eitaa logo
فلسفه نظری
2.1هزار دنبال‌کننده
451 عکس
73 ویدیو
59 فایل
🔮شناخت عقلانی پیرامون حقیقت‌ موجودات‌ را فلسفه‌نظری گویند. ✔والحّقُ لایعرفُ الّا بِالبُرهان لابِالرِجال @eshragh1300
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙جلسه نوزدهم درباره نفس_۶ اقسام نفس_ نفس انسانی_عقل نظری ومراتب آن_عقل عملی ومراتب آن اینجا ๛--- ᯓ @falsafeh_nazari
🔻مسئله‌ای در پیوند اعضاء روزى در محضر اعلاى استاد بزرگوار جناب آیة اللّه حاج میرزا ابو الحسن رفیعى قزوینى (رفع اللّه درجاته) بحث از پیوند اعضاء به انسان مسلمان به لحاظ عمل پزشکى پیش آمده است که‏: چون عضوى از بدنى جدا شده است آن عضو میته و متصف به احکام میته است و عضو میته نجس است، چه عضو بدن مسلم باشد و چه کافر، و چه عضو حیوان نجس‌العین باشد و چه غیر آن، و حال این که نمازگزار نمى‏تواند با محمول نجس (یعنى با عضو پیوند داده) نماز بخواند. در مسأله یازدهم فصل شرائط لباس مصلّى از کتاب العروة الوثقى گوید: «استصحاب جزء من أجزاء المیتة فی الصلوة موجب لبطلانها و إن لم یکن ملبوسا» 🔖و همچنین با دیگر مسائل متفرع بر میته چه باید کرد؟ حلّ آن به این واقعیّت منتهى شده است که: چون نفس مسلمان آن عضو پیوند شده را جذب کرده است و تصرّف نموده است، عضو حىّ جزء بدن او مى‏ شود، و مانند سایر اعضاء، حىّ به حیات بدن است و دیگر اطلاق میته بر آن عضو صادق نیست. نگارنده گوید که مطلب فوق در جواب سؤال از پیوند اعضاء کلامى کامل و در غایت اتقان است. 📚 هزار و یک کلمه،ج۱، کلمه۲۱۰ 👤علامه حسن زاده آملی ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
╭──────────────── ꧷ 🔻علم حقیقی از راه تفکر و آنچه عقلا از راه افکارشان تقریر کرده اند به دست نمی‌آید بلکه علم تنها آن است که خدا در قلب عالم می‌اندازد و نور الهی است که هرکه را بخواهد از فرشته و رسول و نبی و ولی ، بدان مختص می کند. کسی که کشف ندارد علم ندارد... 📚فتوحات مکیه،ج۲ ،ص۲۱۸ 👤شیخ محیی الدین بن عربی ╰๛---๛---๛--- --- --- --- @falsafeh_nazari
🔻 آداب متعلم در برابر استاد و معلم. ادب مُتِعَلَم با عالم آنست که: ۱_ در محضرش آغاز به تحیت و سلام نماید. ۲_ در پیشگاه او کمتر سخن بگوید. ۳_ تا زمانی که استادش از او چیزی نپرسد، حرف نزند. ۴_ تا اذن نگرفته سوال نکند. ۵_ در معارضه با سخنِ استاد نگوید که فلانی برخلاف گفته شما چنین گفته است. ۶_ برخلاف رای استاد اشاره نکند که نشان بدهد که از استادش به واقع و درست، داناتر است. ۷_ در مجلس استاد، او را راهنمایی نکند. ۸_ در مجلس درس به اطراف التفات نداشته باشد، بلکه با ادب بنشیند همانند ادب در نماز. ۹_ در پیش استاد نه بر علیه او چیره نشود، نه به نفع او. ۱۰_ وقتی خواست برخیزد برای استاد برخیزد. ۱۱_ او را تابع کلام و سوال خود واقع نکند. ۱۲_ در مسیر راه از او سوال نکند تا اینکه به منزلش برسد. ۱۳_ در افعال ظاهری استادش در پیش او سوءظن نداشته باشد که منکر او شود، پس استاد به اسرار او آگاه تر است. ۱۴_ در نزد استادش فرمایش حضرت موسی(ع) به حضرت خضر(ع) را یادآور شود که به خضر گفت: "آیا کشتی را سوراخ میکنی که تا اهل آن را غرق کنی؟ هر آینه کار نادرست و شگفتی را انجام میدهی"، و بداند که بنا بر اعتماد به ظاهر او را انکار میکند، اشتباه کار است. توضیح: ممکن است در ظاهر کاری را از استادش ببیند که با محسابات عقلی خودش ناپسند باشد، اما باید بداند که نباید با دیدن ظاهر اعمال استادش، قضاوت نابجا کند. 📖 منهج النجاة 👤ملامحسن فیض کاشانی ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
📚 کتاب "رسائل ابن سینا" 👤 ترجمه: متن ۱۴ رساله از شیخ الرئیس ابوعلی سینا همراه با زندگینامه ابن سینا ╰๛---๛---๛--------------------- ᯓ @falsafeh_nazari
Ibne Sina .pdf
9.39M
📚 دانلود کتاب "رسائل ابن سینا" 👤ترجمه: ضیاء الدین دری ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
AUD-AudioMerger.mp3
71.71M
🔻درباره گفتگوی صوتی پیرامون: قسمت اول() ╰๛---๛---๛------------------ @falsafeh_nazari
🔻روش فلسفه ورزی ارسطو_Aporia همان‌گونه که به روش تفلسف که مبتنی بر پرسش وپاسخ بود میگفتند، روش فلسفه ورزی را (آپوریا_اَپوریا__Aporia) نامیده‌اند، که از جهاتی شبیه روش سقراط میباشد. (آپوریا_Aporia) از دو جزء ترکیب یافته است: a به معنای «بدون» و poros «راه» روی هم به معنای «نا راه» یا «هیچ راه» می باشد. آپوریا اصطلاحی است که از بلاغت یونانی گرفته شده و به طور سنتی برای توصیف شکلی از گفتار به کار برده شده است که در آن گوینده یا شخصیتی آگاهانه بر پرسشی حل نشدنی تاکید وتامل میکند، یعنی چون درباره حقیقتی ابهام و سوال وجود دارد، انسان هنوز در مسیر کشف حقیقت قرار نگرفته‌ لذا با تاکید بر سوالاتش و با گفتگو و تحقیق سعی میکند که ابهامات را برطرف ودر مسیر و قرار گیرد تا از حقیقت موجودات آگاه شود. ارسطو در کتاب براساس این روش مباحث وپرسشهای را مطرح کرده و سعی بر حل و گره‌گشایی از آن ابهامات میکند. ارسطو در روش فلسفی که دارد برای برطرف کردن ابهاماتش چهار گام را طی میکند. چهار گام آپوریای ارسطو عبارتند از: ۱_سرگشتی و تحیر فلسفی با طرح سوالات وابهامات وتاکید بر دشواری­های موضوع. ۲_بررسی پاسخهای فیلسوفان گذشته در پاسخ به پرسشهای مطرح شده. ۳_تحلیل و نقد پاسخها فعلی فیلسوفان. ۴_کشف حقیقت و رسیدن به پاسخ مناسب و آرامش فلسفی. این روش فلسفه ورزی ارسطو مانند سقراط است زیرا سقراط هم با پرسش آغاز می‌کند با این تفاوت که ارسطو پرسش‌هایی را مطرح می‌کند و خودش آنها را پاسخ می‌دهد اما سقراط وقتی پرسشی را مطرح می‌کند دیگران و مخاطبین باید پاسخ بدهند. ودر مرحله دوم ارسطو در راستای پاسخ به سوالاتش، ابتدا پاسخ‌هایی که به آن سوالات در گذشته و توسط افراد دیگر داده شده است را جمع آوری وذکر می‌کند که به این کار ارسطو (دِگسوگرافی) می‌گویند. اگر در این پاسخ‌ها کمبودی وجود داشته باشد ارسطو آن کمبودها را بررسی کرده و اگر پاسخی هم نداده باشند، سعی میکند که ابهام فوق را برطرف و به سوالات پاسخ دهد.... خلاصه آنکه ارسطو به تنهایی تمام کارها را انجام می‌دهد. 👤 ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
🔻ديوژن را ديدند كه در ميان روز با فانوس روشن مى گرديد، سبب پرسيدند گفت: انسان مى جويم... عارف رومى در اين بيت نظر به وى دارد كه فرمود: دى شيخ باچراغ همى گشت گرد شهر كز ديو و دد ملولم و انسانم آرزوست و نيز وقتى مردم شهرش او را تبعيد كردند، كسى به طعن گفت: همشهريان تو را از شهر راندند. گفت : نه چنين است، من آنها را در شهر گذاشتم... 📚 دروس معرفت نفس، ج۱ ص۲۹ 👤 ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari
🔻 عارف و حکیم الهی صدرالمتالهین شیرازی (ره) در مساله وهبی و عطایی بودن نبوت و اکتسابی نبودن آن، از لسان الغیب خواجه حافظ شیرازی به "لسان العرفا و ناظم جوهر اولیا" یاد میکند: ( اخطأ من ظن أن النبوه کسبیه بل عطاییه موهبیه کما قال لسان العرفا ناظم جوهرالاولیا: دولت آن است که بی خون دل آید به کنار/ ور نه با سعی و عمل باغ جنان این همه نیست ) 📚 مفاتیح الغیب ص ۴۷۰ المشهدالسابع ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
نظام_حکمت_صدرایی_۱.pdf
10.96M
🔻 کتاب "درآمدی به نظام حکمت صدرائی" این کتاب سه جلدی برای دانشجویان رشته فلسفه به عنوان کتاب مبنایی در حکمت متعالیه تدوین شده است. 📖 جلد اول: هستی‌شناسی_ جهان‌شناسی 👤استاد عبدالرسول عبودیت ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari
نظام_حکمت_صدرائی_۲.pdf
8.74M
🔻 کتاب "درآمدی به نظام حکمت صدرائی" 📖 جلد دوم: معرفت شناسی_خداشناسی 👤استاد عبدالرسول عبودیت ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari
نظام_حکمت_صدرایی_۳.pdf
26.45M
🔻 کتاب "درآمدی به نظام حکمت صدرائی" 📖 جلد سوم: انسان شناسی 👤استاد عبدالرسول عبودیت ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari
🔻نمی‌بینی که چگونه به موسی گفت که فردا مهمان توام؟ پس «موسی» مهمانی ترتیب داد و در انتظار قدوم حضرت حق ماند تا حقیقت ایمانش آشکار شود. فقیری به درگاه «موسی» آمد و‌ درخواست نان کرد. «موسی» گفت: کوزه‌ای برگیر و آن را از آب نیل پر کن، سپس بیا و هرچه خواهی بخور. فقیر ناپدید شد و مراد «موسی» هم برنیامد و «بنی اسراییل» آنچه بر خوان بود، غارت کردند. «موسی» به سوی کوه «طور» بازگشت و گفت: خدای من و سرور من! پروردگارا، إنَّكَ لا تُخْلِفُ الْمِيعَادَ _ آل‌عمران،١۹۴. پس حق تعالى به «موسی» گفت: به سویت آمدم و از تو طلب طعام کردم، اما تو مرا به سوی نیل فرستادی. پس «موسی» :گفت خدایا تو منزه از امثال این هستی. خدای متعال به «موسی» گفت: ای «موسی»! آیا ندانستی که آنگاه که فقیر گرسنه‌ای را سیر کنی گویی مرا طعام داده‌ای؟ 📖 کشف الاسرار و مکاشفات الانوار 👤 شیخ روزبهان بقلی شیرازی ╰๛---๛---๛-------------------- @falsafeh_nazari
AUD-AudioMerger2.mp3
52.73M
🔻درباره گفتگوی صوتی پیرامون: و 🔖( موجود مادی و یا جسم چهار ویژگی دارد: ابعاد ثلاث، مکان، زمان، مدرک حسی و موجود مجرد فاقد این مولفه‌هاست ) 👤 ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari
record.ogg
15.73M
🔻 گفتگوی صوتی دو طرفه پیرامون و و 👤 👤 ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari
🔻 نقطه وحدت ๛--- درمتون و ، از بسیار سخن رفته است اینکه نقطه جمعِ وحدت می‌باشد یا مبدا فیض و مرکز کثرت و محور امتداد و غایت وصل است ازجمله اوصافی است که درباره( نقطه) گفته شده. اما نقطه مورد نظر حکما چیست؟؟ جهان طبیعت از کثرات مادی و تکاثف جسمانی تشکیل شده. درتعریف جسم گفته‌اند (ذوابعاد ثلاث) یعنی موجودی که درسه بُعد طول وعرض‌ و ارتفاع امتداد دارد. و چون دراین سه بُعد ممتد است پس فضایی را اشغال‌ میکند و به عبارتی مکان دارد. وهر شیء مکان‌مندی دارای اجزاء تشکیل‌ دهنده میباشد. که هرجزء دارای حالت بالفعل واستعداد بالقوه است و خروج از قوه به فعل حرکت و حرکت مبدا زمان است. پس حقیقت جسم عبارت است از: چیزی که در ابعاد سه‌گانه امتداد دارد، پس لاجرم مکانی را اشغال میکند و همچنین زمان دارد. و مکان عبارت است از حجمی از حاوی که محوی در آن گنجانده شده..... وحجم، امتدادی است در سه جهت (طول.عرض.ارتفاع). اگر آن سه جهت را خلاصه کنیم تبدیل به سطح یا امتداد در دوجهت (طول وعرض) میشود. و سطح نیز به امتداد در یک جهت یعنی طول که همان خط است‌ خلاصه میشود. و خط از اجتماع دو نقطه ایجاد شده. به عبارتی، اگر نقطه را امتداد دهیم خط تشکیل میشود و از امتداد خط در دو جهت، سطح و از امتداد خط در سه جهت حجم ایجاد میشود و از قرابت دو حجم با یکدیگر مکان انتزاع میشود. پس نقطه مبداءِ کثرات جسمانی است. از تکرار نقطه بُعد اول جسم یعنی خط شکل میگیرد و امتداد آن سایر ابعاد جسم را ایجاد میکند. نقطه از جزئی تشکیل نشده بلکه واحداست، یکی است که بر خودش دلالت میکند. بر خلاف خط که بر تکرار نقطه مُشیر است. نقطه اجمالِ کثرات است. سرآغاز ابعاد و مبداء جهات میباشد. غوغای عالم جسم از ابعادش و تناظر مکان و زمان نشات میگیرد و ابعاد از امتداد نقطه آغاز میشود. نقطه واحدی است که تفصیلش‌ اجسام را میسازد و امتدادش مکان را ایجاد میکند. بنابراین هر کثرتی تفصیل یک وحدتی است چنانچه هر مقیدی دلالت بر مطلقی دارد و نقطه اشاره به وحدت و اطلاق مبدائی میکند. گاها در زبان ادبیات از نقطه به خال تعبیر میکنند. چه اینکه خال نقطه‌ای است که مرکز توجه میباشد. خال یار و نقطه صفحه وجود همگی بریک چیز دلالت دارند، غلبه وحدت برکثرات و ظهور وجودِ واحد جمعی که مبدا وجودِ کثیر و افتراقی است. 👤 ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
نقطه از جزئی تشکیل نشده بلکه واحد است، یکی است که بر خودش دلالت میکند. بر خلاف خط که بر تکرار نقطه مُشیر است. نقطه اجمالِ کثرات است. سرآغاز ابعاد و مبداء جهات میباشد. غوغای عالم جسم از ابعادش و تناظر مکان و زمان نشات میگیرد و ابعاد از امتداد نقطه آغاز میشود. ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari
record.ogg
14.28M
🔻درباره گفتگوی صوتی: درباره قسمت اول 🔖( نسبت جسم بانفس_ حیات وحرکت جسم بماهو دال بر وجود یک موجود مجرد مدبر به نام نفس میباشد ) 👤 ╰๛---๛---๛------------------ @falsafeh_nazari
AUD-AudioMerger3.mp3
66.1M
🔻درباره گفتگوی صوتی: درباره قسمت دوم 🔖( ۱_در تعریف نفس گفته‌اند: کمالُُ اَوَّلُ لِجِسمِِ طَبیعیِِّ ذی حياةِِ بالقوةِ. ۲_معنای کمال در فلسفه ۳_معنای امر بالقوه وبالفعل ۴_اشاره ای درباره مساله تکامل‌گرایی داروین و جسمانیة الحدوث ۵_نفس از تکامل جسم ایجاد نشده بلکه از عالم جبروت تنزل یافته ) 👤 ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari
🔻و عشق هر کسی را به خود راه ندهد، و به همه جایی مأوا نکند و به هر دیده، روی ننماید. و اگر وقتی، نشانِ کسی یابد که مستحقِ آن سعادت بود، حزن را که وکیل در است، بفرستد تا خانه، پاک کند و کسی را در خانه نگذارد و از آمدن سلیمان عشق ، خبر کند. 📖 رسالة في حقيقةالعشق 👤 ╰๛---๛---๛-------------------- @falsafeh_nazari
🔻 شریعت مداری اهل طریقت از دیدگاه عرفای دین‌مدار، دین حاصل کشف معصوم(ع) میباشد، و لذا خطایی درآن راه ندارد به همین جهت عارف باید مکاشفات خود را در میزان دین قرارداده، و با آن معیار، آنها را بسنجد و ارزیابی کند. چنانچه: 🪷سهل بن عبدالله میگوید: هر وجدی که شاهدی از کتاب و سنت نداشته باشد باطل است. 🪷ابوسلیمان دارانی میگوید: گاهی حقیقت چهل روز درقلبم را میکوبد، اما اجازه ورود به او را نمیدهم مگر با دو شاهد از کتاب و سنت_۱ 🪷جُنَید بغدادی نیزگفته است: علم ما در عرفان مقید به کتاب و سنت است که میزان اند_۲ 🪷 و یکی دیگر از عرفا گفته است: فتح و کشفی که کتاب و سنت آن را تأیید نکند هیچ ارزشی ندارد. علمِ ولی به هیچ وجه از حدود کتاب و سنت خارج نیست، اگرکسی از آین حد خارج شد علمش علم نیست_۳ 🪷به اعتقاد ابن عربی: علم، ذوق، مکاشفه، شهود، تجلی و هر چیز دیگر که با ظاهر قرآن و حدیث تناقض داشته باشد باید به دورانداخته شود، از دیدگاه او کشف نیز مانند عقل، بایدمیزان شرع را بپذیرد، چنانچه او در تشریح میزان شرع آورده است: هرگاه علمی از علوم الهی به تو عطا شد.... اگرعالم به شرع باشی خود در شرع جستجو میکنی، واِلا از علماء مذهب که عالم به شرایع قبلی اند سوال میکنی، که آیا از کسی از پیامبران(ع) روایت شده که از جانب خداوند چنین و چنان گفته باشد ؟؟ پس اگر گفتند: آری..آن را با آنچه علمأ یافته ای و به تو گفته شده، بسنج و بدان که تو در این مسأله وارث آن پیامبر هستی، یا اینکه در قرآن نظر می شود، که آیا برآن علم دلالت دارد یا خیر_۴ 🪷 صدرالمتالهین شیرازی در کتاب اسفار از جهله صوفیه که برخی اعتقادات آنها با متن دین ناهماهنگ است، به شدت انتقاد میکند ومیگوید: بعضی از جهله صوفیه گمان برده اند که ذات احدیت، که درزبان عرفا به احدیت و غیب هویت وغیب الغیوب موسوم است، تحقق بالفعلی جدای ازمظاهر و جلوه ها ندارد و پنداشته اند آنچه واقعیت دارد همان صورت و قوای روحانی وحسی آن است و خداوند چیزی جز مجموعه صور و قوا نیست..... و این کفری واضح و الحادی محض است که هر کس بهره اندکی هم از علم داشته باشد بدان تفوه نمیکند._۵ ۱_ابونصرسراج،اللمع،مصر،دارالکتب الحدیثه،۱۹۶۰م،صفحه۱۴۶ ۲_محی الدین ابن عربی،الفتوحات المکیة،بیروت،داراحیاءالتراب العربی،بیتا،ج۳،صفحه۸ ۳_الفتوحات،ج۳،صفحه۵۶ ۴_الفتوحات المکیة ج۳,صفحه۸ ۵_اسفارالاربعه،ج۲،صفحه،۳۴۵ 👤محسن بهرامی ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
AUD-AudioMerger4.mp3
63.64M
🔻درباره گفتگوی صوتی: درباره قسمت سوم 🔖( ۱_در تعریف نفس گفته‌اند: کمالُُ اَوَّلُ لِجِسمِِ طَبیعیِِّ ذی حياةِِ بالقوةِ. ۲_معنای جسم طبیعی ۳_معنای ذی حیاة بالقوه ۴_اقسام نفس_ نفس فلکی ۵_ابوعلی سینا نفوس افلاک را ناطقه میدانست ) 👤 ╰๛---๛---๛----------------- @falsafeh_nazari
record.ogg
15.61M
🔻درباره گفتگوی صوتی: درباره قسمت چهارم 🔖( ۱_اقسام نفس ۲_نفس فلکی ۳_نفس نباتی دارای قوای ثلاثه است: قوه غاذیه_قوه نامیه_قوه مولده ) 👤 ╰๛---๛---๛------------------ @falsafeh_nazari
🔻شبى در محضر انور استاد علامه طباطبايى در قم تشرف داشتیم كه روز قبلش در تهران با دانشمندانى از آن جمله آقاى هانری كُربن فرانسوى، جلسه مذاكره علمى داشتند، براى ما حكايت فرمود كه امروز در آن جلسه تهران، مهمان بزرگوارى داشتيم، اين مهمان فرانسوى و مسلمان و از اماميه بوده است. از زبان مترجمش اظهار داشت كه: مسلمانم و شيعه اثنی عشرى هستم وبه"سِر اماميه" اعتقاد دارم. علامه فرمودند: پرسيدم كه آيا تبار و دودمان آقای کربن درپاريس ازطايفه اماميه‌اند؟ در جوابم گفت: خير، من به مطالعه كتب اديان و مذاهب و تحقيقات شخصى خودم به دين اسلام رسيده ام و مسلمان شدم و از اسلام به اماميه و مذهب جعفرى كه حتى به "سِر اماميه" هم معترف و معتقدم. علامه فرمودند: پرسيدم مرادش از "سِر اماميه" چیست؟ در پاسخم گفت:وجودامام زمان، مهدى موعود(عج) 📚شرح دفتر دل، ج۲ 👤علامه حسن زاده آملی ╰๛---๛---๛------------------ @falsafeh_nazari
🔻 امام علی (ع) علم حروف را از سرورمان رسول الله (ص) به ارث برد و این سخنِ پیامبر که فرمود: من شهر علم هستم و علی(ع) دروازه آن است، اشاره به این مطلب دارد، پس هر کس که علم می‌خواهد باید به سمت در برود. علی (ع) آخرینِ خلفاء است همچنان‌که محمد (ص) آخرینِ پیامبران می‌باشد. او وارث علم اولین و آخرین است و من در بین کسانی که با آنها همنشین بوده‌ام هیچ کس را که از او دانا‌تر باشد ندیده‌ام. او اول کسی است که مربع صد درصد را در اسلام وضع نمود و کتاب جفر جامع را تصنیف فرمود که در آن کتاب هر آنچه بر پیشینیان گذشته و بر آیندگان خواهد گذشت وجود دارد و در آن، اسم اعظم خداوند و تاج حضرت آدم و خاتم سلیمان و حجابِ حضرت آصف است. پیوسته اهل تحقیق از گذشتگان، مثل: حسن بصری و سفیان ثوری از دریای اسرارِ علی (ع) می‌نوشیده‌اند و صاحبان تحقیق از عرفا، مثل: ذوالنون مصری و عبدالله تستری از مصباح انوارِ علی (ع) نور می‌گرفته‌اند. امامان از اولاد علی (ع) نیز آگاه‌ترین مردم از اسرار آن کتاب هستند. 📚 الدرالمکنون والسر المصون 👤 محی الدین ابن عربی ╰๛---๛---๛------------------ @falsafeh_nazari
اوصاف انسان عارف از نگاه شیخ الرئیس ابوعلی سینا: اَلْعارِفُ شُجاعٌ‌ کَیفَ لا وَ هُوَ بِمُعزِلٍ عَنْ تَقیَّهِ المَوت عارف شجاع است و از هیچ امری هراس ندارد حتی مرگ، و چگونه چنین نباشد که او قبل از مرگ طبیعی، به اراده خود مرده است و مرگ را بارها چشیده است. 📚اشارات و تنبیهات، نمط نهم،تنبیه ۲۴ ╰๛---๛---๛----------------- @falsafeh_nazari
record.ogg
12.58M
🔻درباره گفتگوی صوتی: درباره قسمت پنجم 🔖( ۱_اقسام نفس ۲_نفس نباتی ۳_نفس حیوانی قوه ادراکی: حواس ظاهری_حواس باطنی قوه تحریکی: شهوت_غضب ۴_نفس انسانی ناطقه عاقله عقل نظری: فهم حقایق موجودات عقل عملی: تدبیر بدن وزندگی فردی واجتماعی ) 👤 ╰๛---๛---๛------------------ @falsafeh_nazari
AUD-AudioMerger5.mp3
55.26M
🔻درباره گفتگوی صوتی:  درباره قسمت ششم 🔖( ۱_اقسام نفس ۲_نفس انسانی: ناطقه عاقله الف) عقل نظری: فهم حقایق موجودات عقل هیولانی_عقل بالملکه_عقل بالفعل_عقل بالمستفاد_عقل فعال_بدیهی_نظری ب)عقل عملی: تدبیر بدن وزندگی فردی واجتماعی تخلی_تحلی_تجلی_فناء_محو_طمس_محق ) 👤 ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari