سنجههای منطقی هنر طنر - چکیده.doc
158.2K
خوشحال میشوم نقدهایتان را به این مجموعه برایم ارسال کنید.
فایلهای صوتی روایتخوانی تحلیلی
امسال چند جلسه دربارهی روایتخوانی تحلیلی در مدرسهی امام کاظم علیهالسلام مطالبی عرض کردهام، در انتهای جلسهی آخر چند دقیقه دربارهی سیر مطالعهی تفسیر، مطالبی ارائه کردهام، ملاحظه بفرمایید.
https://eitaa.com/farbehy
امام موسیبنجعفر علیهماالسلام فرمودند:
يَا هِشَامُ لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يُحَاسِبْ نَفْسَهُ فِي كُلِّ يَوْم؛ ای هشام هر کس هر روز محاسبهی نفس نکند از ما نیست.
دربارهی تأثیر محاسبهی نفس بر اصلاح نفس و رسیدن به سعادت چند روایت داریم؛
مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ وَقَفَ عَلَى عُيُوبِه
لَوْ عَرَفَ الْمَنْقُوصُ نَقْصَهُ لَسَاءَهُ مَا يَرَى مِنْ عَيْبِهِ
مَنْ أَنِفَ مِنْ عَمَلِهِ اضْطَرَّهُ ذَلِكَ إِلَى عَمَلٍ خَيْرٍ مِنْه
مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ سَعِد
هر کس محاسبهی نفس کند بر عیوبش واقف میشود
هر کس بر عیوبش واقف شد از عیبهایی که دارد بدش میآید
هر کس از عیوبش بدش آمد، این بد آمدن او را مجبور میکند تا عملش را بهتر کند
نتیجه اینکه؛ هر کس محاسبهی نفس کند بهسعادت میرسد و هر روز بهتر از گذشته میشود.
https://eitaa.com/farbehy
مقایسهی فساد جوامع دینی و غیردینی
1- به نوشته وبسایت آمریکایی نیو اچ، طبق اطلاعیهها و بیانیههای صادره از نیروی هوایی آمریکا، از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۹ جنگندههای آمریکایی ۳۲۶ هزار موشک و بمب در کشورهای جهان شلیک کردهاند که سهم عراق و سوریه ۱۵۲ هزار بمب و موشک است؛
اما عدهای دین را منشاء خشونت و کشتار وانمود میکنند!
2- معمولا در ایام عزاداری، عدهای چرتکه دست میگیرند و هزینهها را حساب میکنند بعد میگویند اینقدر در مراسمات عزاداری هزینه شد، اینقدر در سفر به عتبات صرف شد، اینقدر کجا و اینقدر کجا!؛ بعد وقتی هزینههایی که افراد غیرمذهبی در خوشگذاریهایشان صرف میکنند را حساب میکنیم گاه تا چندین برابر میشود!
3- در رفتار متدینان گاه نفاق و دوروئی، و گاه رفتارهای غیرانسانی دیده میشود که البته دین به آنها توصیه نکرده، عدهای اینها را رصد کرده و به توان چند میرسانند تا همه، نواقص دینداران را ببینند؛ بعد وقتی سر را به سوی جوامع غیردینی بر میگردانیم گونههای مختلف دوروئی و ادعاهای غیرصادقانه را در آنها مشاهده میکنیم.
4- گاه جریان انقلابیمذهبی، بداخلاقیهای سیاسی از خود نشان میدهد، قواعد نقد منصفانه را مراعات نمیکند و البته این رفتارها مقتضای مذهبیبودن آنها نیست بلکه مقتضای انحرافاتی است که در بستر جامعه پیدا کردهاند؛ با اینحال وقتی به جریانهای متمایل به سران کفر نظری میافکنیم، گاه آنها را بسیار متخصصتر و فنیتر در این بداخلاقیها و شیطنتها میبینیم.
کوتاه کنم کلامم را؛
هر فسادی که در جوامع دینی دیده میشود، معمولا همان فساد گاه به نحوی شدیدتر، در جوامع غیردینی نیز دیده میشود از اینرو جوامع دینی را به جهت دینیبودن، نمیتوان تنقیص کرد اما میتوان همهی جوامع؛ چه دینی و چه غیردینی را به توصیههای دینی و کنارهگیری از جوامع غیردینی؛ مخصوصا سرانشان دعوت کرد.
https://eitaa.com/farbehy
هدایت شده از خانه هنر طلاب
🔸گاندوی ترجمهی کتب!
🔹 مافیای ترجمه کتب الحادی و شکگرایانه در ایران
✍️دکتر مهدی #گلشنی در یادداشتی در سایت شخصی خود به اشتباهات و دستهای پشت پرده در ترجمه کتب اشاره نمود:
برای مثال، «آنتونی فلو»، فیلسوف معروف غربی، یکی از ملحدان درجهیک در جهان شناخته میشد و مناظرات زیادی هم در این باب داشت که خیلی هم بازتاب خبری داشت. این شخص یکمرتبه به خدا بازگشت و الحاد را کنار گذاشت. خبر به این مهمی در ایران ترجمه و منعکس نشد! شاید بنده اولین کسی بودم که خبرش را در سمیناری در قم دادم. بعداً دیدم که فقط یکی از روزنامهها، در دو سطر به آن اشاره کرده بود.
سالها بود که کتابهای ژان پل سارتر، نویسندهی معروف فرانسوی، به فارسی ترجمه میشد. چقدر هم غربزدگان ایرانی مرید او بودند. سارتر در آخر عمرش به خدا بازگشت و این را در مصاحبهای با یک خبرنگار کمونیست متذکر شد. چنین موضوعی به هیچ وجه در جامعهی ما منعکس نشد و کسی آن مصاحبه را ترجمه نکرد. در صورتی که این موضوع در یک مجلهی آمریکایی معروف منتشر شد. بقیهی اخبار آن هم در غرب آمد، اما در ایران نه.
برعکس، وقتی مثلاً یک کتاب الحادی از ریچارد داکینز منتشر میشود، بلافاصله ترجمه و چاپ میشود. با مجوز همین وزارت ارشادی که میگویند سختگیری میکند، چاپ میشود! اما در نقطهی مقابل، دهها کتاب بر ضد این کتاب و با استدلالهای علمی نوشته میشود، حتی یکی از آنها هم ترجمه نمیشود.
بعضی از فلاسفهی غربی حرفهایشان نزدیک به بعضی از مواضع فیلسوفان ماست، اما این کتابها اصلاً ترجمه نمیشود. مثلاً یک روز من داشتم در کتابفروشی آکسفورد در قسمتهای مختلفش چرخ میزدم. یکمرتبه سه کتاب دیدم که بر ضد نسبیگرایی منتشر شده است. میدانید که نسبیگرایی مکتبی است که منکر اصالت همه چیز میشود. اما من در آنِ واحد، سه کتاب روی آن میز دیدم. متأسفانه حتی یکی از آنها هم به فارسی ترجمه نشده است. برعکس، تا دلتان بخواهد راجع به نسبیگرایی و پوچگرایی و غیره در ایران کتاب ترجمه شده و مقاله نوشته شده است. مشروح این مطلب را در آدرس ذیل نمایید :
🌐 http://mgolshani.ir/331/
🔶 گوشه ای از اخبار و اطلاعات «هنر و رسانه دینی»
@honaretollab
حق با مشتری است!
یک نفر میگفت: توی خونه وقتی لیوان یا ظرفی روی زمین جا میذارم و پدرم بیحواس زیرش میزنه، دعوا میکنه و میگه:
صد دفعه گفتم چیزی روی زمین نذار یه وقت کسی پاش میخوره بهش!
ولی وقتی خودش چیزی رو روی زمین میذاره و پای ما بهش میخوره با ما دعوا میکنه و میگه:
مگه کوری! صد دفعه گفتم وقتی راه میری جلوی پاتو نگاه کن!
به او گفتم: درسته! همیشه حق با پدره!
گفت: یعنی همیشه او داره درست میگه!
گفتم: نه! نهاینکه همیشه پدرت درست میگه! ولی همیشه در مقام برخورد کردن با پدر، حق رو به او بده! اگر میتونی با او مخالفت نکنی، مخالفت نکن، اگر هم داره تو رو به بیراهه میبره، از او اطاعت نکن اما با او به خوبی رفتار کن؛ اگر اینکار رو انجام بدی، خدا نعمتهای زندگیت رو افزون میکنه!؛ مثل بعضی مغازهدارها که میگن:
همیشه حق با مشتری است!
تو هم اگر میخواهی بازارت کساد نشده، پر سود بشه، بگو:
همیشه حق با پدر است!، مادر که جای خود!
اگر از دست پدرت عصبانی شدی، عصبانیتت رو فرو ببر و بگو:
همیشه حق با پدر است!، مادر که جای خود!
خودت را در مقابل پدر و مادر پایین بیاور، تا ببینی چطور خدا تو رو بالا میبره!
هیچ وقت به آنها اُفّ! هم نگو!؛ اَخم و تَخم که جای خود!
گفت: این حرفها رو از کجا در آوردی!
گفتم: از اینجا👇
وَ إِنْ جاهَداكَ عَلى أَنْ تُشْرِكَ بي ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما وَ صاحِبْهُما فِي الدُّنْيا مَعْرُوفاً(15)لقمان
وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً(23) اسراء
فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَريماً (23)اسراء
وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّياني صَغيراً (24)اسراء
أَنِ اشْكُرْ لي وَ لِوالِدَيْكَ(14)لقمان
https://eitaa.com/farbehi
هدایت شده از دکتر جمشیدی روانشناس
🔴 هشت توصیه امام هشتم برای روزهای آخر شعبان
🔹 اباصلت میگوید:
در آخرین جمعه شعبان خدمت امام رضا علیهالسلام رسیدم. فرمود:
🔺 ای اباصلت، بیشترِ ماه شعبان سپری شده و امروز آخرین جمعه شعبان است،
پس در روزهای باقیمانده کوتاهیهای روزهای گذشته را جبران بکن و باید به آنچه برایت مهم است اقدام کنی:
۱. زیاد دعا کن.
۲. زیاد استغفار کن.
۳. زیاد قرآن تلاوت کن.
۴. از گناهانت به درگاه خدا توبه کن تا خالصانه به ماه خدا وارد شوی.
۵. هر امانتی که گردنت هست ادا کن.
۶. تمام کینههایی که در دلت نسبت به مؤمنان داری، از دل بیرون کن.
۷. هر گناهی که به آن مبتلا هستی از آن دست بکش و تقوای خدا پیشه کن و در آشکار و پنهان بر خدا توکل کن...
۸. و در روزهای باقیمانده این ماه بسیار بگو:
اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ...
خداوندا اگر در روزهای گذشته شعبان ما را نیامرزیدی، پس در روزهای باقیمانده بیامرز...
📚 عیون اخبار الرضا علیه السلام ج۲ ص۵۱ / بحارالانوار ج ۹۴ ص۷۳
@jamshidisadra
افطاری دولت روحانی
1) اخیرا دولت روحانی، یک یا دو میلیون تومان به عنوان افطاری به طلبهها پرداخت کرده؛ و بلافاصله توسط برخی رسانهها، تبدیل به ابزار تخریب روحانیت شد،
بدون شک، اگر آقای روحانی، بهجای پرداخت این پول، یک جلسهی پرسش و پاسخ با طلبهها هماهنگ میکرد تا سوالاتشان را درباره این دولت بپرسند، کمک بیشتری به طلاب محترم بود؛
آقای روحانی در این هشتسال حاضر نشده با طلاب علوم دینی، جلسه پرسش و پاسخ برگزار کند و البته با این کارنامه، حق دارد چنین باشد.
2) مسؤولان حوزه با اینکه پرداخت چنین مبلغی را در شرایط سخت اقتصادیِ مردم، ناشایست میدانستند، اما دولت روحانی از طریق مرکز خدمات حوزههای علمیه، این مبلغ را واریز کرد، متأسفانه مرکز خدمات، مدتی پیش نیز مبلغی به نام «افق کوروش» به برخی طلاب و اساتید پرداخت کرد؛
ریشهی این پرداختها باید پیگیری شود؛ چهکسانی در مرکز خدمات، این رفتارها را پشتیبانی میکنند و چهانگیزهای از این کارها دارند؟
3) برخی پیشنهاد دادهاند طلبهها این مبلغ را به حساب هلال احمر ریخته و رسیدش را منتشر کنند برخی نیز پیشنهاد دادهاند به حساب طلاب جهادگر و گروههای جهادی ریخته شود؛
پیشنهاد من این است که طلاب عزیز این مبلغ را در انتخابات پیشرو، برای آگاه کردن مردم خرج کنند تا ملت، دوباره گرفتار چنین دولتی نشود، دولتی که شبکههای ماهوارهای، برای روی کار آمدن آن، هزینههای هنگفتی صرف کردند، و این دولت نیز هزینههای زیادی بر دوش نظام، مردم، دولت آینده و حوزههای علمیه گذاشت.
https://eitaa.com/farbehi
هدایت شده از خبرگزاری رسا
◾️کدام مسؤول در حال مسؤولیت طعم فقر را میچشد
حجتالاسلام والمسلمین رفیعی، استاد حوزه علمیه:
▫️ضرار بن ضمره مقابل معاویه در وصف حضرت علی میگوید ایشان بر اساس عدالت حکم میکرد و هر چه بر زبان میراند با علم و حکمت بود و از دنیا گریزان و با شب مأنوس و شبزندهدار بود، علی اهل دین را تعظیم میکرد و فقرا را دوست میداشت.
▫️کدام مسئول در حال مسئولیت طعم فقر را میچشد؟ و زمانی که به منزل میآید گوشت و.. ندارد؟ و با فقر دسته و پنجه نرم میکند؟ همه باید زندگی خوب داشته باشند و مسئولان باید به فکر مردم باشند چراکه این گرانیها به مردم فشار آورده است.
#اقتصاد
#زندگی_زاهدانه
#جامعه
🆔 @rasanewsagency
علامهی مجلسی عاقلترین مخالف فلسفه
علامهی مجلسی، عمرش را در شرح کلمات اهلبیت علیهمالسلام گذراند و هر جا سخن فلاسفه را مخالف با سخن آنها دید، سخن فلاسفه را نقد کرد، اما اصل را بر فهم و شرح آیات و روایات گذاشت.
برخی مخالفان فلسفه، بر خلاف رویهی علامهی مجلسی، عمرشان را در مخالفت با فلاسفه گذراندند، و توفیق چندانی در شرح آیات و روایات نیافتند.
علامهی مجلسی نزد همهی علمای امامی، بزرگ است، البته اینعظمت، با نقد سخنانش منافاتی ندارد؛ علامهی طباطبائی نقدهایی بر سخنان ایشان در تعلیقهی مجلدات 1-7 دارد و مرحوم آقای مصباح، توضیحاتی نقدگونه در تعلیقهی جلد 54(چاپ بیروت)، ذیل بحث حدوث زمانی عالم دارد.
بیست و هفتم ماه رمضان، سالروز رحلت علامهی مجلسی است، خدا ایشان و همهی شاگردان مکتب اهلبیت علیهمالسلام را با اولیائشان محشور فرماید.
https://eitaa.com/farbehi
اسلام، دستوراتش را به متن جامعه کشانده
دستورات اسلام یا از اساس ماهیتی اجتماعی دارند؛ یعنی در تعامل با دیگران انجام میشود یا اگر ندارند، معمولا با دستوراتی، آنها را به متن جامعه کشانده، مثلا؛
1) روزه عبادتی است فردی، که نمود اجتماعی ندارد، اما دیناسلام با دو تکلیفِ اجتماعی، آن را تمام کرد؛
- یکی نماز عید فطر
- دیگری زکات فطره
2) نمازهای یومیه را بهطور فُرادی هم میتوان خواند، اما دیناسلام آنهارا با دو دستور، به صحنهی جامعه کشاند؛
- یکی در مسجد
- دیگری بهجماعت
3) حج عبادتی است که انجام آن، توقّفی بر حضور دیگران ندارد، اما اسلام آنرا به دو عامل اجتماعساز، مقیّد کرده؛
- در ایام مشخّصی(ذیالحجة)
- در مکان مشخّصی(حرم امن الهی؛ مکه)
گویا خدا خواسته، نظام دستوری اسلام با همهی هویتش، نمودی اجتماعی پیدا کند، تا همهی بشریت، بندگی خدا را در صحنهی جامعه ببینند، و نیز بستری برای ارشاد و فرهنگسازی فراهم شود.
پینوشت؛
✅ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ: إِنَّمَا جُعِلَتِ الْجَمَاعَةُ لِئَلَّا يَكُونَ الْإِخْلَاصُ وَ التَّوْحِيدُ وَ الْإِسْلَامُ وَ الْعِبَادَةُ لِلَّهِ إِلَّا ظَاهِراً مَكْشُوفاً مَشْهُوراً؛(وسائل الشيعة ؛ ج8 ؛ ص287)
✅إِنَّمَا جُعِلَتِ الْخُطْبَةُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ- لِأَنَّ الْجُمُعَةَ مَشْهَدٌ عَامٌّ(همان،ج7ص 342)
✅ جعَلَ فِيهِ{الحج} الِاجْتِمَاعَ مِنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ؛ لِيَتَعَارَفُوا وَ ...لِتُعْرَفَ آثَارُ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ تُعْرَفَ أَخْبَارُهُ وَ يُذْكَرَ وَ لَا يُنْسَى؛(علل،ج2ص406)
✅ وَ لَوْ كَانَ كُلُّ قَوْمٍ إِنَّمَا يَتَّكِلُونَ عَلَى بِلَادِهِمْ وَ مَا فِيهَا، هَلَكُوا وَ خَرِبَتِ الْبِلَادُ وَ سَقَطَ الْجَلَبُ وَ الْأَرْبَاحُ وَ عَمِيَتِ الْأَخْبَارُ وَ لَمْ يَقِفُوا عَلَى ذَلِكَ»(علل،ج2ص406)
https://eitaa.com/farbehi
15.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تأکید مرحوم امام خمینی بر حضور فعال طلبهها برای روشنگری جامعه در ایام انتخابات