کلاغها قدرت برنامهریزی و توان فریبکاری دارند. بسیاری از کلاغ ها عادت دارند غذا و آذوقه را برای مصرف در آینده، به خصوص در فصل سرما ذخیره کنند. اما گونه به خصوصی از زاغ ها حتی در این مورد یک قدم فراتر می روند. آنها اگر متوجه بشوند که تحت نظر هستند، برای فریب دادن و گیج کردن پرنده های دیگر منقار خود را در زمین فرو می برند بدون آنکه غذا را در آن نقطه قرار داده باشند. سپس ممکن است آنها غذا را در نقطه ای دیگر مخفی کنند.
هیچ میدونستین که تصویر اجسام بر روی شبکیه چشم ما هم به صورت معکوس(یعنی بالا پایین میفته و پایین بالا) و برگردان جانبی(راست چپ میفته و چپ راست) تشکیل میشه؟
درواقع میدان بینایی ما ۴ قسمت میشه(بالا راست، بالا چپ، پایین راست، پایین چپ) که هرقسمت مسیر متفاوتی طی میکنه. نهایتا این قسمت پس سری Occipital مغز ماست که آنالیز میکنه که اصل تصویری که در میدان بینایی ماست به چه صورته!!! در واقع در دوران بچگی مغز ما یاد میگیره که تصویر و درک درست از اجسام چه شکلیه!
قسمت چپ میدان بینایی هردو چشم توسط نیمکره راست آنالیز میشه و قسمت راست میدان بینایی هردوچشم توسط نیمکره چپ. در نهایتا هر دو نیمکره یک تصویر پروسس شده رو ارائه میدند.
میدونستید شکل اشکها در حالتهای مختلف باهم فرق داره؟!
+ اون اشک هنگام درد رو نگاه کنید انگار کلی آدم دارن از درد به خودشون میپیچند، یا مثلا اشک در مواقع احساسی انگار یه چیزی ترک خورده!
✍️ روشن است گریه ها با هم متفاوت است و اثرات متفاوتی هم بر انسان دارد.
این کبرای قضیه است که با مشاهدات تجربی اثبات شده است.
🔰البته عقل نیز مستقلا به ان حکم میدهد چرا که بر اساس قانون اثر و موثر هر اثری تاثیر خاصی دارد پس هر اشکی اثر خاص خود را دارد.
🔰 در شیعه اشک بر امام حسین ع توصیه شده است.
🔰 گریه در امور دنیوی در اسلام جایز نیست و در امور دیگر مکروه است امام صادق (علیهالسلام) فرمود: «گریه و بی تابی برای انسان مکروه است»
اما گریه برای امام حسین (علیهالسلام)، موجب اجر و پاداش است».
📸محققان چینی متوجه شدند رنگ یک گیاه خاص که مصارف دارویی دارد در کوهستانی که توسط انسانها همیشه چیده میشده تغییر کرده و شبیه سنگها شده است، در واقع به نوعی استتار کرده است!
این موضوع عجیب باعث شد آنها رنگ همین گیاه را در کوهستانهای دیگر بررسی کنند و متوجه شدند این گیاه در کوهستانهایی که انسان به آنجا کمتر دسترسی دارد هنوز سبز رنگ است، محققان این تغییر رنگ را ناشی از تکامل گیاه براثر حضور انسان در کوهستان و چیدن آن دانستند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اتفاقی عجیب بین مورچههای درودگر!😯
جالبه بدونید به تازگی مشخص شده که مورچههای درودگر قادر هستند با قطع اندام آسیبدیدهی همنوعانشان، جلوی مرگ آنها را بگیرند.
این اولین باریست که چنین مداوایی در بین غیرانسانها دیده میشود: قطع عضو برای جلوگیری از پخش عفونت!
دروغ گفتن چه بلایی بر سر بدن ما می آورد!
نوع واکنش بدن شما به دروغ گفتن، بستگی به نوع دروغ دارد. مثلا این که مجبور به دروغ گفتن شوید یا داوطلبانه دروغ بگویید.
همانطور که دکتر Leanne Brinke در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ در دانشگاه هاروارد انجام شد، توضیح داد، دروغ گفتن منجر به ناراحتیهای متعددی به این شرح میشود:
▫️اختلالات گوارشی
▫️افزایش ضربان قلب
▫️سردرد
▫️بیخوابی
▫️ناراحتی و گرفتگی عضلانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیل ها یکدیگر را با اسم صدا میزنند و با شنیدن اسمشان واکنش نشان میدهند!
▪️این محققان میگویند با استفاده از هوش مصنوعی، صدای ضبط شده فیل ها را در دو پارک ملی کنیا بررسی کرده اند. وقتی صدای یکی دوستان یا اعضای خانواده فیلی را برایش پخش کردند پاسخ میداد یا به بلندگو نزدیک می شد اما با پخش نام فیل های دیگر،واکنش چندانی نشان نمیداد.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میگند اینا نفهمند؟!!
هدف خداوند از فعلش چیست؟
یکی از معانی حکمت، غایتمند بودن فعل است.
♨️ تفاوت غایت و غرض:
غرص عبارت است از غایت فعل فاعلی که دارای اختیار است. پس غرض اخص از غایت است.
↩️ غایتمندی فعل یکی از ویژگیهای فاعل حکیم است.
🔰 اقوال:
1⃣ منکران حسن و قبح عقلی معلل بودن افعال خداوند به غایات را منکر شده اند.
2⃣ حکماء به طور کلی غایت و غرض را از افعال الهی نفی نکردهاند، آن چه آنان نفی کردهاند وجود غایت و غرضی غیر از ذات الهی برای مطلق هستی، و برای نخستین فعل الهی است.
3⃣ متکلمانی که به اصل حسن و قبح عقلی اعتقاد داشته و عدل و حکمت الهی را براساس این اصل تفسیر کردهاند، بر غایتمند بودن آفرینش تاکید ورزیدهاند و بر این عقیدهاند که افعال خداوند معلل به غایات است.
↩️ دلیل: فعل بدون غایت و غرض عبث و قبیح است.
🔻اشکال: فاعلی که از فعل خود غایت و غرضی را دنبال میکند، دارای نقص است، و از طریق آن غایت و غرض در پی آن است که نقص خود را جبران کند.
🔺 پاسخ: اگر غایت به غیر فاعل باز گردد مستلزم استکمال فاعل نخواهد بود.
🔻اشکال: نفع فعل به غیر خداوند، دو صورت دارد، یکی اینکه این نفع یا عدم ان برای خداوند یکسان است، و دوم نفع رساندن به غیر اولی به حال خداوند است. اولی ترجیح بلامرجح و دومی مستلزم استکمال
🔺پاسخ:
↩️ یکسان بودن فعل نسبت به علت فاعلی به معنای یکسان بودن فعل برای علت قابلی نیست پس شق اول صحیح است.
↩️ اولویت اعم استکمال است، زیرا اولیت در غنی بالذات یعنی ملائمت با ذات نه استکمال ذات.
♨️ میان غایت فعل و غایت فاعل باید تفکیک کرد.
↩️ این دو ملازم با یکدیگر نیستند. غایتمندی فعل اعم از غایتمندی فاعل است.
↩️ یعنی هرگاه فاعل غایتمند باشد، فعل او نیز غایتمند خواهد بود. ولی عکس آن کلیت ندارد. یعنی هرگاه فعل غایت داشت لزوما فاعل غایت ندارد.
↩️ فاعل غنی بالذات است و هستی او غایتی ورای خود ندارد، ولی فعل او غایتمند است.
🔴 @falsafeh_alaveyeh
🔻عامر عبدالرزاق (باستانشناس عراقی) لوحی گلی با ۵ هزار سال قدمت را در دست گرفته است که سومریها روی آن نوشته بودند:
🔹«...خانهای که اگر انسان با چشمان بسته وارد آن شود، با چشمان باز از آن خارج میشود.
این خانه چیست؟ پاسخ: مدرسه!»
💢@falsafeh_alaveyeh
امام علی (علیه السلام)- کمیلبنزیاد گفت: از امیرالمؤمنین (علیه السلام) پرسیدم: «یا امیرالمؤمنین (علیه السلام) میخواهم نفسم را به من بشناسانی»، فرمود: «ای کمیل! کدام نفس را میخواهی به تو معرفی کنم»؟ گفتم: «ای آقایم! آیا جز یک نفس است»؟ فرمود: «ای کمیل! همانا چهار نفس است، نامیه نباتیه، حسیّه حیوانیّه، ناطقه قدسیّه، کلیّه الهیه؛ و برای هر کدام پنج نیرو دو خاصیّت است. نامیه نباتیه پنج نیرو دارد: ماسکه، جاذبه، هاضمه، دافعه و مربیه، و دو خاصیّت دارد، فزونی و کاستی و از کبد برخیزد، و حسیّه حیوانیه پنج نیرو دارد گوش، چشم، بوئیدن، چشیدن و لامسه، و دو خاصیت دارد، خشنودی و خشم و از دل برخیزد، و ناطقه قدسیه پنج نیرو دارد، فکر، ذکر، دانش، بردباری هوشمندی و آگاهی، و از بدن برنخیزد، و شبیه ترین چیزها است به نفوس فلکیه و دو خاصیّت دارد، نزاهت و حکمت، و کلیه الهیه پنج نیرو دارد، خرّمی در نیستی و نعمت در بدبختی، عزّت در خواری، درویشی در توانگری، و شکیب در بلا و گرفتاری، و دو خاصیّت دارد، رضا و تسلیم و این است که مبدأش از خدا است و به او بازگردد، خدا فرمود «و از روح خود در آن دمیدم. (ص/۷۲)». و خداوند تعالی فرمود: یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی و دو نفس اوّل (نامیهی نباتیه و حسیّهی حیوانیه)، شب و روز صاحبشان را به بدی امر میکنند و او را به خوردن و نوشیدن و خواب و فساد و زنا و روگرداندن از خدا و رسولش و وصلشدن به شیطان و به آن چیزی که خلافت دین و اسلام اوست، دستور میدهند و نفس سوّم (ناطقهی قدسیه) صاحبش را شب و روز در هر عبادت و قبل و بعد از آنچه ادا و چه قضا ملامت (سرزنش) میکند و اعتراف میکند و او در عبادت حریص است و به او (صاحبش) میگوید: از خدا و رسولش اطاعت کن و او را پرستش کن و برای او سجده نما وگرنه [اگر این کارها را نمیکنی] از روزیِ خدا نخور و از آبش ننوش و اگر از احکامش رو برگرداندی و از دستورش سرپیچی نمودی از مملکت او خارج شو؛ و نفس (کلیهی الهیه) نفس مطمئنه (آرام یافته) است که خالص و مخلِص (خالصکننده) و عبادتکننده و راضی به تقدیر الهی و صبرکننده بر بلای خداوند تعالی و ستایشگر او به خاطر نعمتها و عذابها و دردهای اوست که بر آن نفس وارد میشود و شکرگزار اوست بر آنچه که خداوند تعالی در او و غیر او آفریده است و خداوند تعالی از هر دوی آنها (نفس ناطقه و نفس کلیه الهیه) راضی است».
💢@falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طبق افسانههای هندی، 1000 سال پیش، در معبد غارت شده سومانات، یک لینگا پیدا شد که بدون هیچ گونه تکیهگاهی روی پایهای میچرخید!
مردم باستان به خوبی از این فیزیک آگاه بودند...
💢@falsafeh_alaveyeh
انسانها کلاغ ها را دست کم میگیرند. این موجودات از آن چیزی که ما انسانها فکر میکنیم باهوشتر هستند. بر اساس مشاهدات گونههای مختلفی از زاغ خود آگاهی دارند و میتوانند بر افکارشان عمیقا تمرکز کنند.
کلاغ ها حتی قادرند تا شغلی برای خود اتخاذ کنند. آنها دانش خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و برای سوگواریهای خود مراسم میگیرند.