eitaa logo
آموزش منطق و فلسفه اسلامی
4.5هزار دنبال‌کننده
57 عکس
13 ویدیو
18 فایل
آموزش ساده اصطلاحات و لغات منطقی و فلسفی دانلود و دریافت اپلیکیشن منطق و فلسفه تنها از طریق این کانال جایز است موسسه مجازی نرم افزاری مرابیع @marabie پیشنهادات،انتقادات،تبادل @sarbbazzaman
مشاهده در ایتا
دانلود
🗯مفاهیم منطقی 👈با مفاهیمی مانند "تصور"،"تصدیق"،"بدیهی"،"نظری"،"جزئی" و "کلی" آشنا هستیم.برای هر یک از این مفاهیم،مصادیق فراوان می توان در نظر گرفت؛پس این مفاهیم،کلی هستند.لکن با دقت در این مفاهیم می فهمیم که نه از سنخ مفاهیم ماهوی هستند و نه از سنخ مفاهیم فلسفی. مفاهیم ماهوی نیستند؛زیرا ماهیت موجودات را نشان نمی دهند. مفاهیم فلسفی نیستند؛چون از مقایسه امور خارج از ذهن نمی توان به چنین مفاهیمی دست یافت. 👈این مفاهیم کلّی،تنها بر مفاهیم ذهنی قابل اطلاق هستند. 👈این مفاهیم در علم منطق بسیار به کار می روند،از این رو این مفاهیم را «مفاهیم منطقی» گویند. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
4_5861939633809522728.mp3
10.46M
✅تسبیحات حضرت زهرا(سلام الله علیها)در کلام آیت الله جوادی آملی ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯راه های معرفت 👈راه های کسب معرفت مختلف هستند و در هر شاخه ای از دانش نیز ممکن است متناسب با موضوع آن،از راه یا راه هایی خاصّ برای معرفت استفاده شود.راه هایی که بیشتر از بقیه متداول هستند و ما به ترتیب آنها را توضیح می دهیم عبارتند از: 1⃣شهود 2⃣حسّ 3⃣تعقّل 4⃣یادآوری 5⃣نقل 6⃣رجوع به متخصّص 7⃣تجربه ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯شهود 👈علم حضوری ما به خود،حالت ها و افعال درونی خود،مفاهیم ذهنی خود و نیز علم علّت هستی بخش به معلول خود و علم معلول به مبدأ هستی خود،از راه شهود حاصل می شود. 👈شهود راهی کاملاً معتبر است؛چون معرفت های حضوری که از راه شهود به دست می آیند خطاناپذیر اند. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯عقل در مقابل نقل است، نه در مقابل شرع؛ شرع مقابل ندارد. يکي از چيزهايي که حتماً بايد از آن پرهيز کرد اين است که بگوييم «عقلاً و شرعاً»! #منطق #فلسفه #جوادی_آملی ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯حس 👈بسیاری از معرفت های ما با قوا و ابزارهای حسّی صورت می گیرند.معرفت ما به دیدنی ها،شنیدنی ها،چشیدنی ها،بوییدنی ها و لمس کردنی ها مرهون حواسّ پنجگانه ظاهری است.بدون هر یک از این حواس،ما بخشی از معرفت های خود را از دست می دادیم. 👈هرگاه تصدیقی را که از راه حسّ حاصل شده است، بتوان با استدلال یقینی به بدیهیات بازگرداند، ارزش معرفتی آن به طور یقینی احراز می شود؛اما در غیر این صورت،احتمال خطا تا حدّی باقی می ماند و ارزش نسبی خواهد داشت. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
4_5857173165003767824.mp3
5.23M
✅لذت عقلی در کلام آیت الله جوادی آملی ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯تعقل 👈به کار گیری قوه عقل در حصول معرفت را تعقل می‌نامیم.ما با کمک عقل فعالیت های ادراکی فراوانی انجام می دهیم که می توان آنها را در چهار فعالیت خلاصه کرد: 1⃣درک مفاهیم کلی؛مفاهیم و تصورات کلّی به وسیله عقل درک می شوند و بدین جهت است که فلاسفه این تصورات را معقول می نامند.تصورات کلّی بدین صورت بدست می آیند که پس از درک تصور جزئی،عقل برخی از خصوصیات آن تصور جزئی را در نظر نمی گیرد و به اصطلاح ،آن خصوصیات را تجرید می کند. 2⃣تجزیه و ترکیب مفاهیم؛عقل می تواند با تجزیه و ترکیب مفاهیم کلّی،به مفاهیم جدیدی دست پیدا کند. 3⃣تصدیق بی واسطه؛آنچه با علم حضوری در می یابیم را عقل می تواند در قالب مفاهیم و به صورت تصدیق ذهنی درک کند.پس حکم و قضاوت در این تصدیق ها صرفا مبتنی بر شهود است و این گونه تصدیق ها بدیهی هستند. 4⃣استدلال؛تصدیق های نظری با استدلال از تصدیق های دیگر بدست می آیند.در واقع مهم ترین کار عقل این است که معلومات تصدیقی موجود و مناسب را مرتب کرده و با استفاده از آنها به تصدیق جدیدی دست یابد که آنرا استدلال گویند. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
1_22194905.mp3
5.26M
ناد علیا مظهر العجائب 🌺عید غدیر مبارک🌺 ملاباسم کربلایی @falsaf
🗯یادآوری 👈بسیاری از معرفت های ما به کمک یادآوری هایی است که از پیش دانسته ایم.مقصود از یادآوری معنای عامّی است که هم به یادآوردن و هم به یاد داشتن را شامل میشود،با این تفاوت که به یاد آوردن،همراه با نوعی تأمل و تلاش ذهنی است ولی به یاد داشتن این گونه نیست. 👈ارزش معرفت یادآوری شده به دو چیز وابسته است: 1⃣اینکه ارزش معرفت اولیه که آن را به یاد آورده ایم چقدر است. 2⃣اینکه چقدر می توان به انتقال درست همان معرفت اعتماد کرد. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
👈اول شهریور بزرگداشت ابوعلی سینا ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، مشهور به ابوعلی سینا و شیخ الرئیس،فیلسوف ایرانی و از مشهورترین و تأثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایران‌زمین است که به ویژه به دلیل آثارش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت دارد. وی نویسنده کتاب شفا یک دانشنامه علمی و فلسفی جامع است و القانون فی الطب یکی از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی است. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf