eitaa logo
قطب علمی فلسفه دین اسلامی
299 دنبال‌کننده
86 عکس
7 ویدیو
4 فایل
🔶 کانال رسمی قطب علمی فلسفه دین اسلامی 🔶 دبیر قطب و مدیر کانال: قاسم بابایی @ghasembabaei4 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مراسم رو نمایی کتاب « ابن سینا و خرد ایرانی» 🎙 با ارائه: دکتر ( مولف کتاب) 🏷 با حضور: دکتر (هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه شریف) دکتر (هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی) دکتر ( هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی) دکتر (هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی) ⏰ سه شنبه 10 خردادماه، ساعت ۱۵ 🏢 تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، سالن شهید مطهری 👈 به ما بپیوندید 🆔 @FalsafeDin_ir
💠 هوش مصنوعی قوی و حکمت متعالیه 🎙 با ارائه: حجت الاسلام و المسلمین دکتر 🏷 دبیر: دکتر (مدیر گروه معرفت شناسی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی) ⏰ سه شنبه 17 خردادماه، ساعت 11:30 🏢 شرکت از طریق مجازی 👇 https://join.skype.com/nUWf4FgnDigW 👈 به ما بپیوندید 🆔 @FalsafeDin_ir
پنجمین جلسه شورای علمی همایش قرآن و علوم شناختی برگزار گردید. ✅ در این جلسه که با حضور آقایان دکتر: (دبیر همایش)، ، ، ، ، و برگزار گردید؛ آخرین چکیده ها و مقالات ارسالی به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی مورد بررسی قرار گرفت. 💠 با توجه به مصوبه هیات امنای پژوهشگاه، فرآیند اخذ مجور isc همایش بین المللی برای همایش قرآن و علوم شناختی به تصویب رسید. ✍️ هر چند مهلت قانونی دریافت چکیده و مقاله به اتمام رسیده است اما با توجه به مجوز شورا و اخذ مجوز isc همچنان دریافت چکیده و مقالات ادامه خواهد داشت. 👈 به زودی پیش نشست های همایش آغاز خواهد شد 👈 به ما بپیوندید 🆔 @FalsafeDin_ir
عصرانه های علوم انسانی 3 💢عصرانه ای با اندیشه های دکتر علیرضا قائمی نیا با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر 🎙 با ارائه: دکتر دکتر دکتر 🏷 دبیر: دکتر ⏰ چهار شنبه 25 خردادماه، ساعت 16 -19 🏢 شرکت حضوری: تهران، موسسه فرهنگی اجتماعی وزارت علوم 🏢شرکت مجازی: از طریق 👇 در اسکای روم b2n.ir/iscs 👇 در اینستاگرام iscs.ac.ir 👈 به ما بپیوندید 🆔 @FalsafeDin_ir
◽️ توسعه هوش مصنوعی به حکمت متعالیه نوعی مغالطه است 🔻در نشست علمی «هوش مصنوعی قوی و حکمت متعالی» مطرح شد: 🔸حجت‌الاسلام دکتر عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه؛ ◾️ صرفا یک فناوری ساده نیست، بنده گاهی گفته‌ام هوش مصنوعی در واقع تجسم یک فلسفه خاص است که از دوره دکارت به این طرف به شدت مطرح شده است و در واقع فلسفه‌ای است که پشت فناوری بوده و اینکه انسان می‌تواند ماشینی درست کند که بیندیشد، کار فکری بکند و روز به روز هم این امر در حال توسعه است و ابعاد زندگی انسان را در بر می‌گیرد. 🆔 @iictchannel
HoshMasnoei.mp3
11.37M
💯🔊 🔸 صوت کامل نشست علمی "هوش مصنوعی قوی و حکمت متعالیه " 🎙 با ارائه: ⏰ سه شنبه 17 خردادماه 1401 🆔 @iictchannel
◽️ رویکرد وجودی و آینده فلسفه دین 🔸نوشتاری از دکتر عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه؛ ◾️ در باب نسبت «مفاهیم دینی» و «اوصاف وجودی»، برخی از فلاسفه وجودی (Existentialist) همچون مارتین هایدگر تصریحاً یا تلویحاً متذکر شده‌اند که نباید موضوعات فلسفه وجودی را با مفاهیم و آموزه‌های دینی خلط کرد و این دو را یکسان انگاشت... ◾️ در مورد خلقت آدم از خاک و نفخة روح در ادیان ابراهیمی، ممکن است خاک در معنای «واقع‌بودگی» و نفخة روح در معنای «امکان» فهمیده شوند... 🆔 @iictchannel
🖼| چگونگی ابقای فلسفه دین 🖋 به قلم دکتر مهدی عباس‌زاده عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 💠التفات به اوصاف وجودی انسان همچون موجودیت، افکندگی، سقوط، زمانمندی، دلشوره، واقع‌بودگی و امکان، فردیت، خود‌بودن، اصالت و …، در اندرکنشی دقیق و منسجم با آموزه‌های دینی همچون خدا، خلق، گناه، هبوط، وحی، جبر و اختیار، نجات و …، همراه با یک تأمل فرانگر (برون‌دینی)، فلسفه دین وجودی را تشکیل خواهند داد و این قسم فلسفه دین، ممکن است بتواند تاحدی حیات و بقای دانش {فلسفه دین} را در آینده تضمین کند. 🆔 @iictchannel
ضرورت تغییر سبک نگارش رساله های عملیه 💢 گفتگوی دکتر 🔹 احکام دینی باید متناسب با تحول و تغییرات زمانه در اختیار مردم قرار گیرد یعنی اینگونه نباشد که مسائلی در زندگی انسان ها پدید آید ولی حکم آن از نظر اسلامی مطرح نشود لذا حوزه های علمیه باید به روز و آگاه به تحولات زمان باشند. 🔸براین اساس، اقتضا می کند که سئوالات و مسائلی که در حوزه زندگی انسان است، به روز باشد و نیازهای مردم توسط عالمان دین بیان شود. 👈 به ما بپیوندید 🆔 @FalsafeDin_ir
🔸 نشست علمی تخصصی متاورس و تجربه دینی 🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه به صورت مجازی برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه ۱۲ تیرماه، ساعت ۱۷ 💠 ارتباط از طریق: 🌐 join.skype.com/IJbhW66gNCLX 🆔 @iictchannel
ششمین جلسه شورای علمی همایش قرآن و علوم شناختی برگزار گردید. ✅ در این جلسه که با حضور آقایان دکتر: (دبیر همایش)، ، ، ، ، ، و برگزار گردید؛ آخرین چکیده ها و مقالات ارسالی به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی مورد بررسی قرار گرفت. 💠 با توجه به مصوبه هیات امنای پژوهشگاه، فرآیند اخذ مجور isc همایش بین المللی برای همایش قرآن و علوم شناختی به تصویب رسید. ✍️ هر چند مهلت قانونی دریافت چکیده و مقاله به اتمام رسیده است اما با توجه به مجوز شورا و اخذ مجوز isc همچنان دریافت چکیده و مقالات ادامه خواهد داشت. 👈 به زودی پیش نشست های همایش آغاز خواهد شد 👈 به ما بپیوندید 🆔 @FalsafeDin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 📹 تیزر نشست علمی تخصصی متاورس و تجربه دینی 🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه به صورت مجازی برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه ۱۲ تیرماه، ساعت ۱۷ 💠 ارتباط از طریق: 🌐 join.skype.com/IJbhW66gNCLX 🆔 @iictchannel
▫️چاپ چهارم کتاب معناشناسی شناختی قرآن 🔰توسط پژوهشگاه و به قلم حجت‌الاسلام دکتر تجدید چاپ شد؛ 🔹‌ به یک معنا، تلاش برای دست یافتن به نقشه شناختی این کتاب آسمانی است. هدف نگارنده، بررسی سختار اطلاعاتی است که پایه و اساس تعابیر قرآنی قرار گرفته اند. این نقشه می‌تواند به ما نشان دهد که قرآن در توصیف موقعیت‌های گوناگون، چگونه مفهوم سازی می‌کند؟ آیا اصول مشترکی بر این مفهوم سازی‌ها حاکم است؟ 🆔 @iictchannel
qaeminia - metavers.mp3
15.41M
نشست علمی تخصصی متاورس و تجربه دینی 🎙 با حضور: 👈 به ما بپیوندید 🆔 @FalsafeDin_ir
🔹 موسسه مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم و قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می کند: نشست تخصصی بررسی تجربه های نزدیک به مرگ 🎙 با حضور: دکتر دکتر دبیر علمی: دکتر زمان: دوشنبه 20 تیرماه از ساعت 15 الی 17 مکان: موسسه مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم لینک شرکت مجازی: b2n.ir/iscs 👈 به ما بپیوندید 🆔 @FalsafeDin_ir
◽️تهدید متاورس برای دینداری 🔸 حجت‌الاسلام دکتر در نشست "متاورس و تجربه دینی" مطرح کرد: ▪️ متاورس، سنت تجربه‌گرایی دینی را تقویت و تشدید می‌کند و به صورت ضمنی در تناقض و تهافت با واقعیات دین داری است، دنیای مدیریت شبیه‌سازی تجارب دینی را دارد و می‌تواند خطرات زیادی برای دینداری و مجال زیادی برای انحراف داشته باشد. 🆔 @iictchannel
◽️ فصلنامه ذهن؛ برگزیده سیزدهمین جشنواره بین المللی فارابی شد ◾️ با حضور آیت الله رشاد و توسط آیت الله ابراهیم رییسی، رییس محترم جمهور و محمدعلی زلفی گل وزیر محترم علوم،‌ تحقیقات و فناوری از فصلنامه علمی پژوهشی ذهن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تجلیل شد. 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| «الهیات سایبر» 📺 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر علیرضا قائمی‌نیا،‌ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔰عصر کنونی عصر اطلاعات است، هر روزه اطلاعات بی شماری وارد فضای فکری و علمی مردمان جهان می‌شود و از یک سو ما با شبکه‌ای از ارتباطات روبه رو هستیم که باعث شده افراد به شکل‌های مختلفی از طریق فضای سایبر با همدیگر در ارتباط باشند. 🔰 اطلاعاتی که در این فضا هست ممکن است ساحت‌های عقلی خیالی و لسانی انسان را تحریک کنند و حتی امکان تحریک عواطف و احساسات انسان‌ها را هم دارند و کارکردهای مختلفی می‌تواند داشته باشد، ولی اساس فضای سایبر اینگونه است که انسان در فضای مملو از صورت‌ها غرق می‌شود. 🔰این فضا ساحت جدیدی از هستی برای انسان‌ها گشوده ولی انسان را از ساحت‌های واقعی دیگر محروم می‌کند و از همه مهم تر از ساحت هستی واقعی محروم می‌شود. 📍تماشای کامل گفتگو از: سایت آپارات | سایت یوتیوب •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
✅ «اختتامیه جشنواره پاسخ برتر» در روز دوشنبه 13 تیرماه 1401 از طرف مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات – حوزه علمیه قم - برگزار شد. 🔸 این جشنواره با حضور اساتید فرهیخته حوزه علمیه قم و با پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سبحانی و سخنرانی حضرت آیت الله اعرافی برگزار شد. 🔹 در این مراسم از آیت الله سبحانی و مرحوم آیت الله مصباح یزدی(ره) برای ۷۰ سال پیشگامی در پاسخگویی به شبهات و گفتمان سازی دینی تقدیر به عمل آمد. 🔸 همچنین در این جشنواره از میان ۱۷۰۰ اثر، از برگزیدگان بخش علمی، فضای مجازی، چندرسانه ای و ادبی، تقدیر شد. 🔹 در بخش علمی كتاب "زبان قرآن، با نگاهی به چالش‌های كلامی تفسیر" اثر حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر ابوالفضل ساجدی (عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ره و عضو قطب فلسفه دین اسلامی ) به عنوان پاسخ برتر، رتبه دوم جشنواره را كسب كرد. @falsafedin_ir
🖼|اثر تخریبی متاورس بر روی باورهای دینی 💠 حجت الاسلام دکتر مدیر پژوهشگاه: 🌌 چون ویژگی نوظهوری در متاورس وجود دارد، کنترل آن دست کاربران نیست و ممکن است تجاربی از دین بیان شود که با آن چه ادیان به آن باور دارند فاصله زیادی داشته باشد. خیلی از تجارب تصنعی و ساختگی، انحرافی و تحریف شده باشد. در این فضا که جهان جهان سنتی نیست اگر گوهر ادیان را تجربه دینی بدانیم متاورس فرا جهانی است که تجارب جدیدی برای ما ایجاد می‌کند و احساسات و عواطف انسان ها را هم بر خواهد انگیخت. 🆔 @iictchannel
🖼|رابطه تفکر سیستمی و میان رشتگی ➕ رابطه ميان «تفكر سيستمی» و «رويكرد ميان رشته‌ای» دوطرفه است. تفكر سيستمی در محيطی فرارشته‌ای و تلفيقی و در ضديت با نگاه تخصصگرا متولد شده و رشد كرده است. در مقابل ميان رشتگی نيز نتيجه تفكر سيستمی است. 🔅 بسياری از نويسندگان ميانرشتگی را معاصر و مقارن نظریه های مهم قرن بيستمی مانند نظريه سيستم های عمومی و نظريه سيستمهای پيچيده و... می‌دانند و معتقدند تفكر سيستمی منشأ تحول جنبش ميان رشته‌ای شده است. ◽️ چنانكه از تعريف ميانرشتگی مشخص است، موضوع مطالعات ميان رشته‌ای مساله‌ای «پيچيده» است و پيچيدگی را می‌توان به «مطالعه رفتار سيستمها» تعريف كرد. از همين جاست كه پای مفهوم «سيستم» به‌عنوان موضوع مطالعات ميان رشته‌ای باز می‌شود. ✍️ حجت الاسلام دکتر مدیر پژوهشگاه، برگرفته از نودمین شماره فصلنامه پژوهشی «ذهن» 🆔 @iictchannel
◽️لزوم تأسیس الهیات شناختی در حوزه مطالعات اسلامی 🔸 حجت‌الاسلام دکتر عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه؛ ◾️ کلیات شاخه‌های مختلف که هر کدام می‌تواند با مباحث دینی و الهیاتی ارتباط پیدا کند عبارتند از؛ روان‌شناسی شناختی که مربوط به مباحث مرتبط با دین است، زبان‌شناسی شناختی، ، علوم کامپیوتری و انسان‌شناسی شناختی. باید توجه داشت دین‌شناسی شناختی یک معنای عام دارد که حوزه‌هایی مثل ارتباط انسان‌شناسی شناختی و علوم کامپیوتری هم در آن می‌گنجد. 🆔 @iictchannel
🔴پاسخ به شبهات منتشره در فضای مجازی: 1️⃣ آیا اسلام، منشأ استبداد است؟ 2️⃣ آیا فرهنگ نمی تواند ریشه آسمانی داشته باشد؟ 🔹در برنامه تلویزیونی «چراغ» 🔸شبكه جهاني ولایت 🔸ابوالفضل ساجدی لينک مشاهده و دانلود در آپارات: www.aparat.com/v/vaYVy اسلام و اسلام و 🆔 https://eitaa.com/sajedi_ir/ فهرست مطالب كانال: https://eitaa.com/sajedi_ir/672 👈 به ما بپیوندید 🆔 @FalsafeDin_ir
مدرسه پاییزه زمینه های فلسفی « فلسفه دین» 👈 به ما بپیوندید 🆔 @FalsafeDin_ir