افطاری دولت روحانی
1) اخیرا دولت روحانی، یک یا دو میلیون تومان به عنوان افطاری به طلبهها پرداخت کرده؛ و بلافاصله توسط برخی رسانهها، تبدیل به ابزار تخریب روحانیت شد،
بدون شک، اگر آقای روحانی، بهجای پرداخت این پول، یک جلسهی پرسش و پاسخ با طلبهها هماهنگ میکرد تا سوالاتشان را درباره این دولت بپرسند، کمک بیشتری به طلاب محترم بود؛
آقای روحانی در این هشتسال حاضر نشده با طلاب علوم دینی، جلسه پرسش و پاسخ برگزار کند و البته با این کارنامه، حق دارد چنین باشد.
2) مسؤولان حوزه با اینکه پرداخت چنین مبلغی را در شرایط سخت اقتصادیِ مردم، ناشایست میدانستند، اما دولت روحانی از طریق مرکز خدمات حوزههای علمیه، این مبلغ را واریز کرد، متأسفانه مرکز خدمات، مدتی پیش نیز مبلغی به نام «افق کوروش» به برخی طلاب و اساتید پرداخت کرد؛
ریشهی این پرداختها باید پیگیری شود؛ چهکسانی در مرکز خدمات، این رفتارها را پشتیبانی میکنند و چهانگیزهای از این کارها دارند؟
3) برخی پیشنهاد دادهاند طلبهها این مبلغ را به حساب هلال احمر ریخته و رسیدش را منتشر کنند برخی نیز پیشنهاد دادهاند به حساب طلاب جهادگر و گروههای جهادی ریخته شود؛
پیشنهاد من این است که طلاب عزیز این مبلغ را در انتخابات پیشرو، برای آگاه کردن مردم خرج کنند تا ملت، دوباره گرفتار چنین دولتی نشود، دولتی که شبکههای ماهوارهای، برای روی کار آمدن آن، هزینههای هنگفتی صرف کردند، و این دولت نیز هزینههای زیادی بر دوش نظام، مردم، دولت آینده و حوزههای علمیه گذاشت.
https://eitaa.com/farbehi
هدایت شده از خبرگزاری رسا
◾️کدام مسؤول در حال مسؤولیت طعم فقر را میچشد
حجتالاسلام والمسلمین رفیعی، استاد حوزه علمیه:
▫️ضرار بن ضمره مقابل معاویه در وصف حضرت علی میگوید ایشان بر اساس عدالت حکم میکرد و هر چه بر زبان میراند با علم و حکمت بود و از دنیا گریزان و با شب مأنوس و شبزندهدار بود، علی اهل دین را تعظیم میکرد و فقرا را دوست میداشت.
▫️کدام مسئول در حال مسئولیت طعم فقر را میچشد؟ و زمانی که به منزل میآید گوشت و.. ندارد؟ و با فقر دسته و پنجه نرم میکند؟ همه باید زندگی خوب داشته باشند و مسئولان باید به فکر مردم باشند چراکه این گرانیها به مردم فشار آورده است.
#اقتصاد
#زندگی_زاهدانه
#جامعه
🆔 @rasanewsagency
علامهی مجلسی عاقلترین مخالف فلسفه
علامهی مجلسی، عمرش را در شرح کلمات اهلبیت علیهمالسلام گذراند و هر جا سخن فلاسفه را مخالف با سخن آنها دید، سخن فلاسفه را نقد کرد، اما اصل را بر فهم و شرح آیات و روایات گذاشت.
برخی مخالفان فلسفه، بر خلاف رویهی علامهی مجلسی، عمرشان را در مخالفت با فلاسفه گذراندند، و توفیق چندانی در شرح آیات و روایات نیافتند.
علامهی مجلسی نزد همهی علمای امامی، بزرگ است، البته اینعظمت، با نقد سخنانش منافاتی ندارد؛ علامهی طباطبائی نقدهایی بر سخنان ایشان در تعلیقهی مجلدات 1-7 دارد و مرحوم آقای مصباح، توضیحاتی نقدگونه در تعلیقهی جلد 54(چاپ بیروت)، ذیل بحث حدوث زمانی عالم دارد.
بیست و هفتم ماه رمضان، سالروز رحلت علامهی مجلسی است، خدا ایشان و همهی شاگردان مکتب اهلبیت علیهمالسلام را با اولیائشان محشور فرماید.
https://eitaa.com/farbehi
اسلام، دستوراتش را به متن جامعه کشانده
دستورات اسلام یا از اساس ماهیتی اجتماعی دارند؛ یعنی در تعامل با دیگران انجام میشود یا اگر ندارند، معمولا با دستوراتی، آنها را به متن جامعه کشانده، مثلا؛
1) روزه عبادتی است فردی، که نمود اجتماعی ندارد، اما دیناسلام با دو تکلیفِ اجتماعی، آن را تمام کرد؛
- یکی نماز عید فطر
- دیگری زکات فطره
2) نمازهای یومیه را بهطور فُرادی هم میتوان خواند، اما دیناسلام آنهارا با دو دستور، به صحنهی جامعه کشاند؛
- یکی در مسجد
- دیگری بهجماعت
3) حج عبادتی است که انجام آن، توقّفی بر حضور دیگران ندارد، اما اسلام آنرا به دو عامل اجتماعساز، مقیّد کرده؛
- در ایام مشخّصی(ذیالحجة)
- در مکان مشخّصی(حرم امن الهی؛ مکه)
گویا خدا خواسته، نظام دستوری اسلام با همهی هویتش، نمودی اجتماعی پیدا کند، تا همهی بشریت، بندگی خدا را در صحنهی جامعه ببینند، و نیز بستری برای ارشاد و فرهنگسازی فراهم شود.
پینوشت؛
✅ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ: إِنَّمَا جُعِلَتِ الْجَمَاعَةُ لِئَلَّا يَكُونَ الْإِخْلَاصُ وَ التَّوْحِيدُ وَ الْإِسْلَامُ وَ الْعِبَادَةُ لِلَّهِ إِلَّا ظَاهِراً مَكْشُوفاً مَشْهُوراً؛(وسائل الشيعة ؛ ج8 ؛ ص287)
✅إِنَّمَا جُعِلَتِ الْخُطْبَةُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ- لِأَنَّ الْجُمُعَةَ مَشْهَدٌ عَامٌّ(همان،ج7ص 342)
✅ جعَلَ فِيهِ{الحج} الِاجْتِمَاعَ مِنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ؛ لِيَتَعَارَفُوا وَ ...لِتُعْرَفَ آثَارُ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ تُعْرَفَ أَخْبَارُهُ وَ يُذْكَرَ وَ لَا يُنْسَى؛(علل،ج2ص406)
✅ وَ لَوْ كَانَ كُلُّ قَوْمٍ إِنَّمَا يَتَّكِلُونَ عَلَى بِلَادِهِمْ وَ مَا فِيهَا، هَلَكُوا وَ خَرِبَتِ الْبِلَادُ وَ سَقَطَ الْجَلَبُ وَ الْأَرْبَاحُ وَ عَمِيَتِ الْأَخْبَارُ وَ لَمْ يَقِفُوا عَلَى ذَلِكَ»(علل،ج2ص406)
https://eitaa.com/farbehi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تأکید مرحوم امام خمینی بر حضور فعال طلبهها برای روشنگری جامعه در ایام انتخابات
بیعدالتی رسانهای و کمکاریِ برخی رسانهها
ما نباید فکر کنیم در یک بیعدالتی رسانهای قرار گرفتهایم پس نمیتوان کاری کرد!، درست است دشمن، رسانههای قوی، و حاضر در خانههای ما دارد، ولی اسلام، با آموزههایش، و دادن مسؤولیتهای اجتماعی به متدینانش، هر کدام از افراد را در مقابل رسانهی دشمن، تبدیل به یک رسانه کرده.
همچنین، «رسانهبودن»، ماهیت صنفی سازمان روحانیت است؛ طلاب علوم دینی در زمینهی رسانهبودن، رسالتی ویژه دارند، و میتوانند همهی فتنههای دشمن را خنثی کنند.
❎ رسانهبودن، مانند نماز و روزه، واجب است؛ آنرا ترک نکنیم حتی در این شرایط که میتوانیم «نهضت ارتباط تلفنی» راه بیاندازیم.
https://eitaa.com/farbehi
احمد فربهی
بیعدالتی رسانهای و کمکاریِ برخی رسانهها ما نباید فکر کنیم در یک بیعدالتی رسانهای قرار گرفته
منظور من از بیعدالتی رسانهای این است؛
رسانههای دشمن؛ یعنی کسانی که به حاکمیت دینی راضی نیستند، بسیار قویتر از رسانههای جریان حاکمیت دینی، ظهور و بروز دارد، در درون کشور نیز جریانهای متمایل به دشمن، از طریق رسانههای مختلفی، و احیانا رسانههای دشمن، سخنانشان را به شیوههای مختلفی که گاه فریبنده هم هست به مردم میرسانند؛ امروز دیگر هیچ گروه سیاسی نمیتواند بگوید: «چون صدا و سیما، صدا و سیمای مرا پخش نمیکند، مردم انتقادات مرا نمیشنوند!»؛ مردم انتقادات و اعتراضات منتقدان را به رساترین صدا، و زیباترین سیما میبینند و میشنوند.
امروزه سران کفر، بهترین رسانهها را برای جریان منتقد نظام اسلامی، فراهم کردهاند.
ما از این بیعدالتی رسانهای نگران نیستیم، بلکه از ضعف ایمان جبههی حق، و سستی عملی آنها نگرانیم.
https://eitaa.com/farbehi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب، امروز: حضور مردم در انتخابات یک عمل صالح است
🗳 #انتخاب_درست_کار_درست
💻 @Khamenei_ir
«بدایةالحکمة»
ساعت ۷ تا ۸ صبح به وقت مهرماه
مدرسهی امیرالمومنین علیهالسلام(آیةالله مکارم)، ابتدای صفائیه
از روز یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
شرکت برای طلاب، با حفظ شرایط کرونا، آزاد میباشد.
https://eitaa.com/farbehi
هدایت شده از اکسسوری رزین آنا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯 برای اولین بار، از رسانه ملی
پرداختن به موضوع حجاب، از زاویه #درد_مردم،😔
نه قصه متحول شده ها و نه قصه مبلغین حجاب،
بلکه قصه زنان و دختران تحقیر شده،
مردان نامردشده،
و کودکان بی پدر و مادر شده،
...........بخاطر فرهنگ بی حیایی
قصه فریب بزرگی که در زَروَرَق آزادی به ما ارائه دادند تا #مرگ_تدریجی_عشق در زندگی مان را احساس نکنیم.😏
مهمانان این فصل، بانوان وکیل، قاضی، مشاور، مددکار اجتماعی، پژوهشگر و استاد دانشگاه، بانوان مسلمان خارجی، ایرانیان مقیم خارج و... هستند.
در فصل سوم برنامه تلویزیونی چراغ، هر هفته ۲ برنامه(همراه با گزارش مردمی) با طرح یک چالش در مورد تأثرات فرهنگ بی حیایی در زندگی شما، مهمان خانه هایتان هستیم.👌
👈 برنامه #چراغ یک شنبه ها و سه شنبه ها
🕘 ساعت ۲۱:۳۰
♦️ از شبکه ۵ سیما
@ztamaddonsaz
چند نکته دربارهی حسین قدیانی
(1) سخنان آقای قدیانی نشان داد، ایشان با اسلام آقای مصباح مشکل دارد؛ آقای مصباح، اسلامش را در یک دورهی معارف قرآن، و سخنرانیهای پیرامونیِ آن، همراه با مستندات، بیان کرده، اما اساتید محترمی که کتابهای ایشان را در مراکز علمی تدریس میکنند، در تبیین اندیشههای آقای مصباح، برای متن جامعه، کوتاهی کردهاند، برای مقبولیت یک شخص و اندیشههایش در سطح جامعه، اصالت و صحت آن کافی نیست، باید آناندیشهها بهخوبی تبیین شود، تا مردم، آن محتواها را دقیقا بفهمند و نسبت به آن قانع شوند؛ متأسفانه نسبت به اندیشههای آقای مصباح چنین اتفاقی نیافتاده، طیف وسیعی از افراد جامعه، آقای مصباح و اندیشههایش را از کانال دشمنان رسانهای ایشان میشناسند و دشمن رسانهای، غیرمعتبرترین کانال، برای شناخت اندیشههای یک شخص است.
(2) رفتار برخی از دوستداران آقای مصباح، احیانا دیگران را به لجبازی و رهاکردن زبان و قلم میکشاند، باید این رفتارها اصلاح شود و الا در گناه ریزشها شریک خواهند بود، نمیخواهم بگویم کسی که به لجبازی میافتد و یا کفرش در میآید، آدم با ظرفیتی است؛ نه! ولی تامه کردن علت کفر، موجب شریکشدن در گناه آن میشود.
(3) نکتهی دیگر اینکه در خطبهی فدک، حضرت زهرا سلام الله برای خودشان سه صفت قائل شدهاند که آنسه، شرایط یک فعال سیاسیاجتماعیِ مورد اعتماد را مشخص میکند، سومین آنها «تعادل در حرکتهای اجتماعی» است؛ ما اگر آن صفات را برای مردم تبیین کنیم، مردم، دیگر نویسندههایی که عنان قلم از دستشان در میرود را به عنوان یک فعال سیاسیاجتماعیِ قابل اعتماد بهشمار نمیآورند، در اینصورت لغزشهای او به این اندازه، به جامعه آسیب نمیزند.
(4) دربارهی برخورد با ایشان، در فرصت مقتضی سخنی خواهم گفت.
https://eitaa.com/farbehi
خودت!
امام جواد علیهالسلام فرمودند: مؤمن به سه چیز احتیاج دارد؛ توفیق الهی، واعظی از درون خود، و قبول از کسی که او را نصیحت میکند.
دربارهی اینکه مسؤول اصلی نسبت به خودت، خودت هستی، همهی موفقیتها با توفیق الهی، به خودت باز میگردد، و خودت باید برای خودت کاری انجام دهی، روایات فراوانی داریم، روایاتی که میفرماید:
خودت، خودت را محاسبه کن!
خودت، مراقب رفتارهای خودت باش!
خودت، نسبت به کارها و احوالاتت بیدار باش!
خودت، خودت را از بدیها باز بدار!
خودت، خودت را موعظه کن!
خودت، خودت را توبیخ کن!
خودت، از خودت طاعت الهی را مطالبه کن!
خودت، خودت را اندازهگیری کن!
پینوشت؛
حَاسِبْ نَفْسَكَ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبَ فَهُوَ أَهْوَنُ لِحِسَابِكَ غَداً(وصیت پیامبر به ابوذر)
زِنْ نَفْسَكَ قَبْلَ أَنْ تُوزَنَ(وصیت پیامبر به ابوذر)
وَ مَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظ(نهج البلاغه)
إِنَّ أَسْعَدَ النَّاسِ مَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ بِطَاعَةِ اللَّهِ مُتَقَاض(عیون لیثی)
مَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ زَاجِرٌ كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ.(عیون لیثی)
مَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ يَقَظَةٌ كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اللَّهِ حَفَظَة(غررالحکم)
اجْعَلْ مِنْ نَفْسِكَ عَلَى نَفْسِكَ رَقِيباً(عیون لیثی)
مَنْ وَبَّخَ نَفْسَهُ عَلَى الْعُيُوبِ ارْتَدَعَتْ عَنْ كَثِيرٍ مِنَ الذُّنُوبِ.(عیون لیثی)
https://eitaa.com/farbehi
دنبالکردن آثار اهلبیت
مرحوم خواجه، «تعلیم معقولات» را یکی از فوائد بعثت میداند(تجریدالاعتقاد،ص211)، در عینحال، آنرا بر پیامبران الهی واجب نمیداند(نقدالمحصل، ص53) چون خودِ عقل میتواند آنها را دریافت کند، اما ملاصدرا میگوید؛ «این همه اختلاف در بین فلاسفه، نشان میدهد انسانها در معقولات هم نیازمند هدایتهای وحیانیاند»، «اگر کسی در مدرسه نبوت و ولایت تحصیل نکند، گرفتار تحیر میشود».
ملاصدرا خودش هم حقیقتا یک وحیمحور بود او میگوید، پس از سالها اشتغال فلسفی، وقتی به قرآن رجوع کردم، دیدم اگرچه معلومات فراوانی دارم، اما از علوم حقیقی محرومام، همان علومی که، «لا يُعلَمُ حقيقتُها إلا بتعليم اللّه و لا- ينكشف إلا بنور النبوّة و الولاية»(ملاصدرا، تفسیر، ج1، ص24)، از این رو یقین کردم که باید در آیات و روایات تدبر کنم(همان)، پس در خود، احساس اضطرار کرده و عنایت الهی شامل حالم شد(همان)
ایشان مکرر تأکید میکند که فلسفه را باید از مشکات نبوت و ولایت گرفت.
من اگرچه در این باور که، «علوم فلسفی و انسانی را میتوان از مشکات نبوت و ولایت گرفت، و ما نیازمند به اینکار هستیم»، مدیون بزرگانی چون شیخ، خواجه و ملاصدرا هستم، اما سخنان امام هادی علیهالسلام در زیارت جامعه، اولین الهامبخش برای من بود، «وَ جَعَلَنِي مِمَّنْ يَقْتَصُّ آثَارَكُمْ وَ يَسْلُكُ سَبِيلَكُمْ وَ يَهْتَدِي بِهُدَاكُم»(زیارت جامعه) زیرا طلبگیام، با خواندن این زیارت آغاز شد.
خدا را شاکرم که مرا با اسم هادیاش هدایت کرد و از آغاز بر در خانهی اهل کرامت برد.
https://eitaa.com/farbehi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنی از جنس حکومت علوی
اینکه ابتدا آب و برق مسؤولان قطع شود، سپس آب و برق مردم، سخنی از جنس حکومت علوی است،
این سخنان را همهی ائمهی جمعه و عالمان دینی بایستی فریاد میکردند تا خصوصیات دولت علوی مشخص شود.
رسانهها باید مدام وضعیت مسؤولان را رصد کرده، و فقدان مؤلفههای حکومت علوی را فریاد کنند، تا مسؤولی به داشتن سلطنت اموی افتخار نکند.
نظریهپردازان دینی باید مدام، چهرهی حکومت علوی را جلوی چشمان مردم نشان دهند، تا فشار اجتماعی، مسؤولان را به اجرای عدالت علوی وادار کند.
https://eitaa.com/farbehi
هدایت شده از شیخ غلامعلی
1001 fazilat_210728_092942.pdf
7.51M
📚کتاب گرانقدر و زیبای "۱۰۰۱ فضیلت أمیرالمؤمنین حضرت علی (علیه السّلام)📚
🌹 نویسنده و ناشر با ذکر صلوات ارسال یا استفاده از پی دی اف کتاب مذکور را اعلام رضایت کرده اند.
🌺 إن شاء اللّه ضمن مطالعه و آشنایی با فضایل آن حضرت، این کتاب را برای دوستان مشتاق ارسال بفرمایید.
☎️ تلفن ناشر: ۰۹۱۲۱۵۱۶۱۳۸
#معرفی_کتاب
#فضیلت_امیرالمومنین
#استاد_محمدرضا_اوحدی
@Arshiv_Gholam
...و حسین خون خدا شد در رگهای جامعه
ابیعبدالله میخواست به سمت عراق حرکت کند، ام سلمه به آنحضرت عرض کرد؛ «فرزندم! با خروجت به سوی عراق مرا محزون مکن! جدّت سخنانی دربارهی تو به من گفته!» سپس شدیدا گریه کرد!؛
همین برخورد کافی بود تا ارادهی حسین شکسته شود؛ اما فرمود:
«مادر! انالله شاء ان یرانی مقتولا مذبوحا!»
...و حسین رفت.
...هنگامی که میخواست از مکه به سمت کوفه حرکت کند، بسیاری از خواص جامعه، آنحضرت را از رفتن به کوفه نهی کردند، و بالاتفاق گفتند:
ای بزرگ بنیهاشم! به کوفه مرو!
مسلم نیز در کوفه گفت:
حسین جان! به کوفه میا!
و حسین همهی گفتگوها را با یک جمله تمام کرد: پیامبر به من فرمود:
«انالله شاء ان یراک قتیلا!»
...و حسین رفت! در حالی که او را با گریه بدرقه کردند تا به صحرای کربلا رسید.
زینب کبرا در بدو ورود، رو به ابیعبدلله کرد و عرضه داشت:
برادرم! حال تو را حال کسی میبینم که به کشتهشدن یقین دارد!؟
ابیعبدالله فرمود:
همینطور است، خواهرم!
همین جمله کافی بود تا گریهی زینب را درآورد.
و زینب گریه کرد!...
و حسین هم گریه کرد!...
اما زینب با هر کس دیگری فرق دارد؛ رسائی کلامش، عمق احساسش، شدت وابستگیاش، تنها دارائی قلبش؛ همینها کافی بود تا حسین را از ادامهی راه باز دارد...
...و حسین رفت! در حالیکه هر دو میگریستند!
اما از زینب تا قتلگاه، سکینه هم بود که حسین او را دوست میداشت، علی اکبر هم بود...، شیرخوارهی رباب هم بود!.
...و حسین رفت! در حالیکه یک جمله میگفت:
«خدا میخواهد!»
همین!
...و حسین گفت: خدایا! راضیام به رضایت!
...و خدا گفت: خانوادهات را هم بیاور!
و حسین گفت: هر چه دارم آوردم!
...و این چنین بود که حسین خون خدا شد در رگهای جامعه!
https://eitaa.com/farbehi
استغنای دین در هدایت
مرحوم آقای حکیمی –بهحق- معتقد بود، اسلام در هدایت و تفهیم پیام خود، وابسته به هیچ مکتب بشری نیست یعنی کاملترین مفاهیم هدایتگر و بهترین شیوههای تبیین و استدلال را در خود دارد، از اینرو میتواند؛ بدون اینکه به ضمیمهکردن معارف بشرساخته، نیازی داشته باشد، انسان را از «عقلانیت فطری» به «عقلانیت دینی» تعالی بخشیده و حتی «عقلانیت بشری» را نیز نقد کند.
ایشان از این نظریه دو نتیجه گرفتند؛
(1) انسانها برای فهم هیچکدام از لایههای دین، نیازی به معارف تخصصیِ بشری؛ فلسفی و غیرفلسفی ندارند.(استغنای بالذات دین)
(2) برای فهم دین، هیچیک از معارف بشرساخته را نباید به کار گرفت تا خلوص معارف دینی از بین نرود، گرچه دانستن آنها لازم است.(تفکیک معارف بشری از معارف وحیانی)
این نظریهی مرحوم آقای حکیمی بود و نتایجی که از آن گرفت.
اصل جامعیتِ مفهومی، روشی و ساختاریِ دین، گرچه سخنی بهغایت صحیح و متعالی است اما نتایج گرفته شده، محل تأمل است. مرحوم علامهی طباطبائی در این زمینه میگوید:
«این معارف، طریق به فهم دین هستند و طریق غیر از تکمیل است» (بررسیهای اسلامی ج2 ص85)
پس دین در هدایت، کامل، مستغنی و مکتفی بالذات است و معارف بشری، طریق فهم دیناند، نه ضمیمههایی که دین را تکمیل کنند.
از اینرو، همچنانکه مفاهیم عرفی، طریقی به سوی فهم لایهی عرفی دیناند، مفاهیم تخصصی نیز طریقی به سوی فهم لایهی متعالی دیناند،
و همچنانکه لغات عرف عام، زبان تفاهم عرفیاند، لغات عرف خاص نیز زبان تفاهم علمیاند و بشر برای فهم دین محتاج به این مفاهیم و لغات است.
خدا ایشان را با اولیاء الهی محشور فرماید.
https://eitaa.com/farbehi
ظلم به زندانی در هر نظامی بد است و در نظام اسلامی بدتر
1) زندانهای نظام اسلامی، عیوب و اشکالاتی دارد که باید شناسائی و برطرف شود، بدون شک دشمنان، در دیدن این عیوب توانمندترند، زیرا «شکار لحظهها برای تخرب چهرهها»، مهمترین کار آنها در عصر حاضر است، از اینرو همیشه باید از آن بهره برد، پخش شدن این تصویرها باید مقدمهای بر اصلاح این عیوب باشد.
2) فیلمهایی که از درون زندان اوین و زندان ابوغریب و گوانتانامو پخش شده، نشان میدهد آزار و اذیت زندانیان، هم در نظام اسلامی واقع شده و هم در نظامهای مدعی حقوق بشر، اما این کجا و آنکجا!
به تعبیر برخی حکیمان معاصر، «غرب یک باغوحش منظم است» از اینرو زانو بر گردن متهم نهادن و نفس او را بریدن، یا او را گرفتار غرق مصنوعی کردن و یا سایر شکنجههایی که در آنشکنجهها تخصص دارند، از سوی آنها کاملا طبیعی است، ما صدور این رفتارها را از آنها بعید نمیدانیم اما ظلم به زندانیان هر مقدار که باشد سنخیتی با نظام اسلامی ندارد از اینرو اندک مسامحهای در رفع آن نباید داشت.
3) در مادهی 29 اعلامیهی جهانی حقوق بشر چنین آمده؛
«این حقوق و آزادیها، در هیچ موردی نمیتواند بر خلاف مقاصد و اصول ملل متحد اجرا گردد»،
رفتار آمریکا، بهخوبی نشان میدهد که اگر مقاصد آمریکا به خطر افتد، وحشیانهترین شکنجهها نیز مجاز میشود پس منتقدان داخلی نباید سخنانشان موجب فریب مردم شود، ما باید صادقانه بگوییم:
«این رفتارها اگر چه در باغوحش منظمِ غرب، طبیعی است اما در نظام اسلامی کمتر از این هم نباید دیده شود.»
کوتاه سخن اینکه؛
(۱) شکار لحظهها برای تخریب چهرهها، از سوی آنها یک شیطنت، و برای ما یک فرصت است، آنرا غنیمت بشماریم.
(۲) ظلم به متهمان، در باغوحش منظمِ غرب، طبیعی است، اما هیچ سنخیتی با نظام اسلامی ندارد.
(۳) صاحبان رسانه! صادقانه نقد کنید.!
https://eitaa.com/farbehi
هدایت شده از احمد فربهی
«بدایةالحکمة»
ساعت ۷ تا ۸ صبح به وقت مهرماه
مدرسهی امیرالمومنین علیهالسلام(آیةالله مکارم)، ابتدای صفائیه
از روز یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
شرکت برای طلاب، با حفظ شرایط کرونا، آزاد میباشد.
https://eitaa.com/farbehi
باید در مقابل ظلم به هر مظلومی فریاد کشید
مدتی پیش چند قطعه فیلم، از برخورد با متهمان و مجرمان پخش شد و برخی رسانهها، سر و صدا کرده و گفتند:
«این هم زندانهای جمهوری اسلامی!»
فعالان سیاسیاجتماعی هم، سریع عکسالعمل نشان داده و گفتند:
«کسی حق ندارد بر روی مجرم دست بلند کند!»
«کسی حق ندارد به مجرم توهین کند!»
«چرا در نظام جمهوری اسلامی، به مجرمین ظلم میشود؟!»
«سریعا باید با خاطیان برخورد، و آنها را مجازات کنید!»
و رئیس قوهی قضائیه سریعا، دستوری برای پیگیری صادر کرده و تلویزیون نیز خبر آنرا منتشر و پیگیری کرد.
مردم وقتی این عکسالعملهای سریع و شدید را میبینند و آن را کنار سرقت اموالشان قرار میدهند که نهتنها عکسالعملی در سطح رسانههای سراسری و مسؤولان عالیرتبه و فعالان سیاسیاجتماعی نمیبینند، بلکه جای هیچ امیدی به بازگردانده شدن اموالشان هم نمیبینند، وقتی ایندو را کنار هم میگذارند، احساس میکنند؛
در ایننظام، در مقابل تعدّی به مجرم، سریع و جدی عکسالعمل نشان داده میشود، اما برای گرفتن حق آن بیچارهای که اموالش به غارت رفته، و یا از سوی مجرمان به او ظلم شده، کاری انجام نمیشود!
واقعیت این است که رفتار کارگزاران ما، به شدت تحت تأثیر فضاسازی رسانهها شده،
هر کسی صدای رسانهاش بلندتر باشد، حساسیتها نسبت به پیگیری حقش بیشتر میشود، اما آن مظلومی که رسانهها صدایش را بلند نمیکنند، عکسالعمل خاصی هم از سوی مسؤولان مشاهده نمیکند.
اینعدالت، عدالتی جهتدار و متاثر از فضای رسانههاست؛ آخر این چه عدالتی است که در آن، حق مجرم را بهطور جدی پیگیری میکنند اما حق مردم را در مقابل مجرمان نمیتوانند پیگیری کنند؟!
آیا فقط مجرمان باید به حقوقشان برسند!
https://eitaa.com/farbehi
آیا میتوانیم فلسفهی اسلامی داشته باشیم؟
مطلبی در اینزمینه، در وبلاگ نوشتهام، آنرا ملاحظه فرمایید. http://farbehi.blogfa.com/
https://eitaa.com/farbehi