eitaa logo
کانال مطالب و اطلاع رسانی فرزاد تات
4 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
991 ویدیو
108 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔶 💠 نگاهی به تفسیر منتسب به سکونی 📝 یکی از آثار اسماعیل بن ابی زیاد السکونی که در منابع شیعی و سنی از آن یاد شده، تفسیر او است؛ اما این تفسیر اکنون در دست نیست و طبق تحقیق عادل‌زاده، قسمت‌هایی از آن از طریق برخی کتب از جمله «زهر الفردوس»، «التلویح الی شرح الجامع الصحیح»، «شرح سنن ابن ماجه»، «اللئالی المصنوعة»، «الزیادات علی الموضوعات»، «جمع الجوامع»، «قوت القلوب» و… نقل شده است. یکی از مهم‌ترین آثار در این زمینه، کتاب «البیان فی نزول القرآن»، نوشتۀ «محمد بن علی بن عبدالملک فسوی» است. نویسنده در مقدمۀ کتاب چنین نوشته که در کتابش کلمات غریبی وجود دارد که در تفسیر‌های دیگر یافت نمی‌شود و برای اینکه خودش را از اتهام دروغگویی دور نگه دارد، تأکید می‌کند که تمام کتابش را فقط از تفسیر اسماعیل بن ابی زیاد شامی استخراج کرده است. در همین مقدمه آمده است که کتاب به درخواست محمد بن علی بن عمر نسوی نوشته شده است، او از فسوی درخواست کرده بود.... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید.👇🏼 🌐 mfeb.ir/home/?p=20441/#ZRejal ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 نافلۀ عصر از ویژگی‌های جالب آقای حاج سید جواد ، تقیّدشان به نافلهٔ عصر در نماز جماعتشان بود. چون نوعاً مردم آمادگی ندارند، معمولاً در نمازهای جماعت، خوانده نمی‌شود. مرحوم حاج آقای والد، نافله ظهر را قبل از نماز جماعتش می‌خواند و می‌گفت: چون برخی به دخول وقت ظهر یقین ندارند، برای اینکه همه یقین کنند، نافله ظهر را می‌خوانم. ولی دربارهٔ نافلهٔ عصر می‌گفت: چون اشخاص آمادگی ندارند، نمی‌خوانم. ایشان بعد از نماز عصر در راه برگشت به منزل نافلهٔ عصر را می‌خواند. چند سال پیش طلبه‌ای به من گفت: خوب نیست که این سنّت را (که در بیشتر نماز جماعت‌ها ترک شده است) ما نیز انجام ندهیم. گفتم: افراد آمادگی ندارند؛ ولی اگر اکثریت آماده باشند، من می‌خوانم. شما از مأمومین سؤال کنید. بعداً آن طلبه آمد و گفت: من سؤال کردم، بیشتر آمادگی دارند. لذا از آقای حاج سیّد جواد پیروی کردم و از آن به بعد نافله را در مدرسهٔ فیضیه می‌خوانم، البته با حذف مستحبات آن به‌گونه‌ای که زمان آن تقریباً با زمان تعقیبات عصر چندان تفاوت ندارد. ✅ 👇🏼 🌐 mfeb.ir/home/?p=20436/#ZJore ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 امکان تغییر دامنه خمس توسط ولی فقیه 👤 در دو گونه داریم: یک: سنن داریم که مکاسب است که روایت امام صادق (علیه السلام) است. دوم: یکی هم حکم که روایت امام جواد (علیه السلام) است: مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ قَالَ:«كَتَبَ إِلَيْهِ أَبُو جَعْفَرٍ ع وَ قَرَأْتُ أَنَا كِتَابَهُ إِلَيْهِ فِي طَرِيقِ مَكَّةَ قَالَ الَّذِي أَوْجَبْتُ فِي سَنَتِي هَذِهِ وَ هَذِهِ سَنَةُ عِشْرِينَ وَ مِائَتَيْنِ فَقَط ...در همین سال فقط (سال ۲۲۰) مقداری را قرار می دهند که باید خمسش داده شود... اگر این مطالب تمام باشد عین این در زمان ما هم صدق می کند... 📚‏درس خارج فقه، ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3646 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔸 💠 شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها یا وفات ایشان 👤 🔻آیا «مات» دال بر مرگ حتف انف است یا دالّ بر اعم از مرگ حتف انف و مرگ بالقتل می‌باشد. مرحوم آقای عسکری در کتاب عبدالله بن سبا پیرامون واقعیّت داشتن عبدالله بن سبا بحث‌های مفصلی را مطرح نموده‌اند. ایشان در موضعی از کلامشان به این نکته اشاره می‌کنند که «مات» به معنای مرگ حتف انف است و قتل را شامل نمی‌شود. ایشان در ادامه نتایجی را بر این مطلب مترتب می‌کنند که قصد ورود به آن را نداریم. ایشان بر مدعای خود چنین استشهاد نموده‌اند که در آیۀ شریفۀ ﴿أ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ ... اما پاسخ این است که ... 📚 درس خارج اصول، ۸ بهمن ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
هدایت شده از مباحثه فقاهت
❇️ آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی(ره): 🔹️ «علت آمدن من به قم این بود که پدرم (که از زهاد و عباد معروف بود) چهل شب در حرم بیتوته نمود که آن حضرت را ببینید. 🔹️ شبی در(حال مکاشفه) حضرت را دیده بود که به ایشان می فرماید: سید محمود چه می خواهی؟ عرض می کند:می خواهم بدانم قبر فاطمه زهراء علیها السلام کجاست؟ تا آن را کنم. 🔹️ حضرت فرموده بود:من که نمی توانم«برخلاف وصیت آن حضرت» قبر او را آشکار کنم. عرض کرد: پس من هنگام زیارت چه کنم؟ 🔹️ حضرت فرمود: خدا جلال و جبروت حضرت فاطمه علیها السلام را به فاطمه معصومه علیها السلام عنایت فرموده است، هر کس بخواهد ثواب زیارت علیها السلام را درک کند به زیارت علیها السلام.» 📚 بر ستیغ نور، (شرح حال آیت الله مرعشی نجفی) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 لزوم توجه به تغییر عقود در گذر زمان 👤 وقتی فقهای گذشته در مورد و یا و یا آثار عقدی نظر می دهند باید توجه داشت که ممکن است که ناظر به فرض زمان خود باشند و ممکن است که آن در زمان فعلی با فرض متعارف در گذشته تفاوت داشته باشد از جمله این موارد می‌توان به عقود ، ، ، و اشاره کرد. توجه به این مطلب آثار مختلفی دارد از جمله در بلاعزل .... 📚 درس خارج فقه، ۲ آبان ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3676 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔸 💠 تناسب حکم و موضوع 👤 🔻برای پیدا کردن تناسب و باید موضوع و محمول را پیدا کنید. اگر مسأله تأسیسی بود، مجموع ادله در مورد آن موضوع و را جمع آوری کنید سپس نگاه کنید و ببینید کدام دسته از این اطلاعات با هم تناسب دارد. اگر بود، از همان هم می توانید موضوع و محمول را پیدا کنید. یکسری اطلاعات عرفی راجع به موضوع و یکسری اطلاعات عرفی راجع به محمول جمع می کنید سپس می بینید که کدام یک از اطلاعات موضوع با اطلاعات محمول تناسب دارد و آن بخش متناسب را جدا کنید. گاهی مناسبات حکم و موضوع راحت است چرا که پس از جمع آوری، یک دسته اطلاعات به دست می آید. اما گاهی چند دسته اطلاعات به دست می آید و این که مراد، کدام دسته بوده، مشکل می شود. 📚 درس خارج اصول، ۷ آبان ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3661 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
هدایت شده از مباحثه فقاهت
تناسب حکم و موضوع.mp3
1.2M
🔸 💠 تناسب حکم و موضوع 👤 📚 درس خارج اصول، ۷ آبان ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3661 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰گردهمایی علمی جهاد مالی 🔶از وجوب شرعی تا مشارکت مردمی 🎤آیت‌الله علیرضا اعرافی سخنران افتتاحیه ⏰ساعت ۸ 🎤آیت الله سید محمدعلی مدرسی حکم جهاد مالی در مذاهب فقهی ⏰ساعت۸:۴۵ 🎤آیت‌الله محمد قائنی شرط تمکن مالی در جهاد مالی و تداخل آن با سایر واجبات مالی ⏰ساعت۹:۳۰ 🎤سردار حسن پلارک جهاد مالی؛ راهکار‌ها وفرصت‌ها ⏰ساعت۱۰:۱۵ 🎤حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین دکتر حمید پارسانیا رویکرد تمدنی به جهاد مالی و علل مغفول ماندن آن ⏰ساعت۱۱ 🎤آیت‌الله سعید واعظی شمول حکم جهاد مالی نسبت به جهاد موجود در خارج از مرزها ⏰ساعت۱۲:۳۰ 🎤آیت‌الله محسن اراکی حکم جهاد مالی و شمول آن نسبت به بانوان ⏰ساعت۱۳:۱۵ 🗓 پنجشنبه ۱ آذر۱۴۰۳، ساعت ۷:۴۵ صبح 🏢قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهارعلیهم‌السلام، سالن فقاهت 🤝با مشارکت ✅ مدارس و موسسات فقهی ✅ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 مصادیق تعیین اجمالی بسمله در سوره‌های نماز 👤 برای خواندن نیاز نیست که حتما آن را به نحو در نظر داشته باشیم بلکه تعیین هم کافی است. مثلا اگر مکلف خواست سوره را از روی بخواند، پایین صفحه بسم الله نوشته ولی نمی‌داند صفحه بعدی چه سوره‌ای است، لذا همین بسم الله را می‌گوید به نیت همان سوره‌ای که صفحه بعد شروع می‌شود و این تعیین کافی است..... 📚درس خارج فقه، ۸ آبان ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3658 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
☘️ توصیف آیت‌الله‌ شبیری زنجانی در مورد استادشان آیت الله سید محمد محقّق داماد ☘️ 🔹️ استاد ما مرحوم آقای از نظر دقت نظر و استقصای مطالب، بسیار ممتاز بود. و افرادی در درسشان حاضر می‌شدند که طالب مسائل دقیق علمی بودند و سطح فهمشان از سطح عموم بالاتر بود. از این رو شاگردان مرحوم آقای داماد از نظر کمیت زیاد نبودند ولی از نظر کیفیت ممتاز بودند. مرحوم آقای داماد در بسیاری موارد از روایات مطالبی را استفاده می‌کردند و مشکلاتی را که دیگران طبق قواعد نمی‌توانستند حل کنند، حل می‌کرد. 🔹️ به نظرم آقای محقق‌تر از آقای داماد و آقای داماد مدقق‌تر از آقای خویی بود. در ریزه کاری و موشکافی مطالب آقای داماد ترجیح داشت و در مبانی کلی آقای خویی مقدم بود. 📚 جرعه‌ای از دریا؛ ج۴؛ ص ۵۶۱ و ۶۶۸ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔸 💠شهادت ذی شحناء 👤 اگر نسبت به مشهود علیه و در دل داشته باشد، او پذیرفته نمی شود لکن اگر بعدا کینۀ او به تبدیل شود آیا او پذیرفته می شود؟ در اینجا باید بین و غیر تفصیل داد. اگر کینۀ او علنی باشد، او بعد از رفع مسموع است اما اگر کینۀ او مخفی باشد، دو وجه و دو قول در مسئله وجود دارد. برای تفصیل مطلب و روشن شدن وجه عدم سماع او، به ادامۀ مطلب مراجعه کنید... 📚درس خارج فقه، ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ ✅ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3681 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa