eitaa logo
فانوس | پژوهش‌های کلامی
463 دنبال‌کننده
203 عکس
102 ویدیو
179 فایل
مقالات و پژوهش‌های مرتبط با رشته کلام و فلسفه دین ارتباط با ما: @HeshamebnHakam
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚🌟الألفين في إمامة مولانا أميرالمؤمنين علي بن أبي‌طالب عليه‌السلام🌟 📝«جمال الدین حسن بن یوسف ملقب به علامه حلی» 🔸🔹🔸🔹 1️⃣ "معرفی کتاب" «الألفین» یکى از مهم‌ترين كتب در بحث امامت مى‌باشد. چنانكه در اثبات امامت به بيش از هزار دليل استدلال شده است. 🟢وجه تسميۀ اين كتاب به الفين (دو هزار) اين است كه مؤلف هزار دليل در اثبات امامت امیرالمؤمنین(ع) و هزار دليل در رد شبهات مخالفين امامت آن حضرت بيان مى‌كند. مؤلف در مقدمه مى‌گويد: «أوردت فيه من الادلة اليقينية و البراهین العقلية و النقلية الف دليل على امامة سيد‌ ‌الوصيين على بن ابى‌طالب(ع) و الف دليل على ابطال شبهه الطاعنين و أوردت فيه من الادلة على باقى الائمة ما فيه كفاية للمسترشدين». *️⃣مؤلف اين كتاب را نتوانسته به اتمام برساند. او هزار دليل اول را تمام كرده و از هزار دليل دوم تنها 38 دليل بيان كرده است. او اين كتاب را به فرزندش محمد (فخر المحققين) نگاشته است. ◀️علامۀ حلى نگارش اين كتاب را در رمضان سال 712ق در شهر گرگان وقتى كه مصاحب سلطان غياث‌الدين محمد اولجایتو بود، به پایان رساند. 2️⃣ «ساختار کتاب» مؤلف در مقدمۀ كتاب مى‌گويد: اين كتاب از یک مقدمه و دو مقاله و یک خاتمه تشكيل يافته است. اما ظاهرا ایشان تنها به نوشتن یک مقدمه و یک مقاله و بخشى كوچك از مقالۀ دوم اكتفاء كرده است. 🟠المقدمه: مؤلف ذيل مقدمه از 6 مبحث در مورد مباحث كلى امامت بحث مى‌كند كه عبارتند از: —ما الامام؟ مؤلف در اين مبحث برای امام تعريف منطقى (حد تام) ارائه مى‌دهد. الامامة لطف عام و النبوة لطف خاص: مؤلف در اين مبحث فرق امام و نبى را بيان مى‌كند. —كل مسألة لا بد لها من موضوع و محمول: مؤلف در اين مبحث مبادى اثبات وجوب امام را كه 18 عنوان مى‌باشد، بيان مى‌كند. —فى ان نصب الامام لطف: در اين مبحث لطف بودن انتصاب امام را اثبات مى‌كند. —لا يقوم غير الامامة مقامها: مؤلف در اين مبحث اثبات مى‌كند ضرورت وجود امام را و برای اثبات اين قضيه 6 دليل بيان مى‌كند. —فى ان نصب الامام واجب: مؤلف در اين بحث ابتدا وجوب نصب امام را اثبات مى‌كند و سپس چگونگى وجوب را (از حيث اين كه دائمى است يا نه). در ادامه از طرق ثبوت وجوب و محل وجوب سخن گفته و آراء مخالفين را بيان كرده و آنها را ابطال مى‌كند. —فى عصمة الامام: مؤلف در اين مبحث ابتداء عصمت را تعريف مى‌كند، سپس ادلۀ وجوب عصمت امام را بيان مى‌كند. او طى ده فصل كه هر كدام ادلۀ صدگانه هستند، وجوب عصمت امام را اثبات مى‌كند. مؤلف در مقالۀ دوم هم سى و هشت دليل برای اثبات وجوب عصمت امام بيان مى‌كند. 3️⃣ «گزارش محتوا» مؤلف برای اثبات وجوب عصمت امام هم از ادلۀ عقليه، هم از ادلۀ نقليه و هم از ادلۀ مركب از مقدمات عقلى و نقلى استفاده مى‌كند. او در ادلۀ نقليه به آيات قرآنى استناد مى‌كند و در ادلۀ عقلى بيشتر برهان اقامه مى‌كند. 🟡او در بيان ادله صرفا به طرح ادله نمى‌پردازد، بلكه در مواردى كه شبهاتى حول ادله هست آنها را با «اعترض عليه» و يا «لا يقال» و يا... بيان كرده، سپس به آنها جواب مى‌دهد. 🟢اكثر ادله‌اى كه مؤلف در اين كتاب آنها را برای وجوب عصمت امام بيان كرده است، به خود او اختصاص دارد و قبل از او كسى از اين ادله استفاده نكرده است و همين كتاب مى‌تواند دلالت كند بر عظمت علمى و دقت نظر او. مؤلف در اين كتاب كمتر از ديگران استفاده نموده است؛ ولى در بين كسانى كه از آنها مطلبى نقل مى‌كند، سيد‌ ‌مرتضى و كتاب شافى او در صدر قرار دارد. او در موارد متعددى از آراء سيد‌ ‌مرتضى استفاده كرده است؛ مثلا: 288/1، 310، 317، 318، 320، 326، 151/2، 152، 154 و 159. 🔵تعداد رواياتى كه در اين كتاب مورد استناد و استشهاد مؤلف قرار گرفته است، كمتر از 20 روايت مى‌باشد و حال آنكه آيات مورد استناد و استشهاد مؤلف قريب به 500 آيه مى‌باشد. 🟣مؤلف اين كتاب را خودش مرتب نكرده، بلكه اين كار را پسر او انجام داده است. لذا بعضى از نقصان‌ها احتمالا متوجه فرزند مؤلف مى‌باشد. چنانكه آقا بزرگ تهرانى مى‌گويد: «و الظاهر ان فخر المحققين لم يظفر على بقية الكتاب عند ترتيبه و انه تلفت كراريس منه طول تلك المدة بعد وفاة والده». 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ 💠 https://eitaa.com/joinchat/675086544C7b1e61afc6 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ پرسش: «مقصود از امتحان حضرت زهرا سلام الله علیها پیش از آفرینش ایشان چیست؟» 💢 تبیین سوال: «در نخستین فراز از زیارت نامۀ حضرت زهرا سلام الله علیها چنین می خوانیم: ای کسی که خداوند، پیش از آنکه تو را بیافریند، آزمود و تو را در این امتحان صابر یافت. چگونه می توان، پیش از آفرینش انسان، از او امتحان به عمل آورد؟»
📝حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین فاریاب (دکترای کلام اسلامی؛ عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی ره) ✅پاسخ: تفسیر قطعی از این فراز، دشوار است؛ در عین حال، می‌توان دست کم دو احتمال بیان کرد: 1️⃣مقصود از این امتحان، امتحان در مقام علم خداوند متعال است. 📌 به این معنا که خداوند متعال، پیش از آفرینش انسان ها، از تمام افعال و نیز امتحاناتی که قرار بود پس از آفرینششان از آنها به عمل آورد، آگاه است. بر این پایه، خداوند متعال، از این امتحانات و ازموفقیت حضرت زهرا سلام الله علیها در این امتحانات آگاه است. 2️⃣این امتحان، ناظر به امتحان در عالم ذر یا عوالم پیش از این دنیا بوده است. 📌 بدین معنا که بر اساس روایات معتبر، حضرت زهرا سلام الله علیها دو آفرینش داشته است. یکی آفرینش نوری ایشان و دیگر اهلبیت علیهم السلام به عنوان نخستین مخلوقات و دیگری آفرینش در این دنیای مادی در زمان و مکان مشخص. 3️⃣خداوند متعال قبل از آفرینش دنیوی ایشان، از ایشان آزمون به عمل آورد و مهم ترین این امتحان، همان امتحان نسبت به پذیرش ربوبیت الهی است؛ چنانکه از تمام پیامبران نیز آزمون به عمل آورد. به طور مثال زمانی که از رسول خدا (ص) سوال کردند چرا شما از سایر انبیاء افضل هستید، ایشان موضوع میثاق میان همه انبیاء را مطرح و تصریح کردند که ایشان نخستین کسی بود که به ربوبیت خداوند متعال ایمان آورد: «فَقَالَ إِنِّي كُنْتُ أَوَّلَ مَنْ آمَنَ بِرَبِّي وَ أَوَّلَ‏ مَنْ‏ أَجَابَ‏ حَيْثُ‏ أَخَذَ اللَّهُ‏ مِيثاقَ النَّبِيِّينَ‏ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ‏ ‏...». (الکافی، ج2، ص10) 4️⃣ البته این امتحان، تنها در ساحت ایمان به ربوبیت الهی نبود، بلکه شامل امتحان در امر ولایت و ... نیز بود. (الکافی، ج1، ص438) تحمل چنین ایمانی از همگان بر نیامده و برخی در این امتحان بسیار موفق و برخی نیز ناموفق بودند و اهلبیت علیهم السلام و از جمله حضرت زهرا سلام الله علیها موفق ترین انسان ها بودند. 5️⃣به نظر می رسد، احتمال دوم با ظاهر عبارت زیارت نامه همسوتر است؛ چرا که از وقوع امتحان پیش از آفرینش خبر می دهد. #⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ 💠 https://eitaa.com/joinchat/675086544C7b1e61afc6 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟پیدایش؛ باب 3🌟 1️⃣ و مار از همه حیوانات صحرا که "یَهُوَه خدا" ساخته بود هشیارتر بود. و به زن گفت: “آیا خدا حقیقتا گفته است که از همه درختان باغ نخورید؟” 2️⃣ زن به مار گفت: “از میوة درختان باغ می خوریم 3️⃣ لکن از میوة درختی که در وسط باغ است خدا گفت از آن مخورید و آن را لمس مکنید مبادا بمیرید.” 4️⃣ مار به زن گفت: “هر آینه نخواهید مرد 5️⃣ بلکه خدا می داند در روزی که از آن بخورید چشمان شما باز شود و مانند خدا عارف نیک و بد خواهید بود.” 6️⃣ و چون زن دید که آن درخت برای خوراک نیکوست و بنظر خوش نما و درختی دلپذیر و دانش افزا پس از میوه اش گرفته بخورد و به شوهر خود نیز داد و او خورد. 7️⃣ آنگاه چشمان هر دوِ ایشان باز شد و فهمیدند که عریانند. پس برگ های انجیر به هم دوخته سترها برای خویشتن ساختند. 8️⃣ و آواز "یَهُوَه خدا" را شنیدند که در هنگام وزیدن نسیم نهار در باغ می خرامید و آدم و زنش خویشتن را از حضور "یَهُوَه خدا" در میان درختان باغ پنهان کردند. 9️⃣ و "یَهُوَه خدا" آدم را ندا در داد و گفت: “کجا هستی؟” 🔟 گفت: “چون آوازت را در باغ شنیدم ترسان گشتم زیرا که عریانم. پس خود را پنهان کردم.” 1️⃣1️⃣ گفت: “که تو را آگاهانید که عریانی؟ آیا از آن درختی که تو را قدغن کردم که از آن نخوری خوردی؟” 2️⃣1️⃣ آدم گفت: “این زنی که قرین من ساختی وی از میوة درخت به من داد که خوردم.” 3️⃣1️⃣ پس "یَهُوَه خدا" به زن گفت: “این چه کار است که کردی؟ “ زن گفت: “مار مرا اغوا نمود که خوردم.” 4️⃣1️⃣ پس "یَهُوَه خدا" به مار گفت: “چونکه این کار کردی از جمیع بهایم و از همه حیوانات صحرا ملعون تر هستی! بر شکمت راه خواهی رفت و تمام ایام عمرت خاک خواهی خورد. 5️⃣1️⃣ و عداوت در میان تو و زن و در میان ذُریت تو و ذریت وی میگذارم او سر تو را خواهد کوبید و تو پاشنة وی را خواهی کوبید.” 6️⃣1️⃣ و به زن گفت: “اَلَم و حمل تو را بسیار افزون گردانم با الم فرزندان خواهی زایید و اشتیاق تو به شوهرت خواهد بود و او بر تو حکمرانی خواهد کرد.” 7️⃣1️⃣ و به آدم گفت: “چونکه سخن زوجه ات را شنیدی و از آن درخت خوردی که امر فرموده گفتم از آن نخوری پس بسبب تو زمین ملعون شد و تمام ایام عمرت از آن با رنج خواهی خورد. 8️⃣1️⃣ خار و خس نیز برایت خواهد رویانید و سبزه های صحرا را خواهی خورد. 9️⃣1️⃣ و به عرق پیشانی ات نان خواهی خورد تا حینی که به خاک راجع گردی که از آن گرفته شدی زیرا که تو خاک هستی و به خاک خواهی برگشت.” 0️⃣2️⃣ و آدم زن خود را حوا نام نهاد زیرا که او مادر جمیع زندگان است. 1️⃣2️⃣ و "یَهُوَه خدا" رختها برای آدم و زنش از پوست بساخت و ایشان را پوشانید. 2️⃣2️⃣ و "یَهُوَه خدا" گفت: “همانا انسان مثل یکی از ما شده است که عارف نیک و بد گردیده. اینک مبادا دست خود را دراز کند و از درخت حیات نیز گرفته بخورَد و تا به ابد زنده ماند.” 3️⃣2️⃣ پس "یَهُوَه خدا" او را از باغ عدن بیرون کرد تا کار زمینی را که از آن گرفته شده بود بکند. 4️⃣2️⃣ پس آدم را بیرون کرد و به طرف شرقی باغ عدن کروبیان را مسکن داد و شمشیر آتشباری را که به هر سو گردش میکرد تا طریق درخت حیات را محافظت کند. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ 💠 https://eitaa.com/joinchat/675086544C7b1e61afc6 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چشم زخم.pdf
546.2K
🏷عنوان: ✨مفهوم چشم زخم، زمینه های آن و راهکار و راهکار جلوگیری از فعالیت سوء «عین» در قرآن و حدیث✨ 📝نویسنده: 🔸«احمد عسکری» 📰نوع مقاله: ترویجی 📖تعداد صفحات: 14 ❇️چکیده❇️ چشم‌زخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، آسیب یا نقصانی است که از ناحیه برخی افراد به‌دلیل دشمنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، گناه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، تعجّب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، حسادت و یا دلایل دیگر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ایجاد می‌‌‌شود و برای رفع آثار بد آن راهکارهایی بیان شده است. دیدگاه‌ها درباره ماهیت و زمینه‌‌‌‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چشم‌زخم متفاوت است. عدّه‌ای به حقیقت آن معتقدند و در برابر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، گروهی اعتقاد دارند که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چشم‌زخم حقیقت ندارد. آموزه‌‌‌‌های دینی به واقعیّت و تأثیرات ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چشم‌زخم اشاره می‌کند. هدف این نوشتار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، تصحیح باورها درباره ماهیّت و تأثیرات این پدیده است. پژوهش حاضر با بررسی نگاشته‌های موجود در زمینه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چشم‌زخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، به نقش عواملی مانند گناه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، حسد و تعجّب در پیدایش این پدیده پرداخته و دو راهکار برای پیشگیری از چشم‌زخم از سوی چشم‌زننده مطرح می‌کند. این نوشتار در دو بخش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، «چیستی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چشم‌زخم» و «زمینه‌‌‌‌های چشم‌زخم» تنظیم شده است. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛