📜 #متن |🔰 اسير حرف ها نباش
🔹آزادى از اسارت ها با شناخت عظمت انسان و شناخت وسعت هستى و شناخت هاى ديگر بدست مى آيد. من كه تا ديروز اسير توپها و عروسك هايم بودم امروز از آنها بيزارم؛ چون به وسعتى رسيده ام و چون عظمت خودم را يافته ام و بزرگى خودم را شناخته ام.
🔹براى ميزان و سنجش، نيروى عقل هست؛ و براى اطمينان بيشتر مى توان با ميزانهاى ديگر مشاوره كرد و از فكر و عقل، از ارزيابى و سنجش آنها بهره مند شد.
🔹در هنگام مشورت نبايد اسير برداشتها و حرفها بود، بايد ملاكها را بدست آورد و بايد از اطلاعات و آگاهى هاى ديگران بهره مند شد و آنها را سنجيد و سپس انتخاب كرد.مشورت، چشم خود را كور كردن نيست، بلكه از چراغ هاى ديگر بهره گرفتن است.
❛❛ عینصاد
📚 #مسئولیت_سازندگی | ص ۳۱
#⃣ #بریده_کتاب #تربیت
🔺 ما را در دیگر شبکه های اجتماعی 👉🏻 دنبال کنید.
╭✤ @Einsad ✤╮
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
آداب دعا.mp3
1.41M
#یک_دقیقه_حرف_حساب
💥 آداب دعا
👈 هرچی دعا میکنم دعاهام مستجاب نمیشه،
چطوری باید دعا کنم؟!
#استاد_پناهیان
🔰علامه طباطبایی(ره):
🔰اعتبارات دنیا نوعاً وفا نمیکند و اگر هم وفا کند تا دم قبر است و بعد از آن ماییم و ابد ما!
📍ما ابد در پیش داریم.
📍هستیم که هستیم ...
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نتیجه فراموش کردن اموات بعدازفوت!
آیت الله دستغیب
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅گناه ابلیس این نبود که سجده نکرد
گناه ابلیس این بود که در برابر الله ایستاد گفت شما نظرت اینست، من نظرم این نیست
اگر کسی معاذالله به اینجا برسد که بگوید اسلام نظرش این است من نظرم این نیست
این همان شیطنت ابلیس است
ملعون ابدی ست
🔗 مصطفى
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تبیین جالب «فلسفه حجاب» توسط حجتالاسلام عالی در محضر رهبر انقلاب
👤 حجتالاسلام والمسلمین عالی در مراسم عزاداری شام شهادت حضرت فاطمهزهرا سلاماللهعلیها در حسینیه امام خمینی (ره) گفت: «فلسفه حجاب» این است که زن جاذبههای زنانگی خود را بپوشاند و مدیریت، خلاقیت و هنر او در جامعه نمایان شود.
✅ فلسفه حجاب در این است که چیزی که زن را تبدیل به یک کالا میکند پوشاند شود.
💢 در دنیا سومین تجارت پرسود، تجارت زن و کودک است.
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗣چرا با هم دعوا داریم؟!
📍ما یک کشور هشتاد میلیونی هستیم که بیست میلیونش یا کودک هستند یا پیرزن هستند یا پیرمرد، شصت میلیون هم که مرتّب شب و روز باهم دعوا دارند، برای اینکه این پانزده میلیون پرونده این پانزده میلیون که با خودشان دعوا ندارند، با پانزده میلیون دیگر دعوا دارند. این سی میلیون هم که در آسمانها زندگی نمیکنند، در همین شهر و روستا سر میکنند. هر کسی هم به هر حال با یک مانوس است. حداقل شصت میلیون شب و روز ما با هم دعوا داریم. چه وقت این کشور باید نجات پیدا کند خدا میداند! تنها عاملش قرآن است و روایات. عاطفه، محبت، ادب.
این بیان نورانی را چندین بار خواندیم فرمود حرفهای ما عاطفه ایجاد میکند: «اَحَادِیثُنَا تُعَطِّفُ بَعْضَکُمْ عَلَی بَعْض»،اینکه سنگ روی سنگ بند نمیشود را همه ما میدانیم کسی بخواهد برجی بسازد سنگی را که گذاشت، سنگ دیگر روی این سنگ بند نمیشود. یک ملات نرم میخواهد. حضرت فرمود حرفهای ما، ادب ما، احترام ما، آن ملات نرم است. این پانزده میلیون را به صفرمیرساند. آدم وقتی کسی بوقی زده، چیزی گفته، فوراً پرونده تشکیل نمیدهد!
بنابراین ما این جنگ را که برکات فراوانی داشت برای ما مُشت آورد، ما باید بدانیم که این مُشت برای همان مرز جنگی است. وقتی آمدیم داخل شهر، باید باز بشود به صورت مصافحه در بیاید.
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗣واکنش «حجه الاسلام والمسلمین عالی» در مراسم فاطمیه رهبر معظم انقلاب به کتاب«حجاب بی حجاب» از «محمدرضا زائری»
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
✅ جامعه «فساد زده» از بالا باید درست شود یا از پایین؟
🔸معمولا فساد از «خواص» شروع میشود و به «عوام» سرایت میکند و صلاح، برعکس از «عوام» و تنبه و بیداری آنها آغاز میشود و اجبارا «خواص» را به صلاح میآورد، یعنی عادتا فساد از بالا به پایین میریزد و صلاح از پایین به بالا سرایت میکند.
🔹روی همین اصل است که میبینیم امیرالمؤمنین علی(ع) در تعلیمات عالیه خود، بعد از آنکه مردم را به دو طبقه «عامه» و «خاصه» تقسیم میکند، نسبت به صلاح و به راه آمدن خاصه اظهار یأس و نومیدی میکند و تنها عامه مردم را مورد توجه قرار میدهد.
🔸این، فکر غلطی است از یک عده طرفداران اصلاح که هروقت در فکر یک کار اصلاحی میافتند، «زعماء» هر صنف را در نظر میگیرند و آن قلههای مرتفع در نظرشان مجسم میشود و میخواهند از آن ارتفاعات منیع شروع کنند.
🔹تجربه نشان داده که معمولا کارهایی که از ناحیه آن قلههای رفیع آغاز شده و در نظرها مفید مینماید، بیش از آن مقدار که حقیقت و اثر اصلاحی داشته باشد، جنبه تظاهر و تبلیغات و جلب نظر عوام دارد.
📝 استاد مطهری، مقدمه کتاب داستان راستان
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
وحدت.pdf
3.36M
جزوه مختصری که رسماً مجموعه رسانهای مرحوم علامه آیت الله مصباح یزدی درباره #وحدت از ایشان منتشر کردهاند، از بهترین تبیینها در این زمینه است.
مطالعه آن شاید پنج دقیقه هم وقت نگیرد، اگر از آن بهره مند شدید نثار روح آن اندیشمند سترگ صلواتی هدیه فرمایید.
@kashani1395
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👀 هر چیزی که می بینیم واقعی نیست❗️
📍اینجا یک مثال کوچک وجود دارد :
یک دیپ فیک با حضور مورگان فریمن از Diep Nep. نتیجه نهایی تقریباً غیرقابل تشخیص از اصلی است.
📍ما در عصر فریب و دروغ زندگی می کنیم، زمانی که از پیچیده ترین فناوری ها استفاده می شود، از جعل انسان گرفته تا دروغ و جعل سقوط شهاب سنگها و
@insta_enghelabi
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
حجاب با کدام استدلال.pdf
50.6K
#محتوا
▪️خلاصه نموداری محتوای نشست تخصصی مبنا
🔹حجاب با کدام استدلال؟
📍استاد حسن رحیم پور ازغدی
@mabna_mashhad
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
@rahimpoor_azghadi
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 آیا تابحال این سخنان سردار سلیمانی رو شنیده بودید:
🔹... این نمی شود که (به عنوان یک مسئول) بر محفوظ بودن دختر خودمان حریص باشیم ولی بر ولنگاری جامعه بی توجه باشیم.
🔹و کسی جرات نکند که در جامعه ی اسلامی امر به معروف و نهی از منکر بکند.
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗣استاد سید محمد جواد شبیری :
آیت الله والد _مد ظله_ به حقیر امر فرمودند که دعاهای مأثوره را که مناسب است در سجده نماز خوانده شود از کتب حدیثی استخراج کنم. این یادداشت کوتاه در امتثال امر معظم له نگارش یافت.
اول ربیع الاول المولود ۱۴۳۵
پاره ای از دعاهای مأثور درسجود
یکی از رسمهای شایع در میان مومنان دعا کردن در سجده آخر نماز، بویژه در نماز جماعت است. در این سجده، دعاهای چندی مرسوم است، از جمله:
«یا ولی العافیة نسألک العافیة، عافیة الدنیا و الآخرة»
«یا لطیف ارحم عبدک الضعیف»
«یا من له الدنیا و الآخرة ارحم من لیس له الدنیا و الآخرة»
#هیچ_یک از این دعاها مأثور نیست[۱]، نه در خصوص سجده و نه در جای دیگر. لذا پیشنهاد میشود به جای این دعاها در سجده، دعاهای وارد شده در احادیث، بویژه احادیث معتبر خوانده شود.
ما در اینجا #دو_دعا را که در خصوص سجده نماز واجب و در سجده به طور کلی وارد شده نقل میکنیم.
دعای اول:
با سند صحیح از زید شحام _ثقة_ عن ابی جعفر علیهالسلام قال: ادع فی طلب الرزق فی المکتوبة و انت ساجد:
«یا خیر المسؤولین و یا خیر المعطین ارزقنی و ارزق عیالی من فضلک فانک ذوالفضل العظیم»
گفتنی است که در چاپ دارالکتب الاسلامیه از کافی ج۲ ص۵۵۱ ح۴، این دعا با افزودن کلمه «الواسع» بعد از «من فضلک» نقل شده است.
ولی در پنج نسخه خطی معتبر کافی[۲] و مصادر حدیثی و فقهی بسیار، این واژه ذکر نشده است[۳]. و نیز این دعا در مصباح المتهجد بدون این کلمه نقل شده است[۴].
به نظر میرسد که انس ذهنی برخی از ناسخان کافی با تعبیر «فضلک الواسع»[۵] سبب افزوده شدن سهوی این واژه شده است. بویژه با عنایت به این که در حدیث آغاز این باب کافی، که اندکی قبل از حدیث مورد بحث قرار گرفته دو بار این تعبیر تکرار شده است: «اللهم ارزقنی من فضلک الواسع الحلال الطیب … الا سعة من فضلک الواسع[۶]».
دعای دوم:
«اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و العفو عند الحساب»
این دعا را که به نقل راوندی در دعوات، امام کاظم علیه السلام آن را در سجده خود بسیار می خوانده اند[۷]. مرحوم کلینی درباب السجود و التسبیح و الدعاء فیه فی الفرائض والنوافل و مایقال بین السجدتین با سند صحیح از ابو جریر رواسی نقل کرده است. قال: سمعت ابا الحسن موس علیه السلام و هو یقول: … یرددها[۸].
در این باب کافی دعاهای چندی آورده شده که در سجده خوانده می شود.
————————
[۱] البته تعبیر «یا ولیّ العافیة» در منابعی همچون تهذیب ج۳، ص۷۲، ح۲۳۲ و ص۹۵، ح۲۵۷ وارد شده و نیز دعا برای عافیت دنیا و آخرة نیز در کتب حدیثی فراوان ذکر شده است. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء۲۳، مصباح المتهجد ص۶۳، اقبال ص۵۵۱. ولی تعبیر فوق در جایی یافت نشد.
[۲] ر.ک. کافی، چاپ دارالحدیث، ج۴، ص۴۸۶، حاشیه ۱.
[۳] وسائل ج۶، ص۳۷۲، ح۸۲۱۲ و ج۷، ص۱۲۱، ح۸۹۰۲ و وافی ج۹ ص ۱۶۰۸، ح۸۸۲۹ و حدائق ج۸، ص۲۹۹ و کشف الغطاء ج۳، ص ۲۰۷ (و مقایسه کنید با ص ۵۰۶)، مستند الشیعه ج۵، ص۲۹۳ و العروة الوثقی(المحشی) ج۲، ص۲۴۷ و منهاج الصالحین للسید الحکیم ج۲، ص۵۷۴ و منهاج الصالحین للسید الخوئی ج۱، ص۱۷۶ و وسیلة النجاة ج۱، ص۱۶۰ و تحریر الوسیلة ج۱، ص۱۷۶ و توضیح المسائل محشی ج۱، ص۵۹۱.
[۴] مصباح المتهجد ص۱۹۹: یستحب ان یقول فی سجود الفرض لطلب الرزق: یا خیر المسؤولین … (به نقل از آن در مصباح کفعمی، ص۱۷۰)
[۵] این تعبیر در دعاهای بسیاری دیده میشود. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء ۲۵، کافی ج۳، ص۴۷۴، ح۱. فقیه ج۲، ص۵۲۶ و ج۳، ص۴۱۶. مزار شیخ مفید، ص۱۳۱ و تهذیب ج۳، ص۳۱۲، ح۹۶۷ و ج۵، ص۲۷۷، ح۹۴۶ و ج۶، ص۶۹ و مصباح المتهجد ج۱، ص۹۰ و ۱۴۸ و ۱۵۰ و ۱۸۱ و ۲۰۷ و ۲۵۹ و ج۲، ص۵۹۵ و ۶۰۱ و ۷۰۶ و ۷۲۹ و …
[۶] کافی ج۲، ص۵۵۰، ح۱.
[۷] دعوات راوندی، ص۱۷۹، ونیز ر.ک. مصباح المتهجد، ج۲، ص۸۵۱ و مزار کبیر ص۴۱۳ و اقبال ج۱، ص۴۴.
[۸] کافی ج۳، ص۳۲۳، ح۱۰ و نیز تهذیب ج۲، ص۳۰۰، ح۱۲۰۹.
گفتنی است که در متن روایت کافی از خواندن دعا در سجده ذکری به میان نیامده است، ولی از عنوان باب کافی برمیآید که دعا را مربوط به حالت سجده دانستهاند. شاید در اصل مصدر حدیث قرینهای بر این امر بوده و یا مرحوم کلینی به نقل دیگر حدیث مشابه نقل راوندی برخورده است که تصریح به سجده در آن شده باشد. نیز ر.ک. منتهی المطلب ج۵، ص۱۵۰.
در بحار ج۸۶، ص۲۱۶، ح۳۱ آمده است: جامع بزنطی، نقلا من خط بعض الأفاضل عن جمیل عن الحسن بن زیاد، قال سمعت اباعبدالله علیهالسلام یقول وهو ساجد: «اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و الراحة عند الحساب»، قال اسماعیل فی حدیثه: و الامن عند الحساب. در مـرآة العقول ۱۵: ۱۳۱ این حدیث را از خط شیخنا البهائی نقل کردهاست که ظاهرا ایشان، مراد از بعض الافاضل است.
✅ مواضع رهبر معظم انقلاب در مورد «فضای مجازی» :
۱. رهبر: «حوزه فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد.» ۲۶ اسفند ۹۰
۲. رهبر: «اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتماً رئیس فضای مجازی کشور میشدم» مهر؛ ۴ مهر ۴۰۰
۳. رهبر: «در فضای مجازیِ کشور ما هم که آن رعایتهای لازم با وجود این همه تأکیدی که من کردم صورت نمیگیرد ... ما افتخار میکنیم به اینکه ما فضای مجازی را ول کردهایم! این به هیچ وجه افتخار ندارد!» ۱ فروردین ۴۰۰
۴. رهبر: «خب وقتی که ما میدانیم کسانی از بیرون دارند فضای مجازی را که ما هم دستاندرکارش هستیم، مدیریّت میکنند، ما نمیتوانیم بیکار بنشینیم! ما نمیتوانیم مردممان را که با فضای مجازی ارتباط دارند، بیپناه رها کنیم» ۲ شهریور ۹۹
۵. رهبری: «ابزار رسانه را تشبیه میکنند به سلاحهای شیمیایی در جنگ نظامی … [مسوولین] توجّه کنند که آنها ابزاری نشوند برای اینکه دشمن راحت بتواند سلاح شیمیایی خودش را علیه این مردم به کار ببرد!» ۱۲ مهر ۹۷
۶. رهبر: «فضای مجازی، حقیقتا قتلگاه جوانان و نوجوانان شده است». تسنیم، ۱۹ آبان ۹۵
۷. رهبر: «فضای مجازی مشکلاتی دارد که انشاءالله جناب آقای رئیسی و دوستانشان باید همّت کنند و هر چه زودتر باید این مشکلات برطرف بشود!» ۱۹ اسفند ۴۰۰
۸. ولیّ فقیه: «سیاستهای اصولیای در زمینه پهنای باند وجود دارد که مکرّر ابلاغ شده، خب این سیاستها باید رعایت بشود و اینها مورد درخواست و تأکید مؤکّد اینجانب است.» ۲ شهریور ۹۹
📚 امامی، کاشف ابرفقه و دکترای فقه سیاسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ دختران و پسرانی که ظاهرشون متفاوت با ماست،خواهران و برادران ما هستند.
📍رنجی برای گنج!
📝 یادداشت آیت اله مرعشی نجفی:
فوائد بحرالعلوم سیّدمهدی نجفی را خریدم به پول ۳ ماه نماز استیجاری. و منِ محزون، شهابالدّین حسینی #مرعشی_نجفی هستم. و این حروف را در حال گرسنگی مینویسم! یک روز و شب به دلیل نداری، چیزی نخوردهام! امیدوارم بتوانم به برکت اجدادم بر این سختیها صبر نمایم.
📆۱۳۴۱ مدرسه قوام - نجف أشرف
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng