eitaa logo
فانوس | پژوهش‌های کلامی
465 دنبال‌کننده
202 عکس
102 ویدیو
178 فایل
مقالات و پژوهش‌های مرتبط با رشته کلام و فلسفه دین ارتباط با ما: @HeshamebnHakam
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚⁉️"عصمت چه ابعاد و جوانبى دارد و شامل چه امورى می ‏شود؟" عصمت ابعاد و گستره وسيعى دارد از جمله: گستره زمانى، گستره به لحاظ متعلَّق و گستره به لحاظ مرتبه. 1️⃣از نظر زمانى سخن در اين است كه آيا عصمت نبى منحصر در دوران نبوّت او است، يا پيش و پس از آن را نيز شامل می ‏شود و همه عمر را فرا می ‏گيرد. 2️⃣از جهت متعلَّق پرسش اين است كه شخص معصوم بايد از چه چيزى مصونيت داشته باشد. مهمترين مواردى كه در اين بخش مورد توجه است عبارت است از: 🔴 عصمت در اصل ادعاى نبوّت، 🟠 عصمت در دريافت وحى الهى، 🟡 عصمت در حفظ و نگهدارى وحى، 🟢 عصمت در ابلاغ وحى به مردم، 🔵 عصمت در تبيين و تفسير وحى، 🟣 عصمت در اجرا و عمل به مفاد وحى، در حوزه مسائل فردى و اجتماعى. از طرف ديگر اين سؤال نيز وجود دارد كه آيا مصونيت معصوم منحصر در امور دينى است يا فراتر از آن، يعنى مسائل دنيايى و امور عادى زندگى را هم شامل می ‏شود. 3️⃣به لحاظ مرتبه مسئله اين است كه آيا عصمت در هر عرصه ‏اى كه لحاظ شود چه درجاتى دارد؟ آيا منحصر به مصونيت از گناه است يا از مرتبه گناه عمدى فراتر می ‏رود و خطا، سهو و نسيان را نيز شامل می ‏شود. گستره مورد بحث در عصمت از خطا و سهو شامل امور زير است: 🟤 عصمت از خطا در تلقى، ابلاغ، تبيين و تفسير وحى؛ 🟣 عصمت از سهو در عبادت؛ 🟢 عصمت از خطا در قضاوت؛ ⚪️ عصمت از ارتكاب سهوى گناه؛ 🔴 عصمت از خطا در امور عادى. از عصمت كامل در همه موارد ياد شده به «عصمت تام» ياد می ‏شود. مشهور علماى اماميه عصمت تام را باور دارند؛ يعنى معتقدند هر پيامبرى در همه عمر بايد از هر گناه و خطايى در موارد پيش ‏گفته معصوم باشد. در مقابل اكثر اهل ‏سنّت مصونيت محدود و نسبى را باور دارند. در نظر نسبى‏ انگاران نيز از جهت توسعه و تضييق دايره عصمت تفاوت‏ هايى است كه اين مقال را مجال‏ ذكر آن نيست. عصمت تام و كامل نيز درجاتى دارد كه مرتبه فراتر آن را مى‏ توان «عصمت اتم و اكمل» يا «عصمت مطلق» ناميد. عصمت اكمل مصونيت از همه مراتب اشتباه است، يعنى حتى ترك اولى را نيز شامل مى ‏شود. ليكن اين مرتبه از عصمت شامل همه معصومان نمى ‏شود. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اثرپذیری دانشمندان اهل سنّت در حوزه کلام اسلامی از امام علی علیه السلام.pdf
716.1K
🏷عنوان: ✨اثرپذیری دانشمندان مسلمان اهل سنّت در حوزة کلام اسلامی از امام علی (علیه‌السّلام)✨ 📝نویسندگان: 🔸«فهیمه مغفرت» "دانش آموخته ارشد نهج البلاغه(اصول الدین و معارف علوی) دانشگاه کاشان" 🔹«عباسعلی فراهتی» "دانشیار دانشگاه کاشان" 📰نوع مقاله: پژوهشی 📖تعداد صفحات: 28 ❇️چکیده❇️ اولین فردی که پس از قرآن کریم و رسول خدا(ص)، در ساحت علم کلام، سخن به میان آورده و مباحث کلامی را مطرح و بیان نموده و کلامش سرچشمة این علم گشته است، امیرالمؤمنین امام علی(علیه‌السلام) است. با بررسی دیدگاه های مختلف دانشمندان به ویژه دانشمندان اهل تسنّن و بررسی تاریخی شرایط زمانی خلفای سه گانه از اعترافات اهل سنّت و معتزله می توان به تأیید این مدعا دست یافت. امامان معصوم (علیهم‌السّلام)، از اولین شاگردان علوم الهی و کلامی امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) به شمار می‌آیند و پس از آنها شاگردانشان یعنی دانشمندان و متکلّمان مسلمان هستند. سوای اندیشمندان شیعه که در اثرپذیری آنها از امام(ع) تردیدی نیست، در این مقاله با بررسی آثار دانشمندان و متکلّمان مسلمان از اهل سنّت و معتزله و اشعریون، به اثرپذیری مستقیم یا غیرمستقیم آنان از آموزه‌های وحیانی امیرالمؤمنین امام علی (علیه-السّلام) پرداخته شده است. با بررسی دیدگاه‌های متکّلمان اهل سنت همچون جاحظ بصری، ابوالحسن اشعری، قاضی عبدالجبّار، فخر رازی و غزالی این نتیجه حاصل می شود که آنان در دیدگاه‌های کلامی خود وام‌دار امیرالمؤمنین امام علی(علیه‌السّلام) هستند. 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علی بن اسماعیل میثمی.pdf
223.3K
✅ 🌟علی بن اسماعیل میثمی🌟 🟢تولد 🔵جایگاه علمی 🟣مناظره ⚫️فقه و تاریخ ⚪️مرجعیت فکری 🟤اساتید 🟡شاگردان 🟠آثار 🔴دیدگاه های اعتقادی و کلامی #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚🌟إعتقادات الإمامیة🌟 📝«ابن بابِوِیه‌ْ، محمد بن علی بن حسین بن موسی‌ بن بابویه‌ قمی‌، ملقب‌ به‌ شیخ‌ صدوق‌» 🔸🔹🔸🔹 1️⃣معرفی کتاب شیخ این کتاب را به هنگام مسافرت به نیشابور بنا به درخواست عالمان آن دیار که از وی خواستند به صورت اجمال و مختصر عقائد شیعیان را برای آنان بیان کند املاء نمود. 2️⃣شیوه نگارش کتاب از آن جا که شیخ صدوق اساسا یک محدث است، چه در فقه و چه در عقاید، خود را محدود به معارف قرآن و روایات می‌بیند. این التزام تا بدان حد است که حتی در کتابهای فقهی و اعتقادی اش از الفاظ و تعابیر احادیث سود می‌جوید و تا حد ممکن از آوردن آرای خویش پرهیز می‌کند. کتاب المقنع در فقه و کتاب الاعتقادات (عقاید امامیه) نمایانگر تفکر و بیانگر سبک و شیوه اوست. در واقع باید کلام ابن بابویه ( صدوق ) را متون احادیث دانست که با کمترین تصرف ممکن در قالب یک نظام کلامی ریخته شده و تدوین گشته است. البته نباید پنداشت که صدوق صرفا به نقل و ضبط روایات پرداخته است، بلکه او با احاطه بر روایات و با استفاده از معیارهای تشخیص و ترجیح احادیث به سنجش و گزینش روایات می‌پردازد و آنچه را که طبق موازین می‌بیند به عنوان عقیده یا فتوای خویش بیان می‌دارد. متاسفانه تا سخن از محدث به میان می‌آید، بعضی بسرعت تفکر اهل حدیث را در نظر می‌آورند. شیخ صدوق به هیچ روی با این تفکر آشتی ندارد. او بحث و استدلال در رد منکران را نه تنها جایز، بلکه واجب می‌شمارد. مناظراتی که از وی نقل شده، کاملا بر این مطلب گواه است. صدوق معرفت خداوند و توحید را امری «فطری» می‌داند که همه خلق را بر آن سرشته‌اند. حتی انسان با تهذیب نفس و پیروی از فطرت خویش می‌تواند به رؤیت قلبی خداوند نایل شود. اما با این همه عقل را در شناخت خداوند و صفات او بکلی ناتوان نمی‌بیند. بخش عمده‌ای از کتابهای او به نقل احتجاجات ائمه علیه‌السّلام با مخالفین و بیان استدلالات ایشان اختصاص دارد. البته شیخ صدوق به محدودیت عقل در این میدان باور داشت و از این رو برخلاف متکلمان، جز در موارد ضرورت، آن هم در محدوده متون و معارف کتاب و سنت ، مناظره و مجادله را روا نمی‌شمرد. عجیب نیست که در میان صدها کتابی که از وی بازمانده حتی یک اثر کلامی نیز نمی‌توان یافت. به طور کلی از نظر صدوق روش، قلمرو و موضوع عقل در معارف دینی دارای محدودیت بسیار است و معرفت دینی بیشتر بر مبنای فطرت و عقل فطری بنا می‌شود. 3️⃣جایگاه کتاب این کتاب پس از نگارش مورد توجه جدی متکلمان قرار گرفت. برخی از مطالبی که صدوق در کتاب خود به عنوان عقائد کلامی امامیه مطرح نموده به شدت بحث انگیز بوده است و مورد نقد برخی از عالمان دیگر از جمله شاگرد شیخ صدوق؛ شیخ مفید قرار گرفته است. شیخ مفید که در اثبات عقائد کلامی به عقل استناد می‌جست در نقد و بررسی کتاب استاد خویش، کتاب تصحیح اعتقادات الامامیه را نگاشت. با مقایسه این دو اثر آشکار می‌شودکه بین این دو اختلافات قابل ملاحظه‌ای در مسائل فرعی وجود دارد. 4️⃣ساختار کتاب این کتاب مشتمل بر ۴۵ باب است که عناوین برخی از این ابواب بدین شرح است: بیان اعتقادات شیعه در توحید، صفات ذات و صفات افعال ، افعال بندگان، جبر و تفویض، اراده، مشیت، قضا و قدر، فطرت و هدایت، استطاعت، بداء، لوح و قلم، عرش و کرسی، نفوس و ارواح، موت و رجعت، رستاخیز و مباحث مربوط به آن، بهشت و دوزخ، وحی، امر و نهی، قرآن، مقام انبیا و رسل و حجج و ملائکه و عصمت ایشان، نفی غلو و تفویض، تقیه، مقام اجداد پیامبر، شان علویان ، احادیث و مفسر ، حظر و اباحه و.... 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛