4️⃣ چهارمین إعجاز علمی قرآن
❇️بريدگي ميان رشته كوهها❇️
وَأَلْقى فِي الْأَرْضِ رَواسِيَ أَنْ تَمِيدَ بِكُمْ وَأَنْهاراً وَسُبُلاً لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (نحل/ 15)؛ «و در زمين كوههاى ثابت و محكمى افكند تا لرزش آن را نسبت به شما بگيرد و نهرها ايجاد كرد و راههايى تا هدايت شويد»
🔰نکته علمي
از نظر علمي ثابت شده است كه كوهها از ريشه به هم پيوسته اند و همچون زره اى كره زمين را در بر گرفته اند و اين سبب مى شود كه از لرزشهاى شديد زمين كه بر اثر فشار گازهاى درونى هر لحظه ممكن است رخ دهد تا حد زيادى جلوگيرى شود.
از اين گذشته وضع خاص كوهها مقاومت پوسته زمين را در مقابل جاذبه ماه (جزر و مد) زياد مى كند و اثر آن را به حداقل مى رساند.
از سوى سوم از قدرت طوفانهاى شديد و حركت دایمى بادها بر پوسته زمين مى كاهد؛ چرا كه اگر كوهها نبودند، سطح هموار زمين دایماً در معرض تندبادها قرار داشت و آرامشى متصور نبود و از آنجا كه كوهها يكى از مخازن اصلى آبها (چه به صورت برف و يخ و چه به صورت آبهاى درونى) مى باشند بلافاصله بعد از آن، نعمت وجود نهرها را بيان كرده، مى گويد: «و براى شما نهرهايى قرار داديم» وَأَنْهاراً و از آنجا كه وجود كوهها ممكن است اين توهم را به وجود آورد كه بخشهاى زمين را از يكديگر جدا مىكند و راهها را مىبندد، چنين اضافه مىكند: «و براى شما راهها قرار داد تا هدايت شويد» وَسُبُلًا لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ.
صاحب تفسير نمونه پس از بيان مطالب فوق ذیل ایه شریفه در پاورقي چنين ميافزاید: «به هر حال آيه فوق يكى از معجزات علمى قرآن مجيد است كه حداقل در آن روز براى انسانها كشف نشده بود»
ادامه دارد....
📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓
https://eitaa.com/Faanoos14
┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
❇️پرسش و پاسخ❇️
⁉️چرا بت پرستان براى ارباب انواع و خدايانى ديگر مجسّمه ساختند ولى براى خداى تعالى مجسّمه نساختند؟
__________________________
🖊گويا، مجسّمه سازى براى رجال بزرگ، بشر را منتقل كرد به اينكه براى معبودهاى خيالى خود نيز مجسّمه بسازند ولى سابقه ندارد كه براى خداى سبحان مجسّمه اى ساخته باشند، خدايى كه متعال و بلند مرتبه از آن است كه دست اوهام بشر به ساحتش احاطه يابد و گويا همين متعالى بودن خداى تعالى مشركين را از مجسّمه سازى براى او منصرف كرده و به ساختن مجسّمه براى غير او واداشته است.
پس هرفرد و قومى به آنچه كه از جهات تدبير محسوس در عالم اهميّت مى داده براى خداى آن ناحيه مجسّمه مى ساخته و با عبادت آن خدا كه به نظر او اللّه تعالى تدبير آن ناحيه را به او واگذار نموده است خدا را عبادت مى كرده.
🔸و منطق مشركين در ساختن صنم براى معبودهاى خود اين است كه مى گويند خدا، متعال و منزّه از داشتن صورتى محسوس است و مانند ارباب انواع و ساير الهه اى مادّى نيست تا به شكل و قيافه اى درآيد و يا اينكه هميشه در حالت ظهور نيستند مثلا فلان ستاره كه معبود ما است هميشه پيدا نيست تا عبادات خود را رو به روى آن انجام دهيم بلكه همواره در حال طلوع و غروب است و دستيابى و توجه به آن مشكل است، پس لازم است صنمى درست شود كه اوّلا حاكى از صفات و خصوصيات آن اله باشد و ثانيا هميشه در دسترس باشد تا هروقت انسان بخواهد عبادتى كند رو به سوى آن كند. (با علامه در المیزان از منظر پرسش و پاسخ، ج 1، ص330)
📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓
https://eitaa.com/Faanoos14
┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
🖊دین پژوهی و رشته های آن (1)
🗞فلسفه اسلامی
🔰کتاب «کلام جدید»؛ عبدالحسین خسروپناه، ص3-4
#دین_پژوهی #فلسفه_اسلامی #کلام_جدید #فانوس
📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓
https://eitaa.com/Faanoos14
┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
🖊دین پژوهی و رشته های آن (2)
🗞فلسفه دین
🔰کتاب «کلام جدید»؛ عبدالحسین خسروپناه، ص4
#دین_پژوهی #فلسفه_دین #کلام_جدید #فانوس
📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓
https://eitaa.com/Faanoos14
┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
🔰اشاعره و ضرورت امامت
🖊برهان «ماوردی»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ماوردى (متوفى 458) در الاحكام السلطانيه، براى اثبات ضرورت امامت، استدلالی را ذکر كرده است. وى ابتدا اصل ضرورت امامت را با يك قياس استثنايى، ثابت مىكند و سپس با تتمّهاى، شرعى بودن آن را نتيجه مىگيرد.
🔸صورت برهان وى، چنين است: اگر امامت واجب نبود، صحابه در سقيفه بر سر تعيين شخص امام، نزاع نمىكردند؛ لكن نزاع كردهاند، پس اصل امامت، واجب بوده است.
بدون ترديد، نزاع صحابه در سقيفه، يك نزاع صغروى و متعلق به مصداق بوده است؛ يعنى نزاع، اين بوده است كه چه كسى امام و جانشين پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم باشد؟ و پر واضح است كه تا «اصل ضرورت امامت»، مسلم گرفته نشود يا اثبات نگردد، نوبت به اين نمىرسد كه چه كسى خليفه و امام باشد. پس اگر امامت، از اساس، واجب نبود يا وجوب آن، اختلافى بود، ديگر جايى براى نزاع اصحاب در اين كه امام و خليفه، چه كسى باشد، باقى نمىماند؛ در حالى كه هيچ كس به آنها نگفت كه امامت، اصلا واجب نيست؛ نه در قريش و نه در غير آن.
◀️پس، از اين كه اصحاب بر سر تعيين فردى به عنوان امام، اختلاف كردهاند و انصار مىگفتند: از ما اميرى و از شما اميرى و أبو بكر و يارانش نيز با استناد به قول پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم مىگفتند: امامت، از آن قريش است، معلوم مىشود كه در اصل ضرورت و وجوب امامت، با هم اختلافى نداشتند. پس امامت، واجب است.
➖سپس مىافزايد: حال كه معلوم شد امامت، واجب است، بايد توجه داشت كه وجوب آن، شرعى است، نه عقلى؛ زيرا با عقل، نمىشود وجوب، حرمت، حليت يا اباحۀ اشيا را فهميد. [ماوردى، الاحكام السلطانية، ج 1، ص 19 و ج 2، ص 5 (با تصرف). ]
اين كه با عقل، نمىتوان به وجوب، حرمت و... دست يافت، مبتنى بر انكار ملازمه ميان احكام عقلى و احكام شرعى است؛ در حالى كه مخالفان اشاعره، ملازمۀ مذكور را قبول دارند. [امامت پژوهی، ص134]
#اشاعره #امامت #ماوردی #فانوس
📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓
https://eitaa.com/Faanoos14
🖊دین پژوهی و رشته های آن (3)
🗞کلام اسلامی
🔰کتاب «کلام جدید»؛ عبدالحسین خسروپناه، ص4
#دین_پژوهی #کلام_اسلامی #کلام_جدید #فانوس
📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓
https://eitaa.com/Faanoos14
┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
🖊دین پژوهی و رشته های آن (4)
🗞دین پژوهی تطبیقی
🔰کتاب «کلام جدید»؛ عبدالحسین خسروپناه، ص5
#دین_پژوهی #دین_پژوهی_تطبیقی #کلام_جدید #فانوس
📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓
https://eitaa.com/Faanoos14
┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
🖊دین پژوهی و رشته های آن (5)
🗞مردم شناسی دین
🔰کتاب «کلام جدید»؛ عبدالحسین خسروپناه، ص5
#دین_پژوهی #مردم_شناسی_دین #کلام_جدید #فانوس
📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓
https://eitaa.com/Faanoos14
┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛