🔻روش فلسفه ورزی ارسطو_Aporia
همانگونه که به روش تفلسف #سقراط که مبتنی بر پرسش وپاسخ بود #دیالکتیک میگفتند، روش فلسفه ورزی #ارسطو را (آپوریا_اَپوریا__Aporia) نامیدهاند، که از جهاتی شبیه روش سقراط میباشد.
(آپوریا_Aporia) از دو جزء ترکیب یافته است: a به معنای «بدون» و poros «راه» روی هم به معنای «نا راه» یا «هیچ راه» می باشد.
آپوریا اصطلاحی است که از بلاغت یونانی گرفته شده و به طور سنتی برای توصیف شکلی از گفتار به کار برده شده است که در آن گوینده یا شخصیتی آگاهانه بر پرسشی حل نشدنی تاکید وتامل میکند، یعنی چون درباره حقیقتی ابهام و سوال وجود دارد، انسان هنوز در مسیر کشف حقیقت قرار نگرفته لذا با تاکید بر سوالاتش و با گفتگو و تحقیق سعی میکند که ابهامات را برطرف ودر مسیر #فلسفه و #حکمت قرار گیرد تا از حقیقت موجودات آگاه شود.
ارسطو در کتاب #متافیزیک براساس این روش مباحث وپرسشهای را مطرح کرده و سعی بر حل و گرهگشایی از آن ابهامات میکند.
ارسطو در روش فلسفی که دارد برای برطرف کردن ابهاماتش چهار گام را طی میکند.
چهار گام آپوریای ارسطو عبارتند از:
۱_سرگشتی و تحیر فلسفی با طرح سوالات وابهامات وتاکید بر دشواریهای موضوع.
۲_بررسی پاسخهای فیلسوفان گذشته در پاسخ به پرسشهای مطرح شده.
۳_تحلیل و نقد پاسخها فعلی فیلسوفان.
۴_کشف حقیقت و رسیدن به پاسخ مناسب و آرامش فلسفی.
این روش فلسفه ورزی ارسطو مانند سقراط است زیرا سقراط هم با پرسش آغاز میکند با این تفاوت که ارسطو پرسشهایی را مطرح میکند و خودش آنها را پاسخ میدهد اما سقراط وقتی پرسشی را مطرح میکند دیگران و مخاطبین باید پاسخ بدهند.
ودر مرحله دوم ارسطو در راستای پاسخ به سوالاتش، ابتدا پاسخهایی که به آن سوالات در گذشته و توسط افراد دیگر داده شده است را جمع آوری وذکر میکند که به این کار ارسطو (دِگسوگرافی) میگویند.
اگر در این پاسخها کمبودی وجود داشته باشد ارسطو آن کمبودها را بررسی کرده و اگر پاسخی هم نداده باشند، سعی میکند که ابهام فوق را برطرف و به سوالات پاسخ دهد.... خلاصه آنکه ارسطو به تنهایی تمام کارها را انجام میدهد.
👤 #محسن_بهرامی
╰๛---๛---๛---------------------
@falsafeh_nazari
🔻ديوژن را ديدند كه در ميان روز با فانوس روشن مى گرديد، سبب پرسيدند گفت:
انسان مى جويم...
عارف رومى در اين بيت نظر به وى دارد كه فرمود:
دى شيخ باچراغ همى گشت گرد شهر
كز ديو و دد ملولم و انسانم آرزوست
و نيز وقتى مردم شهرش او را تبعيد كردند، كسى به طعن گفت:
همشهريان تو را از شهر راندند.
گفت :
نه چنين است، من آنها را در شهر گذاشتم...
📚 دروس معرفت نفس، ج۱ ص۲۹
👤 #علامه_حسن_زاده_آملی
╰๛---๛---๛-------------------
@falsafeh_nazari
🔻 عارف و حکیم الهی صدرالمتالهین شیرازی (ره) در مساله وهبی و عطایی بودن نبوت و اکتسابی نبودن آن، از لسان الغیب خواجه حافظ شیرازی به "لسان العرفا و ناظم جوهر اولیا"
یاد میکند:
( اخطأ من ظن أن النبوه کسبیه بل عطاییه موهبیه کما قال لسان العرفا ناظم جوهرالاولیا:
دولت آن است که بی خون دل آید به کنار/ ور نه با سعی و عمل باغ جنان این همه نیست )
📚 مفاتیح الغیب ص ۴۷۰
المشهدالسابع
╰๛---๛---๛---------------------
@falsafeh_nazari
AUD-AudioMerger1.mp3
50.83M
🔻درباره #فلسفه_اسلامی_۱۵
گفتگوی صوتی پیرامون:
#مراتب_ادراک_حصولی
قسمت دوم
( #حکمت_اشراق #حکمت_متعالیه )
#مطلق_شهود #شهود_حسی #شهود_قلبی #شهود_عقلی #شهود_روحی #علامه_طباطبایی #یزدان_پناه
👤 #محسن_بهرامی
╰๛---๛---๛-------------------
@falsafeh_nazari
نظام_حکمت_صدرایی_۱.pdf
10.96M
🔻 کتاب
"درآمدی به نظام حکمت صدرائی"
این کتاب سه جلدی برای دانشجویان رشته فلسفه به عنوان کتاب مبنایی در حکمت متعالیه تدوین شده است.
📖 جلد اول:
هستیشناسی_ جهانشناسی
👤استاد عبدالرسول عبودیت
╰๛---๛---๛-------------------
@falsafeh_nazari
نظام_حکمت_صدرائی_۲.pdf
8.74M
🔻 کتاب
"درآمدی به نظام حکمت صدرائی"
📖 جلد دوم:
معرفت شناسی_خداشناسی
👤استاد عبدالرسول عبودیت
╰๛---๛---๛-------------------
@falsafeh_nazari
نظام_حکمت_صدرایی_۳.pdf
26.45M
🔻 کتاب
"درآمدی به نظام حکمت صدرائی"
📖 جلد سوم: انسان شناسی
👤استاد عبدالرسول عبودیت
╰๛---๛---๛-------------------
@falsafeh_nazari
🔻نمیبینی که چگونه به موسی گفت که فردا مهمان توام؟ پس «موسی» مهمانی ترتیب داد و در انتظار قدوم حضرت حق ماند تا حقیقت ایمانش آشکار شود. فقیری به درگاه «موسی» آمد و درخواست نان کرد. «موسی» گفت: کوزهای برگیر و آن را از آب نیل پر کن، سپس بیا و هرچه خواهی بخور. فقیر ناپدید شد و مراد «موسی» هم برنیامد و «بنی اسراییل» آنچه بر خوان بود، غارت کردند.
«موسی» به سوی کوه «طور» بازگشت و گفت:
خدای من و سرور من! پروردگارا، إنَّكَ لا تُخْلِفُ الْمِيعَادَ _ آلعمران،١۹۴.
پس حق تعالى به «موسی» گفت:
به سویت آمدم و از تو طلب طعام کردم، اما تو مرا به سوی نیل فرستادی. پس «موسی» :گفت خدایا تو منزه از امثال این هستی. خدای متعال به «موسی» گفت:
ای «موسی»! آیا ندانستی که آنگاه که فقیر گرسنهای را سیر کنی گویی مرا طعام دادهای؟
📖 کشف الاسرار و مکاشفات الانوار
👤 شیخ روزبهان بقلی شیرازی
╰๛---๛---๛--------------------
@falsafeh_nazari
AUD-AudioMerger2.mp3
52.73M
🔻درباره #فلسفه_اسلامی_۱۶
گفتگوی صوتی پیرامون:
#مادی و #مجرد
🔖( موجود مادی و یا جسم چهار ویژگی دارد: ابعاد ثلاث، مکان، زمان، مدرک حسی
و موجود مجرد فاقد این مولفههاست )
👤 #محسن_بهرامی
╰๛---๛---๛-------------------
@falsafeh_nazari
record.ogg
15.73M
🔻 گفتگوی صوتی دو طرفه پیرامون
#مادی #مجرد و #ماده و #صورت
👤 #محمد_علی_صادقی
👤 #محسن_بهرامی
╰๛---๛---๛-------------------
@falsafeh_nazari
🔻 نقطه وحدت ๛---
درمتون #عرفانی و #ادبی ، از #نقطه بسیار سخن رفته است اینکه نقطه جمعِ وحدت میباشد یا مبدا فیض و مرکز کثرت و محور امتداد و غایت وصل است ازجمله اوصافی است که درباره( نقطه) گفته شده. اما نقطه مورد نظر حکما چیست؟؟
جهان طبیعت از کثرات مادی و تکاثف جسمانی تشکیل شده. درتعریف جسم گفتهاند (ذوابعاد ثلاث) یعنی موجودی که درسه بُعد طول وعرض و ارتفاع امتداد دارد. و چون دراین سه بُعد ممتد است پس فضایی را اشغال میکند و به عبارتی مکان دارد. وهر شیء مکانمندی دارای اجزاء تشکیل دهنده میباشد. که هرجزء دارای حالت بالفعل واستعداد بالقوه است و خروج از قوه به فعل حرکت و حرکت مبدا زمان است.
پس حقیقت جسم عبارت است از:
چیزی که در ابعاد سهگانه امتداد دارد، پس لاجرم مکانی را اشغال میکند و همچنین زمان دارد.
و مکان عبارت است از حجمی از حاوی که محوی در آن گنجانده شده.....
وحجم، امتدادی است در سه جهت (طول.عرض.ارتفاع).
اگر آن سه جهت را خلاصه کنیم تبدیل به سطح یا امتداد در دوجهت (طول وعرض) میشود. و سطح نیز به امتداد در یک جهت یعنی طول که همان خط است خلاصه میشود. و خط از اجتماع دو نقطه ایجاد شده. به عبارتی، اگر نقطه را امتداد دهیم خط تشکیل میشود و از امتداد خط در دو جهت، سطح و از امتداد خط در سه جهت حجم ایجاد میشود و از قرابت دو حجم با یکدیگر مکان انتزاع میشود. پس نقطه مبداءِ کثرات جسمانی است. از تکرار نقطه بُعد اول جسم یعنی خط شکل میگیرد و امتداد آن سایر ابعاد جسم را ایجاد میکند.
نقطه از جزئی تشکیل نشده بلکه واحداست، یکی است که بر خودش دلالت میکند. بر خلاف خط که بر تکرار نقطه مُشیر است. نقطه اجمالِ کثرات است. سرآغاز ابعاد و مبداء جهات میباشد.
غوغای عالم جسم از ابعادش و تناظر مکان و زمان نشات میگیرد و ابعاد از امتداد نقطه آغاز میشود. نقطه واحدی است که تفصیلش اجسام را میسازد و امتدادش مکان را ایجاد میکند. بنابراین هر کثرتی تفصیل یک وحدتی است چنانچه هر مقیدی دلالت بر مطلقی دارد و نقطه اشاره به وحدت و اطلاق مبدائی میکند. گاها در زبان ادبیات از نقطه به خال تعبیر میکنند. چه اینکه خال نقطهای است که مرکز توجه میباشد. خال یار و نقطه صفحه وجود همگی بریک چیز دلالت دارند، غلبه وحدت برکثرات و ظهور وجودِ واحد جمعی که مبدا وجودِ کثیر و افتراقی است.
👤 #محسن_بهرامی
╰๛---๛---๛---------------------
@falsafeh_nazari
نقطه از جزئی تشکیل نشده بلکه واحد است، یکی است که بر خودش دلالت میکند. بر خلاف خط که بر تکرار نقطه مُشیر است. نقطه اجمالِ کثرات است. سرآغاز ابعاد و مبداء جهات میباشد. غوغای عالم جسم از ابعادش و تناظر مکان و زمان نشات میگیرد و ابعاد از امتداد نقطه آغاز میشود.
#محسن_بهرامی
╰๛---๛---๛-------------------
@falsafeh_nazari