🔰 برای هلاک دشمنان:
🔅«اللّهُمَّ شَتِّتْ شَمْلَهُمْ و فَرِّقْ جَمْعَهُمْ و قَلِّبْ تَدْبیرَهُمْ
و خَرِّبْ بُنْیانَهُمْ و بَدِّلْ أحْوالَهُمْ و قَرِّبْ آجالَهُم و قَطِّعْ أعْمارَهُم
و اشْغَلْهُمْ بِأبْدانِهِمْ،
وَ خُذْهُمْ أخْذَ عَزیزٍ مُقْتَدِرْ.
یا قَهَّارُ یا قَهَّارُ یا قَهَّارُ!
یا جَبَّارُ یا جَبَّارُ یا جَبَّارُ!»
#دعا
🔻لینک ویراست در نرم افزار ویراستی
🍀@faslefarhang
🕌 | #تأملی_قرآنی
📍 | فرقان ۶۷
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔷«اعتدال»
☘️ #اعتدال یک #شعار_قرآنی است، ولی خود نیز آن را تفسیر کرده است و به اوهام بهانهجویان نسپرده است.
اينجا یک پرتو از آن را بیان کرده است.
☘️در ادامه بیان اوصاف بندگان «مهربانخدا»(عبدالرحمان):
«وَ عِبٰادُ اَلرَّحْمٰنِ اَلَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى اَلْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذٰا خٰاطَبَهُمُ اَلْجٰاهِلُونَ قٰالُوا سَلاٰماً»
🔅میگوید:
وقتی انفاق میکنند نه اسراف میکنند، نه سخت میگیرند.
☘️درست است که تذکر کلی است، ولی میدانیم که همین تذکر کلی هم کلی #راهگشایی و #هشیاریآفرینی دارد.
چه اسراف چه تنگگیری برآمده از عقل نیست و نشان دهندۀ ناپالودگی نفس است.
در موقف انفاق میتوانیم خود را بهتر بشناسیم تا به تهذیب خود بپردازیم.
#حکم_عقل
#پند_الهی
🍀@faslefarhang
هدایت شده از ✺ شکوه غزه ✺
۶ 🇵🇸
#غزه_نوشت
#دردهای_عمیق
#رشدهای_شگفت
دوشنبه ۶ آذر ١۴٠٢
▫️توان توصیف
مطمئن باشیم که داریم از ضعف در «توصیف رشد» و ضعف در «وَ أَمّٰا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ»﴿الضحى، 11﴾ لطمه می خوریم. این لطمهها لطمههای مستحبی نیست، بلکه واقعاً دارد ما را ناکار می کند. حرکت تمدنی بدون این «روایت پیشرفت» ممکن نیست.
وقتی «انسان جدید» که «انسان انقلاب اسلامی» و «انسان مقاومت» است، دارد شگفتی خلق می کند و این شگفتی را حتی به خود او نشان نمی دهی، یعنی اولاً به لحاظ ادارکی عقب هستی و ناتوانی و رشدیافته نیستی و ثانیاً به لحاظ بیانی و تبیینی و کار آموزشی و فرهنگی حوالی هیچی.
انسان از این انگاره ها استفاده می کند و تغذیه می کند و خود را به رتبۀ بالاتری می کشد و انسان نیرومندتری می شود و کار بزرگتری میکند.
اگر این رشدها روایت نشود و هر گندی که طاغوت زد رشد محسوب شود، ممکن است انسان مؤمن انقلابی(!) دنبال طاغوت راه بیافتد و دست کم تلاش کند مطلوبیتها و ارزشهای او را مراعات کند. این کفر به طاغوت نیست.
روایت ضعیف ما را در تبرّی ضعیف می کند.
روایت ضعیف ما را در «قل یا ایها الکافرون / لکم دینکم و لی دین» ضعیف می کند.
چشم باز کنیم و ببینیم که حقیقت حیات انقلابیون ما چیزی جز این نیست.
به همۀ مطلوبیتها و راهنماییها و سیطره های طاغوت تن داده ایم و گمان می کنیم که این از سر زمان شناسی است.
خیر «هویّت نارسایی» داریم و این حتماً یکی از آبشخورهایش این است که «رشدها» روایت نشده اند.
این است سرّ وجوب سخن گفتن از «قیام غزه».
محمدرضا فلاح
✓
🕌 | #تأملی_قرآنی
📍 | نمل ۵۶
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔷«فسادخواهی مردمی»
🔻نقد #مردم نه همه صافی و بیغش باشد.
مردم فقط حقشان ضایع نمیشود، بلکه گاهی #حق را ضایع میکنند،
حتی پیامبر خدا و اصحاب او را دقیقا به خاطر پاکی و پارسایی و انسانبودگی طرد میکنند.
🔻گاهی «مردم مردم» کردن اگر بدون مبنای درست باشد، باعث غفلت از حقیقت میشود.
این که خیلی جاها مردم حق دارند بخواهند یا نخواهند، با این که «مردم حق میخواهند و حق میگویند» تفاوت دارد.
🔻برخی به خاطر #مردمسالاری از «هدایت» مردم غافل میشوند. این ضربه به ارزشها است.
#فهم_نارسا
#خروج_از_ادبیات_دینی
🍀@faslefarhang
هدایت شده از ✺ شکوه غزه ✺
١۵ 🇵🇸
#غزه_نوشت
#صبر_شناختی
جمعه ١٧ آذر ١۴٠٢
▫️کار درست
اگر کار درست را تأیید نکنی همۀ مرزها به هم می ریزد و به تاریکیها و ابهامها و سردرگمیهای بدی گرفتار خواهی شد. این به معنای مسخ زندگی و مسخ انسانیت است و دستآوردهای چنین حیاتی به صفر نزدیک می شود، یعنی مردگی است.
نبرد غزه بی تردید نبرد سختی است، واقعاً سخت و نبردی است که به ندرت می توان نظیری برای آن یافت. هر یک ساعت این نبرد را باید حادثۀ بزرگی شمرد. این مهم است که چه نگاهی به آن داریم.
دربارۀ «طوفان الاقصی» یک نکته را باید مد نظر داشت و آن این که حتی اگر فرض کنیم که سنجیده نبود و طرح گسترده ای پشت سر آن نباشد، یک ضرورت بود. وقتی که دژخیمی چون دولت اسرائیل دارد به تدریج تمام سنگرهای دفاع از فلسطین و در واقع سنگرهای «استقلال جهان اسلام» را یکی یکی فتح می کند و کار خود را کم کم به پیش می برد و به فکر خیزها و هجومهای بزرگتری است تا واقعاً کار فلسطین را یکسره کند، چاره این نیست که بایستیم و ببینیم چه میشود. یکبار باید به این واقعیت فکر کنیم و این را بفهمیم ...
«طوفان الاقصی» اگر هیچ چیز نبود یک ضرورت بود. حتماً باید این را به روشنی نشان داد و برجسته کرد و یک هشیاری واقعبینانه آفرید.
مواضع رهبر انقلاب برای ما همیشه مهم بوده است. ایشان در موضعگیری نسبت به این پدیده چند نکتۀ صریح فرموده اند :
١. اصل عملیات را تأیید می کردند و به جا می خوانند و آن را حق مردم غزه می شمردند؛
٢. ضربۀ حاصل آمده را بزرگ و مؤثر و ترمیم ناپذیر معرفی می نمودند؛
٣. یکی از ثمرات این عملیات را زنده شدن قضیۀ فلسطین، بیداری جهانی علیه رژیم سفاک اسرائیل و مختل شدن جریان خطرناک عادیسازی روابط با اسرائیل می دانستند؛
۴. و یکی دیگر از ثمرات این عملیات را معلوم شدن ضعف رژیم پرهیبت اسرائیل می دیدند؛
۵. در ضمن می فرمودند که آینده روشن است و پیروزی با فلسطین است؛
✍️ محمدرضا فلاح
✓
🕌 | #تأملی_قرآنی
📍 | قصص ١۴
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔷 «زمان مناسب»
☘️ وقتی نیرومند شد و کامل شد،
به او حکمت و دانش دادیم،
اینگونه نیکوکاران را جزا میدهیم.
☘️ ما پیامبران کم سن و سال مثل حضرت عیسی و یحیی داشتهایم. پس چرا درباره حضرت موسی تاکید میشود بر #بلوغ و رشد ایشان؟
شاید مراد از حکم، #اجازه_حکمرانی باشد.
می گوییم بسیاری از پیامبران در کار مبارزه با حاکمان جور بودند، ولی حکمرانی و ادارۀ جامعۀ انسانی داستانی جدا دارد.
این کار دشواریهایی دارد که ویژهتر از پیامبری محض است.
پس زمان مناسب خود را دارد و زمینۀ مناسب خود را میطلبد.
#مقام_حکمرانی
#رشد_متناسب
🍀@faslefarhang
هدایت شده از ✺ شکوه غزه ✺
١٧ 🇵🇸
#غزه_نوشت
#دریافتهای_عمیق
دوشنبه ٢٠ آذر ١۴٠٢
▫️منبع سخن
غزه امروز منبع سخن است. برخی به این تأمل روی آوردهاند و برخی فقط درد و رنج را میبینند. البته حق دارند، درد و رنج غزه جانکاه است.
باید همگان را به این تأمل دعوت کنیم.
جناب دکتر علیرضا نصر اصفهانی ذیل این عکس یادداشت فاخر و نکتهآموزی نگاشتهاند که برای استفادۀ بیشتر خودمان دوباره به آن نظر میاندازیم :
┄┅••؛••┅┄
برپایی یک تصمیم
در ستایش ملت فلسطین
علیرضا نصراصفهانی
*در ستایش یک تصمیم*
ملت فلسطین به میدان آمده، مسئولیت تصمیم تاریخی خود را برعهده گرفته و از همه هزینهها و گرفتاریهای این تصمیم آگاه است، ملتی که در تصمیم خود مستقل و خطرپذیر است.
*در ستایش رنج*
گرفتاری امروز مردم غزه، زِهدان آیندهی جدیدی برای جهان خواهد بود. جغرافیایی که حاضر است جان خود را برای آگاهی وجدان بشریت فدا کند. جهانیان نیز ملت فلسطین را میستایند، برای گذر از رنج هایش.
*در ستایش یک ایده*
فلسطین تصویری بدیع و پرجزییات از یک ملت قوی، تابآور و پابرجا به جهانیان عرضه کرده است. ملت مسئولیتپذیر فلسطین، طرح جدیدی برای آینده منطقه و جهان رقم زده است. جغرافیای سیاسی جهان آینده از ایده غزه میگذرد. ایده مقاومت در برابر تسلیم.
*فلسطین، اکنون یک کشور نیست، یک ایده است. ایدهای قدرتمند در برپا کردن یک تصمیم، پذیرش مسئولیت، گذر از رنجها و رسیدن به سازندگی.*
┄┅••؛••┅┄
هر یک از عزیزان و سروران به ویژه نخبگان جامعه از سرمایۀ معرفتی اختصاصی و توان تحلیل متمایزی برخوردارند. جا دارد همگی وارد این جهاد معنوی بشوند.
✍️ محمدرضا فلاح
✓
فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
📚 | #نهج_البلاغه_ما
📍 | حکمت ٢٣٨
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔶«ضرورت سازش در همسرداری»
☘️ و قَالَ عليهالسلام :
«اَلْمَرْأَةُ شَرٌّ كُلُّهَا وَ شَرُّ مَا فِيهَا أَنَّهُ لاَ بُدَّ مِنْهَا»
☘️ #زن و زندگى، همهاش زحمت و دردسر است و زحمت بارتر اينكه چارهاى جز بودن با او نيست.
(عنوان و ترجمه از مرحوم دشتی)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💡| #اندیشه
☘️ میدانید که این حدیث و احادیثی شبیه به این که مذمت زنها در آن صورت گرفته درگیری «کلام»ی و ابهامات فکری زیادی درست کرده است.
ترجمۀ مرحوم دشتی از حدیث بالا خود نشان می دهد که این روایت به ذائقۀ ما تلخ است.
☘️ پاسخ به این دست ابهامات و روشن کردن نگاه اسلام به زن کار مستقل و مشبعی می خواهد.
ولی دو نکتۀ مقدماتی :
● یک، حال و هوای فکری یک اندیشمند را با مطالعۀ مجموعۀ خوب و متنوعی از اندیشه های او میتوان فهمید. اندیشۀ امام علی همان اندیشۀ قرآن است که حجم بزرگی از سخنان آن با «انسان» است و اساساً زن و مرد را خیلی برجسته نکرده است. شاید مطالب نادری باشد که امام علی ع در آن باب سخنی نفرموده باشند. اگر با اشتیاق و پرسشگر و نظاماندیشانه به مجموع این سخنان بنگریم معلوم میشود که نگاه او به انسان و زندگی چگونه است. اگر مطلبی در هر جایی از سخنان او دیده شد باید با این «تودۀ فکری» یا این «هویّت نظری» هم«آهنگ» باشد. برداشت ابتدایی ما از این حدیث به نوع نگاه ایشان به انسان و زن و زندگی سازگار نیست.
● دو، می دانیم که اسلام تکریم بسیار از زن نموده است؛ او را «گُل»(ریحانة) خوانده(نه یک مردواره که در حقارت مرد نبودن همه نوع دست و پایی میزند)، نفقۀ او را بر مرد واجب کرده(این روزها در مقایسه با فرهنگ غرب ارزش این دستور را بهتر میفهمیم)، بهشت را زیر پای مادران دیده(که در فرهنگ غرب حتی با لفظ مادر و احترام یا قداست او مبارزه میشود)، محبت به زنان را از اخلاق انبیا شمرده، تکریم زن را منحصراً کار انسانهای شریف و بزرگوار خوانده، زن را «ربیبة البیت» دانسته، محبت به او را مقدم بر محبت به مرد معرفی کرده و ... . نگاه اسلام به زن تا آن پایه عظیم و شگفتآور است که بیگمان اگر باور کنیم و روی آن به خوبی کار کنیم، به تنهایی یک تهاجم نظری به رویکرد و آهنگ شناختی غرب نسبت به زن و مناسبات مردازنی است.
☘️ ولی دربارۀ خصوص این حدیث اگر نخواهیم در سند آن تشکیک کنیم یا صرفاً آن را ناظر به حوادث تاریخی بدانیم و بازتاب فتنهگریهای چند زن پر از شرارت آن روزگار بدانیم، باید این عبارات را بیانگر #جایگاه_مؤثر_اجتماعی_زن بدانیم. در توضیح زیر دقت کنید!
☘️زنان در نقطۀ «#هزینهسازی» قرار دارند که نقطهای حرکتساز است و مرتب جامعه را به پیش می برد.
نکتۀ جالبتر این است که طراحی شگفت الهی به گونه ای است که بشر راه در رو از این نقطه نیز ندارد. جامعۀ بشری اعم از مردان و زنان و کودکان و بزرگسالان متوجه می شوند که زن در نقطۀ مؤثری است، ولی طراحی به گونه ای است که نمی توان آن را پس زد.
☘️همۀ حرکتهای «فمینیستی» بر خلاف ظاهر زنگرایانهای که دارد و حتی علی الظاهر زنان را دردسرساز می کند، ولی پر از سفاهت یا پر از خباثت است و عملاً زن را از این جایگاه بزرگ تکوینی محروم می کند. اگر جایگاه «همسری»، «مادری»، «محورخانواده بودن»، «مرکز ثقل ارتباطات فامیلی و همسایگانی بودن»، «فرزندآوری»، «خانهداری و به چالش کشیدن همۀ شرکتهای حریص و بیرحم خدماتی» و موارد جالبی از این دست را که #زن_سنّتی_ایرانی و بسیاری از سنّتها «به سهولت» در آن قرار دارند از زن بگیری #بزرگترین_سفاهت_تمدنی تاریخ بشر را انجام دادهای که فرهنگ منحط و مادی و کودن غرب با همۀ ادعاهایش مشغول انجام آن است و از نظر ما طبیعی است؛ زیرا «فَمٰا ذٰا بَعْدَ اَلْحَقِّ إِلاَّ اَلضَّلاٰلُ»﴿يونس، 32﴾
☘️ جنس زن به حکمت و قدرت الهی به گونه ای طراحی شده که برخلاف پرده نشینی آن موقف او کاملاً موقفی چالشی است و چالشی تر از آن این است که این نقطۀ مصرف و هزینه سازی و چالش از چالشهایی است که گریزی از آن نیست. شبیه مدرسه که برای کودک دردسرساز است و در فرهنگ امروز کودکان گریزی هم از آن ندارند، ولی نتیجه «#رشد» است.
☘️ درک این جایگاه و استقبال از آن(به جای درگیری با آن) سنّت و رویۀ اسلامی است و از قضا مجموع دستورات اسلامی این جایگاه را تثبیت و معنادار و جهتدار و سودمندتر می کند.
این عبارت حضرت که «همۀ وجود زن را شرّ خوانده است»، پر از تلطف و طریفگویی است، مثل این که می گوید عقربی است که نیشش شیرین است یا به کودکی که از شیرین کاریهایش خوشمان می آید می گوییم «شیطون بلا». در پس این عبارتهای پر از موج و هیجان چیست؟ می خواهد بگوید زن ابداً برکنار نیست، به سبک خود و کاملاً زنانه حضور دارد و اثر می گذارد و گریزی از آن آثار نیست، ولی طبعاً همه از این حضور سود می برند.
🍀 @faslefarhang
🕌 | #تأملی_قرآنی
📍 | احزاب ۵۹
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔷«شناخته شدن و اذیت نشدن»
. به همسران و دختران خود و زنان مؤمنان بگو حجاب کنند؛
. این برای آن که شناخته شوند(؟!)،
. «تا» اذیت نشوند، بهتر است.
طوری شناخته شوند که در نتیجه لُعبت و بازیچه نباشند و اذیت نشوند.
🔻تازه خودش دیده میشود، نه جسمش و پوستش ...
وقتی که #زن با تننمایی و #تبرّج از دیگران جلب توجه میکند، ممکن است چندصباحی فریب بخورد، این توجه را چیزی بپندارد، ولی پس از عادی شدن هیجانهای غفلتزا میفهمد که اصلا خودش مهم شمرده نشده است.
اتفاقا زن تحمل این وضع را ندارد.
🔻افزون بر این که با این تننمایی در معرض آزار قرار میگیرد و میفهمد که آنها که هیجانی نشان میدادند حتی #آرامش او برایشان مهم نیست.
این باعث می شود که مرتبا آزار هم میبیند و معلوم است که ریشهاش همین وضع پوشش او است.
🔅اینجا است که میفهمند باید خود را از این سفاهت و حقارت بیرون بکشند،
با #حجاب.
#درک_عاقلانه
#مدار_احترام
🍀@faslefarhang