eitaa logo
استاد محمدحسین فرج‌نژاد
13.5هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
58 فایل
👈مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد با موضوعات: دشمن شناسی - جنگ رسانه‌ای - جنگ شناختی - نقد فیلم و انیمیشن مدیر کانال: @admin_eeita معاونت آموزش: @Amoozesh_resaneh فروش کتاب: @tabib_14 شبکه‌های اجتماعی: https://zil.ink/farajnejad
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ جایگاه هوش مصنوعی در آینده ◾️ دکتر «Kai Fu Lee» درباره آینده‌ هوش مصنوعی اینچنین می‌گوید؛ هوش مصنوعی، بیش از همه‌ی تکنیک‌های ICT جهان را تغییر خواهد داد. ◽️ حدود ۱۵۰ سال پیش برق نداشتیم، زمانی که ادیسون برق را کشف و اختراع کرد، باعث شد که در شیوه‌ی زندگی تغییراتی ایجاد شود، در صنعت تغییراتی ایجاد شود و خلاصه در کل دنیا تغییرات مهمی ایجاد شد. چه مقدار اختراع برق در جهان تغییرات ایجاد کرد؟ ◾️ زمانی خواهد رسید که هوش مصنوعی بیشتر از برق به شما کمک خواهد کرد و نیاز شما بیش از برق، به هوش مصنوعی خواهد بود. 📎 دکتر بهروز مینایی، دوره رسانه و جنگ شناختی 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
◾️ پرستش زن؛ دستاویزی برای رسالت دروغین فرانک ▫️ آیین فرانک بر پرستش سه خدا استوار است: «خدای خوب»، «برادر بزرگ» و «زن باکره». «خدای خوب» یاکوب‌فرانک همان «اتیکه کدیشه» (علت نخستین) در مسلک شبتای‌زوی، است. «برادر بزرگ» همان «خدای اسرائیل» است که شبتای‌زوی و یاکوب‌فرانک پیامبران اویند. ▫️«خدای اسرائیل» سرانجام یاکوب‌فرانک را فرستاد و وی با مجسم ساختن پرستش زن - ضلع گمشده این تثلیث - رسالت خود را به پایان برد. «پرستش زن» بیان عریان همان نمادهایی است که پیش‌تر، در مکتب کابالای اسحاق لوریا، از طریق تبدیل «شخینا» به نماد مونث پدید آمده بود. ▫️برگزاری مناسک جنسی از سوی اعضای فرقه فرانک، مسلم و قطعی است. مورخین دانشگاه عبری اورشلیم می‌نویسند: «اعضای این فرقه، در جشن‌های خود به عیاشی‌های جنسی می‌پرداختند.» یکی از مراسم آنان «پرستش بانو» نام داشت. ▫️در این مراسم همسر فرانک، و پس از مرگ او دخترش، اِوا، در برابر پیروان، مجذوب ظاهر می‌شدند و مورد پرستش قرار می‌گرفتند. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۴۱ و ۱۴۲، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
📍 شکنندگی ساختارها در نظام بین‌الملل ◾️ یکی از ویژگی‌های بارز نظام بین‌الملل، آنارشی بودن این نظام است. در این نظام، ساختارها بسیار شکننده هستند. ساختارها و حاکمیت‌هایی که در گذشته، قرن‌ها با یکدیگر در تضاد و دشمنی بودند، امروز در جریان‌های اجتماعی، حقوقی و نظامیِ آنارشی قرار می‌گیرند و این جریان‌ها شکننده هستند. ◽️ یکی از دلایل این شکنندگی، وجود فناوری‌های جدید است که در گذشته این فناوری‌ها وجود نداشتند. اگر شما در قرن ۱۸ وسیله‌ای که توانایی ارتباط با دوردست‌ها را دارد مطرح می‌کردید، حرفتان مورد تمسخر قرار می‌گرفت اما امروزه ارتباط گیری در تمام جهان بسیار آسان شده است. 📎 دکتر محمد حسین قربانی، دوره رسانه و جنگ شناختی 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 انواع جنگ پیش از جنگ هیبریدی (بخش اول) 📎 دکتر محمد حسین قربانی، دوره رسانه و جنگ شناختی 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 انواع جنگ پیش از جنگ هیبریدی (بخش دوم) 📎 دکتر محمد حسین قربانی، دوره رسانه و جنگ شناختی 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
◾️اوا ؛ دومین رهبر فرقه فرانک ▫️ فرانک در اواخر عمر شایعه کرد که این دختر فرزند نامشروع کاترین کبیر، ملکه مقتدر روسیه است که به طور ناشناس تحت سرپرستی او قرار گرفته. این شایعه چنان رواج یافت که حتی برخی مقامات عالی‌رتبه امپراتوری روسیه نیز آن را باور کردند و گمان بردند که به راستی دختر فرانک از خاندان تزار است. ▫️ پس از مرگ یاکوب‌فرانک، یکی از برادرزاده‌های او به نام جونیوس فری، رهبری فرقه را به دست داشت. او کمی بعد رهبری فرقه را به اوا فرانک واگذارد و خود به فرانسه رفت. این مقارن با انقلاب فرانسه است. جونیوس‌فری در کسوت انقلابیون درآمد و به یکی از سران کلوپ ژاکوبن‌ها بدل شد. اوا فرانک تا زمان مرگ (۱۸۱۶) رهبر فرقه فرانک بود. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۴۲، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 انواع جنگ پیش از جنگ هیبریدی (بخش سوم) 📎 دکتر محمد حسین قربانی، دوره رسانه و جنگ شناختی 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
◾️شبکه گسترده خانوادگی فرانکیست‌ها ▫️در قرون نوزدهم و بیستم میلادی، فرقه فرانک به‌صورت یک سازمان سرّی به حیات خود ادامه داد؛ اعضای آن «به ظاهر» به طور دقیق آداب کاتولیکی را اجرا می‌کردند و در محل زندگی خود به‌عنوان مسیحیان مؤمن شناخته می‌شدند. ( دائره‌المعارف یهود تعبیر «به ظاهر» رابه کار برده که نشانگر تداوم یهودیت در فرانکیست‌هاست.) ▫️اعضای فرقه، چون دونمه‌های عثمانی، تنها در میان خود ازدواج می‌کردند. بدین‌سان، به نوشته دائره‌المعارف یهود، «یک شبکه گسترده خانوادگی» از فرانکیست‌ها پدید شد؛ آنان فرزندان‌شان را طبق روش خود پرورش می‌دادند و با تاریخ و سنن فرقه آشنا می‌کردند. اعضای این فرقه، به‌سان فراماسون‌ها، یکدیگر را «برادر» می‌خوانند. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۴۲ و ۱۴۳، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 | بیماری مادرزادی سینمای ایران 👤استاد فرج نژاد 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
▪️ استعمار نو و حجاب در ایران ⬅️ کوتاه نگاشته‌ای پیرامون دوره زن و رسانه 🔻 بعد از شورش‌های مردم بسیاری از کشورهای مستعمره در قاره‌های مختلف، نظام سرمایه‌داری به این نتیجه رسید که شکل فعلی استعمار، آنها را نابود خواهد کرد، پس به صورت ظاهری به کشورها استقلال داد اما در عمل از طریق حکومت‌های دست‌نشانده، مناسبات و نهادهای بین‌المللی جدید از منابع و سرمایه‌های آنها بهره کشی نمود. 🔒 ادامه یادداشت 🔒 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
🔻 یکی از ارکان مهم نظام سرمایه‌داری، نیروی انسانی است. جنبش‌های زنانه بین سالهای 1875 تا 1885 با پشتیبانی نظام سرمایه‌داری شکل گرفت و علت آن خارج کردن زن از حیطه خانواده و سرپرستی مرد، پدر و برادر بود تا تحت مدیریت و حاکمیت قرار گرفتن زن به حساب بیاید. 🔻 مردی که اعتصاب می‌کرد، به خانواده خود نیز اجازه کار کردن نمی‌داد و از آن جایی که همیشه کارگر زن بیشتر از کارگر مرد بود، این مسئله به ضرر نظام سرمایه‌داری تمام می‌شد. در ابتدای امر کتابی در مذمت خانواده به عنوان ملعون‌ترین و خبیث‌ترین نهاد جامعه نوشته شد و مرد در آن نماد ظلم، زن نماد مظلوم و فرزندان نماد مزاحم‌های آزادی بیان تلقی شدند. 🔻 با قانونی کردن طلاق، در ده سال زنان زیادی از همسران خود جدا شده و تبدیل به نیروی انسانی شدند. روندی که بیش از صد سال است در جوامع مختلف غربی و حتی کمونیستی مانند چین مشاهده می‌شود. زن همپای مرد 8 الی 16 ساعت در روز کار می‌کند و حدود یک سوم درآمد خویش را به عنوان مالیات می‌پردازد و مخارج خانه را بصورت نصف نصف با مرد تامین می‌کند. 🔻 با گسترش فضای مجازی و ارتباطات، زن غربی با جامعه‌ای در ایران مواجه شد که زن آن جامعه در خانه می‌نشیند و از همسر برای خرید کفش و لباس خود نفقه می‌گیرد و به وظایف مادری مطابق روحیاتش مشغول است. زنی که اگر هم شاغل است، شغل وظیفه او محسوب نمی‌شود و او فقط به علت دلسوزی برای حفظ خانواده یا برحسب علاقه خود به شغلی خاص کار می‌کند. 🔻 زنی که بدنش مانند خانواده سلطنتی مقدس شمرده می‌شود و فروشی نیست. او نیاز ندارد با لباس دو بنده کنار روغن موتور ماشین عکس بگیرد تا کارخانه تولید کننده بیشتر بفروشد! زنی که با حجاب دکتر، ورزشکار مدال آور، خلبان، مهندس و مخترع می‌‎شود. این زن با این جایگاه اجتماعی کجا و زن کالا شده غربی کجا؟ 🔻 قطعا زن غربی در مواجه با چنین زنی نسبت به جامعه خود قیام خواهد کرد. چاره چیست؟ باید تمدنی که چنین زنی را به دنیا معرفی می‌کند، از بین ببرند. این تمدن برای نظام سرمایه‌داری و حفظ مستعمراتش بسیار خطرناک است. چگونه می‌توان زن ایرانی را بی‌حجاب کرد؟ شعارهای فریبنده‌ای مانند حق دوچرخه سواری یا خوانندگی زنان و حتی شعارهای نمادین و ادعاهایی همچون حجاب اختیاری. 🔻 اگر حجاب از بین برود، زن شرقی مانند زن غربی تبدیل به کالا شده و نوعی چرخ دنده نظام سرمایه‌داری خواهد شد. خانواده مضمحل می‌شود، نهاد مقدس خانواده تبدیل به نهاد خبیث مزاحم آزادی می‌شود. حجاب برای زن ایرانی نه امنیت و رشد بلکه محدودیت و مزاحمت تلقی شود. پس برنامه چیست؟ تغییر از یک طرف و روایت‌سازی برای تغییر زاویه نگاه زن ایرانی از طرف دیگر. 🖌 م. شیربخت 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
⭕️ جنگ هیبریدی از نگاه آمریکا ◾️ یکی از نظریه پردازان جنگ ترکیبی آقای هافمن، سرگرد نیروهای ویژه ایالات متحده آمریکا هست. این فرد در سال ۲۰۰۴ این نظریه را مطرح می‌کند؛ که جنگ ترکیبی، جنگی است که با استفاده از بازیگران دولتی و غیردولتی از طریق ابزار‌های نظامی صورت می‌گیرد. ◾️ این بازیگران با تجهیزات و ساختارهایی که دارند وارد عمل می‌شوند و این تجهیزات و ساختارها کمک شان می‌کند که در جنگ با حضور نیروهای آمریکایی موفق شده و غلبه پیدا کنند. 📎 دکتر محمد حسین قربانی، دوره رسانه و جنگ شناختی 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
📜 تاریخچه عملیات روانی ◾️ در اواخر قرن نوزدهم، مفهوم عملیات روانی مطرح می‌شود. تقریباً از ابتدای جنگ جهانی اول، عملیات روانی جدی می‌شود و با ایجاد رسانه‌هایی مانند رادیوتلویزیون که اوایل قرن بیستم ایجاد شد، این مفهوم کاربرد بسیار بیشتری پیدا کرد. ◽️ توجه کنید برخلاف تصور غالب، عملیات روانی از ابتدا در قالب رسانه نبود. برای مثال؛ در میادین جنگ، برای عملیات روانی و فریب دشمن نقشه‌کشی می‌شد. حتی در صدر اسلام هم مصداق‌هایی برای عملیات روانی وجود دارد و هنوز هم در جنگ‌ها از عملیات روانی استفاده می‌شود، اما عملیات روانی با ورود به قالب رسانه قدرت بسیار بیشتری پیدا کرد. 📎 دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی، دوره رسانه و جنگ شناختی 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
📜 تاریخچه جنگ رسانه‌ای ◾️ در اواسط قرن بیستم، زمانی که سینما جدی‌تر شد، مفهومی به نام جنگ رسانه‌ای مطرح می‌شود. جنگ رسانه‌ای در اوایل ظهور خود، بیشتر دعوایی بین شبکه‌های خبری تلویزیون و یا مفاهیمی که برای مقابله با فرهنگ موجود در سینما به نمایش می‌گذاشت، اجرایی شده بود. ◽️ در همین زمان بود که دعوای فرهنگی در غرب رخ داد و مدرنیسم به پست‌مدرنیسم تبدیل شد. همچنین جنگ فرهنگی هم بُروز یافته و مؤثرتر و پرکاربردتر، مورد استفاده قرار گرفت. 📎 دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی، رسانه و جنگ شناختی 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
💠 هفته دوم دوره زن و رسانه برگزار می‌شود ▫️ پنج شنبه اول دی ماه ▪️ بررسی کنشگری طلاب خواهر در فضای مجازی ساعت 14:10 الی 15:40 با تدریس خانم فتحی ▪️ تجربه‎نگاری کنشگری در فضای مجازی ساعت 16 الی 17:30 با تدریس خانم منافی ▪️ زن در رسانه ملی ساعت 17:50 الی 19:20 با تدریس حجت الاسلام سلمان رضوانی ▫️ جمعه دوم دی ماه ▪️ دورهمی و نشست الزامات حضور زنان در فضای مجازی با حضور فعالان فضای رسانه و میدانی حوزه زن صبح ساعت 8 تا 12 (با حضور حاج حسین یکتا) ▪️ زن در شبکه‌های ماهواره‌ای ساعت 13 الی 16:20 با تدریس حجت الاسلام پیشاهنگ 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
📸اولین کلاس از سومین روز دوره «زن و رسانه» با حضور خانم فتحی و موضوع «بررسی کنشگری بانوان حوزوی در فضای مجازی» در مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج نژاد در حال برگزاری است. 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
◽️ سلام استاد! خوب خلوت کردی و تنها در کنار خانواده عوض همه‌ی نماندن‌ها و نبودن‌ها را درآوردی. ◽️ اینجا هوا سرد است، آسمان آبی خدا حکایت از پایان تمام سختی‌ها است. به لطف شما دیگر کنار جدول خیابان جلسه‌ای نمی‌گیریم و مدت‌هاست که دستگیر دست‌رنج‌تان هستیم. ◽️ قول داده بودی تا کنارمان بمانی، یادت هست که چند شب نخوابیده بودی و وقتی سوالی پرسیدم، حتی حوصله فکر کردن به سوالم را نداشتی و وقتی تلاش کردم تا بخندی، نیش خندی زدی و با ته لهجه یزدی‌ات گفتی: خول شدی... ◽️ راستی خوب راحت جا خوش کردی و به جای سال‌ها بی‌خوابی خوابیدی و دیگر تمام داستان ورق عوض کرد و ما را وسط این همه بحران جا گذاشتی. تو را به اندازه تمام ناکامی‌ام در خواستن‌ت دوست دارم. برای همه دل‌سپرده‌های دیار هستی بخش فاتحه مع الصلوات 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
📸حضور حاج حسین یکتا در دورهمی الزامات حضور زنان در فضای مجازی در دوره «زن و رسانه» موسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج نژاد 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
📸 | دوره «زن و رسانه» پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته در مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج نژاد برگزار شد. 💡سرکار خانم فتحی با موضوع بررسی کنشگری طلاب خواهر در فضای مجازی، سرکار خانم منافی با موضوع تجربه نگاری کنشگری در فضای مجازی، حجت‌الاسلام سلمان رضوانی با موضوع زن در رسانه ملی و حجت‌الاسلام پیشاهنگ با موضوع زن در شبکه‌های ماهواره‌ای در ایران، از اساتید این هفته‌ی دوره بودند. 💬ضمناً جمعه صبح دورهمی و نشست الزامات حضور زنان در فضای مجازی با حضور فعالان فضای رسانه و میدانی حوزه زن و با حضور حاج حسین یکتا برگزار شد. 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مارپیچ سکوت چیست؟ 📎 استاد احمد باصری، دوره رسانه و جنگ شناختی 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
◾️نفوذ فرانکیست‌ها در کشورهای مختلف ▫️فرانکیست‌های لهستان، مانند دونمه‌های عثمانی، در دوران بی‌ثباتی سیاسی کشور از موقعیت بهره جستند و برخی از آنان عناوین اشرافی برای خود به دست آوردند. برخی از خانواده‌های فرانکیست مقیم امپراتوری اتریش نیز به صفوف اشرافیت اتریش راه یافتند. در سده نوزدهم، بسیاری از آنان به مقامات عالی سیاسی لهستان رسیدند. ▫️ سازمان سرّی فرانکیست لهستان با دونمه‌های عثمانی رابطه نزدیک داشت. کانون دیگر فرقه فرانک، در شهر ورشو بود. فرانکیست‌ها در این شهر به احداث کارخانه‌های متعدد دست زدند و در سازمان‌های فراماسونری آن تکاپویی گسترده داشتند. در سال‌های ۱۸۴۸_۱۸۴۹ تعداد زیادی از خانواده‌های فرانکیست به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کردند. به نوشته دائره‌المعارف یهود، حتی تا به امروز نیز برخی از اعضای فرقه فرانک تصویر مینیاتور اوا فرانک، دختر یاکوب، را به گردن خود می‌آویزند. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۴۳، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
📌 تاریخچه جنگ ادراکی ◾️ در اواخر قرن بیستم تحولاتی همچون پیدایش امکانات برای شناخت انسان به خصوص مطالعه درباره مغز انسان و عملکردهای آن، مطرح شدن نظریات جدیدی در حوزه محاسبات، گسترش ارتباطات دیجیتال و فناوری‌های آن رخ داد. ◽️ از دیگر تحولات این قرن ساخت اولین رایانه جهان بود. در اثر پیدایش این تحولات و ارتباط آن‌ها با یکدیگر، جنگ ادراکی شکل می‌گیرد؛ که جنگ ادراکی آخرین جنگ پیش از جنگ شناختی است. 📎 دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی، رسانه و 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
🎬 سینما، سرچشمه‌ی هنرها 📌 سینما رسانه‌ای مرکزیت یافته و منبع تغذیه برای سایر رسانه‌هاست و همچون یک آفریننده خلاق برای کل فرهنگ عمل می‌کند. 📌 تکوین و بازتولید جامعه جدید از خلال تصاویر صورت می‌گیرد و فیلم، غنی‌ترین و تاثیرگذارترین منبع خلق تصویر در ذهن مخاطب است. 📌 سینما میانجی و حدواسطی است بین هستی و آگاهی ما از هستی و به این دلیل است که‌ می تواند انگاره‎های ذهنی مخاطب را تغییر داده و انگاره‌های جدیدی را خلق کند و نیز به این دلیل است که می تواند مخاطب را به بازاندیشی هویتی وادارد. 📌 کار سینما خلق جهان نمادینی است که قواعد و ارزش های خود را داراست. جهانی که با استفاده از نشانه ها ساخته شده و نمادین است، و بنابراین لزوما منطبق بر جهان واقعی ما نیست. 📎 دکتر مهدیان، 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
◾️قبالا و انحراف معنویت یهود ▫️اواخر قرن نوزدهم و کل قرن بیستم، یکی از مهم‌ترین ادوار حضور اندیشه یهودی در عرصه عمل جهانی است؛ یکی به‌دلیل تأسیس سازمان صهیونیسم با مخارج اشراف یهود چون روچیلدها و با مدیریت اجرایی «تئودور هرتصل» و دیگری به‌دلیل جنگ‌های خانمان‌سوز اول و دوم و دیگر به‌دلیل تأسیس رژیمی یهودی در فلسطین اشغالی که از آرمان‌های آخرالزمانی قبالای لوریایی بود. ▫️نقشی که قبالا و حسدیسم در اندیشه معنویت یهودیت معاصر ایفا کردند، اصلا کم‌اهمیت نیست، گرچه اهمیت آن به اندازه اهمیت زمان‌های پیشین نیست. چندان آثار مکتوبی که واقعاً زنده باشد از حسیدیسم وجود ندارد؛ لیکن اندیشه شخصی نویسندگان دینی چون آبراهام ایزاک کوک ‌(حدود ۱۸۶۵_۱۹۳۵) پیشوای روحانی، عارف و خاخام اعظم فلسطین، هنوز هم تاثیر چشم‌گیری دارند. ▫️علاوه بر این، تجدید حیات اندیشه دینی در محافل یهودی «غربی‌شده» در خلال دو جنگ جهانی، بسیار تحت تأثیر اندیشه‌های مارتین بوبر (۱۸۷۸_۱۹۳۵) فیلسوف یهودی بوده است؛ چرا که بوبر در بخشی از آثار خود به تبلیغ ایدئولوژی حسیدیسم، آن‌چنان که خود فهمیده بود، می‌پردازد. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۴۴ و ۱۴۵، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad