ما در مواجهۀ با دشمن باید هم نقاط قوتش رو بشناسیم و هم نقاط ضعفش رو.
یکی از نقاط ضعفش، اختلال در دستگاه محاسباتیش هست.
باید از این نقطه ضعف دشمن استفاده کنیم.
دشمن رو دست کم نگیرید، اما از او هیولا هم نسازید.
جهاد تبيين با در خانه نشستن ميسّر نميشود... .mp3
3.44M
🎶
🔉 اغتشاشات را از این زاویه ببینید...
@fakhrin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حمید رسولیان، برنده سیمرغ جلوههای ویژه میدانی
#فجر۴۱
میخواستند جشنواره فیلم فجر رنگ و بوی ضد انقلاب بگیرد...
@fakhrian_ir
مارهای خوش خط و خال
آقا اسمش مدرس سطوح عالی و مدرس درس خارج فقه و اصول است آنوقت میآید حرفهای بنجل حجتیه را تکرار میکند و حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران را تشبیه میکند به حکومت اموی و عباسی. قسم میخورم که این افراد از حکومت و حکمرانی و فرآیند تحقق اهداف اسلام و سیاستورزی و پیچ و خمهای حکمرانی هیچچیز جز چندگزاره ناقص نمیدانند.
اینها فقط نوک بینیشان را میبینند. در همۀ امور انتظار معجزه دارند و از مسئولین انتظار عصمت. به زندگی اجتماعیشان که نگاه کنی میبینی یک قدم برای تحقق اهداف اجتماعی اسلام برنداشتند. جز غر زدن و تماشاچی بودن هیچی بلد نیستند. عرضه ندارند کلاس ۳۰ نفره خودشان را مدیریت کنند، آنوقت برای مدیریت کشور نسخۀ غربی میپیچند. از فقه هم جز طهارت و شکیات و صلاة مسافر چیزی فراتر نمیدانند. خودم شاهد بودم که برای اسلام هیچ شأن سیاسی و حاکمیتی قائل نبود و از طرفی دائم به فقهاء حمله میکرد که بدبختی مردم زیر سر نادانی فقهایی است که وارد فقه سیاسی شدند، یعنی تناقض در این حد!
مراقب این مارهای خوش خط و خال باشید.
بیانات امام در مورد اینها را یادتان هست؟
«روحانیون وابسته و مقدسنما و تحجرگرا هم کم نبودند و نیستند. در حوزههای علمیه هستند افرادی که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدی فعالیت دارند. امروز عدهای با ژست تقدسمآبی چنان تیشه به ریشۀ دین و انقلاب و نظام میزنند که گویی وظیفهای غیر از این ندارند. خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان احمق در حوزههای علمیه کم نیست. طلاب عزیز لحظهای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند، اینها مروّج اسلام آمریکاییاند و دشمن رسولالله. آیا در مقابل این افعیها نباید اتحاد طلاب عزیز حفظ شود؟
استکبار وقتی که از نابودی مطلق روحانیت و حوزهها مأیوس شد، دو راه برای ضربه زدن انتخاب نمود:
یکی راه ارعاب و زور
و دیگری راه خدعه و نفوذ در قرن معاصر.
وقتی حربۀ ارعاب و تهدید چندان کارگر نشد، راههای نفوذ تقویت گردید. اولین و مهمترین حرکت، القای شعار جدایی دین از سیاست است که متأسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازهای کارگر شده است تا جایی که دخالت در سیاست دون شأن فقیه و ورود در معرکۀ سیاسیون تهمت وابستگی به اجانب را به همراه می آورد؛ یقیناً روحانیون مجاهد از نفوذ، بیشتر زخم برداشتهاند. گمان نکنید که تهمت وابستگی و افترای بیدینی را تنها اغیار به روحانیت زده است، هرگز؛ ضربات روحانیت ناآگاه و آگاه وابسته، به مراتب کاریتر از اغیار بوده و هست». صحیفه امام جلد ۲۱ صفحه ۲۷۸
@fakhrian_ir
sot_01.mp3
23.66M
﷽
📌جلسۀ هماندیشی خانوادگی برای تحقق جهاد تبیین
🎙سخنران: حجةالاسلام و المسلمین فخریان
👈 در جهاد تبیین چه اتفاقی باید بیفتد؟
آرایش ما در جهاد تبیین تدافعی است یا تهاجمی؟
📆 چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
🕌 قم، حسینیه آبشار
این صوت را از دست ندهید
@fakhrian_ir
شاید این جمله «فهوی حسین» روزنامهنگار مصری تبار در شرقالاوسط بیشتر گویای نقش و موقعیت ایران اسلامی باشد که این روزها در پرده تحریف و بعضی از مشکلات پوشیده مانده است:
«ما و ایرانیها بیش از سیسال پیش در فضای بینالملی در یک سطح بودیم. ایرانیها راه مبارزه و مقاومت در برابر ابرقدرتها، بخصوص آمریکا را انتخاب کردند و ما مسیر سازش را برگزیدیم. ما هر سال مزد خیانتمان به اعراب را از طرف آمریکا در قالب ۴ میلیارد کمک بلاعوض میگرفتیم و ایرانیها از همان اول، فشار سیاسی، اقتصادی، تحریم، جنگ داخلی و جنگ نابرابر را تجربه کردند. امروز ایران از یک قدرت منطقهای به یک قدرت جهانی تبدیل شده که هیچ مشکلی در سطح منطقه و جهان بدون جلب نظر ایران قابل حل نیست. کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا ۶۴ بار هر کدام عبارت ایران را در مناظره تلویزیونی خود بکار میبرند گویی حریفی جز ایران در سطح جهان ندارند.
دیگر اینکه ایرانیها در تمام علوم استراتژیک، از هستهای تا فضایی و تا نانو و شبیه سازی و پزشکی و... جزء ده کشور برتر جهان میباشند و در صنایع موشکی چهارمین قدرت دنیا و از نظر دقت و سرعت موشکهایش شاید اولین کشور دنیا قلمداد میشوند.
ایران از دید امنیت زندگی در منطقه جزیره امن و ثبات است و ما علیرغم حمایت آمریکا و اخذ کمکهای سالیانه دغدغه...».
@fakhrian_ir
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
▫️جمهوری اسلامی ایران حرم است
مدافعان حرم جمهوری اسلامی، دعوتید به اجتماع اعضای مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
🔸سخنران: حجةالاسلام و المسلمین فخریان
🔻زمان: سهشنبه ۲۵ بهمن، ساعت۱۵
🔺مکان: مشهد، میدان فلسطین، فلسطین۱۴، حسینیۀ دخت پیامبر ( صلیالله علیه و آله)
@t_manzome_f_r
مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
اسماعیل فخریان
▫️جمهوری اسلامی ایران حرم است مدافعان حرم جمهوری اسلامی، دعوتید به اجتماع اعضای مجموعۀ تبیین منظومۀ
امروز و امشب از بهترین و پربارترین جلسات را تجربه کردم. بعدازظهر، جلسه با اعضای محترم مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری در مشهد و شب دورهمی شیرین و بهیادماندنی با حضور خانوادههای بعضی از دستاندرکاران مجموعۀ تبیین.
جای همگی خالی بود. فضایی صمیمی و زیبا. با دغدغههای بزرگ، همراه با شور و امید.
بارها خدمت دوستان محترم عرض کردم که در جهاد تبیین بایستی «خانوادگی» جهاد کرد تا پرثمر و ماندگار شود.
@fakhrian_ir
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
چیستی و چرایی منظومۀ فکری رهبر انقلاب
ارائه توسط: حجةالاسلام و المسلمین فخریان
مشهد، حوزه علمیۀ نرجس
چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
@t_manzome_f_r
مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
رهبر انقلاب اسلامی:
آن چیزی که به ملتها هویت میدهد، شخصیت میدهد، عظمت میدهد، به حفاظت از خود ملتها از فرهنگ آنها کمک میکند، «استقامت آنها و ایستادگی» آنهاست.
استقامت، این هویت را حفظ میکند، هویت میدهد به یک ملت، یک جمعیت. باید خسته نشد، باید ناامید نشد، باید از عربدههای دشمن خوف نکرد. ۱۴۰۱٫۱۱٫۲۶
👈 نسبت «ایستادگی» و «هویتسازی» را تبیین کنید. در مورد این مسأله گفتگو کنید. قلم بزنید، حرف بزنید.
#تبیین
@fakhrian_ir
رهبر انقلاب اسلامی:
🔹 ضعفها وجود دارد منتها ما دو جور میتوانیم به مسئله نگاه کنیم. درست توجه بفرمایید به خصوص جوانهای عزیزمان توجه کنند. یک طرف پیشرفتها، موفقیتها، دستاوردهاست یک طرف هم ضعفهاست. دو جور میشود نگاه کرد. یک جور این است که نگاه کنیم به دستاوردها بفهمیم که ما توانش را داریم. بگوییم خیلی خب. با همان همتی که اینها را به دست آوردیم این ضعفها را هم با همان همت برطرف خواهیم کرد. این نگاه، نگاه انقلابی است.
🔹 یک نگاه دیگر این است که نگاه کنیم به ضعفها بگوییم آقا فایدهای ندارد ببین نگاه کن، ببین چه ضعفهای داریم ما. فایده ندارد نمیشود کاری کرد. یا بنشینیم دست روی دست بگذاریم یا نق بزنیم یا فریاد علیه یکدیگر بزنیم یا ضعفها را با صدای بلند چند برابر بزرگ کنیم. این نگاه، نگاههای ارتجاعی است.
🔹 بله ضعف هست منتها شما با نگاه انقلابی به ضعفها نگاه کنید چرا با نگاه ارتجاعی نگاه میکنید. ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
پ.ن: نگاه انقلابی یعنی بیایید کمک دهید مشکلات را حل کنیم.
نگاه انقلابی یعنی من و تو و ما در پیشرفت این کشور سهیم هستیم.
نگاه انقلابی یعنی من و تو و ما مسئولیم.
نق زدن هنر نیست، کار کردن هنر است.
ما در جهاد تبیین بهدنبال آشنا کردن مردم به نقش و رسالتشان در پیشرفت این کشور هستیم.
@fakhrian_ir
امشب محمدرضا شهبازی مجری برنامه پاورقی را در فرودگاه مشهد دیدم، ضمن تشکر از او بابت برنامه، گفتم کاری کنید برنامه شما تبدیل به زبان و صدای مردم شود. اگر صدای مردم باشید موفق خواهید بود.
@fakhrian_ir
انقلابِ اسلامی، محصولِ انقلاب درونی
بعثت به معنای برانگیختگیست. برانگیختگی یعنی چه؟ یعنی تحرك، حرکت بعد از رخوت و سستی و رکود. مردهای که سالیانی در گورستانی خوابیده و اجزای بدن او خاك شده، وقتی با قدرت پروردگار، در قیامت برمیخیزد، میگویند برانگیخته شد. «هذا يَومُ البَعثِ» روز برانگیختگیست. انسانی که در خانه خوابیده بود، یا در جریان عادی زندگی اجتماع حرکت میکرد؛ شوری، تلاشی، فعالیتی، بر خلاف حالت معمولی جامعه در او نبود؛ در حقیقت مثل تخته چوبی، مثل گیاه بیجانی، مثل پَر کاهی، روی سیل معمولی جامعه افتاده بود و جامعه او را به هر سو میبرد؛ يك چنین آدمی وقتی که به خود آمد، وقتی که از این حال بیتفاوتی بیرون آمد، وقتی احساس کرد که این مسیر، این جریان طبیعی، این جریان معمولی، لازم نیست صد درصد برای او اطمینانبخش و قانعکننده باشد، ای بسا جریان دیگری بتوان سراغ کرد که آن انسان را به سر منزل سعادت برساند، وقتی بر اثر این فکرها انسان بیدار شد، هوشیار شد، تلاش پیدا کرد، حرکت پیدا کرد، این انسان را میگویند برانگیخته شد. در مثالهای کوچکتر و جزئیتر، از خواب که بیدار شدید و بلند شدید، میگویید برانگیخته شد. از سستی و تنبلی و بیحالی و رخوت وقتی که خارج شدید و مشغول حرکت شدید، میگویند برانگیخته شد؛ این معنای برانگیختگی است؛ بعث یعنی این.
روز قیامت را همان طور که میدانید، میگویند «یوم البعث»، روز برانگیختگی، یا به تعبیر دیگر، روز رستاخیز. رستاخیز؛ آن روز برخاستن، آن روز از سستی و بیحالی برون آمدن، آن روز حرکت، آن روزی که انسانها از لحظهای که از گور بیرون میآیند تا لحظهای که سرنوشت نهایی آنها معین میشود، دائماً در تلاش، در سراسیمگی، در حرکت هستند؛ این را میگویند «يومالبعث»، رستاخیز؛ در نبوت يك چنین حالتی وجود دارد
در پیغمبر دو تحول و دگرگونی وجود دارد؛ اول در وجود خود پیغمبر. بعثت، رستاخيز، انقلاب، تحول، اول در درون و ذات خود پیغمبر، در باطن خود نبی به وجود میآید. اول او عوض میشود، اول او از حال رکود و رخوت خارج میشود، بعد از آنی که در روح او، در باطن او قیامتی بر پا شد، بعد از آنی که رستاخیزی در درون ذات نبی و روان او به وجود آمد، بعد از آنی که همه مایههای بسیار سرشار ودیعه نهاده از طرف خدا، در نبی بیدار شد، مثل سرچشمهای که در هر لحظهای میلیاردها جریان آب از او استخراج میشود و میریزد - که تا قبل از این لحظه، همه این آبها در باطن او مخفی یا پنهان بود - بعد از آنی که خلاصه خودِ نبی مسلمان شد، وقتی که خودِ او تحت تأثیرِ تحول وحی الهی قرار گرفت؛ بعد همین سرچشمه، همین تحول، همین شور، همین انقلاب، همین رستاخیز، از این چشـمه فیاض جوشـان، که روح نبی و باطن نبیست، میریزد به اجتماع، منتقل میشود به متن جامعه بشری، بعد از آنی که در او تحول به وجود آمد، در جامعه تحول به وجود میآید. بعد از آنی که در باطن او رستاخیز عظیمی به پا شد، رستاخیز عظیمتری در متن جامعه برپا میشود. بعد از آنی که در دل او انقلاب به وجود آمد، به دست او، در جامعه انقلاب به وجود میآید و بعثت به معنای واقعی تحقق پیدا میکند. پس میبینید که در نبوت هرچه که هست، شور و تحول و دگرگونی و بعث و انبعاث است.
استاد سیدعلی خامنهای ۱۳۵۳٫۰۷٫۱۱
#بعثت
@fakhrian_ir
jalase 15 - Tarhe Koli.pdf
718.5K
بعثت در نبوت
جلسۀ پانزدهم کتاب شریف «طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن»
اثر استاد سیدعلی خامنهای
@fakhrian_ir
آقای عراقچی در مقام دفاع از مذاکرات و دیپلماسی تیم مذاکره کننده گفته:
«ما با اعتماد به نفس مینشستیم و با دیپلماتهای بزرگ آمریکا جرّ و بحث میکردیم و خواستههایمان را میگرفتیم.»
آقاجان
اعتماد بهنفس آن بود که وقتی دیدید در مذاکرات، کلاه گشادی که تا زیر گردنتان پایین میآمد برسرتان گذاشتند، دیگر مذاکرات را ادامه ندهید نه اینکه روز به روز وعدههای نسیه و دروغ طرف مذاکرهکننده را برای مردم تکرار کنید.
آقای عراقچی
رهبری از اول گفت به مذاکرات خوشبین نیست و در ادامه هم فرمود برجام خسارت محض بود.
عراقچی گفته: «ما در مذاکرات اشک طرف مذاکرهکننده را درآوردیم.»
عزیزم
۴۴ سال است انقلاب با مقاومت و نه با مذاکره اشک تمام جبهۀ استکبار را درآورده. لطفا این قدرتِ انقلابِ مقاوم را مصادره نکنید.
گفته: کاش از تمام مذاکرات فیلمبرداری میشد و برای مردم پخش میشد.»
بهتر که فیلمی از مذاکراتتان پخش نشد و الا مردم از اینکه چه جوری تمام مقدرات کشور را وابسته به مذاکرات و نظر غربیها کردید، حالشان از کارهایتان به هم میخورد.
@fakhrian_ir
هدایت شده از تشکّل دخترانِ سلیمانی
۲۲.mp3
1.73M
دختر سلیمانی!
نقش تو در نظم نوین آیندۀ جهان چیست؟
🎙حجةالاسلام و المسلمین فخریان
https://eitaa.com/dokhtarane_soleimani
کانال رسمی دختران سلیمانی
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
🔰هشتمین دورۀ جامعِ آموزش منظومۀ فکری رهبر انقلاب
این دورۀ آموزشی، شما را در عرصۀ جهاد تبیین، توانمند میسازد.
💢این دورۀ آموزشی، در سه بخشِ منظومۀ معرفتی، منظومۀ ارزشی و منظومۀ کنشی برگزار میگردد.
🔸مزایا:
۱. بهرهمندی از اساتید برجسته
۲. بهرهمندی از تخفیف جهت شرکت در دورههای آموزشی روش مطالعه، تندخوانی، مدیریت زمان و برنامهریزی
۳. امکان شرکت در دورههای تخصصی سطح دو در رشتههای مختلف
۴. اعطای گواهینامه
🔹زمان ثبتنام: یکم تا نوزدهم اسفندماه ۱۴۰۱
🔸هزینه ثبتنام برای هر بخش: شصت هزارتومان
🔹شروع دورۀ آموزشی: بیست و ششم فروردینماه ۱۴۰۲
▫️ثبتنام در پایگاه مجموعۀ تبیین با پیوند زیر🔻
https://www.tabyinmanzome.ir/courses/maaref-enghelab/maaref8
▫️راه ارتباطی(ایتا):
@manzome1
📌مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
@t_manzome_f_r
عصر انقلاب اسلامی
«برای همهچیز میتوان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است؛ آنها هرگز بیمصرف و بیفایده نخواهند شد، زیرا فطرت بشر در همۀ عصرها با آن سرشته است. آزادی، اخلاق، معنویّت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت، برادری، هیچ یک به یک نسل و یک جامعه مربوط نیست تا در دورهای بدرخشد و در دورهای دیگر افول کند. هرگز نمیتوان مردمی را تصوّر کرد که از این چشماندازهای مبارک دلزده شوند.»
به این بند از بیانیۀ گام دوم توجه کنید.
شعارهای انقلاب اسلامی همینهاست که در بیانیه آمده، شعارهای فطری و جهانی.
رسالت انقلاب اسلامی - به عنوان یک موجود زنده - حرکت برای تحقق همین شعارها در بستر یک حکمرانی الهی و مردمی است.
مهمترین نویدی که بر تداوم این انقلاب و جهانی شدن آن وجود دارد، همین شعارها و تلاش برای تحقق آنهاست.
دیروز بعد از جلسهای که در بابلسر داشتیم، یک کارگردان عزیز و انقلابی که دارای رتبههای برتر کشوری و بینالمللی است برای من تعریف میکرد که غربیها به شدت پیگیر و محتاج فیلمهای کودکانهای که در آنها سبک زندگی اسلامی - ایرانی به نمایش گذاشته میشود هستند. میگفت خلأ معنوی و دینی در جوامع غربی به یکی از بزرگترین چالشها تبدیل شده است.
دستشان برای به نمایش گذاشتن و الگوسازی از یک زندگیِ مبتنی بر فطرت بشری بسیار بسیار خالی است.
در این دو جمله از رهبری بسیار تأمل کنید:
۱. انقلاب اسلامی ایران، پاسخ به نیازهای فطری بشر بود.
۲. عصر حاضر، عصر انقلاب اسلامی است.
@fakhrian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انقلاب اسلامی، یعنی ارجاع انسانها به خویشتنِ خود. به خودِ توحیدی.
دستِ فریبِ غرب هیچگاه به «انسانِ انقلاب اسلامی» نخواهد رسید.
انسانِ انقلاب اسلامی آنقدر محبوب و خواستنی است که مردم عالَم برای دستیابی به آن، بصورت طبیعی و البته با سرعت، از همۀ غرب خواهند گذشت و آن روز غرب میماند و هیچکس و این یعنی فروپاشی غرب از درون، بدون هیچ جنگ و خونریزی.
@fakhrian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب: در مجلس خبرگان، مردمسالاری به معنای حقیقی کلمه و با سلامت کامل تحقق پیدا کرده است. ۱۴۰۱٫۱۲٫۰۴
حرف نوی نظام جمهوری اسلامی، «جمهوری اسلامی» است. یعنی امتزاج مردم و ارزشهای الهی. یعنی حاکمیت دین توسط مردم در جامعه.
پس شاکلۀ نظام ما، دین+مردم است.
این ایده و تحقق آن و عینتبخشی به آن در جامعه، کار نو و بزرگ انقلاب اسلامی است.
کار بینظیر انقلاب اسلامی این است که آن ایدۀ نو را عینیت داد و ۴۴ سال هم آن را تداوم بخشید.
@fakhrian_ir
رهبر انقلاب اسلامی:
یکی از چیزها مسئلۀ امیدآفرینی است، سیاستهای دشمن یأسآفرینی است. هر وقت یک بار به یک مناسبتی، مال امروز هم نیست، در سال ۶۹ ــ در اردیبهشت ۶۹ هنوز یک سال از رحلت امام نگذشته بود ــ یک گروهی حالا اسم نمیآورم یک نامۀ درواقع سرگشادهای نوشتند به یکی از مسئولین و همهاش همینطور یأسآفرینی از جملهی تعبیراتی که در آن نامه بود که من اینجا یادداشت کردم این است میگویند «مُلک و ملت به لبهی وحشتناک ویرانی و نابودی رسیده است»! سال ۶۹ این آقایان به این نتیجه رسیده بودند که کشور به لبۀ ویرانی و نابودی رسیده حالا دائماً از این حرفها هست. حالا آن کسانی که خودشان، شخصیتشان، هویتشان در معرض نابودی و ویرانی است آنها به هرکس نگاه میکنند اینجوری میبینند. به عکس کسانی که ذهنشان، دلشان پر از امید است همهچیز را امیدبخش میبینند. ۱۴۰۱٫۱۲٫۰۴
عدهای ناامید و واداده در سال ۶۹ رسماً از افول و اضمحلال انقلاب اسلامی دم میزدند. بهجهت ناامید بودن و احساس خستگی، همهچیز را تار و تیره میدیدند.
نامۀ این ۹۰ نفر را به آقای هاشمی رفسنجانی - رئیس جمهور وقت - را در زیر بخوانید.
@fakhrian_ir
متن نامهی معروف به نامه ۹۰ امضایی در ارديبهشت ماه سال ۱۳۶۹ خطاب به مرحوم هاشمی رفسنجانی(رییس جمهور وقت)
به نام خدا
جناب آقای رئیس جمهور
به طوری که همه میدانند انقلابی که در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ در ایران روی داد، دنباله حوادث و مبارزاتی بود که زنجیروار از یکصد سال پیش با قیام تنباکو آغاز گردید. هدف این مبارزات بریدن دست استعمار جهانخوار و رهایی ملت به خواب رفته ایران از بندهای کهنسال استبداد و نادانی و ناتوانی بود و برای رسیدن به آزادی و استقلال و عدالتخواهی. در این رهگذر دو سلسله قاجاریه و پهلوی از قدرت برکنار شدند. امید و انتظار ملت چنین بود که با انقلاب اسلامی ایران سرانجام نور آزادی و عزت استقلال و عدالت الهی بر ظلمت جهل، اسارت استبداد، ذلت فقر و سلطه بیگانگان غلبه خواهد کرد. اما صد افسوس که در دوازدهمین بهار انقلاب جای آزادی و رضایت و رهایی خالی است و از نظر اقتصادی و سیاسی بیش از هر زمان دست بسته و دست به سینه شدهایم.
متأسفانه تذکرات و هشدارهای ناصحان و خیرخواهان نادیده گرفته شده است و اکنون کشور عزیز ما در بنبست و بحرانی از سختی و ناخشنودی و نابسامانی دست و پا میزند. علیرغم وعدههای به مستضعفین و شعارهای پر طنین، طبقات محروم جامعه محرومتر و زیادتر شدهاند. در چنگال گرانی و گرههای زندگی گرفتارتر و از آینده خود مأیوستر، ملک و ملت به لبه پرتگاه وحشتناک ویرانی و نابودی رسیده است.
به طور کلی و مختصر، پس از ده سال حکومت مطلقه انحصار و اختناق و انحراف، امروز در شرایطی زندگی میکنیم که:
۱) از نظر اقتصادی و اجتماعی و زندگی
بر شما و احدی پوشیده نیست که کشور ایران در اثر سالها جنگ خارجی، خروج از آرمانها و اهداف انقلاب و سوء مدیریت مسوولین و متصدیان، دست به گریبان بیسابقهترین بحران اقتصادی شده است که توام با تورم، بیکاری، کاهش تولید و تاراج سرمایههای خدادادی است. درآمد سرانه کشور به نرخ ثابت به کمتر از نصف سال ۵۶ تنزل یافته است. گرانی تصاعدی معیشت و غارت سرسامآور یک اقلیت وابسته به حاکمیت از یکطرف و محرومیتها و تنگناهای کمرشکن اکثریت از طرف دیگر، اختلافات طبقاتی و جدایی و کینهورزی را به حد اعلی رسانده است.
همگی نگران از سرنوشت خویش و مملکتاند و جوانان و کارکنان به دامن اعتیاد و ارتشاء یا فساد و فحشاء افتادهاند!
مردم ایران میخواهند بدانند چه جریانها و چه کسانی سرمایههای عظیم ملی را که یک رقم آن ۱۷۰ میلیارد دلار درآمد نفت است به باد دادهاند؟ تا آنجا که وزیر دارایی در مجلس میگوید کسری بودجه سال ۶۷ معادل کل درآمدهای ایران به اضافه ۷۶ میلیارد تومان بوده است! مردم ایران میخواهند بدانند چه اشتباهات و سوء سیاستها باعث شده است که حاکمیت جمهوری اسلامی ایران پس از آن همه طعنه و تندیها به ابرقدرتهای غرب و بتری جستن از سازمانهای سیاسی و اقتصادی جهان سرمایهداری، هم دست تمنا به صورت وام و مشارکت و به بهای از دست دادن استقلال و حیثیت کشور، به سوی صنایع و سرمایهها و سردمداران فاسد آنها دراز کرده است و هم برای اجرای آتشبس و خروج از حالت نه جنگ و نه صلح، امید و آبروی خود را به زیر سایه رأفت و لطف شورای امنیت و قدرتهای بزرگ برده است!
۲) از نظر آزادی و امنیت و از نظر معنوی و مدیریت
از آزادیهای عمومی و امنیتهای سیاسی و قضایی و اقتصادی و از حاکمیت قانون و ملت، آن طور که قانون اساسی مصوب آراء عمومی سال ۵۸ تعیین و تضمین شده است، چیزی جز خاطرات و آرزو باقی نمانده است. بندهای اختناق و انحصار سال به سال تنگتر و تیزتر شده است. نظام جمهوری با گامهای بلند، بهویژه بعد از بازنگری خود خواسته در قانون اساسی و اختیارات مافوق قانونی که رهبری و حاکمیت به خود دادهاند، سیر قهقرایی به ضد انقلاب مطلقه و به سلطنت موروثی روحانیت نموده است.
در زمانی چنین سیر قهقرایی به خود کامگی و اختناق در کشور ما روی میدهد که رهبران ستمگری و اسارت کمونیسم و فاشیسم با واقعنگری و جوانمردی از انحصارطلبی استعفا داده و به آزادی ملتها و کثرتگرایی بازگشت نمودهاند و در اروپای شرقی و در قارههای عقب افتاده، امانت آزادی و حقوق انسانی را به صاحبانشان برمیگردانند. از شیلی تا رومانی همه جا پرچم آزادی و حاکمیت مردمی به اهتزاز درآمده است و در حالی که در کوهستانهای دورافتاده هیمالایا مردم نپال تدارک جشن پیروزی بر استبداد را میبینند حاکمیت ما با خونسردی و تظاهر به استواری نظارهگری مینماید و به شعاردادن و ترویج شخصپرستی ادامه میدهد.
پا به پای زوال آزادی و امنیت، دو مصیبت دلخراشتر نیز دامنگیر ملت شده است. یکی انحطاط معنویت در زمینههای دینداری و اخلاق و وطنپرستی و دیگر آشفتگی و از هم گسیختگی مدیریت یا حکومت کشور.
به گونه آشکار و علیرغم وظایف و برنامهها و فشارهایی که از ناحیه رهبری و متولیان در راستای اجرا و اشاعه اسلام در ایران و در اقطار جهان پیش گرفته شده است.
علاقه و اعتقاد به آئین و احکام اسلامی در اکثریت وسیعی از مردم ایران بهویژه در جوانان، تنزل فاحش یافته است. دوستی و درستی و راستی که از لوازم عشق به زندگی و بقا و ترقی است به حد تردید و تزلزل گردیده است. احساس تعهد و خدمت و فداکاری در قبال میهن و هممیهنان که قبل از انقلاب رشد مطلوب پیدا کرده بود، جای خود را به سرخوردگی و بیتفاوتی و احیاناً به بدبینی و بدخواهی داده است.
اما از حاکمیت قانون و حکومت مردم بر مردم و از تخصص و مدیریت، چه بهتر که سخن نگوئیم. چیزی که مقامات و مسوولان نامش را همیشه به زبان آوردهاند ولی تیشه به ریشهاش زدهاند و از اعتبار و اثر انداختهاند قانون است و حاکمیت قانون و ملت در جمهوری اسلامی ایران. ضمن آنکه برای تخصص و صلاحیت مدیران و سازمان صحیح دستگاهها، در زبان و عمل، ضرورت و ارجی قایل نبودهاند. تعدد مراکز تصمیمگیری و تضاد نهادها، ملوک الطوایفی و هرج و مرج اداری و به طور کلی بیاعتنائی به مسوولیت و مدیریت و نظارت، با پیامدهای ویرانگر آنها، از ویژگیهای بارز نظام حاکم است.
۳) از نظر استقلال و بقا و بازنگری کشور
علیرغم کوس پیروزی نهایی جنگ و دفن ابدی استکبار و فتنه در جهان، هنوز بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر مربع از خاک وطن ما در چنگ صدام جنایتکار بوده و معلوم نیست که تا کی حالت خفقانآور «نه جنگ نه صلح»، سرگردانی اسیران دو طرف، نگرانی از یورش نابهنگام مدعیان خارجی و داخلی و گردشهای نابهنجار روزگار، باید ادامه داشته باشد؟ بدون آنکه آبادی و رفاه و بازسازی موعود و بازگشت ایران به حرکت و حیات صورت جدی و امیدبخش به خود گرفته باشد.
۴) از نظر روابط جهانی و سیاست خارجی
اتخاذ هدفهای احساساتی افراطی، خارج از خواستههای نخستین انقلاب و اسلام، سیاستهای نابخردانه و بالاخره ناتوانی مسوولین و نادرستی روشهای پیروی شده در سیاست خارجی، کشور پرافتخار ایران را به بدترین انزوای سیاسی انداخته است، بدنامی و بیاعتباری بینالمللی را نصیبمان کرده است و ما را در معرض دائمی توطئههای تلافیگرانه قرار داده است. علاوه بر اینها از ارتباط و احترام و استفاده از جریانهای بینالمللی محروم گشتهایم. آن هم در دنیای بهم پیوسته وحشتناکی که ملتهای غالب و مغلوب جهان و پیشرفته و عقبمانده، در عین رقابت و ترس از یکدیگر، چاره و راهی برای کامیابی بر مسایل پیچیده و مصائب به هم آمیخته و برای بهبود و بقاء منافع ملی خود، جز تقاهم و تبادل افکار و همگامی و همکاری نیافتهاند.
جناب آقای رئیس جمهور
با توجه به مراتب فوق از جنابعالی که مسوولیت اجرایی و اداره مملکت را به عهده دارید میخواهیم که با صداقت و سرعت اقدامات ذیل را سرلوحه اندیشه و اعمال خود و حاکمیت قرار دهید:
۱ـ جلوگیری از خلافها و خرابیها و از انعقاد قراردادهای اسارتآور با بیگانگان، بدون نظارت ملی.
۲ـ بازگرداندن حقوق قانونی مردم که در فصول سوم و پنجم قانون اساسی تصریح گردیده است به مردم و جلوگیری از سیاستهای سرکوبگرانه بعضی از نهادها.
۳ـ آزادگذاردن و تأمین فعالیت احزاب و جمعیتهای سیاسی و مطبوعات که فعالیت قانونی و علنی دارند، فرصت دادن خالی از دغدغه و آزار برای بحث و گفتگو و برخورد آراء و عقاید به منظور حل مشکلات و معضلات مملکتی و همکاری صمیمانه مردم و بالاخره امکان و استقرار حاکمیت قانونی ملت.
امضا کنندگان این بیانیه که در گذشته همواره با حکومتهای خودکامه و انحصارطلب در ستیز بودهاند و بسیاری از آنها به زندان و تبعید محکوم گشتهاند، با اینکه به تجربه میدانند که ممکن است پس از انتشار آن از گزند بدخواهان در امان نباشند، معالوصف برپایه رضای حق و احساس وظیفه و به خاطر سعادت ملت ایران، این نامه را به مقام ریاست جمهوری ارسال داشته، از ایشان میخواهند که با دستور نشر آن در مطبوعات و رسانههای گروهی قدم اول را در اجرای خواستههای مردم و لغو سانسور بردارند و با عنایت و اجرای بندهای سهگانه بالا پاسخ سریع به انتظارات به حق ملت ایران بدهند.
تهران - اردیبهشت ماه ۶۹