🕌 | #تأملی_قرآنی
📍 | آل عمران ۹۲
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔷«نیل به نیکی»
☘️ هرگز به نیکی نمیرسید!؟
آری #حقیقت_نیکی را یافتن در گرو یک کار ویژه است؛
باید از آنچه دوست دارید #انفاق کنید.
☘️ انفاق یعنی زخمی را ببندید و #چالهای را بپوشانید، نه این که صرفا چیزی را ببخشید.
انفاق یک کار ترمیمی پخته و #مؤثر است.
☘️ درک «نیکی» در گرو این دو کار بزرگ است :
. «انفاق»
. «از آنچه دوستش دارید»
#درک_نیکی
#ترک_تعلق
🍀@faslefarhang
🕌 | #تأملی_قرآنی
📍 | حشر ۲
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔰«روش قاهر الهی»
🔻وقتی که #خدا به میدان #منازعه_با_کفار بیاید، هر آنچه پیش بیاید همه دور از ذهن خواهد بود.
🔻مسلمانان گمان نمی کردند که حریف #یهودیان شوند،
خود آنها هم خود را در دژ مستحکمی می دیدند.
و خدا غافلگیرشان کرد.
«#ترسیدند»
سپس خودشان خانه های خود را ویران می کردند.
🔻جای عبرت گرفتن است.
یعنی داستان از همین قبیل است.
یعنی محاسباتمان را الهی کنیم.
یعنی مراقب علوم سیاسی و استراتژیک و مدیریتی و ... خلاصه #علوم_مادی ذاتاً مسموم باشیم.
#نگاه_متعالی
#نگاه_پست
🍀@faslefarhang
🔍 | #تحلیل
🔰 «انــقـلـاب فــرهــنـگـی ١»
🔸سال ٨٨ و به دنبال فتنۀ بزرگ و عجیب جریان غربگرا، ظلم بزرگی به نظام اسلامی رواداشته شد و رأیِ نمایان جمهور مردم با ناجوانمردی نادیده گرفته شد و با صدها دروغ، آشوب بزرگی تا سرحد براندازی نظام برپا شد.
◽️ در این رابطه افراد زیادی از جمله سعید حجاریان گرفتار قانون شدند. ایشان پس از ماهها زندانی شدن در تاریخ سوم شهریور همان سال نامۀ دفاعیهای به دادگاه چهارمِ مجرمان این خیانت بزرگ نوشت و ضمن این که اعتراف میکرد که «شعارهای وهن آلود و قانون شکنیهای بیسابقه دشمن را به طمع انداخت» و بابت این خیانت از ملت شریف ایران پوزش میطلبید، انحرافاتی که از او و امثال او سر زده بود را به گردن «علوم انسانی غربی» انداخت.
◽️میگفت من «تئوری ماکسوبر دربارۀ سلطانیسم را که معتقد است بر بسیاری از امپراطوری های شرقی این شیوه از حکومت جاری بوده و یک حاکم پاتریمونیال تیولدار و تعدادی حامیان وی که هر کدام خیل عظیمی از تحت الحمایگان را یدک میکشیده اند نظام سلطه را در سراسر قلمرو سرزمین مستقر کرده بودند» بر شرایط ایران تحلیل کردم و بدین وسیله باعث انحراف بزرگی در تحلیل اوضاع کشور شدم.
◽️او ضمن این که مینوشت : «شورای عالی انقلاب فرهنگی ومسئولان آموزش عالی کشور همه در این انحراف بیتقصیر نیستند» میگفت «عدهای از فعالان سیاسی عالما عامدا با توجه به پیامدهای یک نظریه آنرا در سطح دانشگاه، احزاب و جامعه اشاعه می دهند که اینجا بر مسئولین ذیربط است که با پیگیری شواهد و قرائن ردپای این گونه افراد را پیگیری کنند و قانون را در مورد آنها اجرا نمایند»
◽️در جمع بندی میگوید : «احساس رعب در نزد اندیشمندان غربی موجب ذلّت نفس و پذیرش بی قید و شرط نظریات آنان می شود وحضرت امام (ره) به ما آموختند که روی پای خود بایستیم و مقهور شرق و غرب نشویم و رمز توفیق ما تا کنون همین بوده است»
🔸تقریباً یک سال پس از اعتراف او، رهبر معظم انقلاب در ٢٩ مهرماه ١٣٨٩ فرمودند :
«اینکه بنده دربارهی علوم انسانی در دانشگاهها و خطر این دانشهای ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاهها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانیای که امروز رایج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهانبینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی اینها رایج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران میآیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. حوزههای علمیه و علمای دین پشتوانههائی هستند که موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامهریزی، برای زمینهسازیهای گوناگون»
┄┅••؛••┅┄
🔸این یک حکایت واقعی است. ما داریم توسط این علوم استثمار میشویم و به ضعف و ذلت کشیده میشویم. امروز هم شرایط تغییری نکرده است و همین روالها جاری است و پیکر عزیز این کشور دائماً با این سموم تهدید میشود و جلوی پیشرفت ما گرفته میشود. این دقیقاً خلاف «آزاداندیشی» واقعی و فرمول پرتکرار استضعاف امثال این ملت مظلوم است.
#علوم_مستضعفپرور
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخه گل صلوات، هدیه به روح بلند همۀ مجاهدان اندیشۀ ناب اسلامی
☘️@faslefarhang
🕌 | #تأملی_قرآنی
📍 | حجرات ۱
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔷 «رفتار مؤمنانه»
🔸«تا ایمان» مسیری طی می شود،
#ایمان یک #انتخاب است،
انتخاب ذهنی و قلبی.
پس از این انتخاب انسان در وادی جدیدی قرار می گیرد.
🔸در این شعور و در این وادی مناسباتی آگاهانه و عاطفی با خدا و رسول او برقرار می شود.
ما برای خدا و رسول او در زندگی خود جایگاه قائل هستیم.
مؤمن اینها را مراعات می کند.
و #خدا می شنود و می داند.
#آداب_رشدآفرین
#جایگاه_سخن
🍀@faslefarhang
🔍 | #تحلیل
🔰 «نـبــرد تــمـدنـی»
🔸شاید تعداد خوبی از ما #جنگهای_راهبردی را تشخیص بدهند، ولی یک #طرح_تمدنی برای خصومت با یک ملت را به سهولت نمی توان #تشخیص داد.
به همین جهت آن ملّت در عکس العمل مناسب کوتاهی میکند.
ما جمعیّت را به همین جهت از دست دادیم. جنگ جمعیّت یک جنگ عادی نبود.
همه میبینند «حجاب» هم یک موضوع عادی نیست. در باب حجاب هم یک «جنگ تمدنی» در پیش گرفته شده است.
🌐 لینک ویراست در نرم افزار ویراستی
🍀@faslefarhang
🔍| تحلیل
🔰 «پشتیبانی از جهاد تبیین»
🔸بعد از اینکه حضرت آقا فرمودند: #جهاد_تبیین واجب فوری، قطعی و همگانی است- یعنی عینی است و هیچکس مستثنی نیست-، التهابی در #جبهه_انقلاب شکل گرفت و همه شروع کردند به توصیه کردن به اینکه جهاد تبیین باید صورت بگیرد.
اما بهنظر نمیرسد در اندازه ضرورت و فوریتی که حضرت آقا میفرمایند کاری صورتگرفته باشد.
🔸 اینجا مهم است که از یک #فنآوری_مناسب برای فعال کردن صحنه و به جریان انداختن اینعملیات و فرآیند تبیین استفاده بشود.
یک فنآوری پیشنهادی بهنظر میرسید که به چند مرکز مسئول نیز پیشنهاد داده شد، اما بعد از آن تحرکی که نشان از فعال شدن این راهکار باشد دیده نشد؛
🔻آنهم اینکه به جای جهاد تبیینْ فرمایی و توصیههای پرتکرار به جهاد تبیین و به جای اینکه یک شبکه گسترده پدید بیاوریم برای جهاد تبیین و کارهایی از ایندست، بیاییم حدود هزار یا دو هزار نفر از کسانی که جایگاهی در جامعه دارند و فرهیختگیهای نسبیای دارند، ضرورت این قضیه را متوجه میشوند و برای حضرت آقا یک ارزش ویژهای قائل هستند و دنبال نصرت ولی و انجام وظیفه تاریخی خود هستند - یعنی یک سوز درونی دارند - را، عضو یک جور #کلوپ_آگاهی کنیم و شروع کنیم به تغذیه کردن اینها، ولی تغذیه با بهترین محتواها و دادن عالیترین آگاهیهایی که مثل حضرت آقا را تا این حد با نشاط و امیدوار و ایدهدار و مهاجم و پرسخن نگه داشته است. و طبعاً برای آن محتواها هم زحمت ویژه بکشیم.
این باعث میشود که نطق این بزرگواران باز شود و خود را به صف اول تبیینگری بکشند.
یعنی تحلیل این بود که اگر چیزهایی که صحنه احتیاح دارد را به صورت مستمر، در یک سطح بسیار راقی و ذهنپرکن و چشمپرکن به این هزار یا دوهزار بزرگوار برسانیم، وقتی که اینان برخوردار شوند، اینمحتواها را با سازکارهای متنوع و کاملاً بومی و در دسترس خود پخش میکنند و وقتی مطمئن شوند که این محتوا مرتب بهایشان میرسد، این عملیات مسؤولانه را وارد #الگوی_حیات خودشان میکنند. یعنی در زیستبوم و در سبک زندگی ایشان وارد میشود.
🔻این شاید در ابتدا در مقام تولید محتوا و خلق معنا کار پر زحمتی باشد؛ چون مجموعهای که باید این کار را انجام دهد لازم است از سقف نخبگیهای بالفعل جامعه استفاده کند و محتواهایی را در هر زمینه ای فراهم بکند و به ایشان برساند.
▫️مثلا پیرامون وعده صادق که کار بسیار بزرگ و تاریخسازی اتفاق افتاد اما تا چند روز صحنه خاموش بود و نمیدانست که چه باید بگوید و حادثه و موفقیت را روایت کند.
نهادهای مسؤول باید ببینند که این وضع اصلا خوب نیست.
🔸 ما باید این واقعیت را ببینیم که داریم مقوله تبیین را فشل نگه میداریم. میشود به تبیینگران هم بد و بیراه گفت که "شما چرا تعهد نمیورزید؟!"، اما اینها حرفهای یک انسان مسؤول و متعهد نیست. یک شخصیت راهبردیِ متعهد بهدنبال اینمیگردد که با تدابیر هوشمندانه و واقعبینانه و مؤثر از #سرمایه_ایمانِ اینعزیزان، #عمل_صالح - که جهاد تبیین از بزرگترین اعمال صالح است - استخراج نماید. حالا که برای این افرادْ اصل ماجرا واضح است، با تاسیس چنین سازه و فنآوریای میتوان این سرمایه را فعال کرد.
▫️حال آنکه ما همچنان به کارهای سطحی و صوری اکتفا کردهایم. این بههیچ وجه درست نیست. حتی این برخورد دلسوزانه با خود #سرمایههای_انقلاب هم نیست؛
اینکه مرتب فرمایش حضرت آقا را مانند شلاق به صورت ایشان بکوبیم فعلا که جواب نداده است و انسان عاقل به این رویه ادامه نمیدهد و به دنبال این میگردد که ما چه کار کنیم که اینسرمایه واقعا فعال بشود.
#غفلت_راهبردی
#راههای_میانبر
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🌺 شاخه گل صلوات هدیه به غیرتمندان هوشیار جهاد تبیین
🍀 @faslefarhang
🔍 | #تحلیل
🔰 «جـنــگ تــمـدنـی حـجـاب»
شما به عنوان یک فرهنگ و هویّت جدید در متن تمدن غرب دارید با سوژۀ حجاب با آن تمدن میجنگید(او به خوبی متوجه است و در برابر شما به صورت اساسی از خود حراست میکند)، ولی همین جنگ را در متن زندگی خودتان انکار می کنید؟
این دیگر نوبر هشیاری است!
بی تردید تمدن مادی در موضوع حجاب جدی است.
🌐 لینک ویراست در نرم افزار ویراستی
🍀@faslefarhang
🕌 | #تأملی_قرآنی
📍 | نور ۲۱
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔷«گامهای شیطان»
🔻چقدر این گامها به عنوان گامها شناخته شده است؟
چقدر این گامها به روز میشود؟
وقتی زندگیها با یک تلویزیون، یا تغییر وسائل حمل و نقل یا با گوشی همراه تا این حد تغییر میکند، آیا نباید بحث «گامهای شیطان» هم به روز شود؟
🔻آری، بحثهای اسلامی ما گاهی بهروز و کاربردی نیست. این به کوتاهی ما برمیگردد نه ظرفیت این معارف.
#معارف_کاربردی
🍀@faslefarhang
🔍| #تحلیل
🔰 «انــقـلـاب فــرهــنـگـی ۲»
🔸«انقلاب فرهنگی» به معنای #تحول_اسلامیِ_فرهنگ_ایران زمین هرچند از اهداف قطعی انقلاب اسلامی ایران بود، ولی آنچه موسوم به «انقلاب فرهنگی» است در واقع انقلاب در نهاد #دانشگاه است.
▫️#انقلاب_اسلامی ایران از یک بستر نظری روشن، پرشور و پرطرفدار تغذیه میکرد که میتوان نماد کامل آن را در مقدمۀ قانون اساسی مصوب آذر ۱۳۵۸ رؤیت نمود.
این بستر نظری به موجودیّت «نهاد دانشگاه» در ایران انتقادهای روشنی داشت.
▫️یکی از آن انتقادها را سالها پیش(سال ۱۳۴۰) حضرت امام ره به علی امینی، نخست وزیر وقت رژیم سابق گفته بود :
«من نمیدانم چه ارتباطی بین بیدینی و خلاف اخلاق با دانشگاهها وجود دارد؟ چه ارتباطی بین این دو مسئله هست؟ آنها که دانشگاه میروند و از دانشگاهها فارغالتحصیل میشوند، واقعاً از نظر اخلاقی و دینی بسیار ضعیف هستند. واقعاً ضد اخلاق و ضد دین مطرح میشوند. چه ارتباطی بین این مسئله هست، من هنوز پینبردم. ببینید این وضعیت از اساتید اینها هست؟ از محیط دانشگاه است؟ از وضعیت دولت است؟ بالاخره از هر منشأ هست جلوگیری کنید. این دانشگاه شوخی نیست. اگر کتابهایشان بدآموزی دارد، اگر معلمین آنها بدآموزی دارند، اگر محیط دانشگاه اینطوری است، باید به این جوانها رسید. اینها سازندگان آینده کشور ما هستند»
🔸بالاتر از آن را رهبر معظم انقلاب خطاب به معلمان فرمودند «غربیها انتظار دارند معلمانِ متدین ما که علاقهمند به آینده کشور هستند، در کلاس درس خود برای آنها سرباز تربیت کنند، تا دانشآموز ما سرباز و رعیت همان وحشیهای کراواتزدۀ ظاهرسازی شود که به راحتی آدم میکشند و به آدمکشها کمک میکنند. باید جوری مناسبات فکری شاگردان را تنظیم کنند که فلسفۀ زندگیشان، اساس زندگیشان، مفهوم حیات در نظرشان، طبق تفکّر غربی باشد» و این انتقاد شامل دانشگاه هم می شد.
🔸مطلوبیتهایی که امام برای دانشگاه که آن را مرکز سعادت و شقاوت یک ملت می شمردند، این موارد بود :
۱. پرهیز از تربیت خارجی و نجات از #غربزدگی.
۲. معلمهای متعهد، عامل تربیت نسل آینده و تصفیه دانشگاه از عوامل غرب زده.
۳. تربیت موافق زمان.
۴. سیاسی بار آوردن نسل آینده و مطلع کردن آنان از مسائل روز.
۵. اعتماد به نفس دادن به آنان و استقلال نفسانی.
۶. ورود بانوان به عرصه تربیت و تعلیم.
۷. نفی مدرک گرایی و تربیت مردمی دانشجویان.
۸. دانشگاه را به صورتی در نیاورند که اشخاصی که از آنها خارج می شوند، به درد همان خارجیها بخورند.
۹. وحدت حوزه و دانشگاه.
🔸در چنین شرایطی با نفوذ جریانهای مختلف سیاسی در دانشگاهها این محیط را به صحنۀ یک زد و خورد اساسی فکری و حتی نظامی تبدیل نمودند.
آیا روح انقلابی چنین حکم می کرد یا همان طور که حدس زده می شد و بعدها از اسناد لانۀ جاسوسی آمریکا به دست آمد، ریشه در مداخلات استعماری #نظام_سلطه داشت؟
🔸اینجا دیگر حاکمیّت نوپای اسلامی در اندیشۀ یک تجدید نظر اساسی در ساخت دانشگاه برآمد و کار بزرگی را هدف گرفت.
انقلاب فرهنگی با تعطیلی دانشگاهها در سال ۵۹ کلید خورد.
┄┅••؛••┅┄
🔸این کار کاملاً منطقی به نظر می رسید و با بدبینی روشنی که نسبت به نهاد دانشگاه نزد بنیان گذاران انقلاب اسلامی وجود داشت، چارۀ کار در گرفتن چند نفر و اعمال چند ضابطۀ قانونی دیده نمی شد.
بعدها ارزیابی رهبر انقلاب این بود که هرچند ما به این کار ناچار شدیم ولی نگاه سهلبینانهای به مقولۀ انقلاب فرهنگی داشتیم.
▫️تشکیلاتی موسوم به «ستاد انقلاب فرهنگی» شکل گرفت و چند نفر به حکم حضرت امام در این ستاد مسؤولیت بازبینی در نهاد دانشگاه را پیدا کردند.
این ستاد دو سال کار کرد و نهایتاً دانشگاهها دوباره باز شد و تعدادی از اساتید و دانشجویان مسألهدار اخراج شدند و برخی دروس حذف شدند و تلاش شد مواد آموزشی جدیدی جایگزین آنها شود.
این ستاد با یک ارتقای جایگاهی و مأموریتی تحت عنوان «شورای عالی انقلاب فرهنگی» با تعریف سنگین ترین اعتبارات و جایگاههایی برای آن به کار خود ادامه داد.
🔻این تدبیر و این تلاش در حساسترین نقطۀ آینده ساز کشور کاملاً جای بازبینی جدی توسط نسل جدید دارد.
#علوم_مستضعفپرور
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🌺 شاخه گل صلوات، هدیه به روح بلند همۀ مجاهدان اندیشۀ ناب اسلامی
🍀 @faslefarhang