eitaa logo
فانوس | پژوهش‌های کلامی
464 دنبال‌کننده
202 عکس
102 ویدیو
178 فایل
مقالات و پژوهش‌های مرتبط با رشته کلام و فلسفه دین ارتباط با ما: @HeshamebnHakam
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«پیدایش: باب 2» 1️⃣و آسمانها و زمین و همة لشکر آنها تمام شد. 2️⃣و در روز هفتم خدا از همة کار خود که ساخته بود فارغ شد. و در روز هفتم از همة کار خود که ساخته بود آرامی گرفت. 3️⃣پس خدا روز هفتم را مبارک خواند و آنرا تقدیس نمود زیرا که در آن آرام گرفت از همة کار خود که خدا آفرید و ساخت. 4️⃣این است پیدایش آسمانها و زمین در حین آفرینش آنها در روزی که یَهُوَه خدا زمین و آسمانها را بساخت. 5️⃣و هیچ نهال صحرا هنوز در زمین نبود و هیچ علف صحرا هنوز نروییده بود زیرا یَهُوَه خدا باران بر زمین نبارانیده بود و آدمی نبود که کار زمین را بکند. 6️⃣و مه از زمین برآمده تمام روی زمین را سیراب میکرد. 7️⃣یهُوَه خدا پس آدم را از خاک زمین بسرشت و در بینی وی روح حیات دمید و آدم نَفس زنده شد. 8️⃣و یَهُوَه خدا باغی در عدن بطرف مشرق غَرس نمود و آن آدم را که سرشته بود در آنجا گذاشت. 9️⃣و یَهُوَه خدا هر درخت خوشنما و خوش خوراک را از زمین رویانید و درخت حیات را در وسط باغ و درخت معرفت نیک و بد را. 0️⃣1️⃣و نهری از عدن بیرون آمد تا باغ را سیراب کند و از آنجا منقسم گشته چهار شعبه شد. 1️⃣1️⃣نام اول فیشون است که تمام زمین حویله را که در آنجا طلاست احاطه میکند. 2️⃣1️⃣و طلای آن زمین نیکوست و در آنجا مروارید و سنگ جزَع است. 3️⃣1️⃣و نام نهر دوم جیحون که تمام زمین کوش را احاطه میکند. 4️⃣1️⃣و نام نهر سوم حدَقل که بطرف شرقی آشور جاری است. و نهر چهارم فرات. 5️⃣1️⃣پس یَهُوَه خدا آدم را گرفت و او را در باغ عدن گذاشت تا کار آنرا بکند و آنرا محافظت نماید. 6️⃣1️⃣و یَهُوَه خدا آدم را امر فرموده گفت: “از همة‌ درختان باغ بی ممانعت بخور 7️⃣1️⃣اما از درخت معرفت نیک و بد زنهار نخوری زیرا روزی که از آن خوردی هر آینه خواهی مرد.” 8️⃣1️⃣و یَهُوَه خدا گفت: “خوب نیست که آدم تنها باشد. پس برایش معاونی موافق وی بسازم.” 9️⃣1️⃣و یَهُوَه خدا هر حیوان صحرا و هر پرندة آسمان را از زمین سرشت و نزد آدم آورد تا ببیند که چه نام خواهد نهاد و آنچه آدم هر ذی حیات را خواند همان نام او شد. 0️⃣2️⃣پس آدم همة بهایم و پرندگان آسمان و همه حیوانات صحرا را نام نهاد. لیکن برای آدم معاونی موافق وی یافت نشد. 1️⃣2️⃣یهُوَه خدا خوابی گران بر آدم مستولی گردانید تا بخفت و یکی از دنده هایش را گرفت و گوشت در جایش پر کرد. 2️⃣2️⃣و یَهُوَه خدا آن دنده را که از آدم گرفته بود زنی بنا کرد و وی را به نزد آدم آورد. 3️⃣2️⃣و آدم گفت: “همانا اینست استخوانی از استخوانهایم و گوشتی از گوشتم از این سبب ” نسا ” نامیده شود زیرا که از انسان گرفته شد.” 4️⃣2️⃣از این سبب مرد پدر و مادر خود را ترک کرده با زن خویش خواهد پیوست و یک تن خواهند بود. 5️⃣2️⃣و آدم و زنش هر دو برهنه بودند و خجلت نداشتند. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مؤمن الطاق.pdf
675.7K
✅ 🌟مؤمن الطاق🌟 🟢تولد 🔵شخصیت شناسی 🟣تألیفات ⚫️ألقاب ⚪️ویژگی های علمی و حدیثی 🟤جایگاه وی نزد ائمه (ع) 🟡زندگی اجتماعی و سیاسی 🟠سخن بزرگان 🔴تألیفات #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚🌟الألفين في إمامة مولانا أميرالمؤمنين علي بن أبي‌طالب عليه‌السلام🌟 📝«جمال الدین حسن بن یوسف ملقب به علامه حلی» 🔸🔹🔸🔹 1️⃣ "معرفی کتاب" «الألفین» یکى از مهم‌ترين كتب در بحث امامت مى‌باشد. چنانكه در اثبات امامت به بيش از هزار دليل استدلال شده است. 🟢وجه تسميۀ اين كتاب به الفين (دو هزار) اين است كه مؤلف هزار دليل در اثبات امامت امیرالمؤمنین(ع) و هزار دليل در رد شبهات مخالفين امامت آن حضرت بيان مى‌كند. مؤلف در مقدمه مى‌گويد: «أوردت فيه من الادلة اليقينية و البراهین العقلية و النقلية الف دليل على امامة سيد‌ ‌الوصيين على بن ابى‌طالب(ع) و الف دليل على ابطال شبهه الطاعنين و أوردت فيه من الادلة على باقى الائمة ما فيه كفاية للمسترشدين». *️⃣مؤلف اين كتاب را نتوانسته به اتمام برساند. او هزار دليل اول را تمام كرده و از هزار دليل دوم تنها 38 دليل بيان كرده است. او اين كتاب را به فرزندش محمد (فخر المحققين) نگاشته است. ◀️علامۀ حلى نگارش اين كتاب را در رمضان سال 712ق در شهر گرگان وقتى كه مصاحب سلطان غياث‌الدين محمد اولجایتو بود، به پایان رساند. 2️⃣ «ساختار کتاب» مؤلف در مقدمۀ كتاب مى‌گويد: اين كتاب از یک مقدمه و دو مقاله و یک خاتمه تشكيل يافته است. اما ظاهرا ایشان تنها به نوشتن یک مقدمه و یک مقاله و بخشى كوچك از مقالۀ دوم اكتفاء كرده است. 🟠المقدمه: مؤلف ذيل مقدمه از 6 مبحث در مورد مباحث كلى امامت بحث مى‌كند كه عبارتند از: —ما الامام؟ مؤلف در اين مبحث برای امام تعريف منطقى (حد تام) ارائه مى‌دهد. الامامة لطف عام و النبوة لطف خاص: مؤلف در اين مبحث فرق امام و نبى را بيان مى‌كند. —كل مسألة لا بد لها من موضوع و محمول: مؤلف در اين مبحث مبادى اثبات وجوب امام را كه 18 عنوان مى‌باشد، بيان مى‌كند. —فى ان نصب الامام لطف: در اين مبحث لطف بودن انتصاب امام را اثبات مى‌كند. —لا يقوم غير الامامة مقامها: مؤلف در اين مبحث اثبات مى‌كند ضرورت وجود امام را و برای اثبات اين قضيه 6 دليل بيان مى‌كند. —فى ان نصب الامام واجب: مؤلف در اين بحث ابتدا وجوب نصب امام را اثبات مى‌كند و سپس چگونگى وجوب را (از حيث اين كه دائمى است يا نه). در ادامه از طرق ثبوت وجوب و محل وجوب سخن گفته و آراء مخالفين را بيان كرده و آنها را ابطال مى‌كند. —فى عصمة الامام: مؤلف در اين مبحث ابتداء عصمت را تعريف مى‌كند، سپس ادلۀ وجوب عصمت امام را بيان مى‌كند. او طى ده فصل كه هر كدام ادلۀ صدگانه هستند، وجوب عصمت امام را اثبات مى‌كند. مؤلف در مقالۀ دوم هم سى و هشت دليل برای اثبات وجوب عصمت امام بيان مى‌كند. 3️⃣ «گزارش محتوا» مؤلف برای اثبات وجوب عصمت امام هم از ادلۀ عقليه، هم از ادلۀ نقليه و هم از ادلۀ مركب از مقدمات عقلى و نقلى استفاده مى‌كند. او در ادلۀ نقليه به آيات قرآنى استناد مى‌كند و در ادلۀ عقلى بيشتر برهان اقامه مى‌كند. 🟡او در بيان ادله صرفا به طرح ادله نمى‌پردازد، بلكه در مواردى كه شبهاتى حول ادله هست آنها را با «اعترض عليه» و يا «لا يقال» و يا... بيان كرده، سپس به آنها جواب مى‌دهد. 🟢اكثر ادله‌اى كه مؤلف در اين كتاب آنها را برای وجوب عصمت امام بيان كرده است، به خود او اختصاص دارد و قبل از او كسى از اين ادله استفاده نكرده است و همين كتاب مى‌تواند دلالت كند بر عظمت علمى و دقت نظر او. مؤلف در اين كتاب كمتر از ديگران استفاده نموده است؛ ولى در بين كسانى كه از آنها مطلبى نقل مى‌كند، سيد‌ ‌مرتضى و كتاب شافى او در صدر قرار دارد. او در موارد متعددى از آراء سيد‌ ‌مرتضى استفاده كرده است؛ مثلا: 288/1، 310، 317، 318، 320، 326، 151/2، 152، 154 و 159. 🔵تعداد رواياتى كه در اين كتاب مورد استناد و استشهاد مؤلف قرار گرفته است، كمتر از 20 روايت مى‌باشد و حال آنكه آيات مورد استناد و استشهاد مؤلف قريب به 500 آيه مى‌باشد. 🟣مؤلف اين كتاب را خودش مرتب نكرده، بلكه اين كار را پسر او انجام داده است. لذا بعضى از نقصان‌ها احتمالا متوجه فرزند مؤلف مى‌باشد. چنانكه آقا بزرگ تهرانى مى‌گويد: «و الظاهر ان فخر المحققين لم يظفر على بقية الكتاب عند ترتيبه و انه تلفت كراريس منه طول تلك المدة بعد وفاة والده». 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ 💠 https://eitaa.com/joinchat/675086544C7b1e61afc6 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا