🗯اقسام علم حضوری
👈علم حضوری دارای اقسامی است که به مهم ترین آنها اشاره می کنیم:
1⃣علم به خود:هر کس وجود خود را می یابد و در این آگاهی،خودش نزد خودش حاضر است و به عبارتی دیگر برای شناخت خود به مفهومی از خود نیاز ندارد.
2⃣علم به حالت های درونی خود:هر یک از ما حالت هایی همچون شادی،غم،امید،لذت و ترسی که در درون خودش اتفاق می افتد را بدون واسطه مفاهیم در می یابد.
3⃣علم به افعال درونی و جوانحی خود:برخی از افعال ما مانند اراده،حکم،تفکر و توجه و امثال اینها در درون خود ما اتفاق می افتند و علم ما به آنها نیز بدون واسطه مفهوم است.مثال:هنگامی که درباره چیزی فکر می کنیم،بدون واسطه درک می کنیم که در حال فکر کردن هستیم.
4⃣علم علت هستی بخش به معلول خود:معلول،در حضور مبدأ هستی خود است و هیچ واسطه ای میان آنها نیست،و بدین جهت علت هستی بخش،معلول خود را بدون واسطه و با علم حضوری می یابد.
5⃣علم معلول به مبدأ هستی خود:از آنجا که معلول،نزد مبدأ هستی خود حاضر است،چنانچه معلول دارای شرایط لازم باشد،او نیز مبدأ هستی خود را بی واسطه و با علم حضوری می یابد.
6⃣علم به مفاهیم ذهنی خود:مفاهیمی را که در ذهن خود داریم،بدون واسطه مفاهیم دیگر می شناسیم.مثال:وقتی درباره دوست خود فکر میکنیم و او را به یاد می آوریم،چهره ای که از وی در ذهن داریم را بدون واسطه می یابیم و علم ما به این تصویر ذهنی،با واسطه تصویر و مفهومی دیگر نیست.
#منطق
#فلسفه
#علم_حضوری
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
🗯تفاوت علوم حضوری از جهت شرایط تحقّق
👈برخی از علوم حضوری به شرایط خاصّی نیاز ندارند و همواره همراه عالم هستند.برای مثال هرکسی همواره به خودش علم حضوری دارد و برای اصل وجود چنین علمی لازم نیست کاری انجام شود.اما برخی از علوم حضوری تنها در شرایطی خاصّ پدید می آیند.مثل علم حضوری به لذّتی که از حل یک معما حاصل می شود،تنها از این راه به وجود می آید.
👈آن دسته از علوم حضوری که در شرایطی خاصّ پدید می آیند نیز با یکدیگر تفاوتهایی دارند.برخی از این شرایط برای عموم مردم اتفاق می افتد،مثل اینکه عموما هر کسی در زندگی خود تجربه ای از امید،شادی و ترس دارد و در شرایطی این امور را با علم حضوری درک میکند.اما برخی از این شرایط،این مقدار عمومیت را ندارند و برای افرادی خاص اتفاق می افتند مثلا حالاتی که عرفا با ریاضت های نفسانی بدان دست می یابند،با علم حضوری درک می شود و مخصوص کسانی است که مقدمات لازم را طی کرده باشد.همچنین علم پیامبر(ص)به پیام وحی از نوع علم حضوری است که برای افرادی خاصّ حاصل می شود و شرایط پدید آمدن آن،در اختیار شخص پیامبر(ص)هم نیست.
#منطق
#فلسفه
#علم_حضوری
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
🗯همراهی علم حصولی با علم حضوری
👈معمولا همراه با علم حضوری به چیزی،معرفت هایی از نوع حصولی نیز درباره همان چیز وجود دارد.
توضیح آنکه:همان چیزی را که با علم حضوری می یابیم،معمولاً با واسطه مفهوم و با علم حصولی نیز درک میکنیم.در واقع ذهن،مانند یک دستگاه عکس برداری،پیوسته در حال تصویر برداری و مفهوم سازی از اموری است که از آنها آگاه میشود.
بدین ترتیب همانطور که ما خود را به علم حضوری می یابیم،مفهومی از خود(من)نیز داریم که با آن به خود اشاره میکنیم.مفهوم «من»شبیه آینه ای است که کسی در دست گرفته و خود را در آن می بیند یا شبیه تصویری است از خودش که با مشاهده آن به خودش توجه می کند.پس درست است که ما به خود علم حضوری داریم،اما با این حال به خودمان علم حصولی و مفهومی نیز داریم و این علم حصولی و مفهومی را مستقیماً از همین علم حضوری گرفته ایم.
همچنین ما در حالی که شادیِ درون خود را بی واسطه و به صورت حضوری می یابیم،مفهومی از آن نیز در ذهن ما انعکاس می یابد و میتوانیم به شادی خود از طریق همان مفهوم توجه کنیم و مثلاً با واسطه همین مفهوم است که شادی امروز خود را فردا به یاد می آوریم.
بنابراین:آگاهی از شادی خود بدون واسطه مفهوم،علمی حضوری است و آگاهی از آن با واسطه مفهومی که ذهن از آن ساخته است علمی حصولی است.
#فلسفه
#منطق
#علم_حضوری
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
🗯مراتب داشتن علم حضوری
👈علم حضوری همانند نور،داری مراتب و شدت و ضعف است؛زیرا در این علم،خود واقعیت معلوم،نزد عالِم حضور دارد.و با توجه به اینکه موجودات از جهت مرتبه وجود با یکدیگر متفاوت هستند و برخی کاملتر و برخی ناقص ترند،بسته به مرتبه وجود عالِم و معلوم،علم حضوری نیز دارای مراتبی از شدت و ضعف و وضوح و خفاست.
بدین ترتیب هرچه عالِم در مرتبه وجودی بالاتری باشد،علم حضوریِ روشن تر و واضح تری دارد و تشخیص ویژگی های معلوم،بیشتر ممکن می گردد.به همین جهت گرچه همه انسانها به خودشان علم حضوری دارند و همه در این یافت حضوری،وجود خود را می یابند؛اما عموم مردم به بسیاری از ویژگی های خود،آگاه نیستند و این ضعف آگاهی موجب میشود که تفسیر حصولی صحیحی از آن نداشته باشند.
همچنین هرچه وجود معلوم قوی تر باشد،علم حضوری به آن نیز شدید تر خواهد بود.برای مثال هنگامی که عامل ترس قوی تر باشد احساس ترس نیز قوی تر است.
#منطق
#فلسفه
#علم_حضوری
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
🗯خطا ناپذیری علم حضوری
👈با توجه به تعریف علم حضوری و معنای خطا باید گفت در این علم اساساً خطا بی معناست،زیرا خطا هنگامی رخ می دهد که علم با معلوم مطابقت نداشته باشد و این در جایی قابل فرض است که میان شخص درک کننده و چیزی که درک میشود،واسطه ای در کار باشد و آگاهی،به وسیله آن تحقّق یابد.در این صورت جای این سوال هست که آیا مفهومی که واسطه شده و نقش نمایان گری از درک شونده را ایفا می کند،دقیقاً آنرا نشان می دهد و کاملاً با آن مطابقت دارد یا نه؟
لکن در علم حضوری،علم عین همان واقعیت معلوم است که نزد درک شونده حاضر است،نه مفهومی از آن؛و در نتیجه مطابقت نداشتن علم با معلوم و وجود خطا در علم حضوری،فرضی نامعقول و بی معناست و به همین دلیل علم حضوری از جهت معرفت شناختی ارزش و اعتبار کامل دارد.
#منطق
#فلسفه
#علم_حضوری
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
⬅️کانال بانک صوت فلسفی
تدریس صوتی دروس فلسفی حوزه توسط اساتید فلسفه
آموزش فلسفه،بدایة الحکمة،نهایة الحکمة و ...
http://eitaa.com/joinchat/1474297874C6c399b7e9e
⬅️اشکال
🗯گرسنگی حالتی درونی است که با علم حضوری درک می شود.اما چه بسا افرادی به دلیل بیماری خاصّی که دارند دچار گرسنگی کاذب شوند و بدون آنکه واقعا گرسنه باشند احساس گرسنگی کنند.
همچنین درد،یکی از حالات درونی انسان است که با علم حضوری درک میشود،اما چه بسا کسی که دردمند است به جهت توجه به امور دیگر،درد خود را درک نمیکند و این خطاست.
👈بنابراین در علم حضوری مواردی را می توان یافت که در آنها علم حضوری به خطا رفته است؛پس اینکه گفتید علم حضوری خطاناپذیر است اشتباه است.
#منطق
#فلسفه
#علم_حضوری
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
⬅️جواب
🗯درباره گرسنگی کاذب باید یادآور شویم که آن چیزی که با علم حضوری درک می شود،همان حالت درونی رنج آور است که طبعاً کسی که بیمار و دچار گرسنگی کاذب است نیز واجد آن حالت است.تفاوت فرد بیمار که گرسنگی کاذب دارد،با فرد سالمی که احساس گرسنگی می کند در این است که انسان سالم،در حالی که معده اش خالی است احساس گرسنگی می کند ولی انسان بیمار حتی وقتی معده اش پر است نیز احساس گرسنگی می کند.پس کسی که گرسنگی کاذب دارد،در داشتن احساس گرسنگی خطا نمی کند.
در مورد درد هم باید گفت که مقصود از درد که با علم حضوری درک می شود،آن حالت درونی خاصّ است.هرگاه حالتی در انسان وجود داشته باشد که به روشنی درک کند که حالت احساس درد است،در آن خطایی نیست و طبعاً با همان درجه از شدت که وجود دارد درک می شود؛نه آنکه همان حالت با آنکه وجود دارد درک نشود و یا با شدتی بیشتر یا کمتر از آنکه وجود دارد درک شود.
👈در نتیجه در مورد گرسنگی و درد،علم حضوری به خطا نرفته است.
#منطق
#فلسفه
#علم_حضوری
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
🗯علم حصولی،تصوّر و تصدیق
👈علم حصولی:علمی است که بجای آنکه خود معلوم را مستقیماً بیابیم،اثری از آن در ذهن انعکاس می یابد که به آن،مفهوم و صورت ذهنی گفته می شود و با واسطه آن است که از معلوم آگاه می شویم.
علم حصولی به تصوّر و تصدیق تقسیم می شود.
👈تصوّر و تصدیق:هنگامی که به یک درختی نگاه میکنیم،صورت و مفهومی از آن در ذهن ما نقش می بندد.در این حال،هم فهمی که از درخت داریم نوعی آگاهی است و هم فهم هایی که احیاناً درباره وجود،نحوه وجود یا چیستی آن درخت داریم نوعی آگاهی است.
⬅️فهم ما از «درخت»،که در آن هیچ قضاوت و حکمی وجود ندارد،در اصطلاح منطق و معرفت شناسی «تصوّر» نامیده می شود.
⬅️به سائر فهم هایی که از درخت داریم و در آنها قضاوتی درباره آن درخت می کنیم «تصدیق» می گویند.مثل اینکه:آن درخت روبروی ماست،آن درخت سیب است،آن درخت بزرگ است و..
#منطق
#فلسفه
#علم_حصولی
#تصور
#تصدیق
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
⬅️آگاهی و گواهی
رساله تصور و تصدیق را حکیم ملاصدرا تألیف کرده است. در اثر حاضر، نظر صدرالمتألهین شیرازی درباره موضوع مذکور به صورت مشروح، تبیین و نقد شده است. از آنجا که مترجم و شارح محترم خودش از صاحب نظران رشته منطق و فلسفه اسلامی و همچنین آشنا با فلسفه غرب است و از سوی دیگر مطالب مؤلف را مورد نقادی و مناقشه نیز قرار داده است، ارزش این اثر محدود به ترجمه و شرح مباحث ملاصدرا نمیشود و اظهار نظرهای اجتهادی نویسنده نیز در جای خود، خواندنی و قابل تأمّل است.
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
4_5769506843768391201.mp3
39.09M
⬅️تفسیری متفاوت از نظریه وحدت الوجود
🗯آیت الله سید کمال حیدری
👈جلسه اول
#وحدت_وجود
#سید_کمال_حیدری
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
🗯نظر حضرت آیت الله بهجت درباره فلسفه به نقل از فرزندشان:
👈حضرت آیت الله بهجت تا این اواخر هم به فلسفه معتقد بود و از استادشان این موضوع را به عنوان تأیید می آوردند و خودشان نیز ذاتاً اینطور معتقد بود که انسان باید یک مقداری فلسفه را بداند تا بتواندمبانی کتب ما را که کتب فقهی است بخواند.من در سن کودکی بودم و می دیدم پدرم بعضی از علمایی را که با فلسفه موافق نبودند،با این عنوان که اگر کسی این را نداند،آن را نیز نخواهد فهمید،از اهمیت فلسفه آگاه می کرد.
#فلسفه
#آیت_الله_بهجت
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
🗯تصوّر بدیهی،تصوّر نظری
👈تصوّر بر دو قسم است:
1⃣تصوّر بدیهی:تصوّری که بدون نیاز به تصوّرات دیگر پدید آید «تصوّر بدیهی» نامیده می شود.مثل تصوّر هایی که مستقیماّ از علم حضوری یا حواسّ پنجگانه حاصل می شوند
2⃣تصوّر نظری:تصوّری که از راه تعریف و با ارجاع به تصوّرات دیگر پدید آید «تصوّرمثل نظری»نامیده می شود.مثل تصوّر الکترون(ذره ای درون اتم با بار منفی که گرد هسته اتم می گردد)
#تصور
#منطق
#فلسفه
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
🗯تصدیق بدیهی،تصدیق نظری
👈تصدیق بر دو قسم است:
1⃣تصدیق بدیهی:تصدیقاتی هستند که بدون ارجاع به تصدیقات دیگر حاصل می شوند.در واقع تصدیقات بدیهی را مستقیماً از علوم حضوری به دست می آوریم نه از تصدیق های دیگر.مثل «من هستم»
2⃣تصدیق نظری:تصدیقاتی هستند که با ارجاع به تصدیق های دیگر و استنتاج از آنها حاصل می شوند.مثل«مجموع زاویه های داخلی هر مثلث برابر با ۱۸۰ درجه است»
#تصور
#منطق
#فلسفه
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
🗯تصوّر کلی و جزئی
👈تصور بر دو قسم است:
1⃣تصور کلی:تصوری که قابلیت انطباق بر بیش از یک مصداق را داشته باشد و به عبارت دیگر بتوان برای آن مصادیقی در نظر گرفت را«تصور کلی»می نامند.مثل مفهوم کوه
2⃣تصور جزئی:تصوری که تنها بر یک امر مشخص قابل انطباق است و بجز آن،هیچ امر مفروض دیگری نمی تواند مصداق آن باشد را«تصور جزئی»می نامند.مثل مفهوم کوه دماوند
👈کلی بودن تصور،مربوط به قابلیت آن تصور برای انطباق بر امور متعدد است؛اما وجود مصادیق متعدد برای کلی بودن تصور لازم نیست،بدین جهت مفاهیم زیر همه کلی اند:
👌رئیس جمهور بعدی ایران،واجب الوجود(تنها یک مصداق دارد ولی قابل انطباق بر کثیرین است)
👌شریک الباری(اساساً مصداق ندارد ولی قابل انطباق بر کثیرین است)
#تصور
#منطق
#فلسفه
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
هدایت شده از بانک صوتی فلسفی
👈بارگذاری صوت تدریس نهایة الحکمة توسط استاد مصباح یزدی به زودی در کانال #بانک_صوتی_فلسفی
@falsafe2
🗯اقسام تصوّر جزئی
👈تصوّر جزئی در یک تقسیم بر دو گونه است:
1⃣تصوّر حسّی:تصوّری که بوسیله حواسّ ظاهری(بینایی،بویایی،چشایی،شنوایی و لامسه)،در انسان بوجود می آید را تصوّر حسّی گویند.مثل اینکه وقتی به یک درخت نگاه می کنیم،تصوّری از آن درخت در ذهن ما شکل می گیرد.
2⃣تصوّر خیالی:تصورّی است که از طریق یکی از حواسّ حاصل شده و می تواند پس از قطع ارتباط با آن امر محسوس نیز باقی بماند.مثل اینکه وقتی چشممان را بر روی درختی می بندیم،تصوری از آن درخت هنوز در ذهن ما هست که تصوّر خیالی نامیده می شود.
همچنین ممکن است صورت های خیالی را با یکدیگر ترکیب کرده،صورت خیالی جدیدی بسازیم که حتی واقعیتی نداشته باشد.مثل حیوان دو سر
#منطق
#فلسفه
#تصور
#تصور_جزئی
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
🗯مفاهیم ماهوی
👈گفتیم که تصوّر حسی،تصوّری جزئی است؛یعنی تصوّری که از دیدن یک گل خاصّ برای ما پدید می آید،تصوّری جزئی است.اما می توانیم پس از آنکه آن گل خاصّ را دیدیم،از ویژگی های اختصاصی آن گل صرف نظر کنیم و صرفا ویژگی هایی را در نظر بگیریم که به موجب آن،چیزی را گل می نامیم.پس مفهوم گل،تصوّری کلی است که می توان مصادیق فراوانی برای آن در نظر گرفت.
اگر به مفهوم گل،دقت کنیم می فهمیم که به گونه ای خاصّ از موجودات اشاره دارد و چیستی آن را نشان می دهد.گل،بخش خاصی از گیاهان است بگونه ای که اگر بپرسند: این گیاه چیست؟می گوییم «گل»
پس دسته ای از مفاهیم کلّی،نشان دهنده چیستی موجودات هستند و بدین مناسبت آنها را مفاهیم «ماهوی» می نامند.مفاهیم آتش،انسان،حیوان،درخت،گیاه،شادی،امید،سرما و مانند اینها همه از مفاهیم ماهوی هستند.
#منطق
#فلسفه
#تصور_کلی
#مفاهیم_ماهوی
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
4_5879954822592987139.mp3
2.97M
فطرت در کلام آیت الله جوادی آملی
#آیت_الله_جوادی
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
1_80914419.mp3
2.73M
آثار تفکر
#استاد_پناهیان
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
🗯مفاهیم فلسفی
👈بطور مثال وقتی مفهوم «آتش» و «گرما» را با یکدیگر مقایسه میکنیم در می یابیم که یک رابطه ای میان این دو برقرار است و می توان گفت آتش،علت به وجود آمدن گرماست.بنابراین از مقایسه آتش و گرما به دو مفهوم علت و معلول،پی می بریم.
👈دو مفهوم علت و معلول،کلی هستند و علاوه بر آتش و گرما می توانند بر بسیاری از امور دیگر صدق کنند.
👈بجز مفاهیم علت و معلول،مفاهیم کلّی دیگری نیز وجود دارند که با مقایسه ذهنی حاصل می شوند و گرچه بر عالم خارج قابل اطلاق هستند،لکن نشان دهنده چیستی آنها نیستند(تا از مفاهیم ماهوی به شمار آیند)مانند:مفهوم وحدت،مفهوم کثرت،مفهوم قوّه،مفهوم فعلیت،مفهوم تغییر،مفهوم ثبات،مفهوم وجود و مفهوم عدم.
👈مفاهیم به کار رفته در علوم فلسفی عموماً از این دسته اند و به همین مناسبت چنین مفاهیمی را مفاهیم فلسفی می نامند.
#منطق
#فلسفه
#مفاهیم_فلسفی
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
🗯حکیم متأله جوادی آملی:
👈زمان و عمر هر كسي از حيطه نفس او بيرون نيست و عمر حقيقي انسان را نبايد با دفعات گردش زمين به دور خورشيد محاسبه كرد. اين عمر بيروني براي ثبت در شناسنامه به كار مي آيد. عمر مفيدي كه خدا به آن سوگند ياد مي كند: «لَعَمْرُك إنّهُم لَفي سَكْرَتِهِم يَعْمَهُونَ» همان مقدار سير و سلوك دروني اوست.
👈بنابراين ممكن است انسان در شناسنامه پنجاه يا هشتاد سال عمر داشته باشد ولي در سير و سلوك هنوز كودك باشد. پس كودكان هفتاد ساله، سالمنداني هستند كه از رشد عقلي برخوردار نبوده اند، چنان كه سالمندانِ كودك همان خردسالاني هستند كه كار كلان كرده و يك شبه ره صدساله را طي نموده اند.
#منطق
#فلسفه
#استاد_جوادی_آملی
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
4_5859288122864436599.mp3
5.8M
✅استفاده از تعطیلات
#استاد_یزدان_پناه
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
⬅️اثرات خواندن فلسفه ملاصدرا (حکمت متعالیه) بر بُعد معنوی، عملی و سلوکی شخص
🗯استاد یزدان پناه (در مصاحبه با نشریه خط):
👈فلسفه صدرا، در نهایت، سر از بحث وحدت شخصيه درمیآورد؛ این مساله، در فرد خیلی تغییر ایجاد میکند. او نمیتواند ديگر عادی باشد و هر حرفی را بزند. نمیتواند هر نوع بررسی را نسبت به عالَم داشتهباشد؛ چون این معارف، این اجازه را به او نمیدهد.
👈حتی صرف دانستن اینها، مؤثّر است؛ چرا که دانستن، بذر مشاهده است. حضرت امام هم تأکید میکنند كه باید دانست و این دانستن، حجاب است؛ ولی باید داخل حجاب شد و با مجاهده قلبی، اینها را به قلب رساند. اگر کسی هم میخواهد به لحاظ معنوی اوج بگیرد، چاره آن، دانستن معارف است؛ ولی گاهی اگر طلبهای به لحاظ روحی خیلی قوی است، شاید به این نتیجه برسیم که او دیگر اینقدر لازم ندارد که معقول بخواند؛ گرچه اگر باز هم بخواند، خیلی بهتر است.
👈راه عمومی و کم دردسرتر و کم خطرتر، راه شناخت معارف است که در "عرفان نظری" و "فلسفه صدرا" روی میدهد؛ به تعبیر دیگر:نه تنها در تربیت عقلانی، بلكه در تربیت معنوی هم مؤثر است.
👈از توصیههایی اساتید براي رسيدن به مراحل نهایی عرفان، اين بود كه ره چنان رو که رهروان رفتند! از خواندن این دروس، كمكم چنان عطشی ایجاد میشود که به حرکتی معنوی تبدیل میگردد.
👈كسی كه اين معارف را ميداند، معمولاً در مقام عمل و سلوک هم راحتتر میتواند حرکت کند. میگویند وقتی ذکری مانند "لاالهالّاالله" را میگویید، اگر دقیقاً نمیدانید به چه معناست، اثرش هم کم است. یکی از این آقایان دستور داده بود ذکر "لاالهالاّالله" داشته باش و بعد گفته بود اما کدام خدا؟! باید جواب میداد آن خدایی که جدا نیست و همه جاست و نامتناهی است که ما به اصطلاح، جلوه او هستیم.
👈حتی گاهی شده کسانی که از نظر علمی کار کردهاند و بعد تن به سلوک دادهاند، مشکلات روحی آنها کمتر بوده است. مثلاً در وسط کار، شیطان وسوسه میکند؛ اما چون ایشان پایههای معرفتی محکمی دارند و اصل مسئله را حل کردهاند و فقط الآن میخواهند همین را که بدان یقین دارند به دل برسانند، مشكل كمتری دارند. خیلیها در این مراحل از شیطان ضربه سنگینی میخورند.
👈مرحوم شاه آبادی میگفتند: اگر انسان این عقاید را بداند، به دریا وصل است و تنها فاصله او، حجاب علم است و حجاب علم هم شیشهای است که اگر این شیشه را بشکنیم، به اصل میرسیم؛ یعنی اینقدر انسان نزدیک میشود؛ لذا دانستن این معارف، در حیات معنوی انسان هم مؤثر است.
#منطق
#فلسفه
#ملاصدرا
#استاد_یزدان_پناه
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
🗯مفاهیم منطقی
👈با مفاهیمی مانند "تصور"،"تصدیق"،"بدیهی"،"نظری"،"جزئی" و "کلی" آشنا هستیم.برای هر یک از این مفاهیم،مصادیق فراوان می توان در نظر گرفت؛پس این مفاهیم،کلی هستند.لکن با دقت در این مفاهیم می فهمیم که نه از سنخ مفاهیم ماهوی هستند و نه از سنخ مفاهیم فلسفی.
مفاهیم ماهوی نیستند؛زیرا ماهیت موجودات را نشان نمی دهند.
مفاهیم فلسفی نیستند؛چون از مقایسه امور خارج از ذهن نمی توان به چنین مفاهیمی دست یافت.
👈این مفاهیم کلّی،تنها بر مفاهیم ذهنی قابل اطلاق هستند.
👈این مفاهیم در علم منطق بسیار به کار می روند،از این رو این مفاهیم را «مفاهیم منطقی» گویند.
#منطق
#فلسفه
#مفاهیم_منطقی
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
4_5861939633809522728.mp3
10.46M
✅تسبیحات حضرت زهرا(سلام الله علیها)در کلام آیت الله جوادی آملی
#آیت_الله_جوادی
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf