eitaa logo
فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
1.5هزار دنبال‌کننده
308 عکس
22 ویدیو
2 فایل
فضیلت «خوش خیالی» : «تاب بنفشه می‌دهد، طُرّۀ مُشک سای تو. پردۀ غنچه می‌درد، خنده دلگشای تو. شاه‌نشین چشم من، تکیه گه خیال توست، جای دعاست، شاه من! بی تو مباد جای تو!»(حافظ) ☘️ @fallahshirvani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️چند نکته : اولاً، خدا است که دارد خدایی می کند. باید به ارادۀ حضرت حق بپیوندیم و ببینیم و بخواهیم که ارادۀ او روی زمین جاری شود. مؤمنان باید بیاموزند که تسلیم حق باشند : «اللهم! فاجعل نفسی مطمئنة بقدرک، راضیة بقضائک»؛ ثانیاً، همان طور که این حکیم فرزانه فرموده اند خدا اعلام کرده که «لَقَدْ أَرْسَلْنٰا رُسُلَنٰا بِالْبَيِّنٰاتِ وَ أَنْزَلْنٰا مَعَهُمُ اَلْكِتٰابَ وَ اَلْمِيزٰانَ لِيَقُومَ اَلنّٰاسُ بِالْقِسْطِ»﴿الحديد، 25﴾ همۀ تمهیدات هدایتی «بیّنات» که معجزات و تبیین‌های عقلی را شامل می‌شود و «کتاب» که ارمغان بزرگ وحی الهی را در خود دارد و «میزان» که شاید سیرۀ تراز رسولان منظور است، همه برای آن است که «مردم با سرمایۀ قسط به پاخیزند». استاد مصباح ره می‌فرمایند زمینه برای انتخاب فراهم می کنیم، اگر می خواهیم انتخاب خوبی داشته باشیم باید «مسلمان آگاه» تربیت کنیم. این حرفها را باید باور کرد. باور پیشتازان همه چیز را ویرایش می‌کند. ثالثاً، انتخاب مردم با انتخابات تفاوت دارد. حتی مسأله فراتر از «ذهن مردم» است. مسأله را باید واقعی‌تر از ذهن مردم دید. مسأله «زندگی مردم» است. و این انتخاب درست را از این منظر اگر بخواهیم بنگریم، جبهۀ انقلاب بدون حاکمیّت دولت ـ ملتی هم می‌تواند با الگوی حاکمیّتی نوین به این انتخاب درست دامن بزند. این همان پیام «بیانۀ گام دوم» است. باید جبهۀ انقلاب راه را «قیام برای حل مسأله» ببیند و تنها اشتغال خود را این کار قرار دهد تا به نتیجۀ تاریخی مورد نظر پیامبران الهی برسد. این کار در دسترس ما است، حتی اگر امکانات الگوی حکمرانی فعلی در دستمان نباشد. ☘️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«خیر است انشاء الله!» این جمله برای تخلیۀ‌ فشار واقعیت‌های تلخ نیست. این یک باور عمیق است. این جمله تفسیر زندگی ما به عنوان انسان‌هایی است که «به حول و قوۀ‌ الهی» برمی‌خیزیم و می‌نشینیم. یعنی ما که جز خدا سرپرست و یاوری نداریم باید حواسمان باشد که در کنار همۀ تلاشها واقعاً کار را به خدا بسپاریم. پیوند https://virasty.com/fallahshirvani/1720264304725931884 ▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لاٰ يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اِهْتَدَيْتُمْ»﴿المائدة، 105﴾ «مؤمنان! به خود«تان» بپردازید، اگر هدایت شوید گمراهان ضرری به شما نمی رسانند» «ضرری نمی‌رسانند»(!!؟) این آیه شدیداً راهبردی است. آن را دست کم گرفته‌ایم. برداشتی انزوایی از «به خود بپردازیم» داشته‌ایم. چون «زندگی» را به معنای تمدنی نمی‌فهمیم و وزن و جایگاه آن را درک نمی‌کنیم، عمق این توصیه را هم نمی‌فهمیم. پیوند https://virasty.com/fallahshirvani/1720492538692206886 ▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مقولۀ «به خود پرداختن» فهرست مشعشع، حیرت‌زا و مفصلی دارد. نگاههای سطحی به همه چیز باعث می شود شگفت‌انگیز بودن این توصیۀ قرآنی را متوجه نشویم. به یک نمونه توجه بفرمایید. 🔰🔰🔰 «وَ أَطِيعُوا اَللّٰهَ وَ رَسُولَهُ وَ لاٰ تَنٰازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَ اِصْبِرُوا إِنَّ اَللّٰهَ مَعَ اَلصّٰابِرِينَ»﴿أنفال‏، 46﴾ به خود بپردازید : با هم درگیر نشوید! بی‌جان و بی‌رمق می‌شوید و وجهه‌تان خراب می‌شود. آیا همین آیه را فهمیده‌ایم؟ آیا حرکت ما بدون اصول اسلامی کماکان اسلامی است؟ آیا در هدایتیم که در سنّت حراست الهی وارد شویم و به ما ضرری نرسد؟ پیوند https://virasty.com/fallahshirvani/1720518959074332825 ▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«علیکم انفسکم» ما با اصول اسلامی باید «به خود بپردازیم». یکی از این اصول «مؤاخات و برادری» است. بحث فراتر از «تنازع» نکردن است. امام ره : قرآن می‌گوید «مؤمنان تنها شأنی که نسبت به هم دارند برادری است» برادری یعنی «جان‌یکی» بودن. آیت الله شاه آبادی برای برادری چهار رکن قائلند : «مؤانست» که بر وفاق و یک‌رویی، «کمال‌خواهی» که بر اتحاد و یک‌رنگی، «عزت‌خواهی» که بر تواضع و فروتنی و «مددرسانی» که بر جوانمردی استوار است. در ادامه نیز به سعادت «مواسات» یعنی «برای هم بودن» می‌توان رسید که یک پیشنهاد افسانه‌ای به مؤمنان است. اگر چیزی فروتر از حسّ برادری نسبت به اعضای جبهۀ انقلاب داشتیم، حداقل در حق خود لطف کنیم کارهایی که آن را کار سیاسی می دانیم به اسلام نسبت ندهیم. این یکی از آن اموری است که در رویکرد ناموسی «خودپردازی» اگر حل کنیم «گمراهان» نمی توانند «هیچ ضرری» به ما برسانند. در مقام نقدالذات، خیلی به خود خوش‌بین نباشیم. 🔹پیوند https://virasty.com/fallahshirvani/1720728911898201852 ▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕌 | 📍 | بقره ۱۳۵ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🔷«ادعای دین» ☘ ابراهیم ع و بندگی و پیامبری است. خدا همین را می‌خواهد، همین طور. ☘ موسی ع و عیسی ع بر همین مرام بودند، ولی پیروان ایشان(یهود و نصاری) ادیان ایشان را محدود و کوچک کردند. لذا خدا خط می‌دهد که . می‌گویند یهودی یا نصرانی باش تا هدایت شوی، . ولی بگو : . خالصانه آیین ابراهیم را میگیرم . او بریّ از شرک بود. ☘ یعنی انحراف در ، شرک یعنی درک نامناسب از انسان و هستی، شرک یعنی نیافتن مسیر قدسی تعالی بشر. 🔻یهود و نصاری خود را از خلوص انداختند. اینها دیگر «راه» نیستند. 🍀@faslefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔍| 🔰 « دربارۀ کتاب همرزمان حسین » ۱ 🔸 مقدمه 🔸ظهور اندیشه و نهضت جدید نبوی و رشد سریع و حیرت انگیز آن طی 23 سال و زیر و رو کردن جهان عرب آن روز و متأثر کردن اذهان جامعۀ بشری روزگار نبی آنچنان شورانگیز بود که گمان نمی رفت با داستان سقیفه یک انحراف بزرگ در این نهضت بزرگ به وقوع بپیوندد. ولی این واقعه اتفاق افتاد و طبعاً غم بسیار بسیار بزرگی را برای صاحبان رسالت نبی مکرم اسلام به ارمغان آورد. ▫️به این توجه کنید که توسط نبی مکرم اسلام یک پیشنهاد و دعوت پرپیمان، پرسخن، قدرتمند و تحدی‌طلب جدید برای بشر آن روز مطرح شده است، یک شخصیت قدسی و یاران بلندارج و افسانه‌ای او نیز برای تحقق این دعوت پای در میدان گذاشته‌اند و یک حرکت موفق سریعی شبیه یک انفجار نیز رقم خورده است. ▫️آیا ما چند نمونۀ بسیار ذی‌قیمت این طوری می‌توانیم در تاریخ بیابیم که به ما بگویند حالا اگر این را هم مطالعه نکردید اشکالی ندارد موارد بسیاری نیز هست که مطالعه نشده است. تازه بماند که ما در دل همین تاریخ و در امتداد همین تصمیم و به عنوان عضوی از همین امّت مشغول زیستنیم؛ یعنی مسألۀ به این بزرگی کاملاً به زندگی امروز ما مربوط است. ▫️جالب است که مطالعه در این باب و بخصوص بخش دیگر آن که تلاشهای طولانی و چند دهه‌ای اصلاحی و ترمیمی ائمۀ هدی ع است، اصلاً جدی نبوده است و تراز ادراک ما در این زمینه به دلایل متعدد از جمله مسائل شورمند اعتقادی و امور پرهیجان عاطفی و سنت ذکر مصیبت با همۀ برکات کلیدی و سرنوشت‌سازی که داشته، پایین است. ما حتی نمی‌دانیم که نمی‌دانیم و همین طور برایمان روشن نیست که روشن نشدن این حادثۀ عجیب در دل این نهضت عمیق و تلاشهای استدراکی ائمۀ هدی ع برای ترمیم صدمات، چه میزان می‌تواند ما را در حیرت و سرگردانی و نادانی فروببرد و ما را واقعاً از هدایت محروم کند و مستعد تهدیدهای ناشناخته کند. ما خیلی راحت از کنار این ضرورت می‌گذریم. ▫️پس از این حادثۀ تلخ، دوران جدیدی شروع شد؛ ابتدا یک سرمایۀ بزرگ در اختیار بشر آن روز قرار گرفته بود (دعوتی غنی، شخصیتی قدسی و حرکتی پیروز) و حالا این حرکت از مسیر تعریف شده منحرف شده بود، انحرافی در اندازۀ تغییر حاکمیّت این حیات اجتماعی نوین. این حادثه ابداً کوچک نیست. ائمۀ هدی ع با یک «مسألۀ بزرگ» مواجه شده بودند؛ قطار روی ریل خود حرکت نمی کرد و حرکت نبی مکرم اسلام ص مستعد انواع و اصناف لطمه‌ها و آسیبها از جمله حتی انحراف کامل آن خیزش اصلی شده بود. ▫️حالا مسائل اولویت‌دار این «ائمۀ هدی» چیست و برای اصل حرکت نبی (که ادامه پیدا کند) و برای نکتۀ دوم که انحراف حاکمیّت صحیح بود چه فکری باید می‌داشتند؟ این مسأله یک مسألۀ طی شده نیست. روشن است که هنوز هم حاکمیّت به مدار درست خود بازنگشته است. جبهه و جریان حق همواره با این مصیبت رو به رو است؛ زندگی ما در دل این کج‌روی سر برآورده است. جبهۀ حق باید از طرح قدسی ائمۀ هدی برای حل این معضل با خبر شود تا بتوان نام ایشان را شیعیان این ائمۀ هدایت و پاسداران دعوت نبی به شمار آورد. ┄┅••؛••┅┄ 🔸این دغدغه موضوع مطالعه و تأمل کتاب ارجمند «همرزمان حسین» اثر آیت الله خامنه‌ای در سال 1351 است(بیش از 50 سال پیش). مسألۀ محوری در این کتاب این است که شیعیان شیعگی را به معنای بسیار نازلی تقلیل داده‌اند و به واسطۀ سر در نیاوردن از «طرح قدسی اهل بیت ع» برای پیشبرد اسلام و رفع انحرافات آن، امکان شیعگی و پیروی را برای خود منتفی کرده‌اند. نکتۀ بدتر این است که متوجه این موضوع نیستند و باید اول بیدارشان کرد. ▫️دغدغۀ کلیدی مؤلف این است که یک «منبع جدید معرفت»(سیرۀ ائمۀ هدایت ع) را به جامعه معرفی کند و بگوید که با این منبع متروک افتاده می‌توان به فهمهای بسیار راقی و نیرومند رسید. ▫️این حرکت اکتشافی 50 سال پیش توسط این طلبۀ جوان (که بعدها معلوم شد چه استعدادهای بزرگی خدا به ایشان داده بوده است) کلید خورده و به خاطر اشتغالات «انقلاب مبارک اسلامی» راکد و متروک مانده است. واقعاً خسارتبار است. ▫️این کتاب مسیر دشواری پیش روی خود دارد و از یک دنیا سخن بخشی کوچک و اصلی و نگرش‌ساز را انتخاب کرده است تا باب این گفتگو را در میان شیعیان اسمی این روزگار که سرمایۀ تاریخی نهضت اهل بیت علیهم السلام به شمار می روند، بگشاید و آنها را متنبه و هشیار کند و آنها را به یک آگاهی بزرگ دعوت نماید. ▫️ما به این بحث احتیاج داریم چون همان طور که گفته شد شیعه هنوز در این دوران و در دل همان کج‌روی است. بماند که جریان حق حتی وقتی که حاکم هم شده، همواره با سطوحی از تصاحب حاکمیّت و ایجاد انحراف در جریان اسلام ناب مواجه است. ▫️در ادامه به معرفی این کتاب و بیان بخشی از آموزه‌های اصلی آن می‌پردازیم و چند انتباه را از این آشنایی استخراج می‌کنیم. 🍀 @faslefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«علیکم انفسکم» ما باید اموری را برای خود حل کنیم : «خدا ولایت مؤمنان را برعهده دارد و کافران سرپرستی ندارند»(محمد،11) «شما ولیّ و یاوری جز خدا ندارید»(بقره، 107) «پیامبر ولایت بیشتری بر مؤمنان حتی نسبت به خودشان دارد»(احزاب، 6) این حرفها یعنی چه؟ آیا شده یک بار به قصد فهم عمیق، به این گزاره‌ها خیره شویم؟ «ولیّ ما است» یعنی همین طوری هست دیگر، ما باید حرفش را گوش کنیم و ... ؟ تلقی ولیّ بودن خدا حتی اگر آن را به معنای سرپرست بگیریم، شدیداً در حیات فعال اجتماعی و فردی ما، در تحلیلها و تدبیرهایمان اثر دارد. آیا این ولایت به اندازه حکومتهایی که پیش چشم ما است خاصیت و واقعیّت مؤثر دارد؟ ببینیم که تحلیلها دارد چه بر سر جبهۀ انقلاب می‌آورد. این باور حداقل دسته‌ای هیجان‌های اضافی و اضطراب‌های نادرست را از ما می‌گیرد. ما انسانهایی را می‌شناسیم که این گونه بوده‌اند، حالا می‌توانیم شانه بالا بیاندازیم و بر تاریکیهایمان سماجت کنیم یا قدری درنگ کنیم و بی ربط بودن خود را به سیاست سازندۀ اسلامی، بفهمیم. به خود بگوییم : فکر می‌کنی بیرون کار داری، در حالی که کاری برای خود نکرده‌ای «که گر بلغزد پای، فرشته‌ات به دو دست دعا نگهدارد». 🔹پیوند https://virasty.com/fallahshirvani/1720836142746977154 ▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا