🖇 #عکس_نوشته|ضدگرایی در اندیشه های کانت
🔻ضدذاتگرایی ضدذاتگرایان را دیدگاههای کانت عمیقتر ساخت. کانت مدعی انقلاب کپرنیکی دیگری شد و در مقابل این فرض مشهور که معرفت عبارت از مطابقت ذهن با عین است به این فرض انقلابی خود روی آورد که معرفت عبارت از مطابقت عین با ذهن است.
🔻کانت، با این کار، محور معرفت را به جای اینکه عین و واقع قرار دهد ذهن قرار داد و بدین ترتیب زمینهای فراهم ساخت که فلسفههای بعدی ذات و عین را به حاشیه رانده و به تحلیلهای ذهنی و زبانی علاقهمند شدند. حاصل آن در دو قرن اخیر ظهور فلسفههای تحلیلی و فلسفههای زبانی است.
📘ذاتگرایی جدید در فلسفه علم معاصر، صفحه ۳۶
#پاراکتاب
🆔 @iictchannel
🔹 نشست "درآمدی بر فقه سیاسی شیعه با نگاهی به جنبش تنباکو"
🎙 با حضور:
حجت الاسلام و المسلمین #سیدسجاد_ایزدهی
رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه
📆 سه شنبه 10 خردادماه 1401، ساعت 21
🏢 پخش زنده و مستقیم از:
➡️ instagram.com/canoon_org
#تبلیغ
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
◽️ گفتمان و فرهنگ شیعیان با مقاومت گره خورده است
🔸 حجت الاسلام و المسلمین #محمدصفر_جبرئیلی عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه در نشست «مکتب جعفری» مطرح کرد:
◾️ مقاومت یکی از لوازم حیات در زمینه های فردی، خانوادگی و اجتماعی است و این در #نظام_سیاسی، اجتماعی، فکری و فرهنگی جامعه نیز وجود دارد و در قرآن نیز بارها به موضوع استقامت اشاره شده است.
◾️ گفتمان و #فرهنگ_مقاومت با جریان شیعی گره خورده است و علت ماندگاری شیعیان در طول تاریخ برخلاف بسیاری از گروه ها و فرقه ها نیز همین مقاومت بوده است و باید بدانیم که امروز نیز بدون مقاومت ثمره ای به دست نخواهد آمد.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
◽️ چگونه می توان اقتصاد را مردمی کرد؟
🔸 حجت الاسلام #احمد_علی_یوسفی مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه در نشست با سید احمد عبودتیان، دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت بررسی کرد:
◾️ در مردمی سازی #اقتصاد، نقش و جایگاه دولت هدایت گری، حمایتگری و تسهیلگری است؛ اکنون تلقی مردمی این است که در بن بست ها بار را بر دوش مردم بگذاریم و مبنایی در این میان وجود ندارد؛
◾️ خروجی مردمی سازی و #دولت_مردمی باید این باشد که مردم احساس کنند در حوزه اقتصادی متولی هستند و ضرر و منفعت تابع «عاملیت»، «مدیریت» و «مالکیت» خودشان است، در این موضع گله ای نخواهند کرد.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
📙 نخستین شماره فصلنامه علمی پژوهشی #قرآن_پژوهی توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
🔸 با مقالاتی از: #عبدالکریم_بهجت_پور، #محمد_عابدی، #محمدعلی_اسدی_نسب، محسن ابراهیمی، سیدمحمد هاشمی مطهر، طیبه حیاتی
1️⃣ جایگاه عقل در شیوه تفسیری قرآن به قرآن در کتاب المیزان
2️⃣ تلاوت قرآن کریم و اختلاف قرائت
3️⃣ روش تحول خانواده در قرآن خوانش تنزیلی
4️⃣ روش قرآنبنیان فرهنگسازی امر به معروف و نهی از منکر در مرحله تشکیل و استقرار جامعه دینی
5️⃣ مشروعیت تفسیر سیاسی از منظر سنّت معصومان(با نگاهی به مؤیدات در سیره صحابه، تابعان و مفسران)
6️⃣ نگاه هدفمحور به قاعده روح معنا در تفسیر عرفانی و معیارهای آن
📚 برای مشاهده صفحه مقالات نشریه کلیک کنید:
🌐 b2n.ir/quranicstudies1
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 به جان پاک تو ای دختر امام، سلام
🔸 به هر زمان و مکان و به هر مقام، سلام
🔹 تویی که شاه خراسان بود برادر تو
🔸 بر آن مقام رفیع و بر این مقام، سلام . . .
💠 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فرارسیدن ولادت با سعادت کریمه آل طه، خانم فاطمه معصومه(س) و روز دختر را تبریک و تهنیت عرض می نماید.
#تبریک
#استوری_موشن
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 #پادکست| حکمرانی نیازمند ابزار است
👤سید سجاد ایزدهی
🆔 @iictchannel
🖇 #عکس_نوشته| ذات گرایی در فلسفه اسلامی
🔦 ذاتگرایی ارسطو در فلسفه اسلامی جهان اسلام حفظ شد و فیلسوفان مسلمانی همچون ابن سینا و به خصوص صدرالمتالهین شیرازی با تفکیک بین وجود و ماهیت توانستند لحاظ وجودی ذات و خواص ذاتی را از لحاظ ماهوی ذات و خواص ذاتی جدا سازند و با حفظ وجود ذات و خواص ذاتی شیء بیان کلی و ماهوی آنها به جنس و فصل را امری مفهومی و در سطح تعریف دانستند.
🔦 در دوره قرون وسطی نزاع بین قائلین به وجود واقعی کلیات، قائلین به وجود ذهنی کلیات و قائلین به وجود لفظی کلیات از همین سوالات نشئت گرفت و در قرون ۱۷ به بعد، تحت تاثیر اسم گرایان، به سمتی سوق یافت که کلیات و ذوات را چیزی جز لفظ و اسم ندانستند و بدین طریق زمینه بحث از ضدّذاتگرایی فراهم گشت.
📓ذات گرایی جدید در فلسفه معاصر، صفحه ۳۱ و ۳۲
🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی بلاکچین و حکمرانی؛ یافته های اقتصادی
🔰 هسته حکمرانی و بلاکچین مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه به صورت مجازی برگزار میکند:
🎙با حضور:
علیاصغر قائمینیا(مدرس و پژوهشگر حوزه توکنومیکس)
🔖 محورهای نشست:
🔹 نقش بلاکچین در کاهش مفاسد اقتصادی
🔹 بهبود زنجیره تامین کالاهای اساسی
🔹 بهبود نظام تصمیم گیری مبتنی بر خرد جمعی...
⏰ سه شنبه 17 خرداد ماه، ساعت 9 صبح
📡 ثبت نام از طریق:
🌐 iict.ac.ir/events
📱کسب اطلاعات بیشتر : ۰۹۳۳۱۰۰۲۶۷۲ (آقای جهانی)
#نشست
#مرکزرشدونوآوری
🆔 @iictchannel
◽️ آشفتگی جامعه شیعی در عراق از مهمترین عوامل گسترش مدعیان مهدویت است
🔸 حجت الاسلام و المسلمین علی مظفر استاد عالی دانشگاه کوفه در نشست "جریان شناسی مدعیان مهدویت در عراق“ بررسی کرد:
◾️ آشفتگی و بهم ریختگی جامعه شیعی در عراق، تضعیف حوزه عراق در زمان صدام و ضعف دولت مرکزی فعلی در مقابله با فرق انحرافی، از مهمترین عوامل رشد و گسترش این فرق در زمان حاضر در عراق باشد.
◾️ حضور و فعالیت این گروهها، بیشتر در حواشی شهرها شکل میگیرد و نفوذ آنها اغلب در مناطقی است که وضعیت فرهنگ دینی در آن بسیار ضعیف باشد.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
◽️ فقه نظام ساز؛ ضرورت ها و ظرفیت ها
🔸 حجتالاسلام و المسلمین #سیدکاظم_سیدباقری مدیر گروه سیاست پژوهشگاه در نشستی تبیین کرد:
◾️ نظام سازی در #فقه، یکی از پرسش های نوشونده جدی است که در چند دهه گذشته به ویژه پس از انقلاب اسلامی، مورد توجه بوده است و موافقان و مخالفان بسیاری را برانگیخته است.
◾️ #نظام_سازی، تکاپویی روشمند، متکی بر مبانی ارزشی و هنجاری و با بهره گیری از منابع عقلی و نقلی است برای ساخت و ایجاد مجموعه ای از عناصر نرم افزاری و اندیشه ای به هم پیوسته که فرایند اعمال قدرت را در جامعه، قانونمند می کند.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
◽️ سند ملی آمایش نیازمند یک پارادایم جدید و مبتنی بر ضرورتهای بومی است
🔸 کرسی ترویجی بهینه یابی تنوع زیستی در پهنه سرزمینی به میزبانی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و با همکاری گروه #مطالعات_انقلاب_اسلامی پژوهشگاه برگزار شد:
◾️ پیشینه پیکرهبندی سرزمین در فلات ایران؛ همکاریهای شهرمنطقه؛ روستا و عشایر (زیرا ترکیب آتی پیکره زیست جمعی در سرزمین ایران را به شکل شهرپایه دیده است). از طرف دیگر در مقدمه سند بر توسعه پایدار تأکید شده است. اما در متن سند نظام حکمروایی سرزمینی توسعهگرا برجسته شده است.
#کرسی
🆔 @iictchannel
🔸 وبینار واکاوی فرمان هشت ماده ای امام خمینی(ره)
🎙با حضور:
حجت الاسلام #غلامرضا_پیوندی
مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه
📅 شنبه 14 خردادماه / ساعت 21:00
🔻 حضور مجازی از طریق:
🌐 amjad.jde.ir/bu
⚠️ رمز عبور: 329329
#تبلیغ
#نشست
🆔 @iictchannel
◽️ مبانی معرفتشناختی علوم انسانی اسلامی از منظر قرآن کریم
🔸 نوشتاری از دکتر #رمضان_علی_تبار عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه
◾️ علوم انسانی اسلامی بر مبانی مختلفی از جمله مبانی #معرفت_شناختی استوار است. مهمترین مبانی معرفتشناختی را میتوان ذیل محورهایی نظیر قلمرو معرفتی علوم انسانی اسلامی، منابع معرفتی و اعتبارسنجی #علوم_انسانی_اسلامی، استخراج و تبیین نمود.
◾️ این مبانی را میتوان با مراجعه به قرآن کریم و بر اساس آموزههای آن تدارک دید؛ زیرا برخی آیات قرآن، دلالت و اشارت مستقیم و غیرمستقیم به این مبانی دارند.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
◽️ دیدار حجت الاسلام ابوالقاسم مقیمی با رهبر کاتولیکهای جهان
🔸 رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی پژوهشگاه همراه با آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه در جریان سفر به کشور ایتالیا با پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک دیدار کرد.
◾️ حجت الاسلام #ابوالقاسم_مقیمی_حاجی در این دیدارها بر ضرورت شکل گیری و افزایش تعاملات علمی و پژوهشی نهادهای تحقیقاتی کشور ایتالیا با حوزه علمیه قم تاکید داشت.
#روابط_بین_الملل
🆔 @iictchannel
◽️ فقه نسبت به جرایم سایبری مثل کلاهبرداری اینترنتی چه واکنشی دارد؟
🔸 حجتالاسلام و المسلمین #غلامرضا_پیوندی مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در گفتگو با خبرگزاری فارس تبیین کرد:
◾️ خیلی از جرایمی که در فضای حقیقی نظیر سرقت، کلاهبرداری، هتک حیثیت و حرمت افراد، جعل و … صورت میگیرد در #فضای_مجازی نیز این جرایم به انحای گوناگونی صورتپذیر است.
◾️ به طور مثال هک کردن نوعی تعدی است. وقتی فقه برای اصل تعدی دارای نظر و موضع است، پس توانایی برخورد با عمل هک را هم دارد و چنین نیست که در برابر این امور سرگردان باشد. بنابراین نفس کار یک جرم است و تنها فیزیک و شکل کار تغییر کرده و #فقه نیز در برابر آن بیشک پاسخگوست و توانایی تعیین حکم را دارد.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
🖇 #عکس_نوشته|مخالفت غیرمنصفانه بارکلی با ذاتگرایی
🔚 جورج بارکلی مخالفت خود با ذاتگرایی لاک را بر محور نقد تفکیک لاک بین کیفیات اولیه و ثانویه شروع میکند. لاک کیفیات ثانویه را توانهایی در چیزهایی که تصورات معینی را در ما ایجاد می کنند می دانست، این توان ها اموری عینی بودند و برای وجود داشتن به ذهن ماها وابسته نبودند.
🔚بارکلی به نحوی غیرمنصفانه مدعی می شود که لاک کیفیات ثانویه همچون رنگ، صوت و مزه را به دلیل نسبی بودن امری (ذهنی) می داند و از این روی به این ادعا روی میآورد که کیفیات اولیه، همچون شکل یا حرکت کند و تند (که به موضع شخصی ادارککننده وابستهاند)، نیز به دلیل نسبی بودن باید امری (ذهنی) باشند.
🔚او از همین روی، کیفیات اولیه و ثانویه را چیزی جزو تصورات نمی داند و اگر تصورات باشند امکان ندارد که در (جوهر) یا (ذات) ای نااندیشیده وجود داشته باشند.
🔚او ادراککردن را نیز عبارت از حصول تصور می داند و چون تصورات را نیز در موجودی ادراککننده می داند نیازی به این نمی بیند که تصورات از کیفیات اولیه و ثانویه نیز به وجود جوهری مادی قائم باشند.
📓ذات گرایی جدید در فلسفه معاصر، صفحه ۳۳ و ۳۴
🆔 @iictchannel
🖇 #عکس_نوشته|ذات گرایی در اندیشه جان لاک
◾️ جان لاک در مقدمات خود در اثبات وجود (جوهر) یا (ذات) بین کیفیات اولیه و کیفیات ثانویه و بین تصورات بسیط و تصورات مرکب فرق می گذارد.
◾️ کیفیات اولیه همچون درشتی، امتداد، شکل، حرکت، و سکون از جسم جدایی ناپذیرند و در واقع نقش هایشان در خود اجسام وجود دارند. کیفیات ثانویه، همچون رنگ، صوت، بو، نور، گرمی، سفیدی و سردی توانهایی هستند که توسط کیفیات نخستین اشیا احساسات مختلفی را در ما ایجاد میکنند.
◾️لاک کیفیات ثانویه را توان هایی می داند که در واقع در خود اشیا هستند و اینگونه نیست که آنها را کیفیات صرفاً (ذهنی) بداند. این گونه کیفیات تصورات بسیط را در ما ایجاد میکنند و آدمی میتواند با فراهم آوردن چندین تصور بسیط به تصور مرکب دست یابد.
📓ذات گرایی جدید در فلسفه معاصر، صفحه ۳۲ و ۳۳
#پاراکتاب
🆔 @iictchannel
🖇 #عکس_نوشته| ذات گرایی در اندیشه های ارسطو
🔦ذاتگرایی دارای تاریخی به درازای تاریخ تفکر بشری است. با وجود این، ذات گرایی در یونان باستان و به خصوص در فلسفه ارسطو ساختاری نظاممند به خود گرفت.ارسطو در هستیشناسی خود، موجودات را به ذرات(جواهر) و اعراض تقسیم کرد. عالم ماده، نفس و عقل جزو ذوات و عوارض نهگانه جزو اعراضاند. ارسطو هرچند ذات را نه موجودی جدا بلکه موجود در افراد و اشخاص میدانست، ذات را تمام حقیقت آنها به شمار میآورد.
🔦ارسطو، در معرفت شناسی خود، شناخت اینگونه ذوات را به جنس و فصل آنها میدانست و از این روی بر این باور بود که اگر بتوانیم جنس و فصل یک چیز را بشناسیم به شناخت ذات آن چیز دست مییابیم ؛ اما مسئله این است که برای نمونه ابنسینا شناخت فصل حقیقی و از این روی شناخت ذات اشیا را بسیار دشوار دید.
📓ذات گرایی جدید در فلسفه معاصر، صفحه ۳۱ و ۳۲
🆔 @iictchannel
📌جایگاه لباس روحانیت
📍لباس روحانیت هویتی تاریخی دارد و نمادی برای تبلیغ دین است. این لباس اگرچه محدودیتهایی را برای مبلغ دینی به وجود میآورد، درعينحال تبلیغ دین را برای او آسان میکند و برکات اجتماعی و معنوی فراوانی به همراه دارد. افزون بر این، این لباس، لباسی سنتی است که آشنایی با جزئیات آن، فرهنگ و تمدن فراموش شده اسلامی را یادآوری میکند.
📍این لباس، انتساب به دین را میرساند و باید حرمتش را نگاه داشت؛ در وهله اول حفظ حرمت و ارزش این لباس بیش از همه بر روحانیت لازم است و یک روحانی باید از وظایف خویش در اینباره آگاهی کاملی داشته باشد.
📚کتاب لباس روحانیت (جامهٔ پیامبر)، صفحه 9، اثر حجت الاسلام مهدی مسائلی
🆔 @iictchannel
🔻وضع قوانین متناسب با نیاز روز از وظایف حاکم اسلامی است
🎙حجتالاسلام و المسلمین غلامرضا پیوندی، مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری فارس:
🔹از عناصر قانونساز در جامعه اسلامی که از سوی فقه صورت میگیرد، نیازهای تازه مردم و اداره جامعه است. قانونگذار با وضع مقررات مبتنی بر فقه، قواعد را وضع میکند و موظف است در صورت عدول از آن عمل مجازات را در نظر بگیرد.
🔸 خیلی از مجازاتهای امروزی مستند شرعی که مستقیماً در سنت اخذ شده باشند ندارند، اما بنا به اقتضای عنصر زمان حاکم اسلامی ناگزیر است که با توجه به اصول اسلامی و قواعد فقهی برای آنها تعیین و تکلیف کند. در حوزه فضای مجازی به عنوان یک امر نووضعیت دقیقاً به همین شکل است.
🔹جرایم تعزیری در دو دسته طبقهبندی میشود: یا جرمانگاری مبتنی بر محرمات شرعی است؛ مثل کلاهبرداری رایانهای و یا مبتنی بر نظامات اجتماعی و اداره جامعه است که متخلف از مقررات وضع شده محکوم به کیفر میشود. تعزیر، مجازاتی است که مشمول عنوان حد، قصاص یا دیه نیست و به موجب قانون در موارد ارتکاب محرمات شرعی یا نقض مقررات حکومتی تعیین و اعمال میشود.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ هرگزم نقش تو از لوح دل و جان نرود
▪️ هرگز از یاد من آن سرو خرامان نرود
◾️ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فرارسیدن سالروز عروج ملکوتی بیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی رحمت الله علیه را تسلیت عرض می نماید.
#تسلیت
#استوری_موشن
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 به مناسبت رحلت بیانگذار کبیر انقلاب اسلامی
🔰 منظومه فکری امام خمینی(ره)
🖋 #عبدالحسین_خسروپناه
🔹 این کتاب نشان میدهد که منظومه فکری امام، بیانگر گفتمان و جریان فکری ـ فرهنگی ویژهای است که هم ادامه دهنده گفتمان فکری علمای گذشته است و هم با رویکرد اجتهادی به مسائل معاصر میپردازد.
📌 هم اکنون برای تهیه این اثر ارزشمند می توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید:
🔹 poiict.ir/13835
#آثار
#استوری_موشن
🆔 @iictchannel
🖇#عکس_نوشته|روحانیت مسلمان ارتباطی به رهبانیت در مسیحیت ندارد
🔘امروزه بیشتر مردم برای عالمان و مبلغان دینی که دارای لباس خاصی هستند، عنوان «روحانی» را به کار میبرند. البته بنا به جایگاههای گوناگون از تعابیری دیگر نیز دراینباره استفاده می شود؛ تعبیری همچون طلبه، حوزوی آخوند، شیخ، مُلّا، عمامه به سر،
مبلغ دینی، امام جماعت و عالم دینی.
🔘بعضی از اندیشمندان بر این اعتقادند که از میان عنوان هایی که مردم برای عالمان دینی استعمال می کنند: لفظ روحانی از آیین مسیحیت گرفته شده و بعد از دوران مشروطیت در میان جامعه ایران متداول شده است؛ زیرا جامعه مسیحیت معتقد بودند روح از تن و آخرت از دنیا و معنی از ظاهر جداست و عالم دینی باید به اصطلاح تارک دنیا باشد؛ ازاین نظر، به علمای خود روحانی می گفتند.
🔘از این جهت به نظر میرسد استفاده از واژه روحانی درباره عالمان شیعه چندان رسا نیست؛ زیرا نگاهی به کارکردها و ویژگیهای روحانیت در اسلام و به خصوص شیعه، مبین این حقیقت است که روحانیت در اسلام، ربطی به روحانیت در مسیحیت ندارد و از صدر اسلام، عالمان دینی در همه عرصههای احتماعی و سیاسی حضور داشتهاند.
🔘هرچه هست امروزه بیشتر مردم از خواص گرفته تا عوام، عنوان روحانیت را برای مبلغان دینی به کار میبرند و از این رو ضرورتی بر تغییر این عنوان وجود ندارد، بلکه لازم است معنایی صحیح از آن ارائه شده و وظیفه و جایگاه روحانیت بهتر روشن شود.
📚کتاب لباس روحانیت جامهٔ پیامبر، صفحه 15 و 16 و 17، اثر حجت الاسلام مهدی مسائلی
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 امام خمینی(ره):
◾️ آنچه در قیام حماسهانگیز پانزده خرداد، از اهمیّت و اعتبار به سزایی برخوردار است، حفظ وحدت کلمه، یکپارچگی و بیداری ملّتی بود که علیرغم خفقانها، با ارادهای مصمّم به مقابله با حکومت ظلم و جور برخاست.
#استوری_موشن
#پانزده_خرداد
🆔 @iictchannel