هدایت شده از محسن عباسی ولدی
در جلسۀ اول گفتیم متقی شدن یکی از فلسفههای تصریح شدۀ روزه در قرآنه و قرآن وقتی اهل تقوا رو در اول سورۀ بقره میخواد معرفی کنه، ایمان به غیب داشتن رو به عنوان اولین ویژگی اونا میگه؛ اما متاسفانه حسابی علوم مادیگرا دارند ما رو از غیب غافل میکنند. در حالی که ایمان به غیب برگ برندۀ ما در تربیته، همون علوم دارند طوری استدلال میکنند که ما به این نتیجه برسیم دربارۀ امور غیبی نباید با بچهها حرف زد؛ یعنی به طور کلی پای امورغیبی رو از متن تربیت بچهها بیرون کشیدند.
این جا یه سؤال پیش اومد که مگه بچهها از غیب چیزی هم میفهمند که بخوایم ایمان به غیب رو یکی از دغدغههامون در مسیر تربیت اونا قرار بدیم؟ برای جواب این سؤال بود که بحث فطرت رو شروع کردیم.
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
قبل از این که بحث رو ادامه بدم از همۀ کسایی که به مطالعۀ بیشتر در این زمینه علاقمند هستند، درخواست میکنم حتما حدیث یازدهم از کتاب شرح چهل حدیث امام خمینی رحمةالله علیه رو مطالعه کنند. برای کسی که میخواد در حوزۀ تربیت کار کنه، مطالعه این بخش از کتاب شرح چهل حدیث، مثل نون شب واجبه. بنده جای دیگهای جز تو این کتاب ندیدم که فطرت این قدر عمیق و دقیق و خلاصه بیان بشه. حتما لازمه با دقت و چند بار خونده بشه.
اگه خواستید دربارۀ فطرت بیشتر مطالعه کنید به این کتابها هم مراجعه کنید:
🖌از استاد شهید مرتضی مطهری
📖 فطرت
📖فطرت در قرآن
📖 فطرت و تربیت
📖 فطری بودن دین
🖌آیت الله جوادی آملی
📖 فطرت در قرآن
🖌علامه طباطبایی
📖 ترجمۀ المیزان، ج 16، ص 266.
🖌 آیت الله مصباح یزدی،
📖معارف قرآن، جلد اول، بحث خداشناسی.
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
اما در ادامه امروز میخوایم بگیم نه تنها معرفت خدا فطریه، محبت خدا و اولیای خدا هم فطریه.
اجازه بدید این بحث رو با یه آیه از سورۀ حجرات شروع کنیم.
نه، بذارید قبل از این که آیه رو بگم یه بار دیگه عهدی رو که با هم بستیم و هم قسم شدیم که فراموشش نکنیم یادآوری کنم؟ خودتون یادتون هست؟
🤝 همه با هم، همقسم شدیم که از ابتدا تا انتهای این بحث حواسمون باشه هر وقت آیهای رو از قرآن خوندیم، یعنی داریم عین حرف خالق انسان رو میخونیم. هر وقت حدیثی رو خوندیم، یعنی داریم حرف کسی رو میخونیم که از طرف خالق انسان، بر ما حجته، کسی که خدا حرف اون و حرف خودش رو یکی دونسته.
قرآن حرف یه دانشمند نیست، حدیث حرف یه نخبۀ دانشگاهی یا حوزوی نیست.
کسایی که این عهد رو قبول کردند همین الان برای امضای اون یه صلوات بفرستند:
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
حالا که عهدمون رو تجدید کردیم، بریم سراغ آیۀ هفت سورۀ حجرات:
وَ اعلَموا أَنَّ فيكُم رَسولَ اللّهِ لَو يُطيعُكُم فی كَثيرٍ مِنَ الأَمرِ لَعَنِتُّم وَ لكِنَّ اللّهَ حَبَّبَ إِلَيكُمُ الإيمانَ وَ زَيَّنَهُ فی قُلوبِكُم وَ كَرَّهَ إِلَيكُمُ الكُفرَ وَ الفُسوقَ وَ العِصيانَ أُولئِكَ هُمُ الرّاشِدونَ.
و بدانيد رسول خدا در ميان شماست هر گاه در بسيارى از كارها از شما اطاعت كند، به مشقّت خواهيد افتاد؛ ولى خداوند ايمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دلهايتان زينت بخشيده و [به عكس] كفر و فسق و گناه را منفورتان قرار داده است كسانى كه داراى اين صفاتند هدايت يافتگاناند!
«حَبَّبَ إِلَيكُمُ الإيمانَ»
«حَبَّبَ» یعنی محبوب کرد.
محبوبِ کی؟ «إلَيكُمُ» محبوب شما.
چی رو محبوب کرد؟ «الإيمانَ» ایمان رو.
این آیه صراحتا داره میگه خدا ایمان رو محبوب شما قرار داد.
محبت ایمان، تو دل شماست.
برای به دست آوردن اصل این محبت هم شما تلاشی نکردید.
خدا لطف کرد و این محبت رو در دل شما قرار داد.
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
این قرآنه که داره به این صراحت با ما حرف میزنه.
خدا از ما خواسته به چه چیزهایی ایمان بیاریم؟ ایمان به خودش، به کتاب آسمونیش، به پیامبرانش، به آخرت، به فرشتهها، ایمان به غیب و ...
خدا کارش رو بلده. اگه به ما گفته ایمان بیارید، محبت ایمان رو هم در دلمون قرار داده. یعنی ما رو طوری آفریده که این امور رو دوست داشته باشیم و دوست داشته باشیم که بهشون ایمان بیاریم.
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
تازه خدا میگه «وَ زَيَّنَهُ فی قُلوبِكُم»
ای قربونت برم خدای من! چه میکنی با ما؟
معرفت رو که فطری کردی، محبت رو هم که فطری کردی، حالا یه کاری کردی باهام که وقتی به ایمانی که تو قلبم وارد شده، نگاه کردم بگم چقدر قشنگه!
تو ایمان رو توی دل من زیبا کردی، زینت بخشیدی.
خدا هستی و خدایی کردن رو بلدی.
وقتی به ما میگی ایمان بیاریم، قبلش مقدمهش رو فراهم میکنی.
من باید یه شناخت قبلی داشته باشم. نمیشه که تو من رو به چیزی دعوت کنی که به طور کلی باهاش غریبهام.
پس یه معرفت فطری بهم میدی تا وقتی با دعوت انبیاء روبرو شدم، دعوت اونا جنبۀ یادآوری داشته باشه.
من باید به چیزی که دعوتم کردی تمایل داشته باشم، پس یه محبت فطری هم بهم میدی تا اون دنیا بهونه نگیرم که خدایا تو من رو به چیزی دعوت کردی که دوستش نداشتم.
چقدر کارت درسته خدای مهربون و حکیم من!
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
«وَ كَرَّهَ إِلَيكُمُ الكُفرَ وَ الفُسوقَ وَ العِصيانَ» نه، نه، هنوز تموم نشده. خدا کارش خیلی درستتر از این حرفاست، خیلی.
«کَرَّهَ» یعنی ناخوشایند کرد، کاری کرد که محبوب نباشه.
برای کی؟ «إِلَيكُم» برای شما.
چی رو؟ «الكُفرَ وَ الفُسوقَ وَ العِصيانَ» کفررو، خروج از طاعت رو، معصیت و گناه رو.
‼️چی فکر کردی دربارۀ خدا؟
‼️فکر کردی حکمت خدا هم مثل حکمت ماست؟
‼️چقدر خدا رو دست کم گرفتیم!
📣آهای بندههای من! من اگه شما رو به طرف خودم دعوت کردم، قبلش بهتون معرفت فطری دادم، محبت فطری رو هم عطا کردم؛ کاری هم با دلتون کردم که از کفر و فسق و عصیان بدتون بیاد.
دیگه چی میخواید بهتر از این؟
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
بیاید بریم در خونۀ امام سجاد علیه السلام. میخوام یه قسمت از دعای اول صحیفۀ سجادیه رو بخونیم.
تو این ماه مبارک میخوایم عملا توبه کنیم.
توبه کنیم از بیاعتنایی به معدنهای پر از درّ و یاقوت حکمت.
توبه کنیم از این که قرآن خوندیم ولی باهاش زندگی نکردیم.
توبه کنیم از این که حدیث رو کنار گذاشتیم و رفتیم سراغ حرف غریبهها.
توبه کنیم از این که صحیفۀ سجادیه تو خونهمون بود ولی حتی یه بار بهش مراجعه نکردیم.
توبه کنیم از این که دعاها رو خوندیم؛ اما فقط برای این که ثواب ببریم یا حاجت بگیریم. دعا نخوندیم که راه زندگی رو پیدا کنیم. دعا نخوندیم که خدا رو بهتر بشناسیم.
بیاید بریم در خونۀ امام سجاد علیه السلام. گردنهامون رو کج کنیم و بگیم اومدیم در خونۀ شما معرفت پیدا کنیم. فهمیدیم که جایی جز در خونۀ شما خبری نیست.
آمادهاید؟
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
امام سجاد علیه السلام در دعای اول صحیفۀ سجادیه در همون اوایل دعا به خدا عرض میکنند:
«اِبتَدَعَ بِقُدرَتِهِ الخَلقَ ابتِداعاً وَ اختَرَعَهُم عَلىٰ مَشِیتِهِ اختِراعاً ثُمَّ سَلَکَ بِهِم طَریقَ اِرادَتِهِ وَ بَعَثَهُم فى سَبیلِ مَحَبَّتِهِ.»
موجودات را به قدرتش آفرید، آفریدنی بی مانند؛ و آفریدهها را به ارادهاش ساخت، ساختنی بی مثال. آنگاه، همۀ آنها را در مسیر خواستۀ خود راهی کرد و در راه محبتش برانگیخت.
به به! به به! «بَعَثَهُم فى سَبیلِ مَحَبَّتِهِ»
بعث، یعنی به حرکت در آوردن، برانگیختن
خدا ما رو به حرکت درآورده. گفته بندههای من بلند شید راه بیفتید.
تو چه راهی؟ «فى سَبیلِ مَحَبَّتِهِ» تو راه محبت خودش.
جون همهمون فدات آقاجان!
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
چه خدای مهربونی هستی تو!
معرفت دادی، محبت ایمان دادی، کراهت از کفر و فسوق عصیان دادی، دستمون رو هم گرفتی و بلندمون کردی و حرکتمون دادی. دیگه چی کار نکردی برامون خدا!
چقدر این دو تا سؤال جدیتر میشه:
⁉️عوامل شکوفایی فطرت چه چیزهایی هستند؟
⁉️موانع شکوفایی فطرت چه چیزهایی هستند؟
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
«حَبَّبَ إِلَيكُمُ الإيمانَ» میدونید یکی از مصادیق اصلی محبت ایمان که تو آیۀ هفت سورۀ حجرات بود چیه؟
بذارید بحث امروز رو با یه حدیث که تیر خلاص به قلب همهمونه تموم کنیم.
این حدیث رو مرحوم کلینی در کافی میآره.
امام صادق علیه السلام دربارۀ مصداق ایمان که در این آیه اومده فرمودند: يَعْنِي أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ.( الكافي، ج1، ص: 426)
این جا اذان شد.
التماس دعا
یاعلی
@abbasivaladi