دعای عهد - سید حجت بحرالعلومی.mp3
8.21M
📝 محبوب من!
شما نباشید...
همهی بغضهای جهان در گلوی من است...!!! 💔
صوت قرائت #دعای_عهد
قرار صبحگاهی منتظران ثابت قدم ظهور
سرعت مناسب برای قرائت روزانه
🆔 @faezoon110
بسم الله الرحمن الرحیم
🌑شهادت امام هادی علیه السلام بر تمامی شیعیان تسلیت باد🌑
📋 در رد فرق گذاشتن میان پیامبران الهی؛ فرق گذاشتن میان پیامبران الهی نشانه کفر است و عذاب خوار کننده الهی را در پی دارد. این آفتی است که در میان یهودیان و مسیحیان را در مقاطع مختلف زمانی مشاهده می شد که هر کدام، پیامبر و شریعت دیگری را قبول نداشتند و البته هیچ کدامشان هم پیامبر اسلام را به رسمیت نمی شناختند. در حالى كه طبق كتب آسمانى آنها نبوت اين پيامبران بر ايشان ثابت شده بود. اين تبعيض در قبول واقعيتها، كه از هوا و هوس و تعصبات جاهلانه و احيانا حسادت و تنگ نظريهاى بى دليل سرچشمه مى گيرد، نشانه عدم ايمان به پيامبران و خدا است ، زيرا ايمان آن نيست كه آنچه مطابق ميل انسان است بپذيرد، ايمان واقعى آن است كه انسان حقيقت را بپذيرد خواه مطابق ميل او باشد یا نباشد.
🔷 آیه روز :
إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلًا * أُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقًّا وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُهِينًا ( نساء / آیات 150 و 151)
🔶 ترجمه :
كساني كه خدا و پيامبران او را انكار مي كنند و مي خواهند در ميان آنها تبعيض قائل شوند، و مي گويند به بعضي ايمان داريم و بعضي را انكار مي كنيم و مي خواهند در ميان اين دو، راهي براي خود انتخاب كنند.* آنها کافران حقیقى اند; و براى کافران، مجازات خوارکننده اى فراهم ساخته ایم.*
🗓 چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱
#نبوت، #ایمان، #یهود، #مسیحیت
🌼#هر_روز_یک_آیه🌼
🆔 @faezoon110
💠 میزان
▫️ #عرضه_بر_قرآن آسان است؛ همین كه کسی ظاهر قرآن را بداند یك دوره تفسیر قرآن بداند، می تواند اعمال خودش را با قرآن تطبیق كند؛ #عرضه_بر_روایت هم آسان است؛ اما نه قرآن با ما حرف می زند نه روایات!
▫️ حضرت #عبد_العظیم_حسنی خودش هم قرآن را و هم روایات را آگاه بود تدریس می كرد می توانست خود را بر آنها عرضه کند؛ لكن می خواهد خودش را به كسی عرضه كند كه از درون و بیرون او باخبر است. الآن اگر كسی این عقاید حضرت عبدالعظیم حسنی را به قرآن و روایات عرضه بكند خودش را موفق می بیند، میبیند كه قرآن و روایات هم همین ها را می گوید، اما آیا درون این شخص هم همین است یا نه، این یك #ولی_معصوم می طلبد!
▫️ حضرت عبدالعظیم عرضه كرد به وجود مبارك #امام_هادی_سلام_الله_علیه كه امام هادی هم این مطالب را تصحیح كند، هم بر انطباق این مطالب با درون او كه درون او واجد این مطالب است صحه بگذارد. به این سبب به محضر امام دهم رسید و عرضه كرد و حضرت فرمود درست است.
قسمت مهم عرضه كردن وجود حضرت عبدالعظیم برای آن است كه بر آن #ولی_معصوم كه از درون ما باخبر است که ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ﴾، از #درون ما مثل بیرون خبر دارد، از #شهود ما مثل حصول ما باخبر است، از #قلب ما مثل قالب ما آگاه است، عرضه كند كه من این حرف ها را كه میزنم در درون من هم هست یا نیست، حضرت فرمود بله «ثَبَّتَكَ اللَّه».
#سالروز_شهادت_امام_هادی_علیه_السلام
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 درس خارج فقه خیارات جلسه 259
تاریخ: 1390/07/28
🆔 @faezoon110
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 566
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
3. تعامل با متظاهران به اسلام
برخی اوصاف منافق
🔸 حق ناشناسی: امام صادق (علیه السلام) فرمود: سه گروه اند كه جز منافق معروف به نفاق، نسبت به آنان بی احترامی نمی كند: 1. كسی كه موی او در اسلام سفید شده باشد. 2. دانشمند قرآن شناس. 3. پیشوای دادگر.[1]
[1]. ثلاثة لا یجْهَلُ حَقَّهُمْ إِلاّ مُنَافِقٌ مَعْرُوفٌ بِالنِّفَاقِ: ذُو الشَّیبَةِ فِى الإِسْلامِ وَ حَامِلُ الْقُرْآنِ وَ الإِمَامُ الْعَادِل (الكافى، ج2، ص658).
#آیت_الله_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 307
مرکز بین المللی نشر اسراء
🆔 @faezoon110
دستورالعملهای مرحوم آسید علی قاضی درباره ماههای «رجب المرجب»، «شعبان المعظم» و «رمضان الکریم»
● دستورالعمل اول؛
«عليكم بالفرائض في أحسن أوقاتها» (بر شما باد بر ادای واجبات در بهترین زمان آن)! دستورالعمل آن است كه نمازهای واجب را در بهترين اوقات خودش انجام دهيد؛ همراه با نوافل آن! (مجموعاً ۵۱ ركعت) اگر نتوانستيد ۴۴ ركعت. اگر شواغل دنيا شما را منع كردند، «صلاة أوّابين» را كه همان نماز ظهر است، ترک نكنيد؛ چون خيلی اهمّيّت دارد! خصوص نماز ظهر خيلی اهميت دارد و آن بهواسطه وقت آن و خصوصيت و موقعيت آن در بين اوقات ديگر است! «صلاة وسطی» را كه در قرآن آمده، تفسير به نماز ظهر كردهاند و «صلاه اوّابين» يعنی آنها كه خيلی به پروردگار توجه دارند، يعنی رجوعكنندگان به خدا؛ زيرا رجوعكنندگان به خدا به آن تمسک میكنند.
● دستورالعمل دوم؛
نوافل شب را هيچ چارهای نيست، مگر آن كه آنها را بهجا آوريد؛ نه خيال كنيد نماز شب ساقط است و آن سد سكندری است كه هيچ شكسته نمیشود! عجب از كسانی كه قصد دارند، دنبال كنند مرتبهای از كمال را در حالی كه شبها قيام نمیكنند؛ ما نشنيدهايم كسی به مرتبهای از كمال برسد، مگر به قيام شب و نماز شب.
● دستورالعمل سوم؛
«عليكم بقرائة القرآن»! بر شما باد به قرائت قرآن كريم با صوت حزين و با آهنگ و غنا! يعنی با صدای خوش بخوان كه تو را تكان دهد و در روايات داريم كه قرآن را با تغنّی بخوانيد. امام زينالعابدين علیهالسلام تغنّی به قرآن میكردند. اين تغنی در قرآن برای انسان بسيار مفيد است. بهطور كلی غنای صوتی حرام است و اين اصلاً در تحت غنای حرام نيست؛ زيرا غنای حرام آن است كه انسان را به سوی لهو و لعب بكشاند.
● دستورالعمل چهارم؛
بر تو باد زيارت مشهد أعظم در هر روز! (كه منظور از مشهد أعظم أميرالمؤمنين علی علیهالسلام است؛ چون مرحوم قاضی در نجف بودهاند) و زيارت مساجد معظمه! (كه منظور كوفه و سهله است) و در بقيه مساجد عبادت خود را بهجا آوريد! چون مؤمن در مسجد مثل ماهی است در آب؛ همانطور كه حيات ماهی به آب است، حيات مؤمن هم در مسجد است. اگر ماهی را از آب بيرون اندازند، میميرد.
● دستورالعمل پنجم؛
بعد از نمازهای واجب، تسبيح حضرت صديقه طاهره سلاماللهعلیها را ترک نكنيد! زيرا كه آن ذكر كبيره شمرده شده و لااقل بعد از هر نماز يک بار بگوييد و اگر توانستيد دو يا سه بار بگوييد؛ بهتر است!
● دستورالعمل ششم؛
از لوازم مهم، دعا برای فرج حضرت حجت بقيةالله الأعظم علیهالسلام است در قنوت نماز وتر؛ و از آن گذشته در هر روز و در جميع دعاها برای حضرت علیهالسلام دعا كنيد.
● دستورالعمل هفتم؛
زيارت جامعه را روزهای جمعه بهجا آوريد! مقصود، زيارت جامعه معروف است؛ «زيارت جامعه كبيره»!
● دستورالعمل هشتم؛
قرآن كه میخوانيد، در اين سه ماه از يک جزء كمتر نباشد؛ در هر روز يک جزء!
● دستورالعمل نُهم؛
زيارت و ديدار برادران خود را زياد كنيد! (مقصود رفقای طريق هستند) خيلی آنها را زيارت كنيد و ببينيد؛ زيرا اينها هستند برادران طريقی شما كه در طريق و عقبات نفْس و تنگناها كه انسان گير میكند، به انسان کمک میكنند و نجات میدهند.
مطلع انوار: ج۲، ص ۱۰۵ تا ۱۱۳ (با کمی ویرایش)
🆔 @faezoon110
توسل به حضرت امام هادی علیهالسلام
«دیدم بعضی از آقایان یک اشاره لطیفی دارند به این که توسلات به اهلبیت عصمت و طهارت و توجه به هرکدام، بیشتر از زاویهای خاص و برای یک نیت خاص بوده است! در شیعه و بزرگان شیعه این رسم بوده است که اگر از آن زاویه خاصِ هر امام، به آن امام متوسل شوند، زودتر نتیجه میگیرند و میگرفتند.
توسل به آقا امام هادی علیهالسلام هم برای جلب توفیقاتی است که از دست میرود؛ مانند ادای نوافل سفارش شده است. در کلمات بزرگان آمده که «و من أراد التوفیق لأداء النوافل و برّ الإخوان فالیُتَوسَّل بعلیٍبنمحمدٍ الهادی علیهالسلام». هر کس دنبال توفیق پیدا کردن برای ادای نوافل است و توفیق خدمت به برادران دینی را میخواهد به امام هادی علیهالسلام توسل نماید.
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد شیخ جعفر ناصری زیدعزه
بهنقل از «الهادی»
🆔 @faezoon110
گوهرِ مقصود سوره مبارکه یس جلسه 22 تاریخ: 1392 11 14 - آیت الله العظمی جوادی آملی.mp3
1.3M
💠 گوهرِ مقصود
🔸 علم، #كمال است نه خواندن و نوشتن؛ خواندن و نوشتن، ابزار است. اگر كسی ناخوانا باشد و نانویسا باشد ولی مطلب را بداند، نقصی نیست.
اگر كسی بداند كه در این كتاب چه نوشته است، این كمال است؛ لازم نیست كه بخواند. آدم چشم را باز كند یا در را باز كند ببیند پشت دیوار چه كسی است، این كمال نیست، كمال این است كه آدم بداند پشت دیوار كیست، حالا یا به طور عادی می رود بیرون می بیند كیست یا به طور غیر عادی، «من وراء حجاب» باخبر است. آنچه كمال است، علم است اما ابزار كار كه حالا كتاب بیاورند باز كنند و بخوانند، این مقدمه كمال است نه اینکه خودش كمال باشد.
🔸 اگر كسی از كلّ كتاب با خبر است ولو نتواند بخواند، خب نتواند بخواند! ولو نتواند بنویسد، خب نتواند بنویسد! نوشتن و خواندن، مقدمه كمال است كه انسان بفهمد #حقیقت چیست.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه یس جلسه 22
تاریخ: 1392/11/14
🆔 @faezoon110
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 567
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
3. تعامل با متظاهران به اسلام
برخی اوصاف منافق
🔸 عیاشیگری: رسول گرامی (ص) فرمود: ای پسر مسعود! پس از من اقوامی خواهند آمد كه غذاهای خوب و رنگارنگ می خورند و بر مركب سوار می شوند در حالی كه خود را به آرایش ویژه زنان برای شوهر، می آرایند و همچون زنان جلوه گری می كنند و همانند شاهان ستمكار زندگی می كنند. آنان منافقان این امّت در آخر الزمان اند كه شراب می نوشند و در پی بازی با دوشیزگانند و بر مركب شهوت سوار می شوند و نمازهای جماعت را ترك می گویند و به سبب خواب از نماز عشا باز می مانند و در خوردن زیاده روی می كنند. آنگاه بخشی از قرآن را قرائت كردند كه ترجمه آن این است: پس از آنان مردمی ناشایسته به جای ایشان آمدند كه نماز را تباه ساختند و از خواهش های نفسانی پیروی كردند، و به زودی گمراهی خود را خواهند دید.[1]
[1]. (مكارم الاخلاق، ص448ـ 449).
#آیت_الله_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 308
مرکز بین المللی نشر اسراء
🆔 @faezoon110
💠 لیلة الرغائب
🔸 امیدواریم که در #لیلة_الرغائب، رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم؛ رغبت یعنی میل نه آرزو، لیلة الرغائب به معنای شب آرزوها نیست بلکه #شب_رغبت_ها و گرایش ها و مجذوب شدن هاست لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را می گویند رغبت، در برابر رهبت... .
#آیت_الله_جوادی_آملی
🆔 @faezoon110