eitaa logo
فَــــهـْــمْ
137 دنبال‌کننده
51 عکس
9 ویدیو
4 فایل
سلسله جلسات نشست مجازی 'فـَـــه‍ْـــمْ' با محوریت فلسفه هنر متعالی خانه اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کرمانشاه جهت ارتباط با ادمین↙️ @Khanehye_andishe آدرس کانال خانه اندیشه↙️ @khanehyeandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
گزاره نویسی مطالب جلسه ی چهارم نشست ۲۸ آذر ساعت ۱۸ با موضوع : الهیات هنر با همت: فاطمه فرهنگیان☘️🌿 از همراهان همیشگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه آیا می توان گفت خود خداوند جهان هنرمند است یا خیر ؟ با چه استدلالی ؟ با چه بیانی ؟ الهیات با زندگی بشر آمیخته است و مربوط به آسمان هاست ، امروزه الهیات زیست محیطی داریم الهیات هنر داریم ، در ارتباط با خدا و امر قدسی چگونه این ارتباط شکل می گیرد دانش الهیات زنده ترین و مهم ترین مسائل فکری و ذهنی را بیان می کند ، معنای زندگی سوالی ست که برای جوانان شکل گرفت آیا آدمی باید خود به زندگیش معنا ببخشه ؟ خودش به زندگیش هدف ببخشه ؟ این عالم هدفی را دنبال می کند ؟ در همه ی سنن دینی هست اختصاص به اسلام ندارد حتی ادیانی مثل بودا ، در جهان مادی هدفی نهفته است انسان ها می توانند آن را کشف کنند و هم سو با آن زندگی کنند ، الهیات با فلسفه و روانشناسی و جامعه شناسی و عصب شناسی آمیخته شده و امروز الهیات هرمنتیک است بنابراین چنین دانشی نمی تواند کهنه پرستانه و خرافه باشد و یا اون رو حذف کرد از فرهنگ بشر ، تلقی های اشتباه مارکسیست باعث میشه بدبینی در دین الهیات شکل بگیره بعضی از بی سوادان که به سمت دین رفته بودند باعث فرهنگ ستیزی و دین ستیزی می شدند و سخنان ناپسندی می گفتند که موجب دین زدگی شده چون نحوه ی عرضه دین زیبا و هنرمندانه نبود سخنان رو درست نقل نمی کردند و نمی توان مورد پذیرش واقع شود اما در روزگار ما در قرن ۱۸ ماخر پدر الهیات بعد از آثار لوتر کتابی نوشت در بای دین که اخیرا ترجمه شده ترجمه ی زیبایی نیست در باب ایمان نوشته شده ماخر در این کتاب پاسخ هایی به دشمنان دین داده ، لوتر ضد فلسفه بود و فلسفه ستیز بود و با تعقل هم میانه ای نداشت ایمان گرایی بدون پشتوانه ی عقلی معتقده عقل بشر از کار افتاده و به استدلال های عقلی اعتباری نیست لذا در مکتب پروتستان فیلسوفان بزرگی ظهور نکرده ، در آلمان سه شخصیت الهیات است که آن ها را غول های الهیات می نامند ، هنر سینما ، تئاتر ، فیلم سازی ، موسیقی ، سرود این ها تاثیرگذار هستند می توانند جهت بدهند مولانا ، شمس و علامه طباطبایی و موسیقی سنتی اصیل ایرانی همه ی این ها واقعا تاثیرگذارند باعث پالایش روح می شوند و برای دست کشیدن از خشونت لازمه ، هنرمند چقدر آشنایی با الهیات می تونه به خلق یک اثر ارزشمند کمک کند ؟ تعاریف زیادی در کاووش های هنری گفته شده هنر چیست ؟ در بین هنرپژوهان بعضی ها معتقدند هنر قابل تعریف نیست چون امر وجدانی ست و نمی توان به توصیف در آورد در فلسفه هنر بعضی ها میگن هنر قابل تعریف است آن ها که معتقدند هنر تعریف پذیره این ست که هنر اساسا زائده هنرمند است زائده جهان بینی هنرمند است اگر این تعریف رو بپذیریم هر چقدر هنر فضای فکریش پاک تر باشد اون هنرش هم اثرگذاره باید کوشید پاکدامن بود لذا دانستن الهیات و عرفان و ورزیدگی در اصول اخلاقی برای یک هنرمند ضروری ست الزامی ست و باعث میشه هنرش ژرف تر باشه هنر با آلودگی نسبتی ندارد کسی که آلوده به انحرافات است اصیل نیست هنر اصیل جان پاک می خواهد باید هنرمند از عرفان تاثیر بگیرد باید با ادبیات خو بگیرد علاوه بر اطلاعات تکنیکی برای کار هنری باید فضای فکری رو پرورش و رونق بده نمی توان گفت هنر ضد دین است یا دین ضد هنر است این خطاست .
J2_1.mp3
35.26M
صوت جلسه سوم 🎙 ⚪️موضوع: جایگاه فلسفه هنر 🕰 ۲۲ آذرماه
🔹 جلسه پنجم نشست مجازی «فهم» با محوریت فلسفه هنر متعالی ◽️با حضور دکتر محمد خیاط زنجانی ⚪️موضوع: هنر و ابعاد زیبایی شناختی آن در حکمت اسلامی با بررسی موردی حکمت متعالیه 🕕 چهارشنبه ۷ دی‌ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ در آدرس زیر👇👇 https://neshast.seraj.ir/ch/asa2 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ▪️t.me/artskermanshah ▪️eitaa.com/artkermanshah ▪️instagram.com/art.kermanshah.ir/ ▪️www.artkermanshah.ir ▪️aparat.com/artkermanshah
🎥دقایقی قبل از شروع نشست🎙
نشست پنجم «فهم» با حضور دکتر محمد خیاط زنجانی موضوع: هنر و ابعاد زیبایی شناختی آن در حکمت اسلامی با بررسی موردی حکمت متعالیه
J5_voice.mp3
34.03M
صوت جلسه پنجم «فهم» 🎙دکتر محمد خیاط زنجانی موضوع: هنر و ابعاد زیبایی شناختی آن در حکمت اسلامی با بررسی موردی حکمت متعالیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلسله جلسات نشست مجازی 'فـَـــه‍ْـــمْ' با محوریت فلسفه هنر متعالی 🎙 جناب آقای کاکایی مهمان سوم نشست
گزاره نویسی مطالب جلسه ی پنجم نشست ⚪️ ۷ دی ماه ساعت ۱۸ 🎙 دکتر محمد خیاط زنجانی ⬜️موضوع : هنر و ابعاد زیبایی شناختی آن در حکمت اسلامی با بررسی موردی حکمت متعالیه به همت: سرکار خانم فاطمه فرهنگیان ☘️🌷 از همراهان همیشگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه عواملی که سبب تعالی هنر می شود کدام است ؟ چطور می توانیم از منظر حکمت متعالی به هنر نگاه کنیم حکمت صدرایی مبانی و اصولی رو قرارداد و نوآوری هایی را در حکمت فلسفه ایجاد کرد ملاصدرا در حوزه نوآوری های بنیادی جریان های جدیدی را ایجاد کرد مبانی ویژه ای رو ایجاد کرد در رساله شواهد الربوبیه عنوان کرده ، ۴ نوآوری کلیدی : مبنای اول اصلی ترین مساله اصالت وجود و وجودشناسی است موضوع اصلی حکمت و فلسفه بوده از یونان باستان اولین سوال در ذهن میاد این است که آیا این موجود وجود دارد ؟ چه ویژگی هایی دارد ؟ سوال وجود می شود و سوال از چیستی ( ماهیت ) کدام از این دو اصله ؟ وجود فصل مشترک بین تمام موجودات است ماهیت وجه تمایز است مساله اصالت وجود و اصالت ماهیت را ملاصدرا وارد فلسفه کرد اصالت وجود یعنی شئی نسبت به شئی دیگری حقیقتش را کشف کنیم باید به وجودش نگاه کنیم ملاصدرا در اولین قدم گفت اصالت با وجود است باید وجودی باشه که ماهیتش مشخص بشود ، چطور می شود تمایز قائل شد وقتی وجود مشترک تمام موجودات است ؟ صدرا وارد مقوله دوم می شود وحدت تشکیک در وجود است چه مرتبه ای از وجود ، وجود وقتی شدت و ضعف پیدا می کند . مبنای سوم مساله فاعلیت است مگر ما نمی گوییم خدا می خواهد فعلی رو انجام دهد فعل خدا چطور انجام می شود ؟ فاعلیت بالعنایه است یعنی وقتی خدا موجودی را خلق می کند باید خدا به آن موجود عنایت و توجه کند نوع خلقت خدا اینجوریه مثال صدرا : فرض کنید یک انسان عادی هستی یک خانه ای رو تو ذهنت می سازی این خانه وجودش به تو بسته ست چیزی خلق کردی که وابسته به توجه توست . مبنای چهارم : مساله وجود ذهنی ست مرتبه ای از مراتب وجود است برای اولین بار با درخت مواجا می شوم از درخت تصویری در ذهنم به وجود میاد این تصویر در ذهن غیر از تصویر درخت در خارج است چیزی که دارای وجود نباشد دارای اثر نیست . تصویری که در ذهن ایجاد می شود وجود ذهنی است بعضی چیزها فقط تصویر ذهنی ست در خارج وجود ندارد . هنرمند می تواند وجود ذهنی را به وجود خارجی تبدیل کند . از دل مساله فاعلیت و وجود ذهنی خیلی از مسائل در فلسفه مطرح شده . هنر به عنوان فعل یک هنرمند می شود اثر او . حکمت و هنر چه رابطه ای با هم دارند ؟ ۱- تاثیر حکمت بر هنر حکمت مفاهیم را ایجاد می کند و سبب تعالی روح می شود ۲- تاثیر هنر بر حکمت اولا هنر ابزار است و الهامی که هنرمند به متفکر می دهد مبنا الهام است برای حکیم . آیا در حوزه فلسفه هنر و حکمت فلسفه کنار هم بودن ؟ به این معنا نه در حکمت فلسفی واژه هنر نداریم اما دو مفهوم داریم : ۱- صنایع لطیفه اشاره به صنعتی که لطیف است می کند ۲- به واژه فلسفه هنر واژه علم الجمال می گویند اما شاخه ای جدا باشد نداریم در حکمت فلسفه . مثلث هنر و هنرمند و هنردوست تو هر کدام از این ها ملاصدرا یک عناصر کلیدی رو مورد توجه قرار داده است . در هنر : زیبایی و رمز . در هنرمند : عشق و فعل هنری . در هنردوست : ادراک و لذت . ملاصدرا لذت را عنصر اصلی برای هنردوست می داند البته لذت در معنای متعالی . زیبایی از منظر حکمت : همان خیر و نیکویی است خیر نوعی سعادت است هر جا پای زیبایی آمد خیر است توی حکمت اسلامی خیر از جنس وجود است و شر از جنس عدم . مفهوم زیبایی چه رابطه ای با وجود پیدا می کند ؟ ما با هر چه مواجه ایم یا زشت است یا زیبا البته وقتی به زشت و زیبا نگاه می کند از منطر عقل کل است . هر چه وجود اشد باشد به همون نسبت زیبایی در اون اشد می شود چون اصالت با وجود است خدا زیباترین است چون وجود او مطلق است خدا مطلق زیبایی ست یک مطلق وجودی ست هر چه در هستی است جلوه و مرتبه ای از وجود اوست وحدت تشکیکی وجود یعنی وجو مرتبه مرتبه است زیبایی هم مشکک خواهد بود یعنی مرتبه مرتبه است . آیا هر چیزی به مرتبه ی وجودش زیبایی پیدا می کند ؟ دو تا معنا دارد ۱- با شدت در مرتبه عینی ست ۲- شی بیرونی وجود عینی شدت ندارد وجود ذهنی در ذهن مخاطب و هنردویت ما شکل می گیرد . وجود ذهنی ناشی از مفاهیمی است که برای مخاطب و هنردوست ایجاد شده است . اگر می خواهیم هنر متعالی شود : مفاهیم زیبایی شناختی باید متعالی شود تا به تعالی در هنر برسیم . رمز و نماد در قرآم و احادیث آورده و نمونه های زیادی رو به صورت رمزآلود بیان می کند ملاصدرا . نماد رابطه ی بین وجود عینی و وجود ذهنی است نمادها اگر بر پایه حکمی باشد نمادهای بنیادی و متعالی می شود . هنرمند : عشق عنصر کلیدی ست هنرمند باید به عشق برسد هنر ماحصل عشق است یک رابطه ی دو سویه است عشق اشتیاق ذاتی به کسب کمال است عشق به دنبال
این است که کسب کمال کند همون کاری که هنرمند دنبال اوست . هنرمند اشتیاق دارد برای زیبا آفرینی . ملاصدرا میگه تصور زیبایی و جمال صفای عشق است رابطه ی دو سویه دارد هر چه قدر عنصر عشق پر رنگ تر باشد اثر او متعالی تر است هنرمند متعالی باید قلبش طهارت داشته باشد این هنر است که هنرمند را متعالی می کند . هنردوست : ادراک : هنردوست می خواهد زیبایی در اثر هنری رو درک کند اونی که آشنا با حکمت است می تواند هنر رو درک کند اگر می خواهی هنردوست رو متعالی کنی باید او را با حکمت آشنا کنی . اقل مرتبه ی لذت اینه که حکمت رو یاد بگیرس برای فهم زیبایی هم طهارت قلب است محل درک زیبایی طهارت قلب است می توانی کشف معنا کنی اگر قلب طهارت داشته باشد می توانی هنر رو درک کنی قلب محل ادراک است هر چه ادراک متعالی تر باشد . مخاطبین هنر رو تعالی روحانی بدهیم . لذت محصول یک اثر هنری برای مخاطب لذتی است ، لذت امر ملایم طبع لذت است اگر طبع عاقله باشد امر ملایم طبعش هم انسانی ست اگر صورت حیوانی پیدا کند لذتش هم حیوانی می شود آخر سعادت رسیدن به این لذت است باطبع انسان کامل و عقل کل و آراسته ست بیمار نشده باشد . امر ملایم بالطبع یعنی زیبایی طبع انسان است به انسان میگن حیوان زیبایی دوست چون انسان ذاتا کمال خواه است لذتی که درک زیبایی ست اگر به لذت حقیقی برسد به سعادت رسیده است . اثر هنری می تواند انسان را سعادتمند کند از نظر صدرا .‌ ملاصدرا برلی هنر و اثر هنری قداست قائل است . هنر می توانر منتهی به سعادت بشر شود . بهشت نمایشگاه هنرنمایی است هنری که از هنر متعالی شکل گرفته است . شعر حافظ متعالی است چون هنر متعالی ست هنرمند متعالی است . اون کسی که ادراک کامل دارد و با قلبش هنر رو درک می کند از هنر بهره کامل دارد .
با سلام و احترام خدمت فرهیختگان ارجمند خانه اندیشه به اطلاع میرساند که به دلیل اعلام عدم امکان ارائه مطلب توسط اساتید این هفته، نشست ششم برگزار نمی‌شود. برگزاری نشست در هفته های آتی در زمان مقرر به قوت خود باقی است. ان شاءالله ☘
هدایت شده از خانه اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی کرمانشاه
26.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلسله جلسات نشست مجازی 'فـَـــه‍ْـــمْ' با محوریت فلسفه هنر متعالی 🎙 جناب آقای دکتر محمد خیاط زنجانی
هدایت شده از خانه اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی کرمانشاه
23.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلسله جلسات نشست مجازی 'فـَـــه‍ْـــمْ' با محوریت فلسفه هنر متعالی 🎙 جناب آقای دکتر رضا کریمی
🔹 جلسه ششم نشست مجازی «فهم» با محوریت فلسفه هنر متعالی ◽️با حضور دکتر معین آقایی مهر ⚪️موضوع: ابعاد زیبایی شناختی معماری اسلامی 🕕 سه‌شنبه ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ در آدرس زیر👇👇 https://neshast.seraj.ir/ch/asa2 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ▪️t.me/artskermanshah ▪️eitaa.com/artkermanshah ▪️instagram.com/art.kermanshah.ir/ ▪️www.artkermanshah.ir ▪️aparat.com/artkermanshah
هدایت شده از خانه اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی کرمانشاه
✍️نویسنده: استاد عبدالحسین خسروپناه دزفولی 🔰تدوین و تحقیق: نسیم اشرافی 📌ناشر: موسسه متن 📙تعداد صفحات 188 🔰مولف در این اثر در 10 گفتار به مباحثی همچون «جریان‌شناسی علم معماری» و «سنّت و معماری» اشاره کرده و می کوشد تا پیوند میان «حکمت و فلسفه»، «علم کلام و معماری»، «عرفان و معماری»، «فلسفه و معماری»، «هستی‌شناسی و معماری»، «معرفت‌شناسی و معماری» و «انسان‌شناسی و معماری» را برای مخاطبان آشکار نماید. 🆔 @khosropanah_ir
دکتر محمد خیاط زنجانی .mp3
1.43M
حکمت و هنر چه رابطه ای باهم دارند؟
گزاره نویسی جلسه ششم نشست ۲۰ دی ماه ساعت ساعت ۱۸ دکتر آقایی مهر موضوع : ابعاد زیبایی شناختی معماری اسلامی به همت سرکار خانم فاطمه فرهنگیان ☘️ از همراهان همیشگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 🌿 سوال : ۲ نوع تجلی معماری اسلامی در کالبد معماری داریم این دو حالت چه هستند ؟ و برای هر کدام مثال بزنید ؟ در ابتدا چند تا واژه یا اصطلاح در ابتدا باید عنوان شود ، تعریفی که از زیبایی داریم در حکمت و فرهنگ ایرانی به چه صورت عنوان شده زیبایی ما به خیر و نیکی معنا میشه زیبنده بودن و این فراتر از صورت و جمال است ، هدف زیبایی ما کمال است و نهایت کمال حق تعالی ست نهایت زیبایی خود خداوند میشه نهایت زیبایی حق و حق تعالی می شود ، بحث حق و حقیقت تفاوت دارد با فضای علم ، حقیقت آنچه که درست است و برحق است و از جنس وجود هستی است و هنر مراتبی پیدا می کند برای کسب زیبایی خووش ، در واقع موقعی که زیبایی می خواد ادراک پیدا کند ابتدا متصور میشه اول در ذهن بعد در کالبد ما ، باید محتوایی داشته باشیم در قالب زیبایی ، کاری که در عرصه هنر اتفاق افتاده ۲ صورته : ۱- یکی کالبد ما در واقع زمینه سازی اون محتوا رو برای ما داشته باشه هر چقدر محتوا غنی تر باشه اون محتوا زیباتر میشه که درک ساده تری هم داره ۲- راه دوم هنرمند با ذوق هنری خودش از نماد تمثیل استفاده می کند در حکمت اسلامی سلسله مراتبی رو تعریف می کنیم عقل و خیال و عالم طبیعت و هنر در مرتبه عالم طبیعت دیده می شود و اون که نیاز به تجلی دارد عالیم ذهنه که در عالم عقل سیر می کند این مرتبه ایه که در عالم عقل سیر می کند این مرتبه ایه که هر کس بسته به ساحت خودش ادراک پیدا می کند ، یکی از شاخص ترین معماری ما که داره تصویرگری می کنه مسجد است مثلا در مسجد ما آموزش احکام الهی ، خدمات اجتماعی و حتی قضاوت اتفاق می افتاده و هر کدام از اینها در واقع جایگاه کالبدی پیدا می کرده فعالیت های فرهنگی در اون اتفاق می افته مراسمات مذهبی در مسجد اتفاق می افته ، مرتبه ی دوم هنرمندی که میاد به عنوان معمار این اثر رو بنا می کند مساجد اولیه ی ما شبستانی بوده و قرن ۴ و ۵ مساجد تغییر پیدا می کنند بعد از حضور فلاسفه اسلامی اتفاق می افته و این اتفاقات همزمان میشه با سهروردی با نورالانوار نور که تجلی پیدا می کنه وجود به نور تعریف میشه ظلمت و عدم نماد نیستی و هستی از جنس وجوده ، مرتبه متعالی داریم و مراتب پایین تر که در فلسفه سهروردی پررنگ میشه آتش مقدس میشه قبل از اسلام نور دنبال تجلی بیشتر در فضاست ، بحث کثرت و وحدت نور وقتی تجزیه میشه رنگ های متفاوتی از خودش متصاعد می کنه هستی به صورت جلوه های مختلف تجلی پیدا می کند مثلا آتشکده رو داشتیم که نماد عبادت ما بوده فضای گنبدخانه میاد تو مسجد شکل می گیره وحدت وجود وجود عالم و عوالم در واقع تجلی حق تعالی هستند توحید ما از یک کثرتی به وجود میاد که هم از حق تعالی شکل می گیرد و به او برمی گردد و بسیاری از آتشکده ها تبدیل میشن به مسجد و در طول تاریخ شکل مساجد داره تکامل پیدا می کند توسعه و تکامل مساجد ما نوع طاق اونها فرق داره با طاقی که قبلا انتخاب می شد خصوصا در دوره صفوی اوج تکامل رو نشان میده ، خدا از جنس نوره ، معمار متجلی می کنه در عالم خیال خودش ، چطور می توانیم دیت پیدا کنیم به عنوان هنر متعالی ؟ ما ۳ بعد داریم که باید مطرح بشود : ۱- برای تحقق معماری اسلامی یک کالبد داریم که قراره محتوا در خودش بگنجاند ۲- یه هنرمنده که در هنرش اینو پیاده می کنه ۳- و یه مخاطبه که این هنر رو درک می کند ، لازم است محتوایی را داشته باشیم هنر و معماری رو داشته باشیم که درک داشته باشیم اگر درک هنرمند سطحی باشه : ۱- با هنر خوبی نمی آفریند ۲- یا تقلید می کند هنرمندی مثل شیخ بهایی به علوم مختلفی دسترسی داشته انسان رو می شناخته هستی رو می شناختهدو هنرمندهایی که زیر دست او کار می کردند با شناختن هنرهای معماری و نمادهای معماری به اون زیبایی نزدیکتر می شوند ، معماری اسلامی ما از معماری گذشته بهره می گیره اما گزینش می کنه ، کالبد گنبدخانه ای که وارد مساجد کردیم در سطح مختلف قابل سنجش می باسر به عنوان معماری اسلامی توی مرتبه کارکردیش زمینه سازه ، نماد مسجد ما گنبد شد در حالی که پیش از اسلام این نبود ، مثال بازار می زنیم می بینیم که در قران و روایت آمده جایی که فعالیت های مادی در آن انجام میشه و در قرآن داریم که ماندن زیاد در اون کراهت داره و بیع اون ها رو از یاد خدا غافل می کند مساجد در بازار ساخته میشن که از خدا غافل نباشن با شنیدن صدای اذان ، ویژگی کالبدیربازار داشتن مسجده تا از یاد خدا غافل نباشیم محقق شده در کالبد معماری ما ، در خانواده هم به همین شکل این ها در قالب رفتار باشه با خانواده وقت بزاریم برای زنان ما حریم های خصوصی قائل شویم در روایت هم داریم اهمیت داره خانه های ما حریم خصوصی داشته باشن،
پوشیده باشن درون گرا باشه که از مصادیق اونه ، موضوع حریم خصوصی یه موضوع انسانی است هر جا آیین الهی داشتیم این اتفاقات در کالبدها محقق میشه ، در گذشته کوبه ی درها بودن شاخصه زنان مردانه بودن به خاطر اهمیت حریم خصوصی اسلامی ایرانی بودن ، در مورد توصیه های بهداشتی داریم مثلا رو به قبله بودن سرویس بهداشتی ، در مورد حمام که روایت داریم مستقیم از گرم خانه به فضای بیرون نیایم و در کالبد حمام ما محقق شده فراموش شدن حریم خصوصی از ۲ بعد فراموش شده : ۱- یه جاهایی تکنولوژی به کمک ما میاد در فرایند حمام در اتاقی قرار گرفته که فضای بیرون سرد نیست و ۲- مسکن ما دچار سوداگری شده کالبدهای ما رو کوچیک کرده در مورد مهمان خانه که زکات خانه است مهمان روزی خود را می آورد و گناهان اهل خانه را می برد برکت خانه ست ، دو سویه شده هم فرهنگ ما تغییر کرده و هم کالبد ما ظرفیتش کوچیک شده خانه ی ۷۰ متری دیگه فضایی بدلی اتاق مهمان نداره و فرهنگ سکونت ما دچار تغییر میشه و الزام اینکه این فضا رو داشته باشیم داده کمرنگ میشه ، یکی از توصیه های اسلامی علاوه بر اتاق مهمان جدا شدت اتاق فرزندان بالای ۷ سال به خصوص از لحاظ جنسیت اونها جدا باشه ، فرهنگ ما حضور مهمان را کمرنگ کرده به خاطر نداشتن ظرفیت ، یکی از اون شاخصه ها بحث وحدت است اجزای ما ممکنه فضاهای ما باشند و بعد حتی چیدن اجزایی که جزئیات فضا رو داریم به نظر میاد یه کلیتی رو متصور بشیم بعد اجزار رو داخل اون شکل بدبم با مقیاس حجم کلی مقایسه کنیم و هر کدام درون خود اجزایی داره ، توی معماری ما میشه گفت داشتن تناسب فضا و مردم داری و فضا به عنوان یکی از اصول عنوان میشه .
J6 voice.mp3
26.56M
صوت جلسه ششم «فهم» 🎙دکتر معین آقایی مهر موضوع: ابعاد زیبایی شناختی معماری اسلامی
🔹 جلسه هفتم نشست مجازی «فهم» با محوریت فلسفه هنر متعالی ◽️با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسین صدیقی ⚪️موضوع: قرآن و هنر قدسی 🕕 سه‌شنبه ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ در آدرس زیر👇👇 https://neshast.seraj.ir/ch/asa2 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ▪️t.me/artskermanshah ▪️eitaa.com/artkermanshah ▪️instagram.com/art.kermanshah.ir/ ▪️www.artkermanshah.ir ▪️aparat.com/artkermanshah
با سلام و احترام خانه اندیشه به اطلاع میرساند که نشست فردا به دلیل نزدیک بودن به اذان مغرب با نیم ساعت تاخیر برگزار می شود.☘
قرآن و هنر قدسی.pdf
844.6K
🔳 پاورپوینت نشست علمی قرآن و هنر قدسی 🕕 ۲۷ دیماه ۱۴۰۱ حجت الاسلام والمسلمین 🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹
قرآن و هنر قدسی .mp3
17.62M
💻 نشست مجازی 'فهم' با محوریت حکمت هنر متعالی. 🔴جلسه هفتم (قرآن و هنر قدسی) 🕕 ۲۷ دیماه ۱۴۰۱ حجت الاسلام والمسلمین 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
گزاره نویسی جلسه هفتم نشست ۲۷ دی ماه ساعت ۱۸ دکتر حسین صدیقی موضوع : قرآن و هنر قدسی به همت سرکار خانم فاطمه فرهنگیان ☘️ از همراهان همیشگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه سوال : چهار معنا و مفهوم هنر قدسی را عنوان کنید ؟ آیا یکی از این مفهوم ها اولویت دارد یا خیر ؟ هنر : پیشینه واژه از زبان سانسکریت ( نیک مردی / فضیلت ) در اشعار گذشته هم به همین معنا بوده نه به معنای صنعت مهارت یا هنرهای زیبا تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد . در قرون میانی برای رساندن معنای امروزین هنر از واژه صنعت یا حرفه به کار می رفت . بعدها متاثر از غرب هنر دو دسته گردید : ۱- هنرهای زیبا ( هنرهای هفت گانه ) : هنرهای تجملی ۲- هنرهای کاربردی و مفید : هنرهای دارای ارزش شغلی . هنر : در فلسفه هنر مدرن زیبایی به زیبایی حسی تنزل یافت و لذت به لذت محسوس ( نگاه سوبژکتیویستی به هنر ) نتیجه ۱ : هنرهای هفت گانه تا زیبایی حسی بیافریند . نتیجه ۲ : غایت هنر خودش خواهد بود : هنر برای هنر هنر و زیبایی در فرهنگ اسلامی و اندیشمندان اسلامی با واژگانی چون کمال معنویت و خیر اخلاقی مرتبط می شود و زیبایی در حس حصر نمی گردد بلکه زیبایی های متعالی فرا حس است و سر سلسله زیبایی ها و منشا همه زیبایی ها خداست . مراد از هنر قدسی : پیوندهای هنرمندان مسلمان با اخلاق اسلامی و متون دینی . هنر معنوی هنر اسلامی ، هنر دینی . دیدگاه بورکهات : هنر یا دنیوی است یا غیر دنیوی ، هنر غیر دنیوی یا دینی است یا قدسی . هنری که نه صورت و نه محتوای آن قدسی و دینی باشد دنیوی است . هنری که تنها محتوای آن دینی باشد دینی است و نه قدسی . هنری که هم محتوا و هم صورت آن دینی باشد هنری است مقدس . مراد از هنر قدسی : قدسی به اصطلاح خاص باشد که در امر قدسی اتو و دیگران به کار رفته یعنی امر متعالی. هنر قدسی : هنر منسوب به خدا ، هنر منسوب به امر مقدس ۱- هنری که خدا به کار گرفته ۲- هنری که خدایی باشد ما را به امر متعالی نزدیک کند ۳- مرتبط و متناسب با فضا یا مکان مقدس ۴- هنری که از هنرمند با باورهای مقدس ( باور به خالقیت خدا باور به ابدیت برخیزد . نتیجه : در این ترکیب قدسب یک قید احترازی است و در نتیجه مقابل دارد هنر غیر قدسی . مطلق هنر مقدس نیست . هنر اسلامی چیست ؟ آیا قید اسلامی بیانگر مفهومی جامع و مشخص در اسلوب فرم و محتوا هست و مصادیق روشن و تفکیک شده ای را در بر می گیرد . توصیفی است برچسب است که در این صورت ممکن است هنر مردمان مسلمان یا هنر در زمان ها کمیت اسلام مد نظر باشد که البته ممکن است با فرهنگ ملی و سرزمینی آمیخته باشد ( نگاه تاریخ نگاران هنر ) ارزشی و توصیه ای است یعنی باید ملاک های اسلامی در فرم و محتوا رعایت شود . قرآن و هنر قدسی : هنر قدسی معنای اول هنری که خداوند به کار گرفته است . خداوند برترین هنرمنر است هم در تکوین هم در تشریع هم در عالم الفاظ و کلام . تکوین : هو الله الخالق الباری المصور ( حشر ۲۴ ) اوست خدای خالق نوساز صورتگر . خلق السماوات والارض بالحق و صورتکم فاحسن صورکم و الیه المصیر ( تغابن ۳ ) هنر قدسی معنای دوم : هنری که خدایی باشه ما را به امر متعالی نزدیک می کند . هنر قدسی معنای سوم : هنری که مرتبت و متناسب با فضا یا مکان مقدس باشد . خذوا زینتکم عند کل مسجد ( اعراف ۳۱ ) . هنر قدسی در معنای چهارم : هنری که از هنرمند با باورهای مقدس باور به خالقیت خدا باور به ابدیت ... ) برخیزد .رنگ خدایی بپذیرید ! رنگ ایمان و توحید و اسلام ) و چه رنگی از رنگ خدایی بهتر است ؟ و ما تنها او را عبادت می کنیم . رنگ خدا نوره کسی رنگ خدا بگیره نورانی میشه و یه فرد نورانی هر اثری بیافریند اثرش نور داره آثارش نورانی و قدسی میشه مقدس میشه . مثلا عیسی می خواد از خاک پرنده می آفریند مثلا میشه سفال پرنده بعد در اون می دهم و پرنده میشه و عیسی میگه من هنرمندم به اذن خدا من کاره ای نیستم در برابر هنرمند عالم هر آنچه بیافرینم به لطف هنر خداوند عالمه . یکی از هنرها خود قرآن است هنری ست که ما رو به خدا نزدیک می کند . هنر خدایی باشه رنگ و بوی خدایی داشته باشه ما رو به خداوند نزدیک می کند . غایت هنر میشه خود هنر .