🔶 به مناسبت فرمایش رهبر انقلاب: «اگر دشمن توانست اثبات کند که فشار حداکثری مؤثر بر روی ایران است، ایران و ملت عزیز ما دیگر روی آسایش را نخواهند دید، چون پشت سر همه سیاستهای مستکبرانه آمریکا این سیاست قرار خواهد گرفت».
📖 بازخوانی برگهایی از تاریخ عاشورا
🔻مسلم بن عقیل توسط هانی در کوفه مخفی شده است. هانی به دار الاماره فراخوان شده و بعد از خودداری از تحویل مسلم حبس شده و تهدید به مرگ میشود.
🔻مسلم با شنیدن خبر دستگیری هانی قیام کرده و به همراه چهار هزار نفر برق آسا به دار الاماره حمله میکند. عبید الله بن زیاد که غافلگیر شده به همراه تنها ۳۰ سرباز و عده ای از اشراف کوفه در دار الاماره محاصره میشود. دار الاماره در آستانه سقوط است. (تاریخ الطبری: ج۵ صص۷۰ و ۷۱)
🔻عبید الله بن زیاد در این شرایط تلاش کرد تا مردم را از طریق تهدید تحت فشار بگذارد لذا از اشراف کوفه میخواهد بر فراز دار الاماره به مردم بگویند «لشکر شام» بسوی کوفه در حرکت است، هر که قیام کند بزودی سرکوب خواهد شد. مردم کوفه در برابر تهدید و فشار عبیدالله دچار انفعال شده و مسلم را تنها گذاشتند. (همان)
🔻اما نتیجه انفعال مردم کوفه در برابر تهدید چیزی جز «ذلت و خواری» نبود.
🔻عبیدالله که از تهدید و فشار نتیجه گرفته بود برای تهدید بیشتر مردم هانی را که از رؤسای قبایل کوفه بود در میدان شهر اعدام کرد و مسلم را دوازده هزار نفر از اهل کوفه با او بیعت کرده بودند بر فراز دار الاماره گردن زد.
🔻عبیدالله با ادامه تهدید از مردمانی که نامه به امام حسین (ع) نوشته بودند لشکری برای جنگ با او فراهم کرد. عبیدالله بر فراز منبر اعلام کرد که هر مردی که از کوفه برای جنگ با حسین (ع) خارج نشود کشته خواهد شد و فردای آن روز مردی را در کوچههای کوفه دستگیر و بلافاصله گردن زدند و این چنین شد که تمام مردان کوفه برای جنگ با حسین از کوفه بیرون رفتند. (انساب الاشراف: ج۳ / ص ۱۷۹) و بدین ترتیب امام حسین (ع) و یارانش به فجیع ترین شکل شهید شدند و این ننگ برای همیشه بر تارک اهل کوفه باقی ماند.
🔶#اگر_مردم_کوفه_تسلیم_نمیشدند....
🔻اگر مردم کوفه در برابر تهدید و فشار عبیدالله تسلیم نمیشدند عبیدالله که در قصر محاصره شده بود مجبور به تسلیم میشد و به اسارت مسلم در میآمد و امام حسین (ع) بدون هیچ مانعی وارد کوفه میشد و لشکر قابل توجهی را فراهم میآورد و با لشکر شام میجنگید. در این صورت شواهد حکایت از غلبه لشکر کوفه بر شام دارد، چرا که پیش از این در جنگ صفین لشکر کوفه از لحاظ نظامی بر لشکر شام غلبه کرد چنانکه در این جنگ از لشکر 25 هزار نفر کشته شده اما از لشکر شام 45 هزار نفر. همچنین هفت سال بعد از واقعه عاشورا مختار قیام کرد و لشکر شام بسوی کوفه حرکت نمود، ابراهیم بن مالک اشتر با لشکر مختار به جنگ آنها رفت و لشکر شام مفتضحانه شکست خورد، بطوریکه تعداد نفراتی از لشکر شام که به هنگام فرار در رودخانه خازر غرق شده بودند به مراتب بیشتر از کسانی بود در میدان جنگ کشته شده بودند. (تاریخ الطبری: ج۶ ص۹۱).
بنابراین اگر مردم کوفه تسلیم فشار عبیدالله نمیشدند حکومت امام حسین (ع) در کوفه پا میگرفت و حکومت اموی برای همیشه برچیده میشد اما مردم کوفه تسلیم شدند و شد آنچه شد...
🔴اکنون با بازخوانی این برگهای تاریخ باید:
◀️ بیاموزیم که خودباختن در برابر فشار دشمن نتیجه ای جز ذلت و خواری ندارد.
◀️ بفهمیم که انفعال در برابر فشار دشمن باعث زیاده خواهی برای او و ذلت بیشتر برای ما خواهد شد.
◀️ دریابیم که عزت و پیروزی در گرو مقاومت در برابر فشار دشمن است.
فاعتبروا یا اولی الابصار
#فشار_حداکثری
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
📚 عبرتهای تاریخ 📚
کانالی برای اینکه
🔶 امروز را در آینه دیروز بببنیم 🔶
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
🚫🚫🚫✂️ سانسور ✂️🚫🚫🚫
🔻بعد از وفات پیامبر (ص) عدهای با کودتا حکومت را غصب کردند. اگر چه این عده حکومت را تصاحب کردند، یک چیز اما آنها را نگران کرده بود. بیانهای فراوانی که پیامبر (ص) در مورد حضرت علی (ع) و خلافت او بعد از پیامبر (ص) داشت یک خطر بالقوه برای غاصبین حکومت بود. برای رفع این خطر غاصبین سیاست #سانسور را در پیش گرفتند و در این راستا نقل و حتی نوشتن روایات پیامبر (ص) ممنوع شد.
🔻سیاست سانسور غاصبین خلافت کارگر واقع شد و حضرت علی (ع) که با توجه به آن همه بیانات پیامبر (ص) در حق او باید شناختهشدهترین چهره جامعه اسلامی باشد به شدت ناشناخته و مهجور ماند.
🔻 به عنوان نمونه در جنگ صفین فردی به نام ذوالکلاع - که از شخصیتهای تاثیر گذار شام است - وقتی متوجه حضور عمار در لشکر حضرت امیر (ع) میشود در حقانیت خودشان تردید میکند چرا که پیامبر (ص) در مورد عمار فرموده است «تو را گروهی ستمکار خواهند کشت». ابن ابی الحدید - شارح سنی مذهب نهج البلاغه - بعد از نقل این ماجرا میگوید: «بسیار جای تعجب است از کسانی که با دیدن عمار در برابر خود در حقانیت خود تردید میکنند اما با دیدن علی (ع) در برابر خود تردید نمیکنند!!! از گفته پیامبر (ص) در مورد عمار میترسند اما از گفتههای پیامبر (ص) در حق علی (ع) که فرمود: «خدایا دشمن علی (ع) را دشمن بدار» و همچنین فرمود: «ای علی تنها منافقان با تو دشمنی میکنند» نمیترسند!!!». ابن ابی الحدید در تحلیل علت چنین پدیدهای در جامعه اسلامی میگوید: «این پدیده نشان دهنده این است که قریش از ابتدای امر تلاش خود را مصروف سانسور فضائل علی (ع) نمود تا جایی که فضائل علی (ع) از یاد مردمان جز اندکی پاک شد». شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید: ج8 / ص17
👈 بازخوانی این صفحات از تاریخ نشانگر این است که سانسور چگونه میتواند فرهنگ یک جامعه را دستخوش تغییر نماید و ارزشهایی که باید شناخته شده و مانوس جامعه باشد تبدیل به اموری غریب و نامانوس نماید.
👈 امروز اما همچنان حربه سانسور مورد استفاده است. ردپای این پدیده را میتوان در حذف نام شهدا از تابلوهای شهر به عنوان یک مصداق مشاهده کرد. فرهنگ شهادت یک مانع بزرگ در برابر استیلای استعمارگران بر یک ملت است، لذا سالها پیش از این نیز فوکویاما در طرح مهندسی معکوس خود از لزوم خط زدن فرهنگ شهادت و تبدیل آن به رفاه طلبی در جامعه ایران سخن گفته بود. به نظر میرسد امروز خط زدن فرهنگ شهادت از جامعه با حربه سانسور شروع شده است و حذف نام شهدا از تابلوهای شهری را امری در این راستا باید ارزیابی نمود.
👌فراموش نکنیم که اگر دیروز تاریخ عدهای در برابر سیاست سانسور غاصبین خلافت فریاد اعتراض سر داده بودند و فضائل حضرت علی (ع) را نشر میکردند هرگز تاریخ شاهد مهجوریت حضرت علی (ع) نمیشد. بنابراین امروز باید در برابر سانسوری که به شکل خزنده در حال اجراست هوشیاری به خرج داد و از حذف نام شهداء که پشتوانه فرهنگ شهادت است فرهنگی که خود ضامن عزت جامعه اسلامی میباشد جلوگیری نمود.
#کوچه_شهید
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
تشرف ابن مهزیار.mp3
14.08M
🔆 نواهنگ تشرف ابن مهزیار محضر امام زمان علیه السلام
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄
تاکنون فکر میکردم ما منتظر توییم......
...... اما اکنون فهمیدم تو منتظر مایی
--------------------------------
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
🔰 عمرسعد و طمع حکومت ری🔰
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺 عمرسعد از عبیدالله حکم فرمانداری ری را گرفته اما با ورود امام حسین (ع) به کربلا عبیدالله از عمرسعد میخواهد که قبل از رفتن به ری به کربلا برود.
🔺 عمرسعد از عبیدالله میخواهد که او را معاف کند، عبیدالله میگوید: بشرطی که حکم فرمانداری ری را پس دهی.
🔺 عمرسعد فرصتی برای تصمیمگیری میخواهد و بالاخره طمع فرمانداری ری او را وادار به قبول میکند.
🔰 قدم به قدم با طمع تا قعر حضیض
1⃣ عمرسعد ابتدا به انگیزه ایجاد صلح بین امام حسین (ع) و عبیدالله راهی کربلا شد. به همین جهت مذاکراتی را با امام حسین (ع) ترتیب داد و نتیجه را به عبیدالله گزارش داد اما عبیدالله حاضر به قبول نشد.
2⃣ در قدم بعد عبیدالله از عمرسعد خواست تا آب را بر روی امام حسین (ع) ببندد و دوباره طمع باعث شد عمرسعد بپذیرد.
3⃣ در قدم بعدی عبیدالله از عمرسعد خواست تا با امام حسین (ع) بجنگد وباز طمع باعث پذیرش عمرسعد شد.
4⃣ در نهایت عبیدالله از عمرسعد خواست بر پیکر حسین (ع) اسب بتازاند و باز عمرسعد پذیرفت.
👈 بدین ترتیب طمع عمرسعد را تا قعر عمیق ترین حضیض تاریخ فرو برد.
🔰 عاقبت طمع عمرسعد
🅾 بعد از شهادت امام حسین (ع) عبیدالله میخواست تقصیر این فاجعه بزرگ را بر گردن عمرسعد بیاندازد به همین جهت از عمرسعد خواست تا فرمان کتبی قتل امام حسین (ع) را به او پس دهد. عمرسعد خودداری کرد و رابطه اش با عبیدالله تیره گشت و در نتیجه نتوانست به حکومت ری برسد و هفت سال بعد از فاجعه کربلا در جریان قیام مختار دستگیر و کشته شد.
🔰 نگاهی عبرت اندیشانه به روایات
❇️ امیر المومنین (ع): طمع موجب بردگی و ذلت انسان است.
❇️ حضرت علی (ع): طمع سبب فساد ایمان است.
❇️ امام علی (ع): چه بسیار است طمع دست نایافتنی.
------------------------------
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
🔰 شمر و طمع فرماندهی لشکر🔰
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
✅ عمرسعد تلاش داشت بین امام حسین ع و عبیدالله صلح دهد به همین جهت با امام حسین ع مذاکراتی کرد و نتیجه این شد که امام حسین ع به کوفه داخل نشود و عبیدالله نیز مانع از رفتن امام حسین ع به جایی دیگر نگردد.
✅ عمر سعد نتیجه مذاکرات رو به عبید الله گزارش داد، و عبیدالله در ابتدا پیشنهاد مذکور را پذیرفت اما ...
❎ شمر طمع رسیدن به مقام عمرسعد - یعنی فرماندهی لشکر - را دارد، و میداند که عمرسعد تمایل به جنگ با امام حسین ندارد بنابراین شمر عبیدالله را تحریک به عدم پذیرش نتیجه مذاکرات و اقدام به جنگ نمود به این طمع که عمرسعد سرباز زده و شمر مقام او را تصاحب نماید.
❎ شمر نامه عبیدالله مبنی بر لزوم جنگ و عزل عمرسعد در صورت امتناع و جانشینی شمر را به کربلا برد. عمرسعد اما در طمع و شقاوت از شمر کم نیاورد و اقدام به جنگ با امام حسین نمود و شمر هرگز به مقام فرماندهی نرسید.
✳️ عاقبت هفت سال بعد از فاجعه کربلا شمر در واقعه قیام مختار دستگیر و کشته شد.
✳️ بدین ترتیب شمر هم دنیا و هم آخرت خود را پای طمع خویش باخت.
🔰 نگاهی عبرت اندیشانه به روایات
❇️ امیر المومنین ع : ثمره طمع ذلت دنیا و آخرت است.
❇️ امام علی ع : چه بسیار طمع نافرجام که منتهی گردد به محرومیت و خسران.
┈┄┅═✾•••✾•••✾═┅┄┈
💠 عبرتهای تاریخ 💠
🔅 امروز را در آینه دیروز ببینیم 🔅
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
🔰 عبیدالله و طمع حکمرانی 🔰
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
⚪️ عبیدالله حاکم بصره است. کوفه در آستانه سقوط است، و مردم آن از حاکم اموی حرف شنوی نداشته و امام حسین ع را برای حکمرانی به کوفه دعوت کرده اند.
⚫️ یزید به عبیدالله نامه میدهد که علاوه بر حکومت بصره حکومت کوفه را نیز به عبیدالله میدهد بشرطی که بتواند قیام مردم کوفه را سرکوب کند. عبیدالله به طمع افزودن بر گستره حکمرانی خود پیشنهاد یزید را پذیرفت و در راه رسیدن به طمع خویش فاجعه کربلا را به پا کرد.
⚫️ عبیدالله حکومت کوفه را به قیمت خون حسین ع بدست آورد اما کمتر از چهار سال بعد یزید به درک واصل شد و نه تنها مردم کوفه گماشته عبیدالله را از کوفه اخراج کردند بلکه حکمرانی عبیدالله در بصره نیز متزلزل شد تا حدی که عبیدالله شبانه به شام گریخت.
🔴 در نهایت هفت سال بعد از فاجعه کربلا عبیدالله در جنگ لشکر شام با لشکر مختار بدست ابراهیم بن مالک اشتر به درک واصل شد.
♦️ بدین ترتیب طمع عبیدالله برای او دست آوردی کم و خسارتی بس بزرگ به بار آورد.
✅ امیر المومنین ع فرمود: مبادا بر مرکب طمع سوار شوی که تو را در هلاکت گاه ها فرو خواهد آورد.
┈┄┅═✾•••✾•••✾═┅┄┈
💠 عبرتهای تاریخ 💠
🔅 امروز را در آینه دیروز ببینیم 🔅
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
🔰 یزید و طمع حکومت طولانی 🔰
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
⚫️ یزید در سی و چهار سالگی به حکومت رسید و رؤیای یک حکومت طولانی را در سر می پروراند.
🔴 طمع یزید باعث شد او مرتکب هولناک ترین فجایع برای تثبیت حکومت خود گردد :
♦️ قتل امام حسین ع و خاندان و اصحایشان در صحرای کربلا
♦️ لشکرکشی به مدینه و حلال کردن سه روزه مال و ناموس و جان مردم مدینه بر لشکر خویش
♦️ لشکرکشی به مکه و به منجنیق بستن و به آتش کشیدن خانه خدا
⚫️ با وجود همه اینها اما یزید تنها سه سال و شش ماه حکومت کرد، و در سی و هشت سالگی به درک واصل شد.
🛑 بدین ترتیب طمع یزید که بزرگتر از طمع عبیدالله بود دست آوردی کمتر و خسارتی بیشتر برای او به بار آورد.
┈┄┅═✾•••✾•••✾═┅┄┈
💠 عبرتهای تاریخ 💠
🔅 امروز را در آینه دیروز ببینیم 🔅
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
جامعه اسلامی بعد از شهادت
امام حسین ع
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄
❎ بعد از شهادت امام حسین ع جامعه اسلامی بشدت دچار انحطاط شد تا حدی که امام صادق ع فرموده اند:《بعد از شهادت حسین ع مردم همه از دین روی گردان شدند جز سه نفر !!!》(الاختصاص ص 64)
✳️ حاکمان سرمستانه فساد و فحشاء را علنی کردند و بدین ترتیب فحشاء و شرب خمر در جامعه گسترش یافت. مکه و بخصوص مدینه تبدیل به مرکز خوانندگان و رقاصه ها شد که در خانه های خود مجلس آواز و رقص و شرب خمر برپا میکردند. (مروج الذهب ج3 / ص 67 - الاغانی ج8 / ص 353 به بعد)
❇️ در چنین شرایطی است که امام سجاد ع از مردم مدینه کناره گرفته و چندین سال در صحرا و بهمراه صحرانشینان زندگی کردند. (الاقبال بالاعمال ج 2 / ص 273)
✅ آنچه امروز در این صفحه از آینه تاریخ باید ببینیم این است که اگر علم حق در جامعه زمین بخورد اهل باطل سرمستانه ترک تازی خواهند کرد و جامعه را به سوی انحطاط خواهند کشید.
✅ در این شرایط:
👈 مردمی که به دنبال شهوات هستند غرق در فساد خواهند شد.
👈 بسیاری از متدینین به مرور جذب جامعه منحط شده و در آن هضم میشوند
👈 مؤمنینی هم که استقامت میورزند باید خون دل خورده و از جامعه کنار بکشند و سختی حاشیه زیستی را بر خود هموار کنند.
✅ بنابراین اکنون که علم حکومت اسلامی بر پاست همگان باید قدر آن را بدانیم و همه در هر موقعیت و شرایطی که هستیم دفاع و محافظت از آن را وظیفه خود بدانیم.
✅ همه باید بدانیم که هر آنچه از دین داریم و هر چه از مظاهر دینی در جامعه است همه مدیون وجود حکومت دینی است و بقای آن نیز مرهون بقای حکومت دینی است.
┈┄┅═✾•••✾•••✾═┅┄┈
💠 عبرتهای تاریخ 💠
🔅 امروز را در آینه دیروز ببینیم 🔅
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
🔹آزادیهای نامشروع عملیات فریب اموی🔹
🔸با تکیه یزید بر کرسی خلافت چندین قیام علیه او صورت گرفت. در راس همه قیام امام حسین (ع) و بعد قیام عبدالله بن زبیر در مکه و قیام مردم مدینه. حکومت اموی امام حسین (ع) و خاندان و اصحابش را شهید کرد و سرش را در شهرها گرداند و زنان و فرزندانش را به اسارت گرفت. در برخورد با قیام مردم مدینه لشکر یزید به شهر مدینه حمله کرد و یزید سه روز مال و ناموس و جان مردم این شهر را حلال لشکرش کرد، و در برخورد با قیام ابن زبیر نیز به شهر مکه حمله کرد و مکه را به منجنیق بست و خانه خدا را تخریب کرد به نحوی که ابن زبیر آن را از نو بنا کرد، در این حمله به علت مرگ یزید حکومت ابن زبیر در مکه سرنگون نشد اما حدود ده سال دیگر عبدالملک مروان - دیگر حاکم اموی - حجاج را به جنگ ابن زبیر فرستاد. حجاج در ایام حج به شهر مکه حمله کرد و آن را به منجنیق بست و خانه خدا را به آتش کشید.
🔸بنابراین حکومت اموی بر پایه جنایات دینی استوار گردیده بود لذا وجود گرایشات دینی بین مردم یک خطر برای این حکومت محسوب میشد. حکومت اموی برای خنثیسازی این خطر رو به یک عملیات فریب آورد : «ترویج آزادیهای نامشروع». آزادیهای نامشروع میتوانست مردم را خام کرده و ضامن ادامه حکومت امویان باشد. در همین راستا حاکمان اموی علنا اقدام به زیر پاگذشتن دستورات شرعی کردند و مکه و مدینه - که دو شهر مهم مذهبی بودند - را تبدیل به مرکز غناء و آوازهخوانی کردند و در شهرها اماکنی به عنوان بیت الغناء بوجود آمد که مرکز آوازهخوانی و رقاصی و شرب خمر بود. (مروج الذهب ج3 / ص 67 - الاغانی ج8 / ص 353 به بعد)
🔸بدین ترتیب حکومت اموی مردم را به آزادیهای نامشروع مشغول ساخت و خود با غارت اموال هنگفت بیت المال به عیاشیهای افسانهای پرداختند. بیت المال ثروت عمومی جامعه است و بدیهی است که با عدم تزریق آن به جامعه، جامعه با فقر مواجه خواهد شد و گزارشاتی که از کیسه نان به دوش کشی امام سجاد و امام باقر و امام صادق علیهم السلام وجود دارد حاکی از این است که کم نبودند در جامعه آن زمان کسانی که محتاج تکهای نان بودند. بنابراین آزادیهای نامشروع اگر چه باغ سبز مینمود اما عملا بیشتر مردم به جهت فقر تنها تماشاچی آن بودند و همان آزادیها هم - همچون بیت المال - تنها سهم حاکمان اموی و وابستگانشان شد.
👈 امروز نیز در جامعه ما عدهای قصد ترویج آزادیهای نامشروع به عنوان یک عملیات فریب را دارند. تحلیل این عده این است که آزادیهای نامشروع رگ خواب مردم است که بوسیله آن میتوان با هر درجهای از ناکارآمدی رای مردم را تصاحب نمود. آزادیهای نامشروع - که تمام هزینه آن را مردم از دین و شرف و ناموس خود پرداخت میکنند - برای مردم و بیت المال هم به کام فریبگران. بدین ترتیب تاریخ دوباره تکرار خواهد شد و با بر باد رفتن بیت المال فقر در جامع شایع شده و بیشتر مردم تنها تماشاچی آزادیهای نامشروع خواهند بود و آن هم مانند بیت المال به کام فریبگران و اطرافیانشان خواهد شد.
🔸آری «هر که از پی جغد رود از خرابه سر برآرد»
🔸فراموش نکنیم که خداوند متعال فرمود: «هر که به من پشت کند زندگی سختی در پیش خواهد داشت». طه:124
┈┄┅═✾•••✾•••✾═┅┄┈
💠 عبرتهای تاریخ 💠
🔅 امروز را در آینه دیروز ببینیم 🔅
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
49-Tasharofe abobaghle kateb Complete.mp3
6.89M
#داستان_تشرف ابی بغل کاتب به محضر امام عصر " سلام الله علیه " و دستورالعمل کارگشای حضرت برای حاجت روایی.
┈┄┅═✾•••✾•••✾═┅┄┈
💠 عبرتهای تاریخ 💠
🔅 امروز را در آینه دیروز ببینیم 🔅
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
🔹🔸 قدرت شایعه 🔸🔹
♦️ نقشه منافقین برای کودتا بعد از پیامبر ص
🔸 منافقین موفق به نفوذ در بدنه اسلام شده اند و حالا نقشه کودتا بعد از پیامبر ص و قبضه حکومت را نیز کشیده اند. طبعا پیامبر ص به عنوان حافظ دین باید در برابر این تحرک منافقین عکس العمل نشان داده و با آنها برخورد کند، اما ایشان در برابر خود مانعی میبینند.
♦️ مانع پیامبر ص از برخورد با منافقان
🔸 در یکی از سفرهای پیامبر (ص) به همراه اصحاب خویش، به هنگام حرکت از یکی از توقفگاهها، همسر پیامبر (ص) ناگاه به یاد می آورد که گردنبند خود را در محل استراحت جا گذاشته است لذا از هودج خود خارج میشود - اما کسی متوجه خروج او از هودج نمیشود - و به محل استراحت میرود و به دنبال گردنبند خویش میگردد، یافتن گردنبند اما به طول می انجامد و کاروانیان که متوجه غیبت همسر پیامبر (ص) نشده بودند حرکت میکنند و بدین ترتیب همسر پیامبر (ص) در دل بیابان جا میماند. یکی از اصحاب پیامبر (ص) که از کاروان بجا مانده بود وقتی به توقفگاه میرسد و همسر پیامبر (ص) را در آنجا می بیند، از شتر خویش پیاده شده و او را سوار بر شتر میکند و ایشان را به کاروان میرساند.
🔸 منافقین این اتفاق را دستمایه جنگ روانی علیه پیامبر (ص) قرار دادند و شایعه ای حیثیتی علیه همسر پیامبر (ص) ساخته و در بین مردم پخش کردند. از منافقین غیر از این انتظاری نبود، مشکل اما اینجا بود که مردم نیز پذیرای این شایعه شده و آن را برای دیگران نقل کردند تا حدی که فضای سنگینی علیه پیامبر (ص) رقم خورد. خداوند در اشاره به این جریان فرمودهاند: «به خاطر دارید زمانى را كه اين شايعه را از يكديگر میگرفتيد [و آن را در جامعه پخش میکردید]، و سخنی را میگفتید كه به آن يقين نداشتيد؛ و این کار خویش را كوچك میپنداشتيد در حالى كه چنین کاری نزد خدا گناهی بزرگ است». نور : 15
🔸 این حادثه نشان دهنده این است که پیامبر (ص) با مردمی شایعه پذیر و شایعه پرور روبرو بود مردمی که منافقین با ساختن شایعه به راحتی میتوانستند آنها را تحت تاثیر قرار دهند و همین مساله مانع از برخورد عملی پیامبر (ص) با منافقین بود چنانچه پیامبر (ص) خود فرموده¬اند: «خوش ندارم که در مورد من گفته شود که محمد از گروهی کمک گرفت و وقتی بر دشمن خویش غلبه کرد آنها را کشت و الا باید گردن عدهای را میزدم» کافی: جلد۸ صفحه۳۴۵. پیامبر (ص) اگر میخواستند بر بدنها حکومت کنند میتوانستند علیرغم همه شایعه¬ها افراد مورد نظر را گردن بزنند اما برای پیامبری (ص) که قرار است بر قلب¬ها حکومت کنند و چراغ هدایت مردمان آینده باشند وجود چنین شایعاتی بس گران است.
♦️ عبرت این برگ تاریخ برای امروز ما این است که:
1⃣ اگر چه شایعه پذیری و شایعه پروری در نظر مردم چندان مهم به نظر نمی¬آید اما شایعه سلاحی بس قدرتمند است.
2⃣ ملت شایعه پذیر و شایعه پرور بازیچه دست دشمنان خویش است بازیچه¬ای که دشمن با کمترین هزینه بدترین لطمه¬ها را به آنها می-تواند بزند.
3⃣ اگر جامعه¬ای شایعه پذیر و شایعه پرور بود منافقان و فرصت¬طلبان می¬توانند در آن جامعه نفوذ کنند و دل¬سوزان جامعه در برابر آنها دست بسته خواهند بود حتی اگر رهبری چون پیامبر (ص) باشد.
4⃣ برای پاک کردن جامعه از لوث منافقین فرصت طلب که منافع عمومی را به نفع خود قبضه میکنند داشتن یک رهبر خوب حتی در حد پیامبر (ص) کافی نیست بلکه باید مردم نیز هوشیار و شایعه¬گریز باشند.
┈┄┅═✾•••✾•••✾═┅┄┈
💠 عبرتهای تاریخ 💠
🔅 امروز را در آینه دیروز ببینیم 🔅
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
👊 انتقام سخت در سیره نبوی
🔻در جریان صلح حدیبیه شرط شد که هر قبیلهای که خواست به مسلمانان ملحق شود و در امان مسلمانان باشد و هر قبیلهای که خواست که به کفار ملحق شود و در امان آنها باشد. بدین ترتیب قبیله خزاعه به مسلمانان و قبیله بنی بکر به کفار ملحق شدند.
🔻بعد از این صلح، جنگی بین مسلمانان و رومیان در منطقه موته صورت گرفت. مسلمانان در این جنگ شکست خوردند.
بعد از این شکست برخی از کفار قریش با تصور اینکه شکست مزبور موجب ضعف مسلمانان شده است با بنی بکر همکاری کرده و به گروهی از قبیله خزاعه حمله کرده و یک نفر از آنها را کشتند.
🔻یک نفر از خزاعه به مدینه رفته و خبر نقض پیمان از طرف کفار قریش را به پیامبر (ص) رساند. از آنسوی ابوسفیان بلافاصله خود را جهت تحکیم پیمان صلح و عذرخواهی به مدینه رساند اما پیامبر (ص) حاضر به ملاقات با او نشد. ابوسفیان سعی کرد حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) را واسطه قرار دهد اما هیچ یک از ایشان نپذیرفتند. ابوسفیان با دست خالی از مدینه خارج شد و پیامبر (ص) بلافاصله لشکر اسلام را آمادهسازی نمودند و در یک اقدام غافلگیرانه به مکه (مقرّ اصلی کفار قریش) حمله کرده و مکه را فتح نمودند. بدین ترتیب پیامبر (ص) در قبال قتل یک مسلمان از کفار قریش انتقام سخت گرفت و با فتح مکه بساط کفار قریش را برای همیشه از حجاز برچید.
🔴 امروز نیز که آمریکا با سوء استفاده از حضور خود در منقطه سردار عزیز و بزرگ ما را ترور کرده است با تأسی به سیره نبوی باید از آنها انتقام سخت گرفته و بساط حضور آمریکا در منطقه را برای همیشه برچید.
#انتقام_سخت
┈┄┅═✾•••✾•••✾═┅┄┈
💠 عبرتهای تاریخ 💠
🔅 امروز را در آینه دیروز ببینیم 🔅
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
برسد به خواست خدا بدست آنکه باید برسد
لشکر کوفه در زمان حکومت حضرت امیر (ع) از لحاظ نظامی و قدرت سخت بسیار قوی بود. در جنگ صفین لشکر شام زودتر به وعدگاه جنگ رسید لذا محلی مناسب برای استقرار انتخاب کردند و آب را در طرف خود قرار دادند.
وقتی سپاه علی (ع) به نبردگاه رسید معاویه از دادن آب به آنها خودداری کرد، لذا بخشی از سپاه علی (ع) به فرماندهی مالک اشتر لشکر معاویه را عقب راندند و آب را تصاحب کردند.
اگر چه علی (ع) آب را بر روی لشکر معاویه نبست، از دست دادن آب اما بر معاویه گران آمد اما لشکر شام حریف لشکر هفتاد هزار نفری کوفه نبود لذا معاویه برای بازپسگیری آب به جنگ نرم روی آورد. معاویه در نامه ای نوشت: "این نامه از برادر خیرخواه شماست، معاویه میخواهد با انحراف مسیر آب رودخانه و ایجاد سیلاب شما را غرق کند هر چه زودتر جای خود را عوض کنید" و این نامه را بر تیری پیچید و به طرف سپاه علی (ع) پرتاپ کرد.
نامه بین افراد سپاه علی (ع) دست بدست گشت و شایعه همه جا پخش شد و خیلی زود نقل مکان تبدیل به یک خواسته عمومی شد. هر چه علی (ع) میگفت امکان چنین کاری وجود ندارد فایده ای نداشت و لشکر نقل مکان نمود و علی (ع) آخرین نفری بود که نقل مکان کرد. بلافاصله بعد از نقل مکان، لشکر معاویه جای آنها را اشغال کرد.
این جریان به روشنی بیانگر قدرت جنگ نرم است و نشان میدهد با تکیه بر قدرت جنگ نرم میتوان با یک تیر بر لشکر هفتاد هزار نفری غلبه کرد!!!!
کار به همین جا ختم نشد و لشکر کوفه توانست در طی یک جنگ یک ساله لشکر شام را به اضمحلال ببرد بطوریکه در آخرین روز جنگ مالک اشتر به نزدیکی خیمه معاویه که مقر اصلی فرماندهی بود برسد. اما معاویه در این هنگام نیز به جنگ نرم متوسل شد و قرآنها را به سر نیزه زد و باز هم معاویه توانست با تکیه بر قدرت جنگ نرم لشکر قدرتمند کوفه را زمینگیر کند و از دل جنگ شکست خورده برای خود پیروزی رقم زده و عنوان «امیرالمومنین»ی را بیرون بکشد.
در اینجا بار دیگر قدرت جنگ نرم نمایان گردید و معلوم شد قدرت سخت برای پیروزی بر دشمن کافی نیست و غلبه بر دشمن تنها در صورتی حاصل است که مجهز به دو قدرت باشیم: قدرت جنگ سخت و قدرت جنگ نرم.
به همین جهت حضرت امیر المومنین علی (ع) در خطبهای که در آخرین روزهای زندگی مبارک خود داشتند و در شرایطی که هم مالک اشتر (نیروی جنگ سخت) شهید شده بود و هم عمار (نیروی جنگ نرم)، از نبود عمار نالیدند و فرمودند «أین عمار»...
آنچه امروز بر سر سپاه ما آمد همان بلایی است که دیروز بر سر سپاه کوفه آمد. سپاه با روکردن گوشهای از قدرت سخت خود همگان را به شگفت آورد تا حدی که ترامپ از اینکه سپاه به موشک باران عین الاسد اکتفا کرده و قصد جنگ با آمریکا را ندارد ابراز خوشحالی کرد. اما به اذعان همگان سپاه قدرت نرم لازم برای دفاع از این شاهکار خود را نداشت به همین جهت دشمن با تکیه بر جنگ روانی توانست این دستآورد بزرگ سپاه را به حاشیه رانده و سپاه را در وضعیت انفعال قرار دهد.
اکنون زمان آن فرا رسیده که تصمیمگیران و متولیان سپاه توجه ویژه خود را در کنار قدرت سخت – که بسیار لازم است – معطوف قدرت نرم نیز نمایند و با تخصیص امکانات لازم تشکیلاتی منسجم و قوی جهت ارتقای قدرت نرم خویش سامان دهد قدرتی در حد قدرت سخت سپاه.
خیرخواهان و معتقدان به سپاه بیصبرانه منتظر آن روز هستند ان شاء الله.
#باید_قوی_شویم
┈┄┅═✾•••✾•••✾═┅┄┈
💠 عبرتهای تاریخ 💠
🔅 امروز را در آینه دیروز ببینیم 🔅
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
عبرتی تاریخی از قرآن
زمانی موسی مامور به ملاقات با خضر گردید. موسی با نشانههایی که در دست داشت او را یافت. موسی از خضر خواست تا مدتی همراه او باشد و از دانش او استفاده کند اما خضر گفت تو توانایی همراهی با من را نداری. موسی اصرار کرد و خضر پذیرفت مشروط به اینکه موسی نسبت به رفتار حضر اعتراض نکند.
موسی با خضر همراه شد. در اولین اتفاق خضر پسری را به قتل رساند. موسی با دیدن این حادثه برآشفت و به خضر اعتراض کرد. خضر گفت: نگفتم تو توان همراهی مرا نداری؟ موسی قول داد که دیگر اعتراض نخواهد کرد. در ادامه مسیر موسی و خضر سوار بر کشتی شدند. خضر قبل از حرکت کشتی آن را سوراخ کرده و از آن بیرون آمد. موسی دوباره به خضر اعتراض کرد و خضر باز یادآور شد که نگفتم تو توان همراهی با من را نداری؟ موسی گفت اگر این بار اعتراض کردم از من جدا شو. در ادامه مسیر موسی و خضر به یک شهر رسیدند و از مردم درخواست غذا کردند اما هیچ کس حاضر به پذیرایی از آنها نشد. خضر اما دیواری در این شهر را که در آستانه خراب شدن بود را تعمیر کرد. موسی اعتراض کرد و خضر در این هنگام گفت اکنون زمان جدایی من و توست.
سپس خضر شروع به بیان حقیقت رفتارهای خود کرد و گفت: پسری را که من کشتم فرزند یک مرد و زن مومن بود که در آینده دچار انحراف میشد و پدر و مادر خود را نیز منحرف میکرد. از آنجا که آن مرد و زن مومن بودند خداوند مرا مامور کرد فرزند آنها را بکشم تا بدین ترتیب هم فرزند از آینده وخیم خود نجات یابد و هم پدر و مادر او.
اما کشتیای که سوراخ کردم به این جهت بود که در روزهای آینده پادشاه ستمگری به جهت احتیاجی که به چند کشتی دارد کشتیهای مردم آن شهر را غصب میکرد. از آنجا که صاحبان آن کشتی گروهی از افراد کم بضاعت بودند کشتی آنها را سوراخ کردم تا پادشاه غاصب از بردن آن منصرف شود. مسلماً تعمیر کشتی برای آنها بهتر از از دست دادن آن است.
اما دیواری که تعمیر کردم به این جهت بود که فردی از بندگان صالح خدا پیش از مرگ خویش ثروت خود را در زیر آن دیوار مخفی کرده بود تا فرزندان یتیمش در آینده از آن استفاده کنند. با خراب شدن دیوار آن ثروت آشکار شده و به غارت میرفت. خداوند مرا مامور کرد تا دیوار را تعمیر کنم تا ثروت آن مرد صالح برای فرزندانش محفوظ بماند.
موسی از خضر جدا شد اما یک درس بزرگ آموخت و آن اینکه چه بسا باطن حوادث بر خلاف ظاهر آنهاست. خداوند متعال با دانش نامحدود خود بر اساس باطن امور قضاوت میکند و ما با دانش محدود خود بر اساس ظاهر امور و چه بسا این دو قضاوت با هم متفاوت باشد.
این همان حقیقت مهمی است که خداوند متعال در قرآن به آن اشاره کرده و فرموده است: «چه بسا از چیزی کراهت داشته باشید اما آن چیز برایتان خیر باشد و چه بسا چیزی را دوست داشته باشید در حالی که برایتان شر است این خداست که (باطن امور را) میداند و شما نمیدانید» بقره : 216.
بر اساس همین درس بزرگ است که زمانی که موسی به دستور خداوند متعال بنی اسرائیل را طرف رود نیل برد و اندکی بعد فرعون با همه لشکریانش آنها را تعقیب کرد، بنی اسرائیل که پیش روی خود رود عظیم نیل را دیدند و از پس خود لشکر شتابان فرعون را، بر اساس ظاهر امر گفتند: ما گیر افتادیم و بزودی لشکر فرعون به ما خواهد رسید اما موسی گفت: «كَلاَّ إِنَّ مَعي رَبِّي سَيَهْدين» «هرگز! پروردگارم با من است و بزودی هدایتم خواهد کرد». شرایطی که علیه بنی اسرائیل بود ناگهان تغییر کرد. خداوند متعال از دل رود عظیم نیل راهی خشک برای بنی اسرائیل باز کرد و بنی اسرائیل از آن گذشتند و وقتی فرعون و لشکرش وارد آن راه شدند خداوند متعال آب را به حال اول بازگدانید و فرعون و تمام لشکریانش غرق شدند. آری شرایطی که به ظاهر علیه موسی و بنی اسرائیل و به نفع فرعون و لشکرش بود در باطن به نفع موسی و بنی اسرائیل و به ضرر فرعون و لشکریانش بود.
در شرایطی که امروز در آن قرار داریم بسیار لازم است که به این درس بزرگ توجه نماییم که «چه بسا از چیزی کراهت داشته باشید اما آن چیز برایتان خیر باشد و چه بسا چیزی را دوست داشته باشید در حالی که برایتان شر است این خداست که (باطن امور را) میداند و شما نمیدانید». مبادا گرفتار قضاوتهای ظاهری شده و مایوس شویم. به حکمت و قدرت خداوند متعال ایمان داشته باشیم و مطمئن باشیم که خداوند نصرت و یاری خویش را از صالحان جامعه دریغ نخواهد کرد.
┈┄┅═✾•••✾•••✾═┅┄┈
💠 عبرتهای تاریخ 💠
🔅 امروز را در آینه دیروز ببینیم 🔅
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
رای مردم و غصب خلافت
🔻 پیامبر ص در آخرین روزهای حیات خویش به علی ع فرمودند: بزودی گروهی کودتا کرده و خلافت را غصب خواهند نمود، اگر یاورانی یافتی با آنها بجنگ و اگر کسی از تو حمایت نکرد سکوت کن چرا ادامه حیات حضرت علی ع برای بقای آب باریکه ای از اسلام ناب لازم بود.
🔻به محض وفات پیامبر ص گروهی از انصار جهت قبضه خلافت در سقیفه جمع شدند. عمر و ابوبکر نیز از طریق جاسوسانی که داشتند مطلع گردیده و به همراه اعوان خویش در سقیفه حاضر شدند. ابوبکر موفق میشود به جهت اختلاف و حسادتی که بین بزرگان انصار هست رای و بیعت آنها را برای خلافت خود بگیرد.
🔻بعد از این مرحله نوبت به گرفتن رای توده مردم رسید. قبیله اسلم قبیله ای صحرانشین بود که جهت تامین آذوقه به مدینه آمده بود. عمر از آنها خواست تا مردم را در مسجد جمع کنند و در عوض عمر آذوقه آنها را مجانی تامین کند. مردم در مسجد جمع شدند و عمر و اعوانش موفق شدند از مردم نیز رای و بیعت برای خلافت ابوبکر بگیرند.
🔻علی ع طبق وصیت پیامبر ص در صدد جمع یارانی جهت جلوگیری از انحراف بر می آید. علی ع به همراه فاطمه س به درب خانه افراد مختلفی میروند اما هیچ کس حاضر به یاری نمیشود. پاسخ آنها به حضرت زهرا س این است: اگر پسر عمویت زودتر از ابوبکر آمده بود ما به رای داده و بیعت میکردیم!!!!
پاسخ مذکور نشان دهنده این است که رای و بیعت مرد با ابوبکر ناشی از یک سهل انگاری و بی توجهی به اهمیت فوق العاده مساله خلافت و حکومت بوده است.
🔻نتیجه حکومتی که مردم با رای سهل انگارانه خود بنانهادند شد خانه نشینی علی ع و شهادت حضرت زهرا س بدست غاصبین و شهادت امام حسین ع بدست تابعین آنها و بطور کلی بنا شدن اساس ظلم و جور بر اهل بیت؛ و مردمی که آن روز سهل انگارانه به غاصبین رای دادند و شریک همه این جنایات.
شاهد بر این مطلب کلام حضرت زهراست در زمانی که زنان مدینه در واپسین روزهای زندگیش به ملاقتش آمدند و از او پرسیدند: ای دختر رسول خدا حالت چطور است و ایشان فرمود: از دنیای شما بیزارم و مردانتان را دشمن میدارم، آنها پس افتادگان را بر پیش افتادگان مقدم ساختند. در این گفتار حضرت می بینیم که سخن از دشمنی با غاصبین به میان نمی آید بلکه سخن از دشمنی با کسانی میشود که به آنها رای دادند.
شاهد دیگر سخن حضرت علی ع است در هنگام دفن زهرا س که خطاب به پیامبر فرمود: دخترت به زودی به تو خواهد گفت که چگونه امت دست بدست هم دادند برای پایمال کردن او. در این گفتار هم می بینیم که حضرت علی ع شهادت زهرا س را به تمام امت نسبت می دهد با اینکه شهادت ایشان بدست غاصبین صورت گرفت و این نیست جز به این جهت که مردم نیز به جهت رای ای که به آنها داده بودند شریک آنها محسوب شدند.
🔻رای سهل انگارانه مردم مدینه اما برای آنها عاقبتی شوم به ارمغان آورد. حضرت زهرا س در همان ملاقاتی که با زنان مدینه داشتند پیشاپیش به آن اشاره کرده و فرمودند: شتر خلافت آبستن گردید و بدانید که بزودی از آن خون خواهید دوشید. بشارت میدهم شما را به جائر ستمکار که حقوق شما را ضایع گرداند و جمعیت شما را کشتار کرده و درو نماید.
این پیشگویی زهرا س پنجاه سال بعد محقق گردید و از دل حکومت سقیفه حکومت یزید بیرون آمد و آنگاه که مردم مدینه علیه حکومت او شوریدند یزید لشکر شام را برای سرکوبی آنها فرستاد و مدینه را سه روز تمام حلال لشکرش کرد تا هر چه را خواستند غارت کنند و به هر زنی خواستند تجاوز کنند و هر که را خواستند بکشند. لشکر شام بر اهل مدینه غلبه کرد و سه روز تمام غارت بود و تجاوز و کشتار. بعد از سه روز نیز از مردم مدینه به این عنوان بیعت گرفتند که برده و کنیز یزید هستند و یزید هر چه خواست میتواند با آنها بکند.
🔻امروز ما در جامعه ای زندگی میکنیم که رای ما بسیار تاثیر گذار است. ما مجلس خبرگان انتخاب میکنیم و مجلس خبرگان رهبر را؛ ما رئیس جمهور را انتخاب میکنیم و رئیس جمهور وزرا را؛ ما نماینده مجلس را انتخاب میکنیم و نمایندگان قانون را؛ ما شورای شهر انتخاب میکنیم و شورا شهردار را.
عبرت بزرگ این حادثه برای امروز ما این است که بدانیم ما در تمامی این انتخابات شریک خوب و بد رفتار کسانی هستیم که انتخاب میکنیم و بدانیم که اگر سهل انگارانه انتخاب کنیم از عاقبت شومی مانند عاقبت مردم مدینه در امان نخواهیم بود.
#فاطمیه
┈┄┅═✾•••✾•••✾═┅┄┈
💠 عبرتهای تاریخ 💠
🔅 امروز را در آینه دیروز ببینیم 🔅
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
✌ امروز نوبت ماست ✌
🔻پیامبر (ص) با ورود به مدینه در راس حکومت قرار گرفت و تلاش کرد تاحکومت اسلامی بعد از ایشان نیز به رهبری علی (ع) تشکیل شود. اما عدهای توانستند با نفاق و کودتای نرم منصب رهبری را غصب و مسیر حکومت را منحرف کنند. این انحراف در ادامه مسیر خود عثمان را به حکومت رساند و او با وارد کردن بنی امیه در بدنه حکومت قدرت و ثروت جامعه را در اختیار آنها نهاد. در این زمان بود که انحرافات عثمان و عمال اموی او باعث اعتراضات مردمی و رقم خوردن یک انقلاب مردمی گردید انقلابی که موجب به حکومت رسیدن حضرت علی (ع) شد. علی (ع) این انقلاب را درخشش نور نامیدند و طی یک خطبه فرمودند: «نوری طالع گردید و درخشید، و کجی و انحراف مستقیم و راست گردید و خداوند شرایط را دگرگون کرد و گروهی را جایگزین گروهی دیگر نمود و ما همواره مانند فردی که در خشکسالی انتظار باران را میکشد منتظر این دگرگونی بودیم» نهج البلاغه: خطبه 152
🔻این انقلاب اما دشمنانی داشت. دشمن اول طلحه و زبیر بودند که به طمع رسیدن به قدرت از قبل حکومت علی (ع) با او همراه شده بودند و وقتی علی (ع) از خواسته آنها سرباز زد به دشمنی با او برخاستند و طمع و زیاده خواهی خود را پشت نقاب خونخواهی عثمان مخفی کردند و در جامعه فتنه به پا کردند. مردم گروهی فریب طلحه و زبیر را خوردند و گروهی با علی (ع) همراه شدند و در این فتنه علی (ع) غالب گردید. دشمن دیگر بنی امیه و در راس آنها معاویه بود که با سرکار آمدن حکومت علی (ع) ثروت و قدرت خود را بر باد رفته میدیدند. آنها نیز نیات پلید خود را در پس نقاب خونخواهی عثمان مخفی کردند و در جامعه فتنه به پا کردند. فتنه اما اینبار بسیار قویتر بود چرا که فتنهگران علاوه بر ابزار جنگ سخت از ابزار جنگ نرم مانند رشوه، دروغ و شایعه نیز استفاده میکردند. در این فتنه عدهای که در فتنه پیشین ثابت قدم بودند دچار انفعال و ریزش شدند و با ریزش خود مسیر انقلاب علوی را نیز سدّ کردند و عَلَم حکومت اسلامی به زمین خورد و دیگر حتی به قیمت خون امام حسین (ع) برپا نگردید و حکومت جامعه اسلامی برای قرون متمادی بدست طاغوت افتاد.
🔻پویایی دین مقتضی است که دین برای همه شرایط جامعه برنامه داشته باشد. بر این اساس اگر در زمان حضور امام (ع) او باید در راس حکومت باشد در زمان عدم حضور ایشان باید نزدیکتر گزینه ممکن به او در راس حکومت باشد. چنانکه اگر پزشک در جامعه نباشد عقلاء مداوای بیماران را تعطیل نمیکنند بلکه پرستار که نزدیکترین گزینه ممکن به پزشک است را برای مداوای بیماران انتخاب میکنند. بنابراین در زمان عدم امکان حضور امام (ع) نیز باید نزدیکترین گزینه به ایشان در راس حکومت باشد و نزدیکترین گزینه به ایشان فقیه جامع الشرایط است که سالها در کسب و اندوختن دانش تراویده از امام (ع) کوشیده است.
🔻در روایات نیز همین مطلب تایید شده است. در روایات امام (ع) شیعیان که دسترسی به امام (ع) ندارند را از مراجعه به دادگستری حکومت طاغوت منع کرده و فرمودهاند: «فردی از بین خود را که روایات و احکام ما را میشناسد (فقیه) انتخاب کنید و راضی به حَکَمیت او شوید من چنین شخصی را حاکم بر شما قرار دادم. هر که حکم او را نپذیرد حکم خدا را سبک شمرده و سخن ما را رد کرده است و هر که سخن ما را رد کند سخن خدا را رد کرده است و این در حد شرک به خداست». بدیهی است وقتی امام (ع) در یک منازعه راضی به حکم طاغوت نمیشود هرگز راضی به اصل حکومت طاغوت نخواهد بود و در نتیجه در صورت تشکیل حکومت و نبود امام (ع) در جامعه طبق روایت باید یک فقیه به عنوان حاکم انتخاب شود.
🔻این همان نظریه ولایت فقیه است که امام خمینی (ره) با تکیه بر آن علیه حکومت طاغوت قیام کردند و با حمایت مردم انقلاب اسلامی رقم خورد و منتهی به تشکیل حکومت جمهوری اسلامی بر پایه ولایت فقیه گردید. امام خمینی (ره) نیز این انقلاب را درخشش و انفجار نور نامیدند و بدین ترتیب باردیگر خداوند شرایط را دگرگون کرد و گروهی را جایگزین گروهی دیگر نمود، دگرگونیای که شیعیان چندین قرن همچون فردی که در خشکسالی انتظار باران را میکشد انتظار آن را میکشیدند.
🔻این انقلاب هم اما دشمنانی دارد. یک گروه برخی انقلابیان دیروز که امروز بدنبال سهمخواهی از انقلاب و رسیدن به مطامع خویش از قبل آن هستند و گروه دیگر آمریکا و ایادی آن که سلطه خود بر این کشور را با سرکار آمدن این حکومت از دست دادهاند. امروز همه دشمنان دست بدست یکدیگر داده و فتنهانگیزی میکنند تا بار دیگر عَلَم حکومت اسلامی را به زمین بزنند.
🔻اگر دیروز مردم کوفه در نقطه عطف تاریخی قرار داشتند نقطه ای که تعیین کننده مسیر تاریخ در چند قرن پس از خود بود، امروز ما بار دیگر در چنین نقطه ای قرار گرفته ایم و امروز نوبت ماست...
🔅عبرتهای تاریخ🔅
امروز را در آینه دیروز ببینیم
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
کرونا آمد...
کرونا آمد و نقاب از چهره بزک کرده غرب برداشت...
کرونا آمد و به همه نشان داد فرهنگ پرطمطراق اومانیسم با جامعه غربی چه کرده است...
کرونا آمد و نشان داد فرهنگ غربی با انکار معنویت و نفی دین، انسان را در امیال غریزی فرو برد و از او موجودی بس خودخواه ساخت...
موجودی که فقط به فکر خویش است حتی به قیمت پایمال کردن دیگران... حتی به قیمت غارت دیگر شهروندان... سراغ این حقیقت را میتوانی از قفسه خالی فروشگاهها بگیری... از صفهای طولانی اسلحهفروشیها... خرید اسلحه نه از ترس کرونا ویروس بلکه از ترس غارت خانه و اموال.
کرونا آمد و در کنار همه تلخیها اما صحنههای زیبایی در کشورمان رقم زد...
صحنههایی زیبا از همیاری، گذشت و ایثار... برآمده از گرایشهای معنوی و انگیزههای دینی...
کرونا آمد و به همه نشان داد چگونه دین و معنویت انسانی تربیت میکند که با ایثار جان پابهپای درمانگران به یاری بیماران بشتابد... بی هیچ چشمداشتی...
کرونا آمد و نشان داد فرهنگ غرب با همه زرق و برقش انسانی ساخته است که رفتارش همچون نمک و بلکه نیشتر است بر زخم بحران...
دین و معنویت اما انسانی تربیت میکند که رفتارش چون مرهمی است بر زخم بحران...
کرونا آمد و همه را بیدار کرد...
┈┄┅═✾•••✾•••✾═┅┄┈
💠 عبرتهای تاریخ 💠
🔅 امروز را در آینه دیروز ببینیم 🔅
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
May 11
May 11
21.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤔 چرا بازیگران مرتب حاشیهسازی میکنند؟!!
این کیلیپ رو ببینید تا بدانید:
👈 انتخاب بازیگران بر اساس تعداد فالوور آنهاست
👈 بنابراین بازیگران با حاشیهسازی به دنبال جمع فالوور و جلب توجه دیگران به خود هستند
👈 در نتیجه مراجعه به صفحات این بازیگران فرصتطلب و انتشار مطالب آنها حتی برای پاسخگویی در حقیقت بازی در زمین آنها و به نفع آنهاست و باعث میشود این حاشیهسازیها گسترش پیدا کند
👍 بهترین عکس العمل در برابر بازیگران فرصتطلب بیتوجهی به آنهاست
┈┄┅═✾•••✾•••✾═┅┄┈
💠 فانوس شب 💠
@fanoooseshab
دوستان و اعضای محترم
ارائه مطالب تاریخی تحت عنوان "عبرتهای تاریخ" کما فی السابق ادامه پیدا خواهد کرد و تنها به جهت اینکه قصد داشتیم مطالب جدید دیگری نیز در کانال ارائه کنیم نام کانال را تغییر دادیم.
ممنون از همراهیتون.
1_104583245.mp3
14.08M
☀️ نواهنگ تشرف ابن مهزیار محضر امام زمان علیه السلام ☀️
🍃🌸🍃🍃🌼🍃🍃🌼🍃
🌸🌸
🍃
🍃
تاکنون فکر میکردم ما منتظر توییم......
...... اما اکنون فهمیدم تو منتظر مایی
--------------------------------
@fanoooseshab
به مناسبت سخنان رهبری در روز نیمه شعبان:
"رفتارهای ملت غربی در جریان کرونا نتیجه منطق فلسفه غربی است"
عقلاء در جوامع بشری هدایت و تربیت فرزند را بر عهده پدر میدانند چرا که پدر در به دنیا آمدن فرزند نقش داشته و لذا سرپرست او محسوب می شود. بدیهی است که نسبت خداوند متعال به انسان – به عنوان خالق او– کمتر از نسبت پدر به فرزندش نیست. به همین جهت خداوند هدایت و تربیت انسان را بر عهده گرفته و این مهم را از طریق فرستادن پیامبرانی الهی و فرو فرستادن کتاب آسمانی به انجام رسانیده است. در برنامه تربیت الهی ایمان و توجه به خدا – به عنوان کمال مطلق – و عمل صالح و مدیریت امیال غریزی بر اساس ارزشهای اخلاقی به عنوان کلید سعادت انسان و جامعه انسانی مطرح شده است.
در غرب اما با بروز رنسانس غربیان نه تنها به تعالیم تحریف شده مسیحیت بلکه بطور کلی به تمامی تعالیم الهی پشت کردند و در صدد این برآمدند که با تکیه بر عقل و دانش بشری برنامهای برای زندگی و سعادت خویش رقم بزنند. رهآورد این رویکرد غربیان «اومانیسم» بود.
اومانیسم بر تمامی امور ماورائی – اعم از خدا و روح و عالم آخرت – خط بطلان کشید و با محدود کردن همه چیز در اموری مادی، تمام سعادت انسان را در ارضای هر چه بیشتر امیال غریزیاش خلاصه نمود تا جاییکه با انکار اصالت ارزشهای اخلاقی، حتی ارزشها را نیز تابع امیال و خواهشهای نفسانی افراد قرار داد: «خوب آن چیزی است که تو میخواهی و بد آن چیزی است که نمیخواهی».
این جهانبینی اگر چه درِ باغ به ظاهر سبزی مشحون از لذائذ نفسانی را بر روی انسان گشود و جذابیتهای نفسانی آن انسانها را شیفته خود ساخت، اما در دل خویش غدهای سرطانی داشت. بدیهی است که وقتی تمام سعادت فرد در ارضای امیال شخصیاش خلاصه شد و همه چیز تابع آن شد نتیجه آن چیزی جز «فردگرایی» نیست و این همان غده سرطانی فرهنگ غرب بود که خیلی زود تمام پیکره جامعه غربی را فراگرفت اما در پشت ظاهر جذاب فرهنگ نفسانی غرب پنهان گردید.
بحران کرونا همچون نیشتری بر این غده سرطانی بود که به یک باره جامعه غرب را با حقیقت تلخ و بزرگی روبرو کرد. فرهنگ غرب از انسانها موجوداتی خودخواه و خودپرست ساخته بود که در فضای خالی از ارزشهای اخلاقی که - خود فرهنگ غرب برای او رقم زده بود - برای حفظ خود حاضر بود به هر کاری دست بزند و این حقیقت باعث رقم خوردن صحنههایی زشت در غرب شد تا جاییکه برخی از غربیان اعتراف کردند که غرب به دوره وحشیگری خود بازگشت.
آری در این روزها با نگاه به آیینه تجربه غرب میتوان به درک بهتر و عمیق تری از این آیه شریفه رسید: «کیست گمراهتر از کسی که بدون راهنمایی خدا از امیال نفسانی خویش پیروی میکند؟!!!» قصص/50
@fanoooseshab
18.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 محصول تربیت غرب
🔍 امروز بهترین زمان برای شناخت واقعیت فرهنگ غرب است
25.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓علت اختلاف فقهاء در اعلام ابتدا و انتهای ماه رمضان چیست؟!!!
❓چرا فقهاء با تشکیل جلساتی اختلاف خودشون رو رفع نمیکنند؟!!!
❓آیا نمیتوان با نرم افزارهای کامپیوتری ابتدا و انتهای ماههای قمری رو به شکل دقیق تعیین کرد؟!! چرا فقهاء از این نرم افزارها استفاده نمیکنند؟!!!
❓چرا بین ایران و برخی دیگر از کشورهای اسلامی در اعلام ابتدا یا انتهای ماه رمضان اختلاف وجود دارد؟!!!
❓چرا بین تقویم و زمانی که از سوی فقهاء به عنوان عید فطر اعلام میشود گاه اختلاف به وجود میآید؟!!!
✅ پاسخ علمی به همه این سوالها رو در این کلیپ مشاهده کنید.
@fanoooseshab
دوستان عزیز
امسال به احتمال بسیار زیاد در اعلام عید فطر بین مراجع اختلاف خواهد بود.
مطالب کلیپ فوق میتونه با آگاه سازی افراد تا حد زیادی جلوی سوء استفاده رو بگیره.
بنابراین تا حد امکان این کلیپ رو در فضای مجازی منتشر کنید.
اجرکم عند الله.
28.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
《نبأ السماء》كليپی بسیار زیبا در مورد برخی فضائل امیر المومنین علیه الصلاة و السلام
👌 دیدن این کلیپ بسیار زیبا رو از دست ندید