eitaa logo
186 دنبال‌کننده
172 عکس
63 ویدیو
7 فایل
رخ: رویداد خانواده، حاصل تلاش گروه مستقلی از دانشجویان حوزه مطالعات جنسیت و خانواده ایدی ارتباط و پاسخگویی: @Ashnad1402
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 معرفی مقاله علمی رخداد برخی تحولات ذهنی (فردی) و عینی (ساختاری)، چون بازتعریف معنایی از کنش‌ها، هنجارها و الزامات اجتماعی،‌ سبب شده است برخی از ازدواج‌ها پیش از آنکه تعهدی مادام‌العمر برای زندگی میان یک زن و مرد باشد، به قماری شبیه باشد که در آن احتمال و انتظار موفقیت و شکست، برابر است. شاهد مثال آن، آمار فزاینده‌ای از جدایی‌هاست که تصمیم ورود به زندگی مشترک را دچار تردید جدی کرده است. نتیجه این امر، افزایش سن ازدواج و حتی تصمیم به تأخیر ازدواج تا سنین نزدیک به میانسالی است. این امر نه تنها تأثیراتی در حوزه بهداشت فردی و جمعی دارد؛ بلکه تغییرات ساختاری را نیز به دنبال خواهد داشت. توصیف و تبیین وضعیت حاضر که سبب نگرانی‌های فزاینده برای داوطلبان ورود به نهاد ازدواج و زندگی خانوادگی شده است، از جنبه‌های گوناگون قابل بحث است؛ از آن جمله، بحث جنسیت و مناسباتی است که این ساختار با خود به نهاد خانواده وارد می‌کند. جنسیت ساختاری است که افراد را از بدو تولد وارد مسیرهای متفاوتی می‌کند. زنان و مردان در فرایند اجتماعی شدنِ متفاوت قرار می‌گیرند و تا بزرگسالی در این مسیر باقی می‌مانند. جنسیت در این تعبیر، شامل و حامل دو دنیای متفاوت است. زنان و مردان با جنسیت‌های منتسب به آنها در دو دنیای متفاوت زیست می‌کنند. زنان در دنیای زنانه و برای نقش‌های معهود آماده می‌شوند و مردان نیز در دنیایی مردانه و نقش‌های مرتبط با آن. جنسیت و دو شخصیت متفاوتِ ناشی از آن، با دو پیش‌زمینه متفاوت، دو کیفیت متفاوت از زندگی را برای زنان و مردان ایجاد می‌کند. تأکید بر جداسازی جنسیت‌ها در فضاهای عمومی نیز بر شدت این تفاوت افزوده و نوعی بی‌خبری از وضعیت زنانگی و مردانگی در دو جنس ایجاد می‌کند. برگرفته از مقاله «تقاطع جنسیت و خانواده؛ فهم زنانه از ازدواج و زندگی خانوادگی» نوشته دکتر سمیه خراسانی، دکتر وحید قاسمی و دکتر علی ربانی 🔸 @familyevent‍‍
🔹در دانشکده زن و خانواده که محور اصلی آن زن است ما با این مشکل مواجه هستیم که فضایی برای زنان تعبیه نشده است، که اوقات فراغت خود را در آنجا بگذرانند. مکانی باید فراهم شود تا یک مادر باردار، مادر شیرده و خانمی که بنا بر شرایط جسمی نیاز به استراحت دارد با آرامش کامل در آنجا به سر ببرد. 🔹 بهتر است با توجه به این شرایط مکانی را به دانشجوهای زن اختصاص دهند تا بتوانند با دیدگاه زنانه آن محیط را فضاسازی کنند و کافی شاپی ایجاد کنند تا مکانی برای دورهمی‌ها و گعده‌های دانشجویی ایجاد شود. 🔸@familyevent
🔹 چه می توان کرد؟ در دنیایی که موقعیت فضای مجازی دختران و پسران نوجوان را در معرض تهدیدات مستمر و همواره قرار داده است جهت حفاظت و مراقبت از نوجوان چند اقدام مقدماتی و مشترک میان تمامی والدین لازم است: 1) والدگری فعال : والدگری صرفا تامین نیازهای اقتصادی فرزندان نیست. انان نیازمند گذران وقت و به اشتراک گذاشتن احساسات و تجربیات خود با والدین هستند. در این موقعیت والدین نیازمند دوره های ارتقایی و اموزش نحوه مراوده با فرزندانند و این وظیفه نهاد اموزش است که متناسب با تغییرات اجتماعی و اقتصادی با ایجاد دوره های متنوعی که گروه های مختلف والدین در وضعیت های مختلف شغلی و ... را در بر گیرد نسبت به این مهم اقدام کنند. 🔻ادامه دارد... 🔸@familyevent
📚معرفی کتاب: جنگ علیه خانواده ✍ویلیام، گاردنر 🖨انتشارات: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان ✅پندار نادرست اشتراکی گری: 🔹از جمله عقاید نادرست و رایجی که منجر به دشمنی علیه خانواده و به تبع ان بحران و فروپاشی ان شده است، پندار نادرست اشتراکی گری می باشد. پندار نادرست اشتراکی گری از جمله مفاهیم و پندار هایی است که وقتی، سیاستمداران به قدرت می رسند جهت گسترش سلطه خود، بر ارزش ها و فرهنگ های جامعه، در جهت ناصحیح و به نفع خود از ان استفاده می کنند. 🔹ارمان تمام جوامع بشری جمع شدن در کنار یکدیگر و مقابله با دشمن به وسیله وحدت است. این مهم همیشه از پایین به بالا توسط مردم و با اختیار فرد انجام میشود. ولی در مرام اشتراکی میخواهند ان را از بالا به پایین و توسط حکومت به زور ایجاد کنند، چون شاخصه و معیار جمع، یعنی اختیار فرد را ندارد در نتیجه زور و اجبار، موجب فساد جامعه خواهد شد. 🟢خصوصیات جمع: 🔹از پایین به بالا و از افراد و خانواده هایی که این افراد را پرورش میدهند شکل می گیرد. 🔹 مبتنی بر زور و اجبار نیست. 🔹مبتنی بر همکاری داوطلبانه میان انسانهای ازاده در محدوده قوانین بازدارنده که اجازه نمی دهد شهروندان به یکدیگر صدمه وارد کنند. 🟢خصوصیات اشتراکی گری: 🔹پدیده ای اجباری و از بالا به پایین 🔹پدید اوردن احساس اطاعت و احساس طغیان در صورت موضع گیری در برابر ان 🔹عدم ایجاد احساس همبستگی پایدار و ازادانه با ارزش های دیگران و.... 🔸@familyevent
📽نقد فیلم:رگ خواب 🎞کارگردان و تهیه‌کننده: حمید نعمت الله ✅ درباره مینا نبودن رگ خواب فیلمی درباره زن بودن است؛ از کودکی تا بزرگسالی، از ناپختگی اجباری تا بلوغ تحمیلی. مینا زنی است که داستان زندگی اش در فیلم از طلاق آغاز می‌شود اما در حقیقت داستان او تکرار رویه‌ای است که بخشی از زنان مطلقه آن را تجربه خواهند کرد. زن بودن به معنای خلق قصه و داستان زندگی نیست بلکه به معنای قرار گرفتن در ژانر و روایتی از پیش تعیین شده است که گاه، آگاه بودن از آن‌ها هم نمی‌تواند زن را از تجربه آن منصرف کرده یا ایمن سازد. زن در جریان یک توهم متأخر و نوپدید فکر می‌کند می‌تواند قصه متفاوتی از دیگر هم جنسانش در شرایط مختلف زندگی بسازد غافل از آنکه زن بودن روایت‌های چندانی ندارد و از هر جای زندگی که از آن روایت خارج شود، به نوعی به همان مسیر تجربه شده دیگران باز گردانده می شود. قصه مینا از ساختمان دادگاه خانواده اغاز می شود. در حال مکالمه ذهنی با پدرش، اولین، مهمترین و موثرترین مرد زندگی هر زن، و تعریف قصه طلاق از مردی که تمام علائم حیاتی اش از یک دیوار کمتر بوده و تمام سلول‌هایش بوی اعتیاد می‌داده. دستاورد سال‌های زندگی مینا چند چک است که قرار است زندگی و آینده اش را بسازد. مینایی که نه تحصیلات کاملی دارد( ترم آخر کارشناسی درس را رها کرده) و بنابراین از دایره شغلهای رسمی و مناسب تر خارج می‌شود و مهارتی هم در این سال‌ها کسب نکرده است. قصه زنانی که بعد از ازدواج در همسری و مادری حل می‌شوند و آن را تبدیل به شغلی بی درآمد می کنند... ✍️دکتر سمیه خراسانی 🔸@familyevent
🔸نوزدهمین پیش نشست علمی همایش تنظیم‌گری فضای مجازی ➖ تنظیم‌گری فضای مجازی و مطالعات جنسیت 🔰 مرکز مطالعات فضای مجازی و اندیشکده حکمرانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب و پژوهشکده زن و خانواده برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ▪️حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجید دهقان (عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب) موضوع ارائه: نسبت هنجار حقوقی با هنجار فرهنگی در مواجهه با آسیب های فضای مجازی در خانواده ▪️ دکتر سمیه خراسانی (عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب) موضوع ارائه: اقتضائات جنسیتی تنظیم‌گری فضای مجازی بر اساس مواجهه و مصرف ✍️ دبیر علمی: دکتر زهرا شریف (عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده) 📅 یکشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۱۶ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی(همراه با پرسش و پاسخ): 🌐 skyroom.online/ch/iict/cyber 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/tanzimgari-19 سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام 🆔 @iictchannel
هدایت شده از Z Mohammadi
🔹چه می توان کرد؟ 2) نهاد آموزش و پرورش که اکنون خالی از وظیفه پرورشی دانش آموزان شده است پیش از پرداختن به موقعیت های درسی به پرورش خصوصیات انسانی و اخلاقی لازم برای زیست امروز، مهارتهای حل مساله، خود کنترلی، تمرکز بر دریافت تایید بیرونی به جای وابستگی به تایید بیرونی بپردازد. 3) نهاد دین با روزامد کردن ادبیات انتقال مفاهیم اخلاقی و دینی و شناخت اقتضائات مخاطب امروز جایگاه حقیقی خود را بازیابد. خالی شدن ذهن دختران و پسران نوجوان از مفاهیم دینی فرصت رسوخ مفاهیم غیر دینی و اسیب زا را فراهم کرده است. 4) گروه های فرهنگی و جهادی می توانند با درگیر کردن و مشغول کردن دختران و پسران نوجوان به انان احساس ارزشمندی و مفید بودن را منتقل کنند. در این شرایط علاوه بر آرام شدن طغیان هورمونهای بلوغ در بدن نوجوان، تجربه زیست جمعی، احساس مشارکت در یک امر عام المنفعه و تجربه شرایط متفاوت و پختگی شخصیت آنها را فراهم می سازد. 🔸@familyevent
📝 معرفی مقاله علمی مسئله جدایی از ابعاد گوناگون از جمله بررسی ساختار جنسیت و تأثیر آن بر جدایی، بررسی کردنی است. جنسیت، منظرگاه می‌سازد و در جریان تجربه زیسته افراد، موجد تفاوت‌های تفسیری و نگرشی است. افراد بر اساس جنسیت خود، مسائل متفاوتی را ازدواج دخیل کرده، نگرش متفاوتی به آن دارند و فرایند ازدواج را به نحو متفاوت تعبیر و بر اساس دلایل متفاوت آن را خاتمه می‌دهند. این امر در زندگیِ پس از جدایی آنان نیز تأثیر متفاوتی خواهد داشت. جنسیت در بیان فوق، واجد دو نگاه متفاوت به مسائل مشترک میان زنان و مردان است. چنانچه جسی برناردز در مطالعه ازدواج، به دو ازدواج زن و مرد، و هیتون و بلیک، به دو جدایی زنانه و مردانه اشاره دارند به نحوی که گویی زوج ها هیچ گاه با یکدیگر زندگی مشترک نداشته‌اند. مطالعات متمرکز بر تأثیر جنسیت، می‌تواند حقیقت تاثیر ساختار جنسیت را از طریق روایت زنان و مردان نمایان کند. این امر سبب تولید نظریات نسیت‌‌محور شده و می‌تواند در نگاه‌های مجزا تأثیر حوزه جنسیت و تحولات آن را اشکار سازد. برگرفته از مقاله «جنسیت و جدایی؛ روایت زنانه» نوشته دکتر سمیه خراسانی 🔸 @familyevent‍‍
: 🔹 یکی از موارد قابل توجه در بعضی دانشگاه ها، ادغام دانشجویان طلبه و غیر طلبه در کلاس‌های درسی است که موجب شده کلاس‌ها به صورت یک دست و هماهنگ نباشند؛ از این رو موجب اختلاف نظری میان دانشجویان می‌شود. 🔹 زیرا برخی از افراد درصدد پایین آوردن سطح کلاس‌ها برای سهولت در اتمام واحدهای درسی هستند و این موجب اختلاف نظر میان دانشجویان و نیز سردرگمی اساتید در نحوه ارائه دروس می گردد. 🔸@familyevent
📚معرفی کتاب: جنگ علیه خانواده ✍ویلیام گاردنر 🖨انتشارات: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان ✅تصور نادرست از ازادی: 🔹یکی دیگر از عقاید نادرست و رایجی که سیاستمداران هنگام به قدرت رسیدن برای گسترش سلطه دولت خود بر ارزش ها و فرهنگ جامعه، از ان استفاده می کنند، تصور نادرست از ازادی است. تلقی نادرست از ازادی که بعضی دولت ها برای رسیدن به اهداف و انگیزه هایشان به ان دامن می زنند باعث نابودی ارزش های جامعه و به تبع ان از بین رفتن فرد، خانواده و در نهایت جامعه می شود. در پرتو چنین ازادی، افراد تشویق می شوند به اینکه در صورت عدم تمایل می توانند تعهداتشان را در قبال دیگران، از جمله همسر نادیده بگیرند و بدین ترتیب زمینه بحران و فروش پاشی خانواده فراهم می گردد. ✅تلقی نادرست از ازادی: 🔹انسانها در اعمال خود از طرف دیگران هیچ محدودیتی نداشته باشند، بدین معنی که ما باید از قیدو بند انتظارهای دیگران ازاد باشیم و در اعمال خود به قوانین محدود نباشیم. مردم با ارزو کردن ازادی دوست دارند از استرس های زندگی، الزام های شغلی، مسولیت ها، همسر یا هر چیز دیگری که در ان حس محدودیت ایجاد می کند رها شوند. ✅مفهوم صحیح ازادی: انسانها اراده ازاد داشته باشندتا کاری انجام دهند یا چیزی داشته باشند. ازادی واقعی این است که وقتی انسان ان را مدنظر دارد و اعمال می کند و یک راه را انتخاب می کند، خود را از گزینه های دیگر محروم می کند، این خود نوعی محرومیت است که از ازادی به معنای بی قیدی متمایز می باشد. ادامه دارد...... 🔸@familyevent
🔰طاهره سادات ملکی عنوان پایان نامه:مؤلفه‌های مردانگی در ضرب‌المثل‌های ایرانی دفاع شده در سال 1401 🔹 مردانگی برآمده از مطالعه ضرب‌المثل‌ها، به عنوان امری متناقض در میان مردان جامعه ایرانی تلقی می‌شود. امر متانقض مردانگی خصوصیاتی دارد که از جمله آن می‌توان به آغاز آن از وضعیتی غیر روشن اشاره داشت. به این معنا که مشخص نیست از چه زمانی مردان به این صفات متصف شده‌اند و آیا زمانی بوده است که مردان رفتار مردانگی متفاوتی با زنان داشته باشند؟ 🔹 وجه دوم مردانگی به عنوان امری متناقض، تقابل و تخالف با زنان است. این مهم از دو منظر قابل ردگیری است: نخست تقابل و تخالف با زنان در بستر صفات ظاهری و صفات درونی و دوم اهمیت زنان به عنوان مکمل هویتی مردان... 🔸@familyevent