نشریه فرهنگ پویا
💢 سخن بزرگان در مورد علامه مصباحیزدی( قسمت سوم) 4️⃣ آیتالله جوادی آملی: ♥️ ایشان در سمینار بزرگ
💢 سخن بزرگان در مورد علامه مصباحیزدی(قسمت آخر)
↙️ در همین شهر قم کارهای انقلابی عظیمی انجام شد که سه چهار نفر از دوستان از جمله آقای مصباح بودند؛ وقتی صبح همه میآمدیم، میگفتیم این نشریه از کیست؟ این نشریه کجا بوده است که در داخل همهی حجرهها انداختهاند و همه میخواندند؟
⬅️ در حالی که تهیه کنندهی آن نشریه، همین تعداد بودند و بخشی از آن به قلم مقدس همین استاد بزرگوار حضرت آیتالله مصباح بود. این شخصیت روحانی و بزرگوار همیشه مدافع انقلاب بوده است، مدافع اسلام بوده است. حوزهی علمیه مقاماتش را میشناسد. امروز یکی از اعضای محترم شورای انقلاب فرهنگی کشور است.
✳️ در حقیقت یک استاد شناخته شده، یک روحانی وارسته یک روحانی شایسته که زندگی شخصی او در حد زندگی افراد متوسط و متعارف است.
👈 پاسدار حکیم، ص 175
#ویژه_نامه
#عمار_انقلاب
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
✔️ مصباح هدایت
(بخش دوم)
🔻 بخشی از وصیتنامه علامه مصباحیزدی (ره)
#عکس_نگاشت
#عمار_انقلاب
🆔 @farhang_puya
18.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مردک پست که عمری نمک حیدر خورد
نعره زد بر سر مادر به غرورم برخورد
ایستادم به نوک پنجه ی پا اما حیف
دستش از روی سرم رد شد و بر مادر خورد
#مناسبتی
#ایام_فاطمیه
🆔 @farhang_puya
⁉️ نظام کارآمد (قسمت اول)
‼️ وقتی گفته میشود یک نظام کارآمد است یا نیست، باید مشخص کرد که منظور از نظام چیست؟ منظور از کارآمدی چیست؟ چه کسی میخواهد این کارآمدی را قضاوت کند؟ و این قضاوت با چه معیاری سنجیده میشود؟ به طور خلاصه نظام دو معنای انتزاعی و عینی دارد: نظام گاه به نهاد و گاه به سازمان اطلاق میشود.
🔸 در مفهوم انتزاعی نظام که مفهومی ذهنی است، روابطی میان پدیدههایی در نظر گرفته میشود و مجموعه به صورت یک واحد یا سیستم اعتبار میشود. شاید در ادبیات معاصر، بیشتر واژه «نهاد» را به جای آن به کار میبرند.
🔹 گاهی منظور از نظام، مصداق عینی آن نظام است؛ یعنی چیزی که منشاء انتزاع این مفهوم است. معمولاً در ادبیات معاصر، به جای آن، واژه «سازمان» به کار برده میشود. منظور از سازمان، افرادی هستند که در خارج موجودند و با هم ارتباطاتی دارند و مفاهیم انتزاعی بر آنها صدق میکند.
⚡️ نگاهی گذرا به مفاهیم و معیارهای کارآمدی نظام از دیدگاه مرحوم علامه مصباحیزدی (ره)
#نظام_کارآمد
#علامه_مصباح
#عمار_انقلاب
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ نظام کارآمد (قسمت اول) ‼️ وقتی گفته میشود یک نظام کارآمد است یا نیست، باید مشخص کرد که منظور از
⁉️ نظام کارآمد (قسمت دوم)
↙️ وقتی درباره کارآمدی نظام صحبت میشود، گاهی منظور همان مفهوم انتزاعی ایدهٔ نظام است که آیا کارآمد است یا نیست و گاهی منظور این است که کسانی که متصدی اجرای این نظام هستند، آیا آنها درست عمل کردهاند یا خیر؟اینها دو معنای متقایر، اما مرتبط هستند و البته باید بین آنها تفاوت قائل شد.
✳️ وقتی میخواهیم درباره کارآمدی نظامی قضاوت کنیم، گاه منظور این است که اگر آن مفاهیم انتزاعی مورد نظر درست تحقق پیدا کند، آیا ما را به هدف میرساند یا نه و گاهی مقصود این است که آنچه از نظام، اکنون تحقق پیدا کرده است، کارآمد بوده یا نه؟
✅ ما یک نظام اسلامی داریم، به معنای سلسله مفاهیمی اعتباری، عقلایی و شرعی که اینها با هم جمع شده و به صورت یک سیستم لحاظ شده است که رأس هرم، سطوح متوسط و قاعده هرم دارد. این مفهوم نظام یا نهاد در ذهن ما است میخواهیم درباره کارآمدی آن سخن بگوییم. اما یک معنا همین است که کسانی که اکنون مصداق این نظاماند و خود را مصداق عینی این مفاهیم میدانند، آیا کارآمد بودهاند یا خیر؟
⚡️ نگاهی گذرا به مفاهیم و معیارهای کارآمدی نظام از دیدگاه مرحوم علامه مصباحیزدی (ره)
#علامه_مصباح
#عمار_انقلاب
🆔 @farhang_puya
☑️ سیره امیرالمومنین پس از رحلت پیامبر (ص)
(قسمت اول)
🔹 پس از رحلت رسول خدا (ص) در میان خواص اصحاب درباره چگونگی برخورد با بنیامیه دو دیدگاه وجود داشت؛ روش نخست روش علی (ع)، بنی هشام و سایر چهرههای جبهه علوی بود و آن حضرت معتقد بود که بنی امیه به اسلام ایمان قلبی و باطنی ندارند و شهادتین زبانی آنان گواه بر باور باطنی نیست و این شهادتین برای این که معامله کافر با آنها نشود کافی است.
🔸 ولی از آنجا که آنان سالیان متمادی با اسلام و مسلمانان مبارزه کرده و از مسلمانان زخم شمشیر خوردهاند، برخی از منافع مادی و معنوی ظالمانهشان در اثر پیروزی اسلام از بین رفته است و عاقبت با زور شمشیر و با اکراه مسلمان شدهاند، نمیتوان آنان را محرم رازهای حکومت اسلامی دانست و پستهای کلیدی جامعه اسلامی را به دستشان سپرد ونباید آنان را خودی شمرد و مانند مهاجران و انصار به آنان اعتماد کرد.
✍️ دکتر جواد سلیمانی
#معارف
#شماره_36
🆔 @farhang_puya
💢 امتیازهای داده شده به بنیامیه پس از رحلت پیامبر (ص)
🔻 تمایز امتیازهای داده شده به بنی امیه پس از رحلت رسول خدا (ص) و پیش از آن، این بود که امتیازهای پس از پیامبر (ص) از روی ضعف و زبونی در برابر بنیامیه بود، ولی امتیازهای داده شده در زمان پیامبر (ص) از موضع قدرت و عزت بود.
🔺 از اینرو اولی باجدهی و دومی بخشش کریمانه تلقی میشد. بنیامیه متوجه این نکته بودند و به همین سبب روز به روز بر اعمال فشار و باجخواهی خود افزودند تا سرانجام تقریبا بر تمام جهان اسلام مسلط شدند.
✍️ دکتر جواد سلیمانی
#معارف
#شماره_36
🆔 @farhang_puya
4585.mp3
4.36M
💠 شناخت فضائل حضرت زهرا (سلاماللهعلیها)
🎙 علامه مصباحیزدی
#علامه_مصباح
#ایام_فاطمیه
🆔 @farhang_puya
◾️ روضه مصور
🔹نگارگری صحنهای از تشییع غریبانه حضرت زهرا سلاماللهعلیها
#مناسبتی
#ایام_فاطمیه
🆔 @farhang_puya
چادر مادر.mp3
1.98M
🎧 #بشنوید | #پادکست چادر مادر
☑️ معلوم نیست من دیگر زنده بمانم، بگذارید این را به شما بگویم...
#علامه_مصباح
#ایام_فاطمیه
🆔 @farhang_puya
🔆 الگوی زن نمونه در اسلام
✍️ فائزه فلاطونی
🔅 عبادت فاطمه زهرا، یک عبادت نمونه است. «حسن بصری» که یکی از عباد و زهاد معروف دنیای اسلام است، درباره فاطمه زهرا سلام الله علیها میگوید: «به قدری دختر پیغمبر عبادت کرد و در محراب عبادت ایستاد که پاهای آن بزرگوار از ایستادن در محراب عبادت ورم کرد!»
📜 نشریه فرهنگ پویا #شماره_22
#معارف
🆔@farhang_puya
🌐 "پیشرفت" در نگاههای مختلف دنیا
(قسمت اول)
🔻 برای اصطلاح «پیشرفت» در ادبیات سیاسی-اجتماعی امروز، تعریفهای خاصی ارائه شده است. در اقتصاد، معنای خاصی برای «توسعه» و «پیشرفت» وجود دارد و جامعهشناسان برای این اصطلاح ابعاد گستردهتری قائل شدهاند.
🔺 اما آنچه درباره این اصطلاح، قطعی به نظر میرسد، این است که «پیشرفت»، صرف نظر از واژههای معادل آن در زبانهای دیگر، متضمن این معنا است که ما راهی داریم که باید در مسیر آن پیش برویم و طبعاً راه، مقصدی دارد که باید به آن منتهی شود. اختلافی که در محافل آکادمیک دنیا درباره «پیشرفت»، مؤلفهها، عوامل و موانع آن وجود دارد، به این برمیگردد که هدفی که برای پیشرفت در نظر گرفته شده چیست؟
✴️ ما به سوی چه مقصدی باید حرکت کنیم و راه رسیدن به این مقصد چیست؟ با روشن شدن پاسخ این سؤالات است که میتوانیم بفهمیم چگونه باید در مسیر «پیشرفت» حرکت کنیم. در فرهنگ امروزی دنیا، غالباً اهداف و آرمانها بر محورهای مادی دور میزند؛ چه در پیشرفت اقتصادی، که کاملا اهداف مادی را پیش رو دارد و چه در پیشرفتهای اجتماعی که عمدتاً ابعاد فرهنگی را در بر میگیرد.
🎙 علامه مصباح یزدی
#شماره_38
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya