از یک تار مو شروع شد، ولی به کجا رسید؟
از افادههای زنانه شروع شد، ولی تا کجا رفت؟
برای جذاب کردن صحنهها و نشاندن مردان پای فیلمها، از جلوهنماییهای سادهی زنان شروع کردند، اکنون به کدام جلوهنماییها رسیدهاند؟
خواهر محترم! وقتی برای دیده شدن، #چندتارمو را بیرون میاندازی، چند تار مو نیست که بیرون افتاده؛ ...بگذریم.
https://eitaa.com/farbehi
#دعایعرفه، محتوایی #هستیشناسی با #ادبیاتمنطقی
🔺نمیخواهم بگویم دعای عرفه سرتاسر مباحث هستیشناختی با ادبیاتی منطقی است.
🔸اما منابع وحیانیِ ما، سرشار از مباحث هستیشناختی، به روش عقلیمنطقی است، از اینرو میتواند منبعی غنی برای اصطیاد مباحث فلسفی؛ الهیاتی و انسانشناختی؛ با همان سبک و سیاق فلسفی باشد.
https://eitaa.com/farbehi
از شهر بیرونشان کنید! اینها مردمانی پاکدامناند!
در حال بازگشت به قم هستیم؛ از مشهد میآییم، بچهها پیشنهاد دادند از مسیر شمال برگردیم، گفتم: «امروز و فردا مسیر شمال خیلی شلوغ و اوضاع هم خیلی ناجور!»؛ متاسفانه خیلی جاها همینطور شده، برای خودشان هم در مقابل تذکرها جواب دارند؛
شما نگاه نکنید!
شما کنار دریا نیایید!
شما به جنگلهای شمال نیایید!
شما به پارکها و پاساژها نیایید!
شما در خانه بمانید و بیرون نیایید!
اما اگر همینوضع ادامهیابد روزی فرا میرسد که دیگر نمیگویند: شما نگاه نکنید! شما از خانه بیرون نیایید! شما... بلکه آلودگی، فضای شهرها را خواهد گرفت و افراد شهر، دربارهی انسانهای پاک میگویند:
از شهر بیرونشان کنید، اینها مردمانی پاکدامناند!(سورهی اعراف، آیهی۸۲)
https://eitaa.com/farbehi
والدین، واسطهی #انتقالفرهنگدینی
داستانِ غدیر را والدین باید برای فرزندان خود تعریف کنند تا فرزندان نیز اهل ولایت شوند.
در زمانهای پیشین که رسانه به این مقدار وارد زندگی مردم نشدهبود والدین مؤثرترین و یا یکی از مؤثرترین عوامل انتقال فرهنگدینی بودند اما امروزه رسانه، جای والدین را گرفته، این امر میتواند یکی از عوامل شکاف فرهنگی باشد؛
آقا محسن یکی از رزمندگان دوران جنگ است، اسم پسرش رو محمدمهدی گذاشته بود، محمدمهدی امروز صاحب پسری شده، اسمِ پسرش رو گذاشته کامبیز!؛
به این پدیده، #شکاففرهنگی میگوییم،
مراقب شکاف فرهنگی باشیم.
https://eitaa.com/farbehi
عدم توجه والدین به #انتقالفرهنگدینی، باعث شکاف فرهنگی
شکاف فرهنگی، هنگامی که #هنجارهایدینی را بشکند، میتواند نشانهی عدم توجه والدین به فرایند انتقال فرهنگ دینی به فرزندان باشد؛ گفتن داستان غدیر برای فرزندان، بیان فضائل امامان حقّ برای آنها، و ذکر آداب و الگوهای مطلوبِ دینی برای کودکان، همگی مصداق انتقال فرهنگ دینی است که یکی از مهمترین وظایف والدین است.
والدین عزیز! اگر معلومات ضروری و مهم دینی را به فرزندانتان آموزش ندهید، مُرجِئه (امیددهندگان بدون عمل)، فرزندان شما را میربایند.« عَلِّمُوا صِبْيَانَكُمْ (مِنْ عِلْمِنَا) مَا يَنْفَعُهُمُ اللَّهُ بِهِ، لَا تَغْلِبُ عَلَيْهِمُ الْمُرْجِئَةُ»(وسائلالشیعه، ج27، 44)
https://eitaa.com/farbehi
احمد فربهی
از شهر بیرونشان کنید! اینها مردمانی پاکدامناند! در حال بازگشت به قم هستیم؛ از مشهد میآییم، بچهه
وقتی کسی میگوید:
شما نگاه نکن!
نباید تصور کنیم به همین جا خاتمه پیدا میکند.
وقتی کسی میگوید:
مگر یک تار مو چه میکند؟!
نباید تصور کنیم به همین یک تار مو خاتمه پیدا میکند؛
وقتی پای تبعیت از شهوات به میان آمد، سخن از «میل عظیم» در میان است؛ «وَ يُريدُ الَّذينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ أَنْ تَميلُوا مَيْلاً عَظيماً (27)نساء»؛ اگر امیال و هوسها در جامعه کنترل نشود، پاکان را بیرون، وضعیت مردان را اسفبار و زنان را تحقیر میکنند.
https://eitaa.com/farbehi
نظارت اجتماعی از سوی مردم، و اجرای قوانین فرهنگی از سوی دولت
✅حفظ فرهنگ دینی در جامعه، وابسته به دو امر است؛
(1) نظارت اجتماعی از سوی مردم
(2) اجرای قوانین بازدارنده از سوی دولت
وظیفهی مردم تذکر زبانی و فشارهای رفتاری است، این امر بسیار مؤثر و بازدارنده است، مخصوصا اگر با «اجرای قوانین فرهنگی» و «فرهنگسازی» از سوی دولت همراه باشد.
وظیفهی دولت و حاکمیت، اجرای قوانین بازدارنده است البته برای اینکه قوانین، مقبول مردم واقع شده، و مردم نسبت به آن ملتزم شوند، حاکمیت موظف است فرهنگسازی کند.
⭕️متأسفانه در حال حاضر دولت نسبت به قوانین فرهنگی، نه فرهنگسازی میکند و نه از او ارادهای جدی در اجرای آنها مشاهده میشود.
امیرمؤمنان علی علیهالسلام فرمودند؛
قِوَامُ الشَّرِيعَةِ «الْأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيُ عَنِ الْمُنْكَرِ» وَ «إِقَامَةُ الْحُدُود»
https://eitaa.com/farbehi
#نظارتاجتماعی، خیلی مؤثر است
⭕️رسانهها خبر زخمیشدن ناهیان از منکر را به خوبی پوشش میدهند؛ نمیدانم کار خوبی است یا نه، اما مسلّما پوششندادن خبر نظارت اجتماعی، از سوی مردم، و مؤثرواقع شدن آن در بسیاری از موارد، کار غلطی است؛ همه باید بدانند که در کشور، از سوی بدنهی مردم، موارد متعددی نهی از منکر میشود و در بسیاری از موارد، تأثیرات فرهنگی گستردهای دارد اما رسانهها این موارد را بهخوبی پوشش نمیدهند؛
✅برخی از کسانی که مورد نهی از منکر واقع میشوند، اظهار بیاطلاعی میکنند و با خوشروئی تذکرِ ناهی از منکر را میپذیرند، برخی دیگر از افراد، با اکراه، رفتار خود را تغییر میدهند اما پس از مدتی، آن رفتار را در متن جامعه میپذیرند و بدان ملتزم میشوند،
برخی دیگر، اگرچه نصیحت ناهی از منکر را نمیپذیرند اما صحنه را ترک میکنند تا خود را از فشار اجتماعی برهانند و البته همین امر در ایجاد امنیت اجتماعی بسیار مؤثر است.
⭕️در این بین، افراد کمی پیدا میشوند که شکستن هنجارهای دینی را حق خود میدانند و گاه جسورانه در مقابل ناهی از منکر میایستند و رفتاری ناشایست انجام میدهند و کمتر از آنان، کسانی هستند که رفتارهایشان نیاز به دستبندِ قانونی دارد؛ تعداد این افراد، بسیار نادر است، اما رسانهها، تنها همین افراد را پررنگ نشان میدهند.
⭕️این رفتارِ رسانهای، موجب میشود تا مردم، از تأثیر نظارتشان و میزان آن، غفلت کرده و گاه نهی از منکر را ترک کنند، در صورتی که انجام این مسؤولیتِ اجتماعی، بسیار مؤثر است.
✅ اساسا یکی از عوامل حفظ فرهنگ دینی در جامعه، نظارت همین افراداست.
https://eitaa.com/farbehi
#موضوعاتعاشورائی
در این چند سال که ایام عاشورا صحبت میکردم، موضوعات عاشورائی را هم پیگیری و گاه دستهبندی میکردم؛ کلیترین سرفصلهایی که دربارهی عاشورا پیدا کردم از اینقرارند؛
(1) تحلیل قیام کربلا
(2) عاشورا تجلی سهدسته شخصیتِ اخلاقی
(3) مراسمات؛ فلسفه، کارکردها، آداب و احکام
امسال پنج شب اول محرم، مدرسهی حقانی منبر دارم موضوع سخنرانیهایم «شخصیتشناسی اصحاب کربلا» است.
اگر کسی دربارهی سرفصلهای کلی و یا شخصیتشناسی اصحاب کربلا نکتهای دارد، آنرا غنیمت شمرده و از آن بهره میبرم.
https://eitaa.com/farbehi
به ما گفتن تذکر ندید!
اخیرا فضای برخی دانشگاهها، فضای خودنمایی خانمها شده، وقتی بعضی از افراد به حراست دانشگاه مراجعه کرده و میپرسند که چرا وضع اینچنین است؟! آنها میگویند:
به ما گفتن تذکر ندید!
اگر کارگزاران نظامِ اسلامی، خودشان ضرورت حفظ هنجارهای دینی را باور نکنند، هرگز باور نمیکنند که شکستن آنهنجارها، ظلم به افراد جامعه است؛ دستورات دینی، همگی مبتنی بر مصالح و مفاسدِ ضروری است؛ ایجاد زمینهی مناسب برای رسیدن به مصالح و پرهیز از مفاسد، حق همهی افراد جامعه است، آنهایی که هنجارهای دینی را میشکنند، به آن مصالح و مفاسد توجه نمیکنند، لذا استدلالشان معمولا یک کلمه است؛
«دلم میخواد!» و یا «هر کی آزاده هر کاری دلش میخواد انجام بده!».
امیرمؤمنان علی علیهالسلام فرمودند: فِي حَمْلِ عِبَادِ اللَّهِ عَلَى أَحْكَامِ اللَّهِ اسْتِيفَاءُ الْحُقُوقِ وَ كُلُّ الرِّفْق؛ در واداشتن بندگان خدا بر انجام دستورات الهی، استیفاء تمام حقوق، و رسیدن به نهایت مداراست.
https://eitaa.com/farbehi
ضرورت همگانی شدن آموزش شیوهها و مهارتهای تذکر و نهی از بدیها
نهی از منکر، همانند همهی تعاملات اجتماعی، نیازمند هنجارها و صورتبندیهای تعریفشدهای است و الا میتواند نتایج سوئی به دنبال داشتهباشد.
بحمدالله مدتی است شیوهها و مهارتهای نهی از منکر، در کلاسها و کارگاههایی، آموزش داده میشود؛ با توجه به اینکه نهی از منکر؛ با تحقق شرایط آن، یک واجب همگانی است، آموزش شیوهها و مهارتهای آن نیز باید همگانی شود.
http://eitaa.com/joinchat/2062548998C3b58f9ed6b