eitaa logo
استاد علوی تهرانی
4.1هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
257 ویدیو
59 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
🔊 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب چهاردهم رمضان ۱۴۴۵         یکشنبه ۰۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی         قرائت دعای مجیر 🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖 موضوع : | جلسه ۱۲ @Fares_ir 👇👇👇
4_5765007079546819669.mp3
19.85M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب چهاردهم رمضان ۱۴۴۵         یکشنبه ۰۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج مصطفی سماواتی         قرائت دعای مجیر 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5765007079546819671.mp3
22.33M
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه ۱۲ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب چهاردهم رمضان ۱۴۴۵         یکشنبه ۰۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5765007079546819672.mp3
4.81M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب چهاردهم رمضان ۱۴۴۵         یکشنبه ۰۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5767258879360504139.mp3
26.78M
🔊 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز چهاردهم رمضان ۱۴۴۵         دوشنبه ۰۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۱۲ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه دوازدهم ✅ یکی از صفات نکوهیده‌ی انسان از نگاه قرآن، ضعف انسان است که در سوره‌ی نساء آیه‌ی ۲۸ مطرح شده است خُلِقَ الْإِنْسَانُ ضَعِيفًا این آیه به قرینه‌ی سیاق که در ضمن بیان احکام و دستورات الهی پیرامون ازدواج هست، ما را به این نتیجه‌ می‌رساند که این ضعف در قوه‌ی شهویه است و در نقطه‌ی افراط آن یعنی هرزگی است. ▫️قوه‌ی شهویه مصادیقی دارد که مهم‌ترین آنها را بیان می‌کنیم: 💢 شکم و قوای جنسی رسول خدا فرموند: کسی‌که از شر شکم و از شر امر جنسی و از شر زبان محفوظ بماند، از همه‌ی بدی‌ها محفوظ است. از این جهت مهم‌اند که منشأ ورود به تمام بدی‌ها هستند. رسول خدا فرموند: دو مورد از مهمترین عواملی که افراد امت من را به جهنم می‌برند،شکم و قوای جنسی هستند. امام باقر (ع) می‌فرمایند: برترین بندگی خدا، میانه‌روی در شکم و قوای جنسی است. امیرالمومنین(ع) فرمودند: برترین بندگی، نگه داشتن قوه‌ی شهویه در نقطه‌ی اعتدال (عفت) است. امام صادق(ع) فرمودند: جز این نیست که شیعیان من کسانی هستند که خواسته‌ی شکم و خواسته‌ی جنسی را در حد عفت اداره‌ کنند. 💢 نکته مهم اینست که فعلیت خواسته‌های جنسی در انسان بواسطه‌ی نگاه است. نگاه، مهم‌ترین عامل است چون نگاه در اختیار فرد است. نگاه ناپاک اولین گام برای ورود به پاسخ‌دهی بی‌حد و مرز حدود الهی و مجوزات عقلی در مسائل جنسی است. یحیی بن زکریا فرمود: مرگ نزد من بهتر است از نگاه غیرضروری. امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: کوری چشم بهتر از چشم‌چرانی است. و باز فرمودند: به آن چیزی که جایز نیست خیره خیره نگاه نکن. کسی‌که چشمش را بسته باشد ورود به روابط نامشروع پیدا نمی‌کند. 💠 برکت کنترل نگاه: امیرالمومنین(ع) فرمودند: کسی‌که چشم خود را از نگاه غیرضروری نگه دارد به قلبش ایمنی داده است. پیامبر فرمودند: چشمی که کنترل داشته باشد عجائب را می‌بیند. امام صادق(ع) فرمودند: کسی‌که چشمش را به حرام ببندد، قلبش را برای مشاهده‌ی خدا باز کرده است. 🔸یک سوال چشم باید چه‌کار کند که کارش را درست انجام بدهد؟ جواب، شکر است. با این توضیح که قرآن از کم بودن تعداد بنده شکور گله کرده است. وَ قَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ. 🔹شکر، گاهی نسبت به صاحب نعمت است که همان (الحمدلله رب العالمین) است. گاهی در رابطه با خود نعمت است که نعمت‌های الهی را در مسیری که خدا قرار داده است مصرف کنیم. شکر نعمت چشم بکار بردن آن برای هدف از خلقت آن است. ❇️ خداوند چشم را برای چه خلق کرده است؟ ۱. امام علی(ع) فرمودند: هر قطره اشکی که از چشم انسان از خوف خدا سرازیر شود، دریایی از آتش شعله‌ور را خاموش می‌کند. ۲. رسول اکرم فرمودند: کسی‌که بخاطر پشیمانی از گناه به گونه‌ای گریه کند که محاسنش از اشک خیس شود، خدا صورت او را بر آتش حرام می‌کند. ۳. امام رضا(ع) فرمودند: هر کسی‌که برای عموی من امام حسن مجتبی گریه کند، روزی که چشم‌ها گریان هستند، چشمش گریان نخواهد بود و کسی‌که آن حضرت را در بقیع زیارت کند، قدم‌هایش روی پل صراط نمی‌لرزد. ۴. پیامبر فرمودند: نگاه مومن به چهره‌ی برادر مومنش از روی محبت عبادت است. ۵. امیرالمومنین فرمودند: ثواب دیدار از برادران دینی‌ مانند حج مقبول حاجیان است. ۶. رسول خدا فرمودند: نظر فرزند به صورت پدر و مادر از روی محبت عبادت است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۱۲ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
🔊 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب پانزدهم رمضان ۱۴۴۵         دوشنبه ۰۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی         قرائت زیارت جامعه کبیره 🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖 موضوع : | جلسه ۱۳ 🌸 ویژه شب ولادت امام مجتبی ع : 🌸 @Fares_ir 👇👇👇
4_5769510679174189097.mp3
21.07M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب پانزدهم رمضان ۱۴۴۵         دوشنبه ۰۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج مصطفی سماواتی         قرائت زیارت جامعه کبیره 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5769510679174189098.mp3
22.27M
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه ۱۳ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب پانزدهم رمضان ۱۴۴۵         دوشنبه ۰۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5769510679174189099.mp3
5.44M
🔊 📚 / بخش پایانی 📖موضوع : وصیت امام حسن مجتبی (ع) ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب پانزدهم رمضان ۱۴۴۵       دوشنبه ۰۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🌸  ویژه شب ولادت امام حسن مجتبی (ع) 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5769367884396499346.mp3
26.11M
🔊 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز پانزدهم رمضان ۱۴۴۵         سه‌شنبه ۰۷ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان @Fares_ir
🔴 چرایی صلح امام حسن(ع) با معاویه ✅ صلح امام حسن(ع) با معاویه از وقایع مهم صدر اسلام است که از ابعاد مختلفی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. مقایسه کوتاه شرایط زندگی امام حسن(ع) با امام حسین(ع)، چرایی صلح و چرایی جنگ را عیان می‌کند. اینکه چرا امام حسن(ع) قیام نکردند را باید در دلایلی همچون موقعیت اجتماعی، فضای فرهنگی و افکار عمومی، یاران بی وفا، رفتار و روحیه معاویه که به لباس دین متلبس شده بود، جستجو کرد. و اینکه چرا امام حسین(ع) قیام کردند را باید در دلایلی چون بیعت خواستن حکومت ستمکار وقت، دعوت کوفیان و امر به معروف و نهی از منکر یافت. قصد امام حسین(ع) اصلاح امور امت رسول خدا بود. صلح امام حسن(ع) زمینه‌ساز اقدام امام حسین(ع) شد. در حقیقت، امام حسن(ع) به ظاهر مدتی کنار بودند تا ماهیت بنی‌امیه که در لباس دین هر کاری می‌کردند، برای مردم آشکار شود. 🔹 دستگاه اموی با وعده و وعید، لشکریان امام(ع) را گمراه می‌کرد. معاویه با سیاست «تفرقه بیانداز و حکومت کن» کار خود را پیش می‌برد. شایعه پراکنی، تطمیع و تهدید، شاخص‌هایی بود که معاویه برای رسیدن به هدفش از آنها استفاده می‌کرد. با توجه به اقدامات معاویه علیه امام حسن(ع) چندین نامه بین آنها تبادل شد. امام حسن(ع) در نامه‌ای به معاویه نوشتند: «تو مردان را پنهانی برای نیرنگ و غافلگیری می‌فرستی و جاسوسان را می‌گماری. گویی اینکه خواهان جنگی؛ بزودی آن را دیدار خواهی کرد. پس چشم به راه باش» 💢اما بنا به دلایلی چند که در ذیل مورد بررسی قرار می‌گیرد، امام(ع) ناگزیر به پذیرش صلح می‌شوند: ۱. تکلیف گرایی برخی علت صلح امام حسن(ع) را انجام وظیفه‌ای می‌دانند که از سوی خداوند تعیین شده بود. امام(ع) فرمودند: «اگر من از جانب خدا هستم پس جایز نیست در قبول صلح و یا جنگ به سفاهتِ رأی نسبت داده شوم ... » امام(ع) در برابر اعتراضات به صلح نیز فرمودند: «من نمی‌دانم شاید این [تأخیر عذاب] آزمایشی برای شما و بهره‌مندی اندکی [از نعمت ها] تا مدتی معین است» ۲. فریب خوردن فرمانده لشگر فرمانده‌ای که امام برای رویارویی با معاویه و سپاهش فرستاده بودند، با وعده‌های معاویه فریب خورد. ۳. سستی اراده و رفتار دوگانه مردم عراق (کوفه و بصره) دوگانگی رفتار مردم عراق در جامعه تداوم یافته بود و گویی به نوعی سنت تبدیل شده بود. این دوگانگی در زمان امام علی(ع) هم مشاهده می‌شد تا جایی‌که امام علی(ع) فرمودند: «اف بر شما که این سنت عادتی است که بر شما چیره شده است» ۴. حفظ دین اگر امام(ع) صلح نمی‌کردند، دیگر از جریان تشیع خبری نبود. این مسأله در سخنان امام(ع) نیز آمده است. آنجا که فرمودند: «احدی از شیعه باقی نمی‌ماند بلکه از اهل سنت هم نام و نشانی نبود. زیرا دینی که دستبافت معاویه باشد غیر از دینی خواهد بود که حتی اهل سنت به آن باور دارند...» و در پاسخ اعتراض یکی از شیعیان فرمودند: «از صلح با معاویه منظوری جز این نداشتم که شما را از کشته شدن برهانم» ۵. نبردهای غارات این نبردها با هدف رعب و وحشت در سرزمینهای عراق و حجاز توسط معاویه و یارانش در زمان امام علی(ع) آغاز شد. امام حسن(ع) در گرماگرم نبردهای غارات، زمام امور خلافت را بدست گرفتند. ۶. تعداد یاران امام حسن(ع) در جریان صلح، اعتراضات زیادی شکل گرفت. امام(ع) در پاسخ به یکی از یاران معترض فرمودند:‌ «سوگند به خدا که حکومت را به معاویه وانگذاشتم مگر برای اینکه یار و یاوری نداشتم» اگر امام حسن(ع) با همان افراد معدود با معاویه می‌جنگیدند، جز از بین رفتن مردم و تشدید فشار بر شیعیان، نتیجه‌ی دیگری نداشت. از این رو یکی از مفاد صلح، آزادی شیعیان و حفظ امنیت آنها از سوی امام حسن(ع) تعیین شد. ۷. افشاء چهره واقعی معاویه معاویه با نیرنگ و فریب، خود را طرفدار صلح بین مسلمین معرفی می‌کرد. پذیرش صلح سبب شد تا ماهیت شخصیت او و دروغ‌هایش به مرور زمان بر همگان آشکار شود. ۸. حفظ مرزهای حکومت اسلامی بنا بر گزارش مورخان، در زمانی که معاویه بر سر حکومت با امام(ع) در حال کشمکش بود، سپاهیان روم آماده حمله به مرزهای اسلامی بودند که امام(ع) با پذیرش صلح، مانع از حمله آنان می شود. 💠 معاویه می‌دانست که امام حسن(ع) صاحب اصلی حکومت است،‌ پس برای بدست آوردن حکومت، ناگزیر باید صاحب اصلی آن را ولو به ظاهر قانع کند. لذا بهترین راه برای رسیدن به هدفش، پیشنهاد صلح بود. در نتیجه‌ی عواملی که در بالا اشاره شد، امام حسن(ع) صلح را پذیرفتند. در واقع امام(ع) ناچار به واگذاری حکومت به معاویه شدند. اما پیروز این صلح، امام حسن(ع) بودند که توانستند در طول تاریخ، تأثیری عمیق در حفظ اسلام نبوی و علوی برجای بگذارند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین به‌مناسبت ولادت امام حسن مجتبی(ع) @Fares_ir