eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
927 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 آزادی اسلامی 💠 بحث آزادی از نظر اسلام و قرآن یکی از بحث‌های مهم اسلامی و اجتماعی است و به وظایف حکومت اسلامی مربوط می‌شود... حکومت اسلامی در قبال جامعه دو وظیفه دارد. یک نوع وظایف مربوط به امور معنوی و نوع دیگر، وظایف مربوط به رفاه مادی است. ⭕️ وظایف معنوی؛ مانند تعلیم و تربیت، تزکیه‌ی جامعه، بهره‌برداری از صدا و سیما در تعمیق فرهنگ اسلامی، سد نفوذ فرهنگ و بیگانه و... است که وظیفه‌ی دولت در رابطه با وظایف معنوی در جامعه، تامین آزادی برای افراد جامعه و زمینه‌های رهایی انسان از قیود مخرب، مفسد و متوقف کننده و همه‌ی موانع حرکت، رشد و جهش انسان‌ها و مبارزه با آن‌هاست که همان مبارزه برای آزادی افراد جامعه محسوب می‌گردد. این یکی از تلاش‌های لازم و واجب دولت اسلامی است که یقین نمی‌شود جمهوری اسلامی باشد و این تلاش نباشد. 🗞 فصلنامه‌ی پژوهشهای اسلامی، شماره‌ی ۱۴، مقاله‌ی آزادی از نظر اسلام و غرب در دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) 🆔 @farhang_puya
🔎 وضعیت کلی ایران قبل از انقلاب اسلامی (قسمت اول) 🌐 وضعیت سیاسی 📉 نظام سیاسی ایران در دوران قبل از انقلاب‌اسلامی، نظام سلطنتی و پادشاهی به شکل موروثی بوده و مردم ایران هیچ نقشی در به قدرت رسیدن پادشاه نداشتند. در نظام سلطنتی شاه با هر نوع خصوصیت و ویژگی‌هایی، از اختیارات کامل برخوردار و فرمان او، دستور خدا تلقی می‌شد. آخرین رژیم سلطنتی در ایران، رژیم منحوس پهلوی بود. رضا شاه، دیکتاتوری مستبد، خشن، بی‌رحم و بیگانه پرست بود. 🔖 محمدرضا‌پهلوی نیز با نظر بیگانگان به قدرت رسید و بسیاری از خصلت‌های شیطانی پدر در او وجود داشت. تحقیر مردم ایران از یک طرف و بها‌دادن به خارجی‌ها از طرف دیگر از خصوصیات محمدرضا‌پهلوی بود. شاه ایران بر اساس همین نوع نگرش به مردم، در سال ۱۳۵۳ در یک کنفرانس مطبوعاتی می‌گوید: «این مردم قادر به انجام هیچ چیز نیستند، مثل گوسفندان می‌مانند... .» 📙 فساد دربار، روح‌الله حسینیان 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔎 وضعیت کلی ایران قبل از انقلاب اسلامی (قسمت اول) 🌐 وضعیت سیاسی 📉 نظام سیاسی ایران در دوران قبل از
🔎 وضعیت کلی ایران قبل از انقلاب اسلامی (قسمت دوم) 🔘 سیاست خارجی و دفاعی 🔺 ایران در دوران قبل از انقلاب‌ اسلامی، دارای سیاست خارجی و دفاعی مستقلی نبود و به عنوان یک کشور تابع، در قلمرو قدرت بلوک غرب با محوریت آمریکا در نظام دو‌قطبی حاکم بر روابط بین‌الملل عمل می‌کرد. ارتش ایران به خاطر نقشی که آمریکایی‌ها تحت عنوان سیاست دو ستونی برای ایران به عنوان (ژاندارم منطقه خلیج فارس) تعریف کرده بودند، کاملاً تحت کنترل ایالات‌متحده بود. هزاران مستشار نظامی آمریکایی در بخش‌های کلیدی ارتش حضور داشتند. 📉 ایران قبل از انقلاب‌ اسلامی در راستای تامین منافع غرب در منطقه، در برابر شوروی سابق ایستادگی می‌کرد و به همین دلیل، رژیم شاه، متحد استراتژیک رژیم جعلی صهیونیستی در منطقه بود. تصویب لایحه‌ی کاپیتولاسیون در سال ۱۳۴۳ در دولت و مجلس سنا و شورای ملی، نشان دهنده اوج وابستگی ایران به آمریکا و نداشتن استقلال بود. شاه در واقع هیچ اعتقادی به استقلال و حاکمیت ملی ایرانیان نداشت و تداوم حضور خود در قدرت را، در گرو وابستگی به آمریکا می‌دید. 🗃 منبع خبرگزاری تسنیم ویژه نامه دهه فجر ۹/ ۱۱/ ۱۳۹۲ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔎 وضعیت کلی ایران قبل از انقلاب اسلامی (قسمت دوم) 🔘 سیاست خارجی و دفاعی 🔺 ایران در دوران قبل از ان
🔎 وضعیت کلی ایران قبل از انقلاب اسلامی (قسمت سوم) 💠 اوضاع اجتماعی ⭕️ در سال ۱۲۹۰ هجری‌شمسی یعنی در اوایل نهضت‌مشروطه، جمعیت کل کشور ایران حدود ۱۰ میلیون نفر بود و عمدتاً مردم ایران در روستا زندگی می‌کردند. با سیاست‌های غلط و استعماری رژیم پهلوی، روستاها از طریق مهاجرت روستائیان به شهرها به سمت نابودی رفت. طولی نکشید که جمعیت شهرنشین بر روستانشین غلبه کرد به گونه‌ای که در سال ۱۳۵۷، جمعیت شهرنشین ایران به بیش از ۲۰ میلیون رسید. 📉 فقر و محرومیت از دلایل مهاجرت روستائیان به شهرها بود. به دلیل نبودن امکانات، خدمات بهداشتی و درمانی، راه مناسب، برق و... زندگی برای بسیاری از روستائیان؛ با مشکلات فراوان همراه بود که مرگ و میر بالا یکی از نتایج طبیعی این وضعیت به ویژه در نوزادان و خردسالان بود. درسال ۱۳۵۳ بر اساس آمار رسمی تنها ۳۹ درصد از بچه‌های روستایی که به سن مدرسه رسیده بودند،امکان استفاده از آموزش‌های دولتی را داشتند و این درحالی بود که برای بچه‌های شهری این آمار به ۹۰ درصد می‌رسد. 🗃 منبع خبرگزاری تسنیم ویژه نامه دهه فجر ۹/ ۱۱/ ۱۳۹۲ 🆔 @farhang_puya
🕹 رسانه اصلی‌ترین عامل فروپاشی جامعه 💢 تردیدی وجود ندارد که آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، جامعه را در مسیر فروپاشی و تزلزل قرار می‌دهد و علایق ملی و روابط اجتماعی را مختل می‌کند. در این میان رسانه به عنوان اصلی‌ترین و کارآمدترین ابزار جنگ نرم به ایفای نقش می‌پردازد. 📲 بی‌گمان رسانه‌ها در خط مقدم جنگ نرم قرار دارند. امروزه رسانه‌ها به راحتی می‌توانند جریان‌های اجتماعی را هدایت، نظارت و کنترل کنند و به جریان‌سازی بپردازند. در حال حاضر هر رسانه‌ای قوی‌تر باشد، در جهت‌دهی به افکار عمومی مردم نیز موثرتر است. رسانه‌ها در تمام جنگ‌ها به مثابه ابزاری برای جنگ روانی و تبلیغات جنگی از سوی کشورها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. 🔻 نویسندگان، خبرنگاران، تولید کنندگان خبری و مطبوعاتی، عکاسان و... سربازان آن به‌شمار می‌روند و سلاح آن‌ها رادیو، تلویزیون، اینترنت، ماهواره، دوربین، قلم و... است. در این میان این ابزارها شاید بتوان گفت ماهواره و شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی بیش‌ترین محدوده تاثیر را دارا هستندو از جایگاه ویژه‌ای در این نبرد برخوردارند. ✂️ برشی از یادداشت حسین مرکزی مقدم 🆔 @farhang_puya
‼️ مدرنیته منهای سکولاریسم قرائتی معیوب و بیمار است ⭕️ اساسا خوانش غرب مدرن بدون فهمی از سکولاریسم، و حتی با فهمی که این دو را از هم مستقل می‌بیند، یا ممکن نیست و یا صواب نیست.به عبارتی، اگر وضعیت مدرنغیر از عقل و غیر از انسان، هیچ مرجع دیگری را برای دخالت در امور جهان شایسته نمی‌داند لاجرم دین باید خانه‌نشین شود! و خانه‌نشینی دین یعنی سکولاریسم. یعنی نمی‌شود هم مدرنیته را پذیرفت و هم دین‌داری با قرائت دین اصیل و حقیقی را. ❌ آن‌چه در این‌جا اهمیت دارد این است که سکولاریسم یک مکتب سیاسی یا یک پیامد از دوران مدرن نیست که کسی بتواند ادعا کند من مدرن هستم اما سکولار نیستم. سکولاریسم تهمتی نیست که به یک طرفدارِ مدرنیته نسبت داده شود بلکه چون اساسا قرائت مدرنیته منهای سکولاریسم قرائتی معیوب و بیمار است، طرفداران و مدافعان آن هم منهای اندیشه سکولار قابل تصور نیستند. 🔰 سکولاریسم یک شیوه زندگی است، نوعی تفکر و جهان‌بینی است که در ذاتی غرب مدرن تنیده شده و در تک تک امور زندگی جاری می‌شود. یعنی یک نگاه و تلقی از جهان است که در سیاست، در فرهنگ، در اقتصاد، در علم، در سبکِ زندگی فردی و اجتماعی در همه چیز تاثیر می‌گذارد. ✂️ برشی از یادداشت الهام عباسی 🆔 @farhang_puya
📰 روزنامه‌های اصلاحات؛ علیه مبانی اسلام ناب 🔗در دوره اصلاحات پدیده‌ای به نام روزنامه‌های زنجیره‌ای با بیان کردن مطالبی علیه مبانی اسلام ناب و ایجاد شبهه و اقدام به مسموم کردن جامعه ظهور کرد و هر از گاهی به دلیل استفاده بیش از حد برخی از آنان تعطیل شدند اما با تاسیس روزنامه دیگر با همان مشی افراطی راه خود را ادامه می‌دادن. در دولت کنونی باز شاهد شبهه افکنی‌ها و دروغ پردازی‌هایی از همان جنس هستیم که برآنند تا خوانندگان خود را به کج راهی سوق دهند. ✍️ حجت احسان بخش ✅ به فرهنگ پویا بپیوندید https://eitaa.com/farhang_puya
💢 خسارت محض ✅ به فرهنگ پویا بپیوندید https://eitaa.com/farhang_puya
🔚 دَوَران محمد قوچانی ◾️محمد قوچانی نه روزگاری نه چندان دور در دوران دوم خرداد با انتشار مقالاتی در روزنامه‌های همچون «نشاط» به صورت افراطی از مواضع رفرمیست‌ها در موضوعاتی همچون قتل‌های زنجیره‌ای، کوی دانشگاه و اصلاح قانون مطبوعات دفاع می‌کرد. 📎 وی این روزها در حالی خود را مدافع رئیس جمهور کنونی، هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری یک معتدل می‌نامد که روزگاری سرمقاله‌ها و کتاب‌هایش مختص به تخریب این افراد از جناح راست سنتی بود. او اکنون سر دبیر روزنامه سازندگی است. 🗞او در دوره‌ای که سردبیر روزنامه تازه تاسیس هم‌میهن شده بود در توضیح اینکه این روزنامه در دوره جدید چه روندی را طی خواهد کرد. در سرمقاله‌ای به عنوان هم‌میهن نه ارگان دولتی نه ارگان اپوزیسیون می‌نویسد: «هم‌میهن نه ارگان دولت است و نه ارگان اپوزیسیون. روزنامه هم‌میهن خود را یک روزنامه حرفه‌ای معتقد به گفتمان اصلاح+اعتدال می‌داند.» ✍🏻حجت احسان بخش 🆔 @farhang_puya
⭕️ دولت مخفی ‼️در ریاست جمهوری دوره اول آقای روحانی وزیر نیرو ایشان آقای چیت‌چیان برای بیان گزارش وزارت متبوعش به دیدار آقای هاشمی رفسنجانی رفت و به او گزارش داد! ⁉️ این عمل وی با موضع‌گیری‌های بعضی از نمایندگان مجلس و بعضی از نخبگان کشور مواجه شد که واقعا رئیس دولت کیست و نقش هاشمی رفسنجانی در دولت چیست؟ 🔰 فعال شدن این شخصیت همراه و همیشگی اصلاح‌طلبان و سایت‌شان را نیز می‌توان در همین چارچوب تحلیل کرد. سایت آقای هاشمی که در آن زمان بسیار فعال شده بود بعد از پیروزی دکتر حسن روحانی کاربران را با تیتری عجیب شگفت زده کرد:«هاشمی انقلاب را از خوارج پس گرفت.» 🖋حجت احسان بخش 🆔 @farhang_puya
❌جمهوری منها انقلاب ⚜ بالاترین شعار اعتدالیون در داخل عمل کردن به قانون است این حرف تا اینجا درست است و مشکلی ندارد اما تفسیر آنها از قانون خیلی مهم است. آنها می‌گویند:«هرچه مورد قبول اکثریت مردم است؛ قانون می‌شود.» این حرف برگرفته از اندیشه‌های لیبرال دموکراسی غرب است و منجر به این می‌گردد که ارزش‌های جامع طبق خواست اکثریت جامعه انتخاب شود. ⬛️ شعار جامعه باز در ادامه مطرح می‌شود. جامعه باز یعنی جامعه‌ای که در آن به حقوق افراد احترام گذاشته شود؛ لذا هر چیزی مخالف حکم افراد جامعه باشد دیکتاتوری محسوب و خشونت را در پی دارد. با این تفسیر حکم ولی‌فقیه می‌شود حاکمیت فرد بر جامعه و این حاکمیت خروج از اعتدال است. 🧕از آنجایی که این جریان در ادامه جریان سازندگی و اصلاحات است و آمده تا برای تحقق جامعه مدنی آخرین تلاش‌های خود را به کار بندد. در جامعه این چنینی که در آرمان‌های آن حقوق و خواسته‌های فرد کاملاً باید رعایت شود دیگر مسئله‌ای مثل حجاب یک ارزش اجتماعی تلقی نمی‌شود. ⚠️ اعتدالیون می‌خواهند ذاتیات انقلاب اسلامی را از جمهوری اسلامی سلب کنند تا از جمهوری اسلامی تنها اسم باقی بماند. 📝سید محمد حسینی 🆔 @farhang_puya