى شرع هرگز تعارضى نخواهد داشت و در صورت مشاهده تعارض حكم قطعى عقل با حكم ظنى شرع، بايد حكم ظنى شرع را تأويل كرد. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
آموزه گناه نخستین.pdf
416.6K
🏷عنوان: 🌟بررسی تطبیقی آموزه گناه نخستین از نظر اسلام و مسیحیت با تکیه بر آرای علامه طباطبایی و آگوستین🌟 📝نویسندگان: مریم خوشدل روحانی؛ رقیه بیگدلی 📰نوع مقاله: علمی-پژوهشی 📖تعدا صفحات: 28 ❇️چکیده❇️ آموزة گناه نخستین یکی از اصول اعتقادی مسیحیان است؛ بر اساس این آموزه، طبیعت بشری به علت گناه آدم، گناه‌آلود شده است، لذا برای نجات، لازم است عیسی قربانی شود. آگوستین این موضوع را به شکل مفصلی مطرح می‌کند. به نظر او، آدم برای زندگی بهشتی خلق شده بود و هویتی خداگونه داشت، اما بر اثر نافرمانی، آن را از دست داد و بر زمین هبوط کرد و با مرگ مواجه شد. گناه آدم دامن تمام انسان‌های بعدی را گرفت و عیسی با مرگش، خود را فدیة گناهان بشر کرد. دین اسلام اعتقادی به این آموزه ندارد. به اعتقاد علامه طباطبایی، آدم (ع) از ابتدا برای زندگی زمینی خلق شده بود و سکونتش در بهشت، مقدمه‌ای برای آن بوده است. آدم مخالف امر الهی عمل نکرد، زیرا مخالفت وی با نهی ارشادی بوده است. و عمل او ترک اولی محسوب می‌شود. با توبه آدم و قبولی آن در نزد خداوند، مقامِ آدم تغییری نکرد، بلکه مکان و کیفیت زندگی وی تغییر کرد. این تحقیق درصدد است که ضمن بررسی پیشینۀ گناه نخستین، نظر خاص آگوستین در مسیحیت و علامه طباطبایی در اسلام، و مبانی اعتقادی آن‌ها را در مورد این آموزه ارائه دهد. #️⃣ 📮https://eitaa.com/Faanoos14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مروری بر دو دیدگاه در مورد ذبیح ابراهیم علیه السلام.pdf
321.8K
🏷عنوان: 🌟مروری بر دو دیدگاه در مورد ذبیح ابراهیم علیه السلام در سنّت اسلامی🌟 📝نویسنده: محمدرسول ایمانی 📰نوع مقاله: - 📖تعداد صفحات: 18 ❇️چکیده❇️ امتحان الهی حضرت ابراهیم(ع) در قربانی کردن فرزند خویش، که از فرازهای بلند زندگی این پیامبر بزرگ الهی است، در قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته است. به دلیل اجمال موجود در آیات مربوط به داستان ذبح و عدم بیان فرزند قربانی و محلّ ذبح، از صدر اوّلیه ی اسلام در تعیین نام ذبیح در بین مفسّران اسلامی اختلاف نظر وجود داشته است، اما این اختلافات از قرن هفتم هجری به بعد فروکاسته و نام اسماعیل(ع) به عنوان نامزد قربانی در سنّت اسلامی به ثبت رسیده است. امروزه برخی مستشرقان مدّعی اند که منابع اوّلیه ی اسلام و شخص پیامبر(ص)، حضرت اسحاق(ع) را به عنوان ذبیح الله معرّفی کرده اند و ذبیح الله خواندن اسماعیل(ع)، قرن ها بعد به دلایلی از جمله رقابت با یهودیت در متون و تفاسیر اسلامی وارد شده است. این تحقیق بر آن است تا با مرور این مسئله در سنّت اسلامی و با استناد به کلام معصومان(ع)، به بررسی مصداق ذبیح الله در قرآن کریم بپردازد. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
تفسیری تاریخی از یهود بر اساس قرآن.pdf
294.1K
🏷عنوان: 🌟تفسیری تاریخی از یهود بر اساس قرآن کریم🌟 📝نویسنده: محمدکاظم شاکر 📰نوع مقاله: پژوهشی 📖تعداد صفحات: 23 ❇️چکیده❇️ قرآن کریم در مورد هیچ قومی به اندازة یهود و پیامبران آنها سخن نگفته است. در قرآن، هم شاهد نقد این قوم و اعتقادات و اعمال گذشته‌شان و هم گواه برخورد پیامبر (ص) و مسلمانان با یهود جزیرة ‌العرب هستیم. برخی خاورشناسان، اوّلاً، قرآن را دارای بینش ناکافی از آیین یهود و تاریخ آن دانسته‌اند، و ثانیاً، از برخوردهای قرآن با یهودیان اشکال گرفته و آن را به دور از عدل و انصاف قلمداد کرده‌اند. این مقاله در صدد است تا با ارائه تصویری روشن از تاریخ یهود از آغاز تا زمان اسلام و نیز سیر تاریخی عملکرد یهودیان در عصر نزول، خواننده را در مورد دیدگاه‌های قرآن و عملکرد پیامبر (ص) و مسلمانان به داوری فراخواند. در بخش نخست، دیدگاه‌های قرآن در مورد تاریخچه و ویژگی‌های یهود آمده که با شواهدی از کتاب مقدّس مورد تأیید قرار می‌گیرد و نقد قرآن را نقدی منصفانه نشان می‌دهد. در بخش دوّم، پا به پای وحی، مواجهة یهود و مسلمین را دنبال کرده‌ و نشان داده‌ایم که برخوردهای پیامبر (ص) و مسلمانان با یهود نه از سر کینه‌توزی، بلکه کاملاً متناسب با نوع عملکرد یهودیان بوده است. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
درآمدی بر شناخت کتاب مقدس.pdf
1.21M
🏷عنوان: 🌟درآمدی بر شناخت کتاب مقدس🌟 📝نویسنده: عبدالرحیم سلیمانی اردستانی 📰نوع مقاله: 📖تعداد صفحات: 19 ❇️چکیده❇️ در این مقاله به معرفی کتاب مقدس، ذکر ابواب آن و تببین محتوای هر باب پرداخته شده است. مطالعه این مقاله را به دوستان مبتدی علاقه مند به مبحث ادیان، توصیه می کنیم. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
افضلیّت امام از دیدگاه فرق کلامی.pdf
272K
🏷عنوان: 🌟افضلیّت امام از دیدگاه فِرَق کلامی🌟 📝نویسنده: علیرضا نجف زاده 📰نوع مقاله: علمی-پژوهشی 📖تعداد صفحات: 35 ❇️چکیده❇️ یکی از ویژگی های امام که مورد اختلاف متکلمان مسلمان واقع گردیده، افضلیّت او از سایر افراد امّت است. افضلیت در نظر ایشان از دو حیث مطرح است: نخست افضلیت به معنای فزون تر بودن کرامت و ثواب او در نزد خداوند و دومی افضلیت در صفاتی که شرط امامت ظاهری است... این مسأله برای اولین بار از طرف شیعیان مطرح گردید تا با تکیه بر افضلیت امامان خود، احقّ بودن ایشان برای امامت را اثبات کنند. در افرادی که از طرف امام به حکومت نصب می شوند مثل والیان، امیران و قضات، اگرچه افضلیت مطلق شرط نیست، ولی ایشان نیز باید در آنچه بر آن ولایت می یابند، از رعایای خود افضل باشند و در هیچ حال تقدّم مفضول بر فاضل جایز نیست. اما متکلمان اهل سنّت در این مسأله دیدگاه واحد و ثابتی نداشته اند؛ گروهی در مقام نظر از وجوب امامت افضل جانبداری کرده و در واقعیت تاریخی ترتیب خلفا را به ترتیب افضلیت آن ها دانسته اند. اما اکثر معتزله و اشاعره امامت افضل را ضرورتاً به مصلحت ندانسته و به عذر حفظ مصالح امت، به جواز امامت مفضول با وجود افضل رأی داده اند. هرگروه در اثبات مدّعای خود به دلایلی از کتاب، سنّت، اجماع، و عقل تمسک کرده اند... #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
بررسی شخص وارگی خداوند از منظر قرآن.pdf
412.2K
🏷عنوان: 🌟بررسی شخص وارگی خداوند از منظر قرآن🌟 📝: نویسنده: محمدباقر دهقان؛ سیدمحمود موسوی 📰نوع مقاله: ترویجی 📖تعداد صفحات: 12 ❇️چکیده❇️ در اين مبحث پرسش اصلي آن است که آيا خداوند ويژگي يا مجموعه‌اي از ويژگي‌ها را دارد که بتوان براساس آنها او را به‌مثابه يک شخص قلمداد کرد؟ آيا از منظر قرآن مي‌توان شخص‌انگاري خداوند را اثبات کرد؟ اين پژوهش از روش توصيفي ـ تحليلي استفاده مي‌کند و ابتدا با بيان اينکه مفهوم شخص‌وارگي يک وصف بسيط و ممتاز در عداد ساير اوصاف نيست، نشان‌داده خواهد شد که شخص‌وارگي، وصفي مرکب‌گونه و مجموعه‌اي از اوصاف مختلف است که جمع آن، سبب شکل‌گيري آثار جديد مي‌شود؛ ازاين‌رو حدود هفت معيار ضروري براي شخص‌وارگي مطرح مي‌شود که براساس آن مي‌توان قضاوت کرد که آيا از منظر قرآن، خداوند موجودي متشخص است يا نه؟ براساس يافته‌هاي اين پژوهش با شواهدي که از قرآن خواهيم آورد، شخص‌وار بودن خداي دين اسلام اثبات مي‌شود. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
دستاوردهای دانش تاریخ در علم کلام.pdf
361K
🏷عنوان: 🌟دستاوردهای دانش تاریخ در علم کلام🌟 📝نویسندگان: زهرا علیزاده؛ اکرم ناصری؛ راضیه سیروسی 📰نوع مقاله: علمی_ترویجی 📖تعداد صفحات: 10 ❇️چکیده❇️ علم کلام يکي از علوم مهم اسلامي است که براي درک و فهم عقايد دين اسلام پديد آمده است. متکلمان در مناظرات و مباحث کلامي به‌منظور دفاع از عقايد خود و غلبه بر حريف، به دانش‌ها، مهارت‌ها و روش‌هاي خاصي نياز دارند. در ميان علوم مختلفي که متکلمان از آن بهره مي‌برند، دانش تاريخ نيز به‌عنوان يک علم کارآمد واجد دستاوردهاي مفيدي براي علم کلام است. نتايج اين بررسي نشان مي‌دهد که علم تاريخ، اطلاعات موردنياز متکلمان را جهت استفاده در مناظرات و مباحثات کلامي در اختيار آنان قرار مي‌دهد. بدون دانستن اطلاعات تاريخي (در باب تاريخ ملل و نحل، فرقه‌ها، اديان و مذاهب، پيدايش فرق کلامي و پيشينه‌هاي تاريخي) متکلم قادر به شرکت در مباحثات کلامي و غلبه بر حريف نخواهد بود. از بُعد روشي و سبک مناظره نيز روش‌هاي نقد تاريخي، آموزه‌هاي مناسبي را براي نقد اظهارات رُقبا در اختيار متکلم مي‌گذارد. مقالة حاضر بر آن است تا با روش توصيفي ـ تحليلي ضمن نشان دادن پيوندهاي کلام و تاريخ، با استناد به شواهد و نمونه‌هاي مناسب به تبيين کارآمدي دانش تاريخ در علم کلام بپردازد. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
نبوت در دین های یهود و مسیحیت.pdf
358K
🏷عنوان: 🌟نبوت در دین های یهود و مسیحیت (بر اساس کتاب مقدس)🌟 📝نویسندگان: مجتبی زروانی؛ ابراهیم موسی پور 📰نوع مقاله: - 📖تعداد صفحات: 30 ❇️چکیده❇️ پدیدارشناسی مفهوم وحی و نبوت, انواع و مراتب آن در دین های یهود و مسیحیت, هدف از نبوت انبیای بنی اسرائیل و ظهور عیسی مسیح در کارکرد نبوتی, ملاک هایی که بر اساس آنها صدق یا کذب و اعتبار یا عدم اعتبار دعوت نبی در این دو دین مشخص می شود و مساله مرجعیت نبی در سنت های دینی یهودی و مسیحی, به ترتیب در دو بخش مقاله حاضر بررسی شده است. نویسندگان مقاله حاضر با تاکید بر متن کتاب مقدس (عهد عتیق و عهد جدید), ضمن تلاش برای ارایه روایتی تازه از این مفهوم دینی یهودی و مسیحی و در عین آگاهی از تفاوت های ساختاری میان نبوت یهودی و نبوت مسیحی, بر عنصر واسطگی و طریقیت نبی در هر دو دین تاکید ورزیده و بدین ترتیب کوشیده اند میان برخی اجزای ظاهرا نامتجانس پدیدار یهودی وحی و نبوت با پدیدار مسیحی آن هم در ساختار و هم در کارکرد, تلائمی نسبی بر قرار سازند. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
چیستی فلسفه دین و مسائل آن.pdf
530.1K
🏷عنوان: 🌟چیستی فلسفه دین و مسائل آن🌟 📝نویسنده: محمد محمدرضایی 📰نوع مقاله: علمی_پژوهشی 📖تعداد صفحات: 16 ❇️چکیده❇️ تعریف فلسفه دین, بسیار مشکل و مناقشه آمیز است؛ در نتیجه, مسایل آن نیز به تبع تعریف، معین نیست. تعریف فلسفه دین تابعی از تعریف فلسفه و دین است و تعریف آن ها آن چنان متنوع و گسترده است که تعریف دقیقی از آن ها نیز با مشکل مواجه می شود. تعریف فلسفه مورد ارزیابی قرار گرفته و مشخص گردید که فلسفه روش واحدی برای فلسفه پردازی ندارد و حتی به تعبیری می توان دین را نیز مکتب فلسفی نام نهاد. در مورد دین نیز تعریف های گوناگونی ارایه شده است؛ به طوری که نمی توان تعریف واحدی از آن ارایه داد؛ از این رو برخی دین پژوهان کوشیده اند ابعاد گوناگون دین یا مشخصه های دین ساز را مطرح کنند؛ بنابراین, ما باید در فلسفه دین تعریف خاص خود را از دین ارایه دهیم. سرانجام بر اساس تعریف های گوناگون از فلسفه و دین, سعی شده است تعریفی از فلسفه دین ارایه شود که اشکالات کمتری داشته باشد: فلسفه دین, فعالیتی عقلانی در جهت معقولیت و توجیه مولفه ها یا آموزه های اصلی دین و سازواری آن ها با یک دیگر یا در جهت نفی آن ها و نیز ارزیابی نقادانه از آن ها است. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
اعتبارسنجی خبر واحد در روایات اعتقادی.pdf
208.8K
🏷عنوان: 🌟اعتبارسنجی خبر واحد در روایات اعتقادی🌟 📝نویسندگان: «سیدعلی دلبری؛ محمد امامی؛ محمداسحاق عارفی» 📰نوع مقاله: "علمی_پژوهشی" 📖تعداد صفحات: 21 ❇️چکیده❇️ سنّت پس از قرآن مهمترین منبع معرفت دینی است که وصول به آن از طریق خبر متواتر و خبر واحد امکان‌پذیر است. خبر واحد در حوزه عمل و احکام مورد پذیرش است، اما در حوزه اعتقاد و اندیشه از زمان های دور یکی از دشوارترین و پر اختلاف‌ترین مباحث در میان متفکران مسلمان بوده و هست. خبر متواتر و خبر واحد همراه با قرائن قطعی در تمامی حوزه‌های دین، معتبر و در آن اختلافی نیست. اما مسأله اصلی این است که آیا خبر واحد غیر قطعی در حوزه عقاید ارزش دارد یا خیر؟ در این نوشتار به روش توصیفی - تحلیلی خبر واحد معتبر از سه جهت بررسی شده است: به عنوان حجت و علم تعبدی، به عنوان مفید ظن شخصی یا نوعی و از جهت مضمون. این نوع خبر به عنوان حجت و علم تعبدی در اصول عقاید کارایی ندارد و بکارگیری آن در اصول عقاید، دور باطل را در پی دارد. به عنوان مفید ظن نیز کاربرد ندارد؛ زیرا در اصول عقاید، مطلوب بالذات، معرفت و علم است و ظن به تنهایی ارزشی ندارد. اما از جهت مضمون و با قطع نظر از سند و حجیت آن، از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
ویژگی ها و مصداق روح القدس در قرآن و حدیث.pdf
868.5K
🏷عنوان: 🌟ویژگی ها و مصداق روح القدس در قرآن و حدیث🌟 📝نویسندگان: کاوس روحی برندق؛ علی حاجی خانی؛ علی بیدسرخی 📰نوع مقاله: علمی_ترویجی 📖تعداد صفحات: 22 ❇️چکیده❇️ در قرآن کریم و روایات اهل‌بیت علیهم السلام از حقیقتی به نام «روح‌القدس» سخن رفته است. مفسّران و شارحان حدیث، هرکدام بر اساس استدلال‌های مختلف، دیدگاه‌های متعددی پیرامون ویژگی ‌ها و مصادیق آن بیان داشته‌اند. مقالۀ حاضر با هدف بررسی این دیدگاه‌ها و نمایاندن دیدگاه جامع پیرامون مصداق روح‌القدس در آیات و روایات و آثار بهره‌مندی از آن به نگارش درآمده و به این نتیجه دست یافته است که روح‌القدس در آیات و روایات بر دو مصداقِ جبرئیل امین علیه السلام و روح قدسی انبیا و معصومان علیهم السلام اطلاق شده است که در صورت اول مصداق آن، فرشته اعظم خدای متعال و نازل‌کنندۀ قرآن بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است و در صورت دوم، مرتبه‌ای از مراتب روح انسانی است که مبدأ علم، عصمت و انجام معجزات در انبیا و معصومان(علیهم السلام) است. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛