4_5818681968744732313.mp3
7.64M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مداحی
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۱ آبان ماه ۱۴۰۳
🎤 کربلایی سعید هدایتیان
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۴ ✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳ 🗓 س
.
اولین حق از حقوق امام زمان شناخت حقوق ایشان است
عرض کردم که اداء حقوق متفرع بر شناخت است. پس اولین حق از حقوق امام زمان این است که ما باید نسبت به حقوق ایشان معرفت پیدا کنیم. در احادیث بسیاری وارد شده است که پذیرش عمل مشروط به معرفت داشتن نسبت به حقوق اهل بیت پیامبر است. امروز هم کسب معرفت نسبت به وجود نازنین امام زمان مطرح است. پس بندگی خدا در این عصر تنها بهواسطۀ وجود نازنین امام عصر و معرفت حقوق ایشان پذیرفته میشود. به عبارت دیگر بندگی خدا تنها بهواسطۀ حجت خدا شکل میگیرد. این حقیقتی است که خداوند از ابتدای خلقت بر آن تأکید داشته است. فلذا این مسئلۀ تأسیسی نیست.
وقتی خداوند حضرت آدم را به عنوان اولین حجت خود خلق کرد به همۀ موجودات امر کرد که به ایشان سجده کنند. این سجده سجدۀ تعظیم است نه سجدۀ عبودیت. در آن موقعیت ملائکه سجده کردند و مقرب شدند؛ اما ابلیس تمرد کرد و از درگاه خدا رانده شد. خداوند ابلیس را بدون واسطه مخاطب قرار داد. یعنی تا این حد بالا آمده و از عبادت پیشین خود بهره برده است. ابلیس هم بدون واسطه خداوند را مخاطب قرار داد و گفت: اگر من را معاف کنی به نحوی تو را بندگی میکنم که هیچ ملک مقرب و نبی مرسلی تو را آنگونه عبادت نکرده باشد. خداوند هم به او گفت: من به عبادت تو نیاز ندارم از این جایگاه خارج شو!
این ارزش حجت خدا است. خداوند به کسانیکه بندگی خدا را بدون حجت او میخواهند و میگویند کتاب خدا و نماز و روزه برای ما کافی است یک پاسخ از طریق امام صادق میدهد: من فقط میخواهم از همان طریقی که اراده کردهام عبادت شوم.
چرا خداوند بندگی خود را تنها بهواسطۀ حجت خود میپذیرد؟
از ابتدای خلقت حضرت آدم بندگی خدا از طریق تعظیم حجت خدا شکل گرفته است. پس ثمرۀ وجودی انبیاء تنها آوردن و تبلیغ دین نبوده، بلکه اصلیترین ثمرۀ وجودی انبیاء این بوده که بندگی خدا تنها از طریق آنها مقبول واقع میشد. امت موسی بدون موسی به نتیجه نمیرسید. امت عیسی بدون عیسی به نتیجه نمیرسید. امت محمد هم بدون ایشان به نتیجه نمیرسد.
در قرآن هدف از خلقت اینگونه بیان شده: و ما جن و انس را خلق نکردیم مگر برای بندگی.
خداوند هم که بندگی خود را تنها در سایۀ تعظیم و تبعیت از حجت خود میپذیرد. چرا اینگونه است؟
جواب: در زیر این گنبد خضراء همه چیز تحت اراده و مشیت خدا است. در سورۀ یس آیۀ ٨٢ آمده است: فرمان او چنين است كه هرگاه چيزى را اراده كند تنها به آن مىگويد: موجود باش! آن نيز بىدرنگ موجود مىشود.
یا در سورۀ فتح آیۀ ١١ آمده: بگو چه كسى مىتواند در برابر خدا از شما دفاع كند هرگاه زيانى براى شما بخواهد و يا اگر نفعى اراده كرده باشد؟
این مسئله هم در نظام تکوین قرار داده شده است و هم در نظام تشریع. یعنی در نظام تکوین تمام مقدرات ما در دایرۀ ارادۀ خدا است. ارادۀ خدا در نظام تشریع هم به معنای آن چیزی است که خداوند برای بندگان خود تشریع فرموده است: خداوند آسانی را برای شما اراده کرده است نه دشواری را. (بقره:١٨٥)
پس هم آنچه که در نظام تشریع آمده تحت ارادۀ خداوند است و هم آنچه که در نظام تکوین هست و خواهد بود تحت ارادۀ خداوند است.
پس همه چیز تحت ارادۀ خداوند است. یکی از آن چیزها همین فرمایش امیرالمؤمنین است: اگر خداوند اراده میکرد خود را به بندگانش بدون واسطه میشناساند. ولكن ما را درها و راه خود و جهتی که برای رسیدن به او باید از آن جهت رفت قرار داد.
اگر مسئلۀ هدایت مطرح نبود معصومین کوچکترین عنایتی به ما نمیکردند
دو حدیث برای شما میخوانم که باید باعث بیداری ما شود.
١. امام صادق فرمودند: اگر خداوند اطاعت و ولایت ما را واجب، و به محبت ما امر نکرده بود اجازه نمیدادیم تا شما بر در خانۀ ما بایستید و شما را به خانههای خود راه نمیدادیم!
یعنی اگر بحث اطاعت، ولایت و محبت اهل بیت مطرح نبود این بزرگواران حتی حاضر نبودند ما را جزء دوستان خود قرار بدهند.
٢. امام باقر هم فرمودند: گرفتارى مردم بر ما بزرگ است. اگر ايشان را بخوانيم سخن ما را نمىپذيرند و اگر ايشان را واگذاريم به دست کسی غیر از ما هدایت نمیشوند.
پس چون بحث هدایت وجود دارد به ما لطف و عنایت دارند. این ذوات مقدسه به خاطر هدایت ما مسموم و شهید شدند؛ سیلی خوردند و به زندان رفتند. تمام مصیبتها را به خاطر ما متحمل شدند اما ما در حق ایشان جفا میکنیم. پس اگر بندگی خدا تنها بهواسطۀ حجت خدا پذیرفته میشود به این دلیل است که حضرت حق اینچنین اراده فرموده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزیده سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۴
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۲۹ خرداد ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
حقوق_امام_بر_شیعیان_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_4.pdf
932.8K
خلاصه سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۴
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۲۹ خرداد ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖 موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۵ ✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳ 🗓
.
تفاوت قاعدۀ زندگی اهل ایمان با زندگی غیر اهل ایمان
سؤال میشود غیر اهل ایمان حقوق امام را نمیشناسند و ادا نمیکنند، چگونه است که گرفتاری آنها کمتر است؟
اساس خلقت خدا در اراده و اجراء خلقت با دو فرمول صورت پذیرفته: فرمول اهل ایمان که بر اساس سنت ابتلاء شکل گرفته؛ و فرمول غیر اهل ایمان که بر اساس سنت استدراج بنا شده.
در معارف دینی ما، اداء حق به عنوان یک مسئلۀ بسیار مهم مطرح شده. در سورۀ حجرات آمده: مؤمنان با هم برادر هستند. این پیوند برادری تنها در بین اهل ایمان برقرار است.
با توجه به این قاعده اهل ایمان یکسری مسئولیتها (حقوق) نسبت به همدیگر پیدا میکنند.
مؤمنان همگی از یک روح واحد هستند
امام صادق فرمودند: مؤمن برادر مؤمن است چون يک پيكر واحد و ارواح آنها نیز از يک روح است و شدت پيوستگى روح مؤمن به روح خدا از شدت پيوستگى پرتو خورشيد به خورشيد بیشتر است.
منشأ مسئولیتها در قاعدۀ برادری اهل ایمان انتساب آنها به روح الله است. اگر کسی برادر مؤمن خود را از خود نمیداند به این دلیل است که از آن شدت اتصال روحی برخوردار نیست!
امام صادق فرمودند: اهل ایمان فرزندان یک پدر و مادر هستند و اگر رگی از یکی از آنها زده شود دیگران شب را به خاطر او بیدار میمانند.
جابر جعفی به امام صادق عرض کرد: گاهی بدون آنکه مصیبتی به من برسد محزون میشوم.
حضرت فرمودند: خداوند مؤمنان را از طینت بهشتی آفرید و از نسیم روح خود در آنها جاری ساخت. پس هرگاه به یکی از آن ارواح اندوهی برسد آن روح دیگر اندوهگین میشود.
این حالت و درک مسئولیت برادری تنها برای افرادی است که از کمال ایمان برخوردار هستند. روایت شده: ایمان عبد کامل نمیشود تا اینکه برادرش را دوست داشته باشد.
امام صادق فرمودند: هر كس شيعيان ما را دوست بدارد ما را دوست داشته است.
جایگاه اداء حق مؤمن نزد معصومین
امام صادق فرمودند: خداوند به هیچ چيزى برتر از اداء حق مؤمن پرستش نشده است. این حدیث دربارۀ حقوق عمومی مؤمن است. امام صادق به مناسک اشاره نکردند چون این موارد حق خداوند است. عدهای این اعمال را به خوبی انجام میدهند اما در اداء حقوق مؤمنان کوتاهی میکنند.
نادیده گرفتن حقوق اهل ایمان گناهی نابخشودنی است
از امام سجاد روایت شده: خداوند هر گناهى را از مؤمن مورد مغفرت قرار میدهد مگر دو گناه: ترک تقيه و تضیيع حقوق برادران.
رسول اکرم فرمودند: هر مؤمن بر برادر خود ۳۰ حق دارد که بریءالذمه نمیشود مگر به اداء آن حقوق یا گذشت صاحب حق.
آثار شناخت حقوق برادران دینی
از امام عسکری نقل شده: شناخت حقوق برادران دينى انسان را محبوب خداوند میكند و او را به خدا نزديکتر میسازد؛ و به جا نياوردن آنها انسان را در درگاه الهى منفور ساخته و منزلت او را نزد خدا پايين میآورد.
هیچکس از شما توقع ندارد که به حقوق ۵۰ میلیون نفر رسیدگی کنید! همین حقوق افراد داخل در دایرۀ زندگی خودتان مانند: همسر، فرزند، پدر، مادر، و ... را ادا کنید برای شما کفایت خواهد کرد.
حرمت مؤمن از حرمت کعبه بالاتر است
امام کاظم خطاب به کعبه فرمودند: ای کعبه! چقدر حق تو عظیم است؛ سوگند به خدا حق مؤمن از حق تو بالاتر است. آن قدر حق کعبه بزرگ است که سیدالشهداء در مکه نماند؛ تا مبادا خون ایشان در مکه ریخته شود. این دسته از روایات دربارۀ اداء حقوق عمومی اهل ایمان است و این اهمیت نسبت به امام معصوم بینهایت میشود. چون فاصلۀ ما با امام معصوم به اندازۀ بینهایت است. امام یعنی پیشرویی که دسترسی به آن میسر نیست. من و شما خیلی همت کنیم در ردۀ متقین قرار میگیریم اما امام در جایگاه معصومین قرار دارد.
از امام صادق روایت شده: بزرگ نشمارد حرمت مؤمن را مگر کسی که خداوند حرمت او را برای مؤمنان بزرگ شمارد و هر کس حرمت رساتری نزد خدا و رسول داشته باشد حرمت مؤمن را بیشتر نگه میدارد. یعنی شکستن حرمت مؤمن حرمت شکنی نسبت به خداوند است.
مسئولیتهای اهل ایمان نسبت به هم تابع شرایط اقتصادی نیست
از امام صادق روایت شده: هر كس دين خود را بزرگ شمارد برادران خود را نیز بزرگ میشمارد؛ و هر كس دين خود را سبک شمارد برادران خود را نیز سبک میشمارد! چون وجه اشتراک بنده و شما دین است. ما اگر دین خود را کوچک بشماریم برادران دینی خودمان را هم کوچک میشماریم و مسئولیتمان را نسبت به برادران خود انجام نمیدهیم.
مسئولیتهای اهل ایمان نسبت به یکدیگر تابع شرایط اقتصادی نیست. خود شرایط سخت اقتصادی میشود یک امتحان و ممیز. این که در جامعۀ امروز ما رحم به همنوع کمرنگ شده به دلیل کمرنگ شدن نقش دین در زندگی افراد جامعه است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزیده سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۵
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
حقوق_امام_بر_شیعیان_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_5.pdf
1.01M
خلاصه سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۵
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
#اعلام_برنامه
جـلســـه هفـتـــگی ســـــهشنبـــهها
ســهشنبه ۸ آبان ۱۴۰۳
از سـاعــت ۱۹ تــــا ۲۱
زیـارت آلیس: حاج حسین ارضـی
سخنـرانی : استـاد عـلــوی تهــرانی
مـداحـی : حـاج کـاظــم غفــارنـژاد
خیـابـان کـارگــــر شـمـــالـــی
بالاتر از ایستگاه متــرو کارگر
مسجـــد حضـرت امیــــر (ع)
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖 موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۶ ✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳ 🗓
.
اداء حق از نظر دین در دو مرتبۀ عمومی و خاص مطرح میشود. در مورد جایگاه اداء حق نسبت به عموم گفته شد بالاترین عبادتی است که خداوند بهواسطۀ آن پرستیده شده اداء حق مؤمن است.
اکنون باید به این مسئله بپردازیم که اداء حقوق امام زمان از نظر خاص در اسلام چه جایگاهی دارد؟
عالم آخرت ابد الابد است
عالم آخرت ابد الابد است و برای آن حدی متصور نیست. در دنیا اگر حالت انتظار وجود دارد به این دلیل است که انسان به کمال خودش نرسیده است. اما در آخرت انسان به کمال خودش میرسد، حالت انتظار وجود ندارد و تا بینهایت ادامهدار خواهد بود. علت خلقت ما یک وجود بینهایت است.
در سورۀ غافر آیۀ ۳۹ آمده: زندگى دنيا متاع زودگذر است و فقط آخرت سراى استقرار است.
چرا دشمنی دنیا را یقین نمیکنیم؟
من بارها با خودم اندیشیدهام که چرا وقتی از پوچی دنیا حرف میزنم بسیاری این مطلب را یقین نمیکنند. خدا گفته که دنیا بیارزش است. شما هم که خدا را میپرستید پس چرا دشمنی دنیا را یقین نمیکنید؟ به این نتیجه رسیدم: دنیا برای کسی بیارزش است که سالک إلی الله باشد. دنیا برای انسانی که اهل سلوک نباشد مطلوب است. خداوند در سورۀ عنکبوت آیۀ ۶۴ میفرماید: زندگى دنيا چیزی جز سرگرمى و بازيچه نيست و زندگى واقعی در سراى آخرت است.
در آخرت از تلاش مؤمنان قدردانی خواهد شد
در سورۀ اسراء آیۀ ۱۹ آمده است: كسانیكه سراى آخرت را اراده نموده و براى آن تلاش كنند در حالىكه ايمان داشته باشند تلاش چنين كسانى پاداش داده خواهد شد.
چگونه قدردانی خواهد شد؟ به این نحو که اگر کسی به اندازۀ یک وجب به سمت خداوند قدم بردارد خداوند به اندازۀ یک ذراع به سمت او میآید. این در دنیا نیست در آخرت است.
در سورۀ شوریٰ آیۀ ۲۰ هم آمده: كسىكه کشت آخرت را بخواهد به كشت او فزونى مىبخشيم و كسىكه تنها كشت دنيا را بطلبد بهرهاى از آن به او مىدهيم اما در آخرت هيچ بهرهاى نخواهد داشت.
تحولات دنیا تابع اتفاق و تحولات آخرت تابع استحقاق است
انسان اگر دنبال دنیا باشد خداوند به او عطا خواهد کرد اما قدردانی فقط برای کسانی است که برای آخرت عمل میکنند. حال این عطا در دنیا و آخرت چگونه است؟ بیان امیرالمؤمنین این است: تحولات دنيا تابع اتفاق است و تحولات آخرت تابع استحقاق.
یک دری به تخته بخورد ملک و دلار بالا برود یک عده ثروتمند بشوند. اما تحولات در آخرت تابع شایستگی است؛ و این شایستگی هم تنها بهواسطۀ عمل ایجاد میشود.
دنیا بهواسطۀ اموال آباد میشود و آخرت بهواسطۀ اعمال
امام هادی فرمودند: مردم در دنيا با اموال سر و كار دارند و در آخرت با اعمال. مبنای زندگی در آخرت میزان عمل است. قدرت سازندگی و تخریب عمل در آخرت به نحوی است که: هرکسی به اندازۀ سنگینی یک ذره عمل خیر داشته باشد آن را خواهد دید؛ و هر کس هم به اندازۀ سنگینی یک ذره عمل شر داشته باشد آن را خواهد دید. (زلزال: ۷ و ۸)
آثار انجام عمل صالح
حضرت امیر فرمودند: از زمرۀ کسانی نباش که بدون عمل به آخرت امید بسته است.
در سورۀ کهف آیۀ ۱۱۰ آمده: هركسی به لقاء پروردگارش اميد دارد بايد عمل صالح انجام دهد.
آثار عمل صالح به این شرح است:
۱. عمل صالح را براى خودشان ذخیره مىسازند. (روم: ۴۴)
۲. پاداش آنها نزد پروردگارشان مسلم است. (بقره: ۶۲)
۳. نه خوفی برای آنها وجود خواهد داشت و نه حزنی. (مائده: ۶۹)
۴. پاداشى نيكوتر خواهد داشت. (کهف: ۸۸)
شاخصههای عمل صالح
اما عمل صالح چه شاخصههایی دارد؛ و در چه صورت عمل صالح گفته میشود؟
عمل صالح، دارای سه شاخصه است:
۱. بر مبنای ایمان باشد. (نور: ۳۹)
۲. بر اساس دستور خداوند، پیامبر و اهل بیت باشد. (نساء: ۵۹)
۳. از روی اخلاص باشد.
شرط بقاء و انتقال عمل به عالم ملکوت
خب عمل صالح را انجام دادیم. زیاد هم انجام دادیم. آیا کفایت میکند؟ خیر! چون خداوند صرف انجام عمل صالح آن را نمیپذیرد. بلکه باید عمل را به عالم ملکوت انتقال داد: هر کس که حسنه را با خود بیاورد برای او ده برابر پاداش خواهد بود. (انعام: ۱۶۰) پس باید فکری برای بقاء عمل کرد.
شرط بقاء عمل و چگونگی انتقال آن به عالم ملکوت در فرمایش حضرت رسول آمده است: سوگند به آن كسیکه جان من در دست اوست هيچ بندهاى از عمل خود بهره نمیبرد، مگر بهواسطۀ شناخت حقّ ما. پس جایگاه حقوق اهل بیت به گونهای است که عمل تنها بهواسطۀ شناخت و اداء این حقوق به عالم ملکوت انتقال داده میشود.
پس شناخت حق معصومین واجب است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزیده سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۶
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
حقوق_امام_بر_شیعیان_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_6.pdf
1.15M
خلاصه سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۶
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ #اعلام_برنامه جـلســـه هفـتـــگی ســـــهشنبـــهها ســهشنبه ۸ آبان ۱۴۰۳ از سـاعــت ۱۹
🔊 #فایل_صوتی
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۳
🔸مسجد حضرت امیر (ع)
🔹زیارت آل یس : حاج حسین ارضی
🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی
📖موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۹
🔹مداحی : حاج کاظم غفارنژاد
@Fares_ir
👇👇👇
زیارت آل یس.mp3
15.35M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #زیارت_آل_یس
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۳
🎤 حاج حسین ارضی
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
حقوق امام (ع) بر شیعیان - جلسه ۹.mp3
29.83M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #سخنرانی
📖 موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۹
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۳
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
توسل به حضرت زهرا س.mp3
1.79M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #روضه
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۳
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
مداحی.mp3
7.36M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مداحی
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۳
🎤 حاج کاظم غفارنژاد
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖 موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۷ ✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳ 🗓
.
مهمترین حقوق امام زمان بر شیعیان
۱. معرفة الامام
امام باقر در باب لزوم معرفت امام فرمودند: خداوند در روز قیامت از احدی نمیپذیرد که بگوید: خدایا! نمیدانستم که فرزندان فاطمه پیشوایان مردمان بودند!
معرفت امام شرط ورود به وادی ایمان
از امام معصوم روایت شده: بنده ورود به وادی ایمان پیدا نمیکند تا اینکه خدا، رسول او و تمام ائمه و همچنین امام زمان خود را بشناسد و در تمام امورش به امام زمان خود رجوع نموده و تسلیم او باشد.
رضایت خداوند در گرو معرفت امام است
از امام باقر روایت شده: راه ورود به هر چیزی و نیز رضایت خدا در اطاعت امام است بعد از معرفت او.
پس رضایت خدا تنها در گرو اطاعت از امام بعد از شناخت ایشان است. پس اولین گام سلوک معرفت است و هر مقولهای اعم از محبت، اطاعت و ولایت مبتنی بر معرفت است. از نظر اسلام فقط تمایلات مبتنی بر معرفت را به محبت تعبیر میکنند.
در ادبیات عرب میگویند: دانش و اطلاعات یک فرد از یک حقیقت یا از مقولۀ علم به شیء است؛ یا از مقولۀ معرفت به شیء.
علم به شیء به میزان دانشی گفته میشود که انسان نسبت به یک موضوع پیدا میکند. پس علم میتواند اجمالی، مبهم و ناقص باشد.
اما معرفت به شیء به دانشی گفته میشود که اولا عمیق باشد؛ ثانیا باطنی باشد؛ ثالثا همهجانبه باشد؛ رابعا موجب آرامش خاطر شود. از ما نسبت به امام زمان، معرفة الامام را خواستهاند. یعنی یک دانش عمیق، باطنی و همهجانبه که باعث آرامش خاطر شود.
دو اثر از آثار معرفت به امام زمان
اثر اول:
عارف به حق امام زمان در خیمۀ ایشان حضور دارد و شهید محسوب میشود
امیرالمؤمنین فرمودند: هر يک از شما که در بستر خود بميرد در حالى كه به حق پروردگارش و به حق رسول او و اهل بيتش معرفت داشته باشد شهيد مرده است.
معنای حقیقی انتظار
دو تعبیر راجع به منتظر حقیقی مطرح شده است. البته اگر شخص به معنای واقعی کلمه منتظر باشد. نه اینکه بر مبنای یک معرفت غلط در توهم انتظار بوده و شعارش هم این باشد: مهدی بیا! این شعار غلط است. به این دلیل که او هست؛ این ما هستیم که باید خدمت ایشان برویم.
از امام باقر روایت شده: براى كسى كه در انتظار فرج از دنیا برود زيانى نيست كه در ميان خيمۀ مهدى و در ميان لشکر او نمرده باشد. یعنی: منتظر حقیقی در تمام اهداف امام شریک است.
رکن قویم منتظر حقیقی معرفت است. تا زمانی که معرفت حاصل نشود انتظار هم محقق نخواهد شد.
امام صادق به مفضل فرمودند: هر زمان که قائم ظهور كند در قبر به مؤمن گفته میشود: آقای تو ظهور كرده است. اگر میخواهى به او ملحق شوى برخيز و ملحق شو و اگر میخواهی در جوار كرامت پروردگارت بمانى بمان.
این اولین اثر معرفة الامام است که اگر کسی منتظر حقیقی باشد گویی که در وسط خیمۀ امام است. مقام تخییر در عالم برزخ کم چیزی نیست.
اثر دوم:
عارف به حق امام طعم شیرین ایمان را میچشد
امام صادق فرمودند: هرکسی از امت محمد(ص) كه حق واجب امام خود را بشناسد طعم شيرين ايمان خود را خواهد چشید.
ما باید دائما در قالب دعا از خداوند متعال بخواهیم: خداوندا! شیرینی ایمان را به ما بچشان.
هر چه ایمان نیکوتر باشد، قرب به خداوند بیشتر است
حضرت امیر فرمودند: نزديکترين مردم به خداوند كسى است كه ايمان او نيكوتر باشد. پس معلوم میشود که یک ایمان غیر نیکو و توهمی هم وجود دارد.
برخی از اقسام ایمان توهمی
۱. ایمان کفری
۲. ایمان ادعایی
۳. ایمان شرکی
۴. ایمان تفصیلی
ما باید یک شاخصه داشته باشیم تا بهواسطۀ آن از گرفتار شدن در این چهار نوع ایمان نجات پیدا کنیم.
شاخصههای ایمان حقیقی
خداوند متعال میفرماید: جز این نیست که اهل ایمان كسانى هستند كه هرگاه یاد خداوند میشود دلهای آنها خاشع مىگردد و هنگامىكه آيات إلاهی بر آنها خوانده مىشود ايمانشان افزونتر مىگردد؛ و تنها بر پروردگارشان توكل دارند. همان كسانى كه نماز را اقامه میکنند و از آنچه روزی آنها کردهايم انفاق مىكنند. مؤمنان حقيقى آنها هستند.
تنها راه رسیدن به ایمان حقیقی معرفت امام است
این آیه بیان ویژگیهای اهل ایمان بود. حال چگونه میتوان به ایمان حقیقی رسید؟ بهواسطۀ همان فرمایش امام صادق که فرمودند: هرکسی از امت محمد(ص) كه حق واجب امام خود را بشناسد طعم شيرين ايمان خود را خواهد چشید.
همۀ حقایق نظام خلقت در امامت است
اصلا لازم نیست چله بگیرید تا به دیدار امام عصر نائل شوید. همین که در مسیر ایمان حقیقی باشید امام زمان را درک خواهید کرد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزیده سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۷
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
حقوق_امام_بر_شیعیان_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_۷.pdf
1.29M
خلاصه سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۷
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖 موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۸ ✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳ 🗓
.
اگر حقوق امام را ادا نکنیم ذمۀ ما بدهکار ایشان خواهد بود
بحث ما در معرفت امام است. این حق عقلا، شرعا و عرفا باید ادا شود. چون حق از مقولۀ ادا کردن است. ما اگر به حقوق امام زمان معرفت نداشته باشیم حقی را هم ادا نکردهایم؛ و ذمۀ ما نیز به امام بدهکار خواهد بود.
ما باید به یک بینش و تفکر برسیم. این بینش را هم فرمایشات اهل بیت ایجاد میکند. شما به هیچ وجه نمیتوانید برای مردم محدودیت ایجاد کنید؛ بلکه باید در آنها مصونیت ایجاد کنید. محدودیت آن محرومیتهاییست که ما برای افراد ایجاد میکنیم؛ اما مصونیت چارچوبیست که افراد آن را انتخاب و رعایت میکنند. پس در این مجالس باید انتخاب صحیح را در اختیار افراد گذاشت.
قدم اول در فراگیری حکمت، ایجاد مصونیت است
ما اساساً در شنیدن کلمات دیگران هم محدودیت نداریم. امیرالمؤمنین فرمودند حکمت را اخذ کن و لو از اهل نفاق. به ما اجازه دادهاند حکمت را از آنها اخذ کنیم ولی قبل از آن به ما توصیه شده که در خودمان مصونیت ایجاد کنیم. به این معنا که صاحب تفکر شویم.
شناخت اسمی امام اولین قدم در کسب معرفت
یکی از اموری که به ما در کسب معرفت نسبت به اهل بیت یاری میرساند شناخت اسمی ایشان است.
شناخت اسمی یعنی: شناختن امام از طریق ظاهر. پس هر امر ظاهری که باعث تمایز امام از سایرین شود را شناخت اسمی میگویند.
شناخت اسمی امام واجب است
شناخت اسمی واجب است و امر واجب را هم، نمیتوان ترک کرد.
در روایتی از امام صادق به وجوب این مرتبه از شناخت اشاره شده: با فضيلتترين واجبات و ضروریترین آنها بر انسان، معرفت پروردگار، معرفت رسول و معرفت امام است بهواسطۀ نعت و صفت و نام او كه بايد به او اقتدا كرد؛ در حال تنگى و در حال فراخى.
حضرت میفرماید این سه نوع شناخت بر هر انسانی واجب است؛ نه فقط بر مؤمن و یا مسلم. یعنی زمینۀ این معرفت در درون هر انسانی وجود دارد و فطری است.
بیشترین زمانی که هر کس به معرفت امام نیاز دارد در حالت احتضار است
بیان امام صادق دربارۀ اهمیت اعتقاد این است: بیشترین زمانی که تو احتیاج داری بر اعتقاد صحیح باشی زمانیست که نفس تو به اینجا برسد (و حضرت با دست به حلق خود اشاره فرمود) آن زمان خواهی گفت: عقیدۀ خوبی داشتم.
من یک روایت از کتاب الهدایة شیخ صدوق میخوانم؛ و بعد خواهم گفت که این روایت و روایات مشابه، چه کمکی به ما خواهند کرد.
بیان شیخ صدوق این است: بر هر مسلمان واجب است معتقد باشد که حجتهای خداوند بر آفریدگانش پس از محمد ائمۀ اثنی عشر هستند: اولین ایشان علی است، سپس حسن، سپس حسین، سپس علی، سپس محمد، سپس جعفر، سپس موسی، سپس علی، سپس محمد، سپس علی، سپس حسن، سپس حجت قائم.
چرا باید ائمۀ اثنی عشر را به تعداد و نام آنها بشناسیم؟
چرا باید این حجتهای الهی را به تعداد و نام آنها بشناسیم؟ به این دلیل که خط بطلانی باشد بر هر چیزی که پیامبر آن را ترسیم نکرده است. وقتی پیامبر میفرماید این حجتها دوازده نفر هستند یعنی فرقههای زیدیه و اسماعیلیه باطل هستند. چون حضرت رسول در جانشینان خود اشخاصی به نامهای زید و اسماعیل ندارد. استدلال بیشتر از این هم نمیخواهد.
روایات اهل سنت دربارۀ تعداد جانشینان پیامبر
ابیداود الطیالسی در کتاب مسند خود، از جابر بن سمرة نقل میکند که رسول خدا فرمودند: اسلام، پیوسته عزیز است مادامی که دوازده خلیفه باشند که همۀ آنها از قریش هستند.
اهل سنت عدد جانشینان پیامبر را میآورند؛ اما نام ایشان را نمیآوردند! چون اگر نام را بیاورند نام خلفاء آنها در بین آنها نیست.
در طول تاریخ، افرادی بودند که به دروغ ادعای مهدویت کردهاند. ما از چه طریقی آنها را رد میکنیم؟ از طریق نام آنها، چون در تاریخ ثبت نشده است. استدلال بیش از این هم نمیخواهد.
لذا شلمغانی! هرگز نمیتواند مهدی باشد. حتی اگر از امام عسکری حدیث نقل کند. چون جانشینان پیامبر صالحٌ بعد صالح هستند و استمرار در امامت وجود دارد.
همۀ ما به ساحت مقدس قمر بنیهاشم و حضرت علی اکبر ارادت و محبت داریم؛ اما این باعث نمیشود که ما ایشان را در جایگاه امامت قرار دهیم. گاهی شنیده میشود که در برخی مجالس میگویند: اگر حضرت علی اکبر به شهادت نمیرسید امامت به ایشان انتقال پیدا میکرد! چنین حرفی ابدا صحیح نیست. حضرت علی اکبر جایگاه خود را در نظام خلقت دارد؛ اما حساب امام زین العابدین از ایشان و غیر معصومین کاملا جدا است. این حرفها نشان محبت به حضرت علی اکبر نیست؛ بلکه بیمعرفتی نسبت به ساحت مقدس امام زین العابدین است. کسانی که این حرفها را مطرح میکنند، امامت را نشناختهاند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزیده سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۸
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۱ آبان ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
حقوق_امام_بر_شیعیان_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_۸.pdf
1.22M
خلاصه سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۸
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۱ آبان ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
#اعلام_برنامه
جـلســـه هفـتـــگی ســـــهشنبـــهها
در ایام ولادت حضرت زینب (س)
سـهشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳
از سـاعــت ۱۹ تــــا ۲۱
زیارت آلیس: حاج محمد ناطقی
سخنـرانی : استـاد علــوی تهرانی
مـداحـــی : حـــاج علـی تـرابــی
خیـابـان کـارگــــر شـمـــالـــی
بالاتر از ایستگاه متــرو کارگر
مسجـــد حضـرت امیــــر (ع)
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ #اعلام_برنامه جـلســـه هفـتـــگی ســـــهشنبـــهها در ایام ولادت حضرت زینب (س) سـهشنب
🔊 #فایل_صوتی
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳
🔸مسجد حضرت امیر (ع)
🔹زیارت آل یس : حاج محمد ناطقی
🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی
📖موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۱۰
🔹مداحی : حاج علی ترابی
@Fares_ir
👇👇👇
زیارت آل یس.mp3
14.38M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #زیارت_آل_یس
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳
🎤 حاج محمد ناطقی
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
حقوق امام (ع) بر شیعیان - جلسه ۱۰.mp3
28.46M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #سخنرانی
📖 موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۱۰
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
فضائل حضرت زینب س.mp3
2.55M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #سخنرانی
📖 موضوع : #فضائل_حضرت_زینب_س
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
مداحی.mp3
9.95M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مداحی
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳
🎤 حاج علی ترابی
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
بررسی خطبه حضرت زینب (س) در شام
خطبه حضرت زینب (س) در شام یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین سخنرانیها در تاریخ اسلام است که پس از واقعه عاشورا و در مجلس یزید بن معاویه، پس از ورود اسیران کربلا به شام، ایراد شد.
هنگامیکه اسیران کربلا به شام رسیدند؛ یزید بهخاطر پیروزی ظاهریاش مجلسی برپا کرد تا با حضور اسیران و تحقیر آنان، جشن بگیرد. یزید در محضر اهل بیت(ع) بیشرمانه به خاندان امامت بیادبی میکرد. حضرت زینب(س) که در گوشهای از مجلس و در لباس اسارت نظارهگر رفتار یزید بودند؛ به ستوه آمدند و برخاستند و پس از حمد و ستایش خداوند متعال خطبهای ایراد کردند که به خطبه شام معروف شد.
ایشان در این خطبه با استفاده از آیات قرآن، یزید و حامیانش را به ستمکاری متهم کردند و پیروزی ظاهری آنان را ناشی از سنن الهی دانستند. حضرت با صراحت اعلام کردند که یزید عامل اصلی فاجعه کربلا است و هدفش از تحقیر اهل بیت(ع) تنها برای پوشاندن جنایات خود است. چند عامل کلیدی باعث شد که حضرت این خطبه را بیان کنند:
افشاگری علیه یزید
پس از واقعه کربلا، یزید با برگزاری مجلسی در شام به تحقیر اهل بیت(ع) پرداخت تا پیروزی خود را مشروع نشان دهد.
حضرت زینب(س) به عنوان نماینده اهل بیت(ع) به ایراد خطبه پرداختند تا ظلم و فساد حکومت یزید را افشاء و حقیقت عاشورا را برای همگان عیان کنند. حضرت خطاب به یزید گفتند که او با بستن راهها و به اسارت بردن اهل بیت، نمیتواند خود را در نظر خداوند عزیز بداند:
«ای یزید! آیا چنان پنداری که ما نزد خدا خوار و زبون هستیم و تو در پیشگاه خدا گرامی و عزیز هستی؟»
جلوگیری از تحریف واقعه کربلا
یزید تلاش میکرد تا واقعه کربلا را به عنوان عذابی الهی بر امام حسین(ع) معرفی کند. حضرت زینب(س) در این خطبه، به وضوح یزید را عامل اصلی این فاجعه معرفی کردند تا تحریف تاریخ پایان یابد:
«اگر تو امروز کشتن و اسارت ما را برای خود غنیمتی می دانی، به همین زودی باید غرامت سنگین این کار را بپردازی...»
آگاهسازی جامعه
حضرت زینب(س) با استناد به آیات قرآن و استفاده از زبان مشترک مسلمانان، سعی داشتند تا وجدان مردم شام را بیدار کنند و آنان را نسبت به باطل بودن حکومت یزید آگاه سازند:
«به خدا سوگند! هرچه کنی نمیتوانی نام و نشان ما را محو کنی و سروش ما را بمیرانی و به حدّ ما نتوانی رسید و ننگ این اعمال ننگین و ستمها را نتوانی شست... ألا لعنه الله علی الظالمین؛ همانا لعنت خدا بر ستمکاران»
پاسخ به بیاحترامیها
یزید در مجلس خود به سر بریده امام حسین(ع) بیاحترامی کرد و این موضوع انگیزهای برای حضرت زینب(س) ایجاد کرد تا با صدای بلند به دفاع از برادرشان بپردازند و نشان دهند که هیچکس نمیتواند مقام اهل بیت(ع) را زیر سؤال ببرد:
«خدایا! داد ما را بستان و از این ستمگران انتقام ما را بکش و خشم خود را بر آنکه خون ما ریخت و عهدمان بشکست و هتک حرمت ما کرد فرود آر!»
الگوی استقامت در مقابل ظلم
این خطبه نه تنها برای افشاء ظلم بود بلکه الگویی برای مقاومت در برابر ستمگران نیز محسوب میشد. گویی تمام آن سخنان از روح بلند امیرالمومنین امام علی(ع) و شجاعت بینظیر ایشان تراوش کرده و بر زبان دخترشان جاری شده که با همان منطقِ پدر سخن میگفت.
حضرت با شجاعت و بلاغت خود، نشان دادند که زنان نیز میتوانند در میدانهای اجتماعی و سیاسی نقش مؤثری ایفا کنند. ایشان با استناد به قرآن نشان دادند که سرنوشت ستمگران همواره تلخ و تباه خواهد بود. همچنین این خطبه نشاندهنده شجاعت و بلاغت حضرت است، چرا که تا آن زمان کسی جرأت نکرده بود این چنین و صریحاً به انتقاد از یزید بپردازد:
«آیا قول خدای تعالی را فراموش کردی: کافران نپندارند که چون ایشان را مهلت دادیم، خیری برای آنان است، نه چنان است بلکه ما آنها را مهلت دادیم تا گناه بیشتر کنند و آنان را عذابی باشد دردناک»
خطبه حضرت زینب(س) در شام نتایج تاریخی قابل توجهی به دنبال داشت که تأثیرات عمیقی بر جامعه اسلامی و تاریخ بعدی آن گذاشت. آگاهی جامعه از باطل بودن حکومت یزید و آشکار شدن شخصیت منافقانه وی، متزلزل شدن خلافت امویان، معرفی حکومت امویان به عنوان شکست خوردگان و جلوگیری از تحریف واقعه کربلا از جمله این نتایج است.
خطبه ای که حضرت ایراد کردند، پیامهای آموزنده عمیقِ اخلاقی و اجتماعی داشت.
اول شکرگزاری در برابر مشکلات بود که نشان داد در هر شرایطی باید به خداوند اعتماد داشت.
و دیگر موقتی بودن قدرت ظالم است. حضرت یادآور شدند که پیروزیهای ظالمان موقتی است و حقیقت همیشه روشن خواهد ماند.
گفتار والای دخت امامت چنان تاریخ را تحت تأثیر قرار داد که پس از گذشت سالها، حقیقتجویان از ایشان راهِ زندگی شرافتمندانه می آموزند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین
بمناسبت ولادت حضرت زینب کبری (س)
@Fares_ir
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
#اعلام_برنامه
جـلســـه هفـتـــگی ســـــهشنبـــهها
سـهشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۳
از سـاعــت ۱۹ تــــا ۲۱
زیارت آلیس: حاج حسین ارضــی
سخنـرانی : استـاد علــوی تهــرانی
مـداحـی : حـاج سیدجواد هاشمی
خیـابـان کـارگــــر شـمـــالـــی
بالاتر از ایستگاه متــرو کارگر
مسجـــد حضـرت امیــــر (ع)
@Fares_ir