eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
655 ویدیو
150 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️ امام خمینی(ره) عالی‌ترین مراحل سلوکی و عرفانی را طی کرده بودند 🔸 در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه عرفان پژوهشگاه مطرح شد: ◾️ امام خمینی(ره) از حیث اخلاق عرفانی عملی و عرفان عملی و سیر و سلوک یک شخصیتی بودند که حقیقتاً توانستند عالی‌ترین مراحل سلوکی و عرفانی را طی کنند. طی مقامات معنوی کنند و فتوحات غیبی داشته باشند. ◾️ اسفار اربعه عرفانی را تا سفر چهارم به شکل تمام و کمال در مرتبه وجودی خودشان عمل کنند و متبلور بسازند. این نکته، نکته مهمی است که سیره عرفانی و اخلاقی امام در واقع مبتنی بر همان سیره علمی و معرفتی امام بود. 🆔 @iictchannel
euthanasia-2.mp3
8.91M
💯🔊 🔰 ویژه برنامه رادیویی 🔻 با موضوع: ماهیت شناسی و انواع اتانازی 🔖 حق انحصاری خداوند در مرگ و حیات، اصل حكیمانه بودن درد و رنج اصل اجر و پاداش بیمار و اصل پاداش درمان كنندگان 🎙با حضور: 🔸 حجت الاسلام دکتر مدیر گروه فقه و حقوق و حجت‌الاسلام پژوهشگر پژوهشگاه 📻 رادیو سراسری معارف؛ 19 اردیبهشت ماه 1400 🆔 @iictchannel
◽️ قیام ۱۵ خرداد، آغاز حرکت مردم برای شکست طاغوت بود 🔸 در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه ◾️در این روز مردم در تبعیت از امام و در دفاع از ایشان و در واقع در اعتراض به دستگیری این مرد الهی، وارد صحنه اعتراضات شدند که البته از سوی رژیم شاه این قیام مردمی به شدت سرکوب شد و در نتیجه جمع کثیری از هموطنان ما در قم و تهران و ورامین و دیگر نقاط به شهادت رسیده و یا مجروح شدند. 🆔 @iictchannel
▫️نشست علمی نقش عدالت در ساختار فرهنگی نظام اسلامی 📌 دوازدهمین پیش نشست همایش بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی 🔰 به همت گروه با همکاری گروه پژوهشگاه برگزار می‌شود: ◾️ حجت‌الاسلام در این نشست به عنوان ارائه دهنده بحث حضور خواهند داشت. 🆔 @iictchannel
◽️آیا همه معارف و دانش‌ها از قرآن به دست می‌آید؟ 🔸 آیت‌الله عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه درباره آیات و روایات ناظر به این سوال، توضیح داد: ▪️در قرآن آیاتی وجود دارد که قابل انطباق با این سوال هست؛ از جمله «مَا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِنْ شَيْءٍ»، «وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ». آیا مراد از «کتاب مبین» کتاب تدوین است و مقصود از آن قرآن است یا مقصود، کتاب تکوین است. برخی احتمال دادند که مراد از این کتاب، کتاب طبیعت است. ◾️ اتفاقا در برخی آیات دیگر به مضمون این مطلب اشاره شده است. اگر این باشد، یعنی در کتاب طبیعت چیزی کم نگذاشتیم، یعنی در طبیعت موجودات به کمال لایق خودشان می‌رسند. آن وقت این آیه، هم‌مضمون این آیه می‌شود: «وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا». 🆔 @iictchannel
◽️ اعجاز معارف عرفانی از منظر امام خمینی 🔸 یادداشتی از عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه؛ ◾️ قرآن شامل انواع و وجوهی از اعجاز است اما مهم‌ترین آن‌ها اعجاز عرفانی است زیرا اثبات آن برای مخالفان بسیار آسان تر از وجوه دیگر است و کافی است چند آیه از قسمتهای مختلف قرآن در زمینه معارف الهی انتخاب شود که در زمان نزول و زمانهای بعدی همانندی نه داشته و نه خواهد داشت... 🆔 @iictchannel
▫️کتاب پرداخت دیه از بیت‌المال: مبانی قلمرو و دادرسی 🔰توسط پژوهشگاه و به قلم دکتر منتشر شد. 🔹در نظام حقوقی اسلام هیچ خونی پایمال نمی‌شود و هیچ جنایتی بدون جبران باقی نمی‌ماند. در مواردی که مرتکب جنایت توان مالی پرداخت را نداشته باشد و یا مرتکب جنایت شناسایی نشود و یا پس از ارتکاب جنایت متواری شود، پرداخت دیه کشته شده بر عهده حکومت اسلامی خواهد بود. 🆔 @iictchannel
🔸 آئین نکوداشت علمی دکتر مسعود پورفرد 🔖 (دانشیار گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) 🔰 گروه سیاست پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه با همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی کشور برگزار می‌کند: 📚 به پاس سه دهه مجاهدت علمی در عرصه اسلام 🎙 با سخنرانی: ⏰ شنبه ۲۱ خردادماه، ساعت ۱۴ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⬅️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/n-pourfard 🆔 @iictchannel
◽️ سیاست‌ورزی هنرمندانه! 🔸 یادداشت دکتر عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه، منتشر شده در صفحه اندیشه ◾️ نمایش فیلم ضداسلامی «عنکبوت مقدس» در جشنوارۀ اعتراض‌های فراوانی را برانگیخته است. یکی از پرتکرارترین نقدها این است که چرا جشنوارۀ کن اینچنین سیاسی رفتار کرده و بر اساس معیارهای سیاسی اقدام به اهدای جوایز کرده است؟ اگر ماهیت جشنواره‌ها را بدانیم آنگاه متوجه می‌شویم که چنین نقدی وارد نیست. اصولاً جشنواره‌ها، ماهیتی سیاسی دارند. 🆔 @iictchannel
🖼 |خدمت به خلق در اندیشه امام خمینی 🖋 نوشتاری از حجت‌الاسلام والمسلمین علی فضلی مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 💠 امام خمینی (ره) افزون بر سنت توجه تام به خدای سبحان، بر خدمت به خلق به شیوۀ فراگیر تأکید داشت. به دیدۀ امام خدمت به خلق فقط آن نیست که دست نیازمندان اقتصادی را بگیریم، بلکه نجات امت از یوق بندگی ستمکاران و بیگانگان و اعتلای فرهنگ دینی آنان برجسته­ترین نوع خدمت است که در افق هدایت نیز قرار می­‌گیرد. به نظر می­رسد همین نوع تفکر منشأ فعالیت سیاسی و حکومتی امام شد. اگرچه باید یاد آور شد که امام پیش از انقلاب خدمت به خلق در سطح دست­گیری از نیازمندان را نیز در منش خویش داشت. 🆔 @iictchannel
🖼 |اشتباه گادامر 💢حجت الاسلام والمسلمین محمد عرب‌صالحی رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ✖️اشتباه اساسی گادامر و به تبع ایشان روشنفکران ما این است که فکر کرده اند در هر فهمی کل مجموعه پیش فرض های ما بکار افتاده و در نحوه فهم دخالت می کنند در حالی که علی الاصول در هر فهمی تنها پیش فرض های مرتبط با آن دخالت دارند. آقایان از این مساله به ترابط علوم یاد می‌کنند در حالی که ارتباط فی الجمله است نه در تمام مسائل. اگر چنین توهمی نداشتند هر گز نباید قائل به تاریخیت همه فهم ها می شدند. 🆔 @iictchannel
🖇| دانشنامه امام علی (ع) در کلام آیت الله رشاد 📖 دانشنامه‌ مباحث‌ و قضایای‌ فکری‌ و مورد ابتلای‌ امروز بشر را به‌ ساحت‌ قدسی‌ حضرت‌ امیر(ع) عرضه‌ و سعی‌ کرده‌ایم‌ با بهره‌گیری‌ از کلام‌ و سیره‌ آن‌ حضرت‌ پاسخ‌ آنها را دریافت‌ کنیم، چراکه‌ آن‌ بزرگوار به‌عنوان‌ انسان‌ کامل‌ و مظهر اسما و صفات‌ کمال‌ و جلال‌ و جمال‌ الهی، چونان‌ حق، برای‌ همیشه‌ تاریخ، امام‌ و اسوه‌ همه‌ بشریت‌ هستند. 🔸البته‌ بسته‌ به‌ این‌ که‌ ما چقدر دردمند و داروجوی‌ باشیم‌ و تا چه‌ مایه‌ خویش‌ را درست‌ تعریف‌ کنیم‌ و نیاز خود را دقیق‌ تشخیص‌ بدهیم‌ و چگونه‌ و تا کجا سراغ‌ آن‌ بزرگوار برویم، از خرمن‌ سخاوتش‌ سهم‌ خواهیم‌ برد و خوشه‌ خواهیم‌ چید. و لذا با عنایت‌ به‌ وضعیت‌ انسان‌ بحران‌زده‌ و سرگشته‌ کنونی‌ که‌ در چنبره‌ هزار درد و دشواری‌ درگیر است، بشر بیش‌ از همیشه‌ نیازمند درمانهای‌ قدسی‌ و کارسازی‌ است‌ که‌ می‌شود از مکتب‌ امیرالمؤ‌منین(ع) اخذ و اقتباس‌ کرد. 🆔 @iictchannel
◽️ ارتباط تنگاتنگ حکومت و سیاست با دین 🔻در نشست مجازی «درآمدی بر فقه سیاسی شیعه با نگاهی به » مطرح شد: 🔸سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر رییس پژوهشکده پژوهشگاه؛ ◾️ اگر عنصر حکومت و سیاست از دین جدا شود شاید چیزی حدود ۷۰ درصد دین کنار گذاشته می‌شود. اگر چه در زمان‌های متعددی در عصر غیبت علمای شیعه بنا به مسائل سیاسی زمان خود مجبور شدند از مباحث سیاسی دم نزنند و تنها به امور احوالات شخصی مردم اکتفا کرده و رساله‌های عملیه را بر این بخش از زندگی تنظیم کنند. 🆔 @iictchannel
❇️ عصرانه های علوم انسانی 💢 عصرانه ای با اندیشه های دکتر قائمی نیا 💠 با حضور حجت الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی پژوهشگاه ⏰ چهارشنبه ۲۵خردادماه، ساعت ۱۶ 🏢 تهران، موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی ⬅️ شرکت مجازی از طریق: 🌐 b2n.ir/iscs 🆔 @iictchannel
◽️دولت علوی، الگوی کامل یک دولت مردمی در جهان اسلام است 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه؛ ◾️ در اندیشه اسلامی رضایت و مشارکت فعالانه مردم برای انتخاب مسئولان نقش تعیین کننده دارد، کما این که در صدر اسلام بیعت، نوعی مشارکت سیاسی افراد جامعه در انتخاب و پذیرش حاکم اسلامی بود که افراد جامعه را به رهبران متصل و قیود و تعهدات دو جانبه‌ای را معین می‌ساخت. 🆔 @iictchannel
🔸 آئین نکوداشت علمی دکتر مسعود پورفرد 🔖 (دانشیار گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) 🔰 گروه سیاست پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه با همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی کشور برگزار می‌کند: 📚 به پاس سه دهه مجاهدت علمی در عرصه اسلام 🎙 با سخنرانی: ⏰ شنبه ۲۱ خردادماه، ساعت ۱۴ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⬅️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/n-pourfard 🆔 @iictchannel
◽️ توسعه هوش مصنوعی به حکمت متعالیه نوعی مغالطه است 🔻در نشست علمی «هوش مصنوعی قوی و حکمت متعالی» مطرح شد: 🔸حجت‌الاسلام دکتر عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه؛ ◾️ صرفا یک فناوری ساده نیست، بنده گاهی گفته‌ام هوش مصنوعی در واقع تجسم یک فلسفه خاص است که از دوره دکارت به این طرف به شدت مطرح شده است و در واقع فلسفه‌ای است که پشت فناوری بوده و اینکه انسان می‌تواند ماشینی درست کند که بیندیشد، کار فکری بکند و روز به روز هم این امر در حال توسعه است و ابعاد زندگی انسان را در بر می‌گیرد. 🆔 @iictchannel
🖼 | سیاست ورزی هنرمندانه 🖋 یادداشت دکتر عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه، منتشر شده در صفحه اندیشه ◾️جشنواره‌های کن و برلین، سیاسی نیستند؛ بلکه خود سیاست هستند! مضحک است اگر تصور کنیم داوران این جشنواره‌ها فقط با معیارهای سینمایی فیلم‌ها را قضاوت می‌کنند. ◾️آنها بر اساس جهت‌گیری‌های سیاسی‌اقتصادی فیلم‌ها را انتخاب می‌کنند و البته این فیلم‌ها باید به اندازۀ کافی خلاقانه و هنرمندانه باشند که پیام‌های مورد نظر دولت‌های غربی را به زیباترین و پنهان‌ترین شکل ممکن به مخاطب القا کنند. ◾️فیلمی که پیامی متفاوت از خواست و ارادۀ دولت‌های غربی داشته باشد یا نتوانسته باشد پیام سیاسی خود را هنرمندانه در فیلم بگنجاند، به جشنواره راه نمی‌یابد یا جایزه نمی‌گیرد. 🆔 @iictchannel
🖼 |اگر هوش مصنوعی وجود نداشت، یافته‌های علمی در این حد نبود حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا قائمی‌نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه، در نشست علمی «هوش مصنوعی قوی و حکمت متعالی»: 💠در همین گوشی‌های تلفن همراه و لب تاپ و ابزارهای برقی به شکل ساده از مزایای هوش مصنوعی بهره می‌برند ولی در ربات‌ها دقیقا طراحی شده تا آن‌ها مانند انسان به فعالیت‌های روزمره بپردازند. 💠بشر امروز بدون هوش مصنوعی امکان زندگی ندارد و در نجوم و اختر فیزیک و علوم اجتماعی و انسانی از آن استفاده می‌کند و اگر این هوش نبود، یافته‌های علمی هم در این حد نبود. 🆔 @iictchannel
🖼| عملکرد کارگزاران اسلامی باید مورد نقد و ارزیابی مردم قرار بگیرد حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ملک زاده عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه: 💡از زمینه‌های ایجاد و گسترش مشارکت سیاسی مردم در جامعه را می‌ توان از طریق نقد و ارزیابی عملکرد کارگزاران اسلامی مورد بررسی قرار داد. این اصل را می‌توان یکی از مهم‌ترین عوامل بقأ و سلامت نظام اسلامی دانست؛ زیرا با باز نمودن فضای لازم جهت طرح اظهار نظرها و نصیحت‌های خیرخواهانه از سوی مردم، می‌توان مسئولان را در راه رسیدن به اهداف عالیه و مقدس اسلامی یاری رساند. 💡در جامعه اسلامی مردم وظیفه دارند نسبت به سرنوشت سیاسی و اجتماعی خود و سایر افراد جامعه بی تفاوت نمانند و در مقابل کارگزاران و حاکمان سیاسی نیز می‌بایست زمینه توسعه مشارکت فعال مردم را در امور سیاسی و اجتماعی فراهم آورند. 🆔 @iictchannel
🖼| احکام دین مملو از سیاست است ⁉️ مگر می‌شود سیاست در دین وجود نداشته باشد و این حجم وسیع از ادبیات، احکام، عقاید، احکام و اخلاق راجع به عنصر سیاست در دین آمده باشد. دین سه عرصه بسیار مهم دارد؛ عقاید که عمدتا شامل باورها می‌شود، رفتارها که همان شریعت است و عرصه سوم اخلاق که عمدتا شایستگی‌های و زیبایی‌های عرصه‌های زندگی است. ادبیات دینی ما در هر کدام از این سه عرصه مملو از عنصر سیاست است. 💢 در یک تعریف اجمالی سیاست به معنای تدبیر امور زندگی، جامعه، حاکمیت و قدرت سیاسی است. امثال این گونه مباحث در حوزه دین فراوان وجود دارد. احکام دین مملو از مباحث حوزه سیاست و حکومت است. برای مثال عنصر قضاوت که به اجماع فقها در شان فقیه است یک عنصر سیاسی است، چرا که قضاوت یعنی حق کسی را از کس دیگری ستاندن، فردی را در قبال ظلمی که کرده بازخواست کردن، به زندان انداختن، قصاص کردن و غیره. همه این امور اموری سیاسی هستند که جز با حکومت میسر نمی‌شوند. 🆔 @iictchannel