eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
936 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
نشریه فرهنگ پویا
💠 دستاوردهای حکومت علوی در اجرای عدالت‌ اقتصادی (قسمت اول) ❓ پرسش: حکومت علوی در زمینه اجرای عدالت
💠 دستاوردهای حکومت علوی در اجرای عدالت اقتصادی (قسمت دوم) ⚠️ امام پس از این هشدار، املاکی را که عثمان به عنوان تیول به گروهی داده بود، پس گرفتند و افزون بر آن، دستور دادند سلاح‌هایی را که در خانه عثمان بود و از آن‌ها در جریان محاصره خانه او بر ضد مسلمانان استفاده شده بود و نیز هرچه از شتران بیت‌المال در خانه‌اش بود، ضبط گردید. ⭕️ اما متأسفانه غارت‌گران بزرگ بیت‌المال مانند مروان، داماد و پیشکار عثمان و ولیدابن عقبه و سعیدبن عاص و دیگر سران بنی‌امیه در همان روزهای اول از مدینه فرار کردند و به آن‌ها دسترسی پیدا نشد. ‼️ اما بخش دوم یعنی اصلاحات دراز مدت اقتصادی، مساوات در تقسیم بیت‌المال بود. خلیفه دوم بیت‌المال را با هفت گونه تبعیض تقسیم می‌کرد و امتیازبندی‌ها به گونه‌ای بود که سران قریشی مهاجر، بیشترین سهم را داشتند. خلیفه سوم نیز چنانکه گذشت، آن را بین خویشان خود از بنی‌امیه بذل و بخشش می‌نمود و خود نیز در آن تصرفات غیر‌مجاز می‌نمود. 🗄 گفت و گو با حجت‌الاسلام والمسلمین پیشوایی، شرح نهج‌البلاغه، ج۱، ص۲۷۰؛ مروج الذهب، ج۲، ص۳۵۳. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 دستاوردهای حکومت علوی در اجرای عدالت اقتصادی (قسمت دوم) ⚠️ امام پس از این هشدار، املاکی را که عث
💠 دستاوردهای حکومت علوی در اجرای عدالت‌ اقتصادی (قسمت سوم) ✅ امام اعلام کردند که بیت‌المال را در میان همه‌ی مسلمانان اعم از قریشی و غیر‌قریشی، مهاجر و انصار یا عرب و عجم مساوی تقسیم خواهند کرد و به حکم شواهد تاریخی غیرقابل انکار، امام تا آخر عمر آن را به اجرا گذاشتند. ⚜️ تقسیم مساوی بیت‌المال رضایت عمومی را جلب کرد، اما چنان که اشاره شد؛ امتیاز‌خواهان آن را نپذیرفتند و از ایجاد هرگونه مانعی فروگذار نمی‌کردند و این شیوه برای برخی افراد نیز قابل تحمل نبود و به جاذبه درهم و دینار و سفره رنگین به معاویه پیوستند. ❓سیاست اقتصادی امام چقدر در رفاه عمومی تأثیر داشت؟ 🚫 با توجه به فتوحات زیادی که در زمان خلیفه دوم و سوم رخ داد، غنایم و عواید سرشاری به مدینه سرازیر شد و امت اسلامی از نظر عواید عمومی در تنگنا نبودند، اما چون این عواید عادلانه تقسیم نمی‌شد، جامعه به دو قطب «دارا» و «نادار» تقسیم شده بود. 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی 🆔 @farhang_puya
🔅 بیداری اسلامی ❇️ موج اسلام‌خواهی که امروز چون نسیمی روح‌نواز از جان جهان عرب را نوازش می‌دهد و رایحه خوش آن میادین شهرهای اروپا و آمریکا را نیز در نوردیده است، چیزی جز بیداری اسلامی‌ نیست که امام راحل و رهبر معظم انقلاب نوید آن را داده بودند. 💢 به کارگیری واژه‌ای چون بهار عربی از سوی جریان‌های روشنفکری و غرب‌گرای جهان عرب و رسانه‌های نظام سلطه و ایادی آنان در جهان اسلام و نیز تعبیر کردن از آن به بیداری انسانی از شکست‌خوردگان سیاسی و وابستگان جریان‌های انحرافی در ایران، هرگز نتوانست ماهیت واقعی این حرکت اسلامی را در منظر جهانیان وارونه جلوه سازد. 📌 حتی سانسور شدید نظام سلطه با دوربین‌های جزء نگرشان هم قادر به حذف نماد شعارهای اسلامی این بیداری اسلامی نشد. ✂️ برشی از یادداشت حامد عبداللهی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 دستاوردهای حکومت علوی در اجرای عدالت‌ اقتصادی (قسمت سوم) ✅ امام اعلام کردند که بیت‌المال را در می
💠 دستاوردهای حکومت علوی در اجرای عدالت‌ اقتصادی (قسمت آخر) ✴️ امام با سیاست اقتصادی خود، جامعه را از دوقطبی بودن بیرون آوردند و با تقسیم یکسان بیت المال، مردم از یک رفاه نسبی و عمومی برخوردار شدند. هرچند آمار دقیقی در این زمینه در دست نیست، اما برخی شواهد آن را تأیید می‌کند. به عنوان نمونه روزی امام با اشاره تلویحی به نمونه بودن شهر کوفه از نظر رفاهی فرمودند: «هرکس در کوفه است، از نعمت رفته بهره‌مند است و پایین‌ترین آنان از نظر درجه معیشتی، از (آرد) گندم استفاده می‌کند و در سایه می‌نشیند و از آب فرات می‌نوشد.» 📜 ابن دأب (ابوالوید عیسی بن یزید) از علما و از بزرگان علمی زمان خلافت هادی عباسی (قرن دوم) ضمن گزارش مفصلی درباره فضائل علی (ع) نقل می‌کند: ... گروهی از مردم یک روز قبل از شهادت امام نزد او رفتند و همگی شهادت دادند که عواید عمومی (فیء) آن‌ها را افزایش داده است و در اجرای حکم در مورد آن‌ها سازش‌کاری نکرده و از بیت‌المال مسلمانان حتی درهمی استفاده نکرد و از مال شخصی خود نیز بیش از حد حاجت و به مقدار قناعت استفاده نکرده است... 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی؛ ابن شر آشوب، مناقب آل ابی طالب، جلد۲، ص۹۹ و مفید، الاختصاص، ص۱۶۰. 🆔 @farhang_puya
‼️ پیام مهم انقلاب 🆔 @farhang_puya
🔴 اگر اسلام در ایران سیلی بخورد، دیگر از جای خود بلند نخواهد شد. 🔰 ماندگاری انقلاب اسلامی در برابر سخت‌ترین توطئه‌ها و تبدیل شدن آن به الگویی برای همۀ مسلمانان ثابت کرد که چرا امام راحل (ره)، حفظ نظام اسلامی را از اوجب واجبات برمی‌شمردند و چرا همواره به این نکته تاکید می‌کردند که در صورتی که اسلام در ایران سیلی بخورد، دیگر از جای خود بلند نخواهد شد. ✅ اثبات این واقعیت برای جهان اسلام که می‌توان با تکیه بر‌امدادهای الهی و پیروی از قوانین اسلام به مدلی از حکومت رسید که در طی سه دهه بیش از 30 انتخابات در آن برگزار کرد و در عین مردم‌سالاری، در آن احکام اسلامی را اجرا کرد و از چشم مسلمانان به ویژه اندیشمندان و جوانان خواهان افتخار سرزمین خود پنهان نماند. ✂️ برشی از یادداشت حسن ابراهیم‌زاده در نشریۀ فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
📝 مردمی بودن امامین انقلاب 🔰 لباس دین و مردمی بودن به گونه‌ای که وقتی در میان مردم حاضر می‌شوند، دوران حضرت رسول (ص) و امیرالمؤمنین (ع) را در اذهان تداعی می‌کند، چنان شوقی نسبت به رهبران ایران و انزجار از زمامداران خود به وجود آورد که آنان را به راهی کشاند که 33 سال پیش مردم ما رفتند. 🌐 امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای (دامت برکاته) در حقیقت تجلی حرکت عالمانی در طول تاریخ تشیع بودند که همه چیز خود را برای دفاع از اسلام و مسلمین فدا کرده بودند، عالمانی که جز از زلال قرآن و عترت هرگز ننوشیده و چنان در برابر شرک و کفر ایستادگی کردند که جهانیان را به تعجب و تحیر واداشت. ✂️ برشی از یادداشت حسن ابراهیم‌زاده در نشریۀ فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
⭕️ انواع فتنه از دیدگاه عمار انقلاب 🔻 معمولا وقتی چیزی را روی آتش داغ می‌کنند، حرکتی اضطرابی در آن پیدا می‌شود. لذا بعدها «فتن» را در مورد اضطرابات به کار بردند. اضطراب گاهی در روح و روان انسان پیدا می‌شود و گاهی جامعه متزلزل و مضطرب می‌شود د تدریجاً فتنه معانی جدیدی پیدا کرده و بعد در مورد بلاها و مشکلاتی که برای انسان پیش می‌آید و انسان را متغیر و مضطرب می‌کند به کار رفته است. 🔺 اصل واژه «فتنه» به معنی گداختن و داغ کردن بوده و سپس بر اساس یکی از لوازم آن که اضطراب است، کم کم به اضطراب‌های روحی و آشوب‌ها گسترش یافته تا به آشفتگی‌های دینی رسیده است، زیرا اگر فضایی ایجاد شود که اعتقادات دینی مورد شک و تردید قرار گیرد، موجب یک نوع اضطراب، آشفتگی و ابهام می‌شود و لذا کسانی که در دین خود شک می‌کنند، به نوعی دچار فتنه می‌شوند. 🆔 @farhang_puya
⭕️ پیشرفت در نگاه اسلام و غرب (قسمت اول) ❓نظر اسلام درباره پیشرفت چیست و اساساً از دیدگاه اسلام، ملاک پیشرفت چیست؟ ⚠️ ما به عنوان مسلمان، یک اختلاف اساسی با تفکر رایج در دنیا داریم و آن این است که بر اساس بینش اسلامی، اهداف ما منحصر در اهداف مادی و دنیوی نیست. ما در مسیر حرکت زندگیمان مقصدی داریم که در اغراض مادی خلاصه نمی‌شود، بلکه اغراض مادی و آرمان‌های دنیوی، اهدافی میانی و واسطه‌ای برای رسیدن به هدف نهایی تلقی می‌شوند. 🔅 البته ما بر اساس بینش اسلامی، طالب استفاده بیشتر از نعمت‌های خدا در این عالم نیز هستیم که لازمه‌اش پیشرفت در علم، صنعت و تکنولوژی است. ما طالب این هستیم که اقشار مختلف جامعه در زندگی خود از رفاه و آسایش بیشتری بهره‌مند باشند و بتوانند از نعمت‌های خدا بیشتر استفاده کنند، اما این هدف نهایی نیست. ما معتقدیم که هدف از حرکت و سیر انسان که تمامی زندگی او را در بر می‌گیرد تکامل انسانیت او است. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ پیشرفت در نگاه اسلام و غرب (قسمت اول) ❓نظر اسلام درباره پیشرفت چیست و اساساً از دیدگاه اسلام، مل
⭕️ پیشرفت در نگاه اسلام و غرب (قسمت دوم) 🔆 به نظر می‌رسد واژه مناسب‌تری که برای بیان این مفهوم می‌توان از آن استفاده کرد واژه «تکامل» یا «استکمال» است. اسلام می‌گوید خداوند شما را آفریده، تا از دنیا و شرایط متغیر آن استفاده کنید و خود را به کمال برسانید، اما کمال نهایی چیست؟ این است که به خدا نزدیک بشویم، اما نزدیک شدن به خدا یعنی چه؟ این یک مفهوم نمادین است. ⁉️ مگر نه اینکه همه ما به دنبال سعادت هستیم؛ قرآن کریم در این باره می‌فرماید: «فمنهم شقی وسعید». در آیات بعد نتیجه شقاوت و سعادت هر فرد را که در پایان کار مشخص می‌شود، این گونه توصیف می‌فرماید: «فاما الذین شقوا ففی النار»؛ «واما الذین سعدوا ففی الجنه». ✴️ حال کسی که به سعادت رسیده و به خدا نزدیک شده، همه خواسته‌هایش به نحو احسن تأمین می‌شود؛ «لهم ما یشاوون فیها و لدینا مزید». هرچه بخواهند، برایشان فراهم است؛ بالاتر از آن را هم به آن‌ها می دهند. این مقام قرب الهی است که تمام شدنی نیست؛ «خالدین فیها ابدا». 🆔 @farhang_puya
💢 بیداری اسلامی منجر به حضور مردم در عرصه تعیین سرنوشت خود شده! ☑️ امروز امت اسلامی درگیر حوادث بسیاری است و آن جوری که ما می‌فهمیم و ما احساس می‌کنیم، این تجربه‌ای که امروز در کشورهای دنیای اسلام تحقق پیدا کرده و بیداری اسلامی منجر به حضور مردم در عرصه تعیین سرنوشت خود شده، یکی از آن تجربه‌‎های بسیار مهم و ارزشمند تاریخ اسلام است. ❇️ آنچه که شما ملاحضه می‌کنید در مصر، در تونس، در لیبی، در یمن در بحرین و در برخی از کشورهای دیگر اتفاق افتاده است که مردم خودشان وارد صحنه شده‌اند، ملت‌ها خودشان همت گماشته‌اند بر اینکه سرنوشت خودشان را در دست بگیرند؛ این از آن حوادث فوق‌العاده بزرگ و تعیین کننده است و می‌تواند برای مدت‌های طولانی، مسیر تاریخ امت اسلام و مسیر این منطقه را تعیین کند. ✂️ برشی از یادداشت محمدعلی روزبهانی در نشیریۀ فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
❤️ مقصود اصلی از تمام دستورات شرع، متاثر شدن قلب است. 🔻 یعنی مقصود این از تمام این سیرها و عبادت‌ها این است که قلب انسان تاثیر پذیرفته و دری از دل به سوی مولا باز شود تا بنده بتواند، مولایش را شهود کند. این، اصل کار است. ✔️ مقصد اعلی و ذی‌المقدمه تمام عبادات، این است. لذا پرداختن به قلب، اهم مباحث است و انسان باید ابتدا مسائل مربوط به قلب را شناسایی کند و بداند که قلب چیست و چه اهمیتی دارد، بعد به سراغ کارهایی برود که روی دلش اثر دارد. وگرنه اگر اعمال عبادی انسان، هیچ اثری بر دل نگذارد، عبادت بی‌ثمر بوده و فرصت‌ها از دست رفته است. ✍️ حضرت‌ آیت‌الله حاج‌آقا مجتبی تهرانی (ره) 📙 رسائل بندگی 🆔 @farhang_puya