eitaa logo
فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
1.4هزار دنبال‌کننده
248 عکس
11 ویدیو
2 فایل
فضیلت «خوش خیالی» : «تاب بنفشه می‌دهد، طُرّۀ مُشک سای تو. پردۀ غنچه می‌درد، خنده دلگشای تو. شاه‌نشین چشم من، تکیه گه خیال توست، جای دعاست، شاه من! بی تو مباد جای تو!»(حافظ) ☘️ @fallahshirvani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔍| ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ سهل ممتنع مشکل حجاب دیگر حل نخواهد شد. اساسا با این فرهنگ اداری، مشکلی حل نخواهد شد، بخصوص مشکلاتی که اراده تمدنی و اراده سیاسی نظام سلطه پشت آن است. راه حل واقعی را باید جست. راه حل واقعی خود مردم محجبه هستند. باید این واجب نفس دوباره‌ای میان ما بکشد و حضور جدیدی در جامعه بیابد. این راهبرد را جدی بگیریم : «يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لاٰ يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اِهْتَدَيْتُمْ» ﴿المائدة، 105﴾ هوای خود را داشته باشید! اگر شما «هدایت» شوید، گمراهان هیچ ضرری به شما نمی‌زنند! هر امر مطلوب انسانی ریشه در جانهای جامعۀ مؤمنین دارد. اگر آن را خوش نفس و جهان‌گیر می‌خواهیم به حضور آن در میان خودمان نفسی نیرومند ببخشیم. بخصوص وقتی که می‌بینیم تا از ما کمی فاصله می‌گیرد به انواع تردیدها و تعللها و بدپیمایی‌ها دچار می‌شود. ┄┅••؛••┅┄ نام این راهبرد حجاب‌گستری را «حجاب‌گرایی» می‌توان گذاشت. سخن ما این است که آن 70 درصد مردم ایران که گرایش به حجاب دارند، باید آنها را دریافت. ما داریم نیرو و فکر خود را روی کسانی که حجابشان شل شده یا از دست رفته متمرکز می کنیم. این کار به هیچ وجه ورود قاهری به صحنۀ اجتماع نیست. بخصوص وقتی با ارادۀ محکم نظام سلطه و نفوذیهای آنها نیز مواجه هستیم. توضیحات این راهبرد برای بعد. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخه گل صلوات، هدیه به ارواح متعالی همۀ غیرتمندانی که سالها برای اسلام و تعالی بشر سوختند و عمر عزیز را صرف آن نمودند رحمة الله علیهم ☘️@faslefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 برای هلاک دشمنان: 🔅«اللّهُمَّ شَتِّتْ شَمْلَهُمْ و فَرِّقْ جَمْعَهُمْ و قَلِّبْ تَدْبیرَهُمْ و خَرِّبْ بُنْیانَهُمْ و بَدِّلْ أحْوالَهُمْ و قَرِّبْ آجالَهُم و قَطِّعْ أعْمارَهُم و اشْغَلْهُمْ بِأبْدانِهِمْ، وَ خُذْهُمْ أخْذَ عَزیزٍ مُقْتَدِرْ. یا قَهَّارُ یا قَهَّارُ یا قَهَّارُ! یا جَبَّارُ یا جَبَّارُ یا جَبَّارُ!» 🔻لینک ویراست در نرم افزار ویراستی 🍀@faslefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕌 | 📍 | فرقان ۶۷ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🔷«اعتدال» ☘️ یک است، ولی خود نیز آن را تفسیر کرده است و به اوهام بهانه‌جویان نسپرده است. اينجا یک پرتو از آن را بیان کرده است. ☘️در ادامه بیان اوصاف بندگان «مهربان‌خدا»(عبدالرحمان): «وَ عِبٰادُ اَلرَّحْمٰنِ اَلَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى اَلْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذٰا خٰاطَبَهُمُ اَلْجٰاهِلُونَ قٰالُوا سَلاٰماً» 🔅می‌گوید: وقتی انفاق می‌کنند نه اسراف می‌کنند، نه سخت می‌گیرند. ☘️درست است که تذکر کلی است، ولی می‌دانیم که همین تذکر کلی هم کلی و دارد. چه اسراف چه تنگ‌گیری برآمده از عقل نیست و نشان دهندۀ ناپالودگی نفس است. در موقف انفاق می‌توانیم خود را بهتر بشناسیم تا به تهذیب خود بپردازیم. 🍀@faslefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۶ 🇵🇸 دوشنبه ۶ آذر ١۴٠٢ ▫️توان توصیف مطمئن باشیم که داریم از ضعف در «توصیف رشد» و ضعف در «وَ أَمّٰا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ»﴿الضحى‏، 11﴾ لطمه می خوریم. این لطمه‌ها لطمه‌های مستحبی نیست، بلکه واقعاً دارد ما را ناکار می کند. حرکت تمدنی بدون این «روایت پیشرفت» ممکن نیست. وقتی «انسان جدید» که «انسان انقلاب اسلامی» و «انسان مقاومت» است، دارد شگفتی خلق می کند و این شگفتی را حتی به خود او نشان نمی دهی، یعنی اولاً به لحاظ ادارکی عقب هستی و ناتوانی و رشدیافته نیستی و ثانیاً به لحاظ بیانی و تبیینی و کار آموزشی و فرهنگی حوالی هیچی. انسان از این انگاره ها استفاده می کند و تغذیه می کند و خود را به رتبۀ بالاتری می کشد و انسان نیرومندتری می شود و کار بزرگتری میکند. اگر این رشدها روایت نشود و هر گندی که طاغوت زد رشد محسوب شود، ممکن است انسان مؤمن انقلابی(!) دنبال طاغوت راه بیافتد و دست کم تلاش کند مطلوبیتها و ارزشهای او را مراعات کند. این کفر به طاغوت نیست. روایت ضعیف ما را در تبرّی ضعیف می کند. روایت ضعیف ما را در «قل یا ایها الکافرون / لکم دینکم و لی دین» ضعیف می کند. چشم باز کنیم و ببینیم که حقیقت حیات انقلابیون ما چیزی جز این نیست. به همۀ مطلوبیتها و راهنماییها و سیطره های طاغوت تن داده ایم و گمان می کنیم که این از سر زمان شناسی است. خیر «هویّت نارسایی» داریم و این حتماً یکی از آبشخورهایش این است که «رشدها» روایت نشده اند. این است سرّ وجوب سخن گفتن از «قیام غزه». محمدرضا فلاح ✓
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕌 | 📍 | نمل ۵۶ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🔷«فسادخواهی مردمی» 🔻نقد نه همه صافی و بی‌غش باشد. مردم فقط حقشان ضایع نمی‌شود، بلکه گاهی را ضایع می‌کنند، حتی پیامبر خدا و اصحاب او را دقیقا به خاطر پاکی و پارسایی و انسان‌بودگی طرد می‌کنند. 🔻گاهی «مردم مردم» کردن اگر بدون مبنای درست باشد، باعث غفلت از حقیقت می‌شود. این که خیلی جاها مردم حق دارند بخواهند یا نخواهند، با این که «مردم حق می‌خواهند و حق می‌گویند» تفاوت دارد. 🔻برخی به خاطر از «هدایت» مردم غافل می‌شوند. این ضربه به ارزش‌ها است. 🍀@faslefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
١۵ 🇵🇸 جمعه ١٧ آذر ١۴٠٢ ▫️کار درست اگر کار درست را تأیید نکنی همۀ مرزها به هم می ریزد و به تاریکیها و ابهامها و سردرگمیهای بدی گرفتار خواهی شد. این به معنای مسخ زندگی و مسخ انسانیت است و دستآوردهای چنین حیاتی به صفر نزدیک می شود، یعنی مردگی است. نبرد غزه بی تردید نبرد سختی است، واقعاً سخت و نبردی است که به ندرت می توان نظیری برای آن یافت. هر یک ساعت این نبرد را باید حادثۀ بزرگی شمرد. این مهم است که چه نگاهی به آن داریم. دربارۀ «طوفان الاقصی» یک نکته را باید مد نظر داشت و آن این که حتی اگر فرض کنیم که سنجیده نبود و طرح گسترده ای پشت سر آن نباشد، یک ضرورت بود. وقتی که دژخیمی چون دولت اسرائیل دارد به تدریج تمام سنگرهای دفاع از فلسطین و در واقع سنگرهای «استقلال جهان اسلام» را یکی یکی فتح می کند و کار خود را کم کم به پیش می برد و به فکر خیزها و هجومهای بزرگتری است تا واقعاً کار فلسطین را یکسره کند، چاره این نیست که بایستیم و ببینیم چه می‌شود. یکبار باید به این واقعیت فکر کنیم و این را بفهمیم ... «طوفان الاقصی» اگر هیچ چیز نبود یک ضرورت بود. حتماً باید این را به روشنی نشان داد و برجسته کرد و یک هشیاری واقع‌بینانه آفرید. مواضع رهبر انقلاب برای ما همیشه مهم بوده است. ایشان در موضع‌گیری نسبت به این پدیده چند نکتۀ صریح فرموده اند : ١. اصل عملیات را تأیید می کردند و به جا می خوانند و آن را حق مردم غزه می شمردند؛ ٢. ضربۀ حاصل آمده را بزرگ و مؤثر و ترمیم ناپذیر معرفی می نمودند؛ ٣. یکی از ثمرات این عملیات را زنده شدن قضیۀ فلسطین، بیداری جهانی علیه رژیم سفاک اسرائیل و مختل شدن جریان خطرناک عادی‌سازی روابط با اسرائیل می دانستند؛ ۴. و یکی دیگر از ثمرات این عملیات را معلوم شدن ضعف رژیم پرهیبت اسرائیل می دیدند؛ ۵. در ضمن می فرمودند که آینده روشن است و پیروزی با فلسطین است؛ ✍️ محمدرضا فلاح ✓
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕌 | 📍 | قصص ١۴ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🔷 «زمان مناسب» ☘️ وقتی نیرومند شد و کامل شد، به او حکمت و دانش دادیم، اینگونه نیکوکاران را جزا می‌دهیم. ☘️ ما پیامبران کم سن و سال مثل حضرت عیسی و یحیی داشته‌ایم. پس چرا درباره حضرت موسی تاکید می‌شود بر و رشد ایشان؟ شاید مراد از حکم، باشد. می گوییم بسیاری از پیامبران در کار مبارزه با حاکمان جور بودند، ولی حکمرانی و ادارۀ جامعۀ انسانی داستانی جدا دارد. این کار دشواری‌هایی دارد که ویژه‌تر از پیامبری محض است. پس زمان مناسب خود را دارد و زمینۀ مناسب خود را می‌طلبد. 🍀@faslefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
١٧ 🇵🇸 دوشنبه ٢٠ آذر ١۴٠٢ ▫️منبع سخن غزه امروز منبع سخن است. برخی به این تأمل روی آورده‌اند و برخی فقط درد و رنج را می‌بینند. البته حق دارند، درد و رنج غزه جانکاه است. باید همگان را به این تأمل دعوت کنیم. جناب دکتر علیرضا نصر اصفهانی ذیل این عکس یادداشت فاخر و نکته‌آموزی نگاشته‌اند که برای استفادۀ بیشتر خودمان دوباره به آن نظر می‌اندازیم : ┄┅••؛••┅┄ برپایی یک تصمیم در ستایش ملت فلسطین علیرضا نصراصفهانی *در ستایش یک تصمیم* ملت فلسطین به میدان آمده، مسئولیت تصمیم تاریخی خود را برعهده گرفته و از همه هزینه‌ها و گرفتاری‌های این تصمیم آگاه است، ملتی که در تصمیم خود مستقل و خطرپذیر است‌. *در ستایش رنج* گرفتاری امروز مردم غزه، زِهدان آینده‌ی جدیدی برای جهان خواهد بود. جغرافیایی که حاضر است جان خود را برای آگاهی وجدان بشریت فدا کند. جهانیان نیز ملت فلسطین را می‌ستایند، برای گذر از رنج هایش. *در ستایش یک ایده* فلسطین تصویری بدیع و پرجزییات از یک ملت قوی، تاب‌آور و پابرجا به جهانیان عرضه کرده است. ملت مسئولیت‌پذیر فلسطین، طرح جدیدی برای آینده منطقه و جهان رقم زده است. جغرافیای سیاسی جهان آینده از ایده غزه می‌گذرد. ایده مقاومت در برابر تسلیم. *فلسطین، اکنون یک کشور نیست، یک ایده است. ایده‌ای قدرتمند در برپا کردن یک تصمیم، پذیرش مسئولیت، گذر از رنج‌ها و رسیدن به سازندگی.* ┄┅••؛••┅┄ هر یک از عزیزان و سروران به ویژه نخبگان جامعه از سرمایۀ معرفتی اختصاصی و توان تحلیل متمایزی برخوردارند. جا دارد همگی وارد این جهاد معنوی بشوند. ✍️ محمدرضا فلاح ✓
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا