eitaa logo
فانوس | پژوهش‌های کلامی
468 دنبال‌کننده
200 عکس
100 ویدیو
177 فایل
مقالات و پژوهش‌های مرتبط با رشته کلام و فلسفه دین ارتباط با ما: @HeshamebnHakam
مشاهده در ایتا
دانلود
لیله رغائب.pdf
413.6K
🏷عنوان: ✨بررسی اعتبار روایت «لیلة الرغائب» و تحقیق در معنای رغائب✨ 📝نویسنده: 🔸«سید محمود طیب حسینی» 📰نوع مقاله: علمی-پژوهشی 📖تعداد صفحات: 22 ❇️چکیده❇️ یکی از اعمال ماه مبارک رجب، صلاه الرغائب است که مطابق روایتی منقول از رسول خدا ص انجام آن در نخستین شب جمعه ماه رجب، موسوم به لیله الرغائب، سفارش شده است. در مقاله حاضر، بعد از بررسی سند حدیث و اثبات ضعف آن، مشروعیت انجام اعمال این شب به قصد رجاء تبیین، و در ادامه درباره معنای «رغائب»، تفسیر آن به شب آرزوها نقد شده است. فرهنگ های لغت و روایات تاریخی و دینی روشن می کند که «رغائب» به معنای عطاها و بذل و بخشش های بزرگ است که در میان سخاوتمندان و صاحبان اموال رایج بوده است. اما آموزه ها و روایات دینی، معنای «رغائب» را از عطاهای صرفاً مادی به عطاهای بزرگ معنوی ارتقا داده است. نتیجه آنکه معنای «رغائب» در لیله الرغائب و صلاه الرغائب و نافله صبح، عطاهای بزرگ مادی و معنوی این جهانی و عمدتاً ناظر به رزق و روزی، و توفیقات و برکات معنوی است که خدای تعالی به برکت این نمازهای واردشده به بندگانش عطا خواهد کرد. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰آشنایی با فِرَق اسلامی 📝فِرَق اهل تسنن 💠«خوارج» [قسمت اول] 🔖پیدایش 🔸پیدایش فرقه خوارج به جنگ صفین (۳۷ هـ. ق) باز می‌گردد. آنان کسانی بودند که علیه امیر المؤمنین (ع) در صفین و پس از ماجرای تحکیم، سر به شورش برداشتند و شعار «لا حکم الا للّه» سر دادند. 🔻این افراد با اینکه خودشان حضرت امیر (ع) را به متارکه جنگ و قبول حکمیت ابوموسی اشعری مجبور ساخته بودند، هنگامی که ماجرا بر خلاف میل ایشان جریان یافت، سپاه علی (ع) را ترک کرده در حروراء، نزدیک نهروان اردو زدند. 🔖نام‌های این گروه 🔹این افراد را خوارج، مارقین، محکّمه اولی و حروریّه نام نهاده‌اند. خوارج نام شُراة© را برای خود برگزیدند. 🔖مهم‌ترین دیدگاه ♦️مهم‌ترین دیدگاه آنان این بود که مرتکب گناه کبیره کافر است و بر همین اساس، دیگر افکار خود را پایه‌ریزی کردند. 🔖سرانجام خروج 🔰با بیانات محکم و دقیق حضرت امیر (ع) حدود هشت هزار نفر از ایشان به کوفه بازگشتند و چهار هزار نفر دیگر جنگ نهروان را راه انداختند. در این جنگ اکثر آنها کشته شده، اندکی باقی ماندند. ✅حضرت امیر (ع) بعد از جنگ نهروان فرمود: «من چشم فتنه را در آوردم و کسی جز من جرئت این کار را نداشت؛ بعد از آنکه ظلمت فتنه موج میزد و به اوج خود رسیده بود.... از من بپرسید پیش از آنکه مرا نیابید...». ©{شُراة به معنای از جان گذشته و از ماده شری است. خوارج به استناد آیه «و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله...»، خود را شُراة نامیده بودند.} ادامه دارد... 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢پرسش💢 📌آیا حقیقت دارد که حضرت یوسف علیه السلام به جای درخواست از خدا، حاجتش را از غیر خدا (مرد زندانی) درخواست کرد و به همین دلیل، به مدت حبس او افزوده شد؟
📝حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین فاریاب (دکترای کلام اسلامی؛ عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی ره) 🔰پاسخ🔰 1️⃣خداوند متعال، نظام هستی و روابط میان بندگان را مبتنی بر نظام اسباب و مسببات قرار داده است. بر این اساس، اگر کسی تشنه است، باید آب بخورد نه آنکه از خداوند بخواهد تشنگی اش را برطرف کند و اگر آب ندارد، باید به سراغ کسی برود که آب دارد. 2️⃣ درخواست از غیر خدا، اگر با این عقیده باشد که غیر خدا را در برآورده کردن این درخواست، بی نیاز از خدا بدانیم، این درخواست، قطعاً شرک است. ولی اگر او را در برآوردن این درخواست، نیازمند به خدا بدانیم، این درخواست، عین توحید است. 3️⃣بر همین اساس، وقتی بیمار می شویم، باید نزد دکتر برویم. اما دکتر را در درمان، نیازمند به خدا می دانیم نه مستقل و بی نیاز از او. 4️⃣بنابراین، در اندیشۀ توحیدی، هیچ مشکلی ندارد که حضرت یوسف علیه السلام از غیر خدا درخواستی داشته باشد، در عین حال او را نیازمند به خدا بداند. افزون بر آن، چنین نیست که پیامبران هیچ درخواستی از کسی نکنند؛ چنانکه حضرت موسی علیه السلام از همسفرش درخواست می کند که غذا بیاورد: «فَلَمَّا جاوَزا قالَ لِفَتاهُ آتِنا غَداءَنا لَقَدْ لَقينا مِنْ سَفَرِنا هذا نَصَباً، هنگامى كه از آن جا گذشتند، (موسى) به يار همسفرش گفت: «غذاى ما را بياور، كه سخت از اين سفر خسته شده‏ايم!» (کهف، 62) 5️⃣قرآن کریم، داستان حضرت یوسف علیه السلام را چنین حکایت میکند: «وَ قَالَ لِلَّذِى ظَنَّ أَنَّهُ نَاجٍ مِّنْهُمَا اذْكُرْنىِ عِندَ رَبِّكَ فَأَنسَئهُ الشَّيْطَنُ ذِكْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فىِ السِّجْنِ بِضْعَ سِنِين‏» (یوسف، 42) 6️⃣بر این اساس، آیۀ یادشده، چنین معنا میشود: و یوسف به يكى از آن دو نفر، كه مى‏ دانست رهايى مى‏ يابد، گفت: «مرا نزد صاحبت [سلطان مصر] يادآورى كن!» ولى شيطان يادآورى او را نزد صاحبش(یعنی همان سلطان مصر) از خاطر وى برد و بدنبال آن، (يوسف) چند سال در زندان باقى ماند. 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
🔸سر دفتر عالم معانی است علی 🔸وابسته ی اسرار نهانی است علی 🔸نه اهل زمین که آسمانی است علی 🔸فی الجمله بهشت جاودانی است علی 🍃🌸 میلاد با سعادت امیرالمومنین امام علی علیه السلام و روز گرامیداشت مقام پدر مبارک باد.
▪️ شیعه دارد آبرو زیرا دلش با زینب است ▪️ آبرو دار حقیقی در دو دنیا زینب است ▪️ راه ما راه حسین و مقصد ما کربلاست ▪️ افتخار و اعتبار مکتب ما زینب است ◾️ سالروز وفات حضرت زینب کبری سلام الله علیها تسلیت باد. 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هشام بن سالم جُوالیقی.pdf
539.6K
✅ 🌟هشام بن سالم جُوالیقی🌟 🟢معرفی 🔵شهرت و شغل 🟣نژاد و قبیله ⚫️وفات ⚪️جایگاه اجتماعی و سیاسی 🟤گرایشات فکری و فرقه ای منسوب به هشام 🟡بررسی نظرات رجالیون درباره هشام 🟠بررسی اساتید و شاگردان 🟢بررسی آثار 🔰برای کسب اطلاعات جامع پیرامون شخصیت و اندیشه های کلامی هشام بن سالم جوالیقی به پایان نامه «شخصیت و اندیشه های کلامی هشام بن سالم جوالیقی» مراجعه فرمائید. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
أنوار الملكوت في شرح الياقوت.pdf
809.6K
🌟أنوار الملکوت فی شرح الیاقوت🌟 🔰🔰🔰 1️⃣ معرفی اجمالی 2️⃣ ساختار 3️⃣ گزارش محتوا 4️⃣ ویژگی ها و معایب 5️⃣ شروح و خلاصه #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟پیدایش؛ باب 5🌟 1️⃣ این است کتاب پیدایش آدم در روزی که خدا آدم را آفرید به شبیه خدا او را ساخت. 2️⃣ نر و ماده ایشان را آفرید. و ایشان را برکت داد و ایشان را “آدم” نام نهاد در روز آفرینش ایشان. 3️⃣ و آدم صد و سی سال بزیست پس پسری به شبیه و بصورت خود آورد و او را شیث نامید. 4️⃣و ایام آدم بعد از آوردن شیث هشتصد سال بود و پسران و دختران آورد. 5️⃣ پس تمام ایام آدم که زیست نهصد و سی سال بود که مرد. 6️⃣ و شیث صد و پنج سال بزیست و اَنوش را آورد. 7️⃣ و شیث بعد از آوردن اَنوش هشتصد و هفت سال بزیست و پسران و دختران آورد. 8️⃣ و جملة ایام شیث نهصد و دوازده سال بود که مرد. 9️⃣ و اَنوش نود سال بزیست و قینان را آورد. 0️⃣1️⃣ و اَنوش بعد از آوردن قینان هشتصد و پانزده سال زندگانی کرد و پسران و دختران آورد. 1️⃣1️⃣ پس جملة ایام اَنوش نهصد و پنج سال بود که مرد. 2️⃣1️⃣ و قینان هفتاد سال بزیست و مهلَلئیل را آورد. 3️⃣1️⃣ و قینان بعد از آوردن مهلَلئیل هشتصد و چهل سال زندگانی کرد و پسران و دختران آورد. 4️⃣1️⃣ و تمامی ایام قینان نهصد و ده سال بود که مرد. 5️⃣1️⃣ و مهلَلئیل شصت و پنج سال بزیست و یارِد را آورد. 6️⃣1️⃣ و مهلَلئیل بعد از آوردن یارِد هشتصد و سی سال زندگانی کرد و پسران و دختران آورد. 7️⃣1️⃣ پس همة ایام مهلَلئیل هشتصد و نود و پنج سال بود که مرد. 8️⃣1️⃣ و یارِد صد و شصت و دو سال بزیست و خنوخ را آورد. 9️⃣1️⃣ و یارِد بعد از آوردن خَنوخ هشتصد سال زندگانی کرد و پسران و دختران آورد. 0️⃣2️⃣ و تمامی ایام یارِد نهصد و شصت و دو سال بود که مرد. 1️⃣2️⃣ و خنوخ شصت و پنج سال بزیست و متوشالَح را آورد. 2️⃣2️⃣ و خنوخ بعد از آوردن متوشالح سیصد سال با خدا راه میرفت و پسران و دختران آورد. 3️⃣2️⃣ و همة ایام خنوخ سیصد و شصت و پنج سال بود. 4️⃣2️⃣ و خنوخ با خدا راه میرفت و نایاب شد زیرا خدا او را برگرفت. 5️⃣2️⃣ و متوشالح صدو هشتاد و هفت سال بزیست و لَمک را آورد. 6️⃣2️⃣ و متوشالح بعد از آوردن لَمک هفتصد و هشتاد و دو سال زندگانی کرد و پسران و دختران آورد. 7️⃣2️⃣ پس جملة ایام متوشالح نهصد و شصت و نه سال بود که مرد. 8️⃣2️⃣ و لَمک صد و هشتاد و دو سال بزیست و پسری آورد. 9️⃣2️⃣ و وی را نوح نام نهاده گفت: “این ما را تسلی خواهد داد از اعمال ما و از محنت دستهای ما از زمینی که یَهُوَه آنرا ملعون کرد.” 0️⃣3️⃣ و لَمک بعد از آوردن نوح پانصد و نود و پنج سال زندگانی کرد و پسران و دختران آورد. 1️⃣3️⃣ پس تمام ایام لَمک هفتصد و هفتاد و هفت سال بود که مرد. 2️⃣3️⃣ و نوح پانصد ساله بود پس نوح سام و حام و یافث را آورد. 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نقش حجج الهی.pdf
5.61M
🏷عنوان: ✨نقش حجج الهی در پیشرفت و بهبود زندگی دنیوی بشر✨ 📝نویسنده: 🔸«علی بابازاده؛ سید حسن طالقانی» 📰نوع مقاله: علمی-پژوهشی 📖تعداد صفحات: 28 ❇️چکیده❇️ در جامعه امروز این تفکّر شایع شده است که ادیان و حجّت‌های الهی کاری به زندگی دنیوی بشر نداشته، فقط مردم را به موضوعات اخروی از قبیل خداشناسی، بهشت و جهنم و مسائلی ازاین‌دست دعوت کرده‌اند. این تلقی سبب شده است عموم مردم در برنامه‌های مربوط به زندگی دنیوی، به دنبال آموزه‌ها و معارف دینی نباشند و در نتیجه برای پیشرفت در مسائل مختلف دنیوی تنها به عقل خود رجوع کرده و خود را از حجج الهی در این زمینه مستغنی بدانند. در همین راستا این شبهه ایجاد می‌شود که دین برای امور دنیوی مردم ناقص است. ادّعا این است که حجج‌‌الهی نه‌تنها در مسائل اخروی، بلکه در امور دنیوی نیز محل رجوع مردم و راه‌گشا هستند. به‌‌گواه تاریخ، اکثر مردمان در زمان‌های مختلف از حجج‌‌الهی روی گردانده و به ایشان رجوع نکردند؛ از همین روی، بسیاری از پیشرفت‌ها به وجود نیامد یا همراه کندی میسر شد. با این‌حال، حجج‌‌الهی با توجّه‌ به بسترهای موجود، راهکارها و نوآوری‌هایی در مسیر پیشرفت جامعه در زمینه‌های مختلف داشته‌اند. عدم پیروی مردم از حجج الهی، نبود زمینه و بستر مناسب، تحت‌نظر حاکمان بودن و سختی ارتباط مردم با ایشان، مانع نشد تا حجج‌‌الهی در زمینه‌های مختلف زندگیِ مادی بشر نقش مؤثّر نداشته باشند... #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا