eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
859 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به انقلابیون ⚠️ لازمه تحمل سختی‌ها ... 🔹 دشمنان فشار می‌آورندو سختی هست، اما برای استقلال و حفظ هویت یک ملت و شرمنده نشدن در مقابل تاریخ، تحمل این سختی‌ها لازم است. 💡 شناخت دشمن 🔸 اگر روش‌های دشمن را نشناختیم و مبارزه با دشمن که می‌خواهد ما را نابود کندرا به فراموشی سپردیم، بدیهی است که راهی را خواهیم رفت که دشمن می پسندد؛ یعنی راه نابودی، راه ویرانی، راه فساد. 🚫 گرایش به دشمنان؛ خروج از دایره نظام. 🔹 اگر کسی مرزبندی شفاف با دشمنان انقلاب و دین نکند، قدر خود را کاهش داده است و اگر به آن‌ها گرایش پیدا کند، از دایره‌ی نظام خارج می‌شود. ❌ مبارزه با استکبار، تعطیل‌پذیر نیست. 🔸 علت اصلی دشمنی زورگویان جهانی با ملت ایران، خودداری جمهوری اسلامی از پذیرش نظام مبتنی بر سلطه‌گر و سلطه‌پذیر است... مبارزه با استکبار و نظام سلطه، بر اساس مبانی قرآنی، هیچ‌گاه تعطیل‌پذیر نیست. 📆 تاریخ: ۷/ ۳/ ۸۲ ، ۹/ ۸/ ۷۵ ، ۲/ ۴/ ۸۹ ، ۲۰/ ۴/ ۹۴ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 دستاوردهای حکومت علوی در اجرای عدالت‌ اقتصادی (قسمت اول) ❓ پرسش: حکومت علوی در زمینه اجرای عدالت
💠 دستاوردهای حکومت علوی در اجرای عدالت اقتصادی (قسمت دوم) ⚠️ امام پس از این هشدار، املاکی را که عثمان به عنوان تیول به گروهی داده بود، پس گرفتند و افزون بر آن، دستور دادند سلاح‌هایی را که در خانه عثمان بود و از آن‌ها در جریان محاصره خانه او بر ضد مسلمانان استفاده شده بود و نیز هرچه از شتران بیت‌المال در خانه‌اش بود، ضبط گردید. ⭕️ اما متأسفانه غارت‌گران بزرگ بیت‌المال مانند مروان، داماد و پیشکار عثمان و ولیدابن عقبه و سعیدبن عاص و دیگر سران بنی‌امیه در همان روزهای اول از مدینه فرار کردند و به آن‌ها دسترسی پیدا نشد. ‼️ اما بخش دوم یعنی اصلاحات دراز مدت اقتصادی، مساوات در تقسیم بیت‌المال بود. خلیفه دوم بیت‌المال را با هفت گونه تبعیض تقسیم می‌کرد و امتیازبندی‌ها به گونه‌ای بود که سران قریشی مهاجر، بیشترین سهم را داشتند. خلیفه سوم نیز چنانکه گذشت، آن را بین خویشان خود از بنی‌امیه بذل و بخشش می‌نمود و خود نیز در آن تصرفات غیر‌مجاز می‌نمود. 🗄 گفت و گو با حجت‌الاسلام والمسلمین پیشوایی، شرح نهج‌البلاغه، ج۱، ص۲۷۰؛ مروج الذهب، ج۲، ص۳۵۳. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 دستاوردهای حکومت علوی در اجرای عدالت اقتصادی (قسمت دوم) ⚠️ امام پس از این هشدار، املاکی را که عث
💠 دستاوردهای حکومت علوی در اجرای عدالت‌ اقتصادی (قسمت سوم) ✅ امام اعلام کردند که بیت‌المال را در میان همه‌ی مسلمانان اعم از قریشی و غیر‌قریشی، مهاجر و انصار یا عرب و عجم مساوی تقسیم خواهند کرد و به حکم شواهد تاریخی غیرقابل انکار، امام تا آخر عمر آن را به اجرا گذاشتند. ⚜️ تقسیم مساوی بیت‌المال رضایت عمومی را جلب کرد، اما چنان که اشاره شد؛ امتیاز‌خواهان آن را نپذیرفتند و از ایجاد هرگونه مانعی فروگذار نمی‌کردند و این شیوه برای برخی افراد نیز قابل تحمل نبود و به جاذبه درهم و دینار و سفره رنگین به معاویه پیوستند. ❓سیاست اقتصادی امام چقدر در رفاه عمومی تأثیر داشت؟ 🚫 با توجه به فتوحات زیادی که در زمان خلیفه دوم و سوم رخ داد، غنایم و عواید سرشاری به مدینه سرازیر شد و امت اسلامی از نظر عواید عمومی در تنگنا نبودند، اما چون این عواید عادلانه تقسیم نمی‌شد، جامعه به دو قطب «دارا» و «نادار» تقسیم شده بود. 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی 🆔 @farhang_puya
🔅 بیداری اسلامی ❇️ موج اسلام‌خواهی که امروز چون نسیمی روح‌نواز از جان جهان عرب را نوازش می‌دهد و رایحه خوش آن میادین شهرهای اروپا و آمریکا را نیز در نوردیده است، چیزی جز بیداری اسلامی‌ نیست که امام راحل و رهبر معظم انقلاب نوید آن را داده بودند. 💢 به کارگیری واژه‌ای چون بهار عربی از سوی جریان‌های روشنفکری و غرب‌گرای جهان عرب و رسانه‌های نظام سلطه و ایادی آنان در جهان اسلام و نیز تعبیر کردن از آن به بیداری انسانی از شکست‌خوردگان سیاسی و وابستگان جریان‌های انحرافی در ایران، هرگز نتوانست ماهیت واقعی این حرکت اسلامی را در منظر جهانیان وارونه جلوه سازد. 📌 حتی سانسور شدید نظام سلطه با دوربین‌های جزء نگرشان هم قادر به حذف نماد شعارهای اسلامی این بیداری اسلامی نشد. ✂️ برشی از یادداشت حامد عبداللهی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 دستاوردهای حکومت علوی در اجرای عدالت‌ اقتصادی (قسمت سوم) ✅ امام اعلام کردند که بیت‌المال را در می
💠 دستاوردهای حکومت علوی در اجرای عدالت‌ اقتصادی (قسمت آخر) ✴️ امام با سیاست اقتصادی خود، جامعه را از دوقطبی بودن بیرون آوردند و با تقسیم یکسان بیت المال، مردم از یک رفاه نسبی و عمومی برخوردار شدند. هرچند آمار دقیقی در این زمینه در دست نیست، اما برخی شواهد آن را تأیید می‌کند. به عنوان نمونه روزی امام با اشاره تلویحی به نمونه بودن شهر کوفه از نظر رفاهی فرمودند: «هرکس در کوفه است، از نعمت رفته بهره‌مند است و پایین‌ترین آنان از نظر درجه معیشتی، از (آرد) گندم استفاده می‌کند و در سایه می‌نشیند و از آب فرات می‌نوشد.» 📜 ابن دأب (ابوالوید عیسی بن یزید) از علما و از بزرگان علمی زمان خلافت هادی عباسی (قرن دوم) ضمن گزارش مفصلی درباره فضائل علی (ع) نقل می‌کند: ... گروهی از مردم یک روز قبل از شهادت امام نزد او رفتند و همگی شهادت دادند که عواید عمومی (فیء) آن‌ها را افزایش داده است و در اجرای حکم در مورد آن‌ها سازش‌کاری نکرده و از بیت‌المال مسلمانان حتی درهمی استفاده نکرد و از مال شخصی خود نیز بیش از حد حاجت و به مقدار قناعت استفاده نکرده است... 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی؛ ابن شر آشوب، مناقب آل ابی طالب، جلد۲، ص۹۹ و مفید، الاختصاص، ص۱۶۰. 🆔 @farhang_puya
‼️ پیام مهم انقلاب 🆔 @farhang_puya
🔴 اگر اسلام در ایران سیلی بخورد، دیگر از جای خود بلند نخواهد شد. 🔰 ماندگاری انقلاب اسلامی در برابر سخت‌ترین توطئه‌ها و تبدیل شدن آن به الگویی برای همۀ مسلمانان ثابت کرد که چرا امام راحل (ره)، حفظ نظام اسلامی را از اوجب واجبات برمی‌شمردند و چرا همواره به این نکته تاکید می‌کردند که در صورتی که اسلام در ایران سیلی بخورد، دیگر از جای خود بلند نخواهد شد. ✅ اثبات این واقعیت برای جهان اسلام که می‌توان با تکیه بر‌امدادهای الهی و پیروی از قوانین اسلام به مدلی از حکومت رسید که در طی سه دهه بیش از 30 انتخابات در آن برگزار کرد و در عین مردم‌سالاری، در آن احکام اسلامی را اجرا کرد و از چشم مسلمانان به ویژه اندیشمندان و جوانان خواهان افتخار سرزمین خود پنهان نماند. ✂️ برشی از یادداشت حسن ابراهیم‌زاده در نشریۀ فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
📝 مردمی بودن امامین انقلاب 🔰 لباس دین و مردمی بودن به گونه‌ای که وقتی در میان مردم حاضر می‌شوند، دوران حضرت رسول (ص) و امیرالمؤمنین (ع) را در اذهان تداعی می‌کند، چنان شوقی نسبت به رهبران ایران و انزجار از زمامداران خود به وجود آورد که آنان را به راهی کشاند که 33 سال پیش مردم ما رفتند. 🌐 امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای (دامت برکاته) در حقیقت تجلی حرکت عالمانی در طول تاریخ تشیع بودند که همه چیز خود را برای دفاع از اسلام و مسلمین فدا کرده بودند، عالمانی که جز از زلال قرآن و عترت هرگز ننوشیده و چنان در برابر شرک و کفر ایستادگی کردند که جهانیان را به تعجب و تحیر واداشت. ✂️ برشی از یادداشت حسن ابراهیم‌زاده در نشریۀ فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
⭕️ انواع فتنه از دیدگاه عمار انقلاب 🔻 معمولا وقتی چیزی را روی آتش داغ می‌کنند، حرکتی اضطرابی در آن پیدا می‌شود. لذا بعدها «فتن» را در مورد اضطرابات به کار بردند. اضطراب گاهی در روح و روان انسان پیدا می‌شود و گاهی جامعه متزلزل و مضطرب می‌شود د تدریجاً فتنه معانی جدیدی پیدا کرده و بعد در مورد بلاها و مشکلاتی که برای انسان پیش می‌آید و انسان را متغیر و مضطرب می‌کند به کار رفته است. 🔺 اصل واژه «فتنه» به معنی گداختن و داغ کردن بوده و سپس بر اساس یکی از لوازم آن که اضطراب است، کم کم به اضطراب‌های روحی و آشوب‌ها گسترش یافته تا به آشفتگی‌های دینی رسیده است، زیرا اگر فضایی ایجاد شود که اعتقادات دینی مورد شک و تردید قرار گیرد، موجب یک نوع اضطراب، آشفتگی و ابهام می‌شود و لذا کسانی که در دین خود شک می‌کنند، به نوعی دچار فتنه می‌شوند. 🆔 @farhang_puya
⭕️ پیشرفت در نگاه اسلام و غرب (قسمت اول) ❓نظر اسلام درباره پیشرفت چیست و اساساً از دیدگاه اسلام، ملاک پیشرفت چیست؟ ⚠️ ما به عنوان مسلمان، یک اختلاف اساسی با تفکر رایج در دنیا داریم و آن این است که بر اساس بینش اسلامی، اهداف ما منحصر در اهداف مادی و دنیوی نیست. ما در مسیر حرکت زندگیمان مقصدی داریم که در اغراض مادی خلاصه نمی‌شود، بلکه اغراض مادی و آرمان‌های دنیوی، اهدافی میانی و واسطه‌ای برای رسیدن به هدف نهایی تلقی می‌شوند. 🔅 البته ما بر اساس بینش اسلامی، طالب استفاده بیشتر از نعمت‌های خدا در این عالم نیز هستیم که لازمه‌اش پیشرفت در علم، صنعت و تکنولوژی است. ما طالب این هستیم که اقشار مختلف جامعه در زندگی خود از رفاه و آسایش بیشتری بهره‌مند باشند و بتوانند از نعمت‌های خدا بیشتر استفاده کنند، اما این هدف نهایی نیست. ما معتقدیم که هدف از حرکت و سیر انسان که تمامی زندگی او را در بر می‌گیرد تکامل انسانیت او است. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ پیشرفت در نگاه اسلام و غرب (قسمت اول) ❓نظر اسلام درباره پیشرفت چیست و اساساً از دیدگاه اسلام، مل
⭕️ پیشرفت در نگاه اسلام و غرب (قسمت دوم) 🔆 به نظر می‌رسد واژه مناسب‌تری که برای بیان این مفهوم می‌توان از آن استفاده کرد واژه «تکامل» یا «استکمال» است. اسلام می‌گوید خداوند شما را آفریده، تا از دنیا و شرایط متغیر آن استفاده کنید و خود را به کمال برسانید، اما کمال نهایی چیست؟ این است که به خدا نزدیک بشویم، اما نزدیک شدن به خدا یعنی چه؟ این یک مفهوم نمادین است. ⁉️ مگر نه اینکه همه ما به دنبال سعادت هستیم؛ قرآن کریم در این باره می‌فرماید: «فمنهم شقی وسعید». در آیات بعد نتیجه شقاوت و سعادت هر فرد را که در پایان کار مشخص می‌شود، این گونه توصیف می‌فرماید: «فاما الذین شقوا ففی النار»؛ «واما الذین سعدوا ففی الجنه». ✴️ حال کسی که به سعادت رسیده و به خدا نزدیک شده، همه خواسته‌هایش به نحو احسن تأمین می‌شود؛ «لهم ما یشاوون فیها و لدینا مزید». هرچه بخواهند، برایشان فراهم است؛ بالاتر از آن را هم به آن‌ها می دهند. این مقام قرب الهی است که تمام شدنی نیست؛ «خالدین فیها ابدا». 🆔 @farhang_puya
💢 بیداری اسلامی منجر به حضور مردم در عرصه تعیین سرنوشت خود شده! ☑️ امروز امت اسلامی درگیر حوادث بسیاری است و آن جوری که ما می‌فهمیم و ما احساس می‌کنیم، این تجربه‌ای که امروز در کشورهای دنیای اسلام تحقق پیدا کرده و بیداری اسلامی منجر به حضور مردم در عرصه تعیین سرنوشت خود شده، یکی از آن تجربه‌‎های بسیار مهم و ارزشمند تاریخ اسلام است. ❇️ آنچه که شما ملاحضه می‌کنید در مصر، در تونس، در لیبی، در یمن در بحرین و در برخی از کشورهای دیگر اتفاق افتاده است که مردم خودشان وارد صحنه شده‌اند، ملت‌ها خودشان همت گماشته‌اند بر اینکه سرنوشت خودشان را در دست بگیرند؛ این از آن حوادث فوق‌العاده بزرگ و تعیین کننده است و می‌تواند برای مدت‌های طولانی، مسیر تاریخ امت اسلام و مسیر این منطقه را تعیین کند. ✂️ برشی از یادداشت محمدعلی روزبهانی در نشیریۀ فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
❤️ مقصود اصلی از تمام دستورات شرع، متاثر شدن قلب است. 🔻 یعنی مقصود این از تمام این سیرها و عبادت‌ها این است که قلب انسان تاثیر پذیرفته و دری از دل به سوی مولا باز شود تا بنده بتواند، مولایش را شهود کند. این، اصل کار است. ✔️ مقصد اعلی و ذی‌المقدمه تمام عبادات، این است. لذا پرداختن به قلب، اهم مباحث است و انسان باید ابتدا مسائل مربوط به قلب را شناسایی کند و بداند که قلب چیست و چه اهمیتی دارد، بعد به سراغ کارهایی برود که روی دلش اثر دارد. وگرنه اگر اعمال عبادی انسان، هیچ اثری بر دل نگذارد، عبادت بی‌ثمر بوده و فرصت‌ها از دست رفته است. ✍️ حضرت‌ آیت‌الله حاج‌آقا مجتبی تهرانی (ره) 📙 رسائل بندگی 🆔 @farhang_puya
🔰 اختلاف‌های حکومت علوی با اموی (قسمت اول) ❌ از این نظر که وقتی از کارآمدی حکومت علوی سوال می‌شود، چنین به نظر می‌رسد که گویا خلافت‌های قبلی کارآمد بوده و تنها کارآمدی حکومت امام (علیه‌السلام) که بعد از آن‌ها روی کارآمده، ابهام و جای سوال دارد! درحالی که چنین نیست. خلافت دو خلیفه قبلی چه کارآمدی داشت که حکومت امام نداشت؟ ‼️ امتیاز بزرگ آن‌ها فتوح متعددی بود که در زمان آن‌ها اتفاق افتاد، اما آن هم بیش از این که به سیاست شخصی خلفا مربوط باشد، ناشی از تداوم روحیه ایمان و جهاد و شهادت عصر نبوی و عشق و شور مسلمانان جهت گسترش اسلام بود، ولی متأسفانه خلفا با سوء تدبیر و سیاست نادرست خود در برخورد با غنایم حاصل از آن فتوح، موجب رشد اشرافیت و اختلاف طبقاتی شدند. ⁉️ گویا اساساً اسلام ارزشی به عنوان عدالت و انصاف در تقسیم منافع جامعه ندارد. راستی آیا می‌توان آن‌ها را به عنوان نمونه و الگوی آرمانی حکومت اسلامی در دنیا معرفی کرد؟! آیا خلافت عثمان را با آن همه فساد مالی و اداری، می‌توان نمونه حکومت کارآمد معرفی کرد؟ 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 اختلاف‌های حکومت علوی با اموی (قسمت اول) ❌ از این نظر که وقتی از کارآمدی حکومت علوی سوال می‌شود،
🔰 اختلاف‌های حکومت علوی با اموی (قسمت دوم) ✴️ حکومت کوتاه مدت امیرالمومنین (ع) با همه فراز و فرودهایی که داشت، از لحاظ معیارهای اسلامی، مستوره و نمونه درخشان حکومت اسلامی بود و الگوی قابل ارائه به جهان سیاست شد. این جانب در کتاب تاریخ (تاریخ اسلام از سقیفه تا کربلا) دوازده شاخصه اصلی در مورد سیره حکومتی امام آورده‌ام که سرمشق خوبی جهت کشورداری برای سیاست‌مداران و زمامداران است. آیا کارآمدی از این بالاتر؟ 🔆 اهداف بلندی چون برقراری عدالت اقتصادی، اجرای یکسان حدود الهی بین فقیر و غنی و ضعیف و قوی، کوتاه کردن دست عناصر فاسد از حکومت اسلامی برای حفظ استقلال نظام، در نظر گرفتن سعادت دنیوی و اخروی آحاد جامعه و ده‌ها اصل اساسی و آرمان‌های متعالی دیگر، اهدافی بودند که امام در راستای جامه عمل پوشاندن به آن‌ها استقامت فراوان کردند و اگر به صورت کامل به آن‌ها نایل نشدند... 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی 🆔 @farhang_puya
✅ تعیین کننده مسیر تاریخ امت اسلام 📌 امروز امت اسلامی درگیر حوادث بزرگی است و آن‌جوری که ما می‌فهمیم و ما احساس می‌کنیم، این تجربه که امروز در کشورهایی از دنیای اسلام تحقق پیدا کرده و بیداری اسلامی منجر به حضور مردم در عرصه تعیین سرنوشت خود شده است. 💢 یکی از آن تجربه‌های بسیار مهم و ارزشمند تاریخ اسلام است و آنچه که شما ملاحضه می‌کنید در مصر، در تونس، در لیبی، در یمن، در بحرین و در برخی کشورهای دیگر اتفاق افتاده است که مردم خودشان وارد صحنه شده‌اند. 🔰 ملت‌ها خودشان همت گماشته‌اند بر اینکه سرنوشت خودشان را در دست بگیرند، این از آن حوادث فوق‌العاده بزرگ و تعیین‌کننده است؛ این می‌تواند برای مدت‌های طولانی، مسیر تاریخ امت اسلام و مسیر تاریخ این منطقه را تعیین کند. ✂️ برشی از یادداشت علی روزبهانی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 اختلاف‌های حکومت علوی با اموی (قسمت دوم) ✴️ حکومت کوتاه مدت امیرالمومنین (ع) با همه فراز و فرودها
🔰 اختلاف‌های حکومت علوی با اموی (قسمت آخر) ↙️ اما استقامت ایشان بر سر اصول و پافشاری بر سر آرمان‌های بلند حکومت دینی، الگوی فراموش نشدنی برای حق‌طلبان عالم به یادگار نهاد و همگان به این امر پی‌ بردند که رمز مخالفت‌های بی‌سابقه‌‌‌ی جریان‌ها و چهر‌ها و خواص اهل لغزش با حکومت علوی به علت نقص در آرمان‌ها و ضعف در برنامه‌ریزی یا سستی در برابر موانع و مشکلات نبود، بلکه به علت آرمان‌های متعالی، برنامه دقیق و حساب شده و پایداری ایشان در راه میل به آرمان‌ها بود و به همین دلیل بعد دیگر تضعیف حکومت ایشان در مقابل مخالفان، ناکارآمدی و ضعف آن نبوده، بلکه اصالت و حقانیت آن بود. 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی 🆔 @farhang_puya
⁉️ آیا هنوز انقلاب اسلامی، آری؟ (قسمت اول) ⭕️ آیا انقلاب به اهداف و آرزوهایش رسید؟ آیا توانست شایستگی و توانایی خود را برای تحقق ماموریت‌ها و اهدافش نشان دهد؟ به دیگر تعبیر، آیا جمهوری اسلامی نظامی کارآمد بوده است؟ تعریف و تمجید از نظام برای بخشی از مردم کلیشه به نظر می‌رسد. بیکاری، تورم، گرانی، فساد و رکود آن‌ها را می‌آزارد. ⛔️ گمان می‌کنند اکثر پدیده‌های مشهود و محسوسی که به‌طور روزمره با آن‌ها مواجه‌اند، تعریفی ندارد. برای ارزیابی و توانایی و کارآمدی انقلاب، جامعه‌نگر و واقع‌بینانه به نظام اسلامی نگریسته شود. در صورتی می‌توان بر شایستگی و توانمندی انقلاب برای رسیدن به اهداف و ماموریت‌هایش صحه گذاشته شود که بازشناسی درست از نقاط قوت و ضعف جمهوری اسلامی صورت گیرد. ‼️ نگارنده نمی‌تواند ادعا کند که استقرائش تام است؛ شاید جنبه‌ای از نگاه او پنهان مانده، به داده‌ها و اطلاعاتی دست نیافته و یا برخی از واقعیت‌های امروز جمهوری اسلامی را نشناسد، اما می‌کوشد برای سنجش کارآمدی نظام اسلامی جمع‌بندی قابل قبولی به دست دهد و امیدوار است دچار خطای در فکر نشود. 📝 دکتر محمد محمدی‌نیا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ آیا هنوز انقلاب اسلامی، آری؟ (قسمت اول) ⭕️ آیا انقلاب به اهداف و آرزوهایش رسید؟ آیا توانست شایست
⁉️ آیا هنوز انقلاب اسلامی، آری؟ (قسمت دوم) 🔴 مغالطه یک‌سونگری در کمین این نوع تحلیل‌ها است و نبایستی هر‌ یک از نگاه مثبت یا منفی را بر واقعیت غلبه داد. نظام اسلامی قطعاً از نقاط ضعف و آسیب برخوردار است و تکیه بر نقاط صرفاً منفی به نام آسیب‌شناسی، مخالف واقع‌بینی و موجب ناامیدی و منجر به خطای در محاسبه است. ❌ نقطه مقابلش نیز یعنی غلبه دادن نقاط موفقیت و توانمندی، گمراه کننده بوده و موجب رضایت کاذب و امید واهی خواهد شد و این هر دو واقع‌بینی نیست و برآورد درستی از وضع کشور و احوال زمانه نخواهد داد. 🔆 به عنوان درآمدی بر مسئله کارآمدی جمهوری اسلامی، باید به مفهوم شناسی کارآمدی (effectiveness) و مدلی برای سنجش و ارزیابی آن پرداخت. مفهوم کارآمدی دایره کاربرد گسترده‌ای از مدیریت تا اقتصاد، صنعت و علوم سیاسی دارد. مفهوم کارآمدی در مدیریت از پیشینه قدیمی‌تری برخوردار است و در آن دو مفهوم کارآمدی و کارایی(efficiency) از هم متمایز می‌شوند. 📌 بیانات رهبری در دیدار مسئولان نظام ۱۳۹۰/۵/۱۶ 📝 دکتر محمد محمدی‌نیا 🆔 @farhang_puya
💠 توصیه‌های رهبرمعظم انقلاب به انقلابیون 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ هیچ فرقی بین این‌ها و بت‌پرست‌ها نیست. ⛔️ وای بر کسانی که خدم و حشم آمریکا و اروپا باشند! 🎙 بیانات حضرت آیت‌الله بهجت (ره) 📚 درس خارج اصول، جلسه 17 🆔 @farhang_puya
💢 قانون برای همه است، حتی نمایندگان! 💠 حضرت امام خمینی (ره): ⭕️ افرادی که به‌عنوان نمایندگان یا مسئولان دولت در جمهوری اسلامی انتخاب می‌شوند، شرایطی دارند که با رعایت آن شرایط، حقیقتا نمایندگان واقعی مردم انتخاب می‌شوند نه نمایندگان طبقه خاصی که به ضرر اکثریت ملت عمل کنند. خطوط اصلی در قانون اساسی این حکومت را اصول مسلّم اسلام که در قرآن و سنت بیان شده تشکیل می‌دهد. 📚 صحیفه امام، ج 5، ص 436 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ آیا هنوز انقلاب اسلامی، آری؟ (قسمت دوم) 🔴 مغالطه یک‌سونگری در کمین این نوع تحلیل‌ها است و نبایست
⁉️ آیا هنوز انقلاب اسلامی، آری؟ (قسمت سوم) 🔘 کارآمدی در گرو کسب هدف‌های سازمانی و رضایت کسانی است که در راه رسیدن به اهداف نقش دارند، اما کارایی معادل با صرف حداقل هزینه و منابع و کاستن از ضایعات برای هر میزان تولید است. برخی نظریه‌های مدیریت و تجارت، کارآمدی و کارایی را به یک معنا می‌گیرند: «حاشیه سود در کارآمدی به شرطی ایجاد می‌شود که همان مقدار محصول خروجی با حداقل قیمت بتواند به دست آید.» 📑 گروهی از اندیشه‌ورزان علوم سیاسی مانند مارتین لیپست، کارآمدی را با مفهوم «مشروعیت» پیوند داده‌اند. از دیدگاه لیپست، کارآمدی عبارت است از «تحقق عینی» یا «توان سیستم در تحقق کارکرد های اساسی یک حکومت، به‌گونه ای که تحقق آن قابل مشاهده باشد» 🔹 در این نوشته، آن معنایی از کارآمدی که در دانش سیاسی معمولاً به کار می‌رود منظور است. کارآمدی یعنی توان نظام و میزان محقق ساختن شعارها، کارکردهای سیاسی، انتظارات و هدف‌های از پیش تعیین شده، استحکام، پایداری، توانایی انطباق و کسب رضایت آن. 📝 دکتر محمد محمدی‌نیا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ آیا هنوز انقلاب اسلامی، آری؟ (قسمت سوم) 🔘 کارآمدی در گرو کسب هدف‌های سازمانی و رضایت کسانی است ک
⁉️ آیا هنوز انقلاب اسلامی، آری؟ (قسمت چهارم) ❓ پس از بررسی کوتاه مفهوم کارآمدی، بایستی پرسید که آیا انقلاب به اهداف و آرزوهایش رسید؟ آیا توانست شایستگی و توانایی خود برای تحقق ماموریت‌ها و اهداف پیش را نشان دهد؟ و آیا نظام جمهوری اسلامی کارآمدی‌اش را نشان داد؟ با نگاهی به کارنامه چهل ساله جمهوری اسلامی می‌توان میان «کارآمدی وابسته»¹ و «کارآمدی نه‌شرقی نه‌غربی» تفکیک کرد. 🔆 کارکردهای حکومت ابعاد مختلفی دارد و بر اساس حوزه‌های اقتصاد، فرهنگ، سیاست، امنیت و علم تقسیم می‌شود. پیام اصلی امام خمینی(ره) بازگشت به اسلام و قرآن در همه حوزه‌ها و دعوت به پرپایی نظام «نه‌شرقی، نه‌غربی» است. ✴️ جمعیت میلیونی سراسر ایران از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ به آن دعوت لبیک گفتندو «جمهوریِ نه‌شرقی، نه‌غربی» را خواستند، «اقتصاد نه‌شرقی، نه‌غربی» را آرزو کردند و هر فرهنگی جز «فرهنگ نه‌شرقی،نه‌غربی» را بی‌ارزش دانستند. 📝 دکتر محمد محمدی‌نیا 🆔 @farhang_puya
▪️ لوازم بندگی؛حفظ نعمت‌ها، شکر آن‌ها و تلاش برای رشد آن‌ها ✍️ مرحوم حضرت علامه مصباح‌یزدی (ره): 💢 از جمله لوازم بندگی آن است که آن‌چه را که عقل موجب تنزل و سقوط انسان می‌داند، ترک کنیم و آن‌چه را موجب صعود و ترقی ما می‌داند، انجام دهیم. البته وقتی با وحی هم فهمیدیم که چیزی موجب ترقی و تکامل ما می‌شود باید آن را دوست داشته باشیم و آن را حفظ و نگهداری و باالعکس، کاری را که موجب از دست رفتن نعمت و زمینه تکامل می‌شود ترک کنیم. 🔘 در مورد نعمت‌هایی که خدا در جسم و روح ما قرار داده، مانند چشم، گوش، دست و پا، عقل و شعور و امیال فطری و نیز چیزهایی که با کسب و تلاش خودمان پیدا کرده‌ایم. ↙️ مثل علم و ایمان، باید سعی کنیم اولا شکر آن‌ها را به‌جا بیاوریم؛ ثانیا این درک و شناخت را حفظ کنیم که از بین نرود؛ ثالثا سعی کنیم به لوازم عملی آن ملتزم شویم. اگر در هر مرحله‌ای کوتاهی بکنیم،در واقع قدمی در راه تنزل برداشته‌ایم. 🆔 @farhang_puya