eitaa logo
169 دنبال‌کننده
152 عکس
29 ویدیو
2 فایل
رخ: رویداد خانواده، حاصل تلاش گروه مستقلی از دانشجویان حوزه مطالعات جنسیت و خانواده ایدی ارتباط و پاسخگویی: @Ashnad1402
مشاهده در ایتا
دانلود
جنسیت ساختاری است که افراد را از بدو تولد وارد مسیرهای متفاوتی می‌کند. زنان و مردان در فرایند اجتماعی شدن متفاوت قرار گرفته و تا بزرگسالی در این مسیر قرار باقی می‌مانند. این مسیر نه تنها هویت فرد؛ بلکه تکلیف و نقش او در زندگی آینده او را ترسیم می‌کند. جنسیت در صورت ساختاری آن در طی زمان، به واسطه کارآمدی اجتماعی، شواهد زیستی مؤید آن و همچنین حمایت نهادهایی چون دین و سامان حقوقی، چنان بدیهی نموده است که کمتر پرسشی پیرامون آن مطرح است. بدین ترتیب است که زنان و مردان به واسطه جنسیت‌های بارشده بر جنس زیستی خود دچار زندگی‌های از پیش تعیین شده‌ای هستند که مناسبات اجتماعی و عرفی از آن حمایت کرده و از آنان انتظار ادامه وضعیت موجود با کمترین تغییر را دارد. جنسیت در این تعبیر، زنان و مردان را به دو دنیای متفاوت رهنمون می‌شود. زنان و مردان با جنسیت‌های منتسب به آنها در دو دنیای متفاوت زیست می‌کنند. زنان در دنیای زنانه و برای نقش‌های معهود آماده می‌شوند و مردان نیز. جنسیت و دو شخصیت متفاوت ناشی از آن، با دو پیش‌زمینه متفاوت، دو کیفیت متفاوت از زندگی را برای زنان و مردان ایجاد می‌کند. تأکید بر جداسازی جنسیت‌ها در فضاهای عمومی نیز بر شدت این تفاوت افزوده و نوعی بی‌خبری از وضعیت زنانگی و مردانگی در دو جنس ایجاد می‌کند. برگرفته از مقاله «تقاطع جنسیت و خانواده: فهم مردانه از ازدواج و جدایی» نوشته دکتر سمیه خراسانی، دکتر وحید قاسمی و دکتر علی ربانی 🔸 @familyevent‍‍
🔸نوزدهمین پیش نشست علمی همایش تنظیم‌گری فضای مجازی ➖ تنظیم‌گری فضای مجازی و مطالعات جنسیت 🔰 مرکز مطالعات فضای مجازی و اندیشکده حکمرانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب و پژوهشکده زن و خانواده برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ▪️حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجید دهقان (عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب) موضوع ارائه: نسبت هنجار حقوقی با هنجار فرهنگی در مواجهه با آسیب های فضای مجازی در خانواده ▪️ دکتر سمیه خراسانی (عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب) موضوع ارائه: اقتضائات جنسیتی تنظیم‌گری فضای مجازی بر اساس مواجهه و مصرف ✍️ دبیر علمی: دکتر زهرا شریف (عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده) 📅 یکشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۱۶ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی(همراه با پرسش و پاسخ): 🌐 skyroom.online/ch/iict/cyber 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/tanzimgari-19 سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام 🆔 @iictchannel
📽نقد فیلم:رگ خواب 🎞کارگردان و تهیه‌کننده: حمید نعمت الله ✅مینا نبودن؛ مینا شدن در کامران در حالیکه مردان در فرایند جامعه‌پذیری برای رقابت و پیشرفت و برنده بودن آماده می‌شوند، زنان برای تبعیت،همراهی و به عنوان جایزه مرد برنده، جامعه پذیر می‌شوند. آنچه مردان به عنوان مهارت‌های جانبی رقابت و برنده شدن می‌آموزند، آنان را در چشم زنان جذاب می‌کند. برای مینا، کامران مردی در حال پیشرفت است. هر روز گامی به جلو. در مقایسه با مینای بازنده کامران برنده بود و این برنده بودن او را تبدیل به جذاب ترین مردی کرده بود که تا بحال دیده بود. کنار یک برنده بودن احساس برد به مینا می‌دهد. او بدون اینکه قصدی داشته باشد یا انتظارش را داشته باشد در کنار یک مرد برنده قرار گرفته بود که از قضا به او توجه داشت و حمایتش می‌کرد. بنابراین بیش از کامران، مینا برنده بود. اما برای کامران برنده شدن در مسیر پیشرفت با بردن قلب مینا تفاوتی ندارد. برای هر دو تلاش می‌کند و قصد او بردن است و نه هیچ چیز دیگر. بردن برای کامران شنیدن جمله دوستت دارم از زبان میناست؛ که به نوعی اجازه ضمنی دسترسی جسمی را به او می‌دهد. پس از این بردن ،مینا دیگر در چشم کامران اهمیت پیشین را ندارد و به جای توجهات قبلی، او را نادیده می‌گیرد. مینا که پدر، شوهر و حامی آینده اش را در کامران تجسم می‌کند، اکنون دوباره در حال بی پدر شدن، بی شوهر شدن و بی پناه شدن است. کامران اما مسیر دیگری برای برنده شدن دارد. در حالی‌که از مینا سو استفاده می‌کند با رئیس رستوران هم نرد عشق می‌بازد تا با زحمت کمتر صاحب رستوران و ثروت صاحب آن شود. برای او صاحب رستوران هم وسیله‌ای برای جهش در مسیر پیشرفت اقتصادی است و نه چیزی بیشتر. هر دو زن وسیله سرگرمی او هستند و هر دو را برای اهدافش به بازی می‌گیرد. ✍️ دکتر سمیه خراسانی 🔸@familyevent
📚معرفی کتاب: راز وری زنانه ✍بتی فریدان 🖨انتشارات: معاصر ✅عوامل ایجاد کننده راز وری زنانه 🔹علوم رایج ان زمان( کارکرد گرایی با محوریت مارگارت مید) قسمت سوم: ✅تحلیل: 🔹اگرچه فریدان در کتاب، همواره به نقد دیدگاههای روانکاوی، جامعه شناسی و انسان شناسی پرداخته است، اما در فصلی تحت عنوان تصلب کارکردی، جلوه گری زنانه و مارگارت مید، به طور اختصاصی به نقد دو دیدگاه کارکرد گرایی و تئو ری های فرهنگ و شخصیت با محوریت مارگارت مید و مفهوم جلوه گری زنانه پرداخته است. او معتقد است انسان شناسی به ویژه ارای مارگارت مید سومین جریان علمی است که از عوامل ترویج دهنده راز وری زنانه به حساب می اید. فریدان بیان می دارد مید در اغلب داده های انسان شناسی خود به خطا از دیدگاه فرویدی« اناتومی سرنوشت است» بر این قضیه از رویکرد کارکردی می نگرد؛ زیرا او به پاسداشت زنان در نقش زنانه با کارکرد زیست شناختی جنسی دامن زد و به دفعات تحت تاثیر فروید که اناتومی همه چیز است، از انسان شناختی فاصله گرفت و زنانگی را درجلوه گری تعریف کرد. 🔹فریدان معتقد است کارکرد گرایی با رد اینده و توقف در حال، بیشترین تاثیر را در ظهور و بروز راز وری داشته است؛ زیرا کارکرد حکم می کند که هر چیزی در جامعه همان طور است که باید باشد. ادامه دارد.... 🔸@familyevent
هدایت شده از رخ
رویداد خانواده(رخ) گردهمایی علمی گروهی مستقل از دانشجویان مطالعات زن و خانواده و متمرکز بر چند هدف اولیه است: ۱.تصحیح و ارتقا عنوان زن و خانواده به جنسیت و خانواده. ۲.گسترش سهم مسائل خانواده به زنان، مردان و فرزندان. ۳.آشکارسازی هویت نهادی، مستقل و موثر خانواده. ۴.آشکار سازی موقعیت خانواده در گذار از سنت و مدرنیته در جامعه ایرانی. ۵.بررسی تحولات خانواده در تاریخ ایران. ۶. ارائه مدل‌های زیست خانوادگی متناسب با تحولات جامعه ایرانی و ارزش‌های دینی. ❇️ بر این اساس نشست‌های علمی و گردهمایی تخصصی جهت ارائه 🔺حوزه مطالعات متأخر مردانگی و زنانگی؛ 🔺جنسیت به عنوان ساختار مستقل؛ 🔺خانواده و رویکردهای مطالعاتی نوین؛ 🔺مطالعات اسلامی در نسبت با مردانگی، زنانگی و تحولات معتبر از نگاه اندیشه دینی؛ 🔺مسائل اساسی در مطالعه سنت و مدرنیته 🔺و بررسی مسائل هویتی نوجوانان و جوانان را، برگزار خواهد کرد... ❇️ بررسی و مطالعه آنچه آمد از مجرای 🎬نقد فیلم، 📚نقد کتاب، 🔍دعوت از اندیشمندان و صاحب نظران جوان حوزه‌های مذکور، 📝معرفی دانشجویان و حوزه‌های پژوهشی مرتبط و دعوت از آنان جهت ارائه رساله‌های دکتری و پایان نامه‌های ارشد خواهد بود. با ما همراه باشید... 🔸@familyevent
🔸 نشست علمی نقد کتاب «مردانگی ایرانی» مهمانان: 💫 حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجید دهقان 💫 حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر مهاجر میلانی 🔰 روش شرکت: حضوری و مجازی 📆 تاریخ: دوشنبه ۱۴۰۳/۹/۲۶ ⏰ زمان: ساعت ۱۵_۱۷ 📍 مکان: بلوار امین، کوچه ۸، ساختمان المرتضی، طبقه دوم، سالن اجتماعات ⏳ مهلت ثبت نام: ۱۴۰۳/۹/۲۳ 💳 هزینه ثبت نام : ۵۰ هزار تومان ۶۰۶۳۷۳۱۱۶۸۶۳۱۳۲۴ فاطمه آشناد (با کلیک بر روی شماره کارت، کپی کنید.) 🆔 ثبت نام: @Ashnad1402 🔸@familyevent
چیستی مردانگی: 🔹مردانگی در ساختار جنسیت، موقعیتی است که فرد مذکر برای به دست آوردن آن لازم است فرایندی را طی کرده و برای آن تلاش کند. مردانگی به عنوان موقعیتی که نیاز به احراز شدن دارد، به دو نکته دیگر اشاره دارد: نخست آنکه میان مذکر بودن و مردانگی تطابق حداکثری وجود ندارد. چنین نگرشی به معنای آن است که مردانگی هویت ذاتی و طبیعی یک فرد مذکر نیست که با ذخیره ژنتیکی او منطبق و با آن به دنیا بیاید. در رویکرد طبیعی و ذاتی به مردانگی، مذکر بودن به عنوان مرد بودن است، در حالی که در رویکرد فرهنگی و تربیتی، افراد مذکر برای مرد شدن و نمایش مردانگی تربیت می شوند. 🔹 دستورالعمل‌های اجرای مردانگی در طی فرایند جامعه‌پذیری و بر اساس اصول اصلی و اساسی هر جامعه و فرهنگی، به پسران خردسال و نوجوان آموزش داده می‌شود تا زمانی که تبدیل به مردان بزرگسال شده و مسئولیت انتقال ارزش‌های مردانگی را به نسل بعد در نقش پدر بر عهده گیرند. در میان رویکرد طبیعی که مردانگی را جزء ذاتی مذکر بودن می‌شناسد و رویکرد فرهنگی و تربیتی که کمترین ارتباطی میان مذکر بودن و مردانگی قائل است، رویکرد سومی قرار دارد که مردانگی را پیامد تعامل میان ظرفیت‌های زیستی و غیرزیستی (روحی- روانی) و رویه‌های فرهنگی می‌داند؛ اگر چه این تعامل به نحو متعادلی بین ظرفیت‌های زیستی و رویه‌های فرهنگی شکل نگرفته و اغلب رویه‌های فرهنگی قدرت بیشتری در شکل دادن به مردانگی داشته و ان را با استناد به مذکر بودن توجیه کرده‌اند. نوشته دکتر سمیه خراسانی 🔸@familyevent
چیستی مردانگی 🔹نکته دوم در خصوص مردانگی در هر سه رویکرد طبیعی، فرهنگی و تعاملی، سلسله‌مراتبی بودن آن است؛ به آن معنا که برخی مردان با توجه به خصوصیاتی که مردانگی را تعریف می‌کند، یا مردانگی با آنها تعریف شده است، به موقعیت‌های بالاتر و برتری در هرم مردانگی دست پیدا کرده و مردان دیگر در درجات بعدی قرار خواهند گرفت. بر اساس مدل هرمی شکل سلسله‌مراتب‌ها، مردان کمتری به موقعیت‌های بالای هرم دست یافته و اغلبِ مردان در رده‌های بعدی مناسبات مردانگی قرار خواهند کرد. 🔹 علاوه بر تعیین‌کننده‌های خاص مردانگی، مطلوب‌ترین موقعیت‌های اجتماعی نیاز به دسترسی بالایی به قدرت، ثروت و منزلت دارد که مردان کمی به آنها دسترسی دارند. بر این اساس، شکل هرمی مراتب مردانگی نیز در رأس به قدرتمندترین، ثروتمندترین و بامنزلت‌ترین مردان تعلق می‌گیرد. نوشته دکتر سمیه خراسانی 🔸@familyevent
✅در میان روانشناسان و روانکاوان، فروید مرتبط‌‌ترین فرد در تعریف مردانگی است. مردانگی مورد نظر فروید، بر اساس تعیین‌کنندگی کالبد و تسلط زیست بر سرنوشت، به آشکارترین تفاوت میان زن و مرد؛ یعنی اندام جنسی بازمی‌گردد. فروید معتقد است به دنیا آمدن با آلت تناسلی آشکار، شخص را مرد و فردی بدون این اندام آشکار را زن قرار می‌دهد. ✅ اگر چه فروید معتقد به تعیین‌کنندگی کالبد بر سرنوشت اجتماعی فرد است، اما در فرایند حل اضطراب اختگی، آن را فرایندی روانی ـ اجتماعی تصویر می‌کند که در طی آن، پسر خردسال در می‌یابد که خود را در دوری از مادر (به عنوان اولین زن) و نزدیکی و همانندسازی با مرد/پدر، به موقعیت و جایگاه جنسیتی مردانگی متصل کند. در طی این فرایند است که رویه مشترکی میان افراد مذکر در دستیابی به مردانگی شکل می‌گیرد و صفات مردانه مشترکی را میان آنان رقم می‌زند. ✅ مردانگی در مطالعات روانشناختی به گروهی از انسان‌های مذکر با شاخصه‌های ذیل اشاره دارد: مردانگی مطابق مقیاس (MRNI)، نیاز به انکار خصوصیات زنانه، محدود کردن زندگی عاطفی، تأکید بر خشونت، تأکید بر خودبسندگی، نیاز به‌ بدست آوردن جایگاه برتر(ین)، تمایلات غیر رابطه‌ای، شیءانگاری نسبت به زن و مسائل جنسی دارد. 🔹نوشته دکتر سمیه خراسانی 🔸 @familyevent‍‍
✅دیگر نظریه‌پرداز روانکاوی که به حوزه مردانگی پرداخته است، کارن هورنای است. هورنای بر خلاف فروید که اضطراب اختگی را سرآغاز این جریان می‌داند، رشک رحم را انگیزه اکتساب مردانگی می‌شمارد. از نظر هورنای، نه از دست دادن اندام تناسلی به عنوان تنبیه پسری که به مادرش عشق می روزد؛ بلکه حسادت نسبت به قدرت زایمان و باروری زن (رحم به عنوان جایگاه پرورش جنین) است که مرد را به سمت مردانگی به عنوان رویه‌ای از دوری‌گزینی، کنترل و تسلط بر زن به ویژه نیروی جنسی و باروری او سوق می‌دهد. ✅در حالی که زن همواره مطمئن است که فرزندی که به دنیا می‌آورد، متعلق به اوست، مرد تنها با کنترل و انحصار زن (یا زنانی) می‌تواند از پدر بودن خود مطمئن باشد. 🔹نوشته دکتر سمیه خراسانی 🔸 @familyevent
📚معرفی کتاب: راز وری زنانه ✍نویسنده: بتی فریدان 🖨انتشارات: معاصر ✅ زمینه های تسهیل کننده و ترویج دهنده راز وری زنانه: 🔹مربیان جنس گرا ( قسمت اول) گرایش به داشتن تحصیلات عالی در دختران، کالج های امریکا را با وضعیتی مواجه کرد که طی ان، تعداد زنان نسبت به مردان، بیشتر شد در این میان از شدت تولیدات علمی و خلاقانه مربیان و اساتید دانشگاه، با این نگاه که زنان متعلق به خانه هستند، کاسته شد و نوعی افول علمی پدید امد. انچه مسلم است نقش خود دختران در خلق این رکود علمی تردید ناپذیر است. که به راز وری سفت و سخت زنانه دامن میزند. 🔹مربیان جنس گرا، اساتید و مربیان دانشگاهها هستند که جهت گیری جنسیتی جدیدی نسبت به سالهای گذشته برای اموزش زنان اتخاذ کرده اند که عبارتند از: 🟢محافظت زنان از بهره بردن از تفکر پرسش گر و خلاق 🟢تاکید بر فرزند اوری زنان و پرورش ویژگی های زنانه در دختران دانشجو 🟢گسترده شدن اموزش زنانگی در همه جا 🟢اتخاذ اگاهانه و انسان دوستانه روش های ذکر شده توسط مربیان و اساتید دانشگاه. ✅فیلم سینمایی « لبخند مونالیزا» در سال ۲۰۰۳ و به کارگردانی مایک نیول به روشنی جهت گیری جنسیتی مربیان جنس گرا را به تصویر کشیده است. ادامه دارد..... 🔸@familyevent
📚معرفی کتاب: مردانگی ایرانی در دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی ✍سیوان بالسلو 🖨انتشارات: همان مترجم: لعیا عالی دنیا ✅فصل اول: 🔹فصل اول به بیان مردانگی قاجاری می پردازد و بیان می دارد که مردانگی در دو قالب لوتی گری و پهلوانی خودش را بروز می دهد. نویسنده معتقد است جوانمردی به دو گروه اجتماعی کاملا متفاوت اختصاص داشت: اعیون ها و لوتی ها. گروه اول مردان متمولی بودند که بین سران حکومت و زیردستان اقوام ایرانی قرار داشتند و دسته دوم، مردان نیرومند اما فقیر ایرانی بودند. مردانگی نوعی مفهوم ایده ال بود که خصایصی مثل شجاعت، دفاع از ضعیف ها، سخاوت، افتادگی و.... را شامل می شد. 🔹نکته مهم این است که با ورود به قرن بیستم، جوانمردی، معنا و ویژگی تازه ای پیدا می کند، و ان چیزی نیست جز میهن پرستی و شاه پرستی. این دو واژه پا به پای هم پیش می روند؛ چون شاه پدر میهن محسوب می شود، حمایت از مشروطه و تجدد از لوازم جوان مردی محسوب می شود و در نهایت جوانمردی یک شکل از مردانگی. ادامه دارد...... 🔸@familyevent
16.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹پس از انتشار تصاویر پریا قاسم‌خانی فرزند بهاره رهنما و پیمان قاسم‌خانی، با ظاهر مردانه وی در واکنش به انتقادات مخاطبان خود با انتشار این ویدیو انحرافات جنسی و Lgbtq را عادی‌سازی و تئوریزه می‌کند. 🔸@familyevent
رخ
🔹پس از انتشار تصاویر پریا قاسم‌خانی فرزند بهاره رهنما و پیمان قاسم‌خانی، با ظاهر مردانه وی در واکنش
🔻🔻🔻‌ بخش اول 🔹یکی از رویکردهای تبیین کننده ارتباط جنس(به معنای مذکر یا مونث بدنیا امدن) با رفتارها، انتظارات و تجویزات فرهنگی(جنسیت)،رویکرد تطابق حداکثری میان جنس و جنسیت است. به ان معنا که رفتارها و تکالیف جنسیتی،به نحو حداکثری ریشه در بیولوژی فرد دارد. 🔹به عبارت دیگر آنچه یک انسان مذکر یا مونث به عنوان مرد بودن یا زن بودن انجام می دهد،بر اساس طبیعت و تحت هدایت آن انجام می شود. 🔹 در این رویکرد وجه غیر مادی انسان(روحی، روانی، معنوی، ماورایی و ...)نیز در ارتباط با مذکر یا مونث بودن بیولوژیک فرد تنظیم شده است. هیچ وجهی از انسان فارغ از کالبد زیستی او نیست.چنین تاکیدی جنس و بدنی را که نشان دهنده جنس اوست(با مشخصه اندام جنسی مردانه یا زنانه)در وضعیت تعیین کنندگی و تاثیر حداکثری بر زندگی فردی،اجتماعی،روانی،خانوادگی و معنوی قرار می دهد.این رویکرد هم اکنون به همین میزان از تاکید،مورد استفاده گروه های ترنس و دگرباشان جنسی قرار گرفته است.دگرباشان جنسی با هوشمندی مفهوم جنس زیست شناسی را در مرکز تبیین های خود قرار داده و تاکید دارند بر اساس نیازی بیولوژیک( فطری و غریزی)، گرایش جنسی و جنسیتی شان تعیین می شود.این انتخاب خارج از اختیار آنها و بر اساس وجود هورمونها در هر دو جنس است. ‌🖊️⁩ دکتر سمیه خراسانی 🔸@familyevent
📚معرفی کتاب: مردانگی ایرانی در دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی ✍نویسنده: سیوان بالسلو 🖨انتشارات: همان 📝مترجم: لعیا عالی نیا 🔹چشم انداز کلی کتاب: این کتاب در سال ۲۰۱۹ توسط انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شده است و جزو معدود کتابهایی است که با اختلاف زمانی بسیارکم به فارسی هم ترجمه شده است. و نشر «همان» در سال ۱۴۰۰ وارد بازار کرده است. 🔹این کتاب اتفاقاتی را که در حوزه مفاهیم و روابط زنانه و مردانه در حال رخ دادن بوده را مورد توجه قرار داده و برای برخی ازانها تنها علت و زمینه بیان کرده است. موضوع اصلی کتاب ظهور و بروز معنای جدیدی از مردانگی است که در اوایل دوره پهلوی شکل می گیرد و به وضوح از دوره های قبل یعنی قاجار و قبل از ان متمایز است. نویسنده در فصول مختلف کتاب نشان می دهد که چطور سبک زندگی و ارزشهای طبقه ممتاز و تحصیل کرده خصوصا افرادی که در غرب تحصیل کرده بودند به معیار مردانگی در جامعه تبدیل می شود. از سبک پوشش گرفته تا شیوه زیست جنسی تا ازدواج و ورزشکاری و میهن پرستی. 🔹چیزی که باعث جذابیت کتاب( فارغ از موضوعش) شده است سبک استدلال و شواهدی است که نویسنده مورد بررسی قرار داده است. استدلال های نویسنده با شواهد و منابع مختلفی مثل مصاحبه، روزنامه، زندگی نامه، عکس های موجود از ان دوره تایید می شود. ادامه دارد...... 🔸@familyevent
جامعه‌شناسی و فرایند اکتساب مردانگی جامعه‌شناسان، مردانگی را در مجموعه ارتباطات پیچیده فردی، نهادی و ساختاری با شاخصه‌های ذیل تعریف می‌کنند: تمایل به کسب بی‌پایان قدرت، تمایل به نمایش خشونت، عدم تمایل به مهار خشونت در موقعیت، دوری گزینیِ عاطفی، میهن‌پرستی، رقابت‌جو و تا حدودی دوری گزین از خانواده. مردانگی همچنین با آنچه گاهاً آسیب‌های اجتماعی پسران و مردان جوان شناخته می‌شود نیز تعریف می‌شود مانند: مستی، استفاده از مواد، زندانی شدن، فعالیت جنسی ، تعدد شریکان جنسی ناهمجنس و اجبار دیگری به سکس. مردانگی و زنانگی از آنجا که در ذاتی و طبیعی بودنِ مذکر بودن و مردانگی تردید وجود دارد، مردانگی به عنوان تعاملی اجتماعی ـ فرهنگی با زنانگی نیز فهم می‌شود. مردانگی در تعاریف اجتماعی (و اشارات روان‌شناسانه‌ای که آمد) به نوعی زن نبودن (بیولوژیکی) و دوری حداکثری از زنانگی تعریف می‌شود. به معنای دیگر، مردانگی هر آن چیزی است که زنانگی نباشد. مردانگی در این تعریف به معنای صفات و خصوصیاتی است که به زن و زنانگی منتسب است و یک مرد برای مرد بودن و احراز مردانگی باید از آنها احتراز کند. 🔸 @familyevent‍‍
📚معرفی کتاب: مردانگی ایرانی در دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی ✍️سیوان بالسلو 🖨انتشارات: همان مترجم: لعیا عالی دنیا ✅فصل اول: 🔹فصل اول به بیان مردانگی قاجاری می پردازد و بیان می دارد که مردانگی در دو قالب لوتی گری و پهلوانی خودش را بروز می دهد. نویسنده معتقد است جوانمردی به دو گروه اجتماعی کاملا متفاوت اختصاص داشت: اعیون ها و لوتی ها. گروه اول مردان متمولی بودند که بین سران حکومت و زیردستان اقوام ایرانی قرار داشتند و دسته دوم، مردان نیرومند اما فقیر ایرانی بودند. مردانگی نوعی مفهوم ایده ال بود که خصایصی مثل شجاعت، دفاع از ضعیف ها، سخاوت، افتادگی و.... را شامل می شد. 🔹نکته مهم این است که با ورود به قرن بیستم، جوانمردی، معنا و ویژگی تازه ای پیدا می کند، و ان چیزی نیست جز میهن پرستی و شاه پرستی. این دو واژه پا به پای هم پیش می روند؛ چون شاه پدر میهن محسوب می شود، حمایت از مشروطه و تجدد از لوازم جوان مردی محسوب می شود و در نهایت جوانمردی یک شکل از مردانگی. ادامه دارد...... 🔸@familyevent
رخ
🔹پس از انتشار تصاویر پریا قاسم‌خانی فرزند بهاره رهنما و پیمان قاسم‌خانی، با ظاهر مردانه وی در واکنش
🔻🔻🔻 بخش دوم 🔹از نظر این گروه(دگرباشان جنسی)، بیولوژی و طبیعت انسان با داشتن هورمون های مشابه اما در میزان متفاوت، هر جنس مذکر و مونث را شامل می شود. بر این اساس جنس بیولوژیک یا طبیعت آدمیزاد همانطور که در افسانه های قدیم هم اشاره شده است شامل انیما و انیموس، مشی و مشیانه، به معنای هر دو وجه مذکر و مونث است. در این رویکرد، اندروژنی یا دو جنس گرایی، به معنای فرارفتن از تسلط طبیعت و تاکید بر انسان بودن بجای زن و مرد بودن نیست، بلکه همزمان هر فرد را شامل مرد و هم زن می سازد. 🔹یافته های زیست شناسی جدید نیز با تاکید بر بیشتر بودن شباهتهای دو جنس و محدود بودن تفاوتها، حتی در شکل اندامهای جنسی، بدن را بیش از پیش دو جنسی کرده و بر آن اصرار دارند. 🔹در این رویکرد استناد به همان جسم و کالبدی می شود که به اعتبار رویکرد جنس محور در تعیین زنانگی و مردانگی نقش موثری داشته و انتظار آن است که افراد تلاش کنند مطابق آنچه طبیعت به آنان واگذار کرده است عمل کنند؛ آنچه تطابق حداکثری با تکالیف وابسته به جنس خوانده شد. 🔹در ادبیات دگرباشان اکنون این اعتبار به جای دسته ای مشخص از تکالیف و تجویزات، به انتخاب وجه مذکر یا مونث واگذار شده است؛ وجهی که خلقت آن از آغاز دو جنسی پیش بینی شده است. ⁦🖊️⁩ دکتر سمیه خراسانی 🔸@familyevent
هدایت شده از رخ
🔸 نشست علمی نقد کتاب «مردانگی ایرانی» مهمانان: 💫 حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجید دهقان 💫 حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر مهاجر میلانی 🔰 روش شرکت: حضوری و مجازی 📆 تاریخ: دوشنبه ۱۴۰۳/۹/۲۶ ⏰ زمان: ساعت ۱۵_۱۷ 📍 مکان: بلوار امین، کوچه ۸، ساختمان المرتضی، طبقه دوم، سالن اجتماعات ⏳ مهلت ثبت نام: ۱۴۰۳/۹/۲۳ 💳 هزینه ثبت نام : ۵۰ هزار تومان ۶۰۶۳۷۳۱۱۶۸۶۳۱۳۲۴ فاطمه آشناد (با کلیک بر روی شماره کارت، کپی کنید.) 🆔 ثبت نام: @Ashnad1402 🔸@familyevent
مردانگی که در حقیقت فرایندی اکتسابی است، خود را تا حد ویژگی‌های طبیعی ارتقا داده است. در این میان، زنانگی نیز به ویژگی‌های طبیعی و ذاتی زنان بدل شده است. مردانگی تبدیل به اصل و معیار، و زنانگی به صفاتی که برای مرد بودن باید از آنها رها شد، اطلاق می‌شود. در این تعریف، مرد همواره نیاز به دیگری دارد که بر اساس دوری یا نزدیکی از صفات منتسب به او، درجه مردانگی خود را تعریف کند. در ادامه این رویه است که تقابل‌های دوتایی ثابتی میان مردانگی و زنانگی شکل گرفته است. مردانگی، مثبت، معقول، قابل اعتماد و قابل اتکا، و زنانگی، منفی، احساساتی، غیر قابل اعتماد و اتکا فهم می‌شود؛ و البته فهرست این صفات ادامه‌دار است. بر این اساس، مردانگی نه به عنوان صفات اصیل و ذاتی مرتبط با مرد بودن؛ بلکه به نوعی در تقابل با زنانگی شکل می‌گیرد. 🔸 @familyevent‍‍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک عدد مشوق تشکیل خانواده هستند ایشون ⁦♥️⁩ 🔸@familyevent
📚معرفی کتاب: مردانگی ایرانی در دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی ✍سیوان بالسلو 🖨 انتشارات: همان مترجم: لعیا عالی نیا ✅ در دوره قاجار جوانمردی با لوتی گری پیوند داشت. لوتی ها مردان قوی هیکلی از گروه غیر ممتاز جامعه بودند که یا در محله هایشان حافظ ضعفا بودند ویا به عنوان گردن کلفت و مزدور اجیر می شدند. در واقع لوتی هم می توانست جوانمرد محل باشد هم می توانست گردنه گیر و دعوایی و گاهی هم با سوئ رفتار جنسی باشد. در لغت نامه دهخدا لوتی هم به بچه باز و تردست و میخانه تعریف شده و هم جوانمرد و بخشنده. ✅ نویسنده از دو شخصیت برای توضیح شفاف تر لوتی و دوگانگی شخصیتی ان استفاده می کند: ستارخان و داش اکل. ستارخان از لوتی های تبریز بود که چند بار به جرم قتل و راهزنی به زندان افتاده بود که با وجود چند بار ترک جرم و جنایت دوباره به ان بازگشت در نهایت در سفری به عتبات عالیات و ملاقات با میرزا حسن شیرازی توبه کرد. ادامه دارد..... 🔸@familyevent