eitaa logo
جشنواره زکات
700 دنبال‌کننده
46 عکس
5 ویدیو
0 فایل
✅ هدف اول: اطلاع رسانی جشنواره زکات شمال استان اصفهان ✅ هدف دوم: فعالیت و فرهنگ سازی زکات ♦️ارتباط با مدیریت کانال: 🆔 @AliAsghar1370 آدرس کانال: @farhang_zakat 🟥 استفاده از محتوای کانال برای سایر جشنواره ها، شرعاً با اجازه مدیریت کانال جایز است.
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠 ۲۰ روز با زکات ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات شمال استان اصفهان 🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده: 💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی 🏆 37 قاب نفیس 📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان : الف) به فرموده امام رضا ع فلسفه و دلیل پرداخت زکات چیست؟ ب) این بیان از کیست؟ «قطعا خداوند به خاطر کسانی از شیعیان ما که زکات می دهند انواع بلاها و خطرات را از سایرین نیز دفع می کند و اگر زکات این گروه نبود، همه یکجا نابود می شدند.» ۱) قوت فقرا، تقویت آنان و کمک رسانی در امور دینی آنها_ امام صادق علیه السلام ۲) پاکیزه کردن اموال _ امام مجتبی علیه السلام ۳) آباد کردن دین _ امام رضا علیه السلامنحوه شرکت در مسابقه: 1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat 2⃣ مطالعه متن مربوطه 3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر به شماره:
6600032451
(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده کاشان سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 @farhang_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈ادامه آثار اجتماعی زکات 9️⃣ فقرزدایی یکی از مسائل مهم جامعه، وجود فقر و گرسنگی و سایر کمبود ها است که یکی از راه های مبارزه با آن، توجه جدی به مسئله پرداخت خمس و زکات و انفاقات است. امیرالمومنین علیه السلام فرمود: « فما جاع فقیرٌ الا بما منع غنیٌ و الله تعالی سائلهم عن ذلک » هیچ فقیری گرسنه نمی ماند مگر به خاطر آنکه توانمندی حق خدا را نمی‌پردازد و خداوند در روز قیامت توانمند را به همین دلیل بازخواست خواهد کرد. در روایات متعدد می‌خوانیم: اگر مردم زکات مال خود را بپردازند فقیری باقی نمی ماند. امام صادق علیه السلام فرمود: هیچ محتاج و گرسنه و برهنه در جامعه وجود نخواهند داشت مگر به خاطر گناهان اغنیا. 🔟 ایجاد اشتغال یکی از مسائل مهم جامعه، وجود بیکاری است که زمینه ساز انواع فساد هاست. اگر مردم خمس و زکات خود را بپردازند چرخه های اقتصاد به گردش در می آید و بخش مهمی از افراد بیکار شاغل خواهند شد. همانگونه که از طریق مضاربه یا قرض‌الحسنه می توان ایجاد اشتغال کرد، از طریق پرداخت خمس و زکات و بخشش‌های بلاعوض و یا ایجاد زمینه‌های تحصیل برای بی سوادها و کم سوادها و آموزش فن و حرفه و تاسیس و توسعه مراکز فرهنگی و جاده‌ها و پل‌ها و آبادانی های دیگر نیز می توان ایجاد اشتغال کرد. بنابراین در احیای خمس و زکات، حل مسئله اشتغال و توسعه اقتصادی و فرهنگی و پرکردن ایام فراغت و جلوگیری از مفاسدی که در اثر بیکاری به چشم می‌خورد، نهفته است. به علاوه کار و اشتغال سبب دلگرمی به مکتب، به امت، به نظام اسلامی و سبب شکوفایی استعدادها و نبوغ ها و مانع انواع افسردگی های فرد و جامعه است و در مقابل آن بیکاری باعث تبهکاری، افسردگی، سوءظن، رکود، ایجاد عقده و زمینه‌ساز انواع فتنه‌ها و آشوب هاست که اگر شعله آن برافروخته شود، همه را در خود می سوزاند. شاید به همین دلیل باشد که در قرآن جمله «وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَي التَّهْلُكَةِ» یعنی خودتان را با دست خود به هلاکت نیندازید، بعد از دستور انفاق مطرح شده است. آری، اگر در جامعه مردم در قالب خمس زکات و سایر کمک‌ها دست از انفاق بردارند و فقرا فشار وارد شود، این فشارها تبدیل به آشوب و فتنه ای می گردد که فقیر و غنی را در آن میسوزند. 1️⃣1️⃣ وسیله اقتدار امت اگر کمبودها از طریق مالیات های اسلامی و خمس زکات تأمین شود و افراد جامعه به یک نوع رفاه نسبی دست یابند، دلها نسبت به هم مهربان می شود، نیرو ها متمرکز می گردند و همه پشتیبان یکدیگر خواهند بود. چنین جامعه‌ای دارای صلابت و اقتدار خواهد بود و در مقابل هر وعده و وعید و یا هر تهدید و تطمیع بیمه می‌شود. به خصوص که در پرداخت خمس و زکات قصد قربت در کار است و هیچگونه تحقیر و منتی روا نیست. آری، جبران کمبودها از طرف پرداخت کنندگان مخلص و اجرای این امر الهی از طریق مراجع دینی محبوب و متقی، سبب آرامش و دلگرمی و اتصال به علمای ربانی خواهد شد که این امر خود وسیله اقتدار و عزت ملی و اسلامی است‌. البته ممکن است موسسات خیریه یا افراد نیکوکار از طریق صندوق ها و بانک‌ها کمک‌های به محرومین اختصاص دهند، اما مگر تنها هدف اسلام سیر کردن گرسنگان است؟ در طراحی و مهندسی اسلام، علاوه بر رسیدگی به فقرا آثار و اسرار زیادی نهفته است، از جمله اینکه: اولاً: کمک کنندگان به نیت خالص داشته باشند و هیچ گونه ریا، خودنمایی، شهرت طلبی در کار آنها وجود نداشته باشد و انتظار مدح و ستایش و جبران از کسی نداشته باشند. ثانیاً: مالی که می‌پردازند از جنس مرغوب، عالی، حلال و بی منت باشد. ثالثاً: نحوه پرداخت آگاهانه، عاشقانه و آزادانه باشد. این شرایط در تربیت افراد موثر است و اتصال آنان را به عالم ربانی که مرزبان مکتب اسلام است، روشن می کند و سبب یک اقتدار معنوی می‌شود زیرا هم سر و کار پرداخت کنندگان و هم سر و کار گیرندگان با علمای ربانی خواهد بود. 2️⃣1️⃣ کم شدن مفاسد اجتماعی هم ازدیاد سرمایه زمینه ساز فساد است که با پرداخت خمس و زکات ثروت ها تعدیل و مفاسد مهار می‌شود و هم فقر ممکن است زمینه وقوع سرقت، دریافت رشوه، خیانت و امثال آن شود که دریافت خمس و زکات و ... این زمینه را می خشکاند و از بین می‌برد. بنابراین پرداخت خمس و زکات در مهار مفاسد اجتماعی نقش مهمی دارد.
3️⃣1️⃣ حفظ آبروی فقرا در بسیاری از موارد فقر آبروی انسان را در جامعه در معرض خطر قرار می‌دهد و خمس و زکات فقر را از بین می برد و آبروی انسان ها را حفظ می‌کند. از امام صادق علیه السلام پرسیدند: شخصی که در خط فکری ما نیست از دنیا رفته و اطفال فقیر را به جا گذاشته است. آیا می‌توانیم از زکات را آنها بدهیم؟ فرمود: بله، آن اطفال گرسنگانی هستند که تقصیری ندارند و باید آبرو و موقعیت آنان در جامعه حفظ شود و زندگی آنها تا رسیدن به حد بلوغ و رشد لازم تامین گردد. اما اگر این اطفال بالغ شدند و حق را فهمیدند ولی با لجاجت دست از آن کشیدند، از زکات به آنها ندهید. (سزاوار نیست زکات از افراد مومن گرفته و به منحرفین لجوج داده شود.) 4️⃣1️⃣ تعدیل ثروت خمس و زکات گامی برای مهار ثروت هاست. اسلام از یک سو دست افراد قوی، مبتکر، پرکار و خلاق را در مالکیت باز گذاشته تا مانع رشد آنان نشود و از سوی درآمدهایی از قبیل ربا، سرقت، رشوه، اختلاس و ... را ممنوع دانسته است و از سوی دیگر به مالکین درآمدهای حلال اجازه نمی‌دهد تا درآمد خود را هر گونه که خواستند مصرف کنند و آنان را از اسراف و تبذیر و ثروت اندوزی نهی فرموده است و از طرف دیگر با واجب نمودن خمس و زکات و کفارات و سفارش اکید به انواع کمک‌ها و صدقات، بخشی از اموال آنان را با علم، اراده، عشق و ایمان برای حل مشکلات طبقه محروم گرفته است. 5️⃣1️⃣ جذب دیگران اسلام، مصرف زکات را برای هشت گروه قرار داده است که یکی از آنها، سرشناسانی هستند که اگر حمایت‌های مالی از آنان به عمل آید، ابتدا خودشان و سپس قوم آنان به اسلام جذب می‌شوند. البته این جذب، مقدمه گرایش‌های فکری، فرهنگی و اعتقادی است، همچون جاذبه هایی که برای فرزندان در روزهای اول مدرسه ایجاد می شود و بدین وسیله ابتدا آنان را با مدرسه آشنا می کنند و سپس نیاز علمی و فکری آنان در مدرسه و دانشگاه تامین می‌شود. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله سهمی از زکات را به رؤسای قبایل می داد و در هر زمان ولی امر مسلمین می تواند این کار را انجام دهد. از همین سهم که به نام «و المؤلفة قلوبهم» در قرآن مطرح شده است، می‌توان مقداری به مسلمانان ضعیف الایمانی پرداخت کرد که اگر به حال خود رها شوند، تبعات و وسوسه های دشمنان در آنان ایجاد شک می نماید. اسلام برای پایداری آنان در دین، مشکلات اقتصادی آنان را حل می‌کند و این کار مقدمه‌ای برای انس بیشتر با مکتب خواهد بود. 📚 منبع: کتاب ره توشه عاملین زکات جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠 ۲۰ روز با زکات ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات شمال استان اصفهان 🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده: 💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی 🏆 37 قاب نفیس 📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان : الف) «هم ازدیاد سرمایه زمینه ساز فساد است، هم فقر که ممکن است باعث سرقت، دریافت رشوه، خیانت و ... شود که پرداخت خمس، زکات و ... این زمینه ها را می خشکاند» این عبارت نمایانگر کدامیک از آثار اجتماعی پرداخت زکات است؟ ب) این بیان از کیست؟ «هیچ فقیری گرسنه نمی ماند مگر به خاطر آنکه توانمندی حق خدا را نمی پردازد و خداوند در روز قیامت توانمند را به همین دلیل بازخواست خواهد کرد.» ۱) وسیله اقتدار امت _ امام باقر علیه السلام ۲)کم شدن مفاسداجتماعی_امیرالمؤمنین علیه السلام ۳) تعدیل ثروت _ امام جواد علیه السلامنحوه شرکت در مسابقه: 1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat 2⃣ مطالعه متن مربوطه 3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر به شماره:
6600032451
(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده کاشان سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 @farhang_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 چند دقیقه پای صحبتهای با ارزش شهید سرافراز سردار خادم صادق بنشینیم.... سخنان این شهید بسیار عجیب و تاریخی و سازنده است. حتما ببینید ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ج) 1️⃣ تلف شدن اموال امام صادق علیه السلام فرمود:« ما ضاع مال فی بر و لا بحر الا بتضییع الزکاة » هیچ مالی در خشکی یا دریا ضایع نمی شود، مگر به خاطر آنکه زکات آن پرداخته نشده است. آن حضرت در حدیث دیگری فرمودند:« حَصّنوا اموالکم بالزکاة و أنا ضامن لکل ما یَتْوی فی بر أو بحر بعد أداء حق الله فیه من التلف » اموال خود را از طریق پرداخت زکات بیمه کنید و اگر بعد از پرداختن زکات مالی تلف شد، من ضامن هستم. 2️⃣ خسارت دو برابر در روایات می خوانیم: « من منع حقا لله عز و جل أنفق فی باطل مثلیه » کسی که حق خدا را نپردازد و در راه حق مال خود را صرف کند، دو برابر آن مقدار را در راه باطل صرف خواهد کرد. 3️⃣ هزینه در راه اشرار رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:« من منع ماله من الأخیار إختیارا صرف الله ماله إلی الأشرار إضطراراً » کسی که مال خود را از مصرف در راه خوبان با اختیار خود باز دارد، خداوند مال او را در راه اشرار با اجبار صرف خواهد نمود. 4️⃣ هزینه در راه گناه امام صادق علیه السلام فرمود:« و اعلم أنه من لم ینفق فی طاعة الله أبتلی بأن یُنفق فی معصیة الله عز و جل و من لم یمش فی حاجة ولی الله أبتلی بأن یمشی فی خاجة عدم الله عز و جل » آگاه باشید، کسی که مال خود را در راه طاعت خداوند صرف نکند، به هزینه کردن آن در راه معصیت خداوند گرفتار می‌شود و هر کس در حل مشکلات ولی خدا گامی برندارد، خداوند او را بر تلاش و حرکت در راه حل مشکلات دشمن خدا گرفتار می کند. 5️⃣ کمبود و قحطی رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:« لا تزال امتی بخیر ما تحابُّوا ... و أقاموا الصلاة و آتَوُا الزکاة فإذا لم یفعلوا ذلک ابْتُلوا بالقحط و السنین» امت من تا مادامی که یکدیگر را دوست بدارند و اهل نماز و زکات باشند در خیر و سعادت به سر می برند ولی اگر اینگونه نباشند گرفتار می‌شوند. 6️⃣ محروم شدن از تولیت و تعمیر مراکز دینی قرآن می فرماید: مشترکان حق تعمیر مساجد را ندارند بلکه تعمیر و آباد کردن آنها تنها سزاوار کسانی است که اهل نماز و زکات و شجاعت باشند. 7️⃣ رفع برکت از زمین رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:« إذا منعت الزکاة منعت الأرض برکاتها » هرگاه زکات پرداخت نشود، زمین برکات خود را از مردم باز می دارد و در حدیث دیگری می خوانیم: اگر توانگران زکات مال خود را نپردازند خداوند باران رحمت خود را از مردم باز می داند. در حدیث دیگری از امام باقر علیه السلام می خوانیم: اگر زکات پرداخت می شوند برکت از کشاورزی و میوه‌ها و معادن برداشته می شود. 8️⃣ مرگ چهارپایان امام رضا علیه السلام فرمود: « إذا حُبِستْ الزکاة ماتت ِ المواشی » هرگاه زکات پرداخت نشود، چهارپایان می‌میرند. 9️⃣ محروم شدن از رحمت خدا امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که حق خداوند را از مالش نپردازد ، سزاوار است که خداوند رحمت خود را از او دریغ کند. 🔟 اخراج از مسجد امام باقر علیه السلام فرمود: روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وارد مسجد شدند و با جمله «قم یا فلان قم یا فلان قم یا فلان» ۵ نفر را از مسجد اخراج کردند و فرمودند: شما که زکات نمی دهید از مسجد بیرون بروید. آری، نمازگزار واقعی نیست.«و إذا مسَّهُ الخیر منوعا إلا المصلین» 1️⃣1️⃣ علامت نفاق در آیه ۶۷ سوره توبه که سیمای منافقان را بیان می‌کند، می‌فرماید:«الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ» آنان دست خود را از کمک به دیگران می بندند و (این گونه) خدا را فراموش می کنند، خدا نیز با آنان رفتار فراموش شدگان را انجام می دهد. 2️⃣1️⃣ قبول نشدن نماز و عبادات در روایات می خوانیم: «أیها الناسُ أدوا زکاةَ أموالکم فمن لا یُزکّی لا صلاة له و من لا صلاة له لا دینَ له و من لا دین له لا حج و لا جهاد له» قبولی تمام اعمال وابسته به قبولی نماز است و قبولی نماز وابسته به پرداخت زکات است. امام رضا علیه السلام فرمود: خداوند نماز و زکات را قرین و مقرون یکدیگر قرار داد و نماز بی زکات پذیرفته نیست. حضرت موسی علیه السلام جوانی را دید که نماز باحالی میخواند، به خداوند گفت: که نماز زیبایی دارد! به او وحی شد نماز او زیباست ولی این جوان بخیل است و زکات نمی‌پردازد و تا زمانی که زکات را ندهد، نمازش قبول نیست. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: نماز کسی که زکات نمی‌پردازد همچون لباس کهنه درهم پیچیده و به صورت نمازگزار پرتاب می‌شود. 3️⃣1️⃣ هم ردیف رباخواران حضرت علی علیه السلام فرمود:«مانع الزکاة کآکل الربا» کسی که زکات را ندهد همچون رباخوار است. 📚 منبع: کتاب ره توشه عاملین زکات جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠 ۲۰ روز با زکات ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات شمال استان اصفهان 🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده: 💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی 🏆 37 قاب نفیس 📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان : الف) مال با پرداخت زکات بیمه می شود. ضمانت مالی که بعد از پرداخت زکات، تلف شد را چه کسی قبول کرده است؟ ب) برای مالی که زکاتش پرداخت نشده، چه اتفاقی می افتد؟ ۱) امام سجاد علیه السلام _ خسارت دو برابر ۲) امام کاظم علیه السلام _ هزینه در راه اشرار ۳) امام صادق علیه السلام _ هزینه در راه گناهنحوه شرکت در مسابقه: 1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat 2⃣ مطالعه متن مربوطه 3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر به شماره:
6600032451
(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده نطنز سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 @farhang_zakat
و_تشویق_مردم_به_پرداخت_آن ✍برای تشویق مردم به پرداخت زکات ابتدا باید به سراغ ریشه های اعتقادی و فکری و فرهنگی برویم. ما اگر بتوانیم باور انفاق را در مردم ایجاد کنیم آنها با میل و رغبت زکات مال خود را خواهند پرداخت. در زیر ۶۴ مورد از باورهایی که می‌تواند در فرهنگ سازی زکات موثر باشد آورده شده است. صرفاً جهت انگیزه سازی ۱) اگر کسی باور کند مالی که در اختیار اوست امانت و هدیه خدایی است، ۲) اگر باور کند امتیازی بر دیگران ندارد و همه با هم برادرند، ۳) اگر باور کند ارزش جذب دل محرومان بیش از ارزش جمع مال است، ۴) اگر باور کند دعای محرومان مشکل های زندگی او را حل می کند ۵) اگر باور کند ممکن است فردا خودش یکی از محرومان جامعه باشد ۶) اگر باور کند که خدا جای آن چه را انفاق می شود پر می‌کند ۷) اگر باور کند انفاق او همچون دانه ای است که تبدیل به بخش‌های متعدد و صدها دانه می‌شود ۸) اگر باور کند فقیر کمک مالی او را برای قیامتش حمل می‌کند ۹) اگر باور کند سیر شدن فقرا لذت معنوی و آرامش درونی به همراه دارد ۱۰) اگر باور کند کمک امروز او به صورت چهره زیبایی در برزخ مونس او خواهد بود ۱۱) اگر باور کند حل مشکل مسلمین حل مشکل رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است ۱۲) اگر باور کند بی تفاوتی نسبت به محرومان جامعه ممکن است سبب انفجار و انقلاب و از دست دادن کل اموال او شود ۱۳) اگر به آثار و برکات و پاداش‌های کمک به دیگران ایمان داشته باشد ۱۴) اگر خطرات بی تفاوتی، کنز اندوزی و بخل و حرص را بداند و با تاریخ ثروتمندان بی‌تفاوت آشنا شود خود را برای پرداخت خمس و زکات و انفاق و آماده می کند ۱۵) اگر بدانیم خدایی که از ما قرض خواسته و فرموده است «من ذا الذی یقرض الله قرضا حسنا»که خزینه های آسمانها و زمین به دست اوست خواهیم فهمید که هدف از این قرض در حقیقت شکوفایی روحیه سخاوت و انسان دوستی در انسان است. ۱۶) اگر ما همچون حضرت سلیمان دارایی‌های خود را از فضل خداوند بدانیم و بگوییم «هذا من فضل ربی»هرگز در پرداخت خمس و زکات مال خود بخل نمی کنیم. ۱۷) اگر ما نعمتهای خداوند را وسیله رفاه و غفلت و سرمستی ندانیم بلکه همانگونه که قرآن می فرماید:«لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ» آن را وسیله آزمایش خود بدانیم که آیا با به کارگیری صحیح آنها شکل عملی نعمت‌های خدادادی را به دست می‌آوریم و یا کفران نعمت می کنیم. ۱۸) اگر همانگونه که امام رضا علیه السلام فرمود بدانیم که خداوند مسئولیت افراد زمین گیر را به عهده متمکنین قرار داده است. ۱۹) اگر بدانیم هستی و فکر و علم و قدرت و ابتکار و توفیقی که داریم از خداوند است و حتی در کشاورزی نقش ما تنها درفشانی و آبیاری است اما جذب آب توسط زمین و شکوفایی بذر در درون آن ، جذب نور و هوا و شکفتگی زمین و خروج خوشه ها از خدا و به تعبیر قرآن«أانتم تزرعونه ام نحن الزارعون» که آیا شما زراعت میکنید یا ما زراعت کنندگانیم ؟ هرگز بخل نمی ورزیم. ۲۰) کمک‌های مادر فقرا هستند ولی در واقع خداوند است که صدقات را تحویل می‌گیرد ، «یأخذُ الصدقات»، به راحتی کمک می‌کنیم و همانگونه که در روایات آمده دست خود را نیز می بوسیم. ۲۱) اگر بدانیم بی اعتنایی به فقرا ما را به سرنوشت قارون ها گرفتار می‌کند که خود و خانه و سرمایه اش یکجا به زمین فرو رفتند «فخسفنا به و بداره الارض»۹۰ این همه بخل در کار نخواهد بود. قارون گفت اموال من از خدا نیست بلکه به وسیله علم و تخصص و ابتکار و نبوغ خودم آن را به دست آورده‌ام. « انما أوتیهُ علی علم عندی» ۲۲) اگر به داستان باغی که سوخت توجه کنیم خواهیم دید چگونه باغ کسانی که تصمیم گرفتند فقرا را از نعمت‌های الهی محروم کنند یکجا سوخت. «فأصبحتْ کالصّریم» ۲۳) اگر بدانیم بی توجهی به یتیمان ممکن است سبب یتیم شدن فرزندان خودمان شود. ۲۴) اگر بدانیم کمک های امروز ما در مواردی دو برابر و در مواردی چند برابر و در مواردی ۱۰ برابر و در مواردی هفتصد برابر می‌شود و به ما برمی‌گردد هرگز بخل نخواهیم کرد. ۲۵) اگر به سخن امام صادق علیه السلام ایمان داشته باشیم که فرمود: خداوند مهمتر از زکات چیزی را بر مردم سخت نگرفته است و بسیاری از مردم به خاطر نپرداختن آن هلاک شده‌اند، «ما فرض الله علی هذه الأمة شیئاً أشدّ علیهم من الزکاة و فیها تَهلک عامتُهم»، هرگز بخل نخواهیم کرد. ۲۶) اگر بدانیم آنچه ما را از فقر آینده می‌ترساند شیطان است ، «الشیطانُ یعدکم الفقر» هرگز از وسوسه های تهدید آمیز شیطان نمی‌ترسیم. ۲۷) اگر بدانیم ما جانشین خدا هستیم و حیف است تنها به مادیات راضی باشیم، هرگز به مادیات دلخوش نمی‌شویم. «أرضیتم بالحیاةِ الدنیا»
۲۸) اگر بدانیم ریشه جمع مال پندار باطل ابدی بودن آن است، «الذی جمع مالاً و عدَّده یحسب أنّ مالَه أخلَدَه» هرگز از پرداخت خمس و زکات طفره نمی‌رویم. ۲۹) اگر بدانیم هر چه بیشتر داشته باشیم مسئولیت ما بیشتر است. خداوند به پیامبرش کوثر و خیر کثیر می‌دهد برای او گوسفند را کافی نمی‌داند بلکه باید شتر نحر نماید. آری کسی که بیشترین دریافت را دارد باید کمک او نیز بیشتر باشد. ۳۰) اگر بدانیم با پرداخت زکات سلام و صلوات پیامبر را دریافت می‌کنیم، به راحتی زکات خواهیم داد. خداوند به پیامبر اکرم می‌فرماید: زکات مردم را بگیر و بر آنها درود بفرست. ۳۱) اگر بدانیم حضرت علی علیه السلام انگشتر خود را در نماز به تغییر داده و حتی صبر نکرد نمازم تمام شود و اگر بدانیم ارزش و کمک به محرومان همچون بوسه به دلیل استفاده است هرگز آن را به دیگری واگذار نمی کنیم و عدم مسئولیت آن را خودمان به عهده می گیریم گاهی یاران امام زمان از آنان می خواستند که حمل غذا به خانه فقرا را به آنان واگذار نماید ولی امامان معصوم ما نمی پذیرفتند. ۳۲) اگر بدانیم که دوزخیان در پاسخ به این می‌گویند یکی از عوامل سقوط ما به دوزخ بی تفاوتی نسبت به فقرا بوده است«و لم نکُ نُطعم المسکین» نسبت به آنها احساس مسئولیت خواهیم کرد. ۳۳) اگر باور کنیم که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود روزی برای شما فرا خواهد رسید که از حرکت محتاج تر خواهید بود که هرگز بخل نخواهیم کرد. ۳۴) اگر باور کنیم این سخن خدا را که فرمود افراد بخیل گمان برند که اموالشان برای آنها خیر است بلکه برای آنها شر است. ۳۵) اگر باور کنیم که قرآن می‌فرماید آنچه نزد شماست نابود می شود و آنچه برای خدا و در راه او داده می‌شود باقی می‌ماند. «ما عندکم ینفد و ما عند الله باق» ۳۶) اگر باور کنیم که امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند فقرا را در اموال انبیا شریک قرار داده است و نباید حق فقرا در غیر آنها هزینه شود. ۳۷) اگر باور کنیم که خداوند از بنده اش می پرسد آیا نسبت به فرمان من بخل می کنی؟ یا مرا متهم می کنی؟ یا گمان می کنی که من از جبران آنچه انفاق کرده ای عاجزم؟! خود را برای کمک به محرومان آماده تر خواهیم کرد. ۳۸) اگر بدانیم که نپرداختن زکات از گناهانی است که سبب ندامت و حسرت می شود و لحظه مرگ انسان از خداوند می خواهد که به دنیا آورد و حق فقرا بدهد. ۳۹) اگر بدانیم که زکات ندادن انسان را از مدا ایمان و اسلام خارج می‌کنند. ۴۰) اگر بدانیم که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در سایه کعبه به ابوذر فرمود کسانی زیانکار ترند که زکات نمی‌دهند. ۴۱) اگر بدانیم هر روز هزار فرشته ثروتمندی را که زکات نمی‌دهد به آتش به بشارت می دهند. ۴۲) اگر بدانیم رسول خدا صلی الله علیه و آله کسانی را که پرداخت زکات را خسارت می پندارند به انواع قهرهای الهی (باد سخت, زلزله و دگرگونی چهره) وعده داده است. ۴۳) اگر بدانیم حضرت مهدی علیه السلام با کسانی که زکات مال خود را نمی پردازند مانند زناکاران همسردار برخورد کرده و کردنشان را می زند. ۴۴) اگر بدانیم که رسول خدا صلی الله علیه و آله سوگند یاد کرده‌اند که پرداختن زکات خیانت به خدا و شرک است. ۴۵) اگر بدانیم که خداوند نام کسانی را که زکات نمی دهند در میان نام مشرکان و کافران قرار داده است. ۴۶) اگر بدانیم که زکات از ضروریات دین و انکار آن به منزله کفر است. ۴۷) اگر بدانیم که در زمان ابوبکر با گروهی که زکات نمی‌دادند (به نام اصحاب ردّه) برخورد نظامی شده بر علیه آن افراد لشگرکشی شده و حضرت علی علیه السلام نیز در آن جبهه شرکت فرمودند. ۴۸)اگر بدانیم که امام صادق علیه السلام فرمودند هرکس حتی اگر مقدار کمی از زکات خود را ندهد یهودی یا نصرانی می‌میرد. ۴۹) اگر بدانیم رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمود مالی که زکات آن پرداخت نشده است ملعون است، ملعون. ۵۰) اگر بدانیم امام صادق علیه السلام به کسی که زکات نمی‌داد لقب سارق دادند. ۵۱) اگر بدانیم دست کسانی که زکات می دهند در قیامت به گردنشان بسته می‌شود و با سخت ترین کلمات مورد توبیخ فرشتگان قرار می‌گیرند. ۵۲) اگر بدانیم و باور کنیم که رسول خدا صلی الله علیه و آله و اهل بیت معصومش علیهم السلام صحنه هایی از شکنجه تارکان زکات را در قیامت اینگونه بیان کرده‌اند که مار بزرگی به گردن آن آویخته می‌شود و این همان است که قرآن می فرماید: «سیطوقون مابخلوا به یوم القیامة» همان مالی که بخل شد در قیامت طوق گردن میشود. ۵۳) اگر باور کنیم که قرآن می فرماید اموالکم کنز شده را داغ می کنند و بر پیشانی و پهلو و کمر کسانی که زکات نداده‌اند می‌گذارند و به آنان گفته می‌شود این همان چیزی است که در دنیا ذخیره کرده اید و حق محرومان را نپرداختید.
۵۴) اگر باور کنیم که پرداختن زکات از گناهان کبیره است که خداوند در مقابل آن وعده عذاب داده است. ۵۵) آری اگر این باورها را داشته باشیم لحظه‌ای در پرداخت حق الهی درنگ نخواهیم کرد. ۵۶) اگر بدانیم که زکات در برزخ در کنار نماز تجسم یافته و مونس انسان می شود، به راحتی آن را خواهیم پرداخت. ۵۷) اگر بدانیم که با پرداخت زکات پاداش‌های چندین برابری که تعداد و عمق آن را کسی جز خدا نمی داند دریافت خواهیم کرد، هرگز بخل نخواهیم کرد. ۵۸) اگر بدانیم که با پرداخت زکات درهای بهشت را به روی خود باز می کنیم، هرگز بخل نخواهیم کرد. ۵۹) اگر بدانیم که در قیامت از کسانی که زکات مال خود را کامل می پردازد و در جای خود مصرف می کند نمی پرسند که اموال خود را از کجا آورده ای، انگیزه پرداخت زکات زیاد خواهد شد. ۶۰) اگر بدانیم که پرداخت زکات در دنیا کلید دریافت رحمت الهی در روزی است که از همه محتاج تریم و نپرداختن امروز عامل بیشترین خسارت است، لحظه ای در پرداخت آن درنگ نخواهیم کرد. ۶۱) اگر بدانیم پاداش هر دانه گندم و جو و امثال آن که به قصد زکات داده می‌شود، قصرهای از طلا و نقره و زبرجد و جواهر و نور است، در پرداخت آن دریغ نخواهیم کرد. ۶۲) اگر بدانیم که زکات عاشقانه کفاره گناهان است. در پرداخت آن شتاب خواهیم کرد. ۶۳) اگر بدانیم زکات دهنده در هر یک از آسمان های هفتگانه به نام مقدسی خوانده می‌شود در آسمان اول به نام «سخی» در آسمان دوم «جواد» در آسمان سوم «معطی» و در آسمان های دیگر «مبارک» «محفوظ» «منصور» و «مغفور» نامیده می شود، هرگز این نام‌های نیک را به آسانی از دست نخواهیم داد. ۶۴) اگر بدانیم سیر کردن فقرا رمز سیر بودن در قیامت و سیراب کردن تشنگان رمز سیراب شدن در قیامت و پوشاندن فقرا رمز پوشیده بودن در رستاخیز است، تا آنجا که می‌توانیم با پرداخت خمس و زکات به گرسنگان و تشنگان و برهنگان خدمت خواهیم کرد. 📚 منبع: کتاب ره توشه عاملین زکات جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠 ۲۰ روز با زکات ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات شمال استان اصفهان 🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده: 💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی 🏆 37 قاب نفیس 📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان : الف) به فرموده امام رضا علیه السلام، خداوند مسئولیت افراد زمین گیر را به عهده چه کسانی قرار داده است ؟ ب) به فرموده امام صادق علیه السلام «خداوند مهمتر از زکات چیزی را بر مردم .... نگرفته است و بسیاری از مردم به خاطر نپرداختن آن ... شده اند» جای خالی را با کلمه مناسب پر کنید؟ ج) زکات دهنده در هریک از آسمان های هفت گانه، به ترتیب چه نامی دارد؟ ۱) متمکنین _ سخت، هلاک _ سخی،جواد،معطی،مبارک،محفوظ،منصور،مغفور ۲) مشاورین _ آسان، رستگار _ مغفور،منصور،محفوظ،مبارک،معطی،جواد،سخی ۳) معلمین _ راهنما، مجنون _ جواد،سخی،مبارک،محفوظ،منصور،مغفورمعطینحوه شرکت در مسابقه: 1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat 2⃣ مطالعه متن مربوطه 3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر به شماره:
6600032451
(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده نطنز سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 @farhang_zakat
📝زکات باید مانند نماز و روزه با نیت و قصد قربت و اطاعت دستور خداوند پرداخت شود و اگر با این قصد نباشد زکات محسوب نمی شود و وظیفه انجام نشده است. پس زکات رنگ معنوی و الهی دارد و از عبادات شمرده می شود. زکات، موارد و مصارف معین و احکام خاصی دارد که در کتب فقهی به طور دقیق بیان شده است. برای عمل به این واجب الهی، شناخت آن موارد و مصارف و احکام لازم است. ❎زکات، بر دو قسم است: ✔️ یک قسمت آن مالیات بدن و حیات است که هر سال یک مرتبه در روز عید فطر پرداخت می شود و به نام زکات فطره معروف است و بر تمام کسانی که فقیر نباشند واجب است. ✔️ قسم دوم، زکات اموال است که در این نوشته به احکام آن خواهیم پرداخت. احکام زکات در پاسخ به سوال های زیر بیان می شود: 1️⃣ چه کسانی باید زکات بپردازند؟ 2️⃣ چه چیزهایی زکات دارد؟ 3️⃣ چه وقت باید زکات پرداخت؟ 4️⃣ چه مقدار باید زکات پرداخت؟ 5️⃣ موارد مصرف زکات کدام است؟ 🟢 سؤال اول: چه کسانی باید زکات بپردازند؟ جواب: زکات، بر کشاورزان، باغداران، دامداران و سکه داران واجب است. 🟣 سؤال دوم: چه چیزهایی زکات دارد؟ جواب: اموالی که زکات دارد و در اصطلاح فقهی به آنها متعلقات زکات گفته می‌شود بدین شرح است: الف) محصولات کشاورزی و باغی:(غلات: گندم، جو، خرما، کشمش) ب) دام ها: (گوسفند، گاو، گاومیش، شتر) ج) سکه ها: طلا و نقره پس از بیان متعلقات زکات و پیش از پرداختن به سوال سوم، وظیفه هر یک از کسانی که زکات بر آنها واجب می شود را به طور جداگانه مشخص خواهیم کرد. 🧑‍🌾 کسانی که گندم یا جو کشت می کنند، یا درختان خرما و انگور دارند، چنانچه محصول و میوه به دست آمده کمتر از ۸۴۷٫۲۰۷ کیلوگرم نباشند، باید زکات آن را بپردازند و اگر از این مقدار کمتر باشد، زکات ندارند. البته می‌توانند هزینه های به دست آمدن محصول را از آن کسر کنند و زکات باقیمانده آن را بپردازند. هزینه های به دست آمدن محصول را به طور خلاصه می توان، مخارج کاشت، داشت و برداشت نامید. 👈 مانند بذر، کود، مزد تراکتور و شخم زدن زمین، مزد تسطیح و آماده سازی زمین، پول نهال و درخت خریداری شده، مزد بذر پاشی و نهال کاری، مخارج کانال کشی و جوی سازی و حفر چاه و قیمت وسیله ای که برای کاشت همان محصول خریداری شده، مثل موتور پمپ و لوله و غیره. چنانچه موتور پمپ و لوله و غیره مخصوص آن محصول نباشد و در فعالیت‌های دیگری کشاورزی و باغداری نیز از آن استفاده می شود یا در سال‌های دیگر نیز استفاده خواهد شد، تنها قیمت استهلاک مقداری که برای کشت همین محصول و برای به دست آمدن محصول همین سال بوده محاسبه می شود، ولی احتیاط آن است که قیمت استهلاک دستگاه ها را محاسبه نکنند. 👈 مانند مزد آبیاری، نگهبانی، سمپاشی و قیمت سم، مزد زدودن علف های هرز و هرس و اصلاح درختان و مزد آفت زدایی، قیمت آب خریداری شده و قیمت وسایل آبرسانی که برای همین محصول تهیه شده ، همانگونه که در مخارج کاشت گفته شد. 👈 مانند مزد میوه چین، دروگر و کمباین و هزینه جدا کردن دانه از کاه و خشک کردن خرما. مزد کار صاحب محصول جزو مخارج به حساب نمی آید، یعنی نباید مزد آنچه خودش کارکرده محاسبه کند و از محصول کسر نمایند و نیز کرایه زمین و وسایلی که از خودش می باشد، محاسبه نمی شود. مثلاً صاحب محصول نمی‌تواند بگویند اگر تراکتور اجاره می‌کردم فلان مبلغ را می‌گرفت و آن مبلغ را جزو زکات جزو مخارج این محصول به حساب آورد.
دو مسئله 1️⃣ اگر انسان مزرعه گندم و جو را پیش از دانه بستن، خرما را پیش از سرخ شدن و انگور را پیش از غوره شدن خریداری کند، یا به گونه ای دیگر به ملکیت او در آید، مثلاً به او ببخشند ایا ارث به او برسد، باید زکات آن را بپردازد ولی اگر پس از آن باشد، زکات آنها بر او واجب نیست، بلکه بر مالک قبلی است. ولی اگر بدانند مالک قبلی زکات آن را نپرداخته ، مقدار زکات آن مال را مالک نمی شود. 2️⃣ آنچه از گندم و جو، پیش از خوشه بستن چیده می شود _ مثلاً برای خوراک دام _ یا از غوره و انگور یا خرما، پیش از چیدن تمام آنها مصرف کند، مقدار مصرف شده زکات ندارد. هر چند احتیاط مستحب است زکات همین مقدار را نیز بپردازد، ولی اگر از انگور و خرما و یا گندم و جو که زکات آن واجب شده مصرف کند، باید زکات مقدار مصرف شده را نیز بپردازد. 🟡 سوال سوم:چه وقت باید زکات پرداخت کند؟ جواب: زمان پرداخت زکات گندم و جو، پس از درو کردن و جدا کردن آنها از کاه است است و زمان پرداختن خرما و انگور پس از چیدن آن هاست. پس از جدا کردن زکات از اموال، لازم نیست فوراً آن را بپردازد ولی اگر به کسی که می‌توان به او زکات داد دسترسی دارد، بنابر احتیاط مستحب، نباید آن را به تأخیر بیندازد. ⚫ سوال چهارم: چه مقدار باید زکات پرداخت کرد؟ جواب: مقدار زکات غلات بدین شرح است: الف) اگر دیمی بوده و از باران یا نم زمین استفاده کرده یا از آب رودخانه و نهر و چشمه و امثال اینها که بدون هزینه و زحمت است و مشروب شده، زکات آن یک دهم است یعنی هر ده کیلو محصول یک کیلویش زکات است. ب) اگر با آب دستی یا موتور پمپ یا قناتی که مخارج حفاری یا لایروبی دارد آبیاری شده، زکات آن یک بیستم است. ج) اگر به هر دو شیوه مشروب شده است مسئله سه صورت دارد: یک) بیشتر با یکی از آنها آبیاری شده، مثلاً همیشه آب موتور پمپ خورده و گاهی هم باران باریده، زکات آن یک بیستم است یا بیشتر باران باریده و مثلاً یکی دو بار هم با آب چاه آبیاری شده، زکات آن یک دهم است. دو) با هردو مشروب شده، زکات نصف محصول یک دهم و زکات نصف دیگر یک بیستم است. سه) اگر از هر دو آبیاری شده ولی معلوم نیست کدام یک بیشتر بوده، زکات آن یک بیستم است. دو مسئله ۱) گندم و جو و خرما و کشمشی که زکات آن را داده اند اگر چند سال هم بماند، مجدداً زکات ندارد‌. ۲) اگر گندم و جو خرما و کشمشی که زکاتش واجب شده، خوب و بد دارد، باید زکات هر کدام از خوب و بد را از خود آن بدهند و یا زکات همه را از خوب و بد بدهند و به احتیاط واجب نمی توانند زکات همه را از جنس بد بدهند. 📚 منبع: کتاب ره توشه عاملین زکات جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠 ۲۰ روز با زکات ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات شمال استان اصفهان 🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده: 💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی 🏆 37 قاب نفیس 📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان : الف) آیا در زکات، قصد قربت لازم است؟ ب) زکات غلات در صورتیکه دیمی یا دستی باشد به ترتیب چقدر است ؟ ج) حد نصاب زکات در غلات اربعه چقدر است؟ ۱) خیر _ یک پنجم، یک دهم _ ۷۴۷/۲۰۷ کیلو ۲) بله _ یک دهم، یک بیستم _ ۸۴۷/۲۰۷ کیلو ۳) بله _ یک بیستم، یک پنجم _ ۹۴۷/۲۰۷ کیلو ✅ نحوه شرکت در مسابقه: 1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat 2⃣ مطالعه متن مربوطه 3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر به شماره:
6600032451
(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده نطنز سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 @farhang_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈👈 ادامه احکام زکات دامدارانی که گوسفند یا گاو و گاومیش و شتر نگهداری می کنند، با وجود شرایطی که گفته می‌شود پرداخت کامل زکات دام بر آنها واجب میشود. الف) یک سال مالک آنها باشند. ب) حیوان در تمام سال بیکار باشند. ج) حیوان در تمام سال بچرد و از علف بیابان تغذیه کنند. د) تعداد دام به حد نصاب برسد. الف) گذشت سال ۱_ زکات دام، در صورتی واجب می شود که صاحب آن یک سال مالک آن باشد، پس اگر پیش از آنکه یک سال بگذرد، دام را بفروشد، مثلاً گوسفند یا گوساله پرواری را هفت، هشت ماه نگه می‌دارد و میفروشد، یا به خرید و فروش دام اشتغال دارد هیچکدام دام ها را یک سال نگه نمی‌دارد، زکات واجب نیست، ولی اگر یازده ماه نگه داشته در ماه دوازدهم فروخته باشد، زکات آن واجب می شود که پس از گذشت ماه دوازدهم باید بپردازد. ب) بیکار بودن یکی از شرایط واجب شدن زکات دام آن است که حیوان در طول سال بیکار باشد، پس شتری که برای بارکشی یا گاوی که در شغل زدن زمین به کار گرفته می‌شود تقارن ندارد ولی اگر در طول سال یکی دو روز به کار گرفته می‌شود، زکات ندارد، ولی اگر در طول سال، یکی دو روز به کار گرفته شود، زکات آن واجب است. ج) حیوان در تمام سال به چرخد و از طرف بیابان تغذیه کند. ۲_ اگر دام، گاهی در بیابان می چرخد و گاهی علف دستی می‌خورد، یا بخشی از سال مثلاً تابستان در بیابان می چرخد و در بخش دیگری مثلاً پاییز و زمستان علف دستی می‌خورد، و زکات ندارد. ۳_ اگر دام در تمام سال می‌چرد، ولی چند روزی علف دستی بخورد، که عرفاً به آن حیوان بیابان چر بگویند، زکات دارد. د) به نصاب رسیدن نصاب دام، تعداد معینی است که اگر حیوان های موجود کمتر از آن تعداد باشد زکات ندارد، حساب گوسفند و گاو و شتر و مقدار زکات آنها بدین شرح است. نصاب گوسفند🐑 اولین نصاب گوسفند ۴۰ رأس است و زکات آن یک گوسفند است، پس اگر تعداد گوسفندان کمتر از ۴۰ رأس باشد، زکات ندارد و نصاب های آن بدین شرح است: ۱) ۴۰ گوسفند🐑 👈👈یک گوسفند زکات ۲) ۱۲۱ گوسفند🐑 👈👈 دو گوسفند زکات ۳) ۲۰۱ گوسفند🐑 👈👈 سه گوسفند زکات ۴) ۳۰۲ گوسفند🐑 👈👈 بنا بر احتیاط واجب چهار گوسفند ۵) ۴۰۰ گوسفند🐑 و بیشتر از آن 👈👈 هر صد تای آن یک گوسفند ⏪ مقدار فاصله بین دو نصاب زکات ندارد یعنی اگر تعداد گوسفندان از یک نصاب بگذرد ولی به نصاب بعدی نرسد، زکات نصاب پایین تر را باید بپردازد. مثلا نظرات ۱۱۵ گوسفند، یک گوسفند است. نصاب شتر🐪 شتر دوازده نصاب دارد بدین شرح: ۱) ۵ شتر 🐫🐫 یک گوسفند 🐑 ۲) ۱۰ شتر 🐫 🐫 دو گوسفند 🐑🐑 ۳) ۱۵ شتر 🐫🐫 سه گوسفند 🐑🐑🐑 ۴) ۲۰ شتر 🐫🐫 چهار گوسفند 🐑🐑🐑🐑 ۵) ۲۵ شتر 🐫🐫 ۵ گوسفند 🐑🐑🐑🐑🐑 ۶) ۲۶ شتر 🐫🐫 یک شتری که وارد سال دوم شده باشد ۷) ۳۶ شتر 🐫🐫 یک شتری که وارد سال سوم شده باشد ۸) ۴۶ شتر 🐫🐫 یک شتری که وارد سال چهارم شده باشد ۹) ۶۱ شتر 🐫🐫 یک شتری که وارد سال پنجم شده باشد ۱۰) ۷۶ شتر 🐫🐫 دو شتری که وارد سال سوم شده باشد ۱۱) ۹۱ شتر 🐫🐫 دو شتری که وارد سال چهارم شده باشد ۱۲) ۱۲۱ شتر 🐫🐫 برای هر چهل شتر، یک شتری که وارد سال سوم شده باشد. نصاب گاو🐄 نصب‌های گاو بدین شرح است. ۱) ۳۰ گاو 🐄🐄 یک گوساله که یک سال آن تمام شده و وارد سال دوم شده باشد ۲) ۴۰ گاو 🐮🐮 یک گوساله ماده ای که وارد سال سوم شده باشد ۳) ۶۰ گاو 🐄🐄 دو گوساله ۴) بیشتر از ۶۰ گاو 🐮🐮 برای هر ۳۰ تا یک گوساله دو ساله و هر ۴۰ تا یک گوساله سه ساله ❎ در این بخش نیز پاسخ سوال سوم و چهارم مشخص شد و سوال پنجم نیز چون مربوط به تمام متعلقات زکات است در پایان می‌آوریم.
👈👈 ادامه احکام زکات چند مسئله ۱- اگر حیوان ها سالم هستند، حیوان ناقص و مریض به عنوان زکات آنها کافی نیست و نیز اگر حیوان ها همه جوانند، حیوان پیر و فرتوت کافی نیست، ولی اگر همه آنها همان گونه باشند اشکال ندارد. ۲- در زکات، نر یا ماده بودن حیوان شرط نیست بنابراین می تواند زکات حیوان های نر را از جنس ماده بدهد هرچند همه آنها نر نباشند یا از جنس ماده بدهد، هر چند همه آنها ماده نباشند. ۳-زکات گوسفندان را می‌تواند از جنس بز و یا میش بدهد و لازم نیست زکات گوسفندان را که مثلاً قوچ و میش هستند، حتماً از همان جنس بدهد. از آنجا که امروزه سکه طلا و نقره، چندان رواج ندارد و کمتر کسی است که زکات سکه بر او واجب شود لذا به پاسخ تمام سوال ها نمی پردازیم و تنها به شرایط وجوب زکات سکه و نصاب و مقدار زکات آن می پردازیم. ✅ کسانی که طلا و نقره دارند با شرایط زیر زکات آن واجب است: 1️⃣ به نصاب لازم برسند 2️⃣ یک سال بر آن بگذرد 3️⃣ مسکوک باشد یک) نصاب طلا ۱۵ مثقال و نصاب نقره ۱۰۵ مثقال است و اگر از این مقدار کمتر باشد زکات ندارد. دو) اگر یازده ماه سکه ها را نگه داشته باشند، زکات آن واجب می شود که در پایان ماه دوازدهم باید بپردازد ولی اگر پیش از ماه یازدهم تعدادی از آنها را بفروشد یا ببخشد که وزن مجموع باقیمانده آنها کمتر از نصاب باشد، واجب نیست. سه) طلا و نقره در صورتی که به صورت سکه رایج باشد، زکات دارد ولی طلای شمش یا زیورآلات، زکات ندارد. ⭐ مقدار زکات ۱) مقدار زکات طلا و نقره، همیشه یک چهلم است، یعنی وقتی از نصاب گفته شده کمتر نباشد یک چهلم آن به عنوان زکات باید پرداخت شود. ۲) اگر زکات طلا و نقره را بپردازد و تا سال دیگر آنها را نگه داشته باشد و از نصاب کمتر نباشد، مجدداً باید زکات آن را بپردازد و همچنین در سال‌های آینده. 📚 منبع: کتاب ره توشه عاملین زکات جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠 ۲۰ روز با زکات ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات شمال استان اصفهان 🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده: 💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی 🏆 37 قاب نفیس 📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان : الف) از جمله شرایط پرداخت کامل زکات دام چیست؟ ب) اولین نصاب گوسفند، شتر، گاو به ترتیب چیست؟ ج) مقدار زکات طلا و نقره چقدر است؟ ۱) گذشت سال _ ۴۰، ۵، ۳۰ _ یک چهلم ۲) بیکار بودن _ ۵۰، ۱۰، ۴۰ _ یک پنجم ۳) به نصاب رسیدن _ ۶۰، ۷، ۲۵ یک دهم نحوه شرکت در مسابقه: 1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat 2⃣ مطالعه متن مربوطه 3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر به شماره:
6600032451
(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده آران و بیدگل سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 @farhang_zakat
۱) خویشان خود را بر دیگران و اهل عمل و کمال را بر غیر آن و کسانی را که گدایی نمی کنند بر گدایان مقدم دارد. ۲) زکات دام‌ها را به فقرای آبرومند بدهد. ۳) زکات را آشکارا و صدقه مستحبی را پنهانی بپردازد.
🔴 سوال پنجم: مصرف زکات کدام است؟ جواب: مصرف زکات در هشت جا است که می توان آن را در تمام یا برخی از این موارد مصرف کرد. مصارف ۸گانه زکات در آیه ۶۰ سوره توبه بدین صورت آمده است: «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاء وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ.» ترجمه: «مخصوص فقرا و مساکین و کارکنان است که برای (جمع‌آوری) آن کار می‌کنند و کسانی که برای جلب محبت شان اقدام می‌شود و برای (آزادی) بردگان و بدهکاران و در راه (تقویت آیین) خدا و بندگان در راه، این یک فریضه (مهم) الهی است و خداوند دانا و حکیم است.» 📝 توضیح مصارف زکات ۱) فقیران: کسانی که درآمدی ندارند، یا درآمد آنها مخارج شان را کفاف نمی دهد. ۲) مسکینان: آنان که به کلی درمانده و بینوایند. ۳) کسانی که از طرف امام علیه السلام یا نایب او را جمع آوری و نگهداری و توزیع زکات اند.(عاملین) ۴) برای الفت دادن دلها به اسلام و مسلمانان، مانند غیر مسلمانانی که اگر به آنها کمکی بشود، به دین اسلام می گروند، یا در جنگ مسلمانان کمک می‌کنند.(مولفه قلوبهم) ۵) خریداری برده ها و آزاد کردن آنها.(فی الرقاب) ۶) بدهکارانی که نمی‌توانند قرض خود را بدهند.(غارمین) ۷) در راه خدا، یعنی در کارهایی که نفع آن به عموم می‌رسد و مورد رضایت خداست، مانند ساختن جاده، پل، مسجد (فی سبیل الله) ۸) مسافری که در سفر درمانده است و خرج برگشت به وطن را ندارد، هرچند در وطن خود فقیر نباشد.(ابن السبیل) 👈 ۱) کسی که زکات دریافت می کند باید دارای این شرایط باشد: 🔴شیعه دوازده امامی باشد. 🟡واجب النفقه زکات دهنده نباشد، مانند همسر و فرزند. ⚫اگر زکات دهند سید نیست، زکات گیرنده نیز سید نباشد. 🟢زکات را در معصیت مصرف نکند. 🟣و بنابر احتیاط واجب، آشکارا معصیت کبیره نکند. ۲) اگر پسر به کتاب‌های علمی دین احتیاج داشته باشد، پدر میتواند برای خریدن آن کتاب‌ها به او زکات بدهند. ۳) پدر میتواند به پسرش زکات بدهد که برای خود زن بگیرد. ۴) کسی که مشغول به تحصیل علم است و اگر تحصیل نکند می‌تواند برای معاش خود کسب کند، چنانچه تحصیل آن علم واجب یا مستحب باشد، می‌توان به او زکات داد و اگر تحصیل آن علم، واجب یا مستحب نباشد، زکات دادن به او اشکال دارد. ۵) به کسی که معلوم نیست سید است یا نه، می‌توان زکات داد. ۶) لازم نیست زکات هر یک از اموال، از همان مال پرداخت شود بلکه می‌تواند قیمت آن را بپردازد. ۷) به کسی که بدهکار است و نمی‌تواند بدهی خود را بدهد، اگر چه مخارج او بر انسان واجب باشد می‌توان زکات داد. ۸) کسی که باید زکات بدهد، اگر از فقیری طلبکار باشد، می‌تواند طلبی را که از او دارد بابت زکات حساب کند و از او نگیرد. ۹) کسی که بدهکار است و نمی‌تواند بدهی خود را بپردازد، اگر چه فقیر نباشد، انسان میتواند طلبی که از او دارد را بابت زکات حساب کند. ۱۰) چیزی را که انسان بابت زکات به فقیری می‌دهند لازم نیست به او بگوید زکات است بلکه اگر فقیر خجالت بکشد، مستحب است به طوری که دروغ نشود، به اسم هدیه و پیشکش به او بدهند ولی باید در نیت خود قصد پرداخت زکات داشته باشد. ۱۱) پس از جدا کردن زکات، لازم نیست و فوراً آن را به مستحق بدهد ولی اگر به کسی که می‌شود زکات داد دسترسی دارد، احتیاط مستحب آن است که دادن زکات را تاخیر نیاندازد. ۱۲) انسان نمی تواند زکاتی که از مال خود جدا کرده را برای خودش بردارد و چیز دیگری به جای آن بگذارد. ۱۳) اگر زکات را از مال خود کنار بگذارد، می تواند در بقیه آن تصرف کند و اگر قیمت آن را کنار بگذارد(نه از خود آن) می‌تواند در تمام آن مال تصرف کند. ۱۴) اگر زکات قبل از پرداخت تلف شود: الف) اگر پرداخت آن ممکن نبوده: ضامن نیست و پرداختن عوض آن واجب نمی باشد. ب) اگر پرداخت آن ممکن بوده: یک) در پرداخت یا حفظ آن کوتاهی نکرده است: ضامن نیست دو) در پرداخت یا حفظ آن کوتاهی کرده است: ضامن است. ۱۵) اگر پیش از آنکه زکات بر او واجب شود مثلاً پیش از دوره بستن گندم و جو، چیزی بابت زکات به فقیر بدهد، زکات حساب نمی‌شود. ولی بعد از آن که زکات بر او واجب شد، اگر چیزی را که به فقیر داده از بین نرفته و موجود است و آن فرد هنوز هم فقیر است، می تواند چیزی را که به او داده بابت زکات حساب کند. ۱۶) اگر شخصی که از دنیا رفته زکات بدهکار باشد، بر ورثه او واجب است ،زکات اموال او را بپردازند و چنانچه قرض داشته باشد و زکات نیز بدهکار باشد باید اول زکات را از مالی که زکات آن واجب شده بدهند،بعد قرض او را ادا کنند. 📚کتاب ره توشه عاملین زکات جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠 ۲۰ روز با زکات ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات شمال استان اصفهان 🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده: 💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی 🏆 37 قاب نفیس 📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان : الف) مصارف زکات در کدام آیه از قرآن آمده است؟ ب) کدامیک جزء شرایط دریافت کننده زکات نیست؟ ج) اگر شخصی که از دنیا رفته، زکات بدهکار باشد، وظیفه چیست؟ ۱) ۴۶ سوره هود _ شیعه دوازده امامی باشد _ برایش استغفار کنند ۲) ۵۰ سوره اعراف _ زکات را در راه معصیت مصرف نکند _ قرض کنند و زکات او را بپردازند ۳) ۶۰سوره توبه _ با قصد قربت زکات بگیرد _ بر ورثه او واجب است زکات اموال او را بپردازند.نحوه شرکت در مسابقه: 1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat 2⃣ مطالعه متن مربوطه 3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر به شماره:
6600032451
(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده آران و بیدگل سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 @farhang_zakat