🔆 تفاوت اقتصاد در تمدن اسلامی با غربی
(قسمت اول)
🔎 رسالت تمدن مادی قدرت تولید ثروت است و این ثروت را به صورت بادوام، ثابت و مستقر توضیع کند. ما وقتی در ارزششناسی اسلامی میگوییم که ارزش اقتصاد اصیل نیست، منظور این است که این معیشت باید در خدمت عبودیت قرار گیرد. آن وقت با این مفهوم معنویت میشود سه کارکرد نظام اقتصادی که ایجاد ثبات، رشد اقتصادی و توزیع عادلانه است، را انجام داد.
❌ حتی اگر همهی این سه کارکرد باشد؛ ولی در خدمت معنویت قرار نگیرد، به آن تمدن اسلامی صدق نمیکند. شما اگر نگاه کنید میبینید در آیات قران گاهی اوقات اشاره به قارون میشود که ثروت بسیاری داشته...
💠 ولی این ثروت در خدمت معنویت قرار نداشته؛ لذا در رویکرد اسلامی تمدن مادی، خودش ارزش ذاتی ندارد. تمدن مادی ارزش آن، ارزش غیری است. تمدن مادی وقتی ارزش دارد که در خدمت تمدن معنوی قرار گیرد و انسان را به مقام قرب الهی برساند و آن حیات طیبه اتفاق بیفتد.
🎙 گفتوگو با دکتر محمد جواد توکلی
#شماره_41
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
✅ اربعین و تمدن اسلامی
(قسمت اول)
🔸 اربعین دو قسمت دارد:
یک قسمت زیارت اربعین است که چیز جدیدی نیست و مربوط به گذشته است. زیارت اربعین را از گذشته داشتهایم. چه بسا، زیارت عاشورا و زیارت عرفه در متون اسلامی اهمیت بیشتری هم از آن داشته باشد.
🔰 قسمت دیگر، راهپیمایی است که این نیز از گذشته وجود داشته است. عکسهای تاریخیای موجود است که بزرگان و علما را در میانهی راه نجف تا کربلا درحالی که پیاده میرفتند، نشان میدهد. البته این پیادهروی منحصر در اربعین نبوده است. امری سنتی بوده است که در اربعین پررنگتر شده است.
🔆 اینکه راهپیمایی اربعین بعد از سقوط صدام گسترش مییابد. این امری جدید است و به این صورت، سابقه نداشته است، پیداست که نفحات انقلاب اسلامی تأثیر گذاشته است. پیداست که این تأثیرگذاری را در احیاگری آن سنت - به شکلی که فرهنگ، ظهور اجتماعی پیدا کرده است - داشته است.
✂️ برشی از یادداشت موسی نجفی در نشریه
فرهنگ پویا #شماره_41
#معارف
#اربعین
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✅ اربعین و تمدن اسلامی (قسمت اول) 🔸 اربعین دو قسمت دارد: یک قسمت زیارت اربعین است که چیز جدیدی نیس
✅ اربعین و تمدن اسلامی
(قسمت دوم)
🌐 حالا فرهنگ اربعین در شکل اجتماعی و سیاسی، خود را نشان میدهد. اول، ناقصتر بود ولی هر سال که گذشت، کاملتر شد. اربعین به عنوان امری که هنوز احیای سنت است رگههایی از جنبههای جدید را در آن میتوانیم ببینیم. به این نکته باید توجه داشت که تمدن اسلامی ویژگیای دارد که در تمدن غربی نیست.
〽️ بیان شد که تمدنها سه ویژگی دارند: ابزار، عقلانیت، و فضایل اخلاقی. تمدن غربی در فضایل اخلاقی تک بُعدی است، تمدنی مادی و ناسوتی است. بزرگترین شعار آن هم، قدسیتزدایی از عالم بوده است، منتهی راهپیمایی اربعین، قدسی است. نقطهی آخر و مرکزی آن، زیارت امام حسین (علیهالسلام) است و خودِ این زیارت، یک کانون قدسی است.
🔆 ببینید فَرق شهر اسلامی و غیر اسلامی در چیست؟ همان فرق تمدن اسلامی با تمدن غیر اسلامی است. در شهر اسلامیای مثل مشهد، اولین سوالی که هرکس وقتی میخواهد جایی را اجاره کند میپرسد، این است که آن محل چقدر تا حرم فاصله دارد؟ یعنی مرکز مشهد حرم امام رضا (علیهالسلام) است.
✂️ برشی از یادداشت موسی نجفی در نشریه
فرهنگ پویا #شماره_41
#معارف
#اربعین
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✅ اربعین و تمدن اسلامی (قسمت دوم) 🌐 حالا فرهنگ اربعین در شکل اجتماعی و سیاسی، خود را نشان میدهد. ا
✅ اربعین و تمدن اسلامی
(قسمت سوم)
〽️ اما در تهران اینگونه نیست نیست که اگر کسی بخواهد خانه اجاره کند، بپرسد که مثلا تا مصلی چقدر راه است؟ چرا که تهران، شهری اسلامی نیست، مرکزش هم، مکان مقدس نیست. لکن کربلا، نجف، مکه، مدینه و قم شهرهایی هستند که یک قلبِ قدسی در آن شهر زده میشود و همه را با آن میسنجند.
🔘 ممکن است حاشیهها، حاشیههای مدرن باشند - شاید بازارهای مشهد حتی از بازارهای تهران هم مدرنتر باشد - اما یک کانون قدسی در این شهرها دیده میشود. در شهرهای اسلامی، این وجود دارد، در تمدن اسلامی هم همین طور است. ... . ما به ماهیت آن [راهپیمایی اربعین] که مدرن هست یا نیست، کاری نداریم.
🔆 این سبک راهپیمایی قبل از انقلاب اسلامی نبوده است. این راهپیمایی، قدسی است. خود این قدسیت نشان میدهد که راهپیمایی اربعین، فرهنگی چند ساحتی دارد. این، در مقابل تمدنِ تکساحتی غرب قرار میگیرد.
✂️ برشی از یادداشت موسی نجفی در نشریه
فرهنگ پویا #شماره_41
#معارف
#اربعین
🆔 @farhang_puya
💠 استاد حاج شیخ حسین انصاریان:
🏴 چه ایام با عظمتی است ایام اربعین، آدم قلبش میشکند که چرا توفیق ندارد در ایام اربعین شرکت کند. ائمۀ ما گفتند اگر نمیتوانی بروی زیارت بایست رو به قبله به ابیعبدالله (ع) سلام بده زائر حساب میشوی.
#معارف
#اربعین
#سخنی_از_بزرگان
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔆 تفاوت اقتصاد در تمدن اسلامی با غربی (قسمت اول) 🔎 رسالت تمدن مادی قدرت تولید ثروت است و این ثروت ر
🔆 تفاوت اقتصاد در تمدن اسلامی با غربی
(قسمت دوم)
❌ اتفاقاً راجع به «شاخص توسعهی انسانی» مقالهای نوشتم. الان غرب برای توسعهی انسانی سه شاخص مطرح میکند و میگوید توسعهی انسانی وقتی تحقق پیدا میکند که آدمها عمرشان زیاد باشد، جیبشان پر پول باشد و بدنشان سالم باشد!
💠 به تعبیر دیگر سواد، بهداشت و درآمد را برای توسعهی انسانی مطرح میکنند. من در مقاله بعد معنویت و اخلاق را هم اضافه کردم و گفتم اگر این سه تا باشد و اخلاق و معنویت و هدفگذاری اصلی آن، تحقق پیدا نکند، اصلا توسعهی انسانی حاصل نشده است؛ چون در رویکرد قرآنی آن هدف نهایی، تعالی انسان است، توسعه و پیشرفت نیست.
❇️ در آیات آمده «و تعالوا الی کلمه سواء». تعالوا در این جا به معنی آمدن نیست، بلکه به معنی بالا آمدن است. پیشرفت؛ یعنی ارتقاء؛ یعنی بالا آمدن. ... پس رشد، عدالت، استقرار اقتصادی به عنوان مقدمه است و مطلوب بودن آنها مقید به معنویت میشود.
🎙 گفتوگو با دکتر محمد جواد توکلی
#شماره_41
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
🌐 اربعین، حرکتی جهانی
(قسمت اول)
🔸 راهپیمایی اربعین، راهپیمایی ملی نیست؛ نه برای عراقی هاست، نه برای ایرانی و نه برای لبنانیها. در واقع، برای کشور خاصی نیست و جنبهای فراملی دارد. این خود، نشان دهنده یک زیست تمدنی است. در تمدن غرب هم، این را میبینیم. تمدن غرب متعلق به یک ملت نیست، آلمانیها، انگلیسیها، آمریکاییها، فرانسویها و دیگران همه مدعی آن هستند.
🔊 تمدن اسلامی هم، اینگونه است. تمدن اسلامی هم، زیست جغرافیایی محدود ندارد و خیلی وسیع است. این زیست، در راهپیمایی اربعین دیده میشود؛ زبانهای متنوع، نژادهای متعدد و غیره دیده میشود. در تمدنها یک امر مهم دیگری نیز هست.
📚 از آقای کسینجر در کتاب «نظم جهانی»اش خواندم که میگوید: «دلیلی که اسلام میتواند نظم جهانی حاصل از قرار دارد وستفالیا - که نظم اروپایی و غربی تحت تأثیر آن شکل گرفته است - را تحت تأثیر قرار داده و به هم بزند، قضیه دارالسلام و دارالکفر و دارالحرب است که مسلمانها به این قائل هستند».
✂️ برشی از یادداشت موسی نجفی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_41
#معارف
#اربعین
🆔 @farhang_puya
Shab19Safar1399[01].mp3
11.59M
💠 نجوا با حضرت سیدالشهداء (علیهالسلام)
💠 دلتنگ اربعینیم...
🎙 حاج میثم مطیعی
#مناسبتی
#اربعین
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌐 اربعین، حرکتی جهانی (قسمت اول) 🔸 راهپیمایی اربعین، راهپیمایی ملی نیست؛ نه برای عراقی هاست، نه برا
🌐 اربعین، حرکتی جهانی
(قسمت دوم)
🔆 تمام حرف کسینجر این است که مسلمانان میتوانند با این تقسیمبندیها، به همه نسبت برقرار کنند؛ با مؤمنین، به غیر مؤمنین و با کسانی که داخل جامعهی اسلامی زندگی میکنند اما مسلمان نیستند. تکلیف همه را مشخص میکنند. البته این را با صراحت نمیگوید و این برداشت من از متن ایشان است.
🛣 در راهپیمایی اربعین هم، ممکن است همه خیلی مقید به احکام نباشند؛ اما آنجا زندگی مؤمنانه و نظمی مؤمنانه را تجربه میکنند. آنجا فضای سکولار نیست و تکلیف همه معلوم است. سبک زندگی مقدس دیده میشود و همه با آن نسبت دارند.
✴️ برادران اهل تسنن و حتی از مذاهب دیگر مثل ارتدوکسها و کاتولیکهای مسیحی هم به این مراسم میآیند و منعی برای ایشان جهت شرکت در این راهپیمایی نیست. این نشان دهندهی آن است که راهپیمایی اربعین میتواند با فرهنگهای دیگر نسبت برقرار کند.
✂️ برشی از یادداشت موسی نجفی در نشریه
فرهنگ پویا #شماره_41
#معارف
#اربعین
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌐 اربعین، حرکتی جهانی (قسمت دوم) 🔆 تمام حرف کسینجر این است که مسلمانان میتوانند با این تقسیمبندی
🌐 اربعین، حرکتی جهانی
(قسمت سوم)
🔹 پس اصولاً تمدن اسلامی - که یکی از جلوههای امروزش در جامعهی مدرن، راهپیمایی اربعین است، قدرت نسبت برقرار کردن با همه چیز را دارد. البته با برتری سبک زندگی اسلامی، نظم مؤمنانه و آن کانون قدسی که در آن وجود دارد.
🔸 به نظرم مهمترین بحث راهپیمایی اربعین جلوهای است از نظریه پیوستگی که توانسته یک امر سنتی را از گذشته آورده و با عبور از عالم مدرن، کاملا در یک ظهور اجتماعی به این گستردگی و با این ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نشان دهد.
🔗 به طوری که برخی از محققین در آمریکا بحث کرده بودند که راهپیمایی اربعین، طرح خاورمیانهی جدید آمریکا را کاملا به هم زد و ملتهای ایران، عراق، لبنان، سوریه و غیره را در یک ترکیب جدید قرار داد. نه تنها این کشورها تجزیه نشدند بلکه وحدتی مؤمنانه را در راهپیمایی اربعین تجربه کردند.
✂️ برشی از یادداشت موسی نجفی در نشریه
فرهنگ پویا #شماره_41
#معارف
#اربعین
🆔 @farhang_puya