eitaa logo
181 دنبال‌کننده
164 عکس
53 ویدیو
6 فایل
رخ: رویداد خانواده، حاصل تلاش گروه مستقلی از دانشجویان حوزه مطالعات جنسیت و خانواده ایدی ارتباط و پاسخگویی: @Ashnad1402
مشاهده در ایتا
دانلود
: 🔹آسیب اجتماعی دیگر در میان دختران نوجوان رفتارهای پسرانه، استفاده از ادبیات پسرانه، پوشش پسرانه، نحوه مراوده و حتی راه رفتن پسرانه است. 🔹 برخی دختران نوجوان مانند پسران قرار دعوا می گذارند که گاه منجر به دخالت نیروهای انتظامی و ارجاع آنان به مراکز مددکاری و روانشناسی است. دختران نوجوان در توضیح دلیل این کار عنوان می کنند که دوست ندارند دختر باشند به این دلیل که پسران هر کاری که مایل باشند انجام می دهند اما برای دختران همواره محدودیت هایی وجود دارد. 🔹 این گروه از دختران نوجوان در تلاش برای برداشتن این محدودیت ها تا تکرار رفتارهای بسیار نمادین و خشن پسرانه پیش رفته اند. 🔸@familyevent
📚معرفی کتاب: رازوری زنانه ✍️نویسنده: بتی فریدان 🖨انتشارات: معاصر ✅عوامل ایجاد کننده مشکل بی نام: 🔹علوم رایج آن زمان (خودباوری جنسی زیگموند فروید) قسمت اول: 🔹تحلیل : از جمله عوامل ایجاد کننده رازوری زنانه، نظریه‌های برخی از علوم رایج در آن دهه و هم چنین شواهد علمی ارائه شده از سوی برخی صاحب نظران است. نویسنده در گام اول، اولین انتقادات را به فروید وارد می‌کند. فریدان در فصلی با عنوان خودباوری جنسی زیگموند فروید، به نگاه جنسیتی که فروید به زنان عصر خویش داشته انتقاد شدیدی وارد کرده است. او در این فصل به سوء تعبیر از اندیشه‌های فرویدی می‌پردازد و چنین اندیشه‌هایی را باعث محکم‌تر شدن و تثبیت رازوری زنانه و به تبع آن مانعی برای درک وخلق انسانیت در زنان می‌داند. او با باور به این نکته که فروید هم متأثر از شرایط اجتماعی و فرهنگی دوران ویکتوریایی زمان خودش بوده است، معتقد است که تعمیم یک نظریه به تمام ادوار و مکان‌ها کاری اشتباه است. ✅لذت متن: بسیاری از چیزهایی که فروید به عنوان مسائل زیست شناسی، غریزی و غیرقابل تغییر می‌شناخت، معلول شرایط فرهنگی خاص اند. بیشتر آن‌چه فروید به عنوان ویژگی‌های عام طبیعت بشری بیان کرده است صرفا ویژگی‌های مردان و زنان خاص از طبقه متوسط اروپایی در اواخر قرن نوزدهم بوده است. ادامه دارد..... ✅به قلم معصومه حسنی، دانشجوی دکتری @familyevent
🎞نقد فیلم 🎞نام فیلم:کیک محبوب من 🎞نویسنده و کارگردانی مشترک : مریم مقدم و بهتاش صناعی ها ✅ تنهایی قابل انکار نیست. نیاز انسانی با هم بودن با اولویت و برجستگی با همبودگی دو جنس مخالف هر اندازه انکار شود در نهایت با یک تلنگر ساده می‎تواند انسان تنها را به زانو درآورده و ناگهان او را در مصمم به یافتن راهی برای پایان دادن به آن می‎سازد. مهین، زن همسر از دست داده ای که سی سال است تنها زندگی را می گذراند، ناگهان در یک دورهمی زنانه با اشاره تفریحی یکی از مهیمانان خود را در موقعیت پیدا کردن یک جفت می‎یابد. از نزدیکی جسمی به پیرمردی در نانوایی که از او اجتناب می‎کند تا آرایش کردن و لاک زدن و بازگشت به مکان های قدیمی که در دوران جوانی ایام مفرحی را در آن گذرانده است. مکانهایی که امکان یافتن جفتی شبیه خود را برای او محتمل می‎کند. اما هیچ چیز شبیه گذشته نیست؛ مهین نمی‎داند چطور با بارکد باید سفارش بدهد؛ کافه گلاسه دیگر سرو نمی‎شود و کارگردان در اشاره ای مغرضانه و غیر واقعی به جای صدای موسیقی که معمول هر کافی شاپی است ،بخصوص که در هتلی معروف و پر رفت آمد( هتل آزادی) باشد، صدای اذان را پخش می‎کند تا حجم تغییر را نشان دهد. مهین مطمئن می‎شود که امیدی به یافتن خاطرات قدیمی آنجا وجود ندارد. دو تلاش او برای یافتن یک همراه تنهای دیگر در این بخش به پایان می‎رسد و به نوعی او را از بازیابی گذشته ناامید می‎کند. ادامه دارد... ✍️دکتر سمیه خراسانی @familyevent
🔹 دلایلی که دختران نوجوان برای روابط نزدیک دخترانه با یکدیگر بیان می کنند شامل فهرست ذیل است: ⭕درک شدن توسط دوست دختری که شرایط زیستی و عاطفی شبیه به او دارد. به این صورت که نیاز به توضیح یا مخفی کردن تحولات ناشی از دوران پریود ندارند و به آنها نسبت عصبی و متلون مزاج داده نمی شود. ⭕از دیگر دلایل گرایش به این روابط رها شدن از خطرات ارتباط با پسر است که می تواند اعتبار خانوادگی او را به خطر بیاندازد و مساله ازدواج او را تحت تاثیر جدی قرار دهد. 🔸@familyevent
📝معرفی مقاله علمی از هم گسست زندگی خانوادگی از مسائل مهم در جامعه امروز ایران است. واقعه جدایی در سطح انضمامی، مربوط به کنشگران اجتماعی و در سطح انتزاعی، مربوط به ساختارها و نهادهایی است که بستر ایفای نقش‌های خانوادگی (جنسیتی) را فراهم می‌کنند. در این سطح، مسئله جدایی از سطح کنشگر اجتماعی در نقش کارگزار امر جنسیت و نقش‌های جنسیتی فراتر می‌رود و به هماوردی عاملیت، ساختارها و نهادهای متمایل به ثبات مربوط می‌شود. در چنین وضعیتی، سه گروه در مقابل هم قرار دارند، زنان و مردان، جنسیت به عنوان ساختار تجویز کنش (صرف‌نظر از ریشه‌های تکوینی و برساختی آن)، و نهاد خانواده به عنوان مکان نمایش و بازتولید مناسبات جنسیتی. تحولات ذهنی در مفهوم جنسیت، که شیب زنانه دارد، سبب ایجاد تحولاتی در زندگی مردان، ساختار جنسیت و نظم حاکم بر نهاد خانواده شده است. تحولات زنانه سبب ایجاد تغییراتی در نظم جنسیتیِ از پیش موجود و طرد آنچه روابط جنسیتی قدیمی نامیده می‌شود، شده است. این نظم جنسیتی که نهاد خانواده را شکل داده و از طریق جامعه‌پذیریِ جنسیتی، عرصه عمومی را نیز نشان می‌دهد، اکنون با ایجاد تمایز میان تفاوت‌های جنسیتی و تفاوت‌های جنسیتی‌شده، مناسبات میان زنان و مردان، زندگی خانوادگی و به تبع آن، عرصه عمومی را به چالش کشیده است. برگرفته از مقاله «تحلیل روایتِ جنسیتی از جدایی» نوشته دکتر سمیه خراسانی 🔸 @familyevent‍‍
🎞نقد فیلم 🎞نام فیلم:کیک محبوب من 🎞نویسنده و کارگردانی مشترک : مریم مقدم و بهتاش صناعی ها ✅مهین ناامید از گذشته‌ای که تکرار نخواهد شد، به سمت دوستانش باز می‌گردد. دوستی که حاضر نمی شود با او برای ناهار بیرون برود. مهین تنها به گردشی کوتاه می‌رود که باز هم نویسنده آن را با ارائه تصاویری از گشت ارشاد آلوده می‌سازد. اما میز غذا نجات بخش است. غذا همواره می‌تواند نویدی برای گردهمایی باشد. غذا افراد را در لذت مشترکی قرار می‌دهد و همچنان یکی از منابع احساس فرح است. حضور مهین تنها، با نگاه خریدار به پیرمردهای حاضر در رستوران که باز هم نویسنده سفارشی نویس آن را با مکالمه‌ای در مورد وضعیت ناخوشایند زندگی، اعتراض و مرگ، تاریک می‌کند، مهین را در مواجه با فرامرزی قرار می‌دهد که در ضمن گفتگو با مردان دیگر متوجه تنهایی و محل کار او می‌شود. مهین با فرامرز آشنا می‌شود؛ به تجویز دوستانش صندلی جلو می‌نشیند و زندگی گذشته کم کم نمایان می شود. مهین لبخند می‌زند و احساس همسر بودن را به خوبی در چهره‌اش نمایش می‌دهد. گفتگوها راحت و صمیمی‌تر می‌شود و مهین از فرامرز دعوت می‌کند به خانه اش بیاید؛ البته با رعایت اصول امنیتی برای یک زن و مرد هفتاد ساله که دور از ذهن و غیرقابل پذیرش است. ✍️دکتر سمیه خراسانی @familyevent
🔹 نکته بسیار مهم در روابط نزدیک دخترانه که گاه به طیفی از روابط جنسی نیز منجر می شود فهم متفاوت آنان از نیاز جنسی است. 🔹 دختران نوجوان درگیر این مساله، نیاز جنسی را یک نیاز طبیعی و زیستی می دانند که همچون غذا خوردن نیازمند رسیدگی است. این روابط امر غریب و غیر معمولی نیست و می تواند تا زمانی که فرصت ازدواج آنان می رسد، آنان را از ارتباط با پسران و آسیب های متوجه این رابطه دور نگه دارد. 🔹 نکته دیگر آنکه این رابطه در دختران نوجوان در کنار محبت و عاطفه ای است که نسبت به هم دارند و مانند رابطه دختر و پسر منحصر به این رابطه از جانب پسر نیست. 🔸@familyevent
🎞نقد فیلم 🎞نام فیلم:کیک محبوب من 🎞نویسنده و کارگردانیِ مشترک : مریم مقدم و بهتاش صناعی ها ✅ ورود فرامرز به خانه مهین بازگشت به زمانی بود که مهین در هتل و کافه و پارک به دنبال آن بود. مهین حالا می تواند لباس‌های زیبایی که از سفر دختران خارج نشینش در کمد دارد بپوشد و فرامرز با تعجب و لبخندی از دیدن او جوانتر شود. میزبانی مهین در بازیابی و خلق گذشته در زمان حال، با حضور یک شیشه نوستالژیک شراب قرمز آغاز می‌شود و با کیک محبوبش پایان می‌یابد. مهین برای فرامرز آشپزی می‌کند تا غذای خانگی بخورد و در هر وعده ای که در این زمان کوتاه، با هم غذا یا میوه می‌خورند شراب به نشانه تکمیل خوشی مصرف می‌شود. فرامرز روشنایی را به باغچه کوچک مهین باز می‌گرداند به مثابه ضرب المثل معروف که مرد چراغ خانه است و نبودش زندگی زن را تاریک و تکراری می‌کند. فرزند شاید بتواند جای مرد و شوهر رفته را پر کند اما اشاره سیاسی فیلم به اینکه نسل جوان قرار و دلیلی برای ماندن در ایرانی، در چنین وضعیتی ندارد، مادر را تنها گذاشته اند و مادر هم برای حفظ مایملکی که در این مملکت بی قانون نشان داده شده که هر غیبتی می‌تواند به تصاحب آن منجر شود( اشاره به مصادره های اوایل انقلاب) در این مملکت ماندگار شده است و در نهایت اینکه اینجا خانه‌اش است؛ روزگار و جوانی اش اینجا گذشته: کجا باید برود با این همه خاطره؟ ✍️دکتر سمیه خراسانی @familyevent
‌🔰 طاهره سادات ملکی عنوان پایان نامه:مؤلفه‌های مردانگی در ضرب‌المثل‌های ایرانی دفاع شده در سال 1401 🔹 این پژوهش به روش کیفی تحلیل محتوا انجام شده است. که در چهار مرحله صورت گرفت: ۱. جستجو و جمع‌آوری منابعی که پیش از این به بررسی ضرب‌المثل‌ها پرداخته و فهرستی از آن‌ها ارائه داده بودند. علاوه بر مطالعه مقالات و پژوهش‌های صورت گرفته از کتابهایی نیز در این استفاده شد. کتاب‌هایی چون فرهنگ‌نامه امثال و حکم ایرانی نوشته‌ی منوچهر موسوی، فرهنگ جامع ضرب‌المثل‌های فارسی نوشته‌ی بهمن دهگان، دوازده‌هزار ضرب‌المثل‌ فارسی و سی هزار معادل آنها نوشته‌ی ابراهیم شکورزاده‌ی بلوری و قند و نمک نوشته‌ی جعفر شهری ۲. استخراج ضرب‌المثل‌ها ۳. تفکیک جنسیتی ضرب‌المثل‌ها ۴. اجرای روش تحلیل محتوای عرفی که در گام‌های پیش رو سپری شد: ✅فهرست کردن ضرب‌المثل‌ها به طور کلی در یک جدول ✅مطالعه ضرب‌المثل‌ها و یادداشت تعبیر و دریافت هر ضرب‌المثل در کنار آن ✅صورت گرفتن دسته بندی اولیه‌ از ضرب‌المثل‌ها و مضامین آن‌ها، پس از چندین بار مطالعه ضرب‌المثل‌ها و یادداشت نویسی ✅پس از مطالعه مجدد، دسته بندی نهایی انجام شد و مقوله‌ها شکل گرفت. در این مرحله از نمودار درختی استفاده شد. ✅ مفهوم سازی بر اساس برداشت کلی از ضرب‌المثل‌ها ✅تدوین جدول ضرب‌المثل‌‌ها با عنوان «مردانگی به مثابه‌ی امر متناقض» 🔸@familyevent
📝 معرفی مقاله علمی بررسی تحولات خانواده و استخراج شاخص‌های آن، از حوزه‌های بااهمیت در مطالعات خانواده است. این امر از مناظر متفاوتی قابل بررسی است و از آن جمله، بررسی حوزه‌های تحول‌یافته از منظر نسلی است. نسل‌ها مطابق تعریف مانهایم، حول موضوع مشترکی شکل می‌گیرند و تجربه مشترکی از پدیده‌های اطراف خود دارند. تغییر یا تعبیر متفاوت از موضوعات مشترک، ایجادکننده نسل جدید خواهد بود که فهم متفاوتی را رقم می‌زند. مطالعه این فهم به نحو مجزا و در گام بعدی، مقایسه آنها می‌تواند تحول فهم‌ها در حوزه خانواده را آشکار و تصویر عینی از آن در ذهن پژوهشگران این حوزه ایجاد کند. ازدواج راهکاری تأییدشده برای تشکیل زندگی خانوادگی و سبب ایجاد هویت سومی از زن و مرد، با تعبیر ما، در چارچوب نهاد اجتماعی خانواده ایجاد می‌کند. خانواده در چنین تعبیری، در حال حاضر دچار تغییراتی در سطح ساختاری (عینی) و فردی (ذهنی) است. از جمله تغییرات ساختاری می‌توان به حوزه ارتباطات، تحصیل و اشتغال با برش جنسیتی (افزایش حضور زنان)، شهرنشینی و مناسبات آن، پیشرفت فناوری و افزایش اوقات فراغت اشاره داشت. به دنبال این تغییرات، نحوه نگرش افراد به هویت فردی و خانوادگی و تصمیم ورود و خروج به خانواده نیز دچار دگرگونی‌هایی شده است. در این وضعیت، فرد دیگر خود را در موقعیت مکانیکی و نقش‌های تکلیفی جنسیتی نمی‌یابد. در حالی که پیش از این، تکلیف نقشی زنان و مردان پیش و پس از ازدواج تا حد زیاد روشن بوده است. در شرایط فعلی، به واسطه درهم‌ریختگی و مرزهای نقشی و هنجارهای راهنما، تصمیم‌گیری نقشی دشوار شده است. زنان و مردان جوان با ایده‌هایی در خصوص زندگی مشترک و نقش‌های جنسیتی ازدواج می‌کنند که نظیر آن در نسل‌های پیشین نمود بارزی نداشته است. برگرفته از مقاله «فرایند شکل‌گیری معنای ازدواج و زندگی خانوادگی از منظر نسل میانه؛ پژوهشی داده‌بنیاد» نوشته دکتر سمیه خراسانی 🔸 @familyevent‍‍
🔹نکته مهم این است که هر فردی در صورت عهده‌دار شدن مسئولیت باید لوازم آن را نیز بپذیرد. مادر دانشجو باید از خود گذشتگی داشته باشد تا بتواند همه امور را اعم از امور زندگی و دانشجویی را مدیریت کند، اما باید فشار وارد وارده بر دانشجو را نیز در نظر گرفت و با وی همکاری و همدلی داشته باشیم. 🔸@familyevent
🎞نقد فیلم 🎞نام فیلم:کیک محبوب من 🎞نویسنده و کارگردانی مشترک : مریم مقدم و بهتاش صناعی ها ✅رقص مهین و فرامرز از جمله صحنه‌های تأمل برانگیز فیلم است. مهین لباس‌هایی را که کسی را نداشت برایش بپوشد و جایی را نداشت که برای رفتن آن‌ها را استفاده کند برای فرامرز می‌پوشد و فرامرز نیز با صداقتی ناشی از پیری یا ترفندی باقی‌مانده از جوانی، از زیبایی زنی هفتاد ساله‌ای که نشانه‌های گذر عمر حتی در کندی قدم برداشتنش نیز آشکار است، تعریف می‌کند و مهین نیز بدون تردید آن را می‌پذیرد. موسیقی حتما قدیمی است و مرد زن خندان می‌رقصند. اثرات مستی در حرکاتی که گاه از کنترل خارج می‌شود نمایان می‌شود و دو انسان تنها خوشحال از یافتن یکدیگر دقایقی را به جوانی پرتاب می‌شوند. اما خستگی پیری و گذشت عمر واقعی‌تر از خوشگذرانی جوانی است و آن‌ها را وادار به نشستن می‌کند. لحظات پس از رقص اکنون به آخر مسیر صمیمت زن و مردی می‌رسد که چند ساعتی بیشتر از آشنایی شان نگذشته است. اکنون به خلوت خصوصی یکدیگر وارد می‌شوند و در نهایت آنان را به سمت حمام گرفتن مشترکی می‌برد. تنهایی واقعیتی سهمگین تر از آن است که فرتوتی جسم، شکل و شمایل و هیکلی که گذران زمان نشانه‌های آشکاری بر آن بجا گذاشته است را مانع صمیمیت جسمی بداند. دو روح جوان و مشتاق همصحبتی، در دو جسم زمانزده زنده است و مهین و فرامرز را علی‌رغم تردید در مورد زیبایی و نازیبایی جسمی کنار یکدیگر قرار می‌دهد؛ و البته در این میان دلگرمی های فرامرز در راضی کردن مهین بی تاثیر نیست. ✍️دکتر سمیه خراسانی @familyevent