eitaa logo
احمد فربهی
1.4هزار دنبال‌کننده
89 عکس
66 ویدیو
17 فایل
نکات اجتماعی، دینی، حاصل گفتگو‌ها، مشاوره‌ها و جلسات ارتباط با ما؛ @farbehi1975
مشاهده در ایتا
دانلود
کینه‌های پنهان و رهبران پنهان همیشه این سؤال مطرح بوده که چگونه مسلمانان، بلافاصله پس از رحلت پیامبر اسلام، جریان سقیفه را به راه انداخته و مسیر خلافت را تغییر دادند؟!؛ در خطبه‌ی فدک دو عامل برای این انحرافِ تاریخی بیان شده؛ یکی کینه‌های پنهان دیگری رهبران پنهان کینه‌های پنهان حاصل اقدامات خشونت‌آمیز علی‌ابن‌ابیطالب در کشتن پدران و برادرانشان بود، و رهبران پنهان نیز همان جریانی بودند که در زمان پیامبر، در حاشیه‌ی صحنه‌ بودند نه در متن آن. شمشیرهایی که علی‌بن‌ابیطالب زد، همگی به‌حق بود و لذا آن‌را جزء خشونت‌های قانونی و عقلائی، و کینه‌های پنهان را جزء تعصبات جاهلی می‌دانیم، اما همه‌ی خشونت‌ها را نباید مصداق رفتار علوی دانست، برخی از افراد انقلابی، ممکن است خشونت‌هایی داشته باشند که به‌حق و یا به‌اندازه نباشد، از این‌رو به‌شدت باید مراقب رفتارهای خود باشند تا بی‌جهت کینه‌های پنهانی را در دل‌ مردم ننشانند، زیرا این کینه‌های پنهان، خود را در انتخاب‌‌ها، نشان می‌دهد، گاه مردم به کسی رأی می‌دهند که در بی‌لیاقتی‌اش هیچ‌ تردیدی ندارند، اما زخم‌هایی که از برخی افراد انقلابی خورده‌اند آن‌ها را وادار به آن انتخاب می‌کند؛ خشونت، از مقوله‌هایی نیست که به راحتی بتوان آن‌را در جریان آزمون و خطا قرار داد، گاه چنان‌دشمنانی درست می‌کند که حاضرند سر فرزند رسول‌ خدا را بر نی‌ کرده، و بر ولایت لئیم‌ترین فرد اجماع کنند؛ پس باید تلاش کرد که به‌حق باشد؛ حقی که به اصول باز گردد، نه به اموری شخصی و ناچیز. حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله علیها در جریان فدک بر این‌ نکته تأکید کردند که رفتار من غیرمتعادل نیست «و لاافعل ما افعل شططا» هم‌چنان‌که رفتار امیرمؤمنان نیز مصداق خشونت به‌ناحق نبود. جریان انقلابی، اگر چه باید به همه‌ی اصول؛‌ و از‌جمله خشونت‌های قانونی، پایبند باشد، اما به مصداق حق و قانونیِ‌ خشونت‌ها هم باید توجه کند تا موجب کینه‌‌های پنهانی نشود؛ کینه‌‌هایی که باعث روی کار آمدن رهبران پنهان می‌شود، رهبرانی که باور به هیچ‌یک از اصول انقلاب ندارند، و مردم نیز با علم به ناشایست‌بودن آن افراد، آن‌ها را انتخاب می‌کنند. شجاعت آقای مصباح، شایسته‌ی الگوبرداری است؛ اما بصیرت او نیز لازم است تا هزینه‌های به‌ناحق در پی‌ نداشته باشد؛ خشونتِ ناشایست، از هر کسی بد است و از جریان انقلابی بدتر. https://eitaa.com/farbehi
تفاوت حوزه‌ی علمیه قم و نجف یکی از دلمشغولی‌‌های حوزه‌ی قم، نقد سکولاریسم است زیرا سکولاریسم یعنی زمینی، و سکولار معتقد است؛ «حاکمیت باید زمینی اداره شود نه دینی» اما ما معتقدیم؛ «حاکمیت باید در چارچوب موازین دینی باشد». آقای مصباح در یکی از سخنرانی‌هایش می‌گفت: «تفاوت حوزه‌ی علمیه قم و نجف این بود که حوزه‌ی علمیه قم، همیشه به دنبال تبلیغ معارف دینی در بین مردم بود لذا زمینه‌ی تحقق انقلاب‌ اسلامی، در ایران فراهم شد ولی در عراق فراهم نشد». اساسا به هر اندازه، مردم از «زندگی سکولاری» فاصله بگیرند و به «زندگی دینی» نزدیک‌تر شوند، زمینه‌ی فکری‌فرهنگی آن‌ها برای تحقق انقلاب، نظام، دولت، جامعه‌، و تمدن اسلامی فراهم‌تر می‌شود. به امید روزی که همه‌ی ابعاد زندگی در چارچوب ماانزل‌‌الله گردد تا بساط کفر و ظلم و فسق برچیده شود. پی‌نوشت؛ وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ (44)مائده وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (45)مائده وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ (47)مائده https://eitaa.com/farbehi
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 وجود این طیف افراد واقعیت دارد از جمله آموزه‌هایی که دین به ما آموخت، «عَدُو بودن شیطان» است و جالب‌تر از این‌ آموزه، آموزه‌ی «اتخاذ موضع عدو، نسبت به عدو» است؛ یعنی قرآن می‌گوید: «شیطان دشمن شماست، شما هم او را به چشم دشمن ببینید!»(فاطر،6) هم‌چنین یکی از آموزه‌های دینی ما، وجود انسان‌هایی است که دام گمراهی پهن می‌کنند و ایتام آل‌‌محمد را به دام می‌اندازند؛ مانند «مرجئة» یعنی کسانی که مثلا می‌گویند: «دلت پاک باشه؛ حجاب و نماز و... مهم نیست!»؛ دین به ما توصیه کرده؛ مراقب باشید فرزندانتان در دام این افراد نیافتند!، هم‌چنین عده‌ای از افراد که احیانا جزء متفکران هم هستند، با اهل‌بیت دشمنی کرده، و شیعیان را اسیر اندیشه‌های باطل خود می‌کنند؛ دین به ما توصیه می‌‌کند؛ مراقب باشید شیعیان گرفتار این عده افراد نشوند!، هم‌چنین یکی از آموزه‌های دینی ما، وجود عالمانی است که وسوسه‌های این صیادان را باطل می‌کنند و بر این دشمنان اهل‌بیت سیطره یافته و آن‌ها را مغلوب می‌کنند؛ فضیلت این عالمان بر سایرین، هم‌چون فضیلت ماه شب چهارده بر کم‌نورترین ستاره در شب است! هم‌چنین یکی از آموزه‌های دینی ما، وجود راویانی است که روایات اهل‌بیت را در بین شیعیان منتشر می‌‌کنند و با آن‌ روایات، دل شیعیان را قرص، و در این فضای فتنه، که هر کسی سخنی می‌گوید، آن‌ها را بر مسیرشان ثابت‌قدم و دل‌آرام می‌‌کنند؛ ارزش یک راویِ این‌چنینی، از ارزش هزار عابد بالاتر است! این‌ها آموزه‌‌هایی است که دین به ما یاد داد و ما را با این آموزه‌ها هدایت کرد. امام جواد علیه‌السلام می‌فرماید: «إِنَّ مَنْ تَكَفَّلَ بِأَيْتَامِ آلِ مُحَمَّدٍ الْمُنْقَطِعِينَ عَنْ إِمَامِهِمْ، الْمُتَحَيِّرِينَ فِي جَهْلِهِمْ، الْأُسَرَاءِ فِي أَيْدِي شَيَاطِينِهِمْ، وَ فِي أَيْدِي النَّوَاصِبِ مِنْ أَعْدَائِنَا، فَاسْتَنْقَذَهُمْ مِنْهُمْ، وَ أَخْرَجَهُمْ مِنْ حَيْرَتِهِمْ، وَ قَهَرَ الشَّيَاطِينَ بِرَدِّ وَسَاوِسِهِمْ وَ قَهَرَ النَّاصِبِينَ بِحُجَجِ رَبِّهِمْ، وَ دَلِيلِ أَئِمَّتِهِمْ، لَيُفَضَّلُونَ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى عَلَى الْعَابِدِ- بِأَفْضَلِ الْمَوَاقِعِ بِأَكْثَرَ مِنْ فَضْلِ السَّمَاءِ عَلَى الْأَرْضِ، وَ الْعَرْشِ وَ الْكُرْسِيِّ وَ الْحُجُبِ [عَلَى السَّمَاءِ] وَ فَضْلُهُمْ عَلَى هَذَا الْعَابِدِ كَفَضْلِ الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ عَلَى أَخْفَى كَوْكَبٍ فِي السَّمَاءِ.» روز میلاد مبارک‌ترین مولود، بر همه‌ی حق‌جویان مبارک‌باد. https://eitaa.com/farbehi 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
چه راه حلی دارد؟ آقای جعفریان درباره‌ی آقای مصباح می‌گوید؛ از سوئی دغدغه‌ی آقای مصباح شریعتی و سروش بود و از سوی دیگر خود آقای مصباح به تفسیری از دین باور داشت که بسیاری از علمای اسلام آن‌را انحراف از نوع بدخیم آن می‌دانستند و دغدغه‌ی آن‌را داشتند؛ راه‌حل این معضل چیست؟ راه‌حلی که در غرب پیشنهاد شده، «پلورالیسم دینی» است؛ اما قریب به اتفاق عالمان دینی، راه حل دیگری را پذیرفته‌اند و آن این‌که؛ ✅ زمینه‌ی گفتگوی آزاد در فضاهای تخصصی، فراهم شود تا هر انسانِ مدعی، بتواند نظریاتش را ارائه کند، اما نسبت به فضای عمومی جامعه، انتشار نظریات، بر اساس «نگاه مشهور کارشناسان دینی» و یا «کارشناس‌ترین آن‌ها»؛ در چارچوب روش فقاهتی، و مسلمات دینی، مدیریت شود. اگر راه‌حلی که آقای جعفریان به دنبال آن می‌گردد همین باشد، اجمالا سخن قابل قبولی است اما اگر منظور ایشان این است که؛ «ما باید پلورالیسم دینی را بپذیریم؛ به‌گونه‌‌ای که هر شخصِ مدعی، با هر تخصصی، درباره‌ی هر موضوع دینی، در هر سطحی از سطوح جامعه، حق داشته باشد هر سخنی، با هر پیامدی، به هر کیفیتی، بگوید، و هیچ عالم دینی هم علیه او فریاد نکشد!،»، طبیعتاً این راه را درباره‌ی مسائلی که به حقوق و امنیت انسان‌ها مربوط می‌شود نمی‌توان پذیرفت هم‌چنان‌که عقلای عالم، این راه را درباره‌ی امور غیردینی نپذیرفته‌اند و اگر در دنیای غرب، پلورالیسم دینی را پذیرفته‌‌اند، به‌خاطر آن است که دین را ناظر به حقوق و امنیت انسان‌ها نمی‌دانند، و برای آن، نقشی سرنوشت‌ساز قائل نیستند و الا پلورالیسم را در امور دینی هم نمی‌پذیرفتند. مدیریت اندیشه‌های دینی در فضای جامعه، باید مانند مدیریت همه‌ی اندیشه‌هایی باشد که به حقوق و امنیت انسان‌ها مربوط می‌شود؛ آقای مصباح موافق بیان نظریات در فضای علمی‌تخصصی بود اما هنگامی که آقای شریعتی، با سخنان عمومی‌اش، مسلّمات دینی را به تمسخر کشید، و نیز هنگامی که آقای سروش، در دانشگاه‌هایی که تخصص‌شان امور دینی نبود برخی از دعاها را تحقیر، و برخی از مبانی مسلّم دینی را انکار ‌کرد! آقای مصباح فریاد ‌کشید و جامعه‌ی دینی را نسبت به انحرافی که در حال وقوع بود، آگاه کرد؛ تفاوت باورهای آقای مصباح که به قول آقای جعفریان بسیاری از علمای اسلام آن‌را «انحراف بدخیم» می‌دانستند با «انکار مسلمات دینی» و ایجاد فضای روانی منفی، توسط شریعتی و سروش، این بود که آقای مصباح چیزی را قبول داشت که نزد طیفی از عالمان دینی(عالمان حکمت‌پژوه) به عنوان باور غیرمنافی با دین مشهور بود؛ هم‌چنان‌که در روش معرفت‌دینی، به روشی باور داشت که همه‌ی فقهاء آن را قبول داشتند، به‌خلاف برخی روشنفکران دینی، که اموری را انکار یا مسخره می‌کردند که نزد مشهور علمای اسلام؛ فقهاء، حکماء و...، از امور مسلّم دینی تلقی می‌شد لذا برخی از علما هم‌چون آقای مصباح و مطهری فریاد کشیدند. هنگامی که چارچوب‌‌ها شکسته شود، عالم دینی فریاد می‌کشد https://eitaa.com/farbehi
🌺🌹🌺🌹🌺 میلاد پر برکت امیرمؤمنان علی علیه‌السلام را تبریک عرض می‌کنم امیرمؤمنان فرمودند: انسان دو فضیلت بر سایرین دارد؛ یکی عقل است و دیگری گفتار، با عقلش استفاده می‌برد و با گفتارش فائده می‌رساند.1 و نیز فرمودند: خدا به من قوه‌‌‌ای عقول و لسانی گویا عنایت فرموده‌است2، علی‌ابن‌ابیطالب، هم امیر مؤمنان بود، و هم امیر کلام.3 آن‌حضرت، غیر از قلب عقول و لسان ناطق، علم فراوانی را هم از رسول‌الله گرفته بود اما کسی را نمی‌یافت که علم نبوی را به او عطا کند4 با این‌که همیشه آماده‌ی پاسخ‌گویی بود5 نسبت به چنین شخصیتی، ما نه تنها باید معارف دین‌مان را از او سؤال کنیم بلکه باید همه‌ی مراتب ولایت را نیز داشته باشیم، یعنی؛ (1) محبت؛ حب علی و اهل‌بیتش، بهترین حسنات و بغض او و اهل‌بیتش، بدترین سیئات 6 (2) تبعیت؛ هر کس علی را دوست دارد باید همانند او رفتار کند7 (3) نصرت؛ هر کس علی را با قلبش دوست داشته باشد و با زبانش کمک‌کار علی باشد و در سپاه علی بجنگد، در بهشت نیز با علی است.8 امیدوارم همه‌ی ما در زمره‌ی شاگردان و سربازان آن امام باشیم. پی‌نوشت؛ 1- لِلْإِنْسَانِ فَضِيلَتَانِ عَقْلٌ وَ مَنْطِقٌ فَبِالْعَقْلِ يَسْتَفِيدُ وَ بِالْمَنْطِقِ يُفِيدُ.(عیون‌الحکم و المواعظ) 2- وَ إِنَّ رَبِّي وَهَبَ لِي قَلْباً عَقُولًا وَ لِسَاناً نَاطِقاً(عیون‌الحکم و المواعظ) 3- وَ إِنَّا لَأُمَرَاءُ الْكَلَامِ وَ فِينَا تَنَشَّبَتْ عُرُوقُهُ وَ عَلَيْنَا تَهَدَّلَتْ غُصُونُه‏(نهج‌البلاغه) 4- إِنَّ فِي صَدْرِي هَذَا لَعِلْماً جَمّاً عَلَّمَنِيهِ رَسُولُ اللَّهِ ص لَوْ أَجِدُ لَهُ حَفَظَةً يَرْعَوْنَهُ حَقَّ رِعَايَتِهِ وَ يَرْوُونَهُ عَنِّي كَمَا يَسْمَعُونَهُ مِنِّي إِذاً أَوْدَعْتُهُمْ بَعْضَهُ فَيَعْلَمُ بِهِ كَثِيراً مِنَ الْعِلْم‏(بصائرالدرجات) مَا نَزَلَتْ مِنَ الْقُرْآنِ آيَةٌ إِلَّا وَ قَدْ عَلِمْتُ أَيْنَ نَزَلَتْ وَ فِيمَنْ نَزَلَتْ وَ فِي أَيِّ شَيْ‏ءٍ نَزَلَتْ (امالی صدوق) 5- سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي (نهج‌البلاغه) 6- أَحْسَنُ الْحَسَنَاتِ حُبُّنَا وَ أَسْوَءُ السَّيِّئَاتِ بُغْضُنَا (غرر‌الحکم) 7 - مَنْ أَحَبَّنَا فَلْيَعْمَلْ بِعَمَلِنَا وَ يَسْتَعِنْ بِالْوَرَع‏(تحف‌العقول) 8 - مَنْ أَحَبَّنَابِقَلْبِهِ وَ أَعَانَنَابِلِسَانِهِ وَ قَاتَلَ مَعَنَابِيَدِهِ فَهُوَ مَعَنَا فِي الْجَنَّةِ فِي دَرَجَتِنَا (تحف‌العقول) مَنْ أَحَبَّنَا بِقَلْبِهِ وَ كَانَ مَعَنَا بِلِسَانِهِ وَ قَاتَلَ عَدُوَّنَا بِسَيْفِهِ فَهُوَ مَعَنَا فِي الْجَنَّةِ فِي دَرَجَتِنَا(غررالحکم) https://eitaa.com/farbehi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 مثل امیرالمؤمنین علیه‌السلام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:«بی بی زینب کبری سلام‌الله علیها در بازار کوفه، در حال اسارت، آن خطبه‌ی شگفت آور را ایراد کرد؛ لفظ مثل پولاد محکم، معنا مثل آب روان تا اعماق جانها می‌نشیند. در آن‌چنان وضعیتی زینب کبری سلام‌الله علیها مثل خود امیرالمؤمنین علیه‌السلام حرف زد؛ تکان داد دلها را، جانها را و تاریخ را.» ۹۲/۰۸/۲۹ «ریحانه»؛ بخش زن و خانواده پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR در سالروز وفات حضرت زینب کبری سلام الله علیها، لوح «مثل امیرالمؤمنین علیه‌السلام» را منتشر می‌کند. 📥 نسخه قابل چاپ👇 https://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=
سنجه‌های منطقی هنر طنر - چکیده.doc
158.2K
خوشحال می‌شوم نقدهایتان را به این مجموعه برایم ارسال کنید.
فایل‌های صوتی روایت‌خوانی تحلیلی امسال چند جلسه درباره‌ی روایت‌خوانی تحلیلی در مدرسه‌ی امام کاظم علیه‌السلام مطالبی عرض کرده‌ام، در انتهای جلسه‌ی آخر چند دقیقه‌ درباره‌‌ی سیر مطالعه‌ی تفسیر، مطالبی ارائه کرده‌ام، ملاحظه بفرمایید. https://eitaa.com/farbehy
امام موسی‌بن‌جعفر علیهما‌السلام فرمودند: يَا هِشَامُ لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يُحَاسِبْ نَفْسَهُ فِي كُلِّ يَوْم‏؛ ای هشام هر کس هر روز محاسبه‌ی نفس نکند از ما نیست. درباره‌ی تأثیر محاسبه‌ی نفس بر اصلاح نفس و رسیدن به سعادت چند روایت داریم؛ مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ وَقَفَ عَلَى عُيُوبِه‏ لَوْ عَرَفَ الْمَنْقُوصُ نَقْصَهُ لَسَاءَهُ مَا يَرَى مِنْ عَيْبِهِ مَنْ أَنِفَ مِنْ عَمَلِهِ اضْطَرَّهُ ذَلِكَ إِلَى عَمَلٍ خَيْرٍ مِنْه‏ مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ سَعِد هر کس محاسبه‌ی نفس کند بر عیوبش واقف می‌شود هر کس بر عیوبش واقف شد از عیب‌هایی که دارد بدش می‌آید هر کس از عیوبش بدش آمد، این بد آمدن او را مجبور می‌کند تا عملش را بهتر کند نتیجه‌ این‌که؛ هر کس محاسبه‌ی نفس کند به‌سعادت می‌رسد و هر روز بهتر از گذشته می‌شود. https://eitaa.com/farbehy
مقایسه‌ی فساد جوامع دینی و غیردینی 1- به نوشته وبسایت آمریکایی نیو اچ، طبق اطلاعیه‌ها و بیانیه‌های صادره از نیروی هوایی آمریکا، از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۹ جنگنده‌های آمریکایی ۳۲۶ هزار موشک و بمب در کشورهای جهان شلیک کرده‌اند که سهم عراق و سوریه ۱۵۲ هزار بمب و موشک است؛ اما عده‌ای دین را منشاء خشونت و کشتار وانمود می‌کنند! 2- معمولا در ایام عزاداری، عده‌ای چرتکه دست می‌گیرند و هزینه‌ها را حساب می‌کنند بعد می‌گویند این‌قدر در مراسمات عزاداری هزینه شد، این‌قدر در سفر به عتبات صرف شد، این‌قدر کجا و این‌قدر کجا!؛ بعد وقتی هزینه‌هایی که افراد غیرمذهبی در خوشگذاری‌هایشان صرف می‌کنند را حساب می‌کنیم گاه تا چندین برابر می‌شود! 3- در رفتار متدینان گاه نفاق و دوروئی، و گاه رفتارهای غیرانسانی دیده می‌شود که البته دین‌ به آن‌ها توصیه نکرده، عده‌ای این‌ها را رصد کرده و به توان چند می‌رسانند تا همه، نواقص دینداران را ببینند؛ بعد وقتی سر را به سوی جوامع غیردینی بر می‌گردانیم گونه‌های مختلف دوروئی و ادعاهای غیرصادقانه را در آن‌ها مشاهده می‌کنیم. 4- گاه جریان انقلابی‌مذهبی، بداخلاقی‌های سیاسی از خود نشان می‌دهد، قواعد نقد منصفانه را مراعات نمی‌کند و البته این رفتارها مقتضای مذهبی‌بودن آن‌ها نیست بلکه مقتضای انحرافاتی است که در بستر جامعه پیدا کرده‌اند؛ با این‌حال وقتی به جریان‌های متمایل به سران کفر نظری می‌افکنیم، گاه آن‌ها را بسیار متخصص‌تر و فنی‌تر در این بداخلاقی‌ها و شیطنت‌ها می‌بینیم. کوتاه کنم کلامم را؛ هر فسادی که در جوامع دینی دیده می‌شود، معمولا همان فساد گاه به نحوی شدید‌تر، در جوامع غیردینی نیز دیده می‌شود از این‌رو جوامع دینی را به جهت دینی‌بودن، نمی‌توان تنقیص کرد اما می‌توان همه‌ی جوامع؛ چه دینی و چه غیردینی را به توصیه‌های دینی و کناره‌گیری از جوامع غیردینی؛ مخصوصا سران‌شان دعوت کرد. https://eitaa.com/farbehy
هدایت شده از خانه هنر طلاب
🔸گاندوی ترجمه‌ی کتب! 🔹 مافیای ترجمه کتب الحادی و شک‌گرایانه در ایران ✍️دکتر مهدی در یادداشتی در سایت شخصی خود به اشتباهات و دست‌های پشت پرده در ترجمه کتب اشاره نمود: برای مثال، «آنتونی فلو»، فیلسوف معروف غربی، یکی از ملحدان درجه‌یک در جهان شناخته می‌شد و مناظرات زیادی هم در این باب داشت که خیلی هم بازتاب خبری داشت. این شخص یک‌مرتبه به خدا بازگشت و الحاد را کنار گذاشت. خبر به این مهمی در ایران ترجمه و منعکس نشد! شاید بنده اولین کسی بودم که خبرش را در سمیناری در قم دادم. بعداً دیدم که فقط یکی از روزنامه‌ها، در دو سطر به آن اشاره کرده بود. سال‌ها بود که کتاب‌های ژان پل سارتر، نویسنده‌ی معروف فرانسوی، به فارسی ترجمه می‌شد. چقدر هم غرب‌زدگان ایرانی مرید او بودند. سارتر در آخر عمرش به خدا بازگشت و این را در مصاحبه‌ای با یک خبرنگار کمونیست متذکر شد. چنین موضوعی به هیچ وجه در جامعه‌ی ما منعکس نشد و کسی آن مصاحبه را ترجمه نکرد. در صورتی که این موضوع در یک مجله‌ی آمریکایی معروف منتشر شد. بقیه‌ی اخبار آن هم در غرب آمد، اما در ایران نه. برعکس، وقتی مثلاً یک کتاب الحادی از ریچارد داکینز منتشر می‌شود، بلافاصله ترجمه و چاپ می‌شود. با مجوز همین وزارت ارشادی که می‌گویند سخت‌گیری می‌کند، چاپ می‌شود! اما در نقطه‌ی مقابل، ده‌ها کتاب بر ضد این کتاب و با استدلال‌های علمی نوشته می‌شود، حتی یکی‌ از آن‌ها هم ترجمه نمی‌شود. بعضی از فلاسفه‌ی غربی حرف‌هایشان نزدیک به بعضی از مواضع فیلسوفان ماست، اما این کتاب‌ها اصلاً ترجمه نمی‌شود. مثلاً یک روز من داشتم در کتاب‌فروشی آکسفورد در قسمت‌های مختلفش چرخ می‌زدم. یک‌مرتبه سه کتاب دیدم که بر ضد نسبی‌گرایی منتشر شده است. می‌دانید که نسبی‌گرایی مکتبی است که منکر اصالت همه چیز می‌شود. اما من در آنِ واحد، سه کتاب روی آن میز دیدم. متأسفانه حتی یکی از آن‌ها هم به فارسی ترجمه نشده است. برعکس، تا دلتان بخواهد راجع به نسبی‌گرایی و پوچ‌گرایی و غیره در ایران کتاب ترجمه شده و مقاله نوشته شده است. مشروح این مطلب را در آدرس ذیل نمایید : 🌐 http://mgolshani.ir/331/ 🔶 گوشه ای از اخبار و اطلاعات «هنر و رسانه دینی» @honaretollab
حق با مشتری است! یک نفر می‌‌گفت: توی خونه وقتی لیوان یا ظرفی روی زمین جا می‌ذارم و پدرم بی‌حواس زیرش می‌زنه، دعوا می‌کنه و می‌گه: صد دفعه گفتم چیزی روی زمین نذار یه وقت کسی پاش می‌خوره بهش! ولی وقتی خودش چیزی رو روی زمین می‌ذاره و پای ما بهش می‌خوره با ما دعوا می‌کنه و می‌گه: مگه کوری! صد دفعه گفتم وقتی راه می‌ری جلوی پاتو نگاه کن! به او گفتم: درسته! همیشه حق با پدره! گفت: یعنی همیشه او داره درست می‌گه! گفتم: نه! نه‌‌این‌که همیشه پدرت درست می‌گه! ولی همیشه در مقام برخورد کردن با پدر، حق رو به او بده! اگر می‌تونی با او مخالفت نکنی، مخالفت نکن، اگر هم داره تو رو به بی‌راهه می‌بره، از او اطاعت نکن اما با او به خوبی رفتار کن؛ اگر این‌کار رو انجام بدی، خدا نعمت‌های زندگیت رو افزون می‌کنه!؛ مثل بعضی مغازه‌دارها که می‌گن: همیشه حق با مشتری است! تو هم اگر می‌خواهی بازارت کساد نشده، پر سود بشه، بگو: همیشه حق با پدر است!، مادر که جای خود! اگر از دست پدرت عصبانی شدی، عصبانیتت رو فرو ببر و بگو: همیشه حق با پدر است!، مادر که جای خود! خودت را در مقابل پدر و مادر پایین بیاور، تا ببینی چطور خدا تو رو بالا می‌بره! هیچ وقت به آن‌ها اُفّ! هم نگو!؛ اَخم و تَخم که جای خود! گفت: این حرف‌ها رو از کجا در آوردی! گفتم: از این‌جا👇 وَ إِنْ جاهَداكَ عَلى‏ أَنْ تُشْرِكَ بي‏ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما وَ صاحِبْهُما فِي الدُّنْيا مَعْرُوفاً(15)لقمان وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً(23) اسراء فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَريماً (23)اسراء وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّياني‏ صَغيراً (24)اسراء أَنِ اشْكُرْ لي‏ وَ لِوالِدَيْكَ(14)لقمان https://eitaa.com/farbehi
هدایت شده از 
🔴 هشت توصیه امام هشتم برای روزهای آخر شعبان 🔹 اباصلت می‌گوید: در آخرین جمعه شعبان خدمت امام رضا علیه‌السلام رسیدم. فرمود: 🔺 ای اباصلت، بیشترِ ماه شعبان سپری شده و امروز آخرین جمعه شعبان است، پس در روزهای باقیمانده کوتاهی‌های روزهای گذشته را جبران بکن و باید به آنچه برایت مهم است اقدام کنی: ۱. زیاد دعا کن. ۲. زیاد استغفار کن. ۳. زیاد قرآن تلاوت کن. ۴. از گناهانت به درگاه خدا توبه کن تا خالصانه به ماه خدا وارد شوی. ۵. هر امانتی که گردنت هست ادا کن. ۶. تمام کینه‌هایی که در دلت نسبت به مؤمنان داری، از دل بیرون کن. ۷. هر گناهی که به آن مبتلا هستی از آن دست بکش و تقوای خدا پیشه کن و در آشکار و پنهان بر خدا توکل کن... ۸. و در روزهای باقیمانده این ماه بسیار بگو: اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ... خداوندا اگر در روزهای گذشته شعبان ما را نیامرزیدی، پس در روزهای باقیمانده بیامرز... 📚 عیون اخبار الرضا علیه السلام ج۲ ص۵۱ / بحارالانوار ج ۹۴ ص۷۳ @jamshidisadra
افطاری دولت روحانی 1) اخیرا دولت روحانی، یک یا دو میلیون تومان به عنوان افطاری به طلبه‌ها پرداخت کرده؛ و بلافاصله‌ توسط برخی رسانه‌ها، تبدیل به ابزار تخریب روحانیت شد، بدون شک، اگر آقای روحانی، به‌جای پرداخت این پول، یک جلسه‌ی پرسش و پاسخ با طلبه‌ها هماهنگ می‌کرد تا سوالاتشان را درباره این دولت بپرسند، کمک بیشتری به طلاب محترم بود؛ آقای روحانی در این هشت‌سال حاضر نشده با طلاب علوم دینی، جلسه پرسش و پاسخ برگزار کند و البته با این کارنامه، حق دارد چنین باشد. 2) مسؤولان حوزه با این‌که پرداخت چنین مبلغی را در شرایط سخت اقتصادیِ مردم، ناشایست می‌دانستند، اما دولت روحانی از طریق مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، این مبلغ را واریز کرد، متأسفانه مرکز خدمات، مدتی پیش‌ نیز مبلغی به نام «افق کوروش» به برخی طلاب و اساتید پرداخت کرد؛ ریشه‌ی این پرداخت‌ها باید پیگیری شود؛ چه‌کسانی در مرکز خدمات، این رفتارها را پشتیبانی می‌کنند و چه‌انگیزه‌ای از این کارها دارند؟ 3) برخی پیشنهاد داده‌اند طلبه‌ها این مبلغ را به حساب هلال احمر ریخته و رسیدش را منتشر کنند برخی نیز پیشنهاد داده‌اند به حساب طلاب جهادگر و گروه‌های جهادی ریخته شود؛ پیشنهاد من این است که طلاب عزیز این مبلغ را در انتخابات پیش‌رو، برای آگاه کردن مردم خرج کنند تا ملت، دوباره گرفتار چنین دولتی نشود، دولتی که شبکه‌های ماهواره‌ای، برای روی کار آمدن آن، هزینه‌های هنگفتی صرف کردند، و این دولت نیز هزینه‌های زیادی بر دوش نظام، مردم، دولت آینده و حوزه‌های علمیه گذاشت. https://eitaa.com/farbehi
هدایت شده از خبرگزاری رسا
◾️کدام مسؤول در حال مسؤولیت طعم فقر را می‌چشد حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی، استاد حوزه علمیه: ▫️ضرار بن ضمره مقابل معاویه در وصف حضرت علی می‌گوید ایشان بر اساس عدالت حکم می‌کرد و هر چه بر زبان می‌راند با علم و حکمت بود و از دنیا گریزان و با شب مأنوس و شب‌زنده‌دار بود، علی اهل دین را تعظیم می‌کرد و فقرا را دوست می‌داشت. ▫️کدام مسئول در حال مسئولیت طعم فقر را می‌چشد؟ و زمانی که به منزل می‌آید گوشت و.. ندارد؟ و با فقر دسته و پنجه نرم می‌کند؟ همه باید زندگی خوب داشته باشند و مسئولان باید به فکر مردم باشند چراکه این گرانی‌ها به مردم فشار آورده است. 🆔 @rasanewsagency
علامه‌ی مجلسی عاقل‌ترین مخالف فلسفه علامه‌‌ی مجلسی، عمرش را در شرح کلمات اهل‌بیت علیهم‌السلام گذراند و هر جا سخن فلاسفه را مخالف با سخن آن‌ها دید، سخن فلاسفه را نقد کرد، اما اصل را بر فهم و شرح آیات و روایات گذاشت. برخی مخالفان فلسفه، بر خلاف رویه‌‌ی علامه‌ی مجلسی، عمرشان را در مخالفت با فلاسفه گذراندند، و توفیق چندانی در شرح آیات و روایات نیافتند. علامه‌‌ی مجلسی نزد همه‌ی علمای امامی، بزرگ است، البته این‌‌عظمت، با نقد سخنانش منافاتی ندارد؛ علامه‌‌ی طباطبائی نقدهایی بر سخنان ایشان در تعلیقه‌ی مجلدات 1-7 دارد و مرحوم آقای مصباح، توضیحاتی نقدگونه در تعلیقه‌ی جلد 54(چاپ بیروت)، ذیل بحث حدوث زمانی عالم دارد. بیست و هفتم ماه رمضان، سالروز رحلت علامه‌ی مجلسی است، خدا ایشان و همه‌‌‌ی شاگردان مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام را با اولیائشان محشور فرماید. https://eitaa.com/farbehi
اسلام، دستوراتش را به متن جامعه کشانده دستورات اسلام یا از اساس ماهیتی اجتماعی دارند؛ یعنی در تعامل با دیگران انجام می‌شود یا اگر ندارند، معمولا با دستوراتی، آن‌ها را به متن جامعه کشانده، مثلا؛ 1) روزه عبادتی است فردی، که نمود اجتماعی ندارد، اما دین‌اسلام با دو تکلیفِ اجتماعی، آن را تمام کرد؛ - یکی نماز عید فطر - دیگری زکات فطره 2) نمازهای یومیه را به‌طور فُرادی هم می‌توان خواند، اما دین‌اسلام آن‌ها‌را با دو دستور، به صحنه‌ی جامعه کشاند؛ - یکی در مسجد - دیگری به‌جماعت 3) حج عبادتی است که انجام آن، توقّفی بر حضور دیگران ندارد، اما اسلام آن‌را به دو عامل اجتماع‌ساز، مقیّد کرده؛ - در ایام مشخّصی(ذی‌الحجة) - در مکان مشخّصی(حرم امن الهی؛ مکه) گویا خدا خواسته، نظام دستوری اسلام با همه‌ی هویتش، نمودی اجتماعی پیدا کند، تا همه‌ی بشریت، بندگی خدا را در صحنه‌ی جامعه ببینند، و نیز بستری برای ارشاد و فرهنگ‌سازی فراهم شود. پی‌نوشت؛ ✅ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ: إِنَّمَا جُعِلَتِ‏ الْجَمَاعَةُ لِئَلَّا يَكُونَ الْإِخْلَاصُ وَ التَّوْحِيدُ وَ الْإِسْلَامُ وَ الْعِبَادَةُ لِلَّهِ إِلَّا ظَاهِراً مَكْشُوفاً مَشْهُوراً؛(وسائل الشيعة ؛ ج‏8 ؛ ص287) ✅إِنَّمَا جُعِلَتِ الْخُطْبَةُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ- لِأَنَّ الْجُمُعَةَ مَشْهَدٌ عَامٌّ(همان،ج‏7ص 342) ✅ جعَلَ فِيهِ{الحج} الِاجْتِمَاعَ مِنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ؛ لِيَتَعَارَفُوا وَ ...لِتُعْرَفَ آثَارُ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ تُعْرَفَ أَخْبَارُهُ وَ يُذْكَرَ وَ لَا يُنْسَى؛(علل،ج2ص406) ✅ وَ لَوْ كَانَ كُلُّ قَوْمٍ إِنَّمَا يَتَّكِلُونَ‏ عَلَى‏ بِلَادِهِمْ‏ وَ مَا فِيهَا، هَلَكُوا وَ خَرِبَتِ الْبِلَادُ وَ سَقَطَ الْجَلَبُ وَ الْأَرْبَاحُ وَ عَمِيَتِ الْأَخْبَارُ وَ لَمْ يَقِفُوا عَلَى ذَلِكَ»(علل،ج2ص406) https://eitaa.com/farbehi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تأکید مرحوم امام خمینی بر حضور فعال طلبه‌ها برای روشنگری جامعه در ایام انتخابات
بی‌عدالتی رسانه‌ای و کم‌کاری‌ِ برخی رسانه‌ها ما نباید فکر کنیم در یک بی‌عدالتی رسانه‌ای قرار گرفته‌ایم پس نمی‌توان کاری کرد!، درست است دشمن، رسانه‌های قوی، و حاضر در خانه‌های ما دارد، ولی اسلام، با آموزه‌هایش، و دادن مسؤولیت‌های اجتماعی به متدینانش، هر کدام از افراد را در مقابل رسانه‌ی دشمن، تبدیل به یک رسانه کرده. هم‌چنین، «رسانه‌بودن»، ماهیت صنفی سازمان روحانیت است؛ طلاب علوم دینی در زمینه‌ی رسانه‌بودن، رسالتی ویژه دارند، و می‌توانند همه‌ی فتنه‌های دشمن را خنثی کنند. ❎ رسانه‌بودن، مانند نماز و روزه، واجب است؛ آن‌را ترک نکنیم حتی در این شرایط که می‌توانیم «نهضت ارتباط تلفنی» راه بیاندازیم. https://eitaa.com/farbehi
منظور من از بی‌عدالتی رسانه‌ای این است؛ رسانه‌های دشمن؛ یعنی کسانی که به حاکمیت دینی راضی نیستند، بسیار قوی‌تر از رسانه‌های جریان حاکمیت دینی، ظهور و بروز دارد، در درون کشور نیز جریان‌های متمایل به دشمن، از طریق رسانه‌های مختلفی، و احیانا رسانه‌های دشمن، سخنانشان را به شیوه‌های مختلفی که گاه فریبنده‌ هم هست به مردم می‌رسانند؛ امروز دیگر هیچ گروه سیاسی نمی‌تواند بگوید: «چون صدا و سیما، صدا و سیمای مرا پخش نمی‌کند، مردم انتقادات مرا نمی‌شنوند!»؛ مردم انتقادات و اعتراضات منتقدان را به رساترین صدا، و زیباترین سیما می‌بینند و می‌شنوند. امروزه سران کفر، بهترین رسانه‌ها را برای جریان منتقد نظام اسلامی، فراهم کرده‌اند. ما از این بی‌عدالتی رسانه‌ای نگران نیستیم، بلکه از ضعف ایمان جبهه‌ی حق، و سستی عملی آن‌ها نگرانیم. https://eitaa.com/farbehi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب، امروز: حضور مردم در انتخابات یک عمل صالح است 🗳 💻 @Khamenei_ir
«بدایةالحکمة» ساعت ۷ تا ۸ صبح به وقت مهرماه مدرسه‌ی امیرالمومنین علیه‌السلام(آیةالله مکارم)، ابتدای صفائیه از روز یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ شرکت برای طلاب، با حفظ شرایط کرونا، آزاد می‌باشد. https://eitaa.com/farbehi
هدایت شده از اکسسوری رزین آنا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯 برای اولین بار، از رسانه ملی پرداختن به موضوع حجاب، از زاویه ،😔 نه قصه متحول شده ها و نه قصه مبلغین حجاب، بلکه قصه زنان و دختران تحقیر شده، مردان نامردشده، و کودکان بی پدر و مادر شده، ...........بخاطر فرهنگ بی حیایی قصه فریب بزرگی که در زَروَرَق آزادی به ما ارائه دادند تا در زندگی مان را احساس نکنیم.😏 مهمانان این فصل، بانوان وکیل، قاضی، مشاور، مددکار اجتماعی، پژوهشگر و استاد دانشگاه، بانوان مسلمان خارجی، ایرانیان مقیم خارج و... هستند. در فصل سوم برنامه تلویزیونی چراغ، هر هفته ۲ برنامه(همراه با گزارش مردمی) با طرح یک چالش در مورد تأثرات فرهنگ بی حیایی در زندگی شما، مهمان خانه هایتان هستیم.👌 👈 برنامه یک شنبه ها و سه شنبه ها 🕘 ساعت ۲۱:۳۰ ♦️ از شبکه ۵ سیما @ztamaddonsaz
چند نکته درباره‌ی حسین قدیانی (1) سخنان آقای قدیانی نشان داد، ایشان با اسلام آقای مصباح مشکل دارد؛ آقای مصباح، اسلامش را در یک دوره‌ی معارف قرآن، و سخنرانی‌‌های پیرامونیِ آن، همراه با مستندات، بیان کرده، اما اساتید محترمی که کتاب‌های ایشان را در مراکز علمی تدریس می‌کنند، در تبیین اندیشه‌های آقای مصباح، برای متن جامعه، کوتاهی کرده‌اند، برای مقبولیت یک شخص و اندیشه‌هایش در سطح جامعه، اصالت و صحت آن کافی نیست، باید آن‌اندیشه‌ها به‌خوبی تبیین شود، تا مردم، آن محتواها را دقیقا بفهمند و نسبت به آن قانع شوند؛ متأسفانه نسبت به اندیشه‌های آقای مصباح چنین اتفاقی نیافتاده، طیف وسیعی از افراد جامعه، آقای مصباح و اندیشه‌هایش را از کانال دشمنان رسانه‌ای ایشان می‌شناسند و دشمن رسانه‌ای، غیرمعتبرترین کانال، برای شناخت اندیشه‌های یک شخص است. (2) رفتار برخی از دوست‌داران آقای مصباح، احیانا دیگران را به لج‌بازی و رهاکردن زبان و قلم می‌کشاند، باید این رفتارها اصلاح شود و الا در گناه ریزش‌ها شریک خواهند بود، نمی‌خواهم بگویم کسی که به لج‌بازی می‌افتد و یا کفرش در می‌آید، آدم با ظرفیتی است؛ نه! ولی تامه‌ کردن علت کفر، موجب شریک‌شدن در گناه آن می‌شود. (3) نکته‌ی دیگر این‌که در خطبه‌ی فدک، حضرت زهرا سلام الله برای خودشان سه صفت قائل شده‌اند که آن‌سه، شرایط یک فعال سیاسی‌اجتماعیِ مورد اعتماد را مشخص می‌کند، سومین آن‌ها «تعادل در حرکت‌های اجتماعی» است؛‌ ما اگر آن صفات را برای مردم تبیین کنیم، مردم، دیگر نویسنده‌هایی که عنان قلم از دستشان در می‌رود را به عنوان یک فعال سیاسی‌اجتماعیِ قابل اعتماد به‌شمار نمی‌آورند، در این‌صورت لغزش‌های او به این اندازه، به جامعه آسیب نمی‌زند. (4) درباره‌ی برخورد با ایشان، در فرصت مقتضی سخنی خواهم گفت. https://eitaa.com/farbehi