eitaa logo
فلسفه نظری
2.1هزار دنبال‌کننده
459 عکس
76 ویدیو
69 فایل
🔮شناخت عقلانی پیرامون حقیقت‌ موجودات‌ را فلسفه‌نظری گویند. ✔والحّقُ لایعرفُ الّا بِالبُرهان لابِالرِجال @eshragh1300
مشاهده در ایتا
دانلود
نظام_حکمت_صدرائی_۲.pdf
8.74M
🔻 کتاب "درآمدی به نظام حکمت صدرائی" 📖 جلد دوم: معرفت شناسی_خداشناسی 👤استاد عبدالرسول عبودیت ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari
نظام_حکمت_صدرایی_۳.pdf
26.45M
🔻 کتاب "درآمدی به نظام حکمت صدرائی" 📖 جلد سوم: انسان شناسی 👤استاد عبدالرسول عبودیت ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari
🔻نمی‌بینی که چگونه به موسی گفت که فردا مهمان توام؟ پس «موسی» مهمانی ترتیب داد و در انتظار قدوم حضرت حق ماند تا حقیقت ایمانش آشکار شود. فقیری به درگاه «موسی» آمد و‌ درخواست نان کرد. «موسی» گفت: کوزه‌ای برگیر و آن را از آب نیل پر کن، سپس بیا و هرچه خواهی بخور. فقیر ناپدید شد و مراد «موسی» هم برنیامد و «بنی اسراییل» آنچه بر خوان بود، غارت کردند. «موسی» به سوی کوه «طور» بازگشت و گفت: خدای من و سرور من! پروردگارا، إنَّكَ لا تُخْلِفُ الْمِيعَادَ _ آل‌عمران،١۹۴. پس حق تعالى به «موسی» گفت: به سویت آمدم و از تو طلب طعام کردم، اما تو مرا به سوی نیل فرستادی. پس «موسی» :گفت خدایا تو منزه از امثال این هستی. خدای متعال به «موسی» گفت: ای «موسی»! آیا ندانستی که آنگاه که فقیر گرسنه‌ای را سیر کنی گویی مرا طعام داده‌ای؟ 📖 کشف الاسرار و مکاشفات الانوار 👤 شیخ روزبهان بقلی شیرازی ╰๛---๛---๛-------------------- @falsafeh_nazari
AUD-AudioMerger2.mp3
52.73M
🔻درباره گفتگوی صوتی پیرامون: و 🔖( موجود مادی و یا جسم چهار ویژگی دارد: ابعاد ثلاث، مکان، زمان، مدرک حسی و موجود مجرد فاقد این مولفه‌هاست ) 👤 ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari
record.ogg
15.73M
🔻 گفتگوی صوتی دو طرفه پیرامون و و 👤 👤 ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari
🔻 نقطه وحدت ๛--- درمتون و ، از بسیار سخن رفته است اینکه نقطه جمعِ وحدت می‌باشد یا مبدا فیض و مرکز کثرت و محور امتداد و غایت وصل است ازجمله اوصافی است که درباره( نقطه) گفته شده. اما نقطه مورد نظر حکما چیست؟؟ جهان طبیعت از کثرات مادی و تکاثف جسمانی تشکیل شده. درتعریف جسم گفته‌اند (ذوابعاد ثلاث) یعنی موجودی که درسه بُعد طول وعرض‌ و ارتفاع امتداد دارد. و چون دراین سه بُعد ممتد است پس فضایی را اشغال‌ میکند و به عبارتی مکان دارد. وهر شیء مکان‌مندی دارای اجزاء تشکیل‌ دهنده میباشد. که هرجزء دارای حالت بالفعل واستعداد بالقوه است و خروج از قوه به فعل حرکت و حرکت مبدا زمان است. پس حقیقت جسم عبارت است از: چیزی که در ابعاد سه‌گانه امتداد دارد، پس لاجرم مکانی را اشغال میکند و همچنین زمان دارد. و مکان عبارت است از حجمی از حاوی که محوی در آن گنجانده شده..... وحجم، امتدادی است در سه جهت (طول.عرض.ارتفاع). اگر آن سه جهت را خلاصه کنیم تبدیل به سطح یا امتداد در دوجهت (طول وعرض) میشود. و سطح نیز به امتداد در یک جهت یعنی طول که همان خط است‌ خلاصه میشود. و خط از اجتماع دو نقطه ایجاد شده. به عبارتی، اگر نقطه را امتداد دهیم خط تشکیل میشود و از امتداد خط در دو جهت، سطح و از امتداد خط در سه جهت حجم ایجاد میشود و از قرابت دو حجم با یکدیگر مکان انتزاع میشود. پس نقطه مبداءِ کثرات جسمانی است. از تکرار نقطه بُعد اول جسم یعنی خط شکل میگیرد و امتداد آن سایر ابعاد جسم را ایجاد میکند. نقطه از جزئی تشکیل نشده بلکه واحداست، یکی است که بر خودش دلالت میکند. بر خلاف خط که بر تکرار نقطه مُشیر است. نقطه اجمالِ کثرات است. سرآغاز ابعاد و مبداء جهات میباشد. غوغای عالم جسم از ابعادش و تناظر مکان و زمان نشات میگیرد و ابعاد از امتداد نقطه آغاز میشود. نقطه واحدی است که تفصیلش‌ اجسام را میسازد و امتدادش مکان را ایجاد میکند. بنابراین هر کثرتی تفصیل یک وحدتی است چنانچه هر مقیدی دلالت بر مطلقی دارد و نقطه اشاره به وحدت و اطلاق مبدائی میکند. گاها در زبان ادبیات از نقطه به خال تعبیر میکنند. چه اینکه خال نقطه‌ای است که مرکز توجه میباشد. خال یار و نقطه صفحه وجود همگی بریک چیز دلالت دارند، غلبه وحدت برکثرات و ظهور وجودِ واحد جمعی که مبدا وجودِ کثیر و افتراقی است. 👤 ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
نقطه از جزئی تشکیل نشده بلکه واحد است، یکی است که بر خودش دلالت میکند. بر خلاف خط که بر تکرار نقطه مُشیر است. نقطه اجمالِ کثرات است. سرآغاز ابعاد و مبداء جهات میباشد. غوغای عالم جسم از ابعادش و تناظر مکان و زمان نشات میگیرد و ابعاد از امتداد نقطه آغاز میشود. ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari
record.ogg
14.28M
🔻درباره گفتگوی صوتی: درباره قسمت اول 🔖( نسبت جسم بانفس_ حیات وحرکت جسم بماهو دال بر وجود یک موجود مجرد مدبر به نام نفس میباشد ) 👤 ╰๛---๛---๛------------------ @falsafeh_nazari
AUD-AudioMerger3.mp3
66.1M
🔻درباره گفتگوی صوتی: درباره قسمت دوم 🔖( ۱_در تعریف نفس گفته‌اند: کمالُُ اَوَّلُ لِجِسمِِ طَبیعیِِّ ذی حياةِِ بالقوةِ. ۲_معنای کمال در فلسفه ۳_معنای امر بالقوه وبالفعل ۴_اشاره ای درباره مساله تکامل‌گرایی داروین و جسمانیة الحدوث ۵_نفس از تکامل جسم ایجاد نشده بلکه از عالم جبروت تنزل یافته ) 👤 ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari
🔻و عشق هر کسی را به خود راه ندهد، و به همه جایی مأوا نکند و به هر دیده، روی ننماید. و اگر وقتی، نشانِ کسی یابد که مستحقِ آن سعادت بود، حزن را که وکیل در است، بفرستد تا خانه، پاک کند و کسی را در خانه نگذارد و از آمدن سلیمان عشق ، خبر کند. 📖 رسالة في حقيقةالعشق 👤 ╰๛---๛---๛-------------------- @falsafeh_nazari
🔻 شریعت مداری اهل طریقت از دیدگاه عرفای دین‌مدار، دین حاصل کشف معصوم(ع) میباشد، و لذا خطایی درآن راه ندارد به همین جهت عارف باید مکاشفات خود را در میزان دین قرارداده، و با آن معیار، آنها را بسنجد و ارزیابی کند. چنانچه: 🪷سهل بن عبدالله میگوید: هر وجدی که شاهدی از کتاب و سنت نداشته باشد باطل است. 🪷ابوسلیمان دارانی میگوید: گاهی حقیقت چهل روز درقلبم را میکوبد، اما اجازه ورود به او را نمیدهم مگر با دو شاهد از کتاب و سنت_۱ 🪷جُنَید بغدادی نیزگفته است: علم ما در عرفان مقید به کتاب و سنت است که میزان اند_۲ 🪷 و یکی دیگر از عرفا گفته است: فتح و کشفی که کتاب و سنت آن را تأیید نکند هیچ ارزشی ندارد. علمِ ولی به هیچ وجه از حدود کتاب و سنت خارج نیست، اگرکسی از آین حد خارج شد علمش علم نیست_۳ 🪷به اعتقاد ابن عربی: علم، ذوق، مکاشفه، شهود، تجلی و هر چیز دیگر که با ظاهر قرآن و حدیث تناقض داشته باشد باید به دورانداخته شود، از دیدگاه او کشف نیز مانند عقل، بایدمیزان شرع را بپذیرد، چنانچه او در تشریح میزان شرع آورده است: هرگاه علمی از علوم الهی به تو عطا شد.... اگرعالم به شرع باشی خود در شرع جستجو میکنی، واِلا از علماء مذهب که عالم به شرایع قبلی اند سوال میکنی، که آیا از کسی از پیامبران(ع) روایت شده که از جانب خداوند چنین و چنان گفته باشد ؟؟ پس اگر گفتند: آری..آن را با آنچه علمأ یافته ای و به تو گفته شده، بسنج و بدان که تو در این مسأله وارث آن پیامبر هستی، یا اینکه در قرآن نظر می شود، که آیا برآن علم دلالت دارد یا خیر_۴ 🪷 صدرالمتالهین شیرازی در کتاب اسفار از جهله صوفیه که برخی اعتقادات آنها با متن دین ناهماهنگ است، به شدت انتقاد میکند ومیگوید: بعضی از جهله صوفیه گمان برده اند که ذات احدیت، که درزبان عرفا به احدیت و غیب هویت وغیب الغیوب موسوم است، تحقق بالفعلی جدای ازمظاهر و جلوه ها ندارد و پنداشته اند آنچه واقعیت دارد همان صورت و قوای روحانی وحسی آن است و خداوند چیزی جز مجموعه صور و قوا نیست..... و این کفری واضح و الحادی محض است که هر کس بهره اندکی هم از علم داشته باشد بدان تفوه نمیکند._۵ ۱_ابونصرسراج،اللمع،مصر،دارالکتب الحدیثه،۱۹۶۰م،صفحه۱۴۶ ۲_محی الدین ابن عربی،الفتوحات المکیة،بیروت،داراحیاءالتراب العربی،بیتا،ج۳،صفحه۸ ۳_الفتوحات،ج۳،صفحه۵۶ ۴_الفتوحات المکیة ج۳,صفحه۸ ۵_اسفارالاربعه،ج۲،صفحه،۳۴۵ 👤محسن بهرامی ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
AUD-AudioMerger4.mp3
63.64M
🔻درباره گفتگوی صوتی: درباره قسمت سوم 🔖( ۱_در تعریف نفس گفته‌اند: کمالُُ اَوَّلُ لِجِسمِِ طَبیعیِِّ ذی حياةِِ بالقوةِ. ۲_معنای جسم طبیعی ۳_معنای ذی حیاة بالقوه ۴_اقسام نفس_ نفس فلکی ۵_ابوعلی سینا نفوس افلاک را ناطقه میدانست ) 👤 ╰๛---๛---๛----------------- @falsafeh_nazari