eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
245 ویدیو
36 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
حقوق_امام_بر_شیعیان_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_5.pdf
1.01M
خلاصه سخنرانی استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی موضوع: | جلسه ۵ از سلسله جلسات هفتگی سه‌شنبه‌ها سه‌شنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۳ مسجد حضرت امیر علیه‌السلام @Fares_ir
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ جـلســـه هفـتـــگی ســـــه‌شنبـــه‌ها ســه‌شنبه ۸ آبان ۱۴۰۳ از سـاعــت ۱۹ تــــا ۲۱ زیـارت آل‌یس: حاج حسین ارضـی سخنـرانی : استـاد عـلــوی تهــرانی مـداحـی : حـاج کـاظــم غفــارنـژاد خیـابـان کـارگــــر شـمـــالـــی بالاتر از ایستگاه متــرو کارگر مسجـــد حضـرت امیــــر (ع) @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖 موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۶ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓
. اداء حق از نظر دین در دو مرتبۀ عمومی و خاص مطرح می‌شود. در مورد جایگاه اداء‌ حق نسبت به عموم گفته شد بالاترین عبادتی است که خداوند به‌واسطۀ آن پرستیده شده اداء حق مؤمن است. اکنون باید به این مسئله بپردازیم که اداء حقوق امام زمان از نظر خاص در اسلام چه جایگاهی دارد؟ عالم آخرت ابد الابد است عالم آخرت ابد الابد است و برای آن حدی متصور نیست. در دنیا اگر حالت انتظار وجود دارد به این دلیل است که انسان به کمال خودش نرسیده است. اما در آخرت انسان به کمال خودش می‌رسد، حالت انتظار وجود ندارد و تا بی‌نهایت ادامه‌دار خواهد بود. علت خلقت ما یک وجود بی‌نهایت است. در سورۀ غافر آیۀ ۳۹ آمده: زندگى دنيا متاع زودگذر است و فقط آخرت سراى استقرار است. چرا دشمنی دنیا را یقین نمی‌کنیم؟ من بارها با خودم اندیشیده‌ام که چرا وقتی از پوچی دنیا حرف می‌زنم بسیاری این مطلب را یقین نمی‌کنند. خدا گفته که دنیا بی‌ارزش است. شما هم که خدا را می‌پرستید پس چرا دشمنی دنیا را یقین نمی‌کنید؟ به این نتیجه رسیدم: دنیا برای کسی بی‌ارزش است که سالک إلی الله باشد. دنیا برای انسانی که اهل سلوک نباشد مطلوب است. خداوند در سورۀ عنکبوت آیۀ ۶۴ می‌فرماید: زندگى دنيا چیزی جز سرگرمى و بازيچه نيست و زندگى واقعی در سراى آخرت است. در آخرت از تلاش مؤمنان قدردانی خواهد شد در سورۀ اسراء آیۀ ۱۹ آمده است: كسانی‌‌كه سراى آخرت را اراده نموده و براى آن تلاش‌ كنند در حالى‌كه ايمان داشته‌ باشند تلاش چنين كسانى پاداش داده‌ خواهد شد. چگونه قدردانی خواهد شد؟ به این نحو که اگر کسی به اندازۀ یک وجب به سمت خداوند قدم بردارد خداوند به اندازۀ یک ذراع به سمت او می‌آید. این در دنیا نیست در آخرت است. در سورۀ شوریٰ آیۀ ۲۰ هم آمده: كسى‌كه کشت آخرت را بخواهد به كشت او فزونى مى‌بخشيم و كسى‌كه تنها كشت دنيا را بطلبد بهره‌اى از آن به او مى‌دهيم اما در آخرت هيچ بهره‌اى نخواهد داشت. تحولات دنیا تابع اتفاق و تحولات آخرت تابع استحقاق است انسان اگر دنبال دنیا باشد خداوند به او عطا خواهد کرد اما قدردانی فقط برای کسانی است که برای آخرت عمل می‌کنند. حال این عطا در دنیا و آخرت چگونه است؟ بیان امیرالمؤمنین این است: تحولات دنيا تابع اتفاق است و تحولات آخرت تابع استحقاق. یک دری به تخته بخورد ملک و دلار بالا برود یک عده ثروتمند بشوند. اما تحولات در آخرت تابع شایستگی است؛ و این شایستگی‌ هم تنها به‌واسطۀ عمل ایجاد می‌شود. دنیا به‌واسطۀ اموال آباد می‌شود و آخرت به‌واسطۀ اعمال امام هادی فرمودند: مردم در دنيا با اموال سر و كار دارند و در آخرت با اعمال. مبنای زندگی در آخرت میزان عمل است. قدرت سازندگی و تخریب عمل در آخرت به نحوی است که: هرکسی به اندازۀ سنگینی یک ذره عمل خیر داشته باشد آن را خواهد دید؛ و هر کس هم به اندازۀ سنگینی یک ذره عمل شر داشته باشد آن را خواهد دید. (زلزال: ۷ و ۸) آثار انجام عمل صالح حضرت امیر فرمودند: از زمرۀ کسانی نباش که بدون عمل به آخرت امید بسته است. در سورۀ کهف آیۀ ۱۱۰ آمده: هركسی به لقاء پروردگارش اميد دارد بايد عمل صالح انجام دهد. آثار عمل صالح به این شرح است: ۱. عمل صالح را براى خودشان ذخیره مى‌سازند. (روم: ۴۴) ۲. پاداش آن‌ها نزد پروردگارشان مسلم است. (بقره: ۶۲) ۳. نه خوفی برای آن‌ها وجود خواهد داشت و نه حزنی. (مائده: ۶۹) ۴. پاداشى نيكوتر خواهد داشت. (کهف: ۸۸) شاخصه‌های عمل صالح اما عمل صالح چه شاخصه‌هایی دارد؛ و در چه صورت عمل صالح گفته می‌شود؟ عمل صالح، دارای سه شاخصه است: ۱. بر مبنای ایمان باشد. (نور: ۳۹) ۲. بر اساس دستور خداوند، پیامبر و اهل بیت باشد. (نساء: ۵۹) ۳. از روی اخلاص باشد. شرط بقاء و انتقال عمل به عالم ملکوت خب عمل صالح را انجام دادیم. زیاد هم انجام دادیم. آیا کفایت می‌کند؟ خیر! چون خداوند صرف انجام عمل صالح آن را نمی‌پذیرد. بلکه باید عمل را به عالم ملکوت انتقال داد: هر کس که حسنه را با خود بیاورد برای او ده برابر پاداش خواهد بود. (انعام: ۱۶۰) پس باید فکری برای بقاء عمل کرد. شرط بقاء عمل و چگونگی انتقال آن به عالم ملکوت در فرمایش حضرت رسول آمده است: سوگند به آن كسی‌که جان من در دست اوست هيچ بنده‌اى از عمل خود بهره نمی‌برد، مگر به‌واسطۀ شناخت حقّ ما. پس جایگاه حقوق اهل بیت به گونه‌ای است که عمل ‌تنها به‌واسطۀ شناخت و اداء این حقوق به عالم ملکوت انتقال داده می‌شود. پس شناخت حق معصومین واجب است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گزیده سخنرانی استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی موضوع: | جلسه ۶ از سلسله جلسات هفتگی سه‌شنبه‌ها سه‌شنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۳ مسجد حضرت امیر علیه‌السلام @Fares_ir
حقوق_امام_بر_شیعیان_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_6.pdf
1.15M
خلاصه سخنرانی استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی موضوع: | جلسه ۶ از سلسله جلسات هفتگی سه‌شنبه‌ها سه‌شنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۳ مسجد حضرت امیر علیه‌السلام @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ #اعلام_برنامه جـلســـه هفـتـــگی ســـــه‌شنبـــه‌ها ســه‌شنبه ۸ آبان ۱۴۰۳ از سـاعــت ۱۹
🔊 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 سه‌شنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۳ 🔸مسجد حضرت امیر (ع) 🔹زیارت آل یس : حاج حسین ارضی 🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖موضوع : | جلسه ۹ 🔹مداحی : حاج کاظم غفارنژاد @Fares_ir 👇👇👇
زیارت آل یس.mp3
15.35M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 سه‌شنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج حسین ارضی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
حقوق امام (ع) بر شیعیان - جلسه ۹.mp3
29.83M
🔊 📚 📖 موضوع : | جلسه ۹ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 سه‌شنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
توسل به حضرت زهرا س.mp3
1.79M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 سه‌شنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
مداحی.mp3
7.36M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 سه‌شنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج کاظم غفارنژاد 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖 موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۷ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓
. مهمترین حقوق امام زمان بر شیعیان ۱. معرفة الامام امام باقر در باب لزوم معرفت امام فرمودند: خداوند در روز قیامت از احدی نمی‌پذیرد که بگوید: خدایا! نمی‌دانستم که فرزندان فاطمه پیشوایان مردمان بودند! معرفت امام‌ شرط ورود به وادی ایمان از امام معصوم روایت شده: بنده ورود به وادی ایمان پیدا نمی‌کند تا اینکه خدا، رسول او و تمام ائمه و همچنین امام زمان خود را بشناسد و در تمام امورش به امام زمان خود رجوع نموده و تسلیم او باشد. رضایت خداوند در گرو معرفت امام است از امام باقر روایت شده: راه ورود به هر چیزی و نیز رضایت خدا در اطاعت امام است بعد از معرفت او. پس رضایت خدا تنها در گرو اطاعت از امام بعد از شناخت ایشان است. پس اولین گام سلوک معرفت است و هر مقوله‌ای اعم از محبت، اطاعت و ولایت مبتنی بر معرفت است. از نظر اسلام فقط تمایلات مبتنی بر معرفت را به محبت تعبیر می‌کنند. در ادبیات عرب می‌گویند: دانش و اطلاعات یک فرد از یک حقیقت یا از مقولۀ علم به شیء است؛ یا از مقولۀ معرفت به شیء. علم به شیء به میزان دانشی گفته می‌شود که انسان نسبت به یک موضوع پیدا می‌کند. پس علم می‌تواند اجمالی‌، مبهم و ناقص باشد. اما معرفت به شیء به دانشی گفته می‌شود که اولا عمیق باشد؛ ثانیا باطنی باشد؛ ثالثا همه‌‌جانبه باشد؛ رابعا موجب آرامش خاطر شود. از ما نسبت به امام زمان، معرفة الامام را خواسته‌اند. یعنی یک دانش عمیق، باطنی و همه‌جانبه که باعث آرامش خاطر شود. دو اثر از آثار معرفت به امام زمان اثر اول: عارف به حق امام زمان در خیمۀ ایشان حضور دارد و شهید محسوب می‌شود امیرالمؤمنین فرمودند: هر يک از شما که در بستر خود بميرد در حالى كه به حق پروردگارش و به حق رسول او و اهل بيتش معرفت داشته باشد شهيد مرده است. معنای حقیقی انتظار دو تعبیر راجع به منتظر حقیقی مطرح شده است. البته اگر شخص به معنای واقعی کلمه منتظر باشد. نه اینکه بر مبنای یک معرفت غلط در توهم انتظار بوده و شعارش هم این باشد: مهدی بیا! این شعار غلط است. به این دلیل که او هست؛ این ما هستیم که باید خدمت ایشان برویم. از امام باقر روایت شده: براى كسى كه در انتظار فرج از دنیا برود زيانى نيست كه در ميان خيمۀ مهدى و در ميان لشکر او نمرده باشد. یعنی: منتظر حقیقی در تمام اهداف امام شریک است. رکن قویم منتظر حقیقی معرفت است. تا زمانی که معرفت حاصل نشود انتظار هم محقق نخواهد شد. امام صادق به مفضل فرمودند: هر زمان که قائم ظهور كند در قبر به مؤمن گفته می‌شود: آقای تو ظهور كرده است. اگر می‌خواهى به او ملحق شوى برخيز و ملحق شو و اگر می‌خواهی در جوار كرامت پروردگارت بمانى بمان. این اولین اثر معرفة الامام است که اگر کسی منتظر حقیقی باشد گویی که در وسط خیمۀ امام است. مقام تخییر در عالم برزخ کم چیزی نیست. اثر دوم: عارف به حق امام طعم شیرین ایمان را می‌چشد امام صادق فرمودند: هرکسی از امت محمد(ص) كه حق واجب امام خود را بشناسد طعم شيرين ايمان خود را خواهد چشید. ما باید دائما در قالب دعا از خداوند متعال بخواهیم: خداوندا! شیرینی ایمان را به ما بچشان. هر چه ایمان نیکوتر باشد، قرب به خداوند بیشتر است حضرت امیر فرمودند: نزديک‌ترين مردم به خداوند كسى است كه ايمان او نيكوتر باشد. پس معلوم می‌شود که یک ایمان غیر نیکو و توهمی هم وجود دارد. برخی از اقسام ایمان توهمی ۱. ایمان کفری ۲. ایمان ادعایی ۳. ایمان شرکی ۴. ایمان تفصیلی ما باید یک شاخصه داشته باشیم تا به‌واسطۀ آن از گرفتار شدن در این چهار نوع ایمان نجات پیدا کنیم. شاخصه‌های ایمان حقیقی خداوند متعال می‌فرماید: جز این نیست که اهل ایمان كسانى هستند كه هرگاه یاد خداوند می‌شود دل‌های آن‌ها خاشع مى‌گردد و هنگامى‌كه آيات إلاهی بر آن‌ها خوانده مى‌شود ايمان‌شان افزون‌تر مى‌گردد؛ و تنها بر پروردگارشان توكل دارند. همان كسانى‌ كه نماز را اقامه می‌کنند و از آنچه روزی آن‌ها کرده‌ايم انفاق مى‌كنند. مؤمنان حقيقى آن‌ها هستند. تنها راه رسیدن به ایمان حقیقی معرفت امام است این آیه بیان ویژگی‌های اهل ایمان بود. حال چگونه می‌توان به ایمان حقیقی رسید؟ به‌واسطۀ همان فرمایش امام صادق که فرمودند: هرکسی از امت محمد(ص) كه حق واجب امام خود را بشناسد  طعم شيرين ايمان خود را خواهد چشید. همۀ حقایق نظام خلقت در امامت است اصلا لازم نیست چله بگیرید تا به دیدار امام عصر نائل شوید. همین که در مسیر ایمان حقیقی باشید امام زمان را درک خواهید کرد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گزیده سخنرانی استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی موضوع: | جلسه ۷ از سلسله جلسات هفتگی سه‌شنبه‌ها سه‌شنبه ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۳ مسجد حضرت امیر علیه‌السلام @Fares_ir
حقوق_امام_بر_شیعیان_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_۷.pdf
1.29M
خلاصه سخنرانی استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی موضوع: | جلسه ۷ از سلسله جلسات هفتگی سه‌شنبه‌ها سه‌شنبه ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۳ مسجد حضرت امیر علیه‌السلام @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖 موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۸ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓
. اگر حقوق امام را ادا نکنیم ذمۀ ما بدهکار ایشان خواهد بود بحث ما در معرفت امام است. این حق عقلا، شرعا و عرفا باید ادا شود. چون حق از مقولۀ ادا کردن است. ما اگر به حقوق امام زمان معرفت نداشته باشیم حقی را هم ادا نکرده‌ایم؛ و ذمۀ ما نیز به امام بدهکار خواهد بود. ما باید به یک بینش و تفکر برسیم. این بینش را هم فرمایشات اهل بیت ایجاد می‌کند. شما به هیچ وجه نمی‌توانید برای مردم محدودیت ایجاد کنید؛ بلکه باید در آن‌ها مصونیت ایجاد کنید. محدودیت آن محرومیت‌هایی‌ست که ما برای افراد ایجاد می‌کنیم؛ اما مصونیت چارچوبی‌ست که افراد آن را انتخاب و رعایت می‌کنند. پس در این مجالس باید انتخاب صحیح را در اختیار افراد گذاشت. قدم اول در فراگیری حکمت، ایجاد مصونیت است ما اساساً در شنیدن کلمات دیگران هم محدودیت نداریم. امیرالمؤمنین فرمودند حکمت را اخذ کن و لو از اهل نفاق. به ما اجازه داده‌اند حکمت را از آن‌ها اخذ کنیم ولی قبل از آن به ما توصیه شده که در خودمان مصونیت ایجاد کنیم. به این معنا که صاحب تفکر شویم. شناخت اسمی امام اولین قدم در کسب معرفت یکی از اموری که به ما در کسب معرفت نسبت به اهل بیت یاری می‌رساند شناخت اسمی ایشان است. شناخت اسمی یعنی: شناختن امام از طریق ظاهر. پس هر امر ظاهری که باعث تمایز امام از سایرین شود را شناخت اسمی می‌گویند. شناخت اسمی امام واجب است شناخت اسمی واجب است و امر واجب را هم، نمی‌توان ترک کرد. در روایتی از امام صادق به وجوب این مرتبه از شناخت اشاره شده: با فضيلت‌ترين واجبات و ضروری‌ترین آن‌ها بر انسان، معرفت پروردگار، معرفت رسول و معرفت امام است به‌واسطۀ نعت و صفت و نام او كه بايد به او اقتدا كرد؛ در حال تنگى و در حال فراخى. حضرت می‌فرماید این سه نوع شناخت بر هر انسانی واجب است؛ نه فقط بر مؤمن و یا مسلم. یعنی زمینۀ این معرفت در درون هر انسانی وجود دارد و فطری است. بیشترین زمانی که هر کس به معرفت امام نیاز دارد در حالت احتضار است بیان امام صادق دربارۀ اهمیت اعتقاد این است: بیشترین زمانی که تو احتیاج داری بر اعتقاد صحیح باشی زمانی‌ست که نفس تو به اینجا برسد (و حضرت با دست به حلق خود اشاره فرمود) آن زمان خواهی گفت: عقیدۀ خوبی داشتم. من یک روایت از کتاب الهدایة شیخ صدوق می‌خوانم؛ و بعد خواهم گفت که این روایت و روایات مشابه، چه کمکی به ما خواهند کرد. بیان شیخ صدوق این است: بر هر مسلمان واجب است معتقد باشد که حجت‌های خداوند بر آفریدگانش پس از محمد ائمۀ اثنی عشر هستند: اولین ایشان علی است، سپس حسن، سپس حسین، سپس علی، سپس محمد، سپس جعفر، سپس موسی، سپس علی، سپس محمد، سپس علی، سپس حسن،‌ سپس حجت قائم. چرا باید ائمۀ اثنی عشر را به تعداد و نام آن‌ها بشناسیم؟ چرا باید این حجت‌های الهی را به تعداد و نام آن‌ها بشناسیم؟ به این دلیل که خط بطلانی باشد بر هر چیزی که پیامبر آن را ترسیم نکرده است. وقتی پیامبر می‌فرماید این حجت‌ها دوازده نفر هستند یعنی فرقه‌های زیدیه و اسماعیلیه باطل هستند. چون حضرت رسول در جانشینان خود اشخاصی به نام‌های زید و اسماعیل ندارد. استدلال بیش‌تر از این هم نمی‌خواهد. روایات اهل سنت دربارۀ تعداد جانشینان پیامبر ابی‌داود الطیالسی در کتاب مسند خود، از جابر بن سمرة نقل می‌کند که رسول خدا فرمودند: اسلام، پیوسته عزیز است مادامی که دوازده خلیفه باشند که همۀ آن‌ها از قریش هستند. اهل سنت عدد جانشینان پیامبر را می‌آورند؛ اما نام ایشان را نمی‌آوردند! چون اگر نام را بیاورند نام خلفاء آن‌ها در بین آنها نیست. در طول تاریخ، افرادی بودند که به دروغ ادعای مهدویت کرده‌اند. ما از چه طریقی آن‌ها را رد می‌کنیم؟ از طریق نام آن‌ها، چون در تاریخ ثبت نشده است. استدلال بیش از این هم نمی‌خواهد. لذا شلمغانی! هرگز نمی‌تواند مهدی باشد. حتی اگر از امام عسکری حدیث نقل کند. چون جانشینان پیامبر صالحٌ بعد صالح هستند و استمرار در امامت وجود دارد. همۀ ما به ساحت مقدس قمر بنی‌هاشم و حضرت علی اکبر ارادت و محبت داریم؛ اما این باعث نمی‌شود که ما ایشان را در جایگاه امامت قرار دهیم. گاهی شنیده می‌شود که در برخی مجالس می‌گویند: اگر حضرت علی اکبر به شهادت نمی‌رسید امامت به ایشان انتقال پیدا می‌کرد! چنین حرفی ابدا صحیح نیست. حضرت علی اکبر جایگاه خود را در نظام خلقت دارد؛ اما حساب امام زین العابدین از ایشان و غیر معصومین کاملا جدا است. این حرف‌ها نشان محبت به حضرت علی اکبر نیست؛ بلکه بی‌معرفتی نسبت به ساحت مقدس امام زین العابدین است. کسانی که این حرف‌ها را مطرح می‌کنند، امامت را نشناخته‌اند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گزیده سخنرانی استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی موضوع: | جلسه ۸ از سلسله جلسات هفتگی سه‌شنبه‌ها سه‌شنبه ۱ آبان ماه ۱۴۰۳ مسجد حضرت امیر علیه‌السلام @Fares_ir
حقوق_امام_بر_شیعیان_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_۸.pdf
1.22M
خلاصه سخنرانی استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی موضوع: | جلسه ۸ از سلسله جلسات هفتگی سه‌شنبه‌ها سه‌شنبه ۱ آبان ماه ۱۴۰۳ مسجد حضرت امیر علیه‌السلام @Fares_ir
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ جـلســـه هفـتـــگی ســـــه‌شنبـــه‌ها در ایام ولادت حضرت زینب (س) سـه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ از سـاعــت ۱۹ تــــا ۲۱ زیارت آل‌یس: حاج محمد ناطقی سخنـرانی : استـاد علــوی تهرانی مـداحـــی : حـــاج علـی تـرابــی خیـابـان کـارگــــر شـمـــالـــی بالاتر از ایستگاه متــرو کارگر مسجـــد حضـرت امیــــر (ع) @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ #اعلام_برنامه جـلســـه هفـتـــگی ســـــه‌شنبـــه‌ها در ایام ولادت حضرت زینب (س) سـه‌شنب
🔊 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 سه‌شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳ 🔸مسجد حضرت امیر (ع) 🔹زیارت آل یس : حاج محمد ناطقی 🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖موضوع : | جلسه ۱۰ 🔹مداحی : حاج علی ترابی @Fares_ir 👇👇👇
زیارت آل یس.mp3
14.38M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 سه‌شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج محمد ناطقی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
حقوق امام (ع) بر شیعیان - جلسه ۱۰.mp3
28.46M
🔊 📚 📖 موضوع : | جلسه ۱۰ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 سه‌شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
فضائل حضرت زینب س.mp3
2.55M
🔊 📚 📖 موضوع : ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 سه‌شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
مداحی.mp3
9.95M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 سه‌شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج علی ترابی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
بررسی خطبه حضرت زینب (س) در شام خطبه حضرت زینب (س) در شام یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین سخنرانی‌ها در تاریخ اسلام است که پس از واقعه عاشورا و در مجلس یزید بن معاویه، پس از ورود اسیران کربلا به شام، ایراد شد. هنگامی‌که اسیران کربلا به شام رسیدند؛ یزید به­‌خاطر پیروزی ظاهری‌اش مجلسی برپا کرد تا با حضور اسیران و تحقیر آنان، جشن بگیرد. یزید در محضر اهل بیت(ع) بی‌شرمانه به خاندان امامت بی‌ادبی می‌کرد. حضرت زینب(س) که در گوشه‌ای از مجلس و در لباس اسارت نظاره­‌گر رفتار یزید بودند؛ به ستوه آمدند و برخاستند و پس از حمد و ستایش خداوند متعال خطبه­‌ای ایراد کردند که به خطبه شام معروف شد. ایشان در این خطبه با استفاده از آیات قرآن، یزید و حامیانش را به ستمکاری متهم کردند و پیروزی ظاهری آنان را ناشی از سنن الهی دانستند. حضرت با صراحت اعلام کردند که یزید عامل اصلی فاجعه کربلا است و هدفش از تحقیر اهل بیت(ع) تنها برای پوشاندن جنایات خود است. چند عامل کلیدی باعث شد که حضرت این خطبه را بیان کنند: افشاگری علیه یزید پس از واقعه کربلا، یزید با برگزاری مجلسی در شام به تحقیر اهل بیت(ع) پرداخت تا پیروزی خود را مشروع نشان دهد. حضرت زینب(س) به عنوان نماینده اهل بیت(ع) به ایراد خطبه پرداختند تا ظلم و فساد حکومت یزید را افشاء و حقیقت عاشورا را برای همگان عیان کنند. حضرت خطاب به یزید گفتند که او با بستن راه‌ها و به اسارت بردن اهل بیت، نمی‌تواند خود را در نظر خداوند عزیز بداند: «ای یزید! آیا چنان پنداری که ما نزد خدا خوار و زبون هستیم و تو در پیشگاه خدا گرامی و عزیز هستی؟» جلوگیری از تحریف واقعه کربلا یزید تلاش می‌کرد تا واقعه کربلا را به عنوان عذابی الهی بر امام حسین(ع) معرفی کند. حضرت زینب(س) در این خطبه، به وضوح یزید را عامل اصلی این فاجعه معرفی کردند تا تحریف تاریخ پایان یابد: «اگر تو امروز کشتن و اسارت ما را برای خود غنیمتی می دانی، به همین زودی باید غرامت سنگین این کار را بپردازی...» آگاه‌سازی جامعه حضرت زینب(س) با استناد به آیات قرآن و استفاده از زبان مشترک مسلمانان، سعی داشتند تا وجدان مردم شام را بیدار کنند و آنان را نسبت به باطل بودن حکومت یزید آگاه سازند: «به خدا سوگند! هرچه کنی نمی‌توانی نام و نشان ما را محو کنی و سروش ما را بمیرانی و به حدّ ما نتوانی رسید و ننگ این اعمال ننگین و ستم‌ها را نتوانی شست... ألا لعنه الله علی الظالمین؛ همانا لعنت خدا بر ستمکاران» پاسخ به بی‌احترامی‌ها یزید در مجلس خود به سر بریده امام حسین(ع) بی‌احترامی کرد و این موضوع انگیزه‌ای برای حضرت زینب(س) ایجاد کرد تا با صدای بلند به دفاع از برادرشان بپردازند و نشان دهند که هیچ‌کس نمی‌تواند مقام اهل بیت(ع) را زیر سؤال ببرد: «خدایا! داد ما را بستان و از این ستمگران انتقام ما را بکش و خشم خود را بر آنکه خون ما ریخت و عهدمان بشکست و هتک حرمت ما کرد فرود آر!» الگوی استقامت در مقابل ظلم این خطبه نه تنها برای افشاء ظلم بود بلکه الگویی برای مقاومت در برابر ستمگران نیز محسوب می‌شد. گویی تمام آن سخنان از روح بلند امیرالمومنین امام علی(ع) و شجاعت بی‌نظیر ایشان تراوش کرده و بر زبان دخترشان جاری شده که با همان منطقِ پدر سخن می‌گفت. حضرت با شجاعت و بلاغت خود، نشان دادند که زنان نیز می‌توانند در میدان‌های اجتماعی و سیاسی نقش مؤثری ایفا کنند. ایشان با استناد به قرآن نشان دادند که سرنوشت ستمگران همواره تلخ و تباه خواهد بود. همچنین این خطبه نشان‌دهنده شجاعت و بلاغت حضرت است، چرا که تا آن زمان کسی جرأت نکرده بود این چنین و صریحاً به انتقاد از یزید بپردازد: «آیا قول خدای تعالی را فراموش کردی: کافران نپندارند که چون ایشان را مهلت دادیم، خیری برای آنان است، نه چنان است بلکه ما آنها را مهلت دادیم تا گناه بیشتر کنند و آنان را عذابی باشد دردناک» خطبه حضرت زینب(س) در شام نتایج تاریخی قابل توجهی به دنبال داشت که تأثیرات عمیقی بر جامعه اسلامی و تاریخ بعدی آن گذاشت. آگاهی جامعه از باطل بودن حکومت یزید و آشکار شدن شخصیت منافقانه وی، متزلزل شدن خلافت امویان، معرفی حکومت امویان به عنوان شکست خوردگان و جلوگیری از تحریف واقعه کربلا از جمله این نتایج است. خطبه ای که حضرت ایراد کردند، پیام‌های آموزنده عمیقِ اخلاقی و اجتماعی داشت. اول شکرگزاری در برابر مشکلات بود که نشان داد در هر شرایطی باید به خداوند اعتماد داشت. و دیگر موقتی بودن قدرت ظالم است. حضرت یادآور شدند که پیروزی‌های ظالمان موقتی است و حقیقت همیشه روشن خواهد ماند. گفتار والای دخت امامت چنان تاریخ را تحت تأثیر قرار داد که پس از گذشت سال‌ها، حقیقت‌جویان از ایشان راهِ زندگی شرافتمندانه می آموزند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین بمناسبت ولادت حضرت زینب کبری (س) @Fares_ir
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ جـلســـه هفـتـــگی ســـــه‌شنبـــه‌ها سـه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۳ از سـاعــت ۱۹ تــــا ۲۱ زیارت آل‌یس: حاج حسین ارضــی سخنـرانی : استـاد علــوی تهــرانی مـداحـی : حـاج سیدجواد هاشمی خیـابـان کـارگــــر شـمـــالـــی بالاتر از ایستگاه متــرو کارگر مسجـــد حضـرت امیــــر (ع) @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ #اعلام_برنامه جـلســـه هفـتـــگی ســـــه‌شنبـــه‌ها سـه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۳ از سـاعــت ۱۹
🔊 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 سه‌شنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۳ 🔸مسجد حضرت امیر (ع) 🔹زیارت آل یس : حاج حسین ارضی 🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖موضوع : | جلسه ۱۱ 🔹مداحی : حـاج سیدجواد هاشمی @Fares_ir 👇👇👇
زیارت آل یس.mp3
14.73M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 سه‌شنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج حسین ارضی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
حقوق امام (ع) بر شیعیان - جلسه ۱۱.mp3
26.38M
🔊 📚 📖 موضوع : | جلسه ۱۱ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 سه‌شنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
توسل حضرت زهرا س.mp3
2.12M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 سه‌شنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir