eitaa logo
فانوس | پژوهش‌های کلامی
463 دنبال‌کننده
203 عکس
102 ویدیو
179 فایل
مقالات و پژوهش‌های مرتبط با رشته کلام و فلسفه دین ارتباط با ما: @HeshamebnHakam
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️پرسش و پاسخ❇️ ⁉️چرا بت‏ پرستان براى ارباب انواع و خدايانى ديگر مجسّمه ساختند ولى براى خداى تعالى مجسّمه نساختند؟ __________________________ 🖊گويا، مجسّمه ‏سازى براى رجال بزرگ، بشر را منتقل كرد به اينكه براى معبودهاى خيالى خود نيز مجسّمه بسازند ولى سابقه ندارد كه براى خداى‏ سبحان مجسّمه‏ اى ساخته باشند، خدايى كه متعال و بلند مرتبه از آن است كه دست اوهام بشر به ساحتش احاطه يابد و گويا همين متعالى بودن خداى تعالى مشركين را از مجسّمه ‏سازى براى او منصرف كرده و به ساختن مجسّمه براى غير او واداشته است. پس هرفرد و قومى به آنچه كه از جهات تدبير محسوس در عالم اهميّت مى‏ داده براى خداى آن ناحيه مجسّمه مى ‏ساخته و با عبادت آن خدا كه به نظر او اللّه تعالى تدبير آن ناحيه را به او واگذار نموده است خدا را عبادت مى ‏كرده. 🔸و منطق مشركين در ساختن صنم براى معبودهاى خود اين است كه‏ مى‏ گويند خدا، متعال و منزّه از داشتن صورتى محسوس است و مانند ارباب انواع و ساير اله‏ه اى مادّى نيست تا به شكل و قيافه‏ اى درآيد و يا اينكه هميشه در حالت ظهور نيستند مثلا فلان ستاره كه معبود ما است هميشه پيدا نيست تا عبادات خود را رو به ‏روى آن انجام دهيم بلكه همواره در حال طلوع و غروب است و دست‏يابى و توجه به آن مشكل است، پس لازم است صنمى درست شود كه اوّلا حاكى از صفات و خصوصيات آن اله باشد و ثانيا هميشه در دسترس باشد تا هروقت انسان بخواهد عبادتى كند رو به سوى آن كند. (با علامه در المیزان از منظر پرسش و پاسخ، ج 1، ص330) 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
🌸زینب شدی که زینت شیر خدا شوی 🌸یعنی کسی شبیه تو زیور نبود و نیست 🌸در دفتر ثنای تو ای یاس مریمی 🌸این بس بُوَد که عالمه بی معلمی 💐میلاد حضرت زینب کبری سلام الله علیها مبارک باد.
🖊دین پژوهی و رشته های آن (1) 🗞فلسفه اسلامی 🔰کتاب «کلام جدید»؛ عبدالحسین خسروپناه، ص3-4 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
◾️امشب دل سنگ کوچه‌ها می‌گرید ◾️یک شهر خموش و بی‌صدا می‌گرید ◾️ تشییع جنازه غریب زهراست ◾️تابوت به حال مرتضی می‌گرید 🏴شهادت جانسوز حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد
🖊دین پژوهی و رشته های آن (2) 🗞فلسفه دین 🔰کتاب «کلام جدید»؛ عبدالحسین خسروپناه، ص4 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
🔰اشاعره و ضرورت امامت 🖊برهان «ماوردی» ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ماوردى (متوفى 458) در الاحكام السلطانيه، براى اثبات ضرورت امامت، استدلالی را ذکر كرده است. وى ابتدا اصل ضرورت امامت را با يك قياس استثنايى، ثابت مى‌كند و سپس با تتمّه‌اى، شرعى بودن آن را نتيجه مى‌گيرد. 🔸صورت برهان وى، چنين است: اگر امامت واجب نبود، صحابه در سقيفه بر سر تعيين شخص امام، نزاع نمى‌كردند؛ لكن نزاع كرده‌اند، پس اصل امامت، واجب بوده است. بدون ترديد، نزاع صحابه در سقيفه، يك نزاع صغروى و متعلق به مصداق بوده است؛ يعنى نزاع، اين بوده است كه چه كسى امام و جانشين پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم باشد؟ و پر واضح است كه تا «اصل ضرورت امامت»، مسلم گرفته نشود يا اثبات نگردد، نوبت به اين نمى‌رسد كه چه كسى خليفه و امام باشد. پس اگر امامت، از اساس، واجب نبود يا وجوب آن، اختلافى بود، ديگر جايى براى نزاع اصحاب در اين كه امام و خليفه، چه كسى باشد، باقى نمى‌ماند؛ در حالى كه هيچ كس به آنها نگفت كه امامت، اصلا واجب نيست؛ نه در قريش و نه در غير آن. ◀️پس، از اين كه اصحاب بر سر تعيين فردى به عنوان امام، اختلاف كرده‌اند و انصار مى‌گفتند: از ما اميرى و از شما اميرى و أبو بكر و يارانش نيز با استناد به قول پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم مى‌گفتند: امامت، از آن قريش است، معلوم مى‌شود كه در اصل ضرورت و وجوب امامت، با هم اختلافى نداشتند. پس امامت، واجب است. ➖سپس مى‌افزايد: حال كه معلوم شد امامت، واجب است، بايد توجه داشت كه وجوب آن، شرعى است، نه عقلى؛ زيرا با عقل، نمى‌شود وجوب، حرمت، حليت يا اباحۀ اشيا را فهميد. [ماوردى، الاحكام السلطانية، ج 1، ص 19 و ج 2، ص 5 (با تصرف). ] اين كه با عقل، نمى‌توان به وجوب، حرمت و... دست يافت، مبتنى بر انكار ملازمه ميان احكام عقلى و احكام شرعى است؛ در حالى كه مخالفان اشاعره، ملازمۀ مذكور را قبول دارند. [امامت پژوهی، ص134] 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14
🖊دین پژوهی و رشته های آن (3) 🗞کلام اسلامی 🔰کتاب «کلام جدید»؛ عبدالحسین خسروپناه، ص4 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
🖊دین پژوهی و رشته های آن (4) 🗞دین پژوهی تطبیقی 🔰کتاب «کلام جدید»؛ عبدالحسین خسروپناه، ص5 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖊دین پژوهی و رشته های آن (5) 🗞مردم شناسی دین 🔰کتاب «کلام جدید»؛ عبدالحسین خسروپناه، ص5 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
🔰معرفی قبایل ❇️«قریش» 🖊قسمت اول ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ قریش یکی از مشهورترین و مهم ترین قبایل عرب در حجاز بود. 🔸بیشتر نسب شناسان عقیده دارند که قریش لقب نضر بن کنانه، جد دوازدهم پیامبر اکرم (ص) بوده است؛ از این رو هر طایفه ای که نسبش به «نضر بن کنانه» برسد، «قریشی» خوانده می شود و از قبیله قریش به شمار می آید. 🔹برخی دیگر از دانشمندان نسب شناس، قریش را لقب فهر بن مالک، جد دهم پیامبر اکرم دانسته اند و نسل او را قریشی به شمار می آوردند. 🔶مسعودی، مورخ مشهور اسلامی، طایفه های قبیله ی بزرگ قریش مقارن ظهور اسلام را 25 طایفه به شرح زیر دانسته است: 1- بنی هاشم 2- بنی مطلب 3- بنی حارث 4- بنی امیه 5- بنی نوفل 6- بنی حارث بن فهر 7- بنی اسد 8- بنی عبدالدار 9- بنی زهره 10- بنی تیم بن مره 11- بنی مخزوم 12- بنی یقظه 13- بنی مره 14- بنی عدی بن کعب 15- بنی سهم 16- بنی جمح 17- بنی مالک 18- بنی معیط 19- بنی نزار 20- بنی سامه 21- بنی ادرم 22- بنی محارب 23- بنی حارث بن عبدالله 24- بنی خزیمه 25- بنی بنانه 🔷از طوایف 25 گانه قریش، برخی در سرزمین بطحاء (مناطق هموار مکه) ساکن بودند که به «قریش بطاح یا قریش بطحاء» شهرت داشتند، و طایفه هایی نیز در کوه ها و بیرون شهر مکه ساکن بودند که به «قریش ظواهر» مشهور بودند. 📚منبع: دانشنامه رشد 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فانوس | پژوهش‌های کلامی
🔰معرفی قبایل ❇️«قریش» 🖊قسمت اول ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰معرفی قبایل ❇️«قریش» 🖊قسمت دوم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸قریش از دیگر قبایل عرب متمدن تر و به اداره حکومت و جامعه آشناتر بودند. آنان مردمی تجارت پیشه بودند که به کشورهای یمن، سوریه و ایران سفر می کردند و بازارهای معروفی همچون بازار عکاظ و بازار ذی المجاز داشتند. آنان در هر سال دو سفر تجاری تابستانی و زمستانی به مناطق دیگر جهان داشتند که در قرآن کریم نیز درباره اش سخن به میان آمده است. 🔷قریشیان به سرپرستی امور کعبه و مؤسسات آن توجه فراوانی داشتند و اقتصاد و سیاست آنان بر اساس مناصب مربوط به کعبه استوار بود. هر یک از موسسات وابسته به کعبه را یکی از بزرگان طوایف قریش عهده دار بود و غالبا مناصب کعبه در دست ده طایفه مهم قریش بود. این ده طایفه عبارت بودند از: بنی هاشم، بنی عبدالدار، بنی اسد، بنی مخزوم، بنی سهم، بنی تیم، بنی عدی بنی نوفل و بنی جمح. 🕋مناصب کعبه که قریش عهده دار آن بود عبارت بود از: منصب «سقایت» (آبرسانی به زائران کعبه)، منصب «رفادت» (مهمانداری و پذیرائی زائران کعبه)، منصب «حجابت» (کلیدداری و دربانی)، منصب «قضاوت»، منصب «قیادت» (سرداری و سرپرستی کاروان های بازرگانی و جنگی)، منصب «عمارت» (نگهبانی و مراقبت از مسجدالحرام)، منصب جمع آوری و نگهداری اموال کعبه، منصب پرداخت دیه و غرامت و... 🔅قریش جنگ های زیادی با قبایل دیگر داشت که مشهورترین آن ایام فجار و «یوم الغنب» بود. خداوند از میان قریش، پیامبر خاتم، حضرت محمد (ص)، را به نبوت بر انگیخت، ولی آنان نه تنها به او ایمان نیاوردند، بلکه در شمار سرسخت ترین دشمنانش در آمدند و افزون بر آزار و اهانت های سیزده ساله به او در مکه، جنگ های زیادی همچون جنگ بدر، احد و خندق را پس از هجرت پیامبر به مدینه، علیه او به راه انداختند. ولی سرانجام در سال هشتم هجرت با فتح مکه، همه قریشیان تسلیم شدند و اسلام آوردند. 📚منبع: دانشنامه رشد 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛